Valmistun tänä keväänä. Olen suorittanut korkeakoulututkinnon, mutta en koe tarvetta juhlia sanan varsinaisessa merkityksessä valmistumistani. Olen aikanani juhlinut ylioppilaaksi valmistumistani (senkin vain siksi, että minun odotettiin niin tekevän) ja se riittää minulle. Olen ylpeä tästä uusimmasta saavutuksestani, mutta minulle riittää maljan kohotus puolisoni kanssa enkä siksi halu järjestää suuria (tai edes pieni juhlia).
Syy haluttomuuteen juhlia on ehkä se, että koska opinnäytteeni ja varsinaisen valmistumispäivän välillä on pitkä väli, ei itse valmistumispäivä tunnu enää oikein miltään vaan helpotuksen huokaus koulun päättymisestä on tullut jo opinnäytetyön valmistuttua. Osaksi syy on ehkä myös se, että ensisijaisesti haluaisin juhlia vain puolisoni ja vanhempieni kanssa, mutta jos juhlin tällä porukalla, minun pitää kutsu myös appivanhemmat, "koska ovathan hekin nyt perhettä". Jos taas kutsun heidät, ei-verisukulaiset, minun "pitää" kutsua myös tätejäni ja setiäni, jotka myös ovat kyselleet valmistujaisistani. Entä parhaat ystäväni sitten? Odottavathan hekin saavan kutsun, koska ovat, no, parhaita ystäviäni. Ja juhlat vain paisuvat...
Huvittavinta tässä on se, että kun mainitsen eri ihmisille siitä, että en aio juhlia valmistumistani, jokainen toteea: "Ymmärrän." ja kuiskaa perään: "Juhlitaan me sitten "omalla porukalla"." He olettavat, että jos en järjestä juhlia, niin juhlin kuitenkin jokaisen kanssa erikseen "omalla porukalla" ja nyt yksi on ehdottanut ravintolassa käyntiä, toinen kahvihetkeä mökillä ja kolmas illanistujaisia. Mutta kun MINÄ EN HALUA JUHLIA - EN YHDESSÄ ENKÄ ERIKSEEN!
Koko valmistuminen on alkanut ahdistaa siinä määrin, että en enää edes halua puhua koko asiasta vaan vältän aihetta ja vastaan ympäripyöreästi, kun joku kysyy valmistumisestani. Omalla kohdallani eri ihmiset käytännössä kutsuvat itse itseään kylään juhlimaan valmistujaisiani ja parhaimmat (pahimmat) ovat silmieni alla ottaneet kalenterin esiin ja sopineet päivämäärän, jolloin valmistumistani juhlitaan!
Ei ole tarkoitus olla töykeä. Olen erittäin otettu ja kiitollinen siitä, että ympärilläni on ihmisiä, jotka ovat iloisia puolestani. Ilmiönä asia on kuitenkin mielenkiintoinen. Miksi ihmisten on niin vaikea ymmärtää, jos joku ei halua tehdä valmistumisestaan suurta (tai edes pientä) numeroa? Miksi päätöstä olla juhlimatta ei voi (tai on niin vaikea) kunnioittaa?
Onko minun pakko juhlia valmistumistani?
5
879
Vastaukset
- 19+7
Ymmärrän sinua oikein hyvin. Itse valmistun aikuiskoulutuksesta muutaman päivän päästä enkä aio pitää juhlia. Pidin juhlat nuorempana kun valmistuin ammattiin, mutta nyt en koe minkäänlaista halua tai tarvetta tehdä niin.
Moni on kysellyt aionko pitää isot juhlat. Aivan kuin siis pitäisin ylipäätään. Pari henkilöä on jopa kysynyt saako todistustenjakoon tulla? Siis sinne koululle. Suurin osa on onneksi tajunnut kerrasta, ettei juhlia tule. Ja osalle en ole edes kertonut tarkkaa päivää jolloin saan todistuksen.
Olen yrittänyt vain jankuttaa, että uusi ammatti ja työ on minulle suurin palkinto, ja tavallaan tapa juhlia.
Sinun tilanteesi vaikuttaa pahemmalta, mutta sano vaan suoraan, ettei mitään juhlia ole tai tule. Jos loukkaantuvat, niin ei se ole sinun päänsärkysi. - Aikuinen ihminen
Kuka sut pakottaa juhlimaan? Olet aikuinen ihminen. Itsetunto ja oma tahto on hyvä hankkia viimeistään nyt korkeakoulutettuna. Itse en edes yo-juhlia pitänyt, vaikka niin olisi "pitänyt" tehdä.
- hfghdhgd
Juhliiko muka joku valmistumista? En muista kenenkään tuttuni pitäneen mitään erityisempiä juhlia.
- 3+2
Kyllä, valmistumista on pakko juhlia. Jos ei ole humalassa kolmea päivää peräkkäin, saa karenssia elämästä ja joku on tosi, tosi vihainen.
- Juhla kuin juhla
Pitää tehdä, kuten tuolla toisella palstalla on kerrottu, eli sovitella valmistumisen kunniaksi köyttä kaulaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kela tukee virallisesti Pride-liikettä
Iso kiitos Kansaneläkelaitokselle tuen osoittamisesta myös vähemmistöille. Näin toimii vastuullinen valtiollinen koko k583959Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa
Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k132761Jorma Lind kuollut
Ylen uutisankkurina 40 vuotta toiminut Jorma Lind on kuollut 85-vuotiaana. https://yle.fi/a/74-20230265 ARVl on näet551966- 721426
Mahdatko ymmärtää sitä
Mä en selviä jollei me jutella kunnolla. Tarvitsen sua siihen. Etkä sä voi sitä tietää kun en ole ilmaissut mutta olen761280Hitaille omat kassat
Kassoilla hidastelevat ärsyttävät. Menee heti loppupäivä pilalle, kun kauppareissu kestää hidastelijoiden takia. Näille1991247Ensimmäisenä Helluntaina ei uudelleen kastettu KETÄÄN!
Raamattu kertoo, että Helluntaina kastettiin. Mutta vaikka Raamattu ei erikseen kerro tiedän VARMASTI Ettei6911081- 901079
Mitä yhteistä sinulla
on kaivattusi kanssa? Sama musiikkimaku, tai huumorintaju, tai ehkä työpaikka? Vai ettekö tunne vielä niin hyvin?55904Olisit ollut niin
Minunlaiseni. Ehkä se on helmpompi kun emme kohtaa. Kipeältä se tuntui ettet valinnut minua41896