Älykkyyden luoma yksinäisyys

....................

Tiedän, että mensa on rationaalisesti älykkäille oikea paikka, mutta entä naiselle, joka on rationaalisesti vielä hyvin tunneälykäs. Arastelen ihmisten seuraa, koska en oikeasti enää tiedä mitä uskallan sanoa ääneen. Huomaan kuulema kaiken. Minulle small talk on filosofiaa ja psykologiaa. Haluaisin kovasti tulla juttuun muiden naisten kanssa, mutta en kestä kommentteja siitä kuinka terävä katse minulla on. Siis olen todella lempeän näköinen muuten, mutta katseeni on hyvin vahva (vrt. Marilyn Vos Savant). Jotkut ihmiset jopa pelkäävät minua.

Haluaisin oikeasti kovasti tutustua vielä mieheen, joka kestää tunnetta, että nainen tuntuu ymmärtävän kaikkea mahdollista. Toki olisi upeaa, jos mieskin olisi henkisesti kyvykäs.

Harrastan kaikkea mahdollista kirjoittamista, maalamista, fysiikka, matematiikkaa. Entinen naispuolinen ystäväni laittoi minuun välit poikki, koska sanoi, että minun kanssani hän tuntee olonsa tyhmäksi. En ole koskaan sanonut hänelle mitään loukkavaa, ja aina pyrkinyt kannustamaan häntä tavoitteisiin. Joku jopa on kysynyt miksi olen niin kiltti ja huomaavainen muille ihmisille. Että tällaista. Teen aina kaikin väärin.

Minua ei kiinnosta mennä mensan testeihin, mutta isäni ÄO on yli 150. Tapasin sattumalta erään pojan, joka tuntuu ymmärtävän hyvin monia asioita. Tulemme hyvin juttuun, mutta meillä on loppujen lopuksi hyvin erilaiset mielenkiinnonkohteet. Meitä vain yhdisti se tosiasia, että emme ole löytäneet keskustelukumppania, joka jaksaisi keskustella muustakin kuin ns. perinteisesti aiheista.

Jos täällä linjoilla sattuu olemaan muita kaltaisiani, niin laittakaa viestiä. Haluaisin kuulla muiden ihmisten kokemuksia.

78

3030

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aloittaja.

      Pahoittelen kirjoitusvirheitäni.

    • Luojan lykky

      Onneksi useimmilta tuollainen omnipotenttisuus karisee iän ja kokemusten karttuessa. Siihen asti ovat kyllä jokseenkin sietämättömiä.

      • Retikulaari

        Miten niin? Minusta aloitus on ihan hyvä. Asiallinen ja järkevä.
        En huomaa siinä mitään kaikkivoipaisuutta.

        Pitipä oikein cooclettaa tuo termi omnipotenttisuus.

        Pelkäät jotenkin ja hyökkäät. Periaatteella, hyökkäys on paras puolustus.
        En kyllä huomaa mitään sietämätöntä ainakaan vielä tässä vaiheessa.


      • Luojan lykky
        Retikulaari kirjoitti:

        Miten niin? Minusta aloitus on ihan hyvä. Asiallinen ja järkevä.
        En huomaa siinä mitään kaikkivoipaisuutta.

        Pitipä oikein cooclettaa tuo termi omnipotenttisuus.

        Pelkäät jotenkin ja hyökkäät. Periaatteella, hyökkäys on paras puolustus.
        En kyllä huomaa mitään sietämätöntä ainakaan vielä tässä vaiheessa.

        "Huomaan kuulema kaiken. Minulle small talk on filosofiaa ja psykologiaa." ..."Haluaisin oikeasti kovasti tutustua vielä mieheen, joka kestää tunnetta, että nainen tuntuu ymmärtävän kaikkea mahdollista."... "Harrastan kaikkea mahdollista kirjoittamista, maalamista, fysiikka, matematiikkaa."

        Eikö tuossa ole tullut määritellyksi melkoinen omnipotenttisuus? Ihminen, joka noin ajattelee, ei ole kohdannut omaa rajallisuuttaan, joka kohtaa jokaisen ennemmin tai myöhemmin, fiksutkin


      • 11-ulotteinen
        Luojan lykky kirjoitti:

        "Huomaan kuulema kaiken. Minulle small talk on filosofiaa ja psykologiaa." ..."Haluaisin oikeasti kovasti tutustua vielä mieheen, joka kestää tunnetta, että nainen tuntuu ymmärtävän kaikkea mahdollista."... "Harrastan kaikkea mahdollista kirjoittamista, maalamista, fysiikka, matematiikkaa."

        Eikö tuossa ole tullut määritellyksi melkoinen omnipotenttisuus? Ihminen, joka noin ajattelee, ei ole kohdannut omaa rajallisuuttaan, joka kohtaa jokaisen ennemmin tai myöhemmin, fiksutkin

        Mielestäni hyvä aloitus. Todellinen, terve, hyvällä itsetunnolla varustettu aikuinen ihminen kestää sen, että toinen ihminen kuvaa parhaita puoliaan. Mitähän omnipotenttia on siinä, että harrastaa maalaamista, fysiikkaa tai matematiikkaa? Että ihmiset voivat olla typeriä ja yksinkertaisia omassa sokaisevassa kypsymättömyydessään, kateudessaan ja pyrkimyksessään elinaikanaan aiheuttaa mahdollisimman paljon pahaa mieltä muille. Fysiikka = omnipotentti? Anna mun kaikki kestää...

        "Kohdannut omaa rajallisuuttaan, joka kohtaa jokaisen enemmin tai myöhemmin...?" Ja mitenköhän se kohdataan? Pitäisi hypätä junan alle nyt heti niin tulisi sitä rajallisuutta koettua? Mistä sinä tiedät paljonko sitä on menetyksiä itse kukin kokenut?

        Minulle ystäväksi kelpaisi mieluummin oman arvonsa ja puolensa tunteva omnipotentti kuin tuollainen pahan ilman impotentti kateellinen kärtty.


    • 20+15

      Löytyyx ikää?

      • 20+17

        Ei löydy?


    • zsexdrcft

      Minulla oli samanlaisia tuntemuksia silloin kun olin nuorempi. Sen ainakin opin, että ei pidä aina ojentaa toista, vaikka huomaa tämän puhuvan läpiä päähänsä; vain silloin jos on kyse merkittävästä seikasta. Tämä siksi, että monia ihmisiä kaikkitietävyys ärsyttää.

    • d

      Tuo ihmisten varovainen suhtautuminen on tuttua. Se tulee esille hyvinkin nopeasti toisten ihmisten kanssa keskusteltaessa, riippuen toki hieman mistä. Mutta lyhyesti sen voisi sanoa menevän suunnilleen näin: Ensiksi kaikki menee niin kuin pitääkin, mutta ajan kuluessa he kokevat olevansa sivusta seuraajan roolissa ja samalla vuorovaikutuksen välittömyys katoaa.

      Se millä tavalla ihmiset reagoivat on aika yksilöllistä. Jotkut vain ihmettelevät silmät pyöreinä, eivätkä oikein pysty vastaamaan mihinkään. He tavallaan vain eivät kykene ymmärtämään ja se on heille jotenkin yllätys ja he yrittävät kovasti ymmärtää sitä missä mennään. Sitten on niitä, jotka pelkäävät. He tosiaan voivat laittaa välit poikki, jos kokevat itsensä liikaa uhatuiksi. Tosiasiassa he ovat kuitenkin niitä, jotka eivät vain ole sinut oman rajallisuutensa kanssa ja heille pako on ainut mahdollisuus säilyttää omanarvon tunne. Heihin ei myöskään oikein voi vaikuttaa omalla käyttäytymiselläkään, ennen kuin he itse ymmärtävät itse itseään (suurin osa ”häiriköistä” tällä palstalla kuuluu tähän katekoriaan). Lisäksi on niitä, jotka ovat sinut itsensä kanssa. He usein tokaisevatkin vain tyylin ”sinullapas on päätä”. He ovat muutenkin mukavia ihmisiä ja arvostankin heitä kovasti vaikka he eivät kykenekään väittelemään kanssani. Nämä henkilöt ovat myös melkein poikkeuksetta vanhempaa väkeä.

      Minullakin on asioita, joita en tiedä/ymmärrä ja haluaisin keskustella niistä muiden kanssa. Mutta ihmiset eivät yleisesti ottaen halua puhua asioista, jotka askarruttavat itseäni. Lisäksi käytän usein asioiden ymmärtämiseen käsitteitä, jotka ovat muille vieraita. Tämä liittyy siihen, että ajattelen/ymmärrän asioita eri tavalla kuin mitä ihmiset yleensä. Eli et voi keskustella asioista, joista itse haluaisit, mutta voit keskustella muiden haluamista asioista. Tästä syntyy yksinäisyyden tunne, voit auttaa toisia, mutta he eivät sinua, etkä voi tehdä asialle oikein mitään.

      Luonnollisesti tästä seuraa kaipuu kohdata henkilöitä, joiden kanssa voisi olla oma itsensä ja joilta saisi tarvittaessa tukea. Ongelma tosin on, että kyseisiä henkilöitä on vähän, sitä vähemmän mitä älykkäämpi olet. Lopputuloksena on voi olla, että et välttämättä ole koskaan pystynyt keskustelemaan kunnolla kenenkään kanssa.

      Tämä on hyvin pitkälle se miten itse koen älykkyyden tuoman yksinäisyyden. Jo lapsena olin kiinnostunut asioista, joista lapset eivät yleensä ole kiinnostuneita ja olin osittain muita etevämpikin. Yksinäisyyden tunteet alkoivat myös lapsena. Enkä ole koskaan eläessäni kohdannut henkilöä, jonka kanssa olisin voinut keskustella täysin tasaväkisesti. Olen kylläkin tavannut sellaisia, joiden kanssa olen voinut keskustella hyvinkin monista asioista, joista normaalisti on voinut vain uneksia. Mutta heidänkään kanssa en ole kyennyt keskustelemaan kaikista asioista, joista olisin todella halunnut keskustella. Odotin, että kun pääsen yliopistoon niin sieltä löytyisi keskustelu seuraa... Mutta eipä se ihan noin mennytkään. Tohtorit ja professorit ovat loppujen lopuksi aika yksinkertaisia, eikä heidän kanssaan voi ihan kaikesta puhua. Tavallisten opiskelijoiden kanssa en oikeastaan edes yritä keskustella, se on vain jotenkin niin toivotonta edes yrittääkään...

      • juuoopp

        Otapa puheeksi ihmiskauppa, eläinten oikeudet, uskonnot tai maailmansodat, niin jo on joku vaihtamassa pikaisesti puheenaihetta tai joku vetää herneen nenään/ suuttuu, eikä osaa keskustella aiheista ilman kamalaa tunneryöppyä ja puheripulia.

        Monesti olen huomannut, että vaikka joku olisi paljon opiskellutkin mm. historiaa, niin silti hän ei osaa nähdä niitä syitä kaiken takana.


      • aloittaja...

        Hei d!

        Kirjoituksesi oli todella lähellä omia ajatuksiani, joten vaihtaisin kanssasi lisää ajatuksia. Kuvailusi lapsuudesta oli myös tuttu. Olin lapsena kiinnostunut tutkimaan ja kehittämään kaikkea enkä oikein osannut leikkiä perinteisiä lasten leikkejä. Nyt aikuisiällä nautin hyvin abstraktista keskustelusta, koska koen, että ne perinteiset keskustelunaiheet on jo käyty läpi. En todellakaan huomauttele ihmisille heidän kömmähdyksistään, vaan olen hiljaa. Tiedän, että monille on arka paikka, jos huomauttaa puheen epäloogisuudesta ja loppujen lopuksi ihminen voi olla miellyttävä vain omalla lämpimällä persoonallaan.

        Olen myös saanut todeta, että ei ne tohtorit sen fiksumpia ole. Pahimmassa tapauksessa piilottavat tietämättömyytensä hankalien sanojen taakse. Seuraan usein puheen loogisuutta ja entinen professori myönsikin minulle, että ei pysty kanssani saman tason keskusteluun. Hän on hyvin lämmin ja hurmaava persoona. Hän oli heitä ensimmäisiä, jotka ovat tosissaan kannustaneet minua eteenpäin elämässä. Minulle logiikka on muutakin kuin se, minkä matematiikka on sanellut. Minulle logiikka on mikä tahansa tapa toimia johdonmukaisesti. Tämä on aihe, josta haluaisin keskustella enemmänkin jonkun kanssa, joka on kiinnostunut logiikasta ja näkökulmista.

        Myös itse vaihdan keskusteluaiheeni sen mukaan, mitä toinen osaa ja hallitsee. En ole lukenut politiikkaa, mutta olen hyvin tietoinen siitä, koska monet miehet keskustelevat mielellään politiikasta. Myös talous on tullut tutuksi, kun olen seurannut vierestä keskusteluja. Täytettyäni 25-vuotta huomasin, että ihmiset eivät kerro minulle enää uusia asioita. Tämän takia vietän aika paljon aikaa itseni ja harrastusteni kanssa.

        Kirjoitit minusta todella mielenkiintoisesti ja täsmällisesti. Jos olet vielä linjoilla, voit laittaa minulle sähköpostia [email protected]. Toki muutkin hieman abstraktimmasta keskustelusta kiinnostuneet voivat laittaa sähköpostia. Olen pohjimmiltani hyvin lämmin ja viehättävä persoona, kun minuun tutustuu, joten minusta varmasti saa mielekästä keskusteluseuraa, jos kokee älyllistä yksinäisyyttä.


      • FuckTheLife

        "Tavallisten opiskelijoiden kanssa en oikeastaan edes yritä keskustella, se on vain jotenkin niin toivotonta edes yrittääkään..."

        Oikeasti. Mieti vähän itse myös oman laatikkosi ulkopuolelta.
        Olet kirjoituksesi perusteella älynarsisti.

        Jos omaat älyä niin pystyt kyllä harjoituttamaan sosiaalisiakin taitoja sille tasolle, että muut ymmärtävät sinua. Toisin sanoen olet kuin opettaja. Vertaa tätä myymiseen: Hyvä myyjä saa myytyä vaikka hiekkaa Saharaan. Älykkyys on pohjimmiltaan kykyä saada haluamansa mahdollisimman elegantilla tavalla.

        Jos siis on yksinäinen älynsä takia niin jotain on pielessä.
        Olisiko maailmankuvaa korjattava ja vaikka muutettava itseään ja omaa suhtautumistapaansa.

        It is not the strongest of the species that survives, nor the most intelligent that survives. It is the one that is the most adaptable to change.
        Charles Darwin


      • ....................
        FuckTheLife kirjoitti:

        "Tavallisten opiskelijoiden kanssa en oikeastaan edes yritä keskustella, se on vain jotenkin niin toivotonta edes yrittääkään..."

        Oikeasti. Mieti vähän itse myös oman laatikkosi ulkopuolelta.
        Olet kirjoituksesi perusteella älynarsisti.

        Jos omaat älyä niin pystyt kyllä harjoituttamaan sosiaalisiakin taitoja sille tasolle, että muut ymmärtävät sinua. Toisin sanoen olet kuin opettaja. Vertaa tätä myymiseen: Hyvä myyjä saa myytyä vaikka hiekkaa Saharaan. Älykkyys on pohjimmiltaan kykyä saada haluamansa mahdollisimman elegantilla tavalla.

        Jos siis on yksinäinen älynsä takia niin jotain on pielessä.
        Olisiko maailmankuvaa korjattava ja vaikka muutettava itseään ja omaa suhtautumistapaansa.

        It is not the strongest of the species that survives, nor the most intelligent that survives. It is the one that is the most adaptable to change.
        Charles Darwin

        "Jos omaat älyä niin pystyt kyllä harjoituttamaan sosiaalisiakin taitoja sille tasolle, että muut ymmärtävät sinua. Toisin sanoen olet kuin opettaja."

        Kyllä. Tämähän on aivan itsestään selvä asia ja useimmiten olemmekin sellaisia auttavia puhelimia. Mutta oletko koskaan kuullut sellaisesta, että aikuinen haluaa välillä aikuisen seuraa? Tiedän, että tämä kuulostaa provosoivalta, mutta ottaen huomioon oman kommenttisi, aivan asiallinen. Se, että osaa sosiaalisoida kaikkien kanssa ei poista edelleenkään yksinäisyyttä. Jokainen meistä kaipaa tasoisensa keskustelukumppanin.

        Ihan vinkiksi kaikille ihmiselle, että mielipiteitä esittäessä kannattaa varoa ehdottomia tulkintoja, jos ei ole tavannut ihmistä. Meillä kaikilla on oma maailmankuvamme, jonka avulla tulkitsemme toista. Koska tämä maailmankuva on jokaisella erilainen (vertaa yksilöllisyys), on hyvin vaarallista lähteä tekemään pitkälle meneviä johtopäätöksi. Sanohaan vanhasanontakin, että kuki ja anna muiden kukkia.

        Aloittaja etsi kaltaisiaan keskustelukumppaneita eikä kysynyt mielipideanalyyseja millaiseksi jotkut häntä ymmärtämättömät ihmiset kokevat hänet.


      • FuckTheWorld
        .................... kirjoitti:

        "Jos omaat älyä niin pystyt kyllä harjoituttamaan sosiaalisiakin taitoja sille tasolle, että muut ymmärtävät sinua. Toisin sanoen olet kuin opettaja."

        Kyllä. Tämähän on aivan itsestään selvä asia ja useimmiten olemmekin sellaisia auttavia puhelimia. Mutta oletko koskaan kuullut sellaisesta, että aikuinen haluaa välillä aikuisen seuraa? Tiedän, että tämä kuulostaa provosoivalta, mutta ottaen huomioon oman kommenttisi, aivan asiallinen. Se, että osaa sosiaalisoida kaikkien kanssa ei poista edelleenkään yksinäisyyttä. Jokainen meistä kaipaa tasoisensa keskustelukumppanin.

        Ihan vinkiksi kaikille ihmiselle, että mielipiteitä esittäessä kannattaa varoa ehdottomia tulkintoja, jos ei ole tavannut ihmistä. Meillä kaikilla on oma maailmankuvamme, jonka avulla tulkitsemme toista. Koska tämä maailmankuva on jokaisella erilainen (vertaa yksilöllisyys), on hyvin vaarallista lähteä tekemään pitkälle meneviä johtopäätöksi. Sanohaan vanhasanontakin, että kuki ja anna muiden kukkia.

        Aloittaja etsi kaltaisiaan keskustelukumppaneita eikä kysynyt mielipideanalyyseja millaiseksi jotkut häntä ymmärtämättömät ihmiset kokevat hänet.

        "Kyllä. Tämähän on aivan itsestään selvä asia ja useimmiten olemmekin sellaisia auttavia puhelimia. Mutta oletko koskaan kuullut sellaisesta, että aikuinen haluaa välillä aikuisen seuraa? "

        Mutta nyt tullaan tähän älyn määritelmään. Oletetaan, että äly on kykyä saada haluamansa mahdollisimman fiksulla tavalla. Tällöin ap olisi vaikkapa Princetonissa keskustelemassa aasialaisten huippuälykkäiden opiskelijoiden kanssa. Ap on siis tavallaan gaussin käyrällä siinä kuopassa, jossa on liian älykäs Suomeen, mutta liian tyhmä maailmaan. Vaikeaa on. Edelleen on mahdollista muuttaa ajattelumallejaan.

        Itse asiassa nykyään on kuitenkin älykkäillä helpompaa kuin koskaan ennen
        kiitos yliopistojen. Ennen muinoin älykkäät eivät kohdanneet tasoisiaan, vaan elivät maanviljeliöinä yms. muiden tallaajien joukossa.

        Uskon, että asiat kuten asuinpaikka, ulkonäkö, sosiaaliset taidot ja itsetunto vaikuttavat enemmän yksinäisyyteen kuin pelkkä äly. Lisäksi ihmisten lokeroiminen tai luokittelu on sinänsä epäedullista sosiaalisen menestyksen kannalta. Ap saattaa esim. hylätä jonkun tyhmän ihmisen, vaikka se tyhmä ihminen voisi olla apuna löytää joku samanlainen neropää.


      • aloittaja...
        juuoopp kirjoitti:

        Otapa puheeksi ihmiskauppa, eläinten oikeudet, uskonnot tai maailmansodat, niin jo on joku vaihtamassa pikaisesti puheenaihetta tai joku vetää herneen nenään/ suuttuu, eikä osaa keskustella aiheista ilman kamalaa tunneryöppyä ja puheripulia.

        Monesti olen huomannut, että vaikka joku olisi paljon opiskellutkin mm. historiaa, niin silti hän ei osaa nähdä niitä syitä kaiken takana.

        Kun keskustellaan noinkin tunnepitoisista aiheista, vaaditaan keskustelukumppaneilta kypsyyttä lähestyä asioita monesta näkökulmasta. Minä tiedän kokemuksesta, että monet älykkäät ihmiset välttelevät keskustelua kypsymättömien kanssa juuri tuon eipäs juupas -kiistan välttämiseksi.

        Mutta hei onhan olemssa ihmisiä, jotka kunnioittavat älykkäitä ja kuuntelevat heitä. Minun ystäväpiirissäni olevat ihmiset useimmiten kysyvät minulta apua työhakemusten tekemisessä jne. ja autan heitä mielläni. He ovatkin työllistyneet menestyneesti. En sano, että se olisi minun ansiota, mutta jokainen meistä tarvitsee apua ja kannustusta.

        Olen elämäni varrella kuunnellut useiden professorien ja lehtorien valitusta. Parhaani mukaan olen yrittänyt heitä auttaa. Olen itsekin oppinut siitä todella paljon, koska olen huomannut kuinka erilaisia ihmisten maailmankuvat on. En osaa sanoa mikä on oikein ja väärin, mutta ihmiset ovat vain erilaisia.


      • Mieluusti mutta
        juuoopp kirjoitti:

        Otapa puheeksi ihmiskauppa, eläinten oikeudet, uskonnot tai maailmansodat, niin jo on joku vaihtamassa pikaisesti puheenaihetta tai joku vetää herneen nenään/ suuttuu, eikä osaa keskustella aiheista ilman kamalaa tunneryöppyä ja puheripulia.

        Monesti olen huomannut, että vaikka joku olisi paljon opiskellutkin mm. historiaa, niin silti hän ei osaa nähdä niitä syitä kaiken takana.

        Yleensä mitä tulee mainituihin aiheisiin, niin näistä asioista keskustelua halajava on pitkälti fanaattinen ja täysin sokea muiden ihmisten näkökannoille...Älykäs tai ei.
        Eikä kykene keskustelemaan näistä vaikka luuli pystyvänsä.

        Mielipiteiden ja ajatustenvaihto on antoisaa vain silloin kun molemmat ovat valmiita muuttamaan näkökantojaa annettujen factojen pohjalta,
        näin on vain harvoin... ja tilanne muuttuu syyttelyksi tai /ja oman kannan puolustamiseksi.


      • ei vielä periksi
        FuckTheLife kirjoitti:

        "Tavallisten opiskelijoiden kanssa en oikeastaan edes yritä keskustella, se on vain jotenkin niin toivotonta edes yrittääkään..."

        Oikeasti. Mieti vähän itse myös oman laatikkosi ulkopuolelta.
        Olet kirjoituksesi perusteella älynarsisti.

        Jos omaat älyä niin pystyt kyllä harjoituttamaan sosiaalisiakin taitoja sille tasolle, että muut ymmärtävät sinua. Toisin sanoen olet kuin opettaja. Vertaa tätä myymiseen: Hyvä myyjä saa myytyä vaikka hiekkaa Saharaan. Älykkyys on pohjimmiltaan kykyä saada haluamansa mahdollisimman elegantilla tavalla.

        Jos siis on yksinäinen älynsä takia niin jotain on pielessä.
        Olisiko maailmankuvaa korjattava ja vaikka muutettava itseään ja omaa suhtautumistapaansa.

        It is not the strongest of the species that survives, nor the most intelligent that survives. It is the one that is the most adaptable to change.
        Charles Darwin

        Vastaan vaikka ketju vanha, uskon, että muutkin huippuälykkäät yhä googlettaa 'huippuälykäs yksinäinen', tiedän miksi ihmiset agressiivisia, kun netissä mainitsee olevansa huippuälykäs, sosiaalipsykologia osaa antaa siihen pitkälle vastaukset, enkä jaksa alkaa siitä kertomaan. Ei todellakaan tarvitse uskoa, että olen huippuälykäs, niin on onneksi miehenikin ja oli pari kaveriakin, mutta he kuolivat ja yksi sai aivovaurion lääkkeestä. Huippuälykkyydessä ei todella ole mitään kadehdittavaa. Se nyt vain on yksinäistä, olen hyvin onnekas, koska mieheni löysin. Me olemme niitä 'myyjiä', näyttelemme tyhmää kaikille, rasittavaa sekin on. Vaikeaa on myös, että olemme erittäin hyviä ihmisiä ja sepä vasta yksinäistä hommaa on. Ja voi olla vaikka kuinka hiton älykäs, jos yksikin virhe perustiedoissa mitä olettaa niin metsään meni kaikki, huippuälykkään pitää tiedostaa heikkoutensa älyssä ja vaikkei ihan välttämättä virhe olisi älyssä, niin tiedot tästä maailmasta ovat kovin heikot, minkä päälle rakentaa. Kyllä minä ainakin arvostan ihan kaiken älyisiä ihmisiä, mutta kaikki on vain todella monimutkaista ja olisi paljon yksinkertaisempaa koko maailmalle jos kaikki olisivat huippuälykkäitä. En näe mitään mitä haluaisitte nähdä, maailma on yksi hiton murhekryyni ja voi keksiä vaikka mitä parantaakseen sen, kunnes tajuaa kukaan ei ole kuulolla. Jos en ymmärrä jotain obsessoidun asian ympärille, kunnes ymmärrän ilmiön ja lopulta ymmärrän, mutta maailmassa on niin vähän positiivista, että voi itku tätä hiton ymmärtämistä. Harva älyä
        huomaa, kun tyhmää näyttelee ja ei siitä ole erityisesti hyötyä, mutta parisuhde on loistava, koska kaikkeen löytyy ratkaisuja, aina. Minä arvostan ihmistä sen mukaan miten hyvä hän on. Rasittaviksi käyvät usein
        sellaiset normaaliälyiset, jotka lukevat paljon ja luulevat tietävänsä jotain ja sitten ei ego kestä, että toinen tajuaakin paljon syvemmin ja sitten aletaan raivoamaan. Helsinkiläisenä 36-vuotiaana ei 'älykkö'-asenteella saavuta yhtään mitään, äly pitää piilottaa jos jotain haluaa. Olisi vaan hienoa tavata ihmisiä joille ei tarvitse näytellä, vaan oikeasti he sanoisivat jotain kiinnostavaa, eikä jo tuttuja meemejä...noh olihan niitä, mutta hirveä tuuri todella.


    • umi

      Rationaaliesti tunneälykäs tarjoisi juttelu kavereille keksejä aina kun ne small talkkaa filosofiasta ja psykologiasta!

      Mikäs sen parempi small talk, kun todellisuuden luonteen tulkitseminen ja mielen ja käyttäytymisen tutkailu!


      PS. pavlovin koirat haluavat kanssa jutella filosofiasta.

    • Namu...

      Olen minä netissä päässyt juttelemaan nonstoppina ihanien ihmisten kanssa eikä älykkyys tai sen vähyys ollut este. Kun eksyy oikeaan paikkaan. Suomessa en usko sen olevan mahdollista, ainakaan minulle, ainakaan fyysisessä kontaktissa.

    • GarylonBossZavant

      Tässä älytesti ap:lle, joka ilmesisesti harrastaa fysiikkaa: Selitä tehtävän pointti ja ratkaisu.


      Henkilö seisoo 1,0m etäisyydellä seinäpeilistä. Kuinka leveän kaistan hän näkee vastakkaisesta seinästä, kun huoneen leveys on 5,0m ja peilin 50cm? Kyseessä Fysiikka 3 -kirjan kertaustehtävistä numero 37.

      ratkaisu löytyy kohdassa 37.

      http://newsletter.tammi.fi/files/files/Oppi/Matikka/Fysiikka/kertaustehtavien_ratkaisut/Fysiikka_3_kertaustehtavien_ratkaisut.pdf

      jotkut eivät ymmärrä tehtävää edes ratkaisun kera
      kirkasta siis älylläsi tyhmyyden tomumajaa

      • Drinksu

        Itse en ole ap, mut logiikan kans on tultu mietiskeltyä vähän aikaa ennenkin, tohon pitäis viel huomioida silmien leveyskin, jos oletetaan et vasemmalla silmällä nähdään oikean puoleinen seinän kohta ja oikealla silmällä vasemman puoleinen seinä pätkä, mutta asiaan:

        1. Välimatka peilille on 1m tästä peililtä matkaa seinälle on siis 6m(jos katsoisit kohti suoraan ja näkisit lävitsesi).
        2. jos 1 metrin alueella peilin leveys on 50cm eli oikealle puolelle jää 25cm ja vasemmalle puolelle jää toiset 25cm niin suhde luku on 1m~25cm kohden oikealle sivulle ja 1m~25cm kohden vasemmalle sivulle, nyt siis saadaan 6 metrin etäisyydelle mikä on etäisyys 1.5m vasemmalle ja samoin oikealle.


      • iefvhaes<kajha
        Drinksu kirjoitti:

        Itse en ole ap, mut logiikan kans on tultu mietiskeltyä vähän aikaa ennenkin, tohon pitäis viel huomioida silmien leveyskin, jos oletetaan et vasemmalla silmällä nähdään oikean puoleinen seinän kohta ja oikealla silmällä vasemman puoleinen seinä pätkä, mutta asiaan:

        1. Välimatka peilille on 1m tästä peililtä matkaa seinälle on siis 6m(jos katsoisit kohti suoraan ja näkisit lävitsesi).
        2. jos 1 metrin alueella peilin leveys on 50cm eli oikealle puolelle jää 25cm ja vasemmalle puolelle jää toiset 25cm niin suhde luku on 1m~25cm kohden oikealle sivulle ja 1m~25cm kohden vasemmalle sivulle, nyt siis saadaan 6 metrin etäisyydelle mikä on etäisyys 1.5m vasemmalle ja samoin oikealle.

        "1. Välimatka peilille on 1m tästä peililtä matkaa seinälle on siis 6m(jos katsoisit kohti suoraan ja näkisit lävitsesi)."

        Miten peililtä on matkaa seinälle 6m tehtävänannon perusteella.
        Huoneen leveys on 5,0 m. Katsoja on 1,0 m päässä 50 cm levyisestä tasopeilistä, jolle vastakkainen seinä on siis Leveydeltään 5,0 m. Miten tästä muka voidaan päätellä tasopeilin ja seinän etäisyys??


      • oijö

        tammi.fi> Äänen intensiteetti sekä äänen taajuus vaikuttavat olennaisesti kuuloaisti-
        muksen voimakkuuteen.

        Minkä tähren lukion fysiikassa tyrkytetään tuota intensiteettiä vieläkin? Ei ihminen havaitse mitään ihme intensiteettiä, ei ihmisellä ole mitään ihme hiukkasnopeusaistia, joka sen intensiteetin havaitsemiseen tarvittaisiin. Unohtakaa nyt jo se intensiteetti!


    • 16+5

      Järkyttävän paska ratkaisu

      yhdensuuntaiset kolmiot joissa suhteet 1/6 ja x/0.5 ja sitte lähdetty sniiduilemaan jotain vitosen ja 0.25 kanssa joita ei ees perustella vaan on valittu jakosuhde keskeltä.

      • GarilynVosZavant

        Tässä kettumainen kemian tehtävä. Ratkaiskaa tästä te älypäät:)
        Todellinen älytesti.hähä.

        Magnesiumin valmistuksessa tarvittavaa lähtöainetta, magnesiumhydroksidia, saadaan merivedestä, josta Mg(OH)2 saostetaan kalsiumhydroksidin avulla. Kuinka monta grammaa magnesiumhydroksidia saostuu, kun 150 litraan merivettä lisätään kiinteää kalsiumhydroksidia, kunnes liuoksen pH = 9,70? Meriveden magnesiumionipitoisuus on 1,34 g/l. Magnesiumhydroksidin liukoisuustulo K L = 1,1 · 10–11 (mol/l)3.

        ratkaisu:
        http://www.kemi.fi/lukio/MirjaKarjalainen/yokemia/yo02s.html#5.


      • DetailDevil

        Eli miten siis ymmärrät tehtävän?

        Luova ratkaisu tehtävään: osta 50cm peili, maalaa 5 metriä naapurin seinää,
        katso 1,0 metrin päästä peiliin ja mittaa sitten peilistä näkyvä osan naapurin seinää.

        Käsittämättömän epälooginen tehtävänanto ja epäselvä ratkaisu.

        Ensinnäkin riippuu myös siitä missä kohtaa peili on suhteessa seinään. Sivuilla vai keskellä. Olettaen keskellä, mutta onko kuitenkaan peili oikeasti suoraan katsojan takana vai vieressä.
        Koska 5,0 m on ratkaisussa merkattu peilille annettu pituus? Peilin piti olla seinälle vastakkainen ja peilin leveys on 50cm sekä seinän leveys 5,0m!

        En ymmärrä tehtävän ratkaisua suhteessa tehtävän antoon.
        Ilmeisesti suomalaiset fysiikan lukio-oppikirjat vaan ovat hirveätä schaibaa.
        Esim.university physics by freedman and young on paljon selkeämpi ja ymmärrettävämpi kuin mikään suomalainen opus.

        Opetussuunnitelma ja rahastus painaa enemmän vaakakupissa kuin kaikille yleistajuinen monipuolinen laadukas kirjasarja ratkaisuineen. Tämä kostautuu kyllä monien lahjakkuuksien menetyksenä. Kaikki on lopulta vain politiikkaa.


    • zsexdrcft

      Saivarrellen, silmien välinen etäisyys on noin 10 cm. Jos katsotaan peilin oikeaa reunaa vasemmalla silmällä ja päinvastoin, voidaan näköalaa laajentaa 3 m suuremmaksi.

    • olimme ennen

      Jep. Melko samanlainen kokemus. Olen pikkuhiljaa erakoitunut.
      Luulin pitkään, että jos en löydä tarpeeksi älykästä poika/ miesystävää, niin otan vain jonkun yksinkertaisemman mutta mukavan ja opettelen sietämään ja sulkemaan korvani tarvittaessa. Mutta sekään ei onnistunut.
      Miehet eivät tunnu sietävän lempeää ja ajattelevaa naista, joka olen yksityisesti. He haluavat ilkeän uratykin. Minua taas ei raha ja kettuilu kiinnosta vaan ihmisen muut ominaisuudet. Samalla aaltopituudella oleminen ja yhteiset kinnostuksen kohteet.

      Naisystäväni olivat kateellisia ja kohtelu alkoi olla ala-arvoista, joten jätin kaikki ilkeimmät. Olen nykyisin hyvin yksinäinen. Toivottavasti sinulle ei käy samoin.

      Kaipaan ihan silmittömästi edes mukavaa ja älykästä juttuseuraa.

      • 3467

        Olen hengen heimolainen. Samoin on käynyt minulle. Suurin osa ihmisistä suorastaan v.ttuilee toisilleen ja tarkoituksella hakee ongelmia elämäänsä. Minä tahdon hyvän, tasapainoisen ja romanttisen parisuhteen ja luotettavia ystäviä. Nykyajan nuoret ja nuoret aikuiset käyttäytyy kuin vajaaälyiset. Syynä lienee surkea kotikasvatus ja typerä media/ viihde. En enää omista telkkariakaan. Mitään järkevää ei sieltä tullut. Yksinäinen olen ja varmaan "outo" muiden silmissä. Elokuvat, baarit ei kiinnosta jne.


      • Onnea ja menestystä.

        Jos kaikki miehet on urpoja..Kuten totesit...kaikihan kävit läpi
        ennen kuin teit johtopäätöksen.. vai käytitkö matikkaa?
        Niin sun täytyy ottaa sitten varmaan nainen,
        jos niistä löytyisi jotain parempaa?

        Moni ihminen pyörii rahan kanssa: "Köyhältä puuttuu vähän, ahneelta kaikki".
        Esittämäs näkökannan mukaan kaikki maahanmuuttajat on rikollisia koska 10 tapaamastasi on...Mielenkiintoisen kapeakatseista..
        Narsismin ja älykyyden ero on myös minut huomioiden veteen piiretty viiva.


    • SomeSome

      Samoin. Kaipailen älykästä seuraa, joka on tarpeeksi älykäs murskaamatta muita, mutta voi silti keskustella kaikesta loukkaantumatta. Olen mielestäni myös lempeä ja ajatteleva. Kun tulin Suomeen monien vuosien ulkom.olon jälkeen, ymmärsin kuinka rasittavaa on kuunnella suurinta osaa nuoria (varsinkin pääkaupunkiseudulla), vaikken itse 31 v.nainen niin vanha ole. Mutta tuntuu kuin monet eivät ajttele itse ja näyttävät toistensa kopioilta.

      Haluaisiko joku tavata?

      • ElseElse

        "Haluaisiko joku tavata?"

        Ei kiitos, luen mielummin ilman tavuviivoja...


      • Hyvin se menee

        Keskutelun hienous on, että keskustelussa on mahdotonta olla
        loukaamatta muita...Jos, et tee sitä niin kauniisti, ettei kukaan loukaannu =)
        Älykkäällä ihmisellä on se vaikeus, että kahdenkauppa on aina
        lopulta kompromissi tiettyjen tekijöiden välillä.

        Varmasti haluaa joku tavata...Varsinkin kun asiat noin esität niin
        löydät jonkun hyvin nopeasti..Itse ilmottautuisin heti jos ei olisi
        kiihkeää erakoitumis ja pohdiskelu vaihdetta päällä.


    • Hajurako pienemmäksi

      Jos olet oikeasti älykäs, niin kyllä sinä pärjäät kaikenlaisten ihmisten kanssa. Jos et, niin silloin on tullut johtopäätösten aika.

      Yksinkertaista.

      • ei jaksa

        aina "tulla toimeen kaikenlaisten ihmisten kanssa." Pitäköön toisillensa "laadukasta" seuraa. Kuka jaksaa kuunnella ja myötäillä suorastaan mielisairaiden puheita?


    • puskalisko

      mielenkiintoinen kysymys. Olen aika usein itsekin miettinyt sitä, miten älykkyys vaikuttaa sosiaalisiin suhteisiin. Ongelma on se, että mistä voin tietää että yksinäisyyteni johtuu nimenomaan älykkyydestä? Miten perustelen sen, että juuri älykkyys aiheuttaa yksinäisyyden?

      Älykäs ihminen tajuaa, että yhtä aikaa esiintyvät ilmiöt eivät vielä ole syy-seuraussuhde. Mitä jos kyse on jostain sellaisesta, mitä itse ei tajua (tai en suostu hyväksymään) ja mistä muut eivät sosiaalisten normien takia sano?

      Voisi tehdä jonkin listan, josta voi sitten poissulkea syyn kerrallaan. Listalla voikin olla asia, jonka pohtiminen on niin hankalaa, että on kiusaus älykkyyden selittävyyteen käy liian suureksi. Olen nähnyt monien älykkäiden pärjäävän sosiaalisestikin niin hyvin, että en usko pelkän älykkyyden selittävän yksinäisyyttä.

      • kahdella

        tavalla, joko ei saa vastakaikua sille rakkaudelle ja kaikelle ystävyydelle mitä on itsellä antaa, tai sitten on niitä älykkäitä, joilta puuttuu tunne-elämä tyystin. Ei tavalliset edes tajua mitään jos yrittää selittää asioita syvemmin. Aika hyvin ymmärtää "hulluksi leimattuja" ja kaikkia erakkoja jotka ei enää jaksa muita.


      • puskalisko
        kahdella kirjoitti:

        tavalla, joko ei saa vastakaikua sille rakkaudelle ja kaikelle ystävyydelle mitä on itsellä antaa, tai sitten on niitä älykkäitä, joilta puuttuu tunne-elämä tyystin. Ei tavalliset edes tajua mitään jos yrittää selittää asioita syvemmin. Aika hyvin ymmärtää "hulluksi leimattuja" ja kaikkia erakkoja jotka ei enää jaksa muita.

        siis mitä kahdella tavalla? Kahdella tavalla perustelen, että yksinäisyys johtuu juuri älykkyydestä? Mielestäni noissa kummassakin tavassa jää jäljelle silti tuo ongelma, josta juuri kirjoitin.

        Eli oikeasti yksinäisyyteen on muitakin syitä, joita ei itse tunnista tai tunnista. Oletetaa, että ihminen on älykäs ja yksinäinen. Mutta mitä jos hän sen lisäksi on

        - huonokäytöksinen
        - hänellä on huono hygienia
        - hänellä on huonot sosiaaliset taidot
        - ei käy missään, missä voisi tavata muita ihmisiä
        - huono itsetunto
        - huono viestittämään muille, että kaipaa heidän seuraansa
        - hänellä on toimintatapoja tai arvoja, joita muut eivät voi jakaa tai hyväksyä?

        Ja nämähän olivat vaan esimerkkejä, tätä voisi jakaa loputtomiin. Eli mistä voi itse tietää, että syy on juuri älykkyys eikä jokin ihan muu asia? Tähän haluaisin saada oikein perustellun vastauksen. Askarruttaa.

        Ja miten älykkäästä nyt puhutaan? Kovin _monella_ ei voi olla sitä ongelmaa, että ovat huippuälykkäitä ja yksinäisiä. Gaussin käyrien päihin kun sijoittuu aika harva, ei moni.


      • hy mielenkiintoista
        puskalisko kirjoitti:

        siis mitä kahdella tavalla? Kahdella tavalla perustelen, että yksinäisyys johtuu juuri älykkyydestä? Mielestäni noissa kummassakin tavassa jää jäljelle silti tuo ongelma, josta juuri kirjoitin.

        Eli oikeasti yksinäisyyteen on muitakin syitä, joita ei itse tunnista tai tunnista. Oletetaa, että ihminen on älykäs ja yksinäinen. Mutta mitä jos hän sen lisäksi on

        - huonokäytöksinen
        - hänellä on huono hygienia
        - hänellä on huonot sosiaaliset taidot
        - ei käy missään, missä voisi tavata muita ihmisiä
        - huono itsetunto
        - huono viestittämään muille, että kaipaa heidän seuraansa
        - hänellä on toimintatapoja tai arvoja, joita muut eivät voi jakaa tai hyväksyä?

        Ja nämähän olivat vaan esimerkkejä, tätä voisi jakaa loputtomiin. Eli mistä voi itse tietää, että syy on juuri älykkyys eikä jokin ihan muu asia? Tähän haluaisin saada oikein perustellun vastauksen. Askarruttaa.

        Ja miten älykkäästä nyt puhutaan? Kovin _monella_ ei voi olla sitä ongelmaa, että ovat huippuälykkäitä ja yksinäisiä. Gaussin käyrien päihin kun sijoittuu aika harva, ei moni.

        Toi hygienia juttu on mielenkiitonen..Siihen törmää niin
        deiteissä kuin täälläkin ja vähän joka puolella.
        Onneksi en ole vielä tavannut ihmistä joka ei kävisi suihkussa
        normaalinakaan päivinä 1-3 kertaa ja pesisi näissä väleissä myös hampaansa.

        En tiedä tarkalleen mistä moisia ihmisiä tai edes naisia voisi
        löytää, mutta en myöskään halua tuollaista etsiä.


      • puskalisko
        hy mielenkiintoista kirjoitti:

        Toi hygienia juttu on mielenkiitonen..Siihen törmää niin
        deiteissä kuin täälläkin ja vähän joka puolella.
        Onneksi en ole vielä tavannut ihmistä joka ei kävisi suihkussa
        normaalinakaan päivinä 1-3 kertaa ja pesisi näissä väleissä myös hampaansa.

        En tiedä tarkalleen mistä moisia ihmisiä tai edes naisia voisi
        löytää, mutta en myöskään halua tuollaista etsiä.

        niinhän sitä luulisi, että kaikilla on niin sanotut perusasiat kunnossa. Ei ole. Alusvaatteet ja sukat vaihdetaan päivittäin ja joka päivä käydään suihkussa tai muuten peseydytään. Selvästi hielle tai lialle haisevat vaatteet pannaan pesukoneeseen. Harvalle viitsisi tätä asiaa erikseen mennä selittämään, jos äiti ei ole sitä aikanaan kertonut.

        Hampaat pestään päivittäin, ja myös kieli harjataan. Kielen pinnalle kertyy katetta. hammasvälit puhdistetaan hammaslangalla ainakin pari kertaa viikossa.

        Räkää ei pyyhitä kämmenselkään, ja jos pitää yskiä niin yskitään hihaan (ei käteen, josta se tarttuu).

        Ei näitä tapauksia ole ollenkaan vaikea löytää. Jos ihmisellä ei ole kunnollista kotikasvatusta niin on se ja sama onko se älykäs.


      • siis niillä
        puskalisko kirjoitti:

        siis mitä kahdella tavalla? Kahdella tavalla perustelen, että yksinäisyys johtuu juuri älykkyydestä? Mielestäni noissa kummassakin tavassa jää jäljelle silti tuo ongelma, josta juuri kirjoitin.

        Eli oikeasti yksinäisyyteen on muitakin syitä, joita ei itse tunnista tai tunnista. Oletetaa, että ihminen on älykäs ja yksinäinen. Mutta mitä jos hän sen lisäksi on

        - huonokäytöksinen
        - hänellä on huono hygienia
        - hänellä on huonot sosiaaliset taidot
        - ei käy missään, missä voisi tavata muita ihmisiä
        - huono itsetunto
        - huono viestittämään muille, että kaipaa heidän seuraansa
        - hänellä on toimintatapoja tai arvoja, joita muut eivät voi jakaa tai hyväksyä?

        Ja nämähän olivat vaan esimerkkejä, tätä voisi jakaa loputtomiin. Eli mistä voi itse tietää, että syy on juuri älykkyys eikä jokin ihan muu asia? Tähän haluaisin saada oikein perustellun vastauksen. Askarruttaa.

        Ja miten älykkäästä nyt puhutaan? Kovin _monella_ ei voi olla sitä ongelmaa, että ovat huippuälykkäitä ja yksinäisiä. Gaussin käyrien päihin kun sijoittuu aika harva, ei moni.

        jotka on älykkyyden takia yksinäisiä! Muut ovat asia erikseen.

        Ajan myötä huomaa, ettei oikeastaan edes kaipaa sitä seuraa sen koommin, jos ja kun juuri kukaan ei ole aito ystävä tai ei vaan ole törmännyt sellaisiin. Suurin osa ajaa omaa etuaan/ kilpailee ja se tulee ilmi jossain vaiheessa. Mitäpä sitä ikävällä "ystävällä" tai sukulaisella tekee, ei yhtikäs mitään.

        Mihinkään ei ole elämässäkään kiire ja kaikki kuolee joskus. Jos saa nimekästä menestystä, joutuu "pikku piireihin" ja saa hätistelijöitä ympärille. Maailmassa kaikki on pitkälti keksitty moneen kertaan. Eri asia on scifi tiede. Kukin valitsee oman polkunsa. Turha oikeastaan arvostellakaan ketään.

        Sitten on ne fiksut, jotka ehkä kaipaisivat seuraa mutta ovat itse todella tylyjä/ huonoja ilmaisemaan itseään millään tavalla, jolloin muut eivät saa mitään selvää. Joku fiksu voi pamauttaa asiat suoraan ajattelematta toisten tunteita. Vaikka olisikin asioissa oikeassa, ei tartte loukata muiden tunteita. Se on tyhmää käytöstä ja ajaa muut loitolle.

        Kaikki on kuitenkin pyöreä nolla ja ympyrä.


      • ky ky kyl mä
        puskalisko kirjoitti:

        niinhän sitä luulisi, että kaikilla on niin sanotut perusasiat kunnossa. Ei ole. Alusvaatteet ja sukat vaihdetaan päivittäin ja joka päivä käydään suihkussa tai muuten peseydytään. Selvästi hielle tai lialle haisevat vaatteet pannaan pesukoneeseen. Harvalle viitsisi tätä asiaa erikseen mennä selittämään, jos äiti ei ole sitä aikanaan kertonut.

        Hampaat pestään päivittäin, ja myös kieli harjataan. Kielen pinnalle kertyy katetta. hammasvälit puhdistetaan hammaslangalla ainakin pari kertaa viikossa.

        Räkää ei pyyhitä kämmenselkään, ja jos pitää yskiä niin yskitään hihaan (ei käteen, josta se tarttuu).

        Ei näitä tapauksia ole ollenkaan vaikea löytää. Jos ihmisellä ei ole kunnollista kotikasvatusta niin on se ja sama onko se älykäs.

        Auttamatta tulee silti mieleen, että ihmiset shanghaijaavat puliukkoja jostain liekkimajoista deiteiksi, koska kuten sanoin en tällaiseen ole törmännyt.
        Äitini ei tarvinnut koskaan kertoa minulle mitään näistä asioita,
        terve järki kertoo ne itse kullekkin.
        Mutta kuten totesin ja totesit, niin pakko niitäkin ihmisiä on
        olla koska niistä niin paljon saa lukea.


      • puskalisko
        siis niillä kirjoitti:

        jotka on älykkyyden takia yksinäisiä! Muut ovat asia erikseen.

        Ajan myötä huomaa, ettei oikeastaan edes kaipaa sitä seuraa sen koommin, jos ja kun juuri kukaan ei ole aito ystävä tai ei vaan ole törmännyt sellaisiin. Suurin osa ajaa omaa etuaan/ kilpailee ja se tulee ilmi jossain vaiheessa. Mitäpä sitä ikävällä "ystävällä" tai sukulaisella tekee, ei yhtikäs mitään.

        Mihinkään ei ole elämässäkään kiire ja kaikki kuolee joskus. Jos saa nimekästä menestystä, joutuu "pikku piireihin" ja saa hätistelijöitä ympärille. Maailmassa kaikki on pitkälti keksitty moneen kertaan. Eri asia on scifi tiede. Kukin valitsee oman polkunsa. Turha oikeastaan arvostellakaan ketään.

        Sitten on ne fiksut, jotka ehkä kaipaisivat seuraa mutta ovat itse todella tylyjä/ huonoja ilmaisemaan itseään millään tavalla, jolloin muut eivät saa mitään selvää. Joku fiksu voi pamauttaa asiat suoraan ajattelematta toisten tunteita. Vaikka olisikin asioissa oikeassa, ei tartte loukata muiden tunteita. Se on tyhmää käytöstä ja ajaa muut loitolle.

        Kaikki on kuitenkin pyöreä nolla ja ympyrä.

        niilläpä niillä, jotka ovat älykkyyden takia yksinäisiä. Mutta kysymykseni olikin se, että _mistä voi itse tietää_ yksinäisyytensä johtuvan juuri älykkyydstä?


      • Normaalia älykkäämpi
        puskalisko kirjoitti:

        niinhän sitä luulisi, että kaikilla on niin sanotut perusasiat kunnossa. Ei ole. Alusvaatteet ja sukat vaihdetaan päivittäin ja joka päivä käydään suihkussa tai muuten peseydytään. Selvästi hielle tai lialle haisevat vaatteet pannaan pesukoneeseen. Harvalle viitsisi tätä asiaa erikseen mennä selittämään, jos äiti ei ole sitä aikanaan kertonut.

        Hampaat pestään päivittäin, ja myös kieli harjataan. Kielen pinnalle kertyy katetta. hammasvälit puhdistetaan hammaslangalla ainakin pari kertaa viikossa.

        Räkää ei pyyhitä kämmenselkään, ja jos pitää yskiä niin yskitään hihaan (ei käteen, josta se tarttuu).

        Ei näitä tapauksia ole ollenkaan vaikea löytää. Jos ihmisellä ei ole kunnollista kotikasvatusta niin on se ja sama onko se älykäs.

        En ole käynyt suihkussa saati pessyt hampaitani yli yhteentoista kuukauteen taloudellisista syistä johtuen.


    • --

      Elämäni aikana olen tavannut harvoja ihmisiä, joiden ajatuksenjuoksu vastaa omaani. Hekin ovat yleisesti ottaen keskivertoa parempia kuuntelijoita, eivät ajattelijoita, sillä orastava keskustelu muuttuu valitettavan usein monologiksi, kun vastapuhuja ei ymmärrä riittävästi, että hänellä olisi edes mielipiteitä syvällisemmästä asiasta saati perusteltuja vasta-argumentteja. Olen kaksikymmentäkahdeksan, mutta toivon vielä löytäväni jonkun, jonka kanssa voisin keskustella tasavertaisesti. En pistäisi pahitteeksi, jos olisin vaihteeksi se, jolle syvällisesti viisaampi joutuu selittämään abstrakteja.

      Kenties ongelmani on se, että elän tavallisten liitujen keskellä enkä etsi kylliksi terävämpiä kyniä. Introverttius ajaa ihmisen yhä pienemmän häkin sisään, vaikka ajattelijan voisi kuvitella ymmärtävän passiivisuuden varjopuolet. Valitettavasti älykkyys ei itsessään konkretisoidu toiminnaksi, vaan siihen tarvitaan aktiivisia piirteitä, jotka ajavat ideoita eteenpäin ja jotka konkretisoivat älykkyyden potentiaalin. Ilmeisesti minulle ei ole kehittynyt tai en ole kylliksi harjaannuttanut konkretisointia; toisaalta en ole menestystä kaivannutkaan millaisena sen neurologisesti tyypillinen perheenisä saattaisi kokea. Onko epätyypillinen arvomaailmani osoitus korkeammasta älykkyydestä vai pelkästään erityispiirteisistä kiinnostuksen kohteista, joiden kautta tietämys on vähitellen kertynyt ja mielenkiinto on fokusoitunut korkeammille sfääreille, ken tietää. Ehkä asiaa pitäisi pohdiskella muutama viikko.

      • Huuhaa huuhaa

        Sielunlaki ja sielunlaki. Aina vaan se sielunlaki.
        Mihin tästä joudutaankaan kaikenmaailman sielunlakien kanssa?


      • Sinne joutuu
        Huuhaa huuhaa kirjoitti:

        Sielunlaki ja sielunlaki. Aina vaan se sielunlaki.
        Mihin tästä joudutaankaan kaikenmaailman sielunlakien kanssa?

        Ennen pitkää hoitoon. Jopa suljetulle osastolle.


    • IntelligentesChasseu

      r

      Älykkäidenmetsästystaito (synnynnäinen ja koulittu) on hyvä olla omistuksessa, jos kuvittelee itseään älykkääksi.Silloin osaa löytää kaikista ympäristöistä kyseisen joukon älykkäimmän, sivistyneimmän ja fiksuimman ihan luonnostaan ja ilman suurempaa ponnistelua. Eivät älykkäät yleensä onnistu piiloutumaan minulta.

      Onnistuneen suhteen luominen älykkääseen ihmiseen vie sitten jo hieman enemmän aikaa (jopa vuosia) ja yrityksiä, kun pitää löytää se metodi, mikä menee älykkäiden rakentamien puoluskeinojen lävitse.

      Vaikka monet morkkaavatkin näitä keskustelupalstoja ja niiden tasoa, on täällä ihan oikeasti älykkäitä ihmisiä. Heidän kirjoitustensa tunnistaminen tapahtuu jo aivan muutamista virkkeistä tai vähintäänkin muutamasta kirjoituksesta (ainakin minulle).

      Nykyään minulla ei vain ole paljonkaan aikaa viettää täällä, kun valtaosa käyttöaikaani menee löytämieni älykkäiden ihmisten kanssa ihan reaalilive-elämässä.

    • TiredRetired

      Kuulostaa tutulta. Olen suunnilllen kaikkea mitä sinäkin paitsi älykäs. Huomaan, havaitsen ja reagoin ympärilläni tapahtuviin asioihin ja ilmiöihin, mutta en osaa ratkaista niitä välttämättä tai ollenkaan älykkäästi. Suurin kompastuskivi on nimenomaan sosiaalisissa suhteissa. Huomaan tarkasti erilaisia jännitteitä, suhteita yms. sosiaalisissa vuorovaikutuksissa, mutta en osaa ratkaista niitä yhtä nopeasti kuin ne tulevat mieleeni. Seurauksena on huomattavaa kömpelyyttä. Minua pidetään varmaankin outona. Kun avaudun jollekin näkemyksistäni, kukaan ei tunnu ymmärtävän tai asian analysointi menee ylianalysoinnin puolelle siinä määrin, että edessä on lopulta tarvottavana loputon suo. Joko se johtuu siitä, että ajattelen liikaa ja liian moniulotteisesti, johon muut eivät kykene tai sitten olen vain idiootti, joka tekee merkityksettömistä asioista merkitseviä.

      En ole älykäs, jos älykkyystesteissä pärjääminen on sitä. En ole pärjännyt niissä koskaan. Mielestäni niissä ei ole mitään järkeä, koska ne eivät ole sidoksissa oikeaan elämään mitenkään. Todelliset pulmat, jotka kutittavat älynystyröitä, ovat oikeassa elämässä ja niiden ratkaiseminen oikeasti vaikuttaa johonkin.

      • Lillukanvarsia

        Kai todella älykäs huomatessaan ongelmat ja pystyy ne myös priorisoimaan? Prioriteetti taas määrittää ongelmien ratkaisujärjestyksen. En pidä kovin älykkäänä hukkumassa olevaa ihmistä, joka hukkuu jäädessään analysoimaan, kummalla kädellä pitäisi ottaa kiinni pelastusrenkaasta, vaikka valintakriteereitä olisikin useita.


      • TiredRetired
        Lillukanvarsia kirjoitti:

        Kai todella älykäs huomatessaan ongelmat ja pystyy ne myös priorisoimaan? Prioriteetti taas määrittää ongelmien ratkaisujärjestyksen. En pidä kovin älykkäänä hukkumassa olevaa ihmistä, joka hukkuu jäädessään analysoimaan, kummalla kädellä pitäisi ottaa kiinni pelastusrenkaasta, vaikka valintakriteereitä olisikin useita.

        En sanonutkaan olevani älykäs, sehän se ongelma juuri on. Koska en ole älykäs, mutta huomaan kaikennäköstä, olen jatkuvasti haasteiden edessä. Tuskin kuitenkaan mainitsemassasi haasteen edessä jäisin arpomaan sekunniksikaan.


    • Mielenkiintoinen aihe. Älykkyys sinänsä ei varmaan tee yksinäiseksi, mutta älykkyyden myötä esimerkiksi tapa ajatella, kyky ymmärtää asioita ja mielenkiinnon kohteet saattavat kehittyä sellaisiksi, että huomaa olevansa erilainen kuin muut.

      Itse erotuin porukasta jo kouluaikoina sillä, että pärjäsin erinomaisesti sekä koulussa että harrastuksissa ja olin ujonpuoleinen. Nykyään turha arkailu on karissut pois, ja tulen hyvin toimeen erilaisten ihmisten kanssa, joten se ei ole este. Sosiaalisesta joukko-oleilusta en silti pahemmin pidä, vaan teen mieluummin mitä itse haluan. Ajatteluani leimaa ehkä älykkyyttä enemmän uteliaisuus, logiikka ja filosofisuus. Haluan pohtia, ymmärtää ja perustella asioita. Varsinkin loogisuuteni ja jonkinmoinen perfektionismini saattavat varmaan ärsyttää niitä, jotka eivät jaksa rasittaa päätään ja joille kelpaa aina vanha ratkaisu ilman turhaa kyseenalaistamista. Tarpeen tullen sitten teeskentelen vaikkapa olevani huomaamatta kirjoitusvirheitä.

      Tietenkään pelkkä älykkyys ei takaa yhteistä ajatusmaailmaa. Minulle tärkeitä ovat muun muassa elämän ja etiikan pohdiskelu, matemaattinen hahmotus- ja käsityskyky, lingvistiikka ja musiikki (syvemminkin kuin "hyvä biisi"). En silti missään nimessä harrasta pelkkää mietiskelyä ja tiedettä. Osaan nauttia myös vaikkapa Hollywood-mäiskeestä ja purkkapoppihiteistä.

      Nimimerkilläni löytyy täältä treffiprofiilikin, mikäli jotakuta sattuu kiinnostamaan tietää enemmän. Ai niin, oleellinen tieto ennen kuin lähdette turhaan tuhlaamaan aikaanne: olen 29-vuotias mies pk-seudulta, nainen haussa.

      • ihul

        > pärjäsin erinomaisesti sekä koulussa

        Minäkin pärjäsin hyvin koulussa

        > Sosiaalisesta joukko-oleilusta en silti pahemmin pidä

        Minäkään en pidä sosiaalisesta joukkoistumisesta

        > Haluan pohtia, ymmärtää ja perustella asioita

        Niin minäkin.

        > perfektionismini saattavat varmaan ärsyttää

        Minä kelpaisin perfektionistin määritelmäksi.

        > teeskentelen vaikkapa olevani huomaamatta kirjoitusvirheitä

        Korjaan aina toisten puheissakin havaitsemani virheet ja etenkin epätäsmällisyydet. Olen hyvä saivartelemaan, se lukee jo 1. luokan koulutodistuksessakin.

        > purkkapoppihiteistä

        Maailmassa on ziljoona kappaletta. Miksi samoja soitetaan monta kertaa päivässä?

        Kuitenkaan em. seikoista ei mielestäni välttämättä seuraa, että olen jotenkin tavallista älykkäämpi, joten sinulla oletettavasti on jotain muita perusteluja, miksi pidät itseäsi tavallista älykkäämpänä (tarkoittaako "Itse erotuin porukasta jo kouluaikoina sillä" sitä, että pidät itseäsi tavallista älykkäämpänä?).


    • asian vierestä

      Laatuhiekkaa, parempaa kuin Saharan hiekka.
      Tai: Tähän heidän paikalliseen hiekkaansa verrattuna teidän Saharan hiekanne on edukseen...

    • pohtija789

      Hei. Heti aluksi todettakoon, että en tiedä älykkyyttäni, mutta sellaiseksi minua on toisinaan sanottu. Saan kiinni ap:n huolesta. Joutuuko älykkäänä ihmisenä eristäytymään maailman menosta, ja onko älykkyys ehkä rasite inhimilliselle kanssakäymiselle? Itse olen löytänyt hengenheimolaisia sanan varsinaisessa merkityksessä erilaisista henkisen kasvun/ meditaatiotyyppisistä ryhmistä.

      Osallistuminen ryhmätyöskentelyyn ei tietenkään sama asia kuin olla parisuhteessa, mutta niissä saa yleensä olla oma itsensä. Haasteeksi ryhmässä oikeastaan muodostuu suhde omaan itseen ja se peilautuu oivallisesti (turvallisessa) ryhmässä. Kaikkien ihmisten, myös älykkäiden, suurimpia kysymyksiä on 'kuka minä olen'?

      Eksistentiaalista angstia helpottaa usein myös sen hyväksyminen, että aina ei ole pakko "ymmärtää" tai "tajuta". Olla osana kokonaisuutta on myös suuri kokemus.

      Odotan mielenkiinnolla ryhmätutkimuksen kehitystä; josko elinaikanani vielä voitaisiin todeta ryhmän älykkyys, sen ilmentyminen ja sen merkitys ihmiskunnalle. Otaksun, että jos teoria kaiken syklisyydestä pitää paikkansa, jossain vaiheessa nykyinen yksilöllisyys ja individualismin korostus vaihtuvat takaisin yhteisöllisyyteen ja sen tuomiin mahdollisuuksiin. Jotain viitteitä siitä on jo näkyvillä.

      • vem?

        -Jokainen on vanhempiensa geenien sekoitus ja heidän kasvatuksen tulos.

        -Jokaiseen on vaikuttanut osaltaan vallitsevan ympäristön/ yhteiskunnan/ kulttuurin vaikutus.

        -Jokainen on muodostanut käsityksen ihmisistä saamansa kohtelun perusteella, ja tekee päätökset omasta käyttäytymisestä.

        -Jokainen kuuluu lajiin ihminen, jolle on ominaista tietty käytös, mutta toisaalta eroja löytyy äärimmäisen paljon yksilöiden välillä verrattuna muihin eläimiin, jotka kuuluu samaan lajiin. Se selittyy sillä, koska ihmisillä on tietoisuus jolloin käytökseen vaikuttaa jopa enemmän päätös/ valinnat kuin vaistonvarainen käytös.

        -Ihminen joka katsoo peiliin ja voi todeta, minä olen tuossa.


    • ketää satuttamatta

      Eli et päässyt mensaan,mutta luulet olevasi älykäs.

      No ikä tuo kokemusta ja kokemus varmuutta,
      mutta olet ihan tavallinen pulliainen voit rauhassa
      mennä vaikka H&M:ään töihin.
      Lupaan ja vannon, että olet tavis.

      • Syvämiete

        Ei mensalaisuus tai Mensa yleensäkään ole tae älykkyydestä.
        Pikajuoksukin on vain yksi urheilulaji, eikä pikajuoksija sinänsä ole parempi urheilija kuin maratoonari.


    • Nainen7

      Kannattaisi tehdä se ÄÖ-testi. Ja tavata ihmisiä, enemmän kuin mitä olet tavannut. Vanhemmuus ja aikuisuus kasvattaa.Kokemukset, niin hyvät kuin huonotkin. Se, että on pärjännyt joskus, ei saisi nousta päähän, vaan siitä normaali ihminen iloitsisi aidosti nokkaa nostamati.Jos taasen ei ole pärjännyt, fiksumpi ottaa kerrasta opiksi, tyhmempi tai jopa tunteikkaampi ottaa opiksi vasta myöhemmin(esimerkkinä huonot suhteet).
      Se, että ympärilläsi on oleillut näitä tyhmiä ihmisiä niin paljon...hmmm,jokaisella on varmasti omankestoinen aikuistumisprosessi, antaa heidän kasvamisen kestää niin kauan kuin he itse kokevat tarpeen, kunnes silmät kenties avautuvat sille oikealle tielle.
      Se, minkälaiset ihmiset sinua ärsyttävät tai pikemminkin heidän piirteensä-on suora kertomus omista piirteistäsi.
      Olen käynyt monet elämän oppikoulut läpi ja mielestäni älykkyyttä ei todellakaan voi mitata vain esim.matematiikalla.
      Elämässä jokaiselle tulee vastaan omat huonot puolet karman kautta-niinkuin hyvätkin.Nöyryys on valttia.Sekä kultainen keskitie kaikessa.Joko tai ajattelu sekä mustavalkoisuus kertovat hyvin paljon ihmisen älykkyydestä.

      • Mies8

        Huomaan, että sinulla ei ole hajuakaan aloittajan tilanteesta. Et ymmärrä, mistä hän puhuu, koska lienet juuri sitä naisryhmää, joka pelkää häntä.

        Ja tuohon kanssaihmisten ärsyttäviin piirteisiin sanoisin sen verran, että toisia loppuun saakka ymmärtämällä palat vain loppuun ja masennut, kun vika on aina itsessäsi, omissa piirteissäsi. On rehellisempää myöntää, että osa ihmisistä voi olla ihan oikeasti tolloja - sitä ihmistyyppiä, joka jaksaa työntää täyden ostoskärryn autolleen, mutta ei palauttaa sitä parkkipaikalta tyhjänä takaisin.


      • ....................
        Mies8 kirjoitti:

        Huomaan, että sinulla ei ole hajuakaan aloittajan tilanteesta. Et ymmärrä, mistä hän puhuu, koska lienet juuri sitä naisryhmää, joka pelkää häntä.

        Ja tuohon kanssaihmisten ärsyttäviin piirteisiin sanoisin sen verran, että toisia loppuun saakka ymmärtämällä palat vain loppuun ja masennut, kun vika on aina itsessäsi, omissa piirteissäsi. On rehellisempää myöntää, että osa ihmisistä voi olla ihan oikeasti tolloja - sitä ihmistyyppiä, joka jaksaa työntää täyden ostoskärryn autolleen, mutta ei palauttaa sitä parkkipaikalta tyhjänä takaisin.

        Täyttä asiaa. Kiitos, kun jaksoit ymmärtää. Nimenomaan tuo itsensä polttaminen loppuun on tapahtunut todella monta kertaa elämässäni. Tunneherkkänä ihmisenä olen myös ollut suostuteltavana ja saanut kuulla piruiluakin siitä.


    • Kalliiksi välikädet

      Älykkyys jää usein massan alle,koska massa painaa kateudellaan ja puheenjohtajillaan älykkyyden matalaksi.Massassa ei sananvapautta kuunnella kuin pari ensimmäistä tavua.Tunnet olevasi massassa kun hörinä kuuluu ja toverihenki tuoksuu ja yksinkertaisuus väreilee ilmassa.Kuinka monet patenttimme on myyty ulkomaille?Uskonnossa oli Jeesus opettamassa tavallista rahvasta ja yritti fariseuksiakin jne. Mutta kansa huusi yhteen ääneen lopulta:" RISTIIN NAULITSE ! RISTIIN NAULITSE !! Eli rahvaskaan ei halua mitään uutta jonka jokin älykäs olisi keksinnyt työtään helpoittamaan, vaan sitä samaa vanhaa vaan,koska on niin läpi kateellista että joku keksii enemmän kuin itse.Kansa oksastaisi yhä varmaan kivikirveellään kuten esi isänsäkin,mutta kun haluttiin silloin saada jotain enemmän aikaan,niin piti hyväksyä metalli kirves.Presidentti Paasikivi sanoi joskus Craiktonin telakalla Turussa,että Tämä on paska kansa jne.Mutta emme olleet varmaan juuri peiliin katsonnut.Yrityksissä tulisi olla myös työrauha politiikasta.

    • Alioppilax

      "Kovin nopsaan mä ymmärrä en, mutta on ihanaa kuinka asiat mulle jälkikäteen selviää"
      J.K. Paasikiveä mukaillen.

    • Myös fiksu

      Minulle oli erittäin tärkeää löytää tämä viestiketju. Olen usein kokenut samankaltaista suhtautumista itseeni ja joskus se on kovin raskasta. Erilaisuus nyt vain koetaan massojen suunnalta uhkaksi, vaikka se sitten olisi älykkyyttä. Vaikka minulla on paljon kavereita ja ystäviä niin koen usein itseni yksinäiseksi. Aika-avaruudesta keskustelun sijaan sallittuja puheenaiheita ovat iänikuiset jutut joihin ratkaisukeskeisyyteni ei sovi. Suurin osa ihmisistä on kuitenkin melko suvaitsemattomia. Työelämässäkin kokee syrjintää ja minut koetaan usein uhkaksi. Onneksi olen melko sopeutuvainen ja osaan mennä ikäänkuin kevyellä vaihteella.

    • . . . . .

      Eipä oikein taida olla sellaista paikkaa, jossa "kaikesta" kiinnostuneet älykkäät kohtaavat. Akateemisessa maailmassa pärjäävät tutkijoina ja professoreina ne, jotka pystyvät keskittymään intensiivisesti omaan tutkimusalaan. Opiskelijoissa taas on ihan tavallisia ihmisiä joita kiinnostaa eniten salilla käyminen ja bilettäminen. Harrastusjärjestöt pyörivät aina jonkin yhden aiheen ympärillä.

    • Probabilities

      Oletko varma, että ongelmasi on nimenomaan älykkyys? Tiedän että se on mahdollista, mutta tiedän myös että se on äärimmäisen epätodennäköistä. Ongelmia tulee lähinnä niille, joilla ÄO on parempi kuin joka sadannella, tai ehkä ennemminkin 180 .

    • Asioita

      http://www.hs.fi/tiede/a1376360063034

      http://en.wikipedia.org/wiki/Fertility_and_intelligence

      Elikkä tässä pari syytä. Uskonnolliset ihmiset muodostavat yhteisöjä, samoin äipät harrastaa ryhmissä asioita. Älykkäät jää ulkopuolelle. Sanotaan että älykkäät saattavat juoda alkoholia enemmän, jota ihmettelen. Alkoholi yhdistää juoppoja baareissa. Ne jotka ei tykkää ryypätä, jäävät jälleen kerran yksin. Älykkäät kärsivät masennuksesta, jolloin on riski jäädä kotiin sängyn pohjalle mätänemään.

    • eräs yksinäinen

      Onko jollain ideoita, missä älykkäisiin ihmisiin voisi tutustua? Olen kolmekymppinen mies, ja parisuhdemarkkinoilla ei tunnu olevan naisia, joilla olisi kiinnostusta analyyttiseen ja filosofisen ajatteluun, yleissivistyksen kartuttamiseen ja uusien asioiden opetteluun ja luomiseen. Naiset, joihin olen yrittänyt tutustua, tuntuvat elävän vain tavallista arkeaan ilman, että heitä kiinnostaisi mikään sen kummempi. Pelkkä älykkyys ei tietenkään ole yksinään ratkaiseva tekijä parisuhteessa, mutta ainakin omalla kohdallani tuntuu, että ajattelutapani eroaa liikaa muista ihmisistä.

      • Gsus Saves

        Good question.

        Luulen, että joudut hakemaan vaimosi jostain kaukomailta.
        Siellä on suuremmat tsäännssit, että löytyy joku älykäs akka.

        Mieti vähän. 5miljoonaa ihmistä Suomessa. 2.5 milj naisia.
        Niistä lapsia, rumia/mummoja varmaan 70%.

        Jäljelle jää 750 000 mahdollista naista, joista suurin osa asuu Helsingissä.
        Sitten ikähaarukasta 16-50 pitäisi löytää joku älykäs nainen tyyliin 1/100.
        Lähes mahdoton tehtävä Suomessa, 99/100 liian "tyhmiä" aina. Luultavasti nämä älykkäät naiset ovat itsekin yksnäisiä samoista syistä (suurin osa miehistä tyhjäpäitä) ja panevat katkeruudessaan ties ketä.

        Mene siis vaikka Espanjaan/Italiaan/Ranskaan ja nai katolilainen älykäs neitsytnainen. Siellä tsäännssit ovat PALJON suuremmat.

        Toki liitto päättyy naisen oikkujen takia eroon, mutta niinhän jokainen hyvä/paha asia loppuu aikanaan. Haudassa kukaan ei enää ole yksinäinen.


      • Älykkyydestä

        Älykkyys on erityisesti ihmislajin tapauksessa tietysti hyvin tärkeä ominaisuus, mutta parinmuodostuksessa se tosiaan on kuitenkin vain yksi tekijä muiden joukossa. Geneettinen yhteensopivuus on tärkeämpää. Ihmisillä lienee alitajuntaisia kykyjä tunnistaa noita asioita, jotka ilmenevät rakastumisina jne. Geenejä on paljon ja vääränlainen geenien yhdistelmä voi aiheuttaa suuria ongelmia vanhempien älykkyydestä huolimatta. Uskon, että rakastumisissa on enemmän järkeä, kuin tiede vielä pystyy todistamaan. Parinmuodostuksen päätavoite on sellainen suvunjatkaminen, joka mahdollistaa suvunjatkamisen myös seuraavissa sukupolvissa. Jos uusi sukupolvi selviää ensimmäisistä vuosista, niin ollaan jo suhteellisen pitkällä. Tuossa vaiheessa käsittääkseni tulee eniten eroja. Geenien näkökulmasta sillä, että vanhemmat voivat ehkä olla onnettomia esimerkiksi liian suuren älykkyystasoeronsa vuoksi, on vain toissijainen merkitys. Optimi tietysti olisi, että tuokin tekijä olisi kohdallaan.


    • Pelottavan älykäs

      Älykkyyden luoma yksinäisyys on todellista. Elävä olento tuntee tyypillisesti olonsa yksinäiseksi, jos sillä ei ole kaltaistansa seuraa. Kokemukseni mukaan jos ÄO-tasoero suhteellisen älykkään ihmisen ja vähemmän älykkään ympäristön välillä on 50 pistettä, niin tuosta ympäristöstä ei ole mitään todellista seuraa. Kaiken mitä tuollainen ympäristö tekee pystyy päättelemään etukäteen. Onneksi älykkäitäkin ihmisiä on olemassa, mutta niin kovin vähän. Yliälykkäät ovat väistämättä älyllisesti yksinäisiä, jos eivät ole verkottuneet keskenään. Tosin yksinäisyyskin kuuluu elämään. Kaikki kun eivät mitenkään mahdu huipulle.

      • GsusSaves

        On myös kylmäävää katsella vierestä tyhmien ihmisten touhuja.
        Uskovat kaiken mitä mediassa sanotaan. Seuraavat mielellään kaikkea bb-talo tasoista scheissea ja äänestävät valtaan kaltaisiaan tyhjäpäitä.

        Eivät omaa oikeastaan minkäänlaista asioiden suhteiden totuudellista hahmottamista saati omaa luovaa ajattelua. Siksi älykkäiden on pakko valehdella aina tyhmille (pitääkseen heidät tyytyväisinä).

        Tällaisina naamakirjojen ja muiden paskafoorumeiden aikakaudella tyhmyys leviää valonnopeudella ja tekee älykkäiden elämisestä jakuvaa kärsimystä.

        Ehkä raamattu pitää paikkansa ja tämä maailma on todellakin helvetti.


    • werwegh

      Minusta ei ole älykkyyttä havaittavissa jos ei tule ihmisten kanssa toimeen, se on tyhmyyttä.

      • Simulaattori

        Useimpien ihmisten kanssa tulee parhaiten toimeen, jos esittää olevansa heidän kanssaan korkeintaan samalla älykkyystasolla. Itseä älykkäämpiä ihmisiä pidetään helposti epäilyttävinä, koska heistä ei oikeasti pääse selvyyteen omilla kyvyillään. Tyhmemmillä ihmisillä on itseään älykkäämmistä ihmisistä vain tyhmiä selitysmalleja.

        Älykkään ihmisen kannalta ongelma muodostuu siitä, että jos lähes kaikki ihmiset ovat oleellisesti tyhmempiä kuin itse, niin muiden ihmisten kanssa toimiminen muodostuu lähinnä tyhmyyden simuloinnista. Silloin tilanne on sellainen kuin keskustelisi muiden ihmisten kanssa toimiessa tavallaan itsensä kanssa, joka on keinotekoisesti tyhmennetty versio itsestä. On ymmärrättävää, että tuo synnyttää yksinäisyyden tuntemuksia.


    • ENoleROBOTTI2

      Ihmisten kanssa en tule toimeen koska olen keskitasoa älykkäämpi ja introvertti.En voi käsittää miten tyhmiä ihmiset on vielä vähemmän pystyn olemaan heidän seurassaan.Kaikki seuraa jonossa toisiaan suut käyden jonkun älyttömän jutun perässä ja alkoholia nautitaan joka välissä.En vain pysty olemaan ja tunne on varmasti molemmin puolinen.He eivät halua pitkästyttää elämäänsä millään järkevällä ja minä en tyhmällä.Usein nämä tyhmemmät etenevät urallaan nopeammin koska työnjohtajatkin ovat suurimmalta osin samaa tyhmien heimoa joten näkevät heissä jotain mitä ei ole.Ekstrovertti joka papattaa mutta tulosta ei synny on jokaisen työnjohtajan märkä uni.Sitten ihmetellään kun on tyhmästi tehty jos on tehty lainkaan ja firmat menee nurin.

    • srrjyewry

      Se ei kerro älykkyydestä jos ei tule toimeen (tavallisten?) ihmisten kanssa. Se kertoo vain kyvyttömyydestä tulla toimeen toisten kanssa.

    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1926
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1858
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1640
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe