Missä pyöräilykypärät jyväskyläläiset?

Julle Ankanpää_83

Helsingistä muuttaneena ihmettelen kovasti, miksi Jyväskylässä ei käytetä pyöräilykypärää. Se on halpa henkivakuutus ja ei paina paljoa päässä.
Suomen Ateenalla, sivistyksen kehdolla on paljon oppimista siinä että pää kannattaa suojata. Itselläni kypärä on kerran pelastanut hengen ja toisen kerran vammakta,

20

213

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • että senkin takia

      Kypärän hihna pitäisi myös sen puoliksi auki olevan suun kiinni.

    • Pidä vaan

      huoli omista pienistä asioistasi ja me muut pidetään omistamme.

      Ehkä se on yksilötasolla jonkinlainen mielenilmaus typeriä HELLsinkin päättäjiä kohtaan, jotka säätävät jonkun holhouslain kaikista mahdollisista ja mahdottomistakin asioista ALAMAISILLEEN.

      Sitten kun itse rohmuavat, niin todetaan vaan, ettei asialle voida mitään... on sovittu...vanhentunut... yms..yms..

      • Hra.51

        Tää 'Pidä vaan' nimimerkin viesti kai selvensi paljon,-----------
        tervetuloa Jyväskylään!


    • 13+19

      Jyväskylässä pyöräilevistä suuri osa muualta tulleita opiskelijoita joilla ei tunnu olevan mitään hajua liikennesäännöistä kun ajellaan pitkin jalkakäytäviä, esim. Ilmarisenkadulla näitä näkee päivittäin. Ei muka uskalleta ajaa ajotiellä, mutta jos tuntee liikennesäännöt ja osaa näyttää suuntamerkkiä niin kyllä siellä ajotiellä pärjää fillarillakin. Itse olen ajanut fillarilla pitkin kaupunkia niin pyöräteitä kuin ajoradallakin yli 20 vuotta eikä yhtään haaveria ole sattunut, vaikka olenkin jo yli viiskymppinen akka.

      • Nuoriakatsoo

        No sen ikäistä jo kaikki autoilijat osaavat varoa luonnostaan.


      • 13+9
        Nuoriakatsoo kirjoitti:

        No sen ikäistä jo kaikki autoilijat osaavat varoa luonnostaan.

        No aika hyvä on jos takaapäin näkee minkä ikäinen pyöräilijä edessä menee :)


    • dsaFDDSFDSAfdss

      onhan noita nähty, eniten kauhistuttaa lapset ilman kypärää! ne kun ei niin hyvin ilmeisesti osaa noita liikennesääntöjä tai yleensäkkään turvallista ajamista(löytyy aikuisistakin mutta varsinkin lapsista). ite en tässä olis ellen lapsena olis kypärää käyttäny, 8v jäin auton alle, tai paremminkin päälle(lentelin kuulemma nokkapellin kautta maahan), kotikylässäni jossa piti mennä ison tien yli kun kaverilta tulin, myöhemmin siihenkin tuli sit tunneli. kypärä halkes mut pää ei. ja siinä kohdassa oli myös matala nopeusrajotus autoillakin, mutta tämäpä akka joka päälleni ajoi, ajeli kunnon ylinopeutta. nyt on omalla lapsella pyörä ja myös kunnon kypärä, pyörän selkään ei mennä ilman kypärää missään tilanteessa(itselläni ei ole pyörää joten ei kypärääkään).

    • Tällein

      Klassinen vastaus minulla kyllä kypärä taitaa olla mökillä en muista missä.

    • Pihtiputaan mummo

      hmm... pyöräilykypärä jyväskyläläisellä. no, suojaisihan se autoja, puita,
      asfalttia tms. pahemmilta vaurioilta mikäli paikallisen pyöräilijän umpilui-
      nen kallo sattuu iskeytymään niihin.

    • giigungaagun

      Samaa olen miettinyt.

      Kuivin kuulemani selitys on se, että kampaus menee pilalle - ja toinen on se, että koulussa kiusattiin pyöräilykypärän käytöstä.

      Luulisi, että se kampaus menee pilalle viimeistään siinä vaiheessa kun on pää auki ja tukkaa pitää ajaa, jotta päästään tikkaamaan haava kiinni.

      • HAISTAKAA VITTU!

        kAIKKI HOLHOTTAVAT PIKKU ÄLYKÄÄPIÖT!


    • pyäräiliä

      Semmonen saatanan kippo ei kyllä auta mitään jos könyät

    • Vapaus kunniaan

      Tämmöiseen ei kannata alistua koska sitten kun on totuttu että pyöräilykypärän käyttö on normaalia (kuten mopojen tapauksessa on) niin sitten alkaakin pikkuhiljaa tulla uusia sääntöjä. Kohta pitää olla polvisuojat, ajovalot, rekisterikilpi, apupyörät, ajokortti, rekisteriote, liikennevakuutus, vilkku päässä, turva sitä ja turva tätä ja nopeuden rajoitin joka pistää jarrut päälle jos nopeus ylittää 5 km/h. Parempi kun ei pistä ensimmäistäkään turvalaitetta päähänsä. Jos ei uskalla pyöräillä niin sitten kävelee tai menee bussilla.

      • JaguaariFaari

        Valitettavasti meidän kypärää käyttävien pitää veroillamme maksaa sinunkin hoitosi, jos makaat zombina kolarin jälkeen. Olen itse pyöräillyt koko ikäni ja pitänyt kypärää 1990 vuodesta alkaen. Olen kaatunut monta kertaa muun muassa katuhiekan vuoksi. Kun pyöräijä kaatuu, niin pää saattaa kolahtaa katuun melkoisella vauhdilla. Siinä sitä sitten ollaan aivovaurioisan, jos ei ole kypärää välissä.


      • Vapaus kunniaan
        JaguaariFaari kirjoitti:

        Valitettavasti meidän kypärää käyttävien pitää veroillamme maksaa sinunkin hoitosi, jos makaat zombina kolarin jälkeen. Olen itse pyöräillyt koko ikäni ja pitänyt kypärää 1990 vuodesta alkaen. Olen kaatunut monta kertaa muun muassa katuhiekan vuoksi. Kun pyöräijä kaatuu, niin pää saattaa kolahtaa katuun melkoisella vauhdilla. Siinä sitä sitten ollaan aivovaurioisan, jos ei ole kypärää välissä.

        Niinpä niin, mutta eikö tällaisilla perusteluilla juuri voida esittää että on käytettävä polvisuojia koska muuten menee verorahat polvien korjailuun? Ja selkä on panssaroitava ettei tule selkärankavauriota... On se aikamoinen työ sekin että varustetaan koko kansa jääkiekkosuojuksilla ja huomioliiveillä, eikö siihen kulu yhteiskunnan voimavaroja ihan yhtä paljon kuin vammojen korjailuun ilman suojuksia? Ihan huuhaahommaa. Enkä ole sellainen ihminen joka ei ymmärrä varoa katuhiekkaa. Tottakai se luistaa, onhan se lapsena opittu! En minäkään ihan äärirajoilla aja. Jos olisi suojukset niin ajaisin varmaankin kovempaa ja loukkaantumisen todennäköisyys olisi taas sen takia sama.

        Schumacherilla muuten oli kypärä päässä lasketteluonnettomuudessaan mutta zombina hän makaa silti. On minultakin esim. jalka murtunut jossain harrastuksessa mutta kertaakaan ei ole kaduttanut että harrastin. Ihminen yleensäkin ottaa vain sellaisia riskejä joista ajattelee että seurauksien kantaminen ja loukkaantumisen todennäköisyys on pienempi paha kuin kaikkeen ennalta varautuminen ja pelon kanssa eläminen.


      • 18+20
        Vapaus kunniaan kirjoitti:

        Niinpä niin, mutta eikö tällaisilla perusteluilla juuri voida esittää että on käytettävä polvisuojia koska muuten menee verorahat polvien korjailuun? Ja selkä on panssaroitava ettei tule selkärankavauriota... On se aikamoinen työ sekin että varustetaan koko kansa jääkiekkosuojuksilla ja huomioliiveillä, eikö siihen kulu yhteiskunnan voimavaroja ihan yhtä paljon kuin vammojen korjailuun ilman suojuksia? Ihan huuhaahommaa. Enkä ole sellainen ihminen joka ei ymmärrä varoa katuhiekkaa. Tottakai se luistaa, onhan se lapsena opittu! En minäkään ihan äärirajoilla aja. Jos olisi suojukset niin ajaisin varmaankin kovempaa ja loukkaantumisen todennäköisyys olisi taas sen takia sama.

        Schumacherilla muuten oli kypärä päässä lasketteluonnettomuudessaan mutta zombina hän makaa silti. On minultakin esim. jalka murtunut jossain harrastuksessa mutta kertaakaan ei ole kaduttanut että harrastin. Ihminen yleensäkin ottaa vain sellaisia riskejä joista ajattelee että seurauksien kantaminen ja loukkaantumisen todennäköisyys on pienempi paha kuin kaikkeen ennalta varautuminen ja pelon kanssa eläminen.

        Puupäät eivät tarvitse kypärää.


    • Munapää1

      Joo, olet oikeassa. Mulla on seilannut kypärä neljä vuotta hattuhyllyllä, koska se on liian iso. Uusi pitäis nyt hankkia tämänkin muistutuksen saatuani. Vanhana helsinkiläisenä toivotan sut tänne tervetulleeksi, ihan hyvä kaupunki elää.

    • Tutkittu juttu

      polkupyöräilykypärällä ei ole todettu olevan vaikutusta pyöräiliturmien vammojen vakavuuteen ts. se on turhake.

    • pyörällyä jo 40 v.

      voi tsiisus tätä holhouksen määrää nykysuomessa, aina joku ' viisaampi' neuvomassa miten mun pitäs tehdä ja toimia..aargh

    • Tanskan maalla

      Tulin juuri Kööpenhaminasta. Siellä näin kymmeniä tuhansia pyöräilijöitä. Ainoastaan muutamalla näkyi pyöräilykypärä olevan päässä. Nekin taisivat olla suomalaisturisteja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      380
      3820
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      210
      1881
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      67
      1424
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      152
      1295
    5. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      961
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      58
      920
    7. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      903
    8. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      117
      890
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      51
      868
    10. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      849
    Aihe