Kengänkokoa pienemmäksi

epätoivoinen

Hei tietääkö kukaan et pystyykö jalankokoa/kengänkokoa pienentää mitenkää? Ku mulla on 39 ja haluisin 36 tai 37.. et onko mitään tehtävissä? ja olen siis 16-vuotias ja pituutta on 168cm

62

7195

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • no huh huh...

      No ei todellakaan ole! Hulluko olet? Oletko nähnyt noita japanilaisten/kiinalaisten naisten typistettyjä jalkoja (siis tämä tapahtunu joskus ammoisna aikoina, jalat ahdettu järkyttävän pieniin kenkiin). Varpaat kääntyny sisäänpäin ja muuta kamalaa... Koita nyt vaan olla onnellinen että sulla on terveet jalat ylipäänsä. Ei kaikilla vaan voi olla pieni jalka.

      • pjyy

        Kommenttini ei varsinaisesti liity asiaan, mutta Kiinassa tuota tosiaan harrastettiin vielä 1900-luvun alussa (Japanissa pieni jalka ei ollut kauneusihanne, joten siellä tuota käytäntöä ei koskaan ollut). Jalkaa ei saatu pieneksi vain liian pieniin kenkiin ahtamalla, vaan tyttölasten jalkojen luut murskattiin kasvuikäisinä useita kertoja ja aina sen jälkeen sidottiin tiukasti etteivät päässeet oikenemaan. Vaati siis melkoista kärsimystä ja hintana oli kävelykyvyn puolittainen menetys jalkojen tulehdusten lisäksi. Tuskinpa jalkojen pienennys kovin terveellisesti tai kivuttomasti onnistuu nykyaikanakaan, ja halukkaita toteuttajiakaan ei varmaan löydy ihan joka nurkalta. 39 ei ole edes mikään iso jalka, ihan keskikokoa.


      • sikäli väärin
        pjyy kirjoitti:

        Kommenttini ei varsinaisesti liity asiaan, mutta Kiinassa tuota tosiaan harrastettiin vielä 1900-luvun alussa (Japanissa pieni jalka ei ollut kauneusihanne, joten siellä tuota käytäntöä ei koskaan ollut). Jalkaa ei saatu pieneksi vain liian pieniin kenkiin ahtamalla, vaan tyttölasten jalkojen luut murskattiin kasvuikäisinä useita kertoja ja aina sen jälkeen sidottiin tiukasti etteivät päässeet oikenemaan. Vaati siis melkoista kärsimystä ja hintana oli kävelykyvyn puolittainen menetys jalkojen tulehdusten lisäksi. Tuskinpa jalkojen pienennys kovin terveellisesti tai kivuttomasti onnistuu nykyaikanakaan, ja halukkaita toteuttajiakaan ei varmaan löydy ihan joka nurkalta. 39 ei ole edes mikään iso jalka, ihan keskikokoa.

        Japanissa naisen pienuus on ollut ylipäätään kauneusihanne ja koskee siten myös jalkoja.


      • Anonyymi
        pjyy kirjoitti:

        Kommenttini ei varsinaisesti liity asiaan, mutta Kiinassa tuota tosiaan harrastettiin vielä 1900-luvun alussa (Japanissa pieni jalka ei ollut kauneusihanne, joten siellä tuota käytäntöä ei koskaan ollut). Jalkaa ei saatu pieneksi vain liian pieniin kenkiin ahtamalla, vaan tyttölasten jalkojen luut murskattiin kasvuikäisinä useita kertoja ja aina sen jälkeen sidottiin tiukasti etteivät päässeet oikenemaan. Vaati siis melkoista kärsimystä ja hintana oli kävelykyvyn puolittainen menetys jalkojen tulehdusten lisäksi. Tuskinpa jalkojen pienennys kovin terveellisesti tai kivuttomasti onnistuu nykyaikanakaan, ja halukkaita toteuttajiakaan ei varmaan löydy ihan joka nurkalta. 39 ei ole edes mikään iso jalka, ihan keskikokoa.

        Minulla on kokoa 40 jalka ja olen 12-vuotias tyttö joten ole onnellinen että sulla ei näin iso jalka ole edes 16 vuotiaana😃


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on kokoa 40 jalka ja olen 12-vuotias tyttö joten ole onnellinen että sulla ei näin iso jalka ole edes 16 vuotiaana😃

        Jossain on on väitetty, että jo 9-vuotiaalla tytöllä voi jalka olla jo lopulliseen kokoonsa kasvanut. Uskoisiko tuota? Itselläni ei ole tyttöjä, mutta on kaksi poikaa, jotka molemmat ovat jo melkein 30 vuotiaita.
        m66v


    • ole iloinen

      39 on hyvä jalan koko, itselläni on 41 eikä kaikki kengät näytä hyviltä siinä koossa ja mun koot menee nopeasti, juuri perjantaina katselin nättejä kenkiä Stockalla, siellä oli 4 paria kokoa 39, mutta ei enää ollenkaan kokoa 41 yhtä tiettyä mallia.

      • räpylät valmiina

        16-vuotiaan 39 kasvaa helposti 41:seksi. Jos se nyt jotakin lohduttaa, niin tuossa iässä oli 46 ja nyt vanhempana 49
        Hyvin löytyy kokoa nettikaupoista, joten ei "suurempaa" ongelmaa.


    • Pituus vs kengänkoko

      No, minä olen 170 cm pitkä ja jalkani on kokoa 36-37, mutta en minä ymmärrä mitä autuaaksi tekevää siinä on?

      Minusta olisi aivan se ja sama olisko jalkani kokoa 38-39. Ehkä 41 tai sitä suurempi jalka olisi tämän mittaiselle naisihmiselle jo hiukan liian suuri ja mielestäni sama toisin päin - näyttäisi ehkä hassulta, jos jalan koko olisi pienempi kuin 36.

      Eikö koko 36-39 ole ihan keskiverto jalan koko keskiverto 167-172cm:n pituiselle naiselle?

    • lköjgaälijgraejlamfl

      Ole kuule tyytyväinen: mulla on 35-36 eikä kenkiä ole helppo hankkia... Jaloista kannattaa oikeesti myös pitää huolta. Sun täytyy kävellä niillä vielä pitkään. Älä ainakaan sullo jalkojas liian pieniin kenkiin.

    • KukkaMaarit

      Jalan lihaksia treenaamalla voi ehkä saada yhtä kokoa pienemmäksi. Eli kävelyä paljasjaloin päivittäin vaihtelevassa maastossa (esim. metsäpoluilla). Voit myös käyttää ohutpohjaisia "paljasjalkakenkiä" (Vibram 5 fingers, maksavat 100-200€) jalkojen suojana. Jos olet reilusti ylipainoinen niin laihduttaminen voi pienentää jalkaa hieman, lähinnä tosin leveydestä. Itse laihduin aikanaan 14kg mutta kengän kokoon laihtuminen ei vaikuttanut ollenkaan.

      • epätoivoinen

        wau ! miten toi jalkalihasten treenaamine niinku oikeen toimii? ku oon siis aika laiha eikä mul niinku mitää ylimäärästä ainakaa jaloissa oo.. mut et eiksen pitäs just kasvattaa niitä jalan lihaksia jolloin kokoki suurenee? mut tosiaa oisko toho mitää ohjeita? :)


      • 1ynnä1
        epätoivoinen kirjoitti:

        wau ! miten toi jalkalihasten treenaamine niinku oikeen toimii? ku oon siis aika laiha eikä mul niinku mitää ylimäärästä ainakaa jaloissa oo.. mut et eiksen pitäs just kasvattaa niitä jalan lihaksia jolloin kokoki suurenee? mut tosiaa oisko toho mitää ohjeita? :)

        Se ei ole mikään mysteeri. Jos lihakset ovat heikot, niin jalan kaari painuu ja jalkaterä venyy pituutta. Yksi ohje on kävellä kesällä paljain jaloin.


    • KukkaMaarit

      Kun lihakset on kunnossa jalka supistuu hiukan. Sellainen löysä pullea lättäjalka tulee kun käyttää esim. tuettuja lenkkareita koko ajan. Paljasjalkakävely vahvistaa jalkojen lihaksia ja varpaillaan kävely myös. En osaa antaa sen kummempia ohjeita.

    • 34-35 -.-

      Itselläni on oma jalka 34-35 ja kenkiä löytyy todella harva se kerta juuri täydellisesti ja napakasti istuvia ja hyvännäköisiä.. Joten tuossa tilanteessa ite oisin ainaki tyytyväinen jos kerta kenkiä löytyy :))

    • sulla on hyvät jalat

      Olet kuin tyttäreni, vain vuoden vanhempi. Mitä isompi jalkasi on sen vähemmän se kuormittuu painostasi ajan mittaan. Eikä liian pieniä kenkiä saa käyttää, se aiheuttaa vain varpaiden vääntymää ns. liikavarpaiksi, niiden ainoa hoito on leikkaus.
      Jalan saa näyttämään pienemmältä käyttämällä lättänöiden balleriinojen sijaan kenkiä joissa on korkoa - maltti on valttia - ja kärki on pyöristetty, ei terävä rotantappajamalli. 36-koon kenkiä ei ole kaupoissa ollenkaan niin paljoa saatavilla kuin kokoa 39, oma jalkani on 41 ja yleensä sitä on vähän tarjolla mutta 39 löytyy aina, loput alennuskorista.

    • vvvv1

      Jaa-a. Minulla taas on se 46-numeron lättäjalka. Niitä en pois vaihtaisi. Pysyy tukevasti ja hyvin maanpinnalla. Mitä nyt tuo leveys vähän kenkien ostoa rajoittaa. Ja eivätpä ne naisetkaan niistä heikkoa tykkää.

    • tuleva_kengätön

      voi hitsi oon 14 ja 176cm pitkä ja jalan koko 41 mikskä se oikee vielä muuttuu :O oisin ikionnellinen jos mulla ois 39 (oon siis tyttö) tulevaisuudessa en varmaan saa mistään kenkiä jos se jalka kerran vielä 16 ikävuoden jälkeen kasvaa :(

      • .....

        Ei se naisella enää kasva - miehillä pituuskasvu ja ehkä jalankin kasvu jatkuu pidempään. Tyttäreni jalka ei ole kasvanut sen jälkeen kun hän täytti 15 (reilu vuosi sitten), pituutta ei ole tullut kahteen vuoteen senttiäkään lisää. Aikuisena saattaa tarvita isompia kenkiä jos jalka leviää (paino lisääntyy, raskausajat jne). Oma aikaisempi kengänkokoni 39-40 on nykyisin 40-41 ja pituutta on 178 cm. Parasta on se, että kukaan ei voi lainata kenkiäni.


      • jalka on jalka
        ..... kirjoitti:

        Ei se naisella enää kasva - miehillä pituuskasvu ja ehkä jalankin kasvu jatkuu pidempään. Tyttäreni jalka ei ole kasvanut sen jälkeen kun hän täytti 15 (reilu vuosi sitten), pituutta ei ole tullut kahteen vuoteen senttiäkään lisää. Aikuisena saattaa tarvita isompia kenkiä jos jalka leviää (paino lisääntyy, raskausajat jne). Oma aikaisempi kengänkokoni 39-40 on nykyisin 40-41 ja pituutta on 178 cm. Parasta on se, että kukaan ei voi lainata kenkiäni.

        Kyllä se vaan kasvaa, koska jalan kaari madaltuu ajan myötä. Toki tässäkin on yksilöllisiä eroja.


    • adogjodfsdgnoidgoign

      Usko tai älä, 39 jalankoko on ihan normaali eikä mitenkään erityisen iso, varsinkin vähän pidemmillä ihmisillä. Eikä tohon nyt oo mitään keinoa millä jalkoja sais pienemmäks.. Joku 36 jalka saattais näyttää vähän hassulta, kun taas toi 39 sopeutuu varmasti sun pituuteen ja vartaloon paljon paremmin :)

    • Arru123

      Minua alkaa ärsyttämään eniten se, että ns. "normikaupoista" ei löydy kunnolla kokoja jos jalka on 42 tai suurempi...

    • varvas kompleksi

      Itselläni on myös jalka kompleksi ja tuntuu, etten koskaan pääse siitä. Olen jo 37 vuotias ja minun pitäisi olla sinut jalkojeni kanssa, mutta kun en vaan ole. Jalkani koko on 40 ja joissakin kengissä jopa 41.. pituuttaa minulla on 173cm. Jalan koko ei ole ainoa, joka jaloissani häiritsee, vaan rumat varpaat. Varpaitten pitäisi pienetä tasaisesti isovarpaan jälkeen.

      Ottaisin tosi mielelläni sirot 37 numeron jalat, mutta ei auta kuin yrittää hyväksyä se mikä on.

    • epätoivonen #1

      oon 13- vuotias ja omistan 41 jalan.. mulle löytyy vans kenkiä tosi vähän.. supria en saa ollenkaan ja ylipäätään.. haluisin 39 numeroa jalan ja kun oon oikeestaan ylipainonen niin oon kuullut, että laihduttamalla voi muuttua jalankoko.. mun äitikin on sitä sanonut.. ja kun kerran lääkäritki laihduttamista suosittelee niin juu.. pitäsköhän?O:

    • Friikkijalka

      Olenko mä jotenkin poikkeava ajattelutyyliltäni, kun mun mielestäni 41 ei oo vielä kovinkaan suuri? Mutta toisaalta kaikki tässä suvussa on suurta... Itselläni menisi jalkaterän pituuden vuoksi 39, mutta leveyden takia pitää käyttää 41-42. Ja juhlakenkien etsiminen on yhtä tuskaa, kun kaikki kivat mallit on tehty liian kapeille lestille. Ja sitten kun löydät leveydeltä ykköskengät, niin sielä on monta senttiä liikaa tilaa varpaille.

      Mutta minkäs sille mahtaa, että mun jalkani on vähän friikin mallinen... itsehän olen siis pituudeltani 172cm, ja olen muutenkin kroppa on vähän romuluisen, ja raskasrakenteisen sekoitusta.

      • Anonyymi

        Kannattaa käydä vaikka googlettamassa ”kenkä leveä lesti”, niin sieltä löytyy vähän leveempiäkin kenkiä! :)


    • Leveä kuin pitkä

      Tämä kaikkien kenkien kapeus on minullekin yksi suurimmista ongelmista. Jossakin tuolla suuressa maailmassa tehdään kenkiä jopa eri leveyksiä, mutta niitä ei vaan tuoda tänne kylmään pohjolaan, jossa asuu tunnetusti maailman leveäjalkaisinta kansaa. Sama vaiva siis: jalka on (lähes) yhtä leveä kuin pitkäkin. Koskahan saisi asiallisia leveitä kenkiä, ettei tarvitsisi aina kompuroida niihin tyhjiin kärkiin.

      AP:lle sanoisin, että 39-40 on nykyisin tyttöjen ja nuorten naisten yleisin kengän koko juuri tuon pituisilla.

    • 157543938

      Itse olen keski-ikäinen 157 cm nainen ja käytän koon 38 kenkää. Parikymmentä vuotiaana mahtui koon 36 - 37 kengät jalkaani. Jalkani on siis venynyt, vaikken ole synnyttänyt tai lihonnut. Välillä käytin jopa koon 39 kenkiä, kun oli päkiässä rasitusvammoja. Nyt käytän taas 38:aa. Saman mittainen äitini käyttää kokoa 39, eikä hän näytä lainkaan hassulta.

      Tietysti lyhyellä ja vankalla isohko kenkä on uskottavamman näköinen kuin pienellä ja kevyellä ihmisellä. On myös luonnollista, että isolla ihmisellä on isompi kengännumero. Yksi kengännumero taitaa olla noin puoli senttimetriä, eli tuskin katuvilinässä kukaan erityisemmin kiinnittää siihen huomiota, minkä numeron kengissä kukin kulkee. Sen sijaan ahtailla kengillä hankitut vasaravarpaat tai vaivaisenluut sandaaleissa ovat surkea näky.

    • Pitää olla tyytyväinen itseensä minkälainen on :) olet juuri täydellinen sillä jalan koolla mikä sinulle on luonnostaan tullut

    • cowboy-boot-leg

      Antaisitko "epätoivoinen" sähköpostiosoitteesi, jotta voisin kertoa sinulle, miten sain muokattua omat jalkani reilua numeroa aikaisempaa pienemmäksi. En tohdi laittaa neuvojani kaikkien nähtäville, koska terveysintoilijat paheksuisivat reseptiäni. Vinkki: luo sellainen maili-osoite, mistä ei näy henkilöllisyys.

      • jgdjeek

      • cowboy-boot-leg
        jgdjeek kirjoitti:

        Laita mullekin! [email protected]

        viesti lähetetty -- toivottavasti hyödyttää...


      • Isojalkaisena

        Laitatko minullekin. Discoverer(at)suomi24.fi


      • jättijalka

      • Anonyymi

    • Reeeaalisti

      Eipä taida viestiketjun aloittaja enään vuosien päästä lukea vastauksia! Mutta ehkä joku muu... ...

      • jlwjdjh

        Mulla on 41-42 ja oon 172 cm...


    • PieniOnRumaa

      Kannattaisi tutustua kiinalaisten muinaisiin oppeihin ja käytäntöihin. Siellä osattiin (ja saattaa vieläkin joku osata) kutistaa jalka "riittävän" pieneksi. Onnea vaan kaikille pikkujalan ihailijoille!

    • Onnistuu kyllä

      Pidän 40 kokoisissa jaloisssa 38 kenkiä. Onnistuu helposti, kunhan totuttaa jalkansa siihen. Jalkoja ei tarvitse sääliä tippaakaan!

    • suuri jalkainen typy

      Mulla on 39 ja lenkkarit ovat kokoa 40 ja oon 10 ja täytän 11 eli oon vitosella

      • suuri jalkainen typy

        Ja siis oon 159cm


    • cowboy-boot-leg

      11-vuotiasta en lähde opastamaan jalkojen pienennysvinkeilläni, vai mitä...

    • anna puristaa

      Jotkut väittävät jalan kasvun päättyvän, jos niiden kasvaessa ei ostakaan suurempia kenkiä, vaan pitää tiukkoja eli pieniä

      • oikea koko vaan.

        Joo, joo, ja saa sitten kaikki vaivaisenluut ja liikavarpaat, känsät ynnä muut.

        Ei tosiaankaan kannata. Jalan koko on se mikä on, ja kauniina jalat saa pysymään vain käyttämällä oikean kokoisia kenkiä.

        Ihmettelen itsekin näitä mallikuvia, joissa kaikilla aikuisillakin on niin kauniin jalat, ei ole vaivaisenluista tai muista virheasennoista tietoakaan.

        Kauniit, terveet ja kivuttomat jalat tärkeämmät kuin joku pikkuruinen kenkä.


    • cowboy-boot-leg

      minulla ei ole liikavarpaita, eikä ole vaivaisenluita, vaikka olen pitänyt viisi vuotta kaksi numeroa liian pieniä teräväkärkisiä cowboy bootseja. Miksi kulkisin suurissa saapaissa, kun pienet bootsit ovat söpöt, eivätkä jalat kärsi karskista kohtelusta.

      • mukavampi on kivempi

        Viisi vuotta on lyhyt aika ihmisen elämässä. Olen nähnyt minkälaisia vaivoja vaivaisenluut aiheuttavat enkä suosittele kenellekään. Leikkauksetkaan eivät aina auta..


      • joo just.

        Valehtelet! Jos eivät jalkasi kipeydy ja hankausvammoja vähintään synny kaksi numeroa liian pienissä kengissä - mukamas.
        Siksi toisekseen, kynnetkin vaurioituvat pienissä kengissä. Niihin kohdistuu painetta, kynnet mustuvat, ja irtoavat lopulta. Kantapäät verillä jatkuvasti, vai!

        Kaikenlaista nettikirjoittajaa sitä onkin! Uskokaa nyt tuota taas...


      • suipot kengät

        "minulla ei ole liikavarpaita, eikä ole vaivaisenluita, vaikka olen pitänyt viisi vuotta kaksi numeroa liian pieniä teräväkärkisiä cowboy bootseja"

        ½ numeroa tai numeronkin liian pienet kengät menevät jalkaan jos ne ovat pidennetyllä kärjellä, mutta niistä tulee suippokärkiset kun varpaat puristavat kengän kärkeä. Parempi vain pitää oikean kokoisia kenkiä kuin suippokärkisiä.


    • cowboy-boot-leg

      Jopas joku noudattaa alkeellista logiikkaa: miten reippaasti puristava kenkä pystyy hankaamaan? EI kuule ole tilaa hangata. Eikä ole kantapäät verillä. Kynnet kestävät, kun pitää ne lyhyinä. Aikaisemmin mustuivat, mutta ei enää erityisen lyhyinä. Tosiaan normaalikynsillä tämä ei tietenkään onnistuisi! Jos ei pidä koskaan bootseja, ei pysty ymmärtämään tästä mitään. Suutari pysyköön lestissään...

    • Isojalkaongelmat

      Mulla on noi kaikki liikavarpaat sun muut vaikka käytän hyvän kokoisia kenkiä:/

    • Isojalkainen

      olen itse 13 ja minä olen 164cm pitkä jalkani on kokoa 44 normaalia?

    • shoppaaja

      Yleensä 39, nyt hankin kokoa 40, oli tarkalleen sopivat. Nilkat saadaan sirommiksi kun niitä pyörittää, kuultu tämmöistä se oli Monsieur Mosse joka oli muinainen julkkis, väitti näin, hiusmuotoilija muistaakseni.
      Nahkakengät hiukan venyvät käytössä mutta liian pieniin kenkiin ei kannata ahtautua.

      • Anonyymi

        Vanha hinttari oli, Hymy lehden tai jonkun muun Lehtimiehet oy:n lehden palstoilta tuttu. Ehkä hänestä kerrottiin Ratoo-lehdessäkin.


    • Micce52__

      Jos lähtötilanne on sellainen, että on ylipainoa, niin painonhallinnalla jalan koko vähän pienenee. Itse olen 175cm ja yli satakiloisena koko oli 43. Nyt olen vähän alle 80kg ja 41 kenkä on ihan sopiva. Iso ylipaino leventää jalkaa.

    • pipikinttu

      Mun mielestä isompi jalka on paremman näköinen kuin hyvin pieni. Tarkoitan siis jalkaterän pituutta. Itelläni on mielestäni liian lyhyt jalkaterä ja se saa mun kävelemisen näyttämään töpöttelyltä. Kun en ole kuitenkaan kauhean siro muuten, päinvastoin jalat oin vähän paksut (no ei liian) ja nilkatkin vahvat. (ja ei muuten millään pyörittämällä ohene!!!! Mossen pölinöitä.) Jos vois käyttää isompia kenkiä, niin näyttäis tasapainoisemmalta. Mulla aina ihan kuin jalka loppuis kesken. Mulla on tosi lyhyet varpaatkin. Ja kun jalkaterä on kuitenkin levee, niin näyttää ihan tyhmältä tämmönen. Että huolensa kullakin, näköjään. Siis mun numero on 36-37.

      Ei auta muu kuin valita huolella kenkänsä. Kengän mallilla voi saada aikaan "näköharhoja." Muuten ei jalkoja voi pienentää millään pakottamisella, siitä saa aikaan vain pahoja ongelmia loppuiäkseen.

      Mulla oli 16-vuotiaana tekonahkaiset solkikengät jotka oli silloin muotia, ne oli sellasta kiiltonahkaa, täysin joustamatonta ja venymätöntä ainetta. Ja ne oli muuten sopivat mut yhdestä kohtaa otti kiinni varpaaseen siitä kengän päältä. Ostin ne siis kun ajattelin et ne venyy. Ne ei venynyt mihkään vaan kun sitkeesti käytin niitä koko kesän, sain jalat ihan kauheen kipeiksi ja välillä en voinut edes varata jalalle vaan piti astua toisella reunalla ja milloin mitenkin, mut muoti ennen kaikkee! Jalat oli kipeet varmaan viis vuotta vielä sen jälkeen ja joskus must tuntuu kuin se sama kiputuikkaus tulis vieläkin vaikka oon jo keski-iässä. Joten ei kantsi tehdä mitään vaarallista omille jaloilleen, niillä on kumminkin käveltävä koko loppuikä.

    • Anonyymi

      Haistakaa vittu ku valitatte et jalka 39 tai vaik 41
      Mä oon vittu 16 v tyttö ja jalka 43-44 jote pitäköö turpanne kii ja olkaa onnellisii ja tiiän tä o vanha keskustelu mut vituttaa tollaset ihmiset

      • Anonyymi

        Älä nyt, nää on kato näit viilarii.


      • Anonyymi

        Meinaatko että pojilla lerpahtaa kun näkevät isot jalkateräsi?


    • Anonyymi

      Mulla on kengänkoko 45 ja ikä 60 vuotta. Hyvin joudan käydä torilla kääntymässä.

      • Anonyymi

        Oletko nainen vai mies. Se olisi oleellinen tieto.

        Lisäksi miesten ja naisten kengät eivät mene samojen numerointien mukaan, ainakaan US ja UK asteikoilla. Niissä naisille on oma numerointi.


    • Anonyymi

      Katkase varpaas åpahvi pienenee tosin saattaa lesti leventyä

    • Anonyymi

      Ropo Capital saatana petos varas rikollinen Kuopiossa

    • Anonyymi

      Naiset kuvittelee, että kaikki tuijottaa isoja jalkoja. No ei tuijota! Ei miehet eikä naiset. Kiinnitä huomio kauniisiin kenkiin ja malliin. Jotkut kengät näyttävät suuressakin koossa pieniltä esim. Asportuguesasit. Mitä väliä onko jalka 36, 39 tai 41-42 niinkuin minulla. Niin kauan kuin kenkiä saa sopivia, kannattaa olla tyytyväinen.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      47
      4823
    2. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      96
      4603
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      620
      4204
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3177
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      79
      2711
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      129
      2213
    7. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      222
      2182
    8. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      348
      2168
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      31
      1797
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1512
    Aihe