Vaelluskengät Santiago de Compostelaan???

matkalla Santiagoon

Olen lähdössä pyhiinvaellusmatkalle Santiago de Compostelaan, ja nyt kysynkin onko tällainen Osprey Ariel 65 hyvä rinkka sellaiselle reissulle? Rinkka on ns. rosnarinkka, naisille tarkoitettu, painaa n. 2,1kg, itse olen 160cm pitkä nainen ja paino n. 60 kg. Tarkoitus olisi kävellä matka kahdessa osassa, eli n. 370 km ensin ja sitten myöhemmin, vuoden päästä,loppu n. 380 km. Aikomukseni on ostaa ko. rinkka ja varusteiden painon kanssa siitä tulisi n. 7kg yhteensä. Onko kellään kokemusta ko. rinkasta?

5

1307

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • matkalla Santiagoon

      Oli tarkoitus kirjoitaa Rinkka matkalle Santiago de Compostelaan. Sorry!

    • Jo Santiagossa

      Hei! Kysymyksestäsi on jo sen verran aikaa, että olet ehkä ehtinyt rinkan ostaa ja vaelluksen tehdä. Laitan tähän kuitenkin oman kokemukseni, jos siitä on vielä sinulle tai jollekulle muulle hyötyä. Tein itse Santiagon vaelluksen alkukesästä 2012 ja minulla oli Deuter 50 10 -rinkka. Se oli mielestäni liian painava (n. 2,3 kg) ja ehkä liian isokin (ei ollut tupaten täynnä muulloin kuin lentomatkoilla). Olen yli kuusikymppinen nainen, 167 cm ja n. 75 kg, kohtalaisen hyväkuntoinen. Rinkan pakattu paino keikkui minulla jossain 9-10 kilon kieppeillä ja sitä moneen kertaan tuskailin, erityisesti iltapäivisin.
      5 kilon varusteet ovat hieno juttu, jos siihen pääset. Itselleni tuli painoa enemmän, vaikka vähillä varusteilla mielestäni kuljin. Ota huomioon, että kuljetat mukanasi ainakin vettä, ehkä jotain evästäkin.
      Kaiken kaikkiaan matka oli huippuhieno ja rinkkani paino siedettävä. Mutta jos nyt valitsisin, ottaisin pienemmän ja kevyemmän rinkan.

    • fisterre

      Moi!

      Kävelin myös tuon reitin tämän vuoden toukokuussa, joten kokemukset ovat tuoreita.

      Olennaisinta on mun mielestä ensin päättää se tyyli, jolla aikoo kulkea. Jos haluaa pitää vauhtia yllä, niin tavara minimiin, mutta jos malttaa kävellä hitaammin, ei tuosta painosta niin suurta haittaa ole.

      Itse olen mies, 175/88 kg ja reppu painoi vesineen noin 14kg. Ei ollut yhtään liikaa, vaikka monet sitä kauhistelivatkin. Tämä vain täytyy huomioida alussa, ettei riko jalkojaan liian pitkillä päivämatkoilla. Minulle tuli vauhdiksi keskimäärin 26 km/päivä, mihin sai kyllä sitten kulkea välillä iltaan asti. Ja paino putosi 8 kg reissun aikana.

      Ja sitten kun on päättänyt matkan tyylin, niin valitsee siihen sopivan repun. Jos painoa tulee yli 10kg, niin satsaisin repun kantojärjestelmään (sen sopivuuteen) koska se lopulta ratkaisee kuorman mukavuutta enemmän kuin kilo tai kaksi itse kuormassa. Superkevyt rinkka ei siis välttämättä vastaa tarkoitustaan, mutta hyvän kantojärjestelmän kanssa muutama lisäkilo kulkee mukavasti. Iso säkki on kivempi kuin repun ulkopuolella killuvat varusteet.

      Rinkan lisäksi satsaisisn kunnon sadevaatteisiin. Niistä ponchoista ei ole juurikaan hyötyä, kun sataa ja tuulee, ja siellähän sataa ja tuulee. Kunnon goretex tai vastaava asu, jossa HYVÄT tuuletukset on paras.

      Ja edeleen varoitus! Jalat siellä hajoaa, ei selkä. Siis suunnittele päivämatkat maltillisesti, niin tuo repun paino jää aika toissijaiseksi.

    • 222

      Mnkä rinkan valitsit? Minä olen päätynyt Osprey Aura 35 -pikkurinkkaan. Litramäärä kuulostaa vähäiseltä, mutta kyllä siihen kaikki tarpeellinen näyttää mahtuvan. Olen 161 cm pitkä nainen.

    • hyvästäsaahuonon

      Yleisesti ottaen joku puolen kilon ero repun painossa on niin vähäinen ero, että harva sitä edes tunnistaa. Jos käsissä on 9 kg ja 9,5 kg reput niin on hyvin vaikea tunnistaa painavampi. Moni ei edes huomaa 1 kg eroa.

      Painolla on merkitystä, mutta sitä ei pidä liioitella. Jos ei tunne reppuaan, eli ei osaa pakata sitä oikein tai ei osaa laittaa kaikkia kantosäätöjä oikein, niin tällä on oikeasti merkitystä ja kantamisesta tulee kurjaa puuhaa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      237
      3671
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      26
      2248
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2101
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1995
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      90
      1675
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1291
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1277
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe