Kissan pentujen luovutus ikä???

Allsmith

Kertokaa te viisaammat minulle että MIKSI KISSAN PENNUN SAA LUOVUTTAA VASTA VIIKOLLA 12?? Minulla on 6 viikon ikäiset kissa vauvat, eikä emo niistä enää välitä, ajaa ne pois luotaan ja pennut kun tulee tissille niin emo karkaa siitä oitis. Niin MIKSI minun pitäisi pitää pentuja vielä meillä toiset kuusi viikkoa. Ne syövät normaalisti ja käyvät hiekkalaatikolla. Olen meinannut luovuttaa pennut viikolla kahdeksan, mutta miten voin laittaa ilmoituksen että myydään kissan pennut ennen luovutus ikää??? Kommentteja kiitos!!

62

3743

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pentujen parhaaksi

      Siksi että kissojen sosiaalistaminen vaatii tuon 12 viikon iän. Kissa oppii kissojen tavoille, ja 6 tai 8 viikon iässä luovuttaminen on eläinrääkkäystä.

      Olen kasvattanut rotukissoja yli 20 vuotta, ja voin vakuuttaa ettei tuota luovutusikää ole turhaan tuohon määrätty. On surullista, että maatiaiskissanpentuja luovutetaan liian aikaisin. Sitten ihmetellään pentujen käytöshäiriöitä ja luovutaan kissasta ehkä kokonaan tai jätetään se heitteille.

      Suosittelen emokissan leikkauttamista, niin ei tule pentuja.

    • 7+6

      Kissoillahan ei ole mitään yleistä luovutusikää, eli kissoja saa luovuttaa ennen tuota rajaa. Poikkeuksen muodostaa Kissaliiton alaisuudessa kasvatetut rotukissat. Kyseisen yhdistyksen säännöissä on maininta 12 viikon minimiluovutusiästä. Muita se ei koske.

      Sinä voit määritellä itse sopivan luovutusiän. Jos kahdeksan viikkoa tuossa tapauksessa tuntuu riittävältä, niin siitä vaan myyntiin. Ei sille mitään estettä ole.

      • AlluKolli

        12 viikkoa on kansainvälisestikin yleisesti hyväksytty ja noudatettu turvallinen luovutusikä kissalle. On vaikea ymmärtää motiivejasi kamppanjoida tätä hyvää ja oikeaan käytäntöä vastaan, koska tällä kamppanjoinilla osoitat ainakin oman typeryytesi.


      • 7+6
        AlluKolli kirjoitti:

        12 viikkoa on kansainvälisestikin yleisesti hyväksytty ja noudatettu turvallinen luovutusikä kissalle. On vaikea ymmärtää motiivejasi kamppanjoida tätä hyvää ja oikeaan käytäntöä vastaan, koska tällä kamppanjoinilla osoitat ainakin oman typeryytesi.

        Nyt kun vielä todistat väitteesi. Pelkät sanasi ovat yhtä tyhjän kanssa. Aika merkillisesti eri maissa kirjoitetuissa kissakirjoissa pidetään 8 viikkoa sopivana luovutusikänä.

        Noilla perustelettomilla ja ilman mitään todisteita vailla olevilla väitteilläsi osoitat vain olevasi tyypillinen kissafanaatikko, eli typerys.


      • Samaa milettömyyttö
        7+6 kirjoitti:

        Nyt kun vielä todistat väitteesi. Pelkät sanasi ovat yhtä tyhjän kanssa. Aika merkillisesti eri maissa kirjoitetuissa kissakirjoissa pidetään 8 viikkoa sopivana luovutusikänä.

        Noilla perustelettomilla ja ilman mitään todisteita vailla olevilla väitteilläsi osoitat vain olevasi tyypillinen kissafanaatikko, eli typerys.

        Eri maissa on naisten avioitumis ikä jopa 12 vuotta, ehkä tämä hyvä käytäntö pitäisi ottaa käyttöön myös Suomessa koska ei ole mitää tieteellistä näyttöä siitä että pitäisi olla 18 vuotias ennen naimisiin menoa.


      • Typeryss
        7+6 kirjoitti:

        Nyt kun vielä todistat väitteesi. Pelkät sanasi ovat yhtä tyhjän kanssa. Aika merkillisesti eri maissa kirjoitetuissa kissakirjoissa pidetään 8 viikkoa sopivana luovutusikänä.

        Noilla perustelettomilla ja ilman mitään todisteita vailla olevilla väitteilläsi osoitat vain olevasi tyypillinen kissafanaatikko, eli typerys.

        "Noilla perustelettomilla ja ilman mitään todisteita vailla olevilla väitteilläsi osoitat vain olevasi tyypillinen kissafanaatikko, eli typerys."
        Hehe, kuka paljaistuikaan tyhjänjauhajaksi siinä toisessa ketjussa :DD Oli kuule mielenkiintoista luettavaa


    • Tietämätön

      Laita ilmoitukseen että annetaan pois 8 viikkoisia emon hylkäämiä kissanpentuja...

    • Malta vain

      Kaikki kissat eivät ole hyviä emoja, tai sitten emo ei vain kykene tuottamaan riittävästi maitoa--> pennut nälkäisiä ja purevat tissiä---> ottaa kipeää emolle.
      Älä välitä tuosta 7 6, hän pyörii täällä ja huutelee että kissat saa luovuttaa ennen tuota rajaa, vedoten siihen että sitä ei ole laissa määrätty, mutta eipä ole koirallakaan, luovutetaan siis koiratkin 4-viikkoisina, tai miksei vaikka samantien kun maailmaan putkahtavat...

      Syynä on tosiaan tuo kissakielen oppiminen kokonaan ja emon tuoma opetus ja turva. Emo on vielä tärkeä noin nuorelle pennuille kuin 6-viikkoiset, liian varhain emosta luovutetuissa on suurempi alttius käytöshäiriöihin, arkuuteen/vihaisuuteen ja heikkoon hermorakenteeseen ja stressinsietoon.

      Kuukausi on pieni aika ihmisille mutta sillä suuret vaikutukset kissanpennulle

    • Allsmith

      Paljon kiitoksia vastauksista!!
      Seurailen vielä tilannetta sen kaksi viikkoa ainakin etiäpäin. Ennen kuin alan kaupata kissoja. Kyllä niistä huolta meilläkin pidetään. En todellakaan halua rääkätä kissoja ja emo on kyllä menossa leikkautettavaksi. Yhdet pennut olivat suunnitteilla ja ne olemme saaneet. Lähinnä ajattelin emoa, kun hakee vaan omaa rauhaa. Niin saisi parhaiten kun pennut saisivat uuden kodin. Kiitokset vielä!

      • 7+6

        Hae kirjastosta suomalaisen eläinlääkärin kirjoittama Kissankasvattajan käsikirja. Siinä on luovutusikääkin käsitelty. Turha noiden kissafanaatikkojen kirjoituksille on mitään painoarvoa antaa.


    • kissa211

      satuin lukemaan tämän viestin ja kävin miettimään että onko kaikki pennut jo varattu? olisimme kiinnostuneita ottamaan toisen kissan kaveriksi meidän 6kk ikäiselle kissalle.

      • Allsmith

        Ei ole varattu. Toivoisinkin että, pennut pääsisivät toisen seuraksi (ainakin jos sisäkissoiksi tulisi). Riippuu varmaan missä päin suomea ovat. Nämä löytyvät Keski-Suomesta.


    • kissa211

      Joo sisäkissaksi tulisi paitsi valjaissa ulkona, kun asumme kerrostalossa. Asumme itse pohjois-karjalassa

    • kissa211

      piti vielä kysyä onko kissat ihan maatiaisia vai ei?

    • Allsmith

      Kyllä ovat maatiais kissoja. Mutta on aika pitkä matka kissan hakuun. Täällä päin kuulemma kysyntää kissoista mutta kun haluaisin niille todellä hyvät ja rakastavat kodit niin en ole kaupannut vielä kuin tutuille ja tuttujen tutuille.

    • Vieroitus?

      Emo on todennäköisesti vieroittamassa pentuja maidosta :) Sinä aikana on hyvinkin välinpitämättömän oloinen eikä vietä paljon aikaa pentujen luona.

    • kissa ihminen

      luvutus ikä on se kun emo alkaa hylkimään pentujaan sen vuoksi että niiden on tultava toimeen ilman omoaan , näin on villissä luonnossa lait

      • äägh

        6-8 viikkoiset pentujen tultava ilman emoaan toimeen villissä luonnossa? Salli mun nauraa, nehän syödään alta aikayksikön kun eivät kykene pakenemaan riittävän nopeasti. Ja jos selviävät niin kuolevat nälkään, koska eivät osaa metsästää.
        Puolivuotiaana ja sitä vanhempana kissat villissä luonnossa (ns. Feral cats) erkanevat emostaansa...

        Vieroitus maidosta tapahtuu välttelemällä ja ajamalla pennut pois nisiltä/ kun ne pyrkivät imemään. Et ole varmaan ikinä seurannut kissan/koiranpentujen kehitystä?


    • Pikkukissan keinoemo

      Jos kissanpentu erotetaan emostaan ja sisaruksistaan liian aikaisin, se ei välttämättä opi "kissojen tavoille". Kissasta saattaa tulla esim. aivan liian villi ja suorastaan väkivaltainen, kun sillä ei ole ollut ketään joka olisi "sanonut" sille, miten käyttäydytään ja miten ei.

      Meillä oli kotona kissa kun olin kouluikäinen. Se otettiin 8-viikkoisena, mikä oli liian aikaisin. Se jäi vähän araksi ja villiksi, eikä oikein koskaan kasvanut "aikuiseksi". 12 viikkoa suositellaan enkä yhtään ihmettele, sen ikäisenä ne ovat jo sosiaalisia. Ruokinnasta tässä ei ole kyse, vaan luonteen kehittymisestä.

      • Ex 8-vk kannattaja

        Samaa olen huomannut minäkin, vaikka olivat aikansa mittapuulla kesyjä niin näihin nykyisiin verrattuna arahkoja ja sopeutuivat huonosti muutoksiin. Paljon enemmän tuli kynnestä niiltä kuin nykyisiltä kissoiltani, aivan tahallaan tai leikkiessään.
        Uutta pentua eivät meinanneet millään hyväksyä, sama homma koiranpennussa, rumasti sähistiin ja tassulla läppäistiin, armoton murina ja hyökkäilyä, koiranpentua tosin aluksi välteltiin ja paettiin pitkään.
        Ja nämä nykyiset kissani ovat sosiaalisempia, nuolevat naamaa ja tykkäävät kiehnätä. Vieraita tullaan moikkaamaan eikä vain tuijoteta aluksi keittiöstä, tulevat moikkaamaan myös vieraita koiria (kunhan eivät ole liian vilkkaita tai aggreja) eikä juosta karvat pystyssä sängyn alle.
        Toki yksilökohtaisia eroja on mutta saman eron olen huomannut tuttavapiirissä.


      • kissaemo

        Juuri näin kävi minulle. Menin katsomaan kissanpoikasia ja otin sitten rohkeimman, joka tuli syliin, muut eivät tulleet lähellekään.
        Kisu oli herttainen kaveri, mutta kun varttui siitä tuli täysi villikissa, "puri, potki ja hakkasi". Opetin sen valjaisiin ja ulkoiluun, senkin oppi, mutta muutaman kerran jälkeen ei suostunut valjastettavaksi.
        Syynä oli se, että "lapsi" ei ollut vielä täysin äitikissan opettama.
        100 vuotias mummo kuitenkin halusi luopua kissasta.
        Vein sen sitten löytöeläintaloon.
        Tapahtumasta on jo yli 10 vuotta.


    • judttt

      ei helvetti, mee kotii kasvamaa ennenku sulle annetaa mitää lemmikkejä!

    • kissanomistaja 50

      suositus on että pennut luovutettaan 12 vikkosina,koska usemmat pentujen omistajat haluvat luovuttaa pennut lääkärintarkastamina ja antaa samalla ensimmäisen rokotuksen pennuille että ei kävisi huonosti.tarkoitan että pennut saa erillaisia tautia heti kotiin selvittyä.
      olen kullut monilta pennut on kullut yhtä äkiä kotiin tulua kun ei ole rokkotettuja.
      ja toinen pointi on että pennut aikaisinluovuttettuna ovat lutkuttajia joita minullakin pennut on ollut kun olensaanut itselleni.
      myös lian aikaisin luovutettu on myös ei välttämattä ole oppinut sisäsiistiksi vaikka kävisi laatikolla.
      suosittelen aina kun itse olen hakkinut itselleni kissanpentua että pentu olisi sen ajan emon hoidossa .ja nyttemmin itse kun olen luovuttanut pentuja olen aina tarkka ajasta.
      kannattaa jaksaa antaa pentujen olla emon luona vaikka tuntuisi että emo ei hoivaakkaan pentuja.

    • 3kissaa+hoidokki

      Mulla on nyt n. 6-viikkoinen emonsa hylkäämä pentu kotihoidossa ja saamassa esimerkkiä isommilta kissoiltani.
      Pentu tuli mulle 5-viikkoisena ja oli kyllä ihan vauva, tällä hetkellä ehkä taapero näin ihmistermein.

      Tässä viikossa jo pentu on yrittänyt kauheasti leikkiä jaloillani ja käsilläni, vaikka leluja tarjoan aina, kun tätä ei toivottua painimista tapahtuu. Omat kissani ovat vielä liian isoja puolen kilon pennulle leikkikavereiksi, joten saan olla varovainen, ettei pentu opi huonoille tavoille. Sitä onkin saanut ripotella lattiat täyteen erilaisia leluja, jotta energia purettaisiin niihin.

      Ei se 6-8 viikkoinen pentu vielä osaa kunnolla kissojen tapoja ja joutuessaan ainoaksi kissaksi kissakokemattomaan perheeseen on hyvin todennäköistä, että käytösongelmia ilmenee. Lisäksi tällaisten kissojen on vaikea hyväksyä myöhemmin muita eläimiä, koska eivät välttämättä edes tajua ystävällisen kissan osoittavan olevansa alistunut tai ystävällinen.

      Tämä kotihoidokkini on vielä pitkäkarvainen ja olen jo saanut parina päivänä siistiä pikkuisen takamuksen, kun hiekkalaatikolta on tullut mukaan hiukan ylimääräistä takamukseen. Tällaisiin siistimishommiinkin sitä emoa tarvitaan tai ihmisen on opetettava pentu pepun pesuun.

      Lisäksi ihmiset, jotka haluaa pennun ihan pikkuisena, eivät välttämättä enää välitäkään isosta kissasta niin paljoa. Kissa on pentu varsin vähän aikaa, mutta parasta pennuissa on, että niistä kasvaa aikuinen kissa. Aikuinen se kissa on kuitenkin jopa 20 vuotta, joten kyllä sen pennun ottajan pitäisi kestää odottaa muutama lisäviikko. Vaikka emo alkaisikin vähän pentuja jo työntää pois, saavat pennut sisaruksiltaan myös tärkeitä taitoja, kuten miten leikitään oikein ja kuinka kovaa saa toista purra. Paras leikkikaveri pennulle on se oman ikäinen ja kokoinen sisarus.

    • huoh20012313

      Kissan pennun luovutusikä on 12 viikkoa, perustuluita: kissan pentu tarvitsee emon ja muiden pentujen seuraa tähän mielellään pidempäänkin. Kissan emo opettaa yleensä hyvät tavat itsenäisesti. Vastuullinen kasvattaja myös opettaa ja valvoo sen ja käyttää kissan pennut eläinlääkärillä tarkastuksessa, rokotuksessa ja matottaa kissanpennut 2-3 kertaa ja sitten vielä mikrosiru tulee (ainakin rotukissoille).

      Alle 12viikkoista kissanpentuja ei tule ottaa jos kissan emo on hyljännyt no silloin tietenkin se kasvattaja (eli kissan emon omistajan) tulee huolehtii niistä sen sinne 12viikkoon asti.

      • huoh20012313

        Jos taas itse löydät kissanpentuja esim omasta ladostasi tai/ja niiden emo kuollut jostakin syystä: ota yhteyttä kuntasi eläinsuojeluyhdistykseen he hoitavat asian loppuun.


      • 8+4

        Höpö höpö. Tuo on taas sitä jaaritusta, joka ei perustu kuin pelkkään mutuun. Mitään oikeaa tietoa asiasta ei ole. Mitä rokotuksiin ja siruun tulee, niin se on aivan sama kuka kissan eläinlääkäriin vie.


      • Kissa Emakko
        8+4 kirjoitti:

        Höpö höpö. Tuo on taas sitä jaaritusta, joka ei perustu kuin pelkkään mutuun. Mitään oikeaa tietoa asiasta ei ole. Mitä rokotuksiin ja siruun tulee, niin se on aivan sama kuka kissan eläinlääkäriin vie.

        Säälittävä, jankkaava pelle!


    • Mutuko

      Kyllä se perustuu ihan pitkälliseen tutkimukseen ja vuosikymmenien kokemukseen. Kissa on ollut lemmikki niin pitkään, että ihmisillä on ollut hyvin aikaa todeta, mikä vaikuttaa pennun kehitykseen. Ei noita eläinsuojelumääräyksiä ole keksitty ihmisten kiusaamiseksi :) Jotkut tietysti suhtautuvat kissaan pelkkänä hyötyeläimenä, eivätkä välitä eläimen itsensä hyvinvoinnista, mutta sellaisena ihmisenä en ottaisi kantaa kasvatusta koskevaan keskusteluun.

    • aiaic

      No voi huhuh! Monemoista on mielipidettä.. :D Eihä teille voi ku nauraa...

    • mä sain 16.6.2012 kaksi tyttökissanpentua, jotka oli syntyny 27.4.2012. Nyt ne on ollu mulla 2 päivää ja todella hyvin mennyt mut miten opetan nuo villipedot sisäsiiteiksi kun nyt vaikka vessassa laatikko niin käy ne siellä pissalla, mut olkkarin sohvan alla kakalla, eli mitä tehdä ???
      Kyllä 6.-7 viikkonen on sopiva kissojen luovutusikä, jos emo hylkii ja ottaa kaksi pentua samasta pesueesta

      • kissanomistaja50

        justiin sitä varten pennut pitäisi olla pitemmän aikaa emon luona että saisivat sisteyskasvatusta. mutta kun nyt ovat sinulla suosittelen laittaa toisen hiekkalaatikon sohvan viereen ja kun olet itse kotosalla kun pennut alkaa huutaa ja alkaa niinkuin kaivaa vie heti hiekkalaatikkon ja katso että se osaa tehdä kakansinne.itsellä kun on pentuja niin harjottellaan niin jos ollaan kaukana omasta hiekkalaatikosta.


      • Bengal cat

        Minulla on kissa joka opetettiin jo hänen kasvattajansa luona sisäsiistiksi. Joten ihmettelen ettei kaikki opeta (jotka siis kasvattavat kissoja) jo pentuina kissoja. Me mentiin hakemaan kissame seuraavana päivänä siitä kun pentue täytti 12 viikkoa. Minusta se on ihan sopiva kissan kannalta. :)


      • Bengal cat

        Minulla on kissa joka opetettiin jo hänen kasvattajansa luona sisäsiistiksi. Joten ihmettelen ettei kaikki opeta (jotka siis kasvattavat kissoja) jo pentuina kissoja. Me mentiin hakemaan kissame seuraavana päivänä siitä kun pentue täytti 12 viikkoa. Minusta se on ihan sopiva kissan kannalta. :)


    • onpas vaikeaa

      En tajua sitä että jos teetättää kissalleen pentuja ja sitten kun ne ovat syntyneet niin niistä pitäs luopua jo kun ovat esim. 7viikkosia,luulis että jos on eläinrakas ja ei pidä kissaa vaan rahan hankinta keinona niin haluisi nähä kun kasvavat ja temmeltävät. Itselläni kissa synnytti 5 pienokaista ja kahdesta raaskin luopua. Eli jos olet teettämässä kissallesi pentuja niin mieti että "jaksatko" kattoa niitä sen 12 viikkoa koska vaikka ne eivät olisi koko ajan emon kimpussa niin silti ne tarvii emoa että oppivat kissan tarpeet ja käymään laatikossa! Eihän ihmis lastakaan anneta pois kun on ollut maailmassa muutaman kuukauden,maalaisjärki olisi suositeltavaa joillekkin :D

    • memmu2

      Sama plemiikki lemmikkipalstalla haukipudas oulu, olisin valmis luovuttamaan kisuliinit 9-10-viikon ikäisinä. Kokemuksesta tiedän, ettei kissaemo hoida enää yli 8-viikon ikäisiä juurikaan. Uudessa kodissa innokkaita hoitajia ja rakkautta yleensä riittää yllinkyllin, toisin ku kasvattaja jolla saattaa olla jop 12- misua, ei millään ehdi jokapaikkaan. Minut erotwettiin ryhmäsyä. Mutta, en jätä asiaa tähän, minua haukuttiin idiootiksi yms... mutta sain todella paljon yv :viestejä, tosi positiivista palautetta. Tässä on kyllä aihetta julkaisunvapauden riistost ja herjaamisesta. Kahtotaampa kuka vie voiton. Lakia ei kissan luovutusiästä ole säädetty. Ymmärtäisin jos kissan hyvinvointi olisi vaarassa, mutta kun asia on aivan päinvastoin :)

    • Mie vaitten

      ei kyse ole pelkästä siisteyskasvatuksesta, vaan myös sosiaalisesta kasvatuksesta, ajatelkaa vaikka ihmistä, ei poltalta pois oppinut ihmislapsi ole valmis muuttamaan pois kotoa.

      • Mie vaitten

        tohon laki-asiaan sen verran että vaikka luovutusikää ei ole laissa, voitaisiin nin halutessa liian nuorena luovutettuun soveltaa eläinsuojelurikos nimikettä.


    • kissankasvattaja

      "Mie vaitten" :lle tunnilleen ja minuutilleen se 12. viikkoa ja sittenkö saa luovuttaa?? Eiköhän kissat ole paljolti yksilöitä, kyse ole suosituksista. Jotenkin ylimenevää kikkailua monella tää luovutusikäasia. 8 viikolla useimmat kissat on valmiita jo luovutettavaksi. Rotukissoilla/näyttelykissoilla on tarkemmin määritelty miten ja kuinka kauon, joka papereihin sitten laitetaan raportiksi.

    • Rssatupa Täti

      Alle 12 viikkoisena kissan luovuttaminen ON rikos.

      • Kissa mami

        Ilveksen vieroitus ikä on 52 viikkoai, antakoon tämä jonkinlaisen suhteelisuuden, eli 12 viikkoakin on hirmuisen lyhyt ikä vieroittaa kissa


      • kysyn vaan

        Minkähän lain mukaan?


      • höh.
        Kissa mami kirjoitti:

        Ilveksen vieroitus ikä on 52 viikkoai, antakoon tämä jonkinlaisen suhteelisuuden, eli 12 viikkoakin on hirmuisen lyhyt ikä vieroittaa kissa

        Ilves on villieläin, jonka on tultava omillaan toimeen ja kissa on ihmisen hoitama lemmikkieläin. Aika hölmö vertaus.


      • Kissa mami
        kysyn vaan kirjoitti:

        Minkähän lain mukaan?

        eläinsuojelulain, ja siinä olevan pykälän 3 'Yleiset periaatteet' perusteella.


      • ei löydy
        Kissa mami kirjoitti:

        eläinsuojelulain, ja siinä olevan pykälän 3 'Yleiset periaatteet' perusteella.

        Ei siinä ole mitään mainintaa 12 viikon luovutusiästä.


    • Kissa mami

      Ei ole mutta tuomio voi tulla ilman eksaktia mainitaakin jos katsotaan että liian aikainen luovutus on haitallista pennun (tai emon) fyysiselle tai henkiselle kehitykselle. Toi pykälä antaa aika laveat tulkintamahdollisuudet käräjäoikeuden tuomarille.

      • vai niin

        Siitä vain lukemaan Apulaan ja tehtailemaan rikosilmoituksia. Poliiseilla ja oikeuslaitoksella onkin työstä pulaa.


    • 24242

      Mutta miksi ihmeessä ei voi odottaa siihen 12 viikkoon koska ei se ainakaan pahaa pennulle tee että saa olla sisarustensa kanssa siihen asti ? Itselleni ainakin on kaikken tärkeintä kissan hyvinvointi ja mitään haittaa ei kissalle ole siitä että se on 12 viikoiseksi emän ja sisarusten kanssa . 8 viikkoinen jos menee esim ainoaksi kissaksi voi olla odotettavissa ongelmia koska pentu ei välttämättä opi olemaan kissa ja tämä huomataan kun taloon jossain vaiheessa tulee toinen kissa ja uusi ei siedä sitä . Mielestäni tuota 12 viikkoa olisi hyvä noudattaa ihan kissan parhaaksi . Mitä kissa hyötyy 8 viikon ikäisenä luovuttamisesta ? Alle 8 viikkoisena taas ei saa luovuttaa eikä kenenkään pitäisi pentua ottaa .

      Kissnapentu ei opi sisäsiiteyttä emoltaan . Kun pennut alkavat liikkua niiden kasvattaja tarjoaa niille matalareunaisen puhtaan hiekkalaatikon ja näin side pennun ja laatikon välille syntyy . Kissa on tottumusten orja ja se tekee niinkuin on aina tottunut tekemään .

    • eläintenhoitaja

      Minusta tuo 12 viikkoa on aika pitkä aika, kun kissat ovat aika reviiritietoisia eivätkä välttämättä opi uutta reviiriä nuin vanhana, siis ulkokissat. Sekä kaikki kissat mitä minulla on ollut (varmaan 5) ovat tulleet alle 12 viikkosina ja ei ole mitään ongelmaa ollut.

      Itselläni on nykyään 2 kissaa jotka ovat toinen 1v ja toinen 2v ja ovat veljeksiä. Otin ne 6-8 viikkosina, koska olisi pitänyt lopettaa villiintymisen takia. Osasivat hyvin käydä heti hiekkalaatikolla, tulevat koirien, muitten kissojen sekä ihmisten kanssa hyvin toimeen. Pienenä niitä kosketeltu ja paijailtu tosi paljon mikä minun mielestäni on tähän oppimiseen auttanu. (:

    • voi kissahihhulit

      Naurettavaa höpöttelyä täällä taas, kissahihhulit eivät vain tunnu voivan myöntää faktoja... Itsekin kissaihmisiä toki, 12-viikkoisena omani otin viitisen vuotta sitten löytöeläinkeskuksen kautta.

      Kissojen luovutusiästä ei ole mitään säädettyä lakia, piste. Suositus tahon X mukaan on tuo 12 viikkoa, taisi olla joskus aiemmin 8 viikkoa. Eikös tossa oo kaikki tarvittava, luovuttaja/ottaja päättäköön itse, koska omantunnon mukaan pennut on "sen verran valmiita", että voi laittaa eteenpäin.

      Jos jollakulla tulee pakottava tarve tähän viestiin jotain itkeä vastaukseksi, niin ihan vapaasti, se ei asianlaitaa muuta mitenkään.

      • 11 vk

        Mietin ihan samaa. Omakin pentu tuli 11 viikkoisena (iästä ei varmaa tietoa, oli synnytetty metsään. Saattoi olla alle 11 vk tai jopa yli 11 vk) Emo oli jo jättänyt pennut heitteille viikkoja sitten, kun hain omani. Maidosta oli vieroitettu eikä emo viettänyt pentujen kanssa aikaa. Myöskin pennut olivat jo erillään toisistaan. Osasi käydä hiekkalaatikolla, syödä kiinteää ruokaa, leikkii innoissaan ja tottelee kun komentaa.

        Tietystihän ensimmäiset päivät menivät seuraavasti: Aluksi pikkuinen itki uutta paikkaa ja emoaan ja sisaruksiaan. Muutama päivä ja tämä oli hiljaa. Muutama päivä siitä ja ei enää pelännyt minua. Tykkäsi leikkiä kanssani, tuli viereeni nukkumaan, tuli aina pyytämään ruokaa ja seuraa. Hieman silti kammosi vieraita, mutta on jo alkanut tottumaan vieraisiin ihmisiin. Hieman aktiivinen, mutta eikös pentujen kuulu ollakin?

        Jos pentu oli sen 11 vk, niin minusta tämä oli hyvä ottaa tuon ikäisenä.


    • 14+14=?

      Millä on sama juttu,emo haluaa olla ulkona yölläkin kun sisällä on niin kuuma.Pennut on 7 viikkoisia ja omatoimisia,osaava syödä ja pyytävät ruokaa.Käyvät hiekkalaatikolla ja kun näitä on 3 leikkivät keskenään mihin minä ne laitan kun nyt on jo 6 kissaa ja naapuritkaan ei tykkää kun ne paskantaa kasvimaat.Ei maallakaan ole helppoa.Ihmisistä on kasvanut ihan hulluja kun kissatkin pitää laittaa talutushihnaan(nehän on metsästäjiä)

    • Pertti Antero

      laki kieltää eläimelle (pennulle tai emolle) fyysisen tai henkisen tuskantuottamisen sen perusteella voidaan sanoa että liian nuorena kissanpennun luovuttaminen on rikos.

      Kyllähän 8 vuotias ihmislapsikin osaa pöntöllä käydä ja syödä eteenkannettu ruoka, mutta ei sen ikäistä silti saa kotoa pois laittaa, vaikka kyllähän noi etelän katulapset selviää jo puolta nuorempina..

      • mhmhh

        Tuollaisella joustavalla lakien tulkinnalla voisi jokaisen oman mielensä mukaisen asian luokitella rikokseksi. Onneksi se ei oikeassa elämässä niin mene.


      • Pertti Antero
        mhmhh kirjoitti:

        Tuollaisella joustavalla lakien tulkinnalla voisi jokaisen oman mielensä mukaisen asian luokitella rikokseksi. Onneksi se ei oikeassa elämässä niin mene.

        seuraavan kerran kun kuulen 10 viikkoisesta luovutuksesta teen rikosilmoituksen, katsotaan sitten mihin johtaa. Poliisin on lain mukaan kuitenkin tutkittava juttu.


      • ngrrg

      • Kissan omistaja

        Ei kiinnosta se, että kissanpentua ei heitetä kadulle vaan toiseen kotiin, jossa tässä huolehditaan. Ainoastaan sisarukset ja emo eivät ole siellä. Voisi päteä orpokotiin ennemmin kuin kotoa ulos potkiminen kadulle. :'D Hieman liioiteltua tuo vertaus. Mutta kyllä niissä orpokodissa on monia alle 8 vuotiaitakin. Tässäkin kissanpentu adoptoidaan toiseen perheeseen. Niin joillekin ihmislapsillekin tehdään ilman vanhempien suostumusta.

        Silti uskon, että jos pentu on jo vieroittunut emosta ja hieman jos sisaruksistaan, voi antaa uuteen kotiin. Yleensä se ikä on sen 12 viikkoa. Kyllä jokainen tietää, onko pentu siihen valmis. Jos pentu on jo omassa kotonaan "hylätty", ei tämän elämä niin paljoa muutu jos joutuu uuteen kotiin. Paikka on vain eri ja omistaja eri, johon tulee tottua. Kissa kyllä tottuu siihen, jos on oppinut perustarpeet edellisessä kotonaan.


    • Juuso antero

      mutta mitä se haittaa jos odottaa sen 12 viikkoa? Pelaa okäänkuion varman päälle

      • Kissojen kasvattaja

        12 viikoinen luovutusikä ei ole missään tieteellisesti tutkittu ja todistettu olevan se h hetki., on vain mutustelua. Löytyy eri tahojen säädettyjä aikoja. Suosituksia.
        Luovutusikä on n.8 viikosta ylöspäin. Luovutusikä on tapauskohtainen tilanteen mukaan. Toisille sopii luovuttaa jo 8 viikkoisena toisille vähän myöhempään. Eikä tätä pidä ottaa niin tiukkapipoisesti.
        Kissafanaatikot häiriköi eri foorumeilla määrämällä tuota 12viikon luovuttamista sairaaloisen fundamentaalisesti. No äärihiihhuleita on kaikissa ryhmissä. Käyttäkää tervettä järkeä ja tehkää oikein kissanne parhaaksi.


    • Jaakko Paatero

      12 viikkoa onkin suoja ikäraja, sen jälkeen ei ole mitään riskiä kissn häiriökäyttäytymiselle. 11 viikkoa luovutetulla riski voim olla 25% 10 viikoisella 50% 9 viikoisella 75% ja 8 viikkoisella 100%. KETÄ SE HAITTAA JOS VARMISTETAAN KISSAN HYVINVOINTI ja luovutetaan vasta kun on VARMASTI turvallista? Voittaja on aikakin kissanpentu, muuta väittävät riskeeraavat kissan hyvinvoinnin ja siten syyllistyvät eläinrääkkäykseen, mikä on kriminalisoitua.

      • ---

        Siinä oli kirjoitus, joka oli jopa tämän palstan kriteereilla luokiteltuna täyttä potaskaa.


      • kissana*

        Kyllä näitä oikeaan aikaan ohjesääntöjen mukaan luovutetuilla rotukissoillakin on yhtälailla häiriökäyttäytymistä ja samanlaisia ongelmia kuin jollain 8-9 viikkolla luovutetuilla. Ei ole niin sanottua.
        Jokainen kissa on yksilö ja sopeutuu eritavalla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      376
      3411
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      173
      1449
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      62
      1228
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      144
      1112
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      843
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      164
      795
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      115
      782
    8. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      772
    9. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      23
      757
    10. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      41
      739
    Aihe