AA
A A A
Opastus ja palaute
liity jäseneksi!

 /   /  /  / Peugeot 406 käynnistyksenesto

Peugeot 406 käynnistyksenesto

21 Vastausta 913 Lukukertaa
Sohlasin hiukan käynnistettäessä ja käynnistyksen esto kytkeytyin päälle. Odotin samaan tapaan kuin mikä Renuissakin toimi, eli varttitunnin, mutta ei edelleenkään käynnistynyt. Myöskään useamman tunnin odotus ei poistanut käynnistyksenestoa.

Seuraavaksi irroitin akun kengän ja odotin seuraavaan aamuun. Kun nyt yritin käynnistää niin moottori "lupasi" mutta ei kuitenkaan käynnistynyt ensimmäisellä yrityksella. Toisella yrittämällä myös lupasi ja starttasinkin nyt aika poitkään ja "lupasi" edelleenkin ja kävikin muutaman sekunnin, mutta ei kuitenkaan käynnistynyt. Kolmas pitkä startti tuottikin tulosta ja moottori käynnistyikin - vaivaloisesti tälläkin kertaa ja hetken kävi myös vaivaloisesti, mutta käynti vakiintuikin muutamassa sekunnissa. Tämän jälkeen moottori on käynnistynyt täysin normaalisti.

Vastaavaa on esiintynyt muissakin automerkeissä. Usein on riittänyt akun kengän irroittaminen ja takaisin kiinnittäminen ja autot ovat käynnistyneet. Olisiko toiminut nyt tässä tapauksessa. Nyt annoin odottaa akun kenkä irroitettuna yli yön. Vasta jälkeenpäin tuli mieleen että sen "pikairroittamisen ja kiinnittämisen" olisi voinut kokeilla.

Olisiko joku muukin häiriö ollut mahdollinen. Esimerkiksi "bitti olisi muuten vain asettunut poikittain" jonnekin moottorin ohjausjärjestelmään sohelluksen seurauksena.

Onko tilanne tuttu, onko vastaavaa tapausta kenelekään sattunut tai tiedossa 406:ssa.

Sohellusta ennen ja sen jälkeen mitään vastaavaa oiretta ei ole ilmennyt.

Muistaakseni olen joskus nähnyt tai kuullut ohjeen, että akun kengän irroittamisen ja kiinnittämisen jälkeen tulee odottaa jonkin aikaa??? Onko tällaista ohjetta olemassa, tai onko yleensäkään ohjetta tässä esitettyyn tilanteeseen olemassa.
Paha lähteä arvailemaan mitään, kun alkupään autot edustivat aika perinteistä tekniikkaa ja viimeisissä valmistetuissa oli nykyaikainen väylätekniikka.

Ehkä bensa ja diesel-moottorienkin välillä on ollut jotakin eroa noissa ratkaisuissa.
Taitaa olla niitä alkupään 406, jossa näppäin käynnistysestolaite.
Muistaakseni näin.
Virta päälle 10 min. Sen jälkeen näppäile tunnusluku.
Se, että käy huonosti, voi johtua karstottuneista tulpista.
Mistä tuon näppäiltävän päättelit?

Itselläni meinaan on tuollainen, enkä tuosta pysty tunnistamaan mitään oleellista yksityiskohtaa joka tuohon suuntaan ajattelua veisi.

Voihan toki huono käynti johtua tulpista, mutta voihan syynä olla myös:

-sytytyspuola
-imupuolen ilmavuodot
-kaasuläpän asentoanturi
-MAP-anturi
-moottorin jäähdytysveden lämpöanturi
-moottorin imuilman lämpöanturi
-nakutusanturi
-maadoitukset

Lambda-anturia en sentään tuohon listaan laittaisi, se kun ei ole käytössä kun moottori kylmänä käynnistetään.
Kyllähän se huono käynti johtui vain ja ainoastaan siitä kun moottorin ohjaus sekoili. Noi ehdotetut viat ei olisi korjaantunut itsestään, mutta jos ohjausyksikkö sekoilee jonkun käynnistyssvipauksen takia, niin se korjaantuu kun moottori käynnistyy. Näin tässä tilanteen mukaisesti todennäköisesti on käynyt. Muut ehdotetut viat ei korjaannu moottorin käynnistämisen jälkeen.
Kyllä ne viat muuten voi "korjaantuakin"...

Nykyaikainen moottorinohjausjärjestelmä on sen verran älykäs että se pystyy kompensoimaan noita anturien ym virhetiloja, vikoja ja ilmavuotoja hämmästyttävän hyvin.

Pikkuhiljaa moottorin toiminta kuitenkin ajautuu sellaiseen tilaan, jossa voi sanoa että se ei vedä kuin uusi, mutta toimii kuitenkin. Tuossa prosessissa voi mennä vuosia, joten se vikaantuminen ei ole niin selkeästi havaittavissa.

Käynnistyksenestostahan tuossa ongelmassa ei ole kysymys vaan siitä että moottori ei ole saanut ensimmäisillä käynnistysyrityksillä joko riittävää kipinää, oikeaa kipinän ajoitusta tai oikeanlaista polttoaine/ilmaseosta.

Ja mikä näihin asioihin sitten vaikuttaakaan... juurikin nuo aiemmin luettelemani asiat...
Jos yleensäkään luit aloittajan tekstin, niin selvästi ilmenee että häiriö on ollut käynnistyksen estojärjestelmässä.
Mistä voit olla 100% varma että häiriö on ollut käynnistyksenestossa? Perusteluja tähän kiitos.

Jos aloittaja kirjoittaa että hänellä on vikaa ollut tuossa estossa, sehän on puhdas maallikkoarvaus. Tuossa autossa ei meinaan ole mitään erillistä merkkivaloa tms siitä, että käynnistyksenesto olisi päällä. Mistä hän on siis tilanteen 100% varmuudella todennut? Lukenut ECU:n vikakoodit? En usko, aloittajan tekninen osaaminen huomioiden.

Tämän jälkeen voidaankin alkaa puhumaan kaikista muistakin käynnistykseen liittyvästä ongelmasta. Ja.. kun akunkenkä irroitetaan, moottorinohjauksen "oppivat" parametrit nollautuu, ja kas, auto käynnistyykin.

Tässä vaiheessa voimme huutaa kaikki kuorossa: VIKA OLI KÄYNNISTYKSENESTOSSA. Selkeä ja looginen päätelmä? Vastaus tähän on : ei.

Käynnistyksenesto joko on päällä tai ei ole päällä, tuossa ei ole välimuotoa. Kuitenkin auto on lupaillut startatessa. Miten tämä on mahdollista jos käynnistyksenesto on kytkeytyneenä, ja moottoriin ei silloin tule sytytyskipinää eikä polttoainetta? Miksi myös tämä käynnistyksenesto aiheuttaisi moottorin huonoa käyntiä, kun viimeinkin käynnistyy? Tähänkin olisi mielenkiintoista saada perusteluja.

Olen edelleenkin sitä mieltä että autossa oli jokin muu ongelma, mutta saatte olla eri mieltä, en estele teitä. Mutta perusteluja olisi kovin mielenkiintoista kuulla tapahtuneelle. En usko että korjaamoillakaan autoja korjataan sen mukaan, kuka huutaa kovimmalla äänellä oma vikaepäilyään.

Nyt edellisen kommentin kirjoittaja voi lukea tämän ajatuksella ja kommentoida perusteluja omaan purkaukseensa.
Loistavaa, aiempi kirjoittaja on lukenut kirjoitukseni ja laittanut siihen oman vastineensa ja perustelunsa.

11 miinusta minulle ja 11 plussaa itselleen...

Hienoa että suomalainen mies osaa ajatella, perustella ja keskustella loogisesti.

Alan nyt uskoa, että kun suomalainen mies tietää autossaan olevan ajonestolaitteen ja akun, niin siinä tapauksessa kun auto ei käynnisty, vika on jommassakummassa. Jos auto sensijaan käynnistyy huonosti, vika on sytytystulpissa. Mikäli akunkengän irroitus ja sytytystulppien vaihto ei tuota haluttua lopputulosta, tilanne on toivoton ja auto on vietävä vaihtoon.

Eläköön minimalistinen ajattelu ja sen tuoma helppous elämään.

No, leikki sikseen. Palstahan ei selkeästi ole paikka minunlaisilleni, jotka eivät ole samaa mieltä muiden kanssa. Ehkä pitäisi perustaa suomi24 mieskuoro, jossa ensimmäinen joka ehtii huutamaan ääneen yksinkertaisen ratkaisun ongelmaan, saa osakseen myötäilevää huutoa ja mylvintää, jos joku tuosta rintamasta erottuu, hänet kivitettäköön.

Eli, vika on ajonestolaitteessa, olen kaikkien hyvien perustelujen jälkeen täysin siitä vakuuttunut. Alkuperäinen kysyjä ei kyllä kertonut autostaan edes sitä, onko kyseessä bensa vaiko dieselmoottori, mutta väliäkös sen, kristallipalloja on hiplailtu kotona ja arpa suosi selitykseksi ajonestolaitteen.

Hyvää jatkoa palstalaisille, se on kohdaltani goodbye.
Tietenkin olisin voinut tilata hinurin ja auto olisi viety korjaamolle. Sitten siihen olisi laitettu häkillinen uutta osaa. Sen verran on autotietoa päässä, että tunnistin mahdollisen käynnistyksenestohäiriömahdollisuuden, niin ajattelin että jos sen voisi omatoimisesti saada resetoitua. Vika oli se mihin oireet viittasikin. Vika ei resetoitunut odottamalla niin kuin jossakin muissa merkeissä ja malleissa. Seuraava vaihe oli akun kengän iroittaminen. Kun kytkin akun kengän ja yritin käynnistämistä sen jälkeen niin heti "lupasi". Nyt tiesin että sytkä toimii ja saa polttoainetta, niin auto käynnistyikin parin yrityksen jälkeen. Ja sen jälkeen auto on toiminut moitteetta, niin kuin aloituksessakin kirjoitin. Ja todennäköinen syy käynnistyksenestohäiriöön oli se mainitsemani sohlaus käynnistettäessä.
Lupailihan se startatessa. Mutta vasta sen jälkeen kun akunkenkä oli ollut irroitettuna. Se ei tarkoita lupailemista, vaikka moottori pyörii startatessa.
Kirjainhässäkkä on varsinainen sekoilija.
Päätteli? Mitä?
Hetkellinen muutaman sekunnin huono käynti ei johdu mistään komponenttiviasta.
Uudemmista akun kenkä irti ja lyhyt odotus ja akun kenkä kiinni. Virta päälle ja odotus. Eri lähteissä odotusaikaohje virta päällä vaihtelee muutamasta minuutista tuntiin. Olettaisin sen 10 minuutin odotuksen toimivan tässäkin tapauksessa. Olen käynnistänyt useita autoja lähes heti virran kytkennän jälkeen ja osa käynnistyy täysin normaalisti ja osa käynnistyy vaikeammin.

"Näppäinpösöihin" on selvä ohje olemassa. Niihin on olemassa myös ohje käynnistykseneston poistamiseksi. Jos näppäinkäynnistykseneston poistaa käytöstä, se kannattaa kuitenkin pitää autossa mukana. Poistosta huolimatta käyniostyksenesto voi kytkeytyä toimintaan ja silloin ongelmasta selviää helpoimmin kun näppäinyksikön kytkee takaisin toimintaan ja syöttää käynnistyskoodin. Koodia ei kannata unohtaa, vaikka eston ottaa pois toiminnasta.
Voisiko huono käynti johtua karstoittuneista tulpista, jos käynti vakiintuu muutamassa sekunnissa. Uutta sitä opppii jatkuvasti.
Noin voi käydä periaatteessa kaikissa autoissa missä on käynnistyksenestojärjestelmä. Epämääräinen käynnitysyritys kytkee käynnistykseneston. Merkeittäin resetointi vaihtelee. Aina ei tarvi muuta kuin odottaa, niin järjestelmä resetoituu kun odottaa tietyn ajan. Akun kengän irroittaminen on yksi yleinen ohje jos muuta ei ole tiedossa. Myös keskuslukon käyttäminen kiinni auki voi resetoida ajoneston häiriötapauksissa.

Akun kengän irroittamiseen voi liittyä myös odottaminen sen jälkeen kun kenkä on kytketty uudelleen. Esimerkiksi puolen tunnin tai tunnin odottaminen olisi tässäkin tapauksessa saattanut riittä ja auto olisi käynnistynyt normaaliin tapaan. Huono käynnistyminen heti akun kenkien kytkennän jälkeen ja "lupailu" viittaa siihen että odottaminen olisi resetoinut järjestelmän lopullisesti ja auto olisi käynnistynyt normaalisti.

Vaikka autojen kanssa toimin ammattini puolesta, karstoittuneita sytytystulppia en ole tavannut pariinkymmeneen vuoteen. Korkeintaan käyntihäiriöstä aiheutunutta nokisuutta on joskus esiintynyt, mutta se ei estä tulppaa toimimasta ja nokisuus häviää heti kun moottori käy häiriöttä.

Mainitun käynnistystoheloinnin en ole koskaan kuullut aiheuttaneen ainuttakaan komponenttivikaa ja aina vika on ollut ajon eston kytkeytyminen päälle tai ohjelmallinen häiriö moottorin ohjausjärjestelmässä. Noi komponenttivikavinkit voi jättää täysin omaan arvoonsa. Jos auto käy normaalisti, niin muuta vikaa ei ole. Häiriö on saattanut kuitenkin kirjata jotain vikakoodimuistiin ja sen voi sopivassa tilaisuudessa lukea ja resetoida. Luetun perusteella häiriö on suoritetuilla toimenpiteillä ohi. Näin olettaisin.
Kytkit virran päälle ja lipsahti startille pieneksi hetkeksi. Vastaa samaa tilannetta, kun antaa käynnistysapua ja akun kengät kipinöi. Tämä voi kytkeä käynnistyksen eston ja/tai sekoittaa moottorin ohjausjärjestelmän.

Auton ohjekirjassa voi olla ohje häiriötilanteita varten. Tai voi olla ainoastaan ohje ottaa yhteyttä valtuutettuun huoltoon.
Noinhan siinä kävi. Ja seurauksena puhdasta pyörintää ja ei mitään merkkiäkään että käynnistyisi. Kun akun kenkä oli irroitettuna ja uudelleen kytkettry, niin heti antoi viitteitä että voisi palaakin. Ja muutaman lupauskerran jälkeen käynnistyikin ja mitään vikaa ei ole sen jälkeen ilmennyt. Sen jälkeen on käynnistynyt täysin normaalisti. Merkkihuollon mukaan tyypillinen käynnistyksen eston päällekytkeytymishäiriö. Ja olin toiminut samojen periaatteiden mukaan kuin huollossakin toimitaan näissä tapauksissa, mutta lyhyempikin akun kengän irtioloaika riittää. Se vanhempien mallien noin 10 minuutin akun kengän irtioloaika yleensä riittää. Pitempääkin aikaa voi huollon mukaan kokeilla, jos 10 minuutin jälkeen ei käynnisty.
Käynnistit välittömästi akun kengän kiinnittämisen jälkeen. Näin kun menettelee niin voi lupailla ja kun lähtee käyntiin niin voi käydä hetken aikaa epätasaisesti. Muutaman minuutin odotus virta kytkettynä riittää moottorin ohjausyksikkölle lukea käynnistysolosuhteiden tiedot ja moottori käynnistyy normaalisti.
oman 406 -97 2.0l kanssa kävi näin että yhtäkkiä jätti tielle eikä lähtenyt käyntiin. punaista ja vihreää valoa näytti oikean koodin jälkeen; startti pyöri hyvin kyllä. Pitkää piipitiystä esiinty myös jonka akunkengän irrottamisella sai kuriin sun muita valoilmiöitä. Välillä sammuivat jne. akunkenkää irti myös ja odottelua vaan ei tepsinyt. Vika oli kuitenkin näppiksen takana katkenneessa ruskeassa ( tässä tapauksessa) piuhassa. Sen kun liitti niin joha hörähti pata tulille ja samalla kun nyt motti hörisi niin tempasin sen koko liittimimen veks ja hyvin on käynnistynyt tästä lähtien pelkällä avaimella, näppikset unholaan sanonmme me sotalapset! Tässä täpäkkä ohje vaan onhan täällä paljon fiksuja jätkiä ja friiduja messissä mukana asiallisin aattein. Tällasta dataa nyt heitin. Pärjäilkää.
Kuka onniostuu söhläämään noin pahasti käynnistyksessä ?

kun irroitat akun kengät niin katso pösön ohjekirjaa..siellä on erityisohjeet uudelleen käynnistystä ja ajotietokoneen boottaamista varten
 /   /  /  / Peugeot 406 käynnistyksenesto

Asiantuntijat

  • SincityNaisille ja pariskunnille sunnattu intiimituotteiden erik...

Keskusteluhaku

Laaja haku



Lisää keskusteluja aiheesta

Facebookissa suositeltua

Tietoa mainosten kohdentamisesta