ilman satulaa..

ilmansatulaa

miten vois harjotelle ilman satulaa? käynnissä pysyn selässä, mutta kun pari metriä ravasin niin olin jo maassa :D onko mulla niin huonotasapaino? ja kun kattoo videoita niin ne menee esteitäkin ilman satulaa.. Niin eli kaipaisin vinkkejä miten pääsis harjottelemaan ilman satulaa ratsastamista! ja voiko se johtua siitä että hevosellani on niin iso ravi, johon on vaikea myös keventää?

36

6310

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Heppatyttö

      No... Saattaa toki johtua siitäkin että sulla on huono tasapaino, mutta mä en olis siitä ihan niin varma. Mäkään en kovin hyvin ravissa pysy mutta mulla toi laukka onnistuu paremmin. Voisit harjoitella hieman pienemällä hevosella jos mahdollista. Mä oon sitä mieltä että harjottelemalla oppii (:

    • tällänevaa 152

      No ei se ole välttämättä siitä et sulla olis huono tasapaino koska esim mun yhdellä hoitohevosella oli niin pehmeät askeleet että siellä pysyi ravissa ja laukassa ihan hyvin. Nyt kun vuokraan yhtä lämminveristä joka on entinen ravuri, niin sen askeleet on paljon isommat eikä selässä pysy ilman satulaa ollenkaan paitsi käynnissä. Joten vika ei ole sinussa vaan hevosella saattaa olla isot askeleet joissa on vaikea pysyä ilman satulaa :) Minkä rotunen tämä sun heppasi on?

      • :)

        Lämminverinen myös, ex-ravurikin ja tosi iso ravi.. :)


    • kylläsesiitä(:

      ex ravureilla on automaattisesti ravuri uran jälkeenkin pomppusat askeleet. Harjottelemalla oppii sijo vaikka joku riimunnaru kaulan ympärille ja ota pieniä ravipätkiä pitäen riimunnarusta kiinni.. parin viikon jälkeen huomaatkin että tasapainosi on kehittynyt(: muista myös olal selkä suorasa ja perse jäntevänä,, nojaa vaikka hiukan taakseppäin. toivottavasti oli jtn apua. (itsellä hoitohevonen joka on ex-ravuri kans ja todella pomppunen ravi ilmansatulaa.. :/)

    • pohhhhhhhhhhhhhhhhke

      Pohkeet tiukasti kiinni ponin kylkiin ja menoksi! :D

      • vilkkaantuuri

        mulla poni lähtee kiitolaukkaa jos laitan pohkeet tiukasti kiinni :D (tosin se on herkkä pohjeavulle muutenki)


      • köpöttelij

        Ite oisin vaa mahollisimma rentona, koska kun puristaa jaloilla niin jännittyy, ja pomppii vaan enemmäm


      • Anonyymi

        😂Kiitti


    • heppahullu2

      oisko kellään vinkkejä miten voi pysyä ilman satulaa nopeassa ravissa hevosen selässä?

      • Tärkeitäohjeita

        Istu sielä


    • huonotasapaino

      Kehittämällä tasapainoa ? ;)

    • jnmet

      Tasapainoa on hyvä kehittäää esim kun menee ilman jalustimia

    • anarchya

      Mä kallistun nykyään hieman eteenpäin, jalat korkeemmalle ylös ( en kuitenkaan purista kyljistä ) ja nostan peffaani hiukan, jos on OIKEIN kova ravi. . Jos on ihan perusravi niin sitten myötäilen peffalla liikkeitä jalat pitkinä selkä suorana. Ja jos rytmi katoaa niin sitten nostan peffan vähän ylös ja otan rytmin uusiksi...Olen kyllä menny aina ilman satulaa, joten tasapaino kehittyny, mutta toisaalta en osaa oikein mennä satulalla jalustimilla :(

      Perusjuttu on kuitenkin kuunnella myötäillä hevosen liikkeitä ja tallikaverit aina sanoo, että näyttäis et mun peffa on liimattu hevoseen ratsastaessa; ravissakin!

      Toki välillä tulee oltua ihan perunasäkkinä, jos itellä ei ihan paras päivä ja hepalla menohaluja. Ja jos heppa vaihtaa yhtäkkiä jostain syystä laukasta raviksi niin voi tasapaino olla hetken hakusessa...

    • asdfghjkl4

      Opit istumaan harjoitusravissa vain istumalla. Pitkä jalka, nojaa hieman taakse, kanna käsi, suora lantio ja sitä sitten vain treenaat.

    • Morororo

      Luin eka että kännissä pysyin selässä :D

    • heppanen1

      Itselläni on sama ongelma. Olin tänä kesänä leirillä, siellä piti (tietenkin) mennä ilman satulaa, koska oli uittoa. Sain 160cm hevosen. Käynnit veteen menivät hyvin, mutta tipahdin heti, kun heppa säikähti ja lähti ravaamaan. (sillä oli tosi iso ravi)
      Maastossa piti mennä ilman satulaa. Sain 134cm vuonisruss -risteytyksen. Sillä oli tosi pieni ravi, ja pysyin selässä. Voi olla että johti ravista, voi olla että tasapainosta.

    • Rosoner

      Kannattaa kokeilla mm. Hööksistä ostettavaa ratsastusvyötä, johon voi kiinnittää jalustimet, mutta menet silti ilman satulaa. Löytyy Hööksin uusimmasta kuvastosta. :)

    • Aloittelija

      Mulla taas on se ongelma, että en meinaa päästä ison hevosen selkään (tallillamme kaikki menee kyytiin jakkaralta) jos meen ilman satulaa :/ Voisko kukaan auttaa tällästä alottelijaa ? :'D

      • puupolle

        Aloittelijalle: selkään pääsee harjoittelemalla sitä ratsaille loikkaamista. Tosin turha rasittaa hevosta moisella hyppyharkoilla. Parempi pyytää jotain näppärää käsityöläistä rakentamaan lankuista hevosenkokoinen pukki, ja sitten vaan kerta toisensa jälkeen lankusta kiinni ja ponnistusharjoitusta, kunnes jalka heilahtaa "selän " yli. Kun puuheppa on kotona, niin voi harjoitella aamusta ja illasta. ja kun puuheppaa ei käytetä harjoituksiin, sen päällä voi vaikka tuulettaa petivaatteensa ja mattonsa, siis jos pölkkypolle on ulkona. Sisätiloissa pölkkypolle käy taideteoksesta, kunhan sille stailaa harjan ja silmät.


    • auttaja1

      Noh, ensinnäkin jos sun tallilta mennään jakkaralta, pyydä jotain aikusta punnaamaan sut ylös (se ottaa sua jalasta kiinni ja auttaa ylös. ;)

      • Kata Ja Nalle-Heppa

        Se on punttaus ei "punnaus"!!!!


    • Kata Ja Nalle-Heppa

      Kannattaa riimun naru ottaa mukaan siihen kaulalle, solmia ja ravissa ottaa siitä tukea niin et tipu kyydistä (: Minulla ainakin toimi

    • mooooooooooooooooooi

      ite ainaki tällä tyylillä pysyn sellasen ex-kisaratsun selässä jolla on ihan älyttömän pompottava ravi: myötäilen lantiosta ja istun rennosti mutta ryhdikkäästi ja hieman nojaten taakse ja en purista jaloilla ja istun keskellä selkää, en siis kallistuneena vasemmalle tai oikealle. ja kyynärpäissä kulma ja ranteet suorana ja kädet pehmeänä hevonenkin kulkee todella nätisti. :) eniten selässä pysymiseen vaikuttaa mielestäni lantion myötäily ja se vaikuttaa hevoseenkin todella paljon ja takamus ei ole oikeastaan ollenkaan kipeä ilman satulaa menemisen jälkeen. (: ei kannata huolestua jos ei osaakaan ihan heti myödätä lantiolla pitkiä aikoja koska itsekin opin sen vasta kun olin ratsastanu 4 vuotta, eli puolivuotta sitten tajusin miten homma toimii. sitä aiemmin mulla hevoset kulki todella jäykästi ja itsekin olin älyttömän jäykkä selässä aina ja meinasin tulla alas montakin kertaa koska istuin niin passiivisesti ja takamus oli aina kipeä.

    • ida5

      Oman lämppärini selässä ilman satulaa pysyn tosi helposti käynnissä ja laukassa mutta ravissa en todellakaan.. Ilman satulaa pitää vaa ratsastaa sinnikkäästi niin kyllä sen oppii ja löytää sen tasapainon (: itsellä oli kyllä aluksi vaikeuksia ton kans jo satulallakin mennä ravia koska sillä on tosi pienet askeleet ja pomppunen mennä.. Luulis että ois isot askeleet mut tolla on pienet ja semmoset töksähtelevät niin siinä ei pysy ilman satulaa millään :DD mut tosiaan laukka on tosi lentosaa ja pehmeetä et siinä on helppo pysyä.. Oon mö jo vähän siin ravissakin oppinu pysyy paremmin eli kannattaa vain harjotella nii kyl sen pikkuhiljaa oppii..

    • OpettajaOpettaa

      Tulee vastaus aika myöhään mut kuitenki :D Eli se ei johdu tasapainosta vaan siitä että puristat ''automaattisesti'' jalat kiinni hevoseen ku lähdet valumaan tai ravi pomppii. Jalat pitää pitää rentoina ja mielummin silleen että ei välttämättä osu edes hevosen kylkiin. Niin sä pysyt kyydissä ongelmitta! Tää on ollut nyt reilulla 200 oppilaalla alussa sama juttu, mutta jalat vaan irti hevosesta ni kyydissä pysytään.. jos ei muuten sees meinaa.

      Terveisin. ratsastuskoulun opettaja.

    • Hepo123

      Mä pidän ns. "jalat irti" ja jos meinaan tippuu nii otan harjasta kiinni

    • WannabeOpettaja

      Kannattaa vain rentouttaa jalat eikä puristaa niillä ja sit lantionkin pitää mennä mukaa :) Meillä on nyt kesän ajan ollu ex-ravuri laitumella mutta aillä ei oo ollu yhtääb pompottava ravi jostain syystä :)

    • Harrasteratsastaja

      Vanha keskustelu muttä... Ite hoitsuna Amerikan lämminverinen, mites selässä pysyä ravissa, ilman satulaa? :'D

    • Sofi03

      Mulla on hoito poni (ei omista satulaa) ja säkää on vähän päälle metri. Se on ex ravuri joten ravi on tasaista mutta helvetin vauhdikasta. Itsellä auttaa riimu kaulalla ja mahan alla on pukkinappula joten jaloilla on huono pitää tukea. Itsellä auttanut vain se että oon nyt tässä viidesti ratsastanu ja ekaan kertaan verrattuna tasapaino on kehittynyt hurjasti. Minusta se vika ei oo kummassakaan (hevosesta tai sussa) vaan ennemminkin kummankin omista vahvuuksista. Itse esimerkiksi tipun aina vasemmalle puolelle mutta nyt en oo tippunut kertaakaan vähään aikaan. Laukassa itsellä on helpompi istua ja sitä kautta tulee tasapaino harjoitusta ravia varten. Tekemällä oppii:)

    • hevosiaavuodesta2005

      Totta on, että toisilla hevosilla on isommat tai pomputtavammat askellajit kuin toisilla. Tosiasia on kuitenkin myös se, että jos osaa istua selässä käyttäen oikeita lihaksia ja tasapaino on riittävän kehittynyt, niin pysyy kyllä hevosen kuin hevosen selässä ilman satulaa ja voi niitä esteitäkin hypätä.

      Harjoittelun voi aloittaa ihan vain sillä, että opettelee ensin istumaan satulan kanssa jalustimet jalassa harjoitusravissa niin, että ei pompi paljon. Tämän jälkeen voi nostaa jalustimet kaulalle ja harjoitella tasapainoaan siinä. Satula antaa vähän enemmän tukea istunnalle kuin paljas selkä. Kun tasapaino on niin kehittynyt, että ilman jalustimia voi istua satulassa ravissa ilman suurempia ongelmia voisin sanoa, että pysyy selässä paremmin ilman satulaakin :)

    • Anonyymi

      Vanha keskustelu, mutta juup asijaan. Oon menossa yli huomenna ridaa. Oon ridannut yli 4 vuotta, mutta 3 vuotta sitten viimeksi sillä pukkipollella jolla pitäs mennä ja iliman satuloita. Mitenpysyisin sen selässä kun ainka pilastuu 😪

    • Anonyymi

      Siis tästähän ei voi syyttää hevosen askeleita, mulla on poni jolla on todella vaikeet askeleet enkä ennen pystynyt menemään laukkaa ilman satulaa. Mut sitten mä vaan treenasin ja treenasin vatsalihakset vahvistu ja myös tasapaino niin nytten ei horjuta yhtöän ei edes ponin ilopukit!

      • Anonyymi

        Jatkan vielä et mun poni on iso poni ja hänellä on harvinaisen hyvä ja iso ravi


    • Anonyymi

      Tiiän tää on 10 vuotta vanha teksti mut kantsii nojata taakse ravissa:)

    • Anonyymi

      saattaa johtua huonosta tasapainosta,mutta ite oon sitä mieltä että harjotus tekee mestarin. ja kannattaa harjotella pienellmällä hevosella/pienempi askeleisella, jos mahdollista😌

    • Anonyymi

      Tell me miten pysyn sellasen pienen ”hoikan” ponin selässä joka on myös yli liukas ja pysyn sen selässä käynnissä ja laukassa vaan tai kyl vähä ravissaki mut nii

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      168
      2941
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      2065
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2024
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1845
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      69
      1567
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1323
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1222
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1221
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1181
    Aihe