Miten toimia?

äimänkäkenä...

Työkkäristä soitettiin, että olisi vanhainkodissa mummojen hoitamista ym. ja työnantajaan pitää ottaa yhteyttä. Itselläni kaularangan pullistuma sekä lantiorangan pullistuma, joten kaikki nostot ym.kielletty. Tämän takia olen välillä ollut sairaspäivärahalla, kun ei tahdo kävelemään pystyä ja kipu on kovaa. Tarvitsenko jonkinlaisen lääkärin todistuksen ja voiko työkkäri todella pakottaa ihmisen töihin, johon ei pysty? Miten siis käytännössä toimin, onko muilla vastaavia kokemuksia?

15

351

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Fakta juttu

      Otat luonnollisesti yhteyttä vanhainkotiin. Menet kutsuttaessa haastatteluun ja selität vasta siellä vaivasi jotka voit todistaa pyydettäessä lääkärin todistuksella. Ja tietysti sanot että olet silti valmis yrittämään. Ja voit olla varma että eivät ota töihin. Työkkäri voi ja varmasti vaatiikin ongelmistasi lääkärin todistuksen eli senmukaan toimit. Jos et saa todistusta niin menet töihin jos sinut valitaan ja senjälkeen toimit sairaslomien puitteissa kuten ongelmasi edellyttävät. Oikeastaan työkkärillä täytyy olla jo etukäteen hankkimasi mainittu todistus että osaavat järjestää sinulle sopivaa työtä. Ja jos et ota vanhainkotiin yhteyttä, voit olla vaivoistasi huolimatta satavarma että karenssi paukkuu.

      • Jeps...

        Lääkärintodistus työrajoitteista täytyy toimittaa työkkäriin etukäteen. Saattaa olla, ettei lääkärintodistus enää auta, mutta yrittää kannattaa.


    • Kokemusta....

      Hae äkkiä sairaslomaa koska muuten päivärahasi keskeytetään ja joudut antamaan selvityksen työvoimatoimistoon tai itse asiassa joudut sen antamaan jo nyt jos olet työttömänä työnhakijana etkä ota työtä vastaan. Siihen selvitykseen liität sairasloma paperin siis jos saat sellaisen tai jonkin muun todistuksen ettet pysty sellaista työtä tekemään.
      Itselläni sama juttu nyt menossa. Tosin kieltäydyin töistä veljen kuoleman takia, koska en pysty nyt tekemään kolmivuorotyötä. Viime viikolla annoin selvityksen ja huomenna ratkeaa napsahtaako 8-12 viikon karenssi.
      Eli todistusta hakemaan nyt siellä vaan.Työkkäri ei pakota töihin mutta ei myöskään maksa mitään jos töitä ei ota vastaan.

      • Kela, työttömyyskass

        Ei työkkäri muutenkaan mitään maksa, jos tarkkoja ollaan.


    • äimänkäkenä.

      Tarina jatkuu eli soitin työnantajalle ja kerroin rehellisesti pullistumistani. Lupasivat soittaa jos kutsuvat haastatteluun. Soitin myös työkkäriin ja tyly virkailija kysyi, että kieltäydynkö työstä, vastasin etten tietenkään vaan menen kokeilemaan jos haastatteluun kutsuvat!
      Noh, nyt ongelma on se, että sain lääkäriajan vasta useamman viikon päähän ja lääkäri haluaa uudet kuvat selästäni, ilmeisesti varjoaineella, että pitääkö pullistumat leikata ja näihin tutkimuksiin hän arvioi menevän kesän! Noh, virkailija vaatii tuomaan B-todistuksen jo 2vkon päästä, mikä on mahdotonta, koska sen saaminen näyttää kestävän ainakin näiden tarkempien tutkimusten ajan. Pelkään, että jonkun porsaanreiän kautta työkkäri yrittää nyt karenssia laittaa. Tosin soitin työnantajalle ja olen valmis kokeilemaan. Bonuksena päälle olen hakenut eri paikkoihin syksyllä opiskelemaan, alkaa elokuussa, mutta tämä työ kestäisi 4kk eli en kait pääsisi sitten opiskelemaan lainkaan! Tämänkin hyvin työkkärissä tietävät!

      • ajslaösösA

        Sinne ei IKINÄ kannata kertoa mitään vaivoja, tms. JOS tulee työhönosoitus, menet haastatteluun ja kerrot siellä rajoitteesi. Et varmastikaan tule valituksi = ei karenssia. Kaikki muu tulkitaan kieltäytymiseksi ja siitä seuraa karenssi.

        Sain karenssin koska olen punavihersokea ja mua yritettiin laittaa elekroniikkakokoonpanoon. Että näin...


      • uskomattomia
        ajslaösösA kirjoitti:

        Sinne ei IKINÄ kannata kertoa mitään vaivoja, tms. JOS tulee työhönosoitus, menet haastatteluun ja kerrot siellä rajoitteesi. Et varmastikaan tule valituksi = ei karenssia. Kaikki muu tulkitaan kieltäytymiseksi ja siitä seuraa karenssi.

        Sain karenssin koska olen punavihersokea ja mua yritettiin laittaa elekroniikkakokoonpanoon. Että näin...

        Taas joku käsittämätön juttu! Jos työnantaja ei ota koska olet punavihersokea,niin eihän se ole sun syy! Miksi sinä saat karenssia????

        Mä muuten kirjoitin jollekin palstalle tosta punavihersokeudesta siis esimerkkinä vaan, että sieltäkö poimit omaan juttuus....


    • jklöäää''''''

      Otat yhteyttä, sovit haastattelun, keskustelette työnantajan kanssa ja jos työpaikan saat niin teet töitä ja olet sairauslomalla jos tarvis on, sillä tavalla toimit.

      Neljä kuukauttako se tehtävä vaan kestäisi. No, kannattaako sen takia käynnistää hirveät prosessit... Kannattaisiko vaan yrittää, JOS sen työpaikan saa... Oletko tosiaan seutukuntasi ainoa lähihoitaja tai vastaava töitä hakemassa...

      • äimänkäkenä

        No sehän tässä ihmeellistä onkin, etten ole edes lähihoitaja, enkä mikään muukaan hoitaja. Outoa, että tuo työ minulle työkkäristä osoitettiin. Kova työvoimapula kuulemma. Olen hakenut koulutukseenkin ihan toiselle alalle. Tietysti menen sinne työhaastatteluun, jos kutsuvat, mutta tuo kouluttautuminen on ensisijainen tavoite.


    • vinhoverde

      Ap, nyt tarkkana! Minulle soitettiin työstä vanhustenvirkistäjänä. En saanut säännöllistä kyytiä järjestettyä työpaikalla vaaditussa aikataulussa (alle viikko, vappuviikolla, ei julkista liikennettä ko.työpaikalle) ja karenssi 5 kk:n työssäoloehdolla napsahti heti. Itselläni sihteeritausta, ei mitään hoitotyöhön viittaavaakaan, pitkäaikaistyön.
      Nyt siivotaan maanisesti tilastoja pitkäaikaistyöttömistä toimeentulotuelle, mistähän päin tuulee? Pidä mielessä että työnantaja on kimpassa te-toimiston kanssa joten ei tunnu haittaavan vaikket paikalle työtä tekemään pääsisikään, karenssin toki mielellään antaa!

    • 12

      """Ap, nyt tarkkana! Minulle soitettiin työstä vanhustenvirkistäjänä. En saanut säännöllistä kyytiä järjestettyä työpaikalla vaaditussa aikataulussa (alle viikko, vappuviikolla, ei julkista liikennettä ko.työpaikalle) ja karenssi 5 kk:n """

      Mihin ei pääse taksilla (vappuviikolla)?

    • oblomovi

      Et vissiin nyt oikein tajunnut: milläs rahalla minä olisin taksilla kulkenut 35 kilometrin päähän kaksi kertaa päivässä kun ensimmäinen kuukausi vanhustenvirkistäjänä olisi ollut 8 euron ylläpitokorvauksella? Työ olisi siis alkanut 2.5.Olisiko minun kenties pitänyt ottaa monta pikavippiä että olisin kulkenut herraskaisesti taksilla töihin? Ei tietenkään mitään, yksi ystäväni kerran lensi iltavuoroon ehtiäkseen helikopterilla Tallinnasta töihin:D Tosijuttu.

    • 21

      """Et vissiin nyt oikein tajunnut: milläs rahalla minä olisin taksilla kulkenut 35 kilometrin päähän kaksi kertaa päivässä kun ensimmäinen kuukausi vanhustenvirkistäjänä olisi ollut 8 euron ylläpitokorvauksella? Työ olisi siis alkanut 2.5.Olisiko minun kenties pitänyt ottaa monta pikavippiä että olisin kulkenut herraskaisesti taksilla töihin? Ei tietenkään mitään, yksi ystäväni kerran lensi iltavuoroon ehtiäkseen helikopterilla Tallinnasta töihin:D Tosijuttu."""

      Et vissiin tajunnut, että taksi on julkinenkulkuneuvo.
      Et myöskään tajunnut, että 8 (tai 9) euron ylläpitokorvausta saavat ne jotka ovat suostuneet orjaksi. (kurssilaiset sitten vielä)
      Et vissiin tajunnut, että aloittaja puhui PALKKAtöistä.

    • oblomovi

      Tuota noin, olen tuo "oblomovi": Luin ap:n jutun ja kyse voi aivan hyvin olla samanlaisesta hommasta jota minulle tarjottiin. Kuvio niin samanmoinen, ei alan ihminen, kuitenkin tarjolla hoitotyötä ja vieläpä vanhustyötä.

      Kyllä se minulla oli ainakin ekan kuukauden tuolla 9 euron ylläpitokorvauksella/päivä ( tuki) . Katsoin järjettömäksi hommaan suostua. Olisin pyörinyt palkatta siellä heittopussina vanhainkodissa sen ekan kuukauden ja ajellut omaan piikkiin tuollaiset 70 km päivässä. Sitten kun hommasta olisi alettu maksaa palkkaa voi aivan hyvin olla että tunnit olisivat pudonneet vaikkapa viiteen päivässä mutta sinnepä edelleen köröttelisit joka päivä. Jos ja kun noihin hommiin lähtee siitä ei tule loppua. Karenssi toimii hyvänä pelotteena ja panee venymään:(

    • Kake -55

      Vittu ku rupes ahisttaa noi jutut. Parempi alkaa sossu linjalle vaan ja jättää noi systeemit muille. prkl.
      '

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1906
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1898
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1848
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe