Lestadiolaisen rauhanyhdistyksen sisällä kuohuu, ehkä vielä pitkän aikaa. Liikkeen johto antaa lausuntoja, joita ei käytännössä seurata. Mikään mitä myönnetään eim muutu. Suoraselkäiset rohkeat ihmiset työnnetään laiteille, laitamille, hyllytetään, nimetään vieraan hengen kantajiksi, haukutaan liberaaleiksi tai remonttiryhmäläisiksi.
Johto ei uskalla kantaa vastuuta, vaikka tunnustaa että uhrja on kohdeltu huonosti. Kuitenkin kärsivän ihmisen (joka uhrataan yhteisön maineen tähden) sekä tekijän on epäterve. Kärsineen osa on joutua uhratuksi. Tekijä on saanut piiloutua uskonnollisen puheen sisälle kantamatta vastuuta teoistaan.
Sama menetelmä, jolla Maijan aiheuttama häiriötila rauhanyhdistyksessä hoidettiin toistuu Torniossa Kimmo Sulilan tapauksessa, Helsingissä Heikki Nenosen hyllyttämisessä, Joensuussa monien ihmisten tehtävistä vapauttamisessa, Kärkölässä Johanna Hurtig, Turussa Leppästen ja Heikki Rainion tapauksessa, Oulussa (Naatus), Kiimingissä (Asikainen). Mainitakseni niitä asioita, jotka ovat aikaisemmin mainittu julkisesti.
Toiminnalla on nykyisen puheenjohtajan hyväksyntä ja ehkä myös useimmissa tapauksissa myös taustalla tapahtunut ohjaus.
Hyörintä ja kuhina jatkuu. Siitä voi olla aivan varma, koska ....
Kuhina jatkuu kuumana
66
922
Vastaukset
- miten selviät?
Entä sitten? Mitä sen jälkeen tapahtuu?
- ei-fundiksille
Fundamentalismi vahvistuu ja otteet kovenevat. Moni jättää liikkeen ja etsii ystävät toisaalta.
Onhan olemassam toinenkin tie, joka on tällä hetkellä umimetsän raivaamista - umi???
ei-fundiksille kirjoitti:
Fundamentalismi vahvistuu ja otteet kovenevat. Moni jättää liikkeen ja etsii ystävät toisaalta.
Onhan olemassam toinenkin tie, joka on tällä hetkellä umimetsän raivaamista??
- umi
umi??? kirjoitti:
??
umpimetsä ja raivaamaton polku raunioituneiden ihmisten keskellä
- umille:
umi??? kirjoitti:
??
Kun vl-raukalta loppuvat argumentit, hän puuttuu jopa toisten näppäilyvirheisiin:)
Pelotaako surkimusta? - .
umille: kirjoitti:
Kun vl-raukalta loppuvat argumentit, hän puuttuu jopa toisten näppäilyvirheisiin:)
Pelotaako surkimusta?Oletko ihan tosissaan tuon kommenttisi takana?
- hyllyllä
ei-fundiksille kirjoitti:
Onhan olemassam toinenkin tie, joka on tällä hetkellä umimetsän raivaamistaJohannes Alaranta Salosta ja ....
- variseukset ulos
umi??? kirjoitti:
??
Johannes Alarant Salosta ....
- aamenta vastaa
hyvä avaus
- hessaria
umi??? kirjoitti:
??
rauhan aika on laannut
- pakana@publikaani
Vanhoillislestadiolaisten rivit rakoilevat. Liike kuuluu pakanamaailmaa, kuten suurin osa ihmiskunnasta kunakin aikakautena. Harvat ja valitut ovat toinen napa kulloinkin. Elääköhän Suomessa tällä hetkellä yhtään "harvaa ja valittua"?
- ymmärtääkseni
Olet itse?
Osuinko?
- *
Tulee ihan mieleen, voiko tällaiselle enää antaa tukea, vai pitäiskö alkaa etsiä toista hengellistä kotia. Ihmetyttää, miten vähän näihin reagoidaan.
Kesällä se on hyvä mahdollisuus käydä vilkaisemassa muitakin porukoita.- joo mennään toisaalle.
Hyvä ajatus.
- Suosittelen
joo mennään toisaalle. kirjoitti:
Hyvä ajatus.
Minä olin sunnuntaina Naantalissa herännäisseuroissa, niitäkin järjestetään pitkin Suomea. Siellä oli lämmin vastaanotto.
- Armo ja rauha....
Suosittelen kirjoitti:
Minä olin sunnuntaina Naantalissa herännäisseuroissa, niitäkin järjestetään pitkin Suomea. Siellä oli lämmin vastaanotto.
Körttien armo ja rauha on kolahtanut minuun oikein vakavasti. siellä ei kytätä toista...
- ei kai vaan
Armo ja rauha.... kirjoitti:
Körttien armo ja rauha on kolahtanut minuun oikein vakavasti. siellä ei kytätä toista...
Ei kaa siälä vaan saa rauhas syntiä teherä ?
- etsivä-xx
Armo ja rauha.... kirjoitti:
Körtti ei sko pelastukseen kuten lestadiolainen uskoo.
Aamnesta öylätiin kirkon sivustolla on kuvattu körttiläinen suhde kesekiseen vanhurskauttamisen käsiteen sisältöön näin:
Ikävöivä ja odottava usko
http://www.evl2.fi/sanasto/index.php/Herättäjä-Yhdistys
Aamenesta öylättiin kirkon sanasto
Herännäisyys
Uudelleenohjattu sivulta Herättäjä-Yhdistys
Herännäisyys ei ole leimallisesti opillinen liike, vaikka se mielletäänkin kirkon opin ja tunnustuksen läheiseksi kannattajaksi. Ikävöivä ja odottava usko heränneiden käsitteenä ilmaisee, kuinka vaikeaa on saavuttaa armon tila tai kestävä pelastuksen kokemus ihmiselämän aikana. Tästä syystä pelastuksesta puhutaan varovasti ja luotetaan siihen, että Jumala tietää, mitä ihmiseltä puuttuu.
Tämä suhde erottaa ainakin minun uskonkäsitykseni heidän opistaan ja siksi en körttiseuroissa istu vaan vanhoillislestadiolaisissa seuroissa. Tunnelma ei palasta iänkaikkiseen elämään. Minulla on varma armon tila. - Luottamus Jumalaan
etsivä-xx kirjoitti:
Körtti ei sko pelastukseen kuten lestadiolainen uskoo.
Aamnesta öylätiin kirkon sivustolla on kuvattu körttiläinen suhde kesekiseen vanhurskauttamisen käsiteen sisältöön näin:
Ikävöivä ja odottava usko
http://www.evl2.fi/sanasto/index.php/Herättäjä-Yhdistys
Aamenesta öylättiin kirkon sanasto
Herännäisyys
Uudelleenohjattu sivulta Herättäjä-Yhdistys
Herännäisyys ei ole leimallisesti opillinen liike, vaikka se mielletäänkin kirkon opin ja tunnustuksen läheiseksi kannattajaksi. Ikävöivä ja odottava usko heränneiden käsitteenä ilmaisee, kuinka vaikeaa on saavuttaa armon tila tai kestävä pelastuksen kokemus ihmiselämän aikana. Tästä syystä pelastuksesta puhutaan varovasti ja luotetaan siihen, että Jumala tietää, mitä ihmiseltä puuttuu.
Tämä suhde erottaa ainakin minun uskonkäsitykseni heidän opistaan ja siksi en körttiseuroissa istu vaan vanhoillislestadiolaisissa seuroissa. Tunnelma ei palasta iänkaikkiseen elämään. Minulla on varma armon tila."Minulla on varma armon tila."
Mihin tuo oma "varmuutesi" perustuu? Eikö se ole lähinnä tunnetila nimenomaan sinulla, koska luulet olevasi jonkin MUILTA SALATUN YLIMAALLISEN AINUTLAATUISEN ERIKOISEN ARMAHDUKSEN saanut? Erityisyys ja erottuminen muista huumaavat pään.
Tuollaisesta pöyhdeydestä nousee uhma tuomita muut.
Nöyryys on siitä kaukana. Nöyryys täytyy olla läsnä koko ajan tässä elämässä. Kestävä pelastus ja varmuus ovat vasta iänkaikkisuudessa.
Vain rakkaus sydämessäsi voit olla nöyrä. Rakkaus synnyttää luottamuksen Jumalaan. - Armo ja rauha
ei kai vaan kirjoitti:
Ei kaa siälä vaan saa rauhas syntiä teherä ?
Kaikki ihmiset ovat syntisiä ja kaikki tekevät syntiä joka päivä. kuvittelemalla että voisi vaelataa itse puhdistamillaan vaatteilla on virheellinen.
- ohikulkijainen
Hengellinen koti? Tässä on paljon "aamutakkia"(F.Nietzsche). Vain taistelulla, yksinäisyydellä saavutetaan ihmisen päämäärä eli Jumaluus Jeesuksen tavoin.
- etsivä-xx
Luottamus Jumalaan kirjoitti:
"Minulla on varma armon tila."
Mihin tuo oma "varmuutesi" perustuu? Eikö se ole lähinnä tunnetila nimenomaan sinulla, koska luulet olevasi jonkin MUILTA SALATUN YLIMAALLISEN AINUTLAATUISEN ERIKOISEN ARMAHDUKSEN saanut? Erityisyys ja erottuminen muista huumaavat pään.
Tuollaisesta pöyhdeydestä nousee uhma tuomita muut.
Nöyryys on siitä kaukana. Nöyryys täytyy olla läsnä koko ajan tässä elämässä. Kestävä pelastus ja varmuus ovat vasta iänkaikkisuudessa.
Vain rakkaus sydämessäsi voit olla nöyrä. Rakkaus synnyttää luottamuksen Jumalaan.Tässä ajassa saa yleisen luterilaisen opetuksen mukaan olla varma pelastuksestaan Kristuksen lainavanhurksuden ansiosta. Körtit ovat epäilijöitä.
Se mitä vähäkatekismuksessa sanotaan ripistä pätee parannuksen jälkeen siihen, että uskovalla on synnit anteeksi annettu ja peittona Kristuksen lainavanhurskaus ja tätä ei saa ollenkaan epäillä.
"Miten tietämättömiä on neuvottava ripittäytymään
Mitä rippi tarkoittaa? Vastaus:
Rippi sisältää kaksi osaa: ensiksi tunnustetaan synnit, ja toiseksi otetaan ripittäjältä vastaan synninpäästö eli anteeksianto, ikään kuin sen lausuisi Jumala itse. Sitä ei saa lainkaan epäillä, vaan on uskottava lujasti, että synnit siten on annettu anteeksi taivaassa, Jumalan edessä."
On jotakin minulle käsittämätöntä körttiläistä "hurskastelua" että tätä ei saisi varmana joka hetki omalle kohdalle uskoa todeksi. Mistä ihmeestä on tempaistu se esittämäsi väite: "Nöyryys täytyy olla läsnä koko ajan tässä elämässä. Kestävä pelastus ja varmuus ovat vasta iänkaikkisuudessa.
Vain rakkaus sydämessäsi voit olla nöyrä. Rakkaus synnyttää luottamuksen Jumalaan. "
Syntien anteeksia antamiselle ei ole ehtoja mitään muita kuin oman syntisyytensä tunnustaminen. Se että meillä on Kristusken lainavanhurskaus ei todellakaan tarkoita että emme olisi syntisiä. Se on Kristuksen rakkautta meitä kohtaan, joka synnyttää meissä Pyhän Hengen vaikutuksesta rakkauden. Että vanhurskautttaminen riippuisi siitä, että me rakastemme Kristusta on Lutherin ajan katolista oppia.
Mitä harhaoppia vanhurskauttamisesta körttiläiset opettavatkaan.
- mmmmbv
Älkää yleistäkö kaikkea,me tavallinen rivi-vl emme hyväksy henkistä väkivaltaa sanoohan raamattuki älkää tuomitko ettei teitä tuomittaisi.Mari ja Johanna on tehneet hyvän työn puolustaessaan lapsia.Kuka tässä on kusiaispesä,koettakaapa miettiä ehkäpä se tulee ajan kanssa näkyville.Jokaisella on uskonnonvapaus onhan se mahdollisuus etsiä vaikka mikä koti,ei ketään voi väkisin pitää uskomassa.
- Labarbalb
"Älkää yleistäkö kaikkea,me tavallinen rivi-vl emme hyväksy henkistä väkivaltaa sanoohan raamattuki älkää tuomitko ettei teitä tuomittaisi.Mari ja Johanna on tehneet hyvän työn puolustaessaan lapsia.Kuka tässä on kusiaispesä,koettakaapa miettiä ehkäpä se tulee ajan kanssa näkyville.Jokaisella on uskonnonvapaus onhan se mahdollisuus etsiä vaikka mikä koti,ei ketään voi väkisin pitää uskomassa. "
Kyllä se valitettavasti menee niin, että jokainen vanhoillislestadiolainen leimataan julkisuudessa sen mukaan, millaisen julkisuuskuvan liike itsestään antaa. Tänä aikana se kuva muodostuu paljolti uutisten ja srk:n johtohenkilöiden kommellusten perusteella, hyvin negatiiviseksi. Nyt kostautuu se, että liike on vältellyt julkisuutta vuosikaudet. Ihmiset ovat epäileväisiä ja saavat nyt perusteluja kielteisille olettamuksilleen.
Ja tuohon tuomitsemiseen, ettekö juuri te vanhoillislestaadiolaiset ole kerkeitä tuomitsemaan muita ja lähettämään tuliseen järveen? Sellaiset asiat kun ovat Jumalan töitä, ei teidän. - totuus........
Oletkos käynyt kuuntelemassa?
- Olen kuullut saarnoj
totuus........ kirjoitti:
Oletkos käynyt kuuntelemassa?
Kyllä olen. 20 vuotta istuin seuroissanne, kunnes sain lähtemisen armon.
Labarbalb kirjoitti:
"Älkää yleistäkö kaikkea,me tavallinen rivi-vl emme hyväksy henkistä väkivaltaa sanoohan raamattuki älkää tuomitko ettei teitä tuomittaisi.Mari ja Johanna on tehneet hyvän työn puolustaessaan lapsia.Kuka tässä on kusiaispesä,koettakaapa miettiä ehkäpä se tulee ajan kanssa näkyville.Jokaisella on uskonnonvapaus onhan se mahdollisuus etsiä vaikka mikä koti,ei ketään voi väkisin pitää uskomassa. "
Kyllä se valitettavasti menee niin, että jokainen vanhoillislestadiolainen leimataan julkisuudessa sen mukaan, millaisen julkisuuskuvan liike itsestään antaa. Tänä aikana se kuva muodostuu paljolti uutisten ja srk:n johtohenkilöiden kommellusten perusteella, hyvin negatiiviseksi. Nyt kostautuu se, että liike on vältellyt julkisuutta vuosikaudet. Ihmiset ovat epäileväisiä ja saavat nyt perusteluja kielteisille olettamuksilleen.
Ja tuohon tuomitsemiseen, ettekö juuri te vanhoillislestaadiolaiset ole kerkeitä tuomitsemaan muita ja lähettämään tuliseen järveen? Sellaiset asiat kun ovat Jumalan töitä, ei teidän.Maltillinen sekä hyvä kirjoitus, mutta siitä valiettavasti loistaa läpi selkeä väär oppi, ei Jumala ketään tuomitse ( Joh 5;22) , vaan se on Pyhien ( uudetstisyntyneiden 1 Kor 6;13 ) sekä Jeesuksen tehtävä.
- pötypuhetta
Ei olla osasyyllisiä,jokainen vastaa omista teoistaan,sinäkin!
- Olin ennen ry:llä
no miksi et sitten asetu ry.llä vastustamaan kun ihmisiä ns. "hoidetaan"? Miksi vaan hyväksyt ja olet hiljaa? Se on moraalitonta jos kerran et hyväksy sisimmässäsi. Mietippä vielä kerran.
- 32566L
Kesitas kirjoitti:
Maltillinen sekä hyvä kirjoitus, mutta siitä valiettavasti loistaa läpi selkeä väär oppi, ei Jumala ketään tuomitse ( Joh 5;22) , vaan se on Pyhien ( uudetstisyntyneiden 1 Kor 6;13 ) sekä Jeesuksen tehtävä.
Taas sinä Kesitas poimit vain yhdet kohdat eduksesi Raamatusta. Mitä sanoo esim. 2. Moos. 20:2-6, 5. Moos. 5:6-10 (ensimmäinen käsky:sillä Herra ei jätä tuomitsematta...) ja se että älkää tuomitko ja niin edelleen ???????????
Kyllä Jumala tuomitsee. Te vain luette Raamattua niin, että teillä olisi valta tuomita. Hyi hyi väärä oppi, Kesitas, hyihyi - kerro kerro
Olen kuullut saarnoj kirjoitti:
Kyllä olen. 20 vuotta istuin seuroissanne, kunnes sain lähtemisen armon.
miksi istuit? Miksi lähdit?
- *
Kyllä sitä uskoa on muuallakin kuin ry:llä.
Älä tuomitse, ettei sinua tuomittaisi. - Voittonen eläkkeelle
Eipä ollut enää eilen Tuomas Hänninen rinta rottingilla ivaamassa uhrejaan, kuten aiemmissa haastatteluissaan. Ilmeisesti oma työpaikka alkaa olla katkolla valehtelun ja ylimielisyyden vuoksi. Voittosen tuoli ammotti tyhjyyttään A-studiossa...
Saattaa olla, ettei Voittosta enää päästetä julkisuuteen haukkumaan rikosilmoituksen tehneitä vl-lastenraiskaamisen uhreja "isänsä häpäisseiksi tyttäriksi".- YLE Puheelta
Tänään YLEn Puhe-kanavalal lähetettiin Hännisen tv-haastattelu ja erikseen A-Studio jossa arkkipiispa oli haastateltavana.
Raju tilanne menossa eserkoossa. - Ankara peili
YLE Puheelta kirjoitti:
Tänään YLEn Puhe-kanavalal lähetettiin Hännisen tv-haastattelu ja erikseen A-Studio jossa arkkipiispa oli haastateltavana.
Raju tilanne menossa eserkoossa.Lestadiolaisella liikeellä on edessään ANKARA PEILI. Tämä on todella viisaasti sanottu eikä ole lainkaan "liikaa" sanottu. On kysymys monen henkilön ainutlaatuisesta elämästä. Vaikkakin tässä puhutaan pedofiliasta ja insestistä, ongelmakysymys on huomattavasti laajempi. On tehty virheitä - uhrin näkökulmaan ei ole osattu puuttua. Miten hoitokokous-/tilaisuusväkivallan uhrien näkökulma on otettu huomioon. Kuinka kauan vielä menee ja mitä pitää tapahtua ennekuin hoitoväkivalta-asioita aletaan "ymmärtämään" uhrin näkökulmasta, niin että henkinen väkivalta lopetetaan/loppuu. Asiaa on hyvä käsitellä esim. esimerkin valossa.
http://areena.yle.fi/video/1337012808223 - Pois tehtävistä
Ankara peili kirjoitti:
Lestadiolaisella liikeellä on edessään ANKARA PEILI. Tämä on todella viisaasti sanottu eikä ole lainkaan "liikaa" sanottu. On kysymys monen henkilön ainutlaatuisesta elämästä. Vaikkakin tässä puhutaan pedofiliasta ja insestistä, ongelmakysymys on huomattavasti laajempi. On tehty virheitä - uhrin näkökulmaan ei ole osattu puuttua. Miten hoitokokous-/tilaisuusväkivallan uhrien näkökulma on otettu huomioon. Kuinka kauan vielä menee ja mitä pitää tapahtua ennekuin hoitoväkivalta-asioita aletaan "ymmärtämään" uhrin näkökulmasta, niin että henkinen väkivalta lopetetaan/loppuu. Asiaa on hyvä käsitellä esim. esimerkin valossa.
http://areena.yle.fi/video/1337012808223Kuka nyt arvioi puolueettomasti - Kertojen näkökulmasta parhaalla tavalla -.
Tähän asti meininki yhteisössä on ollut hyvin yksinkerteinen: on kunneltu vain väärintekijää ja yksinomaan häntä ja hänen satujaan, joissa ei välttämättä ole totuuden häivääkään. Uskaltaako srk nyt kuunnella uhria ja toimia myös sen mukaan. Kukaan väkivaltaan syyllistynyt ei ole oikeutettu toimimaan minkäänlaisessa tehtävässä mikä liittyy julkiseen sanomaan/sanaan.
- Övelö
Minusta vl liikettä kritisoivan osan ei pitäisi erota liikkeestä. Se on vihonviimmeinen virhe. Näinhän on käynyt monta kertaa ,sillä seuraamuksella että mikään ei muutu. Tämä vanha kööri jatkaa samaan tapaan, Pönkittävät omia tavoitteitaan muka raamatulla(esim lisääntymisoppi) LUKEE KUIN PIRU RAAMATTUA, sopii tähän toimintamalliin loistavasti. Nyt pitäisi "opposition" jatkaa tulisten hiilien keräämistä srk.n päälle. Pitäisi saada paine niin kovaksi että se pakoittaisi muutokseen. PS, Melperi ja muut kriitikot tekevät arvokasta työtä, kiitos heille,
- --____-------.....
Toivomme että nuorempi polvi kuten teologiaa lukeneet tulisi SRK,n johtoon ja naisia myös,ehkäpä asiat muuttuisivat ja olisi naistenkin mahdollisuus saada papiksi vihkimys seurakunnankin hyväksymänä.
- nippusidekö
Miksi naisten pitäsi saada vihkimys. Niputatte yhteen naispapuden ja pedofilian. Jos vastustaa pedofiliaa ei välttämättä halua niitä naispappeja.
- gfdo
nippusidekö kirjoitti:
Miksi naisten pitäsi saada vihkimys. Niputatte yhteen naispapuden ja pedofilian. Jos vastustaa pedofiliaa ei välttämättä halua niitä naispappeja.
eihän se näin ole,pedofiilia on rikos mutta naispappeus ei ole rikos,muutenha meillä olisi rikollisia joka seurakunnassa.Eihän kukaan pedofiliaa hyväksy,hänen joka hyväksyy täytyy olla päästä pipi.
- Virka-asia
nippusidekö kirjoitti:
Uskovaisilla teologinaisilla on tietenkin yhtäläiset mahdollisuudet kirkkomme virkoihin ja töihin kuin uskovaisilla miehillä. Vl-miespapit ovat jo hyväksyneet kirkon virkakäsityksen, miten siis olisi oikein ja reilua syrjiä sitten samassa Jumalan valtakunnassa uskovia sisaria? Se on eri asia että miten siionissa kutsutaan puhujaksi eikä se liity tähän.
- hyvät siskot
Virka-asia kirjoitti:
Uskovaisilla teologinaisilla on tietenkin yhtäläiset mahdollisuudet kirkkomme virkoihin ja töihin kuin uskovaisilla miehillä. Vl-miespapit ovat jo hyväksyneet kirkon virkakäsityksen, miten siis olisi oikein ja reilua syrjiä sitten samassa Jumalan valtakunnassa uskovia sisaria? Se on eri asia että miten siionissa kutsutaan puhujaksi eikä se liity tähän.
Näin se menee, vaikka muuta puhutaan!
Seppo Lohen ja Kimmo Puolitaipaleen opilliset perusteet vuotavat. On selvää, että raamatussa on suuri määrä kohtia, joissa kirjoitetaan seurakunnan palvelijan ja papin tehtävästä. Useassa yhteydessä sen mainitaan olevan mies. Missään ei kuitenkaan ole kohtaa, jossa tämä tehtävä olsi osoitettu naiselta kielletyksi.
Olisi aika lukea raamattua kokonaisuutena ja nähdä, miten ylösnousemuksen jälkeen juuri naisten tehtävänä oli julistaa häntä koipien välissä lymyileville pojille vapautuksen sanomaa ja kutsua heidät takaisin elämän tielle. Näin tapahtuu tälläkin hetkellä. Naiset muistuttavat lapsen olevan erityinen Jumalan silmäterä.
- 55-22
"Minusta vl liikettä kritisoivan osan ei pitäisi erota liikkeestä. Se on vihonviimmeinen virhe. Näinhän on käynyt monta kertaa ,sillä seuraamuksella että mikään ei muutu."
Aivan oikein! Näin tekevät kuulemma täälläkin palstalla kirjoitelleet ja TGA-ryhmään kuuluvat, iveta, tytti 87, ja Krista 23. Hienoja tyttöjä. Näin heidät Lumijoen suviseuroissa. - k3694
Sinulle nimimerkki labarbalh sanoisin,että sinullahan on oikeus kuulua mihin tahansa porukkaan tai olla vaikkapa ateisti,miksi olet noin kärkäs ja negatiivinen,tee elämäsi parhaaksi katsomallasi systeemillä onnelliseksi.Kaikkea hyvää sinulle!
- hkuna
samaa mieltä,ei onnellinen ihminen noin puhu.Minua ei liikuta mitä muut ovat,minä olen aivan oma yksilöni,tärkeä itselleni ja myös lähimmäisilleni.
- Lähimmäiset
hkuna kirjoitti:
samaa mieltä,ei onnellinen ihminen noin puhu.Minua ei liikuta mitä muut ovat,minä olen aivan oma yksilöni,tärkeä itselleni ja myös lähimmäisilleni.
Huom - kaikki ihmiset ovat lähimmäisiäsi!!!
Tässä menet väärälle polulle. - hkuna
Lähimmäiset kirjoitti:
Huom - kaikki ihmiset ovat lähimmäisiäsi!!!
Tässä menet väärälle polulle.E mene väärälle polulle,tottakai kaikki ihmiset ovat lähimmäisiäni.Olen avustustyössä jossa näen paljon puutteita ja tuskaa ja hätää ja se hätä on niin kouriintuntuvaa että tekee pahaa monesti.Olen tärkeä heille ja arvostan itseäni myös ihmisenä,Joka ei rakasta itseään ei myös voi rakastaa lähimmäisiään.Onko näillä kärkkäillä ja negatiivisilla ihmisillä huono itsetunto?
- uhriit ulos
Johto ei uskalla kantaa vastuuta, vaikka tunnustaa että uhrja on kohdeltu huonosti.
Mistä olet saanut kuvan että ON kohdeltu huonosti.
Uhreja kohdellan edelleen huonosti. Tähän pitää saadan pikaisesti muutos.- mitä luulet
Arkkipiispa se kaiken pää on , ja vastuussa.
- pj vaikenee :=)
Vanhoillislestadiolaisen liikkeen vuonna 2010 tekemä oma selvitys paljasti laajan hyväksikäyttösotkun. Osa hyväksikäyttäjistä oli liikkeen omia puhujia.
Tuomas Hänninen haluaa tässä vaiheessa todeta vain sen, että arkkipiispa esiintyi A-talkissa ”hyvin myönteisenä”.
– Erityisesti yhteistyön tuen tarjous, minkä hän siinä esitti, liittyi nimenomaan lähisuhdeväkivallan hoitamiseen. Olen siitä yhteistyötarjouksesta kiitollinen. Tarvitsemme lähisuhdeväkivalta-asian hoitamiseen myöskin kirkon tuen, Hänninen toteaa.
Aiotteko olla arkkipiispaan yhteydessä?
– Ei tästä sen kummempia kommentteja. Kyllä minä luulen, että meille aika luontevalla tavalla järjestyy tapaamiset ja keskustelut, Hänninen sanoo.
SRK:n johtokunnan puheenjohtaja Olavi Voittonen on arkkipiispan toiveista vähäsanainen.
– Arkkipiispan kannanottoon en tässä vaiheessa halua ottaa kantaa.
Miksi?
– No comments.
Missä vaiheessa aika on sopiva?
– Muutaman päivän päästä.
Mikä vie aikaa?
– No comments. - näin vaan on
Arkkipiispan vastuulla on koko kirkko.
- Katso peiliin!
näin vaan on kirjoitti:
Arkkipiispan vastuulla on koko kirkko.
Arkkipiispa ei hyväksy eikä vastaa vl-uskonyhteisön rikosten rippisalailu-opista. Ihan itse olette vastuussa omista rikollisista toimistanne. Turha yrittää sälyttää vastuuta muualle.
- Hemesti
Katso peiliin! kirjoitti:
Arkkipiispa ei hyväksy eikä vastaa vl-uskonyhteisön rikosten rippisalailu-opista. Ihan itse olette vastuussa omista rikollisista toimistanne. Turha yrittää sälyttää vastuuta muualle.
Jaa johtokuntako vastaa jäsentensä rikoksista ja synneistä ? 100000 : en ?
- SRK:lla vastuu
Hemesti kirjoitti:
SRK:n johtokunta on vastuussa siitä, miten rippioppia on opetettu vl-liikkeessä.
- Ei rippisalailla!
Hemesti kirjoitti:
Kuka voi päättää rikosten rippisalailusta luopumisesta. Tietenkin sen keksijä, eli SRK itse. Lopettakaa rikostenne rippisalaaminen ja alkakaa kunnioittamaan Suomen rikoslakia, niin asiat korjaantuvat.
- toskare
Näiden asioidenilmitulo lähti Katolisesta kirkosta ja hyvä että lähti näkyville.Näistä ei ole ennen puhuttu,uskonyhteisöillä eikä kellään muillakaan ole ollut tietoa miten noissa pitää menetellä.Sanoihan Tuomas Hänninen jos nyt tämä asia tulisi tietoon niin menettelisimme aivan toisin.Mari ja Johanna teki hyvän työn kun Maija kirjan julkaisivat,se pitäisi kaikkien pedofiilien lukea ja salaajien myös joita on ei uskovaisissa ja kaikissa uskonnollisisa yhteisöissä.
- merkellami
Miksi siitä rikoslaista ei ole aikaisemmin ennen katolisen kirkon kiinnijäämistä tiedotettu,ei sielläkään ollut asiasta tarkkaa tietoa siksi ne sen salasi.Luuli kai että rippi peittää heidänki jälkensä.Kaikki salaamiset,peittelyt ja teot ilmi vaan ja roistot tiilenpäitä laskemaan.Suvussani on katolisia,heränneitä,ym,uskonnollisia eikä kukaan halua salata,On menty metsään noissa asioissa.itse elän vain omaa elämääni ja vastaan omasta kohdastani,jos tiedän tapauksen teen välittömästi rikosilmoituksen.
- Wl
merkellami kirjoitti:
Miksi siitä rikoslaista ei ole aikaisemmin ennen katolisen kirkon kiinnijäämistä tiedotettu,ei sielläkään ollut asiasta tarkkaa tietoa siksi ne sen salasi.Luuli kai että rippi peittää heidänki jälkensä.Kaikki salaamiset,peittelyt ja teot ilmi vaan ja roistot tiilenpäitä laskemaan.Suvussani on katolisia,heränneitä,ym,uskonnollisia eikä kukaan halua salata,On menty metsään noissa asioissa.itse elän vain omaa elämääni ja vastaan omasta kohdastani,jos tiedän tapauksen teen välittömästi rikosilmoituksen.
Rikoslaista, samoin kuin muistakin laista, tiedotetaan julkisella menettelyllä. Tämä tarkoittaa sitä, että kansalaisilla on velvollisuus noudattaa lakia kuin lakia sen voimaantulohetkestä lähtien.
Eri asia puolestaan on se, onko SRK:n johto ollut tietoinen voimassa olevista lakipykälistä koskien esim. maallikkosalarippiä. Jos ei ole ollut tietoinen, niin kysehän on lain seuraamisen laiminlyönnistä. Jos johto on ollut tietoinen, kyse on tahallisesta lain rikkomisesta.
Joka tapauksessa uskonnollisen liikkeen johdon on mielestäni seurattava sitä itseään (tässä tapauksessa toimintatavat) koskevaa lainsäädäntöä ja myös noudatettava lakia.
- ,34
Noudattakaa siis sielunlakia.
http://keskustelu.suomi24.fi/node/9896086
http://keskustelu.suomi24.fi/node/10152794
http://keskustelu.suomi24.fi/node/10244291 - Totta tuokin
Palstalla ei varmasti keskustele monikaan lestadiolainen
komenteista päätellen.Pitäkää vaan keskenänne vihaa lestadiolaisuutta kohtaan ei se uutta ole. - zghzdg
Ulospäin puhutaan toista, mutta likkeen sisällä sama turmiollinen meininki jatkuu. Ihan sama kuin mitä paljastui Ruotsissa muslimien osalta. Ulospäin sanotaan että lakeja pitää noudattaa, mutta omassa piirissä sanotaan että mies saa lyödä vaimoaan tietyin edellytyksi ja vaimon on suostuttava seksiin aina kun mies sitä haluaa.
- Kaksoisviestintää
Jokainen vl-uskovainen ja heidän läheisensä sen tietävät, että esimerkiksi hoitokokoukset ovat arkipäivää vl-yhteisössä, vaikka SRK toisin valehteleekin. Myös se, että SRK sanoo nyt, ettei vl-lastenraiskaamisrikoksia enää salata, on bullshittiä. Ei ole mitään luottamista SRK:n sanaan.
- SRK:n johto tiesi
Tästä on juuri avaus Hakomajassa. On varmaa että SRK:n johdossa on johtokunnan jäseninä näitä jotka itesivät ja salasivat rikoksia.
http://www.hakomaja.net/keskustelu/vanhoillislestadiolaisuus/18257-peltoniemi-srk-on-tiennyt-insestistae#18259
Näin YLE:
"Vanhoillislestadiolaisen herätysliikkeen johto myönsi vuosi sitten ensimmäistä kertaa julkisesti, että lasten hyväksikäyttö liikkeen piirissä on jatkunut vuosikausia.
Asiasta on tiedetty laajalti, mutta siitä on vaiettu eikä tapauksia ole viety viranomaisten tietoon."
- Aika aikaa kutakin
Kaikille vl:lle on armon aika vieläkin.(Luuk.20:34..)(Ilm.20;6)(1.Kor.15.19 eteenpäin).
- commenttaja
Kuhina jatkuu ja voimistuu. Suurin osa vanhoillisista hakee syyllistä kuhinaan ulkopuolelta siionin; mediasta, somesta jne.
Myös liikkeen sisältä on noussut roskittaja- ja tervaajajoukko ja vielä äänekäs sellainen. Sisältä nousseet kritiikkiä esittäneet on hoidettu ulos, mutta ei saatu vaiennetuksi. Erittäin paha.
Arkkipiispa on noussut Päivämiehessä kritiikin kohteeksi kirkolliskokouksessa pitämästään avajaispuheesta, kun hän tuli ottaneeksi puheeksi vl-liikkeessä paljastuneita lukuisia lasten hyväksikäyttötapauksia. Se oli SRK:n johdolle liikaa, joten SRK:n pääsihteeri haluaa keskustelua arkkipiispan kanssa.
Jos jonkun Kotimaa-lehden toimittajan mielestä vanhoillislestadiolaisuus on virtahepo kirkossa, niin joku vl-kappalainen kuittaa Kotimaa-lehden olevan se virtahepo.
Mitään SRK:n eikä rauhanyhdistystasolla myönnetä edelleenkään uskottavasti, vaikka avoin kirje Päivämiehessä uskotteli lukijakunnalleen liikkeen toimineen hyväksikäyttöasioissa väärin, tai ainakin siionin väki on saattanut ymmärtää neuvot väärin, kun rikoksia on salattu.
Satavarmasti kuohunta jatkuu vielä pitkään, eikä parannusta asiaan tuone Lopen suviseurojen vuosikokouskaan. Rauhanyhdistykset valitsevat vuosikokousedustajikseen SRK-laisia nykyistä menoa kannattavia. SRK:n johtokuntaa tuskin tulee muutoksia, ellei joku tee aimohautamäkisiä. Yksi on mielessä, mutta no comments.
Hajaantuu se, mutta niinhän se aina tasaisin välein. - Vanhukset mitätöntä
Vanhukset on mitätöntä kamaa.
Nilkit mielellään heittävät saata..lle
Mutta eiköhän lammaslaumasta siivu ota oman ajatusmaailman.
Heikki Saaren otteet ei enää päde.
ja uudet tuulet puhaltaa, uskonnon taakse, umpiselitykset ei pure.
Ketjusta on poistettu 22 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kela tukee virallisesti Pride-liikettä
Iso kiitos Kansaneläkelaitokselle tuen osoittamisesta myös vähemmistöille. Näin toimii vastuullinen valtiollinen koko k924070Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa
Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k252856Hitaille omat kassat
Kassoilla hidastelevat ärsyttävät. Menee heti loppupäivä pilalle, kun kauppareissu kestää hidastelijoiden takia. Näille2222098Jorma Lind kuollut
Ylen uutisankkurina 40 vuotta toiminut Jorma Lind on kuollut 85-vuotiaana. https://yle.fi/a/74-20230265 ARVl on näet552063- 721446
Mahdatko ymmärtää sitä
Mä en selviä jollei me jutella kunnolla. Tarvitsen sua siihen. Etkä sä voi sitä tietää kun en ole ilmaissut mutta olen761300- 901109
Ensimmäisenä Helluntaina ei uudelleen kastettu KETÄÄN!
Raamattu kertoo, että Helluntaina kastettiin. Mutta vaikka Raamattu ei erikseen kerro tiedän VARMASTI Ettei6911091Mitä yhteistä sinulla
on kaivattusi kanssa? Sama musiikkimaku, tai huumorintaju, tai ehkä työpaikka? Vai ettekö tunne vielä niin hyvin?57945- 68914