Metsäluteet

ongelmana

Toivoisin asiallisia neuvoja teiltä tai tietoa mistä saisimme ongelmaamme apua. Olen kolunnut nettiä enkä mistään löydä vastausta.
Meille on tässä pari päivää sitten ilmaantunut metsäluteita koko takapihan syreenipensasaita täyteen! Niitä on varmasti yli tuhat jossei tuhansia!! Tiedän ettei niistä ole haittaa mutta kurja se on kun piha kuhisee lutikoita. Olisi kiva pitää ikkunoita ja oveakin auki kun kesä tulee...
Kiitos vastauksistanne :)

14

14823

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kohtalotoveri

      Meillä aivan sama ongelma! Aikaisempina vuosia olen nähnyt metsäluteita satunnaisesti yksittäiskappaleina. Tänä keväänä myös meillä erityisesti syreeni on aivan luteiden peitossa ja näyttää jo kuiviin imetyltä.

      Provadon ainakin pitäisi auttaa luteisiin (en ole ehtinyt vielä itse kokeilla).

      • saviruoho

        Minun pikku syreenin kävi samoin. Siinä oli satoja luteita. Olivat imeneet uudet versot kuiviin. Suihkutin puoli pulloa Raidia. Ei Raid luteita tappanut, mutta huomasin, että luteita voi poimia atuloiden kanssa.


    • sireenintuoksu

      Miltä se ötökkä näyttää ?

      • saviruoho

        Haisee pahalta. Selässä kilpi, sellainen kantikas. Lude on aika iso ja ruskean vihreä.


      • sireenintuoksu
        saviruoho kirjoitti:

        Haisee pahalta. Selässä kilpi, sellainen kantikas. Lude on aika iso ja ruskean vihreä.

        Hyi helvatta !! Toivottavasti eivät koske mun lempparipuihin !


    • huokaus..

      Kaikenlaisia harmituksia näkyy luonnossa olevan. Mustia kirvoja en aiemmin tiennyt olevankaan, vaan tänä kesänä niitä on lumipalloheisissä ja siitä levisi suklaakirsikkaan. Lisääntyvät mokomat tuulen nopeudella ja myrkkyä ei ole, kuin huomenna arkena.
      Nyt menee harkintaan syreenin hankinta, tai pois harkinnasta.

      • krivat kuriin

        Ei pitäisi sotkea metsäludetta ja kilpikirvaa.Kilpikirvalle kelpaa melkein kaikki vihreä
        metsälude on käsittääkseni peto joka syö muita hyönteisiä,täytyy vielä tutkia ennenkuin ryhtyy hutkimaan


    • Ongelmia riittää

      Minulla syreenissä tosi paljon metsäluteita ja nyt ovet siirtyneet jo kuukapenkkiin. Mustia kirvoja on kirsikassa vaikka kuinka paljon ja leviävät siitä varmasti muuallekin. Juhannusruusun ovat syöneet pienet vihreät madot. Mitä myrkkyä kannattaisi käyttää? Neuvokaa jotain mikä oikeasti toimii!!! Mieluiten myrkyttäisin nämä kaikki. Alan olla epätoivoinen ja pian kitken kaikki kasvit pois ja ajan asvaltin tilalle

    • oli nätti puska. :(

      Meillä on Norjan Angervo puolittain kaljuuntunut yhtäkkiä . En tajua, mikä sitäkin syö. Pikkulinnutkin tuntuvat siellä nyt pomppivan, mutta ei kai ne sitä tapa ?

      • oli nätti puska :(

        Huomasin, että se on täynnä pieniä vaaleenvihreitä matoja. Noi pirulaiset syö koko puskan. Ei auta ainaskaa mäntysuopaliuos.


    • Hongonee89

      Tulin tossa äskön ulkoa sisälle ja istuin koneen ääreen. Samalla tunsin jotain outoa vatsan alla taipeessa. No haiseva metsäludehan se siellä oli. Sen poistamisen jälkeen alkoi tuntua ikävää kirvelyä, jota on jatkunut jo parisen kymmentä minuuttia. Kirvely tuntuu vain voimistuvan. Olisiko lude purrut vai ärtyikö iho "puollustusnesteestä"? Onko kellään kokemuksia? Täytyy varmaan yrittää mennä suihkuun huuhtelemaan... Ei tätä kohta enää kestä!

    • Anonyymi

      Minulla oli eilen sama, vähintäänkin satoja kahden syreenin rungossa. Monen tempun jälkeen yritin käsin poimia, kun suihkuttamalla tippuivat maahan yli parin neliön alueelle. Osa ehti vipeltää jo pionialueelle lehtiin ja nuppuihin. Jouduin lähtemään pois. Huomenna näen mitä tapahtui kun sain kerättyä käsin tyhjän 50 l puutarhamultasäkin puolilleen. Ovatko siellä tiiviissä paketissa ja kuinka paljon jäi tuhoamaan laajaa perennapenkkiäni.

    • Anonyymi

      Asun kerrostalon 4.krs ja tänä syksynä niitä on ilmestynyt ikkunan väliin ja myös sisällekin . Kylläkin heti ruttaan . Ikävä harmi ☹️

    • Anonyymi

      Metsälude nimistä ludelajia ei ole olemassakaan. Se pahalta maistuva on marjalude.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5750
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3637
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      221
      1836
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1752
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      94
      1202
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      29
      1155
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      278
      929
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      927
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      74
      867
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      848
    Aihe