AA
A A A
Opastus ja palaute
liity jäseneksi!

 /   /  /  / Kierroksia puuttuu Kad 42:sta?

Kierroksia puuttuu Kad 42:sta?

16 Vastausta 214 Lukukertaa
Kad 42 -92 kiertää B5-sarjan potkureilla 3650 rpm. Veneen kokonaispaino on n. 3000kg ja huppunopeus 32kn. Vene on liukuva 23 asteen pohjalla.

Vene on minulle uusi, mutta luotettavan lähteen mukaan on aiemmin kulkenut samoilla potkureilla n. 35kn. Kierrosluku on tällöin ilmeisesti ollut suositellulla alueella, mikä on vissiin jotain 3800-3900 rpm.

Tunteja koneella on 1050. Kone käy nätisti, ei savuta yms. Venttiilit on säädetty ja turbo vaihdettu. Pohjaremontti on juuri tehty.

Mistä lähtisitte puuttuvia kierroksia hakemaan? Muuten ei olisi niin väliä, mutta väittävät, että on koneelle raskasta, mikäli ei jaksa mennä suositellulle rpm alueelle. Onkohan tilanne niin myös tällaisessa tapauksessa, jossa hevoset on saattaneet karata ihan vanhuuttaan. Pitäisikö siis hommata loivemmat potkurit, jollei kierroksia löydy?
Rasitat konettaa liikaa nykytilanteella, olettaen että kaikki on kunnossa koneella.

Mittaa tai mitauta ahtopaine ajaessasi täysillä, siitä saat selville käykö kone täydellä kuormalla. Tarkista ahtoilmanjäähdytin että se on puhdas.

Miksi turboon vaihdettu? Oliko se se tavallinen vika että se ruostuu turbiinipuolelta kun merivesi makaa pakoputkessa ihan siinä sen vieressä?

Onko uusi turbo sopivan kokoinen? Näitä KKK turboja on useampi joka sopii tohon koneeseen.

42 sarja jäi välimalliksi, 43 on oikeastaan sama kone ilman joitain tyyppivikoja, esim männissä ilmeni ongelmia. Pursitukset saattaa olla hukassa, mutten oikein usko siihen.

Tarkista kierroslukumittari, se voi näyttää väärin.

Onko potkurit hyvässä kunnossa?

Onko veneen pohja paljon likaisempi kun aikaisemmin?

Hassu vikamahdollisuus - meneekö kierroslukusäätö pohjaan koneella, eli onko kaapelisa liika klappia?

Trimmaa vetolaitetta ylöspäin, ehkä ne korkeammat kierrokset löytyvät sitä kautta.

Aikaisempi omistaja ehkä muistaa tilanteen veneen ollessa uusi ja tyhjä, painoi luultavasti vähemmän silloin.

Jos kone vaikuttaa olevan kunnossa, niin vaihda pykälää pienempiin potkureihin. Olisi hyvä että kone pystyy kiertämän 3900 normaalikuormalla, eli ei tyhjällä veneellä. Jotkut venevalmistajat laittaa liian isot potkurit niin että vene kulkee vähän nopeammin, ja toivoo että kone kestää tarpeeksi kauan pienellä vapaa-aika käytöllä.
Vaihdoin turbon viime keväänä juurikin siksi, että se oli mennyt pakopuolelta pahaan kuntoon. Turbo oli lisäksi jumissa, enkä nähnyt enää järkeväksi alkaa kunnostuttamaan sitä. Turbon pitäisi olla oikeaa mallia. Liukuun lähdössä paineet nousee 1,5 bariin, mutta laskevat siitä reilusti alas, kun vene liukuu.
En nyt muista, mitkä paineet on täydellä kaasulla ajettaessa, mutta epäilisin, että nousee silloin taas 1,5:teen. Mitä paineiden eri vaiheissa tulisi olla, kun kaikki on kunnossa?

Vene kulkee vielä 3000 rpm:llä n. 24 solmua. Kompressori kytkeytyy 2900 rpm:n kohdalla. Tyhjäkäynti on 500 rpm. Mittari on uusi Teleflex-tarvikemittari. Voiko noista luvuista päätellä näyttääkö mittari oikein?

Täytyy tarkastaa kaapeli ja ahtoilmajäähdytin. Muutkin imupuolen liitokset meinasin katsoa. Pohja ja potkuri ovat kunnossa.

Kokeilin vahingossa sarjaa, jossa etupotkuri oli B2 ja takapotkuri B5. Niillä kiersi iloisesti 3900, muttei kulkenut kuin 25 solmua. Voiko tästä päätellä jotain mittarin toimivuudesta?

Jos on niin, että kone on yksinkertaisesti väsynyt, niin kannattaako potkureita alkaa silloin loiventamaan? Vai odottelenko ennemmin täysremonttia, mikä varmaan jossain vaiheessa on kuitenkin edessä. Venehän sinänsä toimii toistaiseksi ihan hyvin ja tehoa on vielä reservissäkin tarpeeksi

Kiitokset jo etukäteen!
Muutama vastaus tässä vaiheessa:

Ei se kone varmaan ihan loppu ole, ja turbon paineet ovat muistaakseni ok siellä 1,5 bar tasolla täydellä kuormalla.

Onko se vene F26? Pitää katsoa tässä joku päivä paljon tehoa se ottaa tolla moottorilla eri nopeuksilla.

Toi 2900 kierrosta kompuran startille (laskevilla kierroksilla) vaikuttaa vähän korkealta, voiko joku muu 42 tai 43 koneen omistaja neuvoa tästä?

Noi pakoventtiilien varret saattaa myös ruostua jos turbokin oli ruosteessa. Uiko veneen perä syvällä paikallaan ollessa? Silloin vesitaso on turhan korkealla pakoputkessa ja turbo ruostuu ellei sitä nyt aja joka päivä. Kad koneiden tyyppivika mielestäni.

Nouseeko vene ripakasti liukuun? Pienemmät rusetit auttaa tässäkin ja voi parantaa veneen ajettavuutta. Katso jos saat vaikka lainattua jostain kokeilua varten.
Älä sotke eri numeroisia potkureita keskenään.Itsellä kompura käynnissä välillä 1500-2800 rpm.
Potkurit tuli sotkettua, kun potkurin toimittaja oli sekoillut potkurisarjojen kanssa. Eipä niillä pitkään ajettu, kun tuli huomattua, ettei pelitä. Vene on Scand 9200 Dynamic. Vene on melko jyrkkäpohjainen ja sitä kautta aika raskaskulkuinen. Liukuunlähtö on aika verkkaista, mutta mielestäni kuitenkin ihan ok. Tällä väärällä setillä kone kiersi siis mittarin mukaan 3900 rpm, joten voisiko siitä päätellä, että mittari toimii. Vai voiko olla, että tuolloin kierroksia oli jo yli suositellun. Voiko kone siis ylipätään kiertää yli tuon 3900.

Täytynee hommata B neloset ja koittaa niillä, miten pelittää. Näillä B vitosilla on ilmeisesti ajettu koko veneen ikä, joten joku ne on joskus sopiviksi miettinyt. On ne sitä sitten oikeasti tai ei. Onko suorituskyky muuten mielestänne linjassa tällaisella yhdistelmällä. Vauhtia siis n. 32 kn.

Se on mielenkiintoista, että trimmaamisella ei tunnu olevan lainkaan keventävää vaikutusta kulkuun. Nopeus ennemminkin putoaa ja kierroksissa ei tapahdu mitään, kun yrittää trimmata ylös. Reilusti alaspäin trimmatessa keula kyllä laskee, mutta silloinkaan nopeudessa ja kierroksissa ei tapahdu juuri mitään.
Hello. Etsi jostakin sähköinsinööri joka voi tarkistaa koneen kierrokset. Menetelmäehdotuksia:

- optisella kierroslukumittarilla kampuran päästä
- oskilloskoopilla laturin navasta
- tallentaa koneen ääntä ja katsoo spektristä (avainsanat. Matlab/Octave ja fft)

Voi olla että lähikorjaamon asentaja tietää helpompiakin keinoja :)
Suorutuskyky on ihan kohdallaan, itse asiassa yllättävänkin hyvä huomioiden veneesi. Itse en olisi ikinä uskonut että se tuolla moottorilla nousee edes liukuun.

Ja itse ongelmaan. Aloita ensin selvittämällä uuden kierroslukumittarin ilmoittamien kierrosten oikeellisuus. Sinun veneessä kompuran ei tulisi kytkeytyä kuin alle 2400 kierroksessa jos kompuran ohjaus toimii kuten kuuluu. Samaten tyhjäkäynti 500 kierroksella on todella raakaa ja täristävää.
Katsoin Scandin sivuilta, että vene menee uudella 250 heppaisella 33kn. Näin ollen vene tosiaan kulkee sen mitä pitää. Väitteet, että olisi kulkenut 35kn taitaa johtua edellisen omistajan huonosta muistista tai sitten mittarina on ollut jokin muu kuin gepsi.

On tuota venettä myyty 200 heppaisella diisselilläkin, mut se kyllä tuntuu minunkin mielestä alimitoitetulta.

Tyhjäkäynti on ihan nättiä, joten sen mukaan mittari näyttäisi ainakin sillä alueella väärin.

Kompura toimii niin, että 2900 kohdalla se menee päälle. Samalla kierrokset ainakin mittarin mukaan laskee ja vene putoaa plaanista, jollei kaasua lisää. Se on siis juurikin liukukynnyksen kohdalla. Mahtaako siis toimia oikein?

Kiihdytettäessä tuntuu kyllä antavan ihan hyvin potkua ja ilman kompuraa ei meinaa lähteä liukuun lainkaan. Mahtaakohan toi kone toimia muutenkaan kunnolla ilman kompuraa. Eli antaakohan se edes sitä 200 heppaa, kun on suunniteltu toimimaan kompuran kanssa?

Täytyy tarkastuttaa mittari jos jaksaa. Veneellä on kuitenkin menty jo 20 vuotta noilla potkureilla, joten mahtaneeko enää olla väliä:) On tuosta uudesta mittarista ainakin se ilo, että näkee jatkossa, jos jotain muutoksia tulee.
Kompuran tulisi kytkeytyä pois silloin kuin turbo alkaa tuottamaan ahtopainetta, eli käytännössä 2000 kierroksen paikkeilla. Etenkin veneessä jossa on alitehoinen moottori, pakokaasupaine ei ainakaan liukuunnousussa lopu kesken.
Välikommentti tähän: kyllä se kompura on mukana pitkälti yli 2000 rpm nousevilla kierroksilla. Ainakin 2400-2500 yleensä.

42 ja 43 koneissa on helppo virittää käsikytkin ohjaamoon jolla kompuran voi kytkeä pois jos haluaa ajaa esim vähän lujempaa runkonopeutta ilman että kompura iskee päälle.
"Kompuran tulisi kytkeytyä pois silloin kuin turbo alkaa tuottamaan ahtopainetta, eli käytännössä 2000 kierroksen paikkeilla"

Ja mistähän tälläinen tieto (tai pikemminkin mutu) on peräisin?
Mututieto tulee kokemuksesta. Riippuu veneestä.
Ei kait siitä mitään haittaa ole, vaikka se kompura toimiikin sinne 2900 saakka? Toi 2000 tuntuu kyllä aika pieneltä poiskytkentä kierroksiksi. Eihän se ehdi sitten edes kunnolla lähteä päälle, kun jo menee pois. Aikaisemman kirjoittajan 1500-2800 rpm tuntuu järkevämmältä päälläoloalueelta.

Täytyy tarkastaa asia ohjelapuista, koska muistan, että jossain se on mainittu. Toimivatko kompura ja turbo yhdessä, vai onko niin, että painetta tehdään aina vain toisella.
"Vika" korjattu. Ruuvasin kaasuvaijerin mutteria koneen päästä niin, että tyhjäkäynti nousi suositeltuun 700 rpm ja nyt ottaa täydellä kaasulla vähän reilut 3700, mikä on ohjekirjan mukaan ok. Aika pienestä oli noi kierrokset kiinni ja saattaa johtua jo vaijerin venymisestä.

Ohjekirjan mukaan kompura on päällä yleensä n. 1700-3100 rpm. Ohjeessa luki myös, että vehkeessä on ns. kick down toiminto, jolla lähtee heti alusta pyörimään. En oikein ymmärtänyt miten toi toimii, mutta ilmeisesti niin, kun lyö lämän tiskiin, niin alkaa heti toimia.

Ahtopaineet oli kovimmalla kuormalla 1.7 baria ja matkavauhdilla ei tainnu olla yhtäkään. Kovin suurella rasituksella kone ei siis tunnu olevan. Kuorman vaikutuskin tuntuu olevan olematon nopeuteen ja kierroksiin.
Hienoa että asiat selvisivät. Hauskaa veneilyä!
Hianoo että kompuras pyärii kolmeen tonniin asti. Välittäjän korjaamossa ne säädettiin sammumaan kahdessa tonnissa. Ei ihme että vaihtoi alaa.
 /   /  /  / Kierroksia puuttuu Kad 42:sta?

Asiantuntijat

  • SincityNaisille ja pariskunnille sunnattu intiimituotteiden erik...

Keskusteluhaku

Laaja haku



Lisää keskusteluja aiheesta

Facebookissa suositeltua

Tietoa mainosten kohdentamisesta