Pyöräilykypärä murrosikäisen päähän?

Äiti

Miten olette saaneet nuorison käyttämään pyöräillessä kypärää? Meillä tytöt 13- ja 17-vuotta eivät suostu käyttämään millään.

Itse yritän näyttää esimerkkiä...

117

11493

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Samppa

      Tuskinpa tuota vanhempaa kannattaa enää yrittääkkään saada käyttämään, ehkäpä hän alkaa joskus vanhempana jälleen käyttämään, mutta vahvasti epäilen onnistumistodennäköisyyttä tällä hetkellä.

      Nuoremmasta on paha sanoa, kuin että eipä taida olla muita keinoja kuin se mallin näyttäminen, pakottaminen ei auta mitään, kypärä lähtee päästä heti kulman takana, ja asiasta nalkuttamiselle on hieman samanlainen vaikutus.

      Kaiken kaikkiaan mielestäni asia josta ei kannata tehdä liian isoa numeroa, luulen ajoittaisten kommenttien ja mallin näyttämisen olevan paras ratkaisu.

      • Fantom

        kun lapsi on jo yli 10 ja hän ei ole käyttänyt kypärrää yleensä, ei häntä enää saa käyttämään sitä. Sitäpaitsi totuus on että kypärästä ei juuri ole hyötyä. Kun kaatuu, kädet nousevat pään suojaksi, ja yleensä kaatuu kyljelleen, eli pää ei ole vaarassa.


      • käyttö

        Kypärän käyttö alkaa taas mopoon, skootteriin tai moottoripyörään siirryttäessä. Tuskin kukaan teini-ikäinen suostuu polkupyöräillessä sitä enää käyttämään.


      • vanhempana
        käyttö kirjoitti:

        Kypärän käyttö alkaa taas mopoon, skootteriin tai moottoripyörään siirryttäessä. Tuskin kukaan teini-ikäinen suostuu polkupyöräillessä sitä enää käyttämään.

        kun meillä jo eskari-ikäisenä kypärä pelasti varmalta aivotärähdykseltä esikoisen ja hän sai vain lieviä oireita kaaduttuaan. niin kyllä on kypärä edelleen 14vuotiaan päässä ja tuskin pois lähtee...

        siperia opettaa


      • BigDaddy
        vanhempana kirjoitti:

        kun meillä jo eskari-ikäisenä kypärä pelasti varmalta aivotärähdykseltä esikoisen ja hän sai vain lieviä oireita kaaduttuaan. niin kyllä on kypärä edelleen 14vuotiaan päässä ja tuskin pois lähtee...

        siperia opettaa

        Meidän perheen linja on tiukka, myös varhaisteinille: Jos nähdään ajamassa ilman kypärää, seuraa viikon pyörälläajokielto, jonka varmistaa vahva kettinki ja riippulukko.

        Ja sama sääntö koskee koko perhettä me vanhemmat mukaanlukien.


      • jaed
        BigDaddy kirjoitti:

        Meidän perheen linja on tiukka, myös varhaisteinille: Jos nähdään ajamassa ilman kypärää, seuraa viikon pyörälläajokielto, jonka varmistaa vahva kettinki ja riippulukko.

        Ja sama sääntö koskee koko perhettä me vanhemmat mukaanlukien.

        Meillä on tämä sama käytössä, oon siis 13 w ja porukat on niin raivostuttavia kun ne käskee käyttämään sitä. . Joudun pilkatuksi kypärän takia koulussa ja on raivostuttava olla ainut porukasta jolla on jokin hemmetin kypärä. . Et miks just mulla pitää olla tämmöset porukat jotka käskee sitä käyttämään ?


      • miekiii
        vanhempana kirjoitti:

        kun meillä jo eskari-ikäisenä kypärä pelasti varmalta aivotärähdykseltä esikoisen ja hän sai vain lieviä oireita kaaduttuaan. niin kyllä on kypärä edelleen 14vuotiaan päässä ja tuskin pois lähtee...

        siperia opettaa

        Meillä ei ajeta metriäkään jos ei ole kypärä päässä. Lapset 13 ja 11. Itselläni on myös kypärä. Halpa hengensäästäjä.


      • temppupyöräilijä 96

        Kypärä on mun mielestä ihan tarpeellinen (olen harrastanut n.5 vuotta temppupyöräilyä).

        Kerran kuiteski ajoin ilman kypärää saksassa paikallisessa skeittiparkissa portaat alas----> painan vahingossa etujarrua----> pää edellä asvalttiin----> pää aukes----> aivotärähdys-----> sairaalareissu.
        Nykyään käytän AINA kypärää, siinä EI ole MITÄÄN hävettävää!!!!

        Eli jos kaverit nauraa kypärän takia niin kelatkaa ite että naurattaako sitten kun törmää/kaatuu ja pahimmasa tapauksessa kuolee tai saa elinikäsiä vammoja. Toivottavasti ymmärrätte mitä meinaan.

        Aamen.


      • kysymysmerkki?
        temppupyöräilijä 96 kirjoitti:

        Kypärä on mun mielestä ihan tarpeellinen (olen harrastanut n.5 vuotta temppupyöräilyä).

        Kerran kuiteski ajoin ilman kypärää saksassa paikallisessa skeittiparkissa portaat alas----> painan vahingossa etujarrua----> pää edellä asvalttiin----> pää aukes----> aivotärähdys-----> sairaalareissu.
        Nykyään käytän AINA kypärää, siinä EI ole MITÄÄN hävettävää!!!!

        Eli jos kaverit nauraa kypärän takia niin kelatkaa ite että naurattaako sitten kun törmää/kaatuu ja pahimmasa tapauksessa kuolee tai saa elinikäsiä vammoja. Toivottavasti ymmärrätte mitä meinaan.

        Aamen.

        toi aamen tossa lopussa?

        Joo ittekki käytän aina kypärää.
        ja yks kamuki sen jälkeen ku kerran olin sen kanssa pyöräilemässä, otettiin pienu kisa,
        kaveri paino etujarrun pohjaan täydes vauhdis ja teki pyörällä puolivoltin pää edellä asfalttiin
        jos ei olis kypärää ollu olis voinu kuolla, selvittiin lievällä aivotärähdyksellä (onneks)

        ja pyörä sitte jatko matkaansa pari metriä eteenpäin(onneks oli takuu voimassa).


      • MONDI<3
        jaed kirjoitti:

        Meillä on tämä sama käytössä, oon siis 13 w ja porukat on niin raivostuttavia kun ne käskee käyttämään sitä. . Joudun pilkatuksi kypärän takia koulussa ja on raivostuttava olla ainut porukasta jolla on jokin hemmetin kypärä. . Et miks just mulla pitää olla tämmöset porukat jotka käskee sitä käyttämään ?

        Kypärä on syvältä!!!!!


      • -
        Fantom kirjoitti:

        kun lapsi on jo yli 10 ja hän ei ole käyttänyt kypärrää yleensä, ei häntä enää saa käyttämään sitä. Sitäpaitsi totuus on että kypärästä ei juuri ole hyötyä. Kun kaatuu, kädet nousevat pään suojaksi, ja yleensä kaatuu kyljelleen, eli pää ei ole vaarassa.

        Itselläni Aivotärähdys ja Tikkejä päässä törmättyäni autoon.. Sairaanhoitajien mukaan lottovoitto että olen edes hengissä kaikken vakavampia vaurioita kun ilman kypärää ajelin.. Kai se jokaisen pitää henkilökohtaisesti kohdata se tilanne jossa kypärää tarvitsee


      • .
        jaed kirjoitti:

        Meillä on tämä sama käytössä, oon siis 13 w ja porukat on niin raivostuttavia kun ne käskee käyttämään sitä. . Joudun pilkatuksi kypärän takia koulussa ja on raivostuttava olla ainut porukasta jolla on jokin hemmetin kypärä. . Et miks just mulla pitää olla tämmöset porukat jotka käskee sitä käyttämään ?

        Sama juttu koulussa.. Itse en ole puoleenvuoteen käyttänyt ja viime viikolla koulumatkalla autonkanssa yhteen ja tikit päähän ja Aivotärähdys.. Siperia opettaa..


      • Kypärä_perseesee
        jaed kirjoitti:

        Meillä on tämä sama käytössä, oon siis 13 w ja porukat on niin raivostuttavia kun ne käskee käyttämään sitä. . Joudun pilkatuksi kypärän takia koulussa ja on raivostuttava olla ainut porukasta jolla on jokin hemmetin kypärä. . Et miks just mulla pitää olla tämmöset porukat jotka käskee sitä käyttämään ?

        Mullakin vanhemmat pakottaa ja sanoo että jos en käytä kypärää niin ne ottaa pyörän pois sennon iha perseestä!


      • asdfmovie123
        BigDaddy kirjoitti:

        Meidän perheen linja on tiukka, myös varhaisteinille: Jos nähdään ajamassa ilman kypärää, seuraa viikon pyörälläajokielto, jonka varmistaa vahva kettinki ja riippulukko.

        Ja sama sääntö koskee koko perhettä me vanhemmat mukaanlukien.

        Et oo Tosissas


      • Anonyymi
        BigDaddy kirjoitti:

        Meidän perheen linja on tiukka, myös varhaisteinille: Jos nähdään ajamassa ilman kypärää, seuraa viikon pyörälläajokielto, jonka varmistaa vahva kettinki ja riippulukko.

        Ja sama sääntö koskee koko perhettä me vanhemmat mukaanlukien.

        Osaako 14 vuotias kiinnittää pyöräilykypärän hihnan kiinni leuan alle?? Olisiko mahdollista jos sinun lapsesi tulisivat käymään minun luona kylässä ja ottavat mukaansa tänne kylä reissulle omat pyöräilykypärät mukaan ja ne sinun lapset laittaisivat niiden pyöräilykypärän minun päähän ja pyöräilykypärän hihnan minun leuan alle ?? Voitko vastata tähän minun viestiini ?? Osoitteeni on: Päiväkummunkaari 4B3 57230 Savonlinna.

        T. Tomi Juvonen.


    • Tyttö 15w

      jos ei muutkaan käytä ja sä käytät, sitä joutuu kiusatux. Kokemusta on, naurettavaa .. jottae kypäriiki viäl, heh.

      • BigDaddy

        Olen työssäni joutunut näkemään aivomassaa asfaltilla sen verran, että meidän perheessä kypärät ovat pakollisia kaikille, piste!!! Ja varmaan kaikki noidenkin aivojen omistajat oli sellaisia, joille ei kuitenkaan mitään satu...

        Pyöräilykypärän käyttö ei periaatteessa eroa lainkaan turvavyön käytöstä autossa. Kumpikin pelastaa ihmishenkiä.

        Ymmärrän kyllä nuoria siinä, että kaveripiirin paine ja pelko kiusatuksi joutumisesta on kova, ja olenkin meidän lapsille sanonut että tarvittaessa voi puolustaa kypärän käyttöä sillä, että isä on niin tiukkapipo.

        Ja kun kaikilla lapsilla on pyörä ollut ainakin kerran ollut viikon kettingillä palotikkaissa kiinni, niin siitä kaveritkin on ilmeisesti huomanneet, ettei meidän lapsilla ole vaihtoehtoja tässä asiassa.


      • nuori17v

        Mahtaisikohan tuntua naurettavalta enää siinä vaiheessa, kun törmää auton kylkeen ja lyö päänsä konepeltiin ja saa elinikäiset aivovammat, jotka estävät normaalin itsenäisen elämän tyystin? En usko.


      • äiti -73
        nuori17v kirjoitti:

        Mahtaisikohan tuntua naurettavalta enää siinä vaiheessa, kun törmää auton kylkeen ja lyö päänsä konepeltiin ja saa elinikäiset aivovammat, jotka estävät normaalin itsenäisen elämän tyystin? En usko.

        meillä lapset käyttäneet pienestä pitäen kypärää pyöräillessä,ajattelin että tottuisivat ja pitäisivät sitä itsestäänselvyytenä että kun lähtevät pyöräilemään kypärä kuuluu olla.
        nyt vanhin 12v kieltäytyy kypärän käyttämisestä syyksi sanoo että kaverit mollaa koska heidän ei tarvitse käyttää kypärää ja se on näiden lasten vanhemmista ihan ok.
        olen sitä mieltä että useampien vanhempien pitäisi edellyttää kypärän käyttämistä lapsiltaan
        eikö lakikin jo sen määrää.


      • Anu
        äiti -73 kirjoitti:

        meillä lapset käyttäneet pienestä pitäen kypärää pyöräillessä,ajattelin että tottuisivat ja pitäisivät sitä itsestäänselvyytenä että kun lähtevät pyöräilemään kypärä kuuluu olla.
        nyt vanhin 12v kieltäytyy kypärän käyttämisestä syyksi sanoo että kaverit mollaa koska heidän ei tarvitse käyttää kypärää ja se on näiden lasten vanhemmista ihan ok.
        olen sitä mieltä että useampien vanhempien pitäisi edellyttää kypärän käyttämistä lapsiltaan
        eikö lakikin jo sen määrää.

        Minä myös ihmettelen tuota, miten vanhemmat antavat lastensa ajaa ilman kypärää. Siis antavat luvan siihen, vaikka lain mukaan kypärä pitää olla. Mitä se kertoo vanhemmista? Lakia ei tarvitse noudattaa, niinkö?

        Niin kauan on hyvä, kun lapsi on ala-asteella, koska koulumatkoilla ja koulun retkillä on kypäräpakko. Miksi ihmeessä yläasteella ei vaadita samaa asiaa? 16-vuotias poikamme pitää kypärää, mutta 13-vuotias tyttö, joka menee syksyllä seiskalle, on alkanut nurista kypärän käytöstä. En anna ajaa ilman. Kävelköön kouluun, jos kypärä ei pysy päässä.


      • Mami
        Anu kirjoitti:

        Minä myös ihmettelen tuota, miten vanhemmat antavat lastensa ajaa ilman kypärää. Siis antavat luvan siihen, vaikka lain mukaan kypärä pitää olla. Mitä se kertoo vanhemmista? Lakia ei tarvitse noudattaa, niinkö?

        Niin kauan on hyvä, kun lapsi on ala-asteella, koska koulumatkoilla ja koulun retkillä on kypäräpakko. Miksi ihmeessä yläasteella ei vaadita samaa asiaa? 16-vuotias poikamme pitää kypärää, mutta 13-vuotias tyttö, joka menee syksyllä seiskalle, on alkanut nurista kypärän käytöstä. En anna ajaa ilman. Kävelköön kouluun, jos kypärä ei pysy päässä.

        Olen samaa mieltä, että kypärää on pidettävä aina turvallisyyssyistä! Ja se koskee meidän perheessä myös vanhempia.
        Olen kuullut, että joillakin yläasteilla on opettajat sanoneet, että kypärää ei tarvitse pitää!!! Ihmettelen vaan, kenen luvalla he voivat sellaista luvata. Ei asiasta ole ainakaan kyseisten lasten vanhempien kanssa neuvoteltu. Yrittääkö opettaja vain olla nuorten mieleinen ja mukava?
        Onko yhtään opettajaa kuulolla? Mikä on teidän kantanne tähän?


      • minä
        Mami kirjoitti:

        Olen samaa mieltä, että kypärää on pidettävä aina turvallisyyssyistä! Ja se koskee meidän perheessä myös vanhempia.
        Olen kuullut, että joillakin yläasteilla on opettajat sanoneet, että kypärää ei tarvitse pitää!!! Ihmettelen vaan, kenen luvalla he voivat sellaista luvata. Ei asiasta ole ainakaan kyseisten lasten vanhempien kanssa neuvoteltu. Yrittääkö opettaja vain olla nuorten mieleinen ja mukava?
        Onko yhtään opettajaa kuulolla? Mikä on teidän kantanne tähän?

        Itse en ole opettaja, mutta äiti kylläkin. Opettajat todennäköisesti sanoivat näin, koska heidän tehtävänäänhän on myös yrittää vähentää koulukiusaamista. Nuorten parissa työskennellessäni olen todennut, että usein syyt nuorten kiusaamiseen johtuvat vanhemmista, vanhemmat ovat lihavia, vanhemmat eivät anna lasten meikata, vanhemmat pakottavat käyttämään kypärää ym..ym..

        Itse olen ollut vahvasti koulukiusattu jo ala-asteelta asti. Minua on kiusattu koska vanhemapni olivat lihavia ja itse olin pyöreähkö, ala-asteella äitini kielsi meikkaamisen ja pakotti pitämään kypärää myös yläasteella, en kuitenkaan yläasteella kypärää pitänyt. Minua haukuttiin, potkittiin, tönittiin ym.

        Ja paljon mielummin olisin meikannut ja laihduttanut kuin ollut koulukiusattu. Paljon vaarallisempaa on jos pakotatte vielä yläasteikäisenkin pitämään pyöräilykypärää, koska silloin hän suurella todennäköisyydellä joutuu kiusauksen kohteeksi, ja on suurempi todennäköisyys kuolla koulukiusaukseen kuin kypärän käyttämättä jättämiseen ja vielä suuremmat mahdollisuudet on kärsiä koulukiusauksesta koko lopun ikäänsä. Itse kärsin edelleen yli 40-vuotiaana koulukiusauksen arvista. Käyn edelleen puhumassa joka kuukausi terapeutille kiusaamisestani.

        Paljon mielummin lapsenne ovat käyttämättä kypärää kuin joutuvat kiusauksen kohteeksi uskokaa pois. Koulukiusaus ei ole leikin asia. Jos lapsenne ei halua kypärää käyttää ja epäilette vähänkään että lastanne voitaisiin kiusata koulussa niin tehkää jotain. Itse sain kärsiä monta monta vuotta sitten kiusaamisesta yhteensä 12vuotta, ja se on jättänyt minuun parantumattomat haavat, eikä se fyysinen väkivalta ole juurikaan lainkaan pahasta vaan se henkinen väkivalta.


      • äiti-73
        minä kirjoitti:

        Itse en ole opettaja, mutta äiti kylläkin. Opettajat todennäköisesti sanoivat näin, koska heidän tehtävänäänhän on myös yrittää vähentää koulukiusaamista. Nuorten parissa työskennellessäni olen todennut, että usein syyt nuorten kiusaamiseen johtuvat vanhemmista, vanhemmat ovat lihavia, vanhemmat eivät anna lasten meikata, vanhemmat pakottavat käyttämään kypärää ym..ym..

        Itse olen ollut vahvasti koulukiusattu jo ala-asteelta asti. Minua on kiusattu koska vanhemapni olivat lihavia ja itse olin pyöreähkö, ala-asteella äitini kielsi meikkaamisen ja pakotti pitämään kypärää myös yläasteella, en kuitenkaan yläasteella kypärää pitänyt. Minua haukuttiin, potkittiin, tönittiin ym.

        Ja paljon mielummin olisin meikannut ja laihduttanut kuin ollut koulukiusattu. Paljon vaarallisempaa on jos pakotatte vielä yläasteikäisenkin pitämään pyöräilykypärää, koska silloin hän suurella todennäköisyydellä joutuu kiusauksen kohteeksi, ja on suurempi todennäköisyys kuolla koulukiusaukseen kuin kypärän käyttämättä jättämiseen ja vielä suuremmat mahdollisuudet on kärsiä koulukiusauksesta koko lopun ikäänsä. Itse kärsin edelleen yli 40-vuotiaana koulukiusauksen arvista. Käyn edelleen puhumassa joka kuukausi terapeutille kiusaamisestani.

        Paljon mielummin lapsenne ovat käyttämättä kypärää kuin joutuvat kiusauksen kohteeksi uskokaa pois. Koulukiusaus ei ole leikin asia. Jos lapsenne ei halua kypärää käyttää ja epäilette vähänkään että lastanne voitaisiin kiusata koulussa niin tehkää jotain. Itse sain kärsiä monta monta vuotta sitten kiusaamisesta yhteensä 12vuotta, ja se on jättänyt minuun parantumattomat haavat, eikä se fyysinen väkivalta ole juurikaan lainkaan pahasta vaan se henkinen väkivalta.

        just senkin takia toivoisin että useammat vanhemmat vaatisivat lapsia kypärää pitämään että
        ne tänäpäivänä harvassa olevat kypäränpitäjät eivät joutuisi kiusatuksi esim.koulussa jne.
        koska se on mielestäni tyhmää että on säädetty kypäräpakko ja lain mukaan sitä pitäisi käyttää mutta jos teet niinkun laissa sanotaan saat kiusaajat kimppuun.ristiriitainen juttu.voisi edes vanhemmat jotka eivät halua lapsensa päätä sääliä puhua lapsilleen että ei kypärän pitäminen ole typerää vaan se jos sitä ei pidä.toisaalta tuskin sekään mitään auttaisi,pitäisi vaan suurimman osan vanhemmista vaatia nuorilta ja lapsilta kypärän käyttöä,myös opettajien ja jos enemmistö pistäisi kypärät päähän niin tuskin kukaan siitä enää toista kiusaisi sen enempää kun muustakaan tosin kiusaajat nyt keksivät syyn mistä tahansa jos haluavat.


      • folkki
        BigDaddy kirjoitti:

        Olen työssäni joutunut näkemään aivomassaa asfaltilla sen verran, että meidän perheessä kypärät ovat pakollisia kaikille, piste!!! Ja varmaan kaikki noidenkin aivojen omistajat oli sellaisia, joille ei kuitenkaan mitään satu...

        Pyöräilykypärän käyttö ei periaatteessa eroa lainkaan turvavyön käytöstä autossa. Kumpikin pelastaa ihmishenkiä.

        Ymmärrän kyllä nuoria siinä, että kaveripiirin paine ja pelko kiusatuksi joutumisesta on kova, ja olenkin meidän lapsille sanonut että tarvittaessa voi puolustaa kypärän käyttöä sillä, että isä on niin tiukkapipo.

        Ja kun kaikilla lapsilla on pyörä ollut ainakin kerran ollut viikon kettingillä palotikkaissa kiinni, niin siitä kaveritkin on ilmeisesti huomanneet, ettei meidän lapsilla ole vaihtoehtoja tässä asiassa.

        juuri näin sen pitää mennäkin. Kaikissa asioissa ei vain ole vaihtoehtoja.


      • 14 ja 9

        Jos ei käytä kypärää, kävelee. Ei muita vaihtoehtoja. Kaverit suurimmaksi osaksi ei käytä, mutta tyttöni on varustettu hyvällä itsetunnolla, joten hän sitä käyttää.(14 v)


      • kolmetoist vee tyypp
        Mami kirjoitti:

        Olen samaa mieltä, että kypärää on pidettävä aina turvallisyyssyistä! Ja se koskee meidän perheessä myös vanhempia.
        Olen kuullut, että joillakin yläasteilla on opettajat sanoneet, että kypärää ei tarvitse pitää!!! Ihmettelen vaan, kenen luvalla he voivat sellaista luvata. Ei asiasta ole ainakaan kyseisten lasten vanhempien kanssa neuvoteltu. Yrittääkö opettaja vain olla nuorten mieleinen ja mukava?
        Onko yhtään opettajaa kuulolla? Mikä on teidän kantanne tähän?

        Ope ny varmaa tarkotti sitä et ei o pakko tulla ypärän kaa kouluu jos on vanhemmist ok et ei käytä kypärää -.-.


      • MONDI<3
        äiti -73 kirjoitti:

        meillä lapset käyttäneet pienestä pitäen kypärää pyöräillessä,ajattelin että tottuisivat ja pitäisivät sitä itsestäänselvyytenä että kun lähtevät pyöräilemään kypärä kuuluu olla.
        nyt vanhin 12v kieltäytyy kypärän käyttämisestä syyksi sanoo että kaverit mollaa koska heidän ei tarvitse käyttää kypärää ja se on näiden lasten vanhemmista ihan ok.
        olen sitä mieltä että useampien vanhempien pitäisi edellyttää kypärän käyttämistä lapsiltaan
        eikö lakikin jo sen määrää.

        Kyll kypärä on hyvä just kolarissa, mut ku kaverit ei käytä ja ne vaan sit mollaa jos mulla on kypärä nii ei sekään kivalta tunnu!!!


      • Anonyymi
        Anu kirjoitti:

        Minä myös ihmettelen tuota, miten vanhemmat antavat lastensa ajaa ilman kypärää. Siis antavat luvan siihen, vaikka lain mukaan kypärä pitää olla. Mitä se kertoo vanhemmista? Lakia ei tarvitse noudattaa, niinkö?

        Niin kauan on hyvä, kun lapsi on ala-asteella, koska koulumatkoilla ja koulun retkillä on kypäräpakko. Miksi ihmeessä yläasteella ei vaadita samaa asiaa? 16-vuotias poikamme pitää kypärää, mutta 13-vuotias tyttö, joka menee syksyllä seiskalle, on alkanut nurista kypärän käytöstä. En anna ajaa ilman. Kävelköön kouluun, jos kypärä ei pysy päässä.

        Jos yläasteella käyttää kypärää joutuu kiusatuksi, kokemusta on


    • Laherry

      Epäilen, ettei teini-ikäistä saa käyttämään kypärää, jos ei ole sitä aikaisemmin käyttänyt. Itse lopetin kypärän käytön n.11 vuotiaana, en kylläkään tiedä miksi. Näyttää se kieltämättä hieman erikoiselta, kun joku sotkee pitkin baanaa kypärä päässä, kun ei kovin moni enää kypärää käytä. Onneksi sentään käytin kypärää silloin, kun olin vielä pikkulapsi. Mulle tapahtui nimittäin onnettomuus, mutta selvisin vähällä.

      Näin tapahtui:

      Kesäinen lauantaiaamu Hyvinkäällä. Kello oli kymmenen. Olin 6 vuotias pikkupoika tuolloin. Tarkoitus oli lähteä äidin kanssa läheiselle urhilukentälle, koska siellä oli lapsille järjestetty tapahtuma, johon sisältyi myös karkkisade. Puurot syötiin rivakasti ja laitettiin ulkovaatteet päälle, pyöräilykypärä päähän (äitini ei käyttänyt silloin eikä käytä nykyäänkään kypärää), pyörät ulos tallista ja eikun menoksi.

      Heti alussa oli kaksi ylämäkeä, pyörätie ylitti erään kummun, nimeltään Savikumpu ja sen rinteellä meinasi käydä todella pahasti. poljettiin ylös eka ylämäki ja tuli tasaista tietä vähän matkaa. Tuli toinen ylämäki, joka oli pieni ja olimme tulleet Savikummun päälle.

      Lähdimme ajamaan hiekkatietä alas mäkeä, kunnes minut yllätti yhtäkkiä pehmeä hiekka ja sora. Painoin jarrut pohjaan, mutta tuloksetta. Renkaat lähtivät luisumaan alta ja minä lensin pää edellä tangon yli. Onneksi oli kypärä päässä, joten selvisin vain parilla pienellä naarmulla kyynärpäässä ja haavalla polvessa. Muutamia mustelmia tietysti tuli.

      Itkin ja äiti tuli auttamaan minut pystyyn. Äiti kysyi mennäänkö takaisin kotiin, Kotiin nimittäin oli vain muutaman sadan metrin matka, vai jatekaanko matkaa urheilukentälle. Minä sanoin, että jatketaan matkaa. Äiti kuitenkin kävi matkalla ostamassa tarjoustalosta laastaria ja desinfiointiainetta. Haavat putsattiin ja laastaroitiin ja matka jatkui urheillukentälle ja koko kaatuminen oli unohdettu.

      Myöhemmin illalla kotona äiti ja isä katselivat kypärääni ja isä totesi, että onneksi oli pojalla kypärä päässä. Kaatuessani, kun osuin kypärä edellä maahan, kypärään upposi teräviä kiviä. Kivet olivat suunnilleen sormenpään kokoisia. Onneksi oli kypärä, johon kivet upposivat. Jos kypärää ei olisi ollut päässä, niin kivet olisivat uponneet päähäni, ja se olisi ollut pahempi juttu.

      Tuommoinen tositarina yli kymmenen vuoden takaa. Olen nyt 19 (lokakuussa 20), enkä vieläkään ole unohtanut tuon päivän tapahtumia. Aina kun menen savimäen kautta, niin siinä tietyssä alamäessä tietyssä kohtaa rupean aina ajattelemaan tuota tapahtumaa ja totean, että onneksi oli kypärä päässä.

    • Marja

      Meillä oli sama ongelma tytärten ollessa pahimmassa kapinaiässä. Ala-asteella kypärää kyllä käytettiin mutta joskus viidennen luokan tienoilla kypärä jäi vain pyöräretkien varusteeksi ja pikkuhiljaa ei enää sitäkään.

      Itse työmatkapyöräilijänä näytin kyllä mallia siitä, että kyllä kypärää käyttävät myös muut kuin pikkulapset mutta aina vain perusteltiin että kun ei kukaan muu käytä ja että kypärä on lasten juttu.

      Ilmeisesti juuri kaveriporukan vaikutus näkyi kypäränkäytössä, sillä kyllä turvavöiden käyttö autoillessa ja pelastusliivien käyttö veneillessä on ollut itsestäänselvyys eikä niistä asioista ole koskaan ollut kinaa tai edes tarvinnut huomauttaa.

      Olin jo melkein luopunut ajatuksesta, että saisin tyttäret järkiintymään, kunnes...

      Esikoinen meni lukion jälkeen opiskelemaan sairaanhoitajaksi. Kai sitten koulunpenkillä tuli opittua kuinka pienestä elämä on kiinni, sillä vuosikausia käyttämättömänä ollut pyöräilykypärä siirtyi käyttöön jo aivan ensimmäisten opiskeluviikkojen aikana.

      Mikä parasta, hänen esimerkkinsä ja varmaan myös jonkinlainen painostus saivat nuoremman lukiossa olevan tyttären siirtymään meidän kypäräpäisten pyöräilijöiden joukkoon. Halusipa hän jo muodikkaamman kypärän aikaisemman vähän käytetyn tilalle. En vastustellut sitä hankintaa, onhan uusi kypärä aina turvallisempikin.

      Vielä kun saisi tuon miehen lähtemään pyörälenkille kypärä päässä, siinä olisi kaksikin erillistä tavoitetta :)

    • nykyinen kypäräpää17v

      Ennen en suostunut laittaa kypärää päähän, vaikka kuinka pakotettiin. Nyt 17-vuotiaana olen saanut sen verran järkeä päähäni, että pyöräilemään en ilman kypärää lähde, eikä kenenkään tarvitse pakottaa. Nyt kun mietin, miksi en aiemmin käyttänyt, luulisin johtuneen siitä mihin nykyisinkin usein törmää. Eli aikuiset ihmiset (todella monet) eivät käytä kypärää! Heiltähän me esimerkkiä otamme! Toivoisin tuon lakisääteisen kypäräpakon lisäksi sakkouhkaa. Kyllä varmasti monella se päähän menisi, eikä niiden "fiksujen" käyttäjien tarvitsisi hävetä ja henkiä säästyisi!

    • mä vaa

      Mä oon 14v likka ja mä lopetin kypärän pitämisen siin ku olin jotai 11 vuotta.. Lopetin sen pitämisen koska kaverit mollasi siitä..Mun paras kaveri joutui pitämään kypärää joskus alaasteella kerran se rikkoi sen kypärän ku se ei halunnu pitää sitä..Siis melkeen kaikesta siasta voisi tulla koulukiusastuksista esim vaatteista.. Tavallaan olisi parempi että olisi kouluvaatteet ettei tarvisis mollata toisen vaatteita..

    • aurinkotyttö

      mä ainakin käytän kypärää pyöräillessäni fiksua vai mitä?

      • mie vaan...

        olen kohta 13 v tyttö ja käytän kypärää, se näyttää hölmöltä, tiedän.. melkein kukaan kavereistani ei käytä kypärää. Kaksi hyvää ystävää kyllä käyttää. on kiusallista käyttää kypärää ku ajaa isossa porkassa vaikka toiseen paikkaan liikunta tunnille ja kukaan mu ei käytä, mutta en halua vahingoittaa itsäni. Kypärästä kuulee kyllä miks sie käytät en mie käytä ainakaa...


      • Kypärä käyttöön
        mie vaan... kirjoitti:

        olen kohta 13 v tyttö ja käytän kypärää, se näyttää hölmöltä, tiedän.. melkein kukaan kavereistani ei käytä kypärää. Kaksi hyvää ystävää kyllä käyttää. on kiusallista käyttää kypärää ku ajaa isossa porkassa vaikka toiseen paikkaan liikunta tunnille ja kukaan mu ei käytä, mutta en halua vahingoittaa itsäni. Kypärästä kuulee kyllä miks sie käytät en mie käytä ainakaa...

        He jotka eivät käytä kypärää pöyräillessä ja kysyvät miksi sinä käytät kun minäkään en käytä. Heille jotka eivät käytä voisit vastata, että ihmettelepä sitä sitten kun käytät pöyrätuolia ja minä en. On hienoa että uskallat ajatella omilla aivoillasi ja suojata pääomasi eli pääsi. Pää kun vammautuu se ei ole leikinasia ja jos ulkonäköä ajatellaan, niin parempi olla kypärä päässä kuin pöyrätuolissa kuola suunpielestä valuen.


    • Vastuu vanhemmilla

      Murkkuikäinen ei ole aikuinen se tulisi vanhempien ymmärtää. Kun nuori on alaikäinen hän tekee niikuin vanhemmat sanoo eikä siitä sen enempää. Kypärä päähän kun pöyräillään tai sitten ei pöyräillä selvää ja yksinkertaista. Uskalla ottaa vastuu ja olla vanhempi joka asettaa rajat. Näin kun kaikki vanhemmat uskaltaisivat ottaa vastuun omista lapsistaan ei mitää kiusaamista koskaan olisi.

      • ghgsfasg

        Tuossa tilanteessa kun ollaan suosittelisin ostamaan heille edes mopokypärät ellei ole koska monella heidän kavereillaan on varmasti mopo ja ajotaidot vähän on mitä on, eikä silti moni käytä mopon kanssa kypärää...


      • koulujannu -96
        ghgsfasg kirjoitti:

        Tuossa tilanteessa kun ollaan suosittelisin ostamaan heille edes mopokypärät ellei ole koska monella heidän kavereillaan on varmasti mopo ja ajotaidot vähän on mitä on, eikä silti moni käytä mopon kanssa kypärää...

        Jos käytätte kypärää niin käyttäkää, mutta turha sitten mennä kiusaamis-palstalle valittamaan seurauksista.


        Minä ainakin olisin pyörätuolissa sen edestä, että ei tarvitse kestää kiusaamista.

        Aikamoisia natseja on vanhemmat kun pitää ihan uhkailulla saada oma lapsi kiusatuksi...


      • taikavarvu
        koulujannu -96 kirjoitti:

        Jos käytätte kypärää niin käyttäkää, mutta turha sitten mennä kiusaamis-palstalle valittamaan seurauksista.


        Minä ainakin olisin pyörätuolissa sen edestä, että ei tarvitse kestää kiusaamista.

        Aikamoisia natseja on vanhemmat kun pitää ihan uhkailulla saada oma lapsi kiusatuksi...

        http://www.iltalehti.fi/oulu/200904229459903_ou.shtml

        Nonii! Chaijaijaijaijaijaijaijaijaijaijaijaijaijai!


      • It doesn't matter
        taikavarvu kirjoitti:

        http://www.iltalehti.fi/oulu/200904229459903_ou.shtml

        Nonii! Chaijaijaijaijaijaijaijaijaijaijaijaijaijai!

        Olen 7-vuotiaana kaatunut pyörällä, kypärä oli päässä mutta leuka edellähän mä lensin asfalttiin.
        Leuassa muistona 4 tikkiä siitä. Että joopa joo, kypärä auttaa. Kaikkihan me lennetään pyörän kyydistä pää alaspäin.


      • kypärä
        It doesn't matter kirjoitti:

        Olen 7-vuotiaana kaatunut pyörällä, kypärä oli päässä mutta leuka edellähän mä lensin asfalttiin.
        Leuassa muistona 4 tikkiä siitä. Että joopa joo, kypärä auttaa. Kaikkihan me lennetään pyörän kyydistä pää alaspäin.

        Kumpi on pahempi:
        1.Kiusaus ja elinikäiset mielenterveysongelmat ja ehkä jopa itsemurha
        2.Ei käytä kypärää
        Päätelkää itse! Itseäni on kiusattu asiasta ja ystävät menivät.


      • Lepsu äiti
        kypärä kirjoitti:

        Kumpi on pahempi:
        1.Kiusaus ja elinikäiset mielenterveysongelmat ja ehkä jopa itsemurha
        2.Ei käytä kypärää
        Päätelkää itse! Itseäni on kiusattu asiasta ja ystävät menivät.

        Meillä poika kieltäytyi käyttämästä kypärää kun murrosikä alkoi ~12 vuotiaana. Kun kielsin pyörälläajon ilman kypärää, lopetti pyörälläajon. Ei lähtenyt kavereiden kanssa ulos jos menivät vähänkään pidemmälle tai/ja pyörällä, jäi kotiin nysväämään. Myöhästyi koulusta kun kävely kesti kauemmin, pyörälläkin oli hädin ehtinyt aiemmin. Treeneihin hiukan kauemmas tarvitsi autokyydin kun ei halunnut ajaa pyörällä, muuten olisi jättänyt treenitkin väliin. Alkoi nysvätä kotona sisällä ulkoilun ja liikkumisen sijaan. Varsinainen jääräpää, ollut aina. Annoin luvan pyöräillä ilman kypärää omalla vastuulla. Katsoin että kypärättä muuten terveellinen elämä on parempaa kuin sisällä nysvääminen. Ei ollut minullakaan lapsena kypärää ja edelleen hengissä. Perheessä me kaikki muut käytämme kypärää, että esimerkistä ei ole puutetta. Pienempänä miltei halkaisi päänsä, mutta kypärä pelasti, eipä sekään ole mieltä muuttanut...


      • kysymysmerkki?
        It doesn't matter kirjoitti:

        Olen 7-vuotiaana kaatunut pyörällä, kypärä oli päässä mutta leuka edellähän mä lensin asfalttiin.
        Leuassa muistona 4 tikkiä siitä. Että joopa joo, kypärä auttaa. Kaikkihan me lennetään pyörän kyydistä pää alaspäin.

        Jos on noin kauheeta, niin käytä samantien leukasuojaimia! Kyllä mäkin aina jalkapallon jälkeen valitan, että "Ei niistä säärisuojista oo mitää apuu ku osuu aina niítten alapuolelle."


      • kysymysmerkki?
        kypärä kirjoitti:

        Kumpi on pahempi:
        1.Kiusaus ja elinikäiset mielenterveysongelmat ja ehkä jopa itsemurha
        2.Ei käytä kypärää
        Päätelkää itse! Itseäni on kiusattu asiasta ja ystävät menivät.

        ...sulla mitää oikeita ystäviä sitten ollukkaa ku noin sut jättivät.

        Kumpi on parempi?

        1. Lievä kiusaaminen kypärän takia

        2. Elinikäiset aivovammat ja ehkä jopa kuolema

        Itse vastaan kiusaajille että "Haahaa! olen ainut järkevä koko porukasta."


      • kysymysmerkki?
        koulujannu -96 kirjoitti:

        Jos käytätte kypärää niin käyttäkää, mutta turha sitten mennä kiusaamis-palstalle valittamaan seurauksista.


        Minä ainakin olisin pyörätuolissa sen edestä, että ei tarvitse kestää kiusaamista.

        Aikamoisia natseja on vanhemmat kun pitää ihan uhkailulla saada oma lapsi kiusatuksi...

        että sinua kiusataan vielä enemmän jos joudut pyörätuoliin?


      • selevä
        kysymysmerkki? kirjoitti:

        ...sulla mitää oikeita ystäviä sitten ollukkaa ku noin sut jättivät.

        Kumpi on parempi?

        1. Lievä kiusaaminen kypärän takia

        2. Elinikäiset aivovammat ja ehkä jopa kuolema

        Itse vastaan kiusaajille että "Haahaa! olen ainut järkevä koko porukasta."

        mikä helvetin lievä kiusaaminen?


      • kypärälle kiitos
        It doesn't matter kirjoitti:

        Olen 7-vuotiaana kaatunut pyörällä, kypärä oli päässä mutta leuka edellähän mä lensin asfalttiin.
        Leuassa muistona 4 tikkiä siitä. Että joopa joo, kypärä auttaa. Kaikkihan me lennetään pyörän kyydistä pää alaspäin.

        No ei se kypärä ole mikään kokovartalotakuu, ettei mitään voi käydä pyöräillessä. Sen avulla kuitenkin säästyy ihmishenkiä ja osa selviytyy pienemmillä vammoilla. Meillä poika kaatui temppupyörällä. Käsi katkesi, mutta kypärän ansiosta jäi henkiin. Nyt ei sitten lähde mihinkään ilman kypärää - ihan omasta tahdosta.


      • '
        It doesn't matter kirjoitti:

        Olen 7-vuotiaana kaatunut pyörällä, kypärä oli päässä mutta leuka edellähän mä lensin asfalttiin.
        Leuassa muistona 4 tikkiä siitä. Että joopa joo, kypärä auttaa. Kaikkihan me lennetään pyörän kyydistä pää alaspäin.

        Säädetyt tikeillä mutta mitä olisi käynyt ilman kypärää..? Tuuria tässä tilanteessa..aina voi käydä pahemmin


      • PROAK99
        kysymysmerkki? kirjoitti:

        ...sulla mitää oikeita ystäviä sitten ollukkaa ku noin sut jättivät.

        Kumpi on parempi?

        1. Lievä kiusaaminen kypärän takia

        2. Elinikäiset aivovammat ja ehkä jopa kuolema

        Itse vastaan kiusaajille että "Haahaa! olen ainut järkevä koko porukasta."

        Kuka on niin saatanan taidoton ettei osaa ajaa pyörällä?


      • kypärä
        PROAK99 kirjoitti:

        Kuka on niin saatanan taidoton ettei osaa ajaa pyörällä?

        No helvetti, se kaatuaminen ei ole aina sen pyöräiliän vika! 14 v ja kypärä pysyy päässä.


    • on toiminut meillä

      Omat lapseni käyttävät kypärää pyöräillessä. Olen sanonut kypärä päähän jos meet pyörällä tai sitten meet kävellen. Tästä kiusatuksi ja haukutuksi tulemisessa on se linja, että jos joku siitä kypärästä jotain mainitsee, siihen voi sanoo että ennemmin olen kypärä päässä kuin rullatuolissa loppu elämän, että se siitä.
      Kun he sanovat, kyllä mä osaan ajaa, siihen sanotaan, ehkä kaikki muut ei osaa. Järkevät perustelut ja vaihtoehdoiksi joko tai, näillä ohjeilla uskoisin sen kypärän sopivan päähän. Olen myös ostanut uudet kypärät sillä on nuorelle merkitystä minkä näkönen se kypärä on vaikka itse en niissä mitään eroo nää mutta he näkevät. Yleisesti ottaen ainakin meillä nuorison kanssa kun tulee ongelmia niin kun asioihin esittää järkevän syyn se on kelvannut. Nuoret vaan haluu periaatteessa olla erimieltä vanhempien kanssa. Myöskin kysymyksen asettelulla on merkitystä. Esim. Tilanne: Kaksi pöyräilijää, pyöräili pyörätietä toisella oli kypärä toisella ei. Ohiajavan auton kuljettaja sai ajaessaan epileptisenkohtauksen ja suistui pöyrätielle törmäten molempiin rinnakkain ajaneisiin pyöräilijöihin. Kypärää käyttänyt selvisi pienin vammoin ja hän jolla ei kypärää ollu on halvaantui kaulasta alaspäin. Sitten kysyt nuorelta: Kumpi mielestäsi oli järkevämpi pyöräilijä? Näin nuori itse toteaa, että kypärän käyttö on parempi ratkaisu ja silloin kypärän käyttö on mielekästä koska se on oma valinta.

      • sewaa-

        Onko opettajalla valtuutta pakottaa oppilaita käyttämään pyöräilykypärää vai voiko vain poliisi tehdä sen??


      • oooonager
        sewaa- kirjoitti:

        Onko opettajalla valtuutta pakottaa oppilaita käyttämään pyöräilykypärää vai voiko vain poliisi tehdä sen??

        Itse Juoksen kaikki matkat kauppaan,kouluun jne. ihan vaan siksi että harrastan juoksemista :) eipä tarttee kypärää ja juoksen lähes yhtä kovaa kun pyöräilijät :D PS. 10 km joka päivä ihan treenaamalla plus muut matkat


      • Repairs
        oooonager kirjoitti:

        Itse Juoksen kaikki matkat kauppaan,kouluun jne. ihan vaan siksi että harrastan juoksemista :) eipä tarttee kypärää ja juoksen lähes yhtä kovaa kun pyöräilijät :D PS. 10 km joka päivä ihan treenaamalla plus muut matkat

        Pyöräilykypärä on erittäin käytännöllinen. Täällä joku väitti, että se on hyödytön. Jos lyöt leukasi asfaltiin, niin se ei VARMANA ole tappava. Kypärä suojaakin yläpäätä, eli aivoja. Tiedän, että yläkoulussa, jos käyttää kypärää, niin sitä vittuilua tulee, ja kiusauskin voi alkaa. Ja sitten toinen asia, jota en ymmärrä. Nämä yläastelaiset käyttävät mopoa ajaessaan kypärää, ja ei pyörällä ajaessaan. Syy on se, että kypärä on pakollinen mopon/ja moottoripyörän kanssa ajaessa, mutta ei kypärän. Aivan sama asia kun törmää mopolla esim autoon, kuin jollain pyörällä.

        Olen itse törmännyt mopon kanssa yhteen ala-asteella pyörällä, ja lensin seljälleni voltin, ja pää edellä maahan. Kypärä oli päässä... kiitän kypärää. Viimeistään myös te "teinipillut", jotka eivät käytä kypärää pyörää ajaessaan, niin viimeistään oppivat tämän joutuessaan onnettomuuteen/pyörätuoliin.

        Joten käyttäkää kypärää!


      • johskman
        oooonager kirjoitti:

        Itse Juoksen kaikki matkat kauppaan,kouluun jne. ihan vaan siksi että harrastan juoksemista :) eipä tarttee kypärää ja juoksen lähes yhtä kovaa kun pyöräilijät :D PS. 10 km joka päivä ihan treenaamalla plus muut matkat

        kiva =D oon kateellinen . minkö ikänen oot ? Juoksija ?


      • pole ja rofe
        sewaa- kirjoitti:

        Onko opettajalla valtuutta pakottaa oppilaita käyttämään pyöräilykypärää vai voiko vain poliisi tehdä sen??

        Yksittäinen opettaja ei varmaankaan tällaista tee, mutta alakouluissa kypärän käyttö on yleensä koko koulun linjaus. Yläkouluissa opettaja ei enää ota niin vahvasti kasvattajan roolia, vaan on nimenomaan oman oppiaineensa asiantuntija. Kasvatusvastuuhan on loppujen lopuksi aina pääosin kodilla. Poliisi voisi puuttua asiaan, jos ilman kypärää pyöräily olisi laitonta. Sitähän se ei (valitettavasti) ole.


    • helloeveryone

      Nuorena tiedän, että vanhempien on turha pakottaa nuoria kypärän käyttöön. Ette te voi seurata jälkikasvuanne joka askeleella. Ja heti, kun silmä välttää, niin kypärä roikkuu tangossa. Ja jos se on päässä, niin se ei ainakaan ole kiinni ja silloinhan siitä ei ole kovin paljon hyötyä.

      Meidän koulussa on 500 oppilasta ja kahden käden sormet riittävät hyvin laskemaan ne, jotka pitävät kypärää päässä ja kiinni.

      • Auton alle jäänyt...

        14v ilman kypärää atuon alle. kuten tuolla aikasemmin luki niin kädet menevät pään suojaksi ja yleensä lentää kyljelleen. jalka vielä 2v kipsissä.... EI OIS KYPÄRÄ AUTTANU!!!!! :P


      • Repairs
        Auton alle jäänyt... kirjoitti:

        14v ilman kypärää atuon alle. kuten tuolla aikasemmin luki niin kädet menevät pään suojaksi ja yleensä lentää kyljelleen. jalka vielä 2v kipsissä.... EI OIS KYPÄRÄ AUTTANU!!!!! :P

        Hyvä tuuri. On ainakin turvallisempi olo kypärä päässä, kuin ilman. Sitku lyöt pääs, ni tajuut, et miks kypärää käytetään.

        Tekis oikee mieli, et kaatuisit, ja löisit pääs.


      • ok
        Repairs kirjoitti:

        Hyvä tuuri. On ainakin turvallisempi olo kypärä päässä, kuin ilman. Sitku lyöt pääs, ni tajuut, et miks kypärää käytetään.

        Tekis oikee mieli, et kaatuisit, ja löisit pääs.

        oot onneton


    • hem-huli

      kypärän käyttö kuuluu automaattisesti pyöpäilyyn, myös teineillä. Jossain vaiheessa esikoinen alkoi narista, mutta keksustelulla siitäkin selvittiin. Myös lähipiirissä on ollut muutamia tapauksia, joissa kypärän käyttö on pelastanut mahdollisesti hengen tai ainakin vakavammilta vaurioilta. Mottona on nykyään : Viisas pää suojataan, tyhmässä ei ole mitä suojata...

      • johskman

        että onko paska pyöräiliä niinkun te ;) en käytä kypärää ja pienenä meinasin kyllä kuolla ku ei kypärä päässä ja sit aattelin että en aio edelleenkään käyttää kypärää ja everything is fine ! =D


      • ellurr
        johskman kirjoitti:

        että onko paska pyöräiliä niinkun te ;) en käytä kypärää ja pienenä meinasin kyllä kuolla ku ei kypärä päässä ja sit aattelin että en aio edelleenkään käyttää kypärää ja everything is fine ! =D

        oon nyt 13 v enkä oo n. 3 vuoteen käyttäny kypärää eikä äiti jaksa siitä ees jankuttaa enää, ja tohon alottajan viestiin että tuskin saat 17vuotiasta käyttää enää kypärää...


      • vitun idiootti
        johskman kirjoitti:

        että onko paska pyöräiliä niinkun te ;) en käytä kypärää ja pienenä meinasin kyllä kuolla ku ei kypärä päässä ja sit aattelin että en aio edelleenkään käyttää kypärää ja everything is fine ! =D

        Eli todistit nyt kaikille tyhmyytesi. Et varmaan koskaan myös ole oppinut olemaan koskematta kuumaan hellan levyyn, vaikka olet jo monia kertoja siinä polttanut kätesi...


      • Pyöräilijä-ämmi
        vitun idiootti kirjoitti:

        Eli todistit nyt kaikille tyhmyytesi. Et varmaan koskaan myös ole oppinut olemaan koskematta kuumaan hellan levyyn, vaikka olet jo monia kertoja siinä polttanut kätesi...

        Omasta kokemuksesta tiedän, että pyörällä voi todellakin kaatua niin, että kuolee: 10-vuotias kummityttäreni kaatui pyöräillessään ilman kypärää. Hänen muistonsa on se "pakko", joka panee meillä kypärät päähän. Jos kypärää ei ole päässä, pyöräkin pysyy pihassa.

        Häpeän vanhempia, jotka antavat lastensa pyöräillä ilman kypärää! Ainakaan minä en jaksaisi elää sen tiedon kanssa, että lapseni kuoli, koska annoin hänen pyöräillä ilman kypärää. Kummityttärenikin eläisi, jos kypärä olisi ollut päässä.


      • 14v.
        Pyöräilijä-ämmi kirjoitti:

        Omasta kokemuksesta tiedän, että pyörällä voi todellakin kaatua niin, että kuolee: 10-vuotias kummityttäreni kaatui pyöräillessään ilman kypärää. Hänen muistonsa on se "pakko", joka panee meillä kypärät päähän. Jos kypärää ei ole päässä, pyöräkin pysyy pihassa.

        Häpeän vanhempia, jotka antavat lastensa pyöräillä ilman kypärää! Ainakaan minä en jaksaisi elää sen tiedon kanssa, että lapseni kuoli, koska annoin hänen pyöräillä ilman kypärää. Kummityttärenikin eläisi, jos kypärä olisi ollut päässä.

        Porukat ei pakota käyttään , enkä käyttäiskää vaikka ne pakottas. Se kypärä ei suojaa mitää. Entisil frendeil oli joskus kypärä ja pum, niihä se kypärä autto , kallo halki. Iha liikaa jauhetaa jostai et ''käytä kypärää, ei hajoo pää'' siis niin täyttä paskan jauhamista.


      • :DD
        14v. kirjoitti:

        Porukat ei pakota käyttään , enkä käyttäiskää vaikka ne pakottas. Se kypärä ei suojaa mitää. Entisil frendeil oli joskus kypärä ja pum, niihä se kypärä autto , kallo halki. Iha liikaa jauhetaa jostai et ''käytä kypärää, ei hajoo pää'' siis niin täyttä paskan jauhamista.

        oikein! kypärät on ihan perseestä!!


    • *Likka***

      olen itse 12.v. ja kun pyöräilen käytän kypärää, koska en edes halua ajatella seurauksia kolarista, jos mulla ei ois kypärää. Sanoin äiteelleni, että jos hän ei käytä kypärää ajaessaan pyörällä, en käyttäisi minäkään. En käsitä ajatusta että kypärät tekevät ruman näkösen. Mikäs siinä jos henki säilyy silti?

    • lovetti

      Minä käytän kypärää koska tiedän henkilön joka kuoli koska kaatui ilman kypärää,keroppa sellaisesta heille.
      Ja kerro että täällä istuskelee ylpeä 15 vuotias sisareni joka käyttää edelleen kypärää ja sen takia elää!

      • Kypärä tuo turvallisuutta, mutta jos menet kypärä päässä kouluun ja muut 400 oppilasta ei käytä kypärää, niin saattaa nolottaa.....


      • lovetti
        vapunen kirjoitti:

        Kypärä tuo turvallisuutta, mutta jos menet kypärä päässä kouluun ja muut 400 oppilasta ei käytä kypärää, niin saattaa nolottaa.....

        No voi pyhä pietari, voipahan elää turvallisesti. Henki vai nolous joka ei ole noloutta? Minulle ei tule ongelmaa tuon "nolouden" takia sillä olen niin nolo tavallisestikin ettei yksi kypärä mitään.


    • Katsku 16-v Helsinki

      Sain tänään uuden, nätin ja ihanan pyörän ja iskäni kanssa aloimme kinastelemaan käyttänkö sitä kypäärää vai en. Tajusin, että mitä väliä vaikka se näyttää "typerältä" tai jos tukka menee huonosti kypärän takia. Kypärä pelastaa pääsi.

      Miksi mopolla ja skoballa ajajat käyttävät sitten kypärää, koska kypärä edelleen pelastaa pääsi, kun jotain kauheaa sattuu. Joten te ihanat ihmiset älkää ajatelko miltä näytätte tai, että se on "noloa". Samantien voisi sanoa "skobapojat ketkä käyttää kypärää on noloja".

      Ei ole noloa! Minut 16-vuotiaan K:n voi nähdä ajelemassa ihanalla pinkillä pyörällä kypärä päässä Helsingissä :)

    • tyhmät vanhemmat

      mun vanhemmat pakottaa käyttään kypärää, mutta mua kiusataan sen takia. jos meen kavereiden kaa kaupunkii pyörällä, en laita kypärää päähäni. jos noi näkee, et oon ilman kypärää -> kuukaudeks pyörä pois. oikeesti, mun vanhemmat on niin tyhmiä. ne ei tajua, että oon AINOA meiän kaveriporukasta joka käyttää kypärää, ja musta se on oikeesti nöyryyttävää, että ku pyöräilen ni kaikki vastaantulijat nauraa mulle. jos noi vielä pakottää käyttään kypärää, sanon, että ne saa sitten tulla aina kuskaamaan mua joka paikkaan, koska en aio pyöräillä se potta päässä. itku kurkussa tätäki kirjotan, koska mua on kypärstä nii paljo jo kiusattu, että nyt laitan sille stopin.

    • Tyyris Tyllerö

      Kypäräjeesustelijat taas vauhdissa ja toivottamassa onnettomuuksia nille, jotka kehtaavat ajatella eri tavalla kuin he. Itse en ole kypärää vielä käyttänyt, mutta ajattelin kyllä hankkia sellaisen jossain vaihessa. Ulkonäköseikoista en niin välitä vaan lähinnä mukavuuskysymyksistä ja näinollen ajattelen että kypärä on ihan okei lenkeillä jotka alkavat kotiovelta ja päättyvät kotiovelle, mutta epäkäytännöllinen kun pyörällä ajetaan johonkin määränpäähän.

      Kolaritarinan voin kertoa omasta lapsuudestani kun polkupyöräkypäriä ei käyttänyt kukaan. Päätin oikaista pellon poikki, mutta pellon reunassa olikin oja. Sen verran umpeenkasvanut että sitä ei nähnyt. Lensin tangon yli selälleni maahan. Seuraus: Hengitys salpautui minuutiksi. Ei mukava tunne, mutta kypärällä ei olisi ollut tuohon vaikutusta suuntaan eikä toiseen. Sen jälkeen en olekaan ihmeemmin törmäillyt. Ehkä on puuttunut kypärän tuoman voittamattomuuden tunne ja olen ajanut riittävän varovaisesti ja tilannetajuisesti.

      Vanhemmat kyllä saavat päättää, miten lapset pyörällä ajavat, se on selvä. Henkilökohtaisesti varmaan pistäisin lapset käyttämään kypärää 15 ikävuoteen asti, jonka jälkeen he saisivat päättä asiasta itse. Olisi vaan kurjaa, kun joutuisi uhrautumaan ja näyttämään esimerkkiä.

    • kk

      Älä vaan pakota käyttään tunnen yhen häiriintyneen penskan johon vanhemmat on vaikuttanut liikaa se on 13 v uskoo joulupukkiin pitää kypärää kertoo kaikesta äidilleen. hän ei ole mielisairas

    • kypärä rulee

      Kannattaa käyttää kypärää, oon ite 12v. ja käytän, äiti sairaanhoitajana on näny ku on tuotu sairaalaan ihmisiä jotka on halvaantunu koska pyöräili ilman kypärää ja joutu onnettomuuteen, ja aina kn mua kiusataan mun kypärästä ku pyöräilen, sanon kiusaajalle/jille näin: mielummin näytän tyhmältä sillon kun pyöräilen kun että olen loppu ikäni pyörätuolissa, enkä peseydy,syö,käy vessassa,vaihda vaatteita yms. enää ikinä itse, tai kopa kuole, tai saa pysyvää aivovammaa joka vaikuttaa esim. niin etten voi puhua enään koskaan. KÄYTTÄKÄÄ KYPÄRÄÄ, SE EI OLE NOLOA!!!

    • viidenlapsenäiti

      Tyttäreni luokaalainen kuoli koska pyöräili ilman kypärää n. 2vuotta sitten. Sitä asti kypärät on ollut koko perheemme päässä aina pyöräillessä, myös 17 ja 18 vuotiaat tyttömme käyttävät kypärää. Jos olisi sillä pojalla ollut kypärä päässä olisi henki säästynyt. Koitakaa nyt nuoretkin vaan käyttää niitä kypäriänne, se on halpa henki vakuutus, ja onhan se laissakin määrätty että kypärä pitää olla. Ja vanhemmat jotka annatte lastenne ajaa pyörällä ilman kypärää, hävetkää ja paljon.

    • kypärä on nolo

      mä meen kohtaseiskalle ja koulumatkaa tulee n.3km.äiti anto kaksi vaihtoehtoo:meen pyöräl ja käytän kypärää tai kävelen.mä en todellakaan käytä kypärää joten joudun kävelee.kiva

      • Anonyymi

        Ite vaan en käytä sirä pottaa


    • Neljätoista v. Poeka

      Mä käytän välillä kypärää, oikeastaan useimmiten. Kyllähän se vähän on mietittäny että pitäisikö sitä käyttää vai ei. Kyllä minun koulussa aika monellakin on se kypärä, voihan se olla esim skeittikypärä, sehän ei näytä niin nololta verrattuna siihen "perinteiseen". Kun miettii sitä että sillä pyörällä voi sattua pahastikkin jos ei kypärää käytä, niin kyllä sen päähän laittaa. Vaikka kuinka hyvin osaisi ajaa pyörällä, ei sitä tiedä millon kaatuu koska liikenteessä on muitakin esim. autoja ja jalankulkijoita. Siihen ei aina voi itse vaikuttaa.

      • poju98

        mä täytän koht 13 joudun käyttää kypärää mut vitut se mua kiinnostaa tungen sen vittu repun taskuun ku lähen kouluu ku mua on kiusattu kypäräst. Ja paskat mä sanon kypäräsä ja miks lapset joutuu käyttää kypärää mut sit niitten vanhemmat ei? On siinäkin vitun hyvää esimerkkiä!


    • 14 vuotias tyttö

      No EI!
      Minäki pidän sitä 'nolona' nuorelle.
      Nuoret haluu näyttää siisteiltä kaikkien edessä (ala-astelaiset-20vuotiaat)
      ei pahalla mut ne ei tuu käyttää kypärää. jotkut voi kiusata koulussaki siitä!

    • asia näin

      Polkupyöräkypärät ovat noloja, rumia ja niitä käyttävät ainoastaan nössöt.

    • NOLOOOOOO

      No mun ope oli keväällä nähny mut menossa kouluun ilman kypärää lypärä tangolla, nii eiköhä soittanu mutsille ja sain viikon arestii.. LOOOOOOLLLLL

    • NimiMerkitLopussa :D

      Kypärä on turha keksintö jos ei harrasta mtn temppu pyöräilyy yms. ja jos omistaa hyvät refleksit kuten mulla :D

      • autokouluope

        Refleksit ei auta, kun ihmisen reaktioaika on aina 1-2 sekuntia. Esim. auto etenee siinä ajassa jo pitkälle - ehkä sinua kohti. Tämä opetetaan autokoulussa. Siis: kestää aina 1-2 sekuntia, kun teet havainnon, päätät miten toimia siinä tilanteessa ja aloitat valitsemasi toiminnon (esim. jarruttaminen tai väistäminen). Sattuuhan niitä hirvikolareitakin, vaikka olis ammattikuski ratin takana. Kyllä moni pyöräilijä luulee olevansa aivan liian turvassa, vaikka oikeasti keikkuu kahden pyörän varassa muun liikenteen seassa.


      • 14v

        Eipä auta aina refleksit.. Harrasan maastopyöräilyä mutta ihan koulumatkalla ilman kypärää autoa päin ja pum.. Kyllä siinä maassa auton vieressä maatessaan sairaanhoitajien pyöriessä ympärillä että kunpa ois se kypärä ollut päässä..aluksi ei muisanut edes mikä päivä oli ja missä oli.. Onneksi oli tällä kertaa erittäin hyvä tuuri ja selvisi erittäin vähällä tilanteeseen verrrtuna.. Aivotärhdys ja tikit päässä.. Kypärän kanssa olisi selvinnyt pelkällä kipeällä jalalla ja ruhjeilla.. Samalla meni 2800€ pyörä lunastukseen mutta tärkeintä että on hengissä..


    • 31v. äiti

      Muistaako joku sen lääkärin (en saa millään nimeä päähäni), joka kiersi 80-luvulla kouluissa ja näytti karmeita kuvia onnettomuuksista? Mikähän sen nimi oli? Nuutinen tai jotain sellaista? Muistan vain, että oli aika karmeaa mennä niiden kuvien jälkeen ruokailuun. Meidän koululle tuli samalla pyöräilykypäräsuositus (huom, ei vielä pakko). Se oli silloin 80-luvun lopulla, kun ainakin meidän luokalle tilatut kypärät oli vielä pelkkää styroksia ja tasan kahden värisiä: tytöille punaiset ja pojille siniset. Nykyään ainakin skeittikypäristä löytyy aika hyvännäköisiäkin vaihtoehtoja, jopa 13- ja 14-vuotiainen poikien mielestä.

    • -.-

      Mitä varten ei voi vanhemmat sanoa "sun oma päätös, mutta muista jos et käytä kypärää oot itte vastuusta ittestäs" tai jtn.?????????

      • äiti-78

        Joskus melkein tekisi mieli sanoa noin, kun asioista inttäminen on niin typerää, mutta sehän ei pidä paikkaansa. Nuori ei ole itsestään vastuussa, vaan hän on vanhempien vastuulla. Onneksi moni vanhempi myös kantaa tätä vastuuta! Aikuisena on välillä melkein ikävä sitä tunnetta, että koko ajan on joku, joka haluaa auttaa ja tarkoittaa pohjimmiltaan aina hyvää. Vastuu ja vapaus kun aina kulkevat käsi kädessä: toisen lisääminen tuo toistakin automaattisesti lisää. Olisihan se kiva olla jossain vaiheessa elämää täysin vapaa ja itsenäinen, eikä vastuussa yhtään mistään. Ehkä sitten 70-vuotiaana voi jo sanoa, että hittolainen, mä teen just niinku haluan, muista viis! :-)


    • roflolololololoolool

      sinä autokouluope! kyllähän sitä voi kuunnellakin tuleeko auto? ja yleensä katson jo paljon ennen risteystä onko auto tulossa. ja olet mennyt jo pois aiheesta :D ja kyllä ne nopeat refleksit auttavat... sinulla katsos ei ole refleksejä koskaan ollutkaan niin et voi tietää :)

    • söpöhöpö123

      Kyllä autokoulunope on oikeassa siitä reaktioajasta, joka on kaikilla ihmisillä se n. 1-2sek. Refleksi ei ole sama asia kuin reaktionopeus. Pyörän saa kuitenkin aika nopeasti pysähtymään ellei tule tosi lujaa alamäkeen.

      Kypäristä vielä: noloja ovat ne, joilla ei ole riittävästi itsetuntoa niiden pitämiseen, joten he antavat muiden mielipiteiden ohjata omaa toimintaansa.

    • 24g32t32t2qhy43g

      Ainoastaan jotkut homoluuserinörtit käyttää pyöräillessä jotain kypärää, varmaan pyöräilevät kokoajan kuset housuissa kun pelkäävät että kaatuvat, koska iskä otti juuri eilen apupyörät pois.

      Ja jotkut jopa maksavat jostakin pyöräilykypärästä satasen verran. Silkkaa turhuutta, sanon minä.

    • En käytä kypärää

      Siis änkekää ne vit un kypärät sinne persukseen. Ajtelaanpas että koulussa on vaikka 500 oppilasta ja sä käytät kypärää sit jollain vitun kelleperseellä on kypära niin mollaisko ne muut 498 oppilasta sua ja kellipersettä. Ja mitä viyun ideaa antaa tyyliin jollekin 15 vuotiaalle kypärää

    • Lollerosdgåj

      Meidän yhteiskoulussa ei ole kypäräpakkoa yläasteella. Ala-asteella on vain yksi kauempaa tuleva luokka, joka olemme me, ja meillä on kypäräpakko. Kaikki pyöräilijät käyttävät luokastamme kypärää, mutta yläasteelle siirtyessä tuskin kovin moni enää käyttääkään. Siitä voi oikeasti saada traumoja, jos kiusataan ja ne traumat voivat olla pysyviä.
      Kumpi on pahempi:
      1. Menent kouluun kypärä päässä ja joudut kiusatuksi joka päivä ja traumat ovat niin suuret, että vielä 80-vuotiaanakin olet traumojen vankina.
      2. Ajat ilman kypärää
      Siis tosi tyhmiä ne vanhemmat, jotka pakottaa käyttään kypärää! Meillä ei onneksi ole pakko...

    • Peetze

      Niin riippuu vähän siitäkin että millaista ajoa ajaa ja kuinka koheltaja on. Itse ajan pääsääntöisesti maastoajoa eikä tulisi mieleenkään lähteä pyörän päälle ilman kypärää, vaikka kokemusta maastoajosta on jo kohta kymmenisen vuotta. Perheessä jokainen muukin käyttää. Meilläpäin asia on ymmärretty niin että on tyhmemmän näköistä ajaa ilman kypärää kun kypärän kanssa. Onhan se paljon uskottavampaakin harrastella kunnon varusteilla.

    • oon 13 w ja käytän

      mua ei ainakaan ole kiusattu vaikka käytänkin kypärää.
      Varmaan jotkut puhuu paskaa musta selän takana, mut ei se mua haittaa.

      Oon nyt kasilla ja täytän viikon pääst 14 w. Meidän koulussa on 300 oppilasta, ja ehk alle puolet niistä jotka pyöräilee käyttää kypärää. Kyllä mun mielestä kypärä on käytännöllinen ja en mäkää haluu kuolla tai saada jotain pysyviä aivovammoja sen takii koska en käytä kypärää.

      Meidän äiti sanoo et jos en käytä kypärää nii sit saan kävellä ja pyörä takavarikoidaan.
      et joo mut kyl mä käytän kypärää ku ei mua kuitenkaan kiusata siitä ja kaveritki sanoo et mä oon fiksu ku käytän, ne jotka ei käytä on tyhmii

    • äidin vinkki

      Minä olen sanonut omalleni, että ymmärrän, jos ei halua kypärää käyttää, mutta en anna siihen lupaa. Olen sanonut, etten antaisi ikinä itselleni anteeksi, jos hän loukkaantuisi ilman kypärää ja minulta olisi siihen lupa. Jos ei käytä, niin ei käytä, mutta lupaa en ole antanut. Hän on ymmärtänyt pointtini ja käyttää kypärää edelleen.

    • %

      En käytä kypärää, vaikka mun kaverit käyttääkin. Emmää sitä pelkää että mua kiusattais tai jotain, ei niitä mun kavereitakaan oo kiusattu. Se nyt vaan on yksinkertasesti ruma ja sitä paitsi jos on ponnari päässä niinkun mulla yleensä on, niin ei sitä kypärää ees saa päähän. Ja kuinka moni ihminen on ollu sellasessa tilanteessa että olis oikeesti kuollu ilman kypärää? Mä en ainakaan tunne ainuttakaan.

    • kypärät#¤&/¤(&

      Jos reaktio aika on 1-2sekunttia niin WTF!?!?!?
      tänään kun kaveri jarrutti yhtäkkiä edessäni pyörän kanssa niin ehkä (enintään puol sekuntii niin pyörä on jo endo asennos) :D
      Enkä käyttänyt kypärää. ja vielä elossa! :D

      Ja viime vuonna kun pyörässä ei toiminutkaan jarrut niin autotielle olen jo kääntynyt -> molemmista suunnista tulee auto -> eka auto -> kerkeää jarruttamaan just ja just toinen auto -> ei jarruta lainkaan? O.o mutta kerkiän silti pois alta :D -> vielä elossa!

      ja kerran kun kaaduin soratiellä (jyrkkä alamäki)

      Olin pyöräilemässä -> jyrkässä soramäessä orava juokseekin yht äkkiä pyörän edestä -> kaikki jarrut heti -> pyörä jatkaa matkaa liusuen ->
      pyörä alkaa liusua hallitsemattomasti -> päästän jarrut -> pyörä alkaa mennä entistä lujempaa hallitsemattomasti -> huomaan että edestä tulee pyöräiliä ->
      edessä oleva pyöräilijä jarruttaa äkkiä ja menee tien reunaan (polun) ->takaritsalla ollut reppuni tippuu -> reppu aukeaa ja tavarat liukuvat perässäni -> edessä oleva pyöräilijä ottaa puhelinta jo valmiiksi -> mutta ennen kuin hän kerkeää soittamaan 112:koseen alan liusua häntä kohti -> hän yrittää juosta toiselle puolelle polkua -> hän kaatuu repustani tippuviin tavaroihin ->
      ajan melkein hänen päältä -> sen jälkeen kun sain pyörän väistettyä juuri ja juuri niin kaadun -> (ei ollut pyöräily kypärää) (en olisi tarvinnutkaan) kaaduin kyljenneni nyt mäkeä vierii alas : minä,pyörä,reppu ja esineitä mitkä olivat repussa ja niiden lisäksi pikku kiviä -> nyt kun vierin alas mäkeä niin ohjaan itseni ojaan -> rätinällä menen ojaan oksien sekaan -> pyörä lentää ( parin sentin päästä minusta) minun vierelleni -> kohta henkilö jonka päältä melkein ajoin tuli minun luokseni ja veti minut ojasta ja kysyi olenko kunnossa ->
      vastasin tietysti että olen mutta -> huomasin nyt että polveni ja kyynärpääni vuotavat verta ja kaikkialla muuallakin oli pientä haavaa (paitsi päässä)
      eli kypärä on hyödytön :)

      vielä yksi esimerkki: en jaksa kirjottaa koko tarinaa joten

      -> ajoin puuta päin -> lensin puun vierestä :) voltilla pyllylleni :DD

      eikä kypärää ollut taaskaan -> olisi ollut turha.

      kaiken noiden jälkeen kirjotan nauraen tätä :D

      ja ne on ihan liioiteltuja nämä -> aivomössöt pitkin tietä jutut koska vaikka tietäisit että kuolisit niin suojelisit päätäsi käsillä refleksejesi takia!

    • seiskalle menossa

      siis meen syksyllä ite seiskalle, oon 12v. lopetin nyt keväällä kypärän käytön koska mua alettais vielä ENEMMÄN kiusata seiskalla. mua haukutaan muutenkin sukunimen vuoksi, ja en jaksais tulla haukutuks kypärän takia.

      kukaan muu ei käytä ja ite oon vieläkin hengissä vaikka viimeks tänään iltapäivällä törmäsin autoon. olin ylittämässä tietä pyörällä (seisoin pyörän kans jalkakäytävällä, ei suojatietä) ja etin sopivaa rakoa autoletkassa millon vois ylittää.. sit just mun eteen parkkeeras tummanvirhree tila-auto, ja se pakitti ruutuun. sen keulan eestä oisin päässy. sillon tuli rako ja lähin ajamaan. ajoin puoli metriä, se tila-auto lähti ajamaan hitaasti vielä eteenpäin. törmäsi muhun, kompuroin siinä vähän aikaa, autoa ajava nainen pudisti mulle päätään. pyyhkäsin hiukset naamalta ja ylitin tien. sen pitunen se.

      siis pointti on että pakottaminen ei auta, kypärän otan aina heti päästä kulman takana ja survon laukkuun. sama juttu ulkotakin kans ennen lokakuuta ja huhtikuun alusta alkaen, lämpötilasta riippuen. on itellä sen verran järkee etten auton alle suin päin aja. tänäänki vaan en tienny että se auto lähtis ajamaan eteenpäin, oletin että se pysähtyis siihen.

      mut kypärästä ei ainakaan mulle ole mitää hyötyä koska otan aina automaattisesti käsillä vastaan:D käsiin tulee pintanaarmuja joskus mut en halua potta päässä kulkee...

      paras kaveri on 14v ja tulee samalla luokalle, saa keväällä mopon jos onnistuu saamaan kortin niin sit ostan mopokypärän tai käytän isosiskon kypärää... ja kuljen kaverin kyydillä.

    • idiootit vanhemmat!

      vanhemmat on ihan vammasii kun ne sanoo no tietty pitää olla kypärä ilman sitä et aja pyörällä ja jos nähään sut ajamassa joku kerta ilman kypärää niin tulee viikon kotiaresti ei vittun että vituttaa kenenkäään mun kavereista ei tartte käyttää oon jo 13 vituttaa perkeleesti

    • järkevä ihminen -98

      Moi, oon kohta 14v tyttö, joka pitää pyöräilykypärää ajaessaan pyörällä. En tajuu sitä miksi nuoret ja aikuset ei pidä kypärää. Varmaan 3/4 mun luokaltakin ei pidä kypärää. No jos kaadut ja lennät pää edellä maahan ja kuolet ,niin "miksi et käyttänyt kypärää" pyörii monen perheenhenkilön mielessä.

    • -cahu-

      mä lopetin kypärän käytön 9 vuotiiaana.
      mutsi ei kylläkäään tykänny asiasta.
      nyt on eka vuos ku mutsi ei jankuta et kypärä päähän! :D

    • 6+14

      Itse menen kahdeksannelle enkä ole enää neljännen luokan jälkeen käyttänyt kypärää, koska sen jälkeen ei ole enää pakotettu.

      Tottakai kypärä on hyödyllinen ja halpa henkivakuutus, tyhmä olen kun en käytä, mutta olkaa te muut viisaampia. :)

    • Perusteini

      SIIS D444444444444444444444 VÄHÄX MÄ OON KUUL KYPÄRÄT ON NÖSSÖILLE VÄHÄX D4444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444MULLA ON KÄPPI JA HOUSUT PUOLITANGOS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!ZIIZ VÄHÄX D4444444444444444444444444444444444444444444444

    • hyiiiiiii

      Ei todellakaan

    • Seiskaluokkalainen

      Mä oon 13 ja haluaisin käyttää kypärää mutta ei muutkaan käytä! Varmasti monet ajattelee samalla tavalla kuin minä mutta kukaan ei uskalla tehdä aloitetta ja saada muutkin käyttämään. En minäkään uskalla. Koulun kaikki mopoilijat käyttää kyllä kypärää mutta se on enemminkin siistiä kuin noloa, mopolla kun ei varmaan saa edes ajaa ilman kypärää...

      • Joku0183

        Tehkää keväällä joku kypärävallankumous jossa kaikki sinun tavallasi ajattelevat laittavat hiihtoloman jälkeen kypärät päähän, sitten kunhan aloittavat oman pyöräilykautensa.


    • yeruyeuet

      Ap, vie ne kivalle päiväretkelle Invalidiliiton Synapsian kahvilaan. Voin raahautua moikkaamaan. Eiköhän viesti mene pikku viiveellä perille, kun vain näkevät millaista jälkeä aivovammasta voi tulla. Hautuumaalle vieminen ei varmaankaan auttaisi.

      Mutta tuo kypäräinho kuuluu ikävaiheeseen, jolloin on obsessioita joka toisesta asiasta, etenkin ulkonäön suhteen.

    • 65677
    • Moporkkalaf

      Mikä logiikka on siinä, että ala-asteen jälkeen pyöräilykypärän käyttäjät leimataan noloiksi, mutta sitten kun saadaan mopo niin se mopokypärä on jopa siisti? Vai käyttäisiköhän teinit niitäkään jos sen käyttämättömyydestä ei sakotettaisi...

    • kypäräpois

      hei! Oon 13v tyttö ja menin tänä syksynä yläasteelle. Koulussamme on vain yläaste ja lukio, joten ollaan niitä noloimpia ja ärsyttäviä pikku ököjä. Koulussani kukaan ei käytä kypärää ja vain muutamalla se roikkuu siinä ohjaus tangossa. Vanhemmat käskee mua käyttämään mutten vaan halua, koska tiiän et mua alettais kiusaamaan siitä jne. Vanhemmat ei vaa ymmärrä sitä. Yleesä tein sillee et lähin kotoa ja laitoin sit ku kukaan ei nää nii kypärän tankoo mut jäin siitä kiinni!! Nyt en tiiä mitä teen ku en haluu käyttää koulussa muiden nähden (muualla kyllä käytän), vihaan mun ylisuojelevii vanhempii! Haluisin toisaalta käyttää, mutten viityi joten en myöskää käytä en tiiä oikeesti miks en saa olla käyttämättä koulumatkoilla!!😠

    • Anonyymi

      Voitteko tulla käymään täällä minun luona kylässä?? Osoitteessa: Päiväkummunkaari 4B3 57230 Savonlinna. Ota lapset mukaan minun luokse kylään ja sano lapsille että ottaa pyöräilykypärät mukaan tänne minun luokse kylään. Jotta voidaan leikkiä niillä pyöräilykypärillä!! Osaavatko sinun lapset kiinnittää pyöräilykypärän hihnan kiinni leuan alle ?? Jos lapset osaavat laittaa sen pyöräilykypärän hihnan kiinni leuan alle niin lapsesi voisivat laittaa sen pyöräilykypärän hihnan minun leuan alle ihan itse! Voitko vastata tähän minun viestiini sähköpostiini joka on: [email protected]
      T. Tomi Juvonen Savonlinnasta.

    • Anonyymi

      Me kavereitten kaa aina pidetää kypärää ei kai siin mitää noloo mut jos hyvin osa ajaa ja eikä ala nostelee liikaa keulaa ni sit en usko et tarvii

    • Anonyymi

      En kyllä ihmettele. Jos osaa ajaa pyörällä niin kaikki menee hyvin. Eikä se pahviroska mitään auta kun päähän asuu harveiten.

    • Anonyymi

      Mua ärsyttää ku en saa ajaa ilman kypärää. Mun muut kaverit saa ajaa paitsi minä ja mua ain mollataan ja nuretaan ku kypärä pitää olla. En saa ajaa pyöräl koko kesänä jos vanhemmat näkee ajamas ilman kypärää...

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6729
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4360
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2783
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2090
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1643
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1437
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1141
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1127
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1114
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1081
    Aihe