Koulutusero

Clueless

Miten miehet suhtautuu siihen, että nainen on koulutetumpi? Eli jos vaikka itse on käynyt ammattikoulun, niin pelottaako jos nainen on tohtori tms. Siis jos ei mitenkään muuten ole erilainen, mutta tuleeko sellaisia ennakkoluuloja että toinen on jotenkin jäykkä, eri maailmoissa tms.

Kysyn kun olen ihastunut mieheen, jonka tunnen muista ympyröistä, eikä koulutuksesta, työstä tms. ole puhuttu vielä. Molemminpuolista ihastusta kuitenkin ilmassa tulkitakseni oikein.. :) Itseäni ei siis häiritse yhtään jos olenkin enemmän kouluja käynyt tai paremmin tienaava tai muutakaan, mutta miten miehet näkee. Rehellisiä vastauksia! :)

13

478

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 30-14

Ei todellakaan haittaa, pikemminkin päinvastoin sillä kyllä naisenkin pitää pystyä älylliseen keskusteluun eikä maata sohvalla. ;)

• 2+11

Vastaan nyt naisena. Opiskeluaikana opin hyvin nopeasti vastaamaan ympäripyöreästi miesten kysymyksiin siitä mitä opiskelen, koskapa minua alemman asteen koulutuksen saaneet / opiskelevat menivät muuten ihan kipsiin.

Itse olen aina ollut kiinnostunut ihmisistä ihmisinä, koulutuksesta piittaamatta, ja harmitti, että sellaiset kaverit joiden kanssa synkkasi heti ja juttu luisti, säikähtivät koulutustani ja kenties vetivät siitä ennakkoluuloihin liittyviä johtopäätöksiä siitä, millainen olen ihmisenä.

En tiedä, ehkä se nuorempana häiritsee miestä enemmän kuin sitten kun ikää on jo enemmän?

• amissima

Ei muakaan häiritse vaikka nainen olis korkeasti kouluttautunut jos nyt muuten on mukiinmenevä :)

• Maisterisnainen

Olen yhteiskuntatieteen maisteri ja mielestäni yhteiskuntaluokka-asiat ovat suunnattoman kiehtovia. Jo lapsuudenkotona havaitsin, ettei esim. lääketieteen lisensiaatti välttämättä ole ollenkaan inhimillisempi kuin kansakoulupohjalta ponnistaneet mummot, päinvastoin.

Nyt aikuisena olen sitä mieltä, että miehen on oltava lihaksikas, huumorintajuinen, äo-älykkyydeltään sellainen, ettei joka asiaa tarvitse hänelle vääntää rautalangasta, ja erityisesti tunneälykäs. En pidä älyllisiä väittelyjä esileikkinä, koska yleensä voitan, tosin jos mies ei kiihota alun perinkään, väittelen jos joku muu aloittaa ja kaveeraan älykköjen kanssa kaverina.

Amis (tai amk-)miehen kanssa on helpompi jutella kuntoilusta ja elämänmenosta, paitsi jos mies on umpimielinen pökkelö ei oppiarvoilla ole merkitystä suuntaan ei toiseen. Haluan kohdata ihmiset ihmisinä enkä oppiarvoina ja toivon, että ap ja hänen ihastuksensa haluavat myös :) eikös nykyään menestynyt nainen, jos ulkonäkö on kohdallaan, ole pikemminkin ylpeydenaihe miehelle?

• YTK

Mielenkiintoista, itse olen pian yhteiskuntatieteiden maisteri, eikä ole tullut mieleenikään yhdistää "inhimillisyyttä" koulutustasoon. Eihän sillä ole mitään tekemistä koulutustason kanssa. Sellaisia ennakko-oletuksia ja stereotypioita minulla kyllä on, että esim. humanistit ovat empaattisempia ja sivistyneempiä kuin luonnontieteilijät, mutta tällöin kyse ei ole eroista koulutustasossa vaan koulutusalassa.

Ei minua haittaisi, jos miehen koulutustaso olisi ammattikoulu, kunhan hän muuten olisi fiksu, kriittinen ja aikaansa seuraava. Jos miestä häiritsee naisen korkea koulutus, niin tuskin olisi paljoa yhteistä hänen kanssa muutenkaan.

• Maisterisnainen

"Ei ole tullut mieleenikään yhdistää "inhimillisyyttä" koulutustasoon. (---) Sellaisia ennakko-oletuksia ja stereotypioita minulla kyllä on, että esim. humanistit ovat empaattisempia ja sivistyneempiä kuin luonnontieteilijät, mutta tällöin kyse ei ole eroista koulutustasossa vaan koulutusalassa."

Inhimillisyydellä en toki tarkoittanut, etteivätkö vähemmän koulutetut olisi ihmisiä, vaan että he voivat kokemusteni perusteella olla juurikin empaattisempia ja sydämeltään sivistyneempiä. Eli _käytökseltään_ inhimillisempiä, anteeksi epätarkkuus. OT:ksi menee, mutta en lisäksi jaa ajatusmalliasi, että humanistit olisivat empaattisempia ja sivistyneempiä kuin luonnontieteilijät. Tai ehkä me vaan määritellään empatia ja sivistys eri tavalla.

Kivaa on tämmöinen himopilkunnussinta, mutta duunarimiehen kanssa käsite- ja määrittelysuohon eksytään hyvin harvoin ja voidaan keskittyä johonkin muuhun :D

• YTK

Samaa tarkoitin minäkin inhimillisyydellä, eli minusta empaattisuus ja sydämen sivistys eivät ole millään tavalla koulutustasosta riippuvaisia.

Ihmistieteilijät ovat kiinnostuneita ihmisistä ja monesti auttamistyöstä, siksi oletan heidän olevan keskimäärin empaattisempia kuin esim. luonnontieteilijöiden.

• alikoullutettu

pillu on pillua muulla ei taida olla merkitystä.
      Rehellisesti sanottuna.

• Clueless

Hmmm. Kiitos vastauksista! Olisiko johtopäätös se että jos on itsensä kanssa sinut, niin ei sillä pahemmin väliä jos toinen on koulutempi. Totta mitä joku totesi, että en varmaan sellaisen kanssa haluaisi ollakaan, jota tällainen asia häiritsisi.

Olen nähnyt joidenkin tuttujen parisuhteissa kyllä sellaista, että mies saa alemmuudentuntoa, jos vaikka puoliso on menestyneempi tai paremman näköinen ja yrittää sitten vähätellä tai lytätä toista. Tämä mies keneen olen ihastunut ei kyllä ole yhtään sen oloinen, päinvastoin.

Ja nimim. Alikoullutettu: haen siis muutakin seuraa kuin vain fyysiseen kanssakäymiseen. Mies todellakin on sellainen (komea ja lihaksikas :)) jolla ei olisi vaikeuksia saada vaikka kuinka hyvännököisiä naisia, mutta uskon ettei hänkään ole kiinnostunut pelkästään seksistä. Niin tärkeää kuin se onkin..

• pokjaaa

duunari on aina duunari vaikka voissa paistas

• wecrwecrwercercrc

ainakaan itseni kohdalla rakkaus ei todellakaan katso koulutusta yms. kunhan nainen on sellaista minulle "oikeaa" tyyppiä, niin ei ole mitään väliä vaikka olisi lekuri ja minä putkimies. Silloinpahan ainakin tietäisi että hän rakastaa minua varmasti eikä ole vain joku pyrkyri joka on rahojeni perässä...

• Monet arkailee asiaa, jos nainen on paremmin tienaava ja korkeempii koulutukseltaan, mutta mies, jolla on hyvä itsetunto ei mielestäni pitäs piitata noista asioista laisinkaan ( eli tulta päin)

• Tosimies71

Minä ainakin ota kiljuen hyvin koulutetun paljon töitä tekevän naisen! En vain ole sellaiseen törmännyt, jonka kanssa sitten muuten natsaisi. Onhan minulla yksi kiikarissa, mutta siitä ri taida koskaan syntyä mitään kerrottavaa tällä menolla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kela tukee virallisesti Pride-liikettä

Iso kiitos Kansaneläkelaitokselle tuen osoittamisesta myös vähemmistöille. Näin toimii vastuullinen valtiollinen koko k
      Maailman menoa
      110
      4340
    2. Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa

Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k
      Maailman menoa
      77
      3156
    3. Kävisikö tällainen sopimus?

Olisitko valmis juttelemaan jo ensi viikolla kahden kesken?
      Ikävä
      98
      1362
    4. Nyt kerrot mies mitä ajattelet minusta

Ihan suoraan ja suodattamatta.
      Ikävä
      81
      1217
    5. Odotatko vielä vastausta...

Siihen viestiin? 🤔
      Ikävä
      90
      818
    6. Lähes kaikki keskustelut kasvotusten

on olleet tärkeitä. Hänen luonne ja ulkokuori, niiden yhdistelmä. Se kaiken keskellä oleva osa on minulle hänessä kaikk
      Ikävä
      21
      666
    7. Omasp hakenut Fincapia ja Gapconia konkurssiin perjantaina 5.6

Ilkka ei ole vielä ehtinyt uutisoida, mutta Omasp on jättänyt 5.6 konkurssihakemuksen Fincapia ja Gapconia koskien. Ilka
      Seinäjoki
      17
      662
    8. Mitä kirjainta haluaisit

Ra kastella mahdottomasti?
      Ikävä
      42
      620
    9. Ehkä se on niin

Ettet vaan uskalla lähestyä tämän jälkeen. Ehkä haluaisit. En osaa sanoa.
      Ikävä
      43
      619
    10. Tämän palstan naiseksi esittäytyvät

Ovatkin kuulemma oikeasti sukupuoleltaan miehiä. Pitääkö paikkansa?
      Sinkut
      105
      612
    Aihe