Kinkkinen kysymys työvoimakoulutuksesta

Voi peräreikä

Tuli haettua työvoimakoulutukseen, johon todellakin menen jos pääsen. Koulutus alkaisi elokuussa.

Nyt olen saanut sitten mahdollisesti töitä. Jos otan työpaikan vastaan ja tulot ovat jotakuinkin normaalit (ettei voisikaan saada soviteltua työmarkkinatukea), niin miten tuon työvoimakoulutukseni käy? Riittääkö se, että olen työtön työnhakija, vaikken saa enää työmarkkinatukea, koska olen töissä (kuulostaapas oudolta). Joten voinko olla kesän töissä ja mennä koulutukseen elokuussa?

Jos joku sai selvää ja osaisi vielä vastata, niin olisi ihan mahtavaa!

25

6318

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Karenssia pukkaa..

      Työvoimakoulutus on työttömille.

      Jos menet töihin, ja sanot itsesi irti syksyllä, niin saat karenssin, etkä koulutuspaikkaa.

    • Suorasanainen

      Jos olet töissä, et voi osallistua kurssille. Jos olet työtön työnhakija ja vaikkapa vain tilapäisesti töissä, voinet osallistua koulutukseen.

    • Voi peräreikä
      • tatsit

        Se karenssi tulisi koulutuksen jälkeen, kun ja jos jäisit työttömäksi.


      • Vain työttömät

        Usko jo. Jos olet töissä, et ole työtön työnhakija, ja siten sinua ei voi valita koulutukseen.

        Sillä ei ole mitään väliä, vaikka pysyisit työkkärin kirjoilla.


      • Jeps...
        tatsit kirjoitti:

        Se karenssi tulisi koulutuksen jälkeen, kun ja jos jäisit työttömäksi.

        ''Se karenssi tulisi koulutuksen jälkeen, kun ja jos jäisit työttömäksi.''

        Ei pidä paikkaansa. Karenssi voidaan antaa vain siitä lukien, kun syy karenssiin on ilmennyt. Työstä eroamisesta annettu karenssi alkaa siis työsuhteen päättymisestä, ei ennen eikä jälkeen.

        Jos aloittaja saa työn, se on otettava vastaan, koska työ, jos on yhtään pidempi aikainen, menee työvoimakoulutuksen edelle.

        Jos aloittaja irtisanoutuu työstä, siitä seuraa karenssi, joka siis alkaa työsuhteen päättymisestä lukien. Jos aloittaja on hyväksytty koulukseen, joka alkaa työsuhteen päättymisen jälkeen, karenssi ja koulutus juoksevat yhtä matkaa ja aloittaja saa työttömyyskorvaukset koulutuksen ajalta karenssista huolimatta.


    • alkuperäreikä

      Kiitos vastauksista. En millään malta uskoa vaan. :)

      Entäpä jos työ olisi osa-aikaista? Saisinko soviteltua työmarkkinatukea eli olisin edelleen työtön työnhakija? Kyseessä on siis freelancer-työ.

      Tai entä jos työ olisi määräaikainen ja loppuisi ennen koulutuksen alkua?

    • mikä hinku!

      Itse olen ollut koulutuksessa johon ilmeisesti ei ollut sitten tarpeeksi hakijoita - nooo, osa kyllä hylättiin valintakokeissa - mutta siis viime tipassa kurssille oli hyväksytty perheenäiti, joka ei edes ollut ollut työttömänä työnhakijana. Outoa, eiks jeh!

      Mutta siis. Karenssit ovat voimassa koulutuksen aikana, sikäli, että et pääse kurssivalintoihin edes mukaan, jos sulla on karenssi päällä, vaikka laittaisit hakemuksen, sillä karenssi tarkoittaa sitä, että sulle ei ole palvelujakaan tarjolla te-toimiston kautta.

      Niin, jos olet saanut työn, ja sulle sitten kirjoitetaan määräaikainen sopimus, niin toki voit näyttää sen sopimuksen kurssivalintoja tehtäessä! Tosin mitä todennäköisimmin olettavat sitten että se työ jatkuu uudella määräaikaisuudella!

      Meinaat sitten huijata! Että joo,,,,,, Jos sulla on työ josta saa palkkaa, niin kannattaa ottaa se! Isompi raha se on kuin työmarkkinatuki.... Jos eroaisit koulutuksen aikana, niin silloihan joudut tekemään sen työmarkkinatuki hakemuksen vasta koulutuksen aikana, eli totta kai asia tulisi tietoon kun te-toimiston on annettava Kelalle selvitys, että ei ole työvoimapoliittista estettä rahan maksuun! Että joo........

      Ei onnistu!

      Eikö sulle suositella hakeutumista omaehtoiseen koulutukseen!

      • Kukkuluuruu

        Paskanjauhantaa. Vaikka on karenssi päällä niin se ei tarkoita sitä, että ei ole oikeutettu työkkärin palveluihin. Silloinhan sitä nimenomaan on, ja tehostetusti.


    • alkuperäinenreikä

      En ymmärrä, miten voit kuvitella mun huijaavan? Olen keskustellut TE-toimiston kanssa asioista, itse sieltä ehdottivat eroamista työstä koulutuksen aikana. Jos tuohon viittasit.

      • niih...

        No, sehän on huijaamista, koska eroat työstä, sitten sulle muka maksetaan kaikki etuudet kun olet kurssilla ja sitten kun kurssi loppuu niin etuudet muka jatkuvat, ja itse olet eronnut.

        Tuo ei voi olla totta!

        Miksi juuri erota, miks ne ei suositellut esim. vapaan ottamista! Ja olemaan silloin ilman etuuksia, tietenkin!

        No, tietysti tuollainen ehdostus on huuhaata, sillä todennäköisesti en minnekään kurssille pääse jos olet työssä! JUMANKAUTA! Jos tollanen pitää paikkansa, että erotaan ja rahaa tulee ilman mitään sanktioita niin sehän on suorastaan TÖRKEÄTÄ muita kohtaan! Kaiken lisäksi ei pääse kurssille vaikka olis työtön! Ei niin mihinkään! Että suorastaan jos toi on totta niin HAISTAKAAHAN PASKA!


    • määräaikainen

      Itse olin määräaikaisessa työsssä, joka loppui päivää ennen kuin kurssi alkoi.

    • omaeht.

      Omaehtoinen opiskelu työttömyysetuudella tuettuna

      Omaehtoisia opintoja voi tietyin edellytyksin opiskella menettämättä työttömyysetuutta v. 2010 alusta lukien. Työttömyysetuudella tuetaan vain päätoimista opiskelua.

      Opiskelun tukemisesta on sovittava TE-toimiston kanssa, jonka jälkeen maksetaan opintojen ajalta työttömyyspäivärahaa tai työmarkkinatukea. Lisäksi maksetaan ylläpitokorvausta. Työttömyysetuuden tasosta saa tarkempia tietoja omasta työttömyyskassasta tai Kansaneläkelaitoksesta.

      Jos opintoja ei voida tukea työttömyysetuudella, voi silti olla mahdollisuus opiskella työttömyysetuutta menettämättä sivutoimisesti.

    • Peräreikäinen alusta

      Kuules nyt niih..., minä olen täällä asiallisesti kysynyt, kun en itse näistä asioista ymmärrä. Se ei auta sinua eikä minua tai ketään muutakaan, että tulet tähän ketjuun kiroilemaan ja raivoamaan. Mulla ei ole mitään aikeita huijata ketään, teen niin kuin tässä hankalassa tilanteessa on TE-toimiston mukaan paras tehdä. Kai ymmärrät senkin, että olen aika ilkeässä tilanteessa, jos jätän työn ottamatta sen vuoksi, että mahdollisesti pääsen kurssille enkä sitten tulekaan valituksi. Silloin minulle ei jää työtä eikä kurssia. Jatkan siis työttömänä oloa toimettomana.


      Voitko tuota omaehtoista opiskeluetuutta saada työvoimapoliittiseen koulutukseen?

      • edelleen niih.....

        Työvoimapoliittinen koulutus ei ole omaehtoista koulutusta.

        Sulla on ilmeisesti nämä jutut sekaisin nyt ihan oikeasti, ehkä te-toimistollekin olet selittänyt asiat niin että hekään eivät oikein ole tajunneet mistä on kyse! Sillä kiroilen tai en, se on nimittäin väärin, jos joku voi irtisanoutua työstään sen takia että pääsee nauttimaan työvoimapoliittisesta koulutuksesta kaikkine taloudellisine etuuksineen. Ja sehän on väärin siinäkin mielessä, että mistäs sinä tiedät saatko töitä kurssin jälkeen vai et! Että jooo...

        Tämä on uskomaton stoori kyllä. Mutta toisaalta kyllähän sen jo totesin, että et sinä ole vielä sinne päässyt..... Tiedä sitten mikä koulutus kyseessä ja kuinka paljon hakijoita - mutta se on epäoikeudenmukaista kaikkia niitä kohtaan, jotka työttöminä hakevat, jos sinä työllisenä tulet valituksi ja saat vielä kaikki etuudetkin ihan tosta vaan ilman sanktioita! Kun yleensä, jos on karenssissa, ei edes saa mitään palveluita te-toimistosta, voi hakea toki kurssille, mutta ei pääse just sen takia että on karenssissa! Ja nyt sinä muka - anteeksi vaan - olet tosiaan huijaamassa niitä rahoja! Miksi sinä sitten hakisit työttömyysetuussa siihen koulutukseen, sähän tienaat koko ajan, että .... Sulle ilmeisesti se työttömyysetuus on a ja o.

        Työvoimapoliittinen koulutus ei ole omaehtoista koulutusta siis siinä mielessä että tarkoitetaan vaikkapa ammattikorkeakoulutuksia, joihin voi ehkä saada te-toimistosta työttömyysetuutta.


      • hehe.
        edelleen niih..... kirjoitti:

        Työvoimapoliittinen koulutus ei ole omaehtoista koulutusta.

        Sulla on ilmeisesti nämä jutut sekaisin nyt ihan oikeasti, ehkä te-toimistollekin olet selittänyt asiat niin että hekään eivät oikein ole tajunneet mistä on kyse! Sillä kiroilen tai en, se on nimittäin väärin, jos joku voi irtisanoutua työstään sen takia että pääsee nauttimaan työvoimapoliittisesta koulutuksesta kaikkine taloudellisine etuuksineen. Ja sehän on väärin siinäkin mielessä, että mistäs sinä tiedät saatko töitä kurssin jälkeen vai et! Että jooo...

        Tämä on uskomaton stoori kyllä. Mutta toisaalta kyllähän sen jo totesin, että et sinä ole vielä sinne päässyt..... Tiedä sitten mikä koulutus kyseessä ja kuinka paljon hakijoita - mutta se on epäoikeudenmukaista kaikkia niitä kohtaan, jotka työttöminä hakevat, jos sinä työllisenä tulet valituksi ja saat vielä kaikki etuudetkin ihan tosta vaan ilman sanktioita! Kun yleensä, jos on karenssissa, ei edes saa mitään palveluita te-toimistosta, voi hakea toki kurssille, mutta ei pääse just sen takia että on karenssissa! Ja nyt sinä muka - anteeksi vaan - olet tosiaan huijaamassa niitä rahoja! Miksi sinä sitten hakisit työttömyysetuussa siihen koulutukseen, sähän tienaat koko ajan, että .... Sulle ilmeisesti se työttömyysetuus on a ja o.

        Työvoimapoliittinen koulutus ei ole omaehtoista koulutusta siis siinä mielessä että tarkoitetaan vaikkapa ammattikorkeakoulutuksia, joihin voi ehkä saada te-toimistosta työttömyysetuutta.

        Mun mielestä toi on epäreiluu kun vertaa vaikkapa siihen, että jos mä men sossuun, niin mulla ei saa olla yhtään mitään rahoja missään, että kaikki pitää olla tyhjää.

        No, se on epäreiluu että toi saa sitten vaan jättää työnsä, sitten se menee te-toimiston järkkäämälle kurssille ja vetää siitä etuudet käteen ylläpitokorvauksien kera, eikä edes ole yhtään varmaa, että kurssin läpäisee - hehe - tai sen jälkeen saa töitä! Mutta etuudet tulee käteen, ja työstäkin on saanut liksaa....

        Mutta kun pitää sossuun mennä niin ei saa olla yhtään mitään, että jos on jotain pientä - siis pientä, ei mitään kesämökkiä tms. - ollut, jota on vaalinut ja antanut sen olla, niin sitten sekin pitää repii pois!

        Että joo...


    • Alkuperäinenreikä

      Ihan tiedoksesi raivoaja/raivotar, en ole töissä yhtään missään tällä hetkellä, joten jos pääsen siihen koulutukseen niin ihan varmasti saan kuule nautiskella niistä sulle niin rakkaista etuuksista! Samoin jos saan soviteltua työmarkkinatukea, niin saan työttömyysetuutta sovitellusti.

      Luulen, että kuvittelet mun nyt olevan jossain kokopäivätöissä, mutta kun en herranjestas ole. En ole yhtään missään töissä. Siksi kai etukäteen kysyn, JOS tällainen tilanne tulee.

      • kaikki puolet joo.

        Joo, esittelet hypoteesejä, joita puheittesi mukaan olet esittänyt te-toimistoonkin.

        Ei kai täällä kukaan raivoa! Joillakin on vain tapana käyttää lieviä voimasanoja, viranomaisetkin tekevät niin asioidessaan kansalaisten kanssa, tästä todiste reality poliisi-sarjat telkussa. Ja toisaalta huutomerkkejäkin saa käyttää. Mutta ei täällä kukaan raivoa!

        Oletko ihan soittanut työlinjalle työttömyysturva-asioissa vai käynyt paikan päällä hypoteeseinesi.
        Jos soitit, niin ilmankos sinne saakin aina jonottaa, jos pääsee edes jonottamaan, sillä "Tervetuloa työlinjalle, odottajia on tällä hetkellä enemmän kuin viisi, soittelepa hetken päästä uudelleen." Tuututtututuuttuut


    • Peräreikäinen

      Kyllä, olen esittänyt hypoteesini TE-toimistoon sekä paikan päällä että myös soittamalla. Olen elämässäni soittanut sinne tasan yhden kerran (eli näissä asioissa), joten jonotuksesi ei varmaan ole johtunut minusta. :)

      Ihan OT, mutta tämä "tästä todiste reality poliisi-sarjat telkussa" pisti pikkaisen naurattamaan. :D Onneksi ihmisten ei tarvitsekaan enää elää omaa elämäänsä tai ajatella itse, kun mallia voidaan ottaa "reality"-sarjoista. En tietysti tiedä näistä nyt mitään, kun en itse katso televisiota enkä myöskään käytä voimasanoja (lieneekö näillä sitten jokin syy-yhteys?). Olen pitänyt kiroilun tarvetta aina sivistymättömien moukkien tapana pönkittää heikkoa itsetuntoaan. En viittaa Sinuun henkilökohtaisesti, vaan noin yleisesti ottaen huolestuttaa, jos kiroilu aletaan nähdä normaalina "asiointina". Huh.

      Eipä tässä keskustelussa oikeastaan varmaan enää mitään sen enempää selviä, joten taidan mennä kyselemään huomenna asiasta lisää TE-toimiston viranomaisilta... katsotaan mahtavatko he kiroilla sitten. :P

      Kiitokset kaikille vastanneille ja saa tietysti edelleenkin kirjoitella, jos on jotakin kokemusta tai tietoa aiheesta. :)

    • jebbaliisa

      Itse pääsin työvoimapoliittiseen koulutukseen ja olin koko sen ajan määräaikaisissa työsuhteissa. yleensä nuo koulutukset ovat tarkoitettu "työttömyysuhan alla oleville" eli ei sitä tarvitse olla edes kokonaan työtön. Olen tehnyt osa-ja kokoaikaista duunia pari vuotta putkeen ja silti pääsin tähän koulutukseen.

    • varastotyöntekijä

      Minulle sanottiin TE-toimistossa että myös vakityössä olevia voidaan valita työvoimakoulutukseen.

      • Todettu

        Tiedän ihmisiä jotka ovat käyneet työn ohella iltakouluna työvoimapoliittisen koulutuksen joten pakko olla mahdollista ja ovat saaneet siitä myös päivärahan ;)


      • Lawetorder
        Todettu kirjoitti:

        Tiedän ihmisiä jotka ovat käyneet työn ohella iltakouluna työvoimapoliittisen koulutuksen joten pakko olla mahdollista ja ovat saaneet siitä myös päivärahan ;)

        Keitä ovat ne idiootit jotka lentää ihan omissa maailmoissaan, keitä ovat ne idiootit jotka maailmaa vastusta (mukaelma jostain muusta).

        Heillä on ihan oma vääränlainen näkemys idioottimaisuudestaan.

        HEI HALOO, tämä kysymys on tehty v.2012, niin kuka jaksaa olla niin idiootti, että nostaa 5v vanhan kysymyksen esiin?


      • onpatyhmä

        Olisiko se ollut se Lowetender. LOL!


    • NottaSoon

      Mene kurssille ja vaikka saisitkin karenssin, niin saat kurssilta ihan normaalisti päivärahan ja 9 e per vrk jos työkkäri on lähettänyt kurssille. Mutta kurssin pitäisi olla vähintään karenssin mitttainen, että et putoa toimeentulolle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1535
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      15
      1354
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1321
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      30
      1267
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      33
      1238
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1146
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1106
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1096
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1094
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1072
    Aihe