Ms-tauti on kyllä V-maisin

grrrrrrrrrrrgrrrrrrr

tauti, mitä tiedän. Kohta 20-vuotta olen tehnyt tuttavuutta sen kanssa.
Ymmärrän kaikkia niitä, jotka harkitsevat elämän lopettamista oman käden kautta kunhan tauti saa kunnolla otteeseensa.
Vaikka itse jotenkin pärjäisinkin sairauteni kanssa niin ympäristön suhtautuminen on todella järkyttävää.
Haluan vetäytyä pois näiden "terveiden" maailmasta mahdollisimman kauas!
Pieni oppitunti ois paikallaan aika monelle asiasta .
Siis ihan henkilökohtanen!

23

1541

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei elämästä selviä..

      MS on monimuotoinen tauti ja näin ollen ei pidä yleistää! On myös lieviä tapauksia. Turha pelotella ja järkyttää esim. vasta dg:n saaneita kauhukuvilla. Ihmisen omasta asenteesta on myös paljon kiinni...ja se takuulla heijastaa siihen ympäristöönkin! Ei kukaan, on diagnosoitu tai ns terve, tiedä huomisesta, kukaan täällä ei ole "turvassa" sairauksilta. Katkeruus ei kenenkään oloa paranna!!!

    • grrrrrgrrrr

      Enpä todellakaan yleistä. Kerroin vain omasta kokemuksesta ja tiedän varsin hyvin, että tätä tautia on monen tasoista.
      Toivon kaikille sairastuneille sitä parasta mahdollista eli lievintä sairauden muotoa jos kerran on pakko sairastaa.
      Minulla on oikeus olla vihainen, katkera ym. negatiivista. Vai pitäiskö laittaa kestohymy päälle, vaikka kuinka sattuu.
      Täällä Suomessa aletaan olla kuin konsanaan Venäjällä ennenvanhaan, että mitään ei saa sanoa ääneen, vaan kaiken pitää näyttää ulospäin kauniilta ja hyvältä.
      Ihmisellä on kaikenlaisia tunteita, ne vaan koetaan ja ne tulee toivottavasti myös ulos, eivätkä patoudu sisään.
      Päivät ovat erilaisia; toisinaan helppoja ja valoisia ja toisinaan raskaita ja kyynelten täyttämiä. Ei sille vaan voi mitään.
      Elämä on jatkuvan muutoksen kourissa.
      Hyvää ja onnellista jatkoa 2. kirjoittajalle.

      • ei elämästä selviä..

        Sinulla on oikeus olla vihainen...vaan kenelle sitä olet? Läheisille, muille ihmisille....onko syy sairastumiseesi heissä? Itsellesi....mitä olisit voinut tehdä välttääksesi taudin? Elämälle....joka ei koskaan ole ihmisille tasapuolinen, eikä sen kulkua aina pysty ohjaamaan.
        Katkeruuteenkin on toki oikeus, mutta onko siitä jotain hyötyä tai apua? Kokemukseni mukaan, se tekee elämästä vielä ikävämpää. Kestohymykin on turhaa. Tottakai tunteensa pitää ääneen saada sanoa, mutta muista sanoa myös silloin, kun on se parempi päivä. Itsesääli on turhaa.

        Kaikilla ihmissä on parempia ja huonompia päiviä, se on elämää. Maailmassa on paljon pahempiakin sairauksia ja kohtaloita. On paljon ihmisiä, jotka ei pysty tänne kirjoittamaan tuntemuksistaan tai ilmaisemaan itseään millään lailla.
        Tiedän kyllä, että huonona päivänä mitkään ajatukset ei auta, mutta aina voi yrittää.

        Minulla itsellänikin oli tuo katkera aika, mutta se oli heti dg:n jälkeen, sittemmin annoin periksi, kun en kerran asialle mitään voi.
        Nauti niistä paremmista päivistä ja kerää silloin voimia niille huonommille päiville! Usko siihen, että se parempi päivä aina joskus tulee!
        Sinulle myös hyvää jatkoa!


    • Zar_a

      Täällä neurologinen sairaus, muttei kukaan tiedä, mikä. Tutkimukset yhä kesken. Joatain Ms-taudin, borrelioosin ja neurosarkoidoosin välimaastosta.
      Itse yli vuosikymmenen sairastettuani olen myös tajunnut, että yhteiskunta on tarkoitettu vain terveille, työssäkäyville ja jaksaville ihmisille. Me muut olemmekin sitten jo asia erikseen. Toki on itsestä kiinni, miten ympäristö suhtautuu, mutta jaksaako sitä aina "terveiden" joukossa selitellä, miksi on poissa työelämästä jne jne. Ja varsinkin, kun ihmistä tunnutaan arvottavana hyvin pitkälti vain sen työn kautta. So sad :(
      Ymmärrän aloittajan fiiliksen. Kun olo on kertakaikkisen karsea, ei vaan jaksa ajatella positiivisesti. Olisi pikemminkin epänormaalia, jos "raatokunnossakin" jaksaisi hehkuttaa elämän ihanuutta ja ajatella, että jollain muulla asiat ovat vielä huonommin? En minä ainakaan jaksa. Silloin on lupa itkeä ja olla surullinen. Ja se katkeruus-ei sitä välttämättä tarvitse kohdistaa kehenkään. Se on vain tunnetila, kun olo on kurja. Eikä siitäkään saa syyllistää.
      Onneksi on niitä valoisampiakin päiviä. Elämä ottaa ja elämä antaa :)
      Jaksamisia molemmille kirjoittajille ja onneksi on näitä palstoja, joista tarkoitus aada vertaistukea-ei moittia muita siitä, miten he sairautensa kokevat

    • 16

      Miksi ms-tautidiagnoosin saaneen tarvitsisi miettiä, järkyttyykö joku tuore ms, tai sitä itsellään epäilevä?. Miksi diagnoosin saaneen jotenkin pitäisi/kuuluisi olla kertomatta omista fiiliksistään? Miksi ei saisi olla vittuuntunut omaan tautiinsa ja/tai elämäänsä? Miksipä ei saisi olla vaikkapa hiukkasen itsesäälissä tai vaikkapa sairaan katkera?

      Mä en ainakaan tarvitse 2. kirjoittajan tekopyhää suhtautumistapaa elämään ja sen karikkoihin. Mua ei tarvitse yrittää opettaa, kuinka mun pitäisi elää elämääni tän sairauden kanssa. On helppoa dissata toisen kokema ja verhota sanomansa tekopyhään paskaan, joka osoittaa vain sen, ettei 2. kirjoittaja todellisuudessa tiedä tästä taudista yhtään mitään.

      • ei elämästä selviä

        Ikävää, että 2. kirjoittajan kommentit ärsytti...osui ja upposi:).
        En ole tekopyhä! En halua opettaa ketään! Halusin kertoa oman suhtautumiseni sairauteen, josta 10 vuoden kokemuksella väitän jo jotain tietäväni! Olkaa ihan vapaasti vittuuntuneita ja valittakaa ihan rauhassa, jos olonne siitä paranee! Mutta antakaa minun ajatella elämästä positiivisesti, se on tapani selviytyä. Jos toisille sopii paremmin valittaminen ja maailmalle uhoaminen...niin siitä vaan! Älkää miettikö muita ihmisiä, tärkeintähän täällä on vain minä,minä,minä.


      • vielä terve mies

        Niin no, keinonsa kullakin selviytyä ja mikään tapa ei varmasti ole oikea tai väärä. Ihmiset kokee ja näkee asiat erilailla. Minulla ei ole ms-tautia, mutta läheiselläni on ja hän on juurikin tällä "v-linjalla" ja vihainen kaikille terveille ja fiilikset tulee kyllä kaikkien tietoon. Melko raskasta läheisille. Auttamaan pyritään kaikessa missä voidaan, mutta välillä mikään ei riitä.

        Joskus sitä toivoisi pientä asennemuutosta elämään.


      • 12
        ei elämästä selviä kirjoitti:

        Ikävää, että 2. kirjoittajan kommentit ärsytti...osui ja upposi:).
        En ole tekopyhä! En halua opettaa ketään! Halusin kertoa oman suhtautumiseni sairauteen, josta 10 vuoden kokemuksella väitän jo jotain tietäväni! Olkaa ihan vapaasti vittuuntuneita ja valittakaa ihan rauhassa, jos olonne siitä paranee! Mutta antakaa minun ajatella elämästä positiivisesti, se on tapani selviytyä. Jos toisille sopii paremmin valittaminen ja maailmalle uhoaminen...niin siitä vaan! Älkää miettikö muita ihmisiä, tärkeintähän täällä on vain minä,minä,minä.

        Vai osui ja upposi? Niinhän siinä nyt tais tapahtua, kun tarvitsee niin selitellä ja kirjoituksiaan.

        Ja todella, silloin kun ihminen on todella sairas, verillä ja rikki, ainoa asia, joka merkitsee on oma itse, selviytyminen ja elossa pysyminen. Silloin ei puiden halailut, peacet and lovet sun muun maailman parannukset paljoa auta.


      • et ole täällä yksin
        12 kirjoitti:

        Vai osui ja upposi? Niinhän siinä nyt tais tapahtua, kun tarvitsee niin selitellä ja kirjoituksiaan.

        Ja todella, silloin kun ihminen on todella sairas, verillä ja rikki, ainoa asia, joka merkitsee on oma itse, selviytyminen ja elossa pysyminen. Silloin ei puiden halailut, peacet and lovet sun muun maailman parannukset paljoa auta.

        Ms-tauti ei ole maailman pahin sairaus. Ms-tautinen ei ole maailman napa. Ajettele sinä, että olet se tärkein ja muulla ei ole väliä...mutta älä tule toisille väittämään, että tapasi on se ainoa oikea. Puiden halailu ei kuulumun "metodeihini" mutta joillekin siitäkin voi olla apua...älä väheksy muiden keinoja.


      • 23
        et ole täällä yksin kirjoitti:

        Ms-tauti ei ole maailman pahin sairaus. Ms-tautinen ei ole maailman napa. Ajettele sinä, että olet se tärkein ja muulla ei ole väliä...mutta älä tule toisille väittämään, että tapasi on se ainoa oikea. Puiden halailu ei kuulumun "metodeihini" mutta joillekin siitäkin voi olla apua...älä väheksy muiden keinoja.

        Plaah, plaaplaa... Sun euforias ja naiivius loppuu aikanaan ja elämän realismi kopsahtaa kovalla kädellä. Kasvattele vaikka kukkia siihen asti. Kukkahattutädin "metodit" sulla onkin jo hyvin hanskassa.


      • 40 + 40
        23 kirjoitti:

        Plaah, plaaplaa... Sun euforias ja naiivius loppuu aikanaan ja elämän realismi kopsahtaa kovalla kädellä. Kasvattele vaikka kukkia siihen asti. Kukkahattutädin "metodit" sulla onkin jo hyvin hanskassa.

        Se voi olla, mutta miksi itkeä sitä etukäteen? Katsos, elämässä voi tapahtua yhtäkkiä mitä vaan, se voi jopa päättyä, mutta turha sitä on etukäteen surra. Kannattais sunkin vaikka kasvattaa kukkia ja hellittää hiukan, vois elämä näyttää huomattavasti mukavammalta. Katkeruus vanhentaa ennenaikaisesti.


      • ?
        40 + 40 kirjoitti:

        Se voi olla, mutta miksi itkeä sitä etukäteen? Katsos, elämässä voi tapahtua yhtäkkiä mitä vaan, se voi jopa päättyä, mutta turha sitä on etukäteen surra. Kannattais sunkin vaikka kasvattaa kukkia ja hellittää hiukan, vois elämä näyttää huomattavasti mukavammalta. Katkeruus vanhentaa ennenaikaisesti.

        Mistä tiiät, että katkeruus vanhentaa ennenaikaisesti? Kuin monta vuotta?


    • zadaaaaaaaaaaaaaa

      Surullista, kun minä muutun vähitellen elämän sivustaseuraajaksi. En enää osallistu siellä ELÄMÄN keskipisteessä. Olen jo aika pitkälti syrjäytynyt ja välttelen monia asioita.
      Esim. Käyn kaupassa yhä vaan harvemmin ja mieluummin juuri ennen kaupan sulkemisaikaa, ettei minun tarvitse nähdä ketään "uteiaita" ihmisiä tai tuttuja tai ylipäätään ketään.
      En välitä enää ulknäöstäni. Enkä osta vaatteita. Oikeesti en JAKSA!
      Kotonani voin olla minkänäköinen tahansa ja tehdä mitä haluan tai jaksan piittaamatta muiden katseista.
      Kaikilla Ms-potilailla tuntuu/kuulostaa aina olevan niin kivaa ja hauskaa. Aivankuin tämä mäsä antais jonkun puuttuvan lisämausteen elämälle.
      Olen vakavasti sitä mieltä, että se paremminkin on lohkaissut suuren osan mahdollisuudestani kokea normaalia elämää. Tämä on vaan realiteetti.
      Nyt elän loppuelämäni B-luokan kansalaisena. Sisäinen maailmani on pääsääntöisesti surullinen.
      Terveydenhultokaan ei vastaa meidän Ms-potilaiden tarpeisiin siinä määrin kuin pitäisi. Loppujenlopuksi kukaan ei ole kiinnostunut meidän sairaudestamme. Käymme vaan vuositarkastuksessa näyttämässä naamaamme. Siellä todetaan mahd. uudet oireet ja krempat, joille ei ole tehtävissä mitään.
      Että Kiitos vaan ja näkemiin! Soittele jos tulee seuraavan vuoden aikana mitään "akuuttia" asiaa. Joka kerta vielä eri lääkäri.
      Onko tässä jotain mieltä ylentävää ja positiivista?
      Ei minusta.

    • 24

      Maailma on pullollaan näitä nimim. "ei elämästä selviä" -besserwissereitä ja "tsemppaajia", jotka kokevat olevansa muiden yläpuolella ja katsovat tehtäväkseen opettaa, opastaa ja valistaa meitä muita. Ja valitettavan moni näistä besserwissereistä on täysin ilman kokemuspohjaa ja ja katsovat oikeudekseen käydä asioihin kiinni perinteisellä mutu-tuntumalla. Mutta kun pitää vaan päästä pätemään ja kertomaan, kuinka tätä elämää tulisi elää ja olla, omasta "putkinäkövinkkelistään" (enkä viittaa nyt ollenkaan mihinkään silmäsairauksiin).

      • MF

        Minullla on kokemusta tästä vuoristoradasta 20 vuotta ja välillä viheltää eri oireineen todella kovaa. Silti alusta pitäen olen pyrkinyt siihen, etten anna vitutukselle valtaa. En siinäkään tilanteessa kun viheltää ms oireet, soiermannin kivut ja levottomat jalat kaikki yhtäaikaa. En salaile tautia mitenkään, kuljen kepin kanssa ja elän niin normaalisti kuin mahdollista. Minä en ole tätä tautia hankkinut, niin miksi sitä häpeäisin. Jos joku virnuilee, niin hänelle voisi sanoa, että voit kompastua jo seuraavaan kynnykseen ja olet joukossa mukana. Ei ole kukaan kyllä virnuillu missään vaiheessa. Päinvastoin, auttavia käsiä heilahtelee joka päivä ja eri ikäluokista.


    • Vihanen Vammanen

      Noin se vaan menee, että jos olet iloinen ja positiivinen vammainen niin sut saatetaan hyväksyä ja "kädet heilahtelee". Mutta jos et ole, etkä yrityksistä huolimatta asialle mitään voi niin tervemenoa vaan. Minä haluan perustaa Syystä Vihaisten ja Vittuuntuneiden puolueen, johon pääsee vain jos on ikävä ihminen, sairas, masentuntut, ahdistunut, ankea ja muuutenkin onneton. Positiivisilta eletäänpäs reippasti (HIV-semmosia lukuunottamatta) maailmanparantajilta pääsy kielletty!

    • aileen 1

      osasko kukaan kertoa onko enää ollenkaan sitä ms-maailma sivustoa mihin kirjauduttiin ja missä voi keskustella muiden ms tyyppien tms.kanssa?

    • jaska.joku.jokunen

      No eipä ole enää ms-maailmalla forumia. On sitte tää ms parlamentti, sekä ms ryhmä facebookissa. Tietty tämäkin olis oivallinen forumi, mutta asiasta ja asian vierestä pitäis jonkun höpöttää. Toi facebook on vähän vieraan olonen tämmöselle 5 kybäselle.

      • aileen1

        Kiitos vastauksesta!
        Joo;en ole lärviopuksessa enkä mene.
        Kuinka typerää,V…tu.


    • tuore MS-diagnosoitu

      "Vaikka itse jotenkin pärjäisinkin sairauteni kanssa niin ympäristön suhtautuminen on todella järkyttävää"

      Mitä tarkemmin ottaen tarkoitat tuolla ympäristön suhtautumisella?

      Minulla on vasta diagnosoitu MS-tauti ja vaikka voinkin nyt hyvin, ymmärrän vihaisuutta tästä sairaudesta. Tunteitahan ne vain ovat, ei tunteitaan, tai toisten tunteita tule pelätä ja siivota maton alle näkymättömiin.

      Silloin kun sain diagnoosin, sain hoitohenkilökunnalta erilaisia MS-vihkosia ja esitteitä enkä tiennyt räjähtääkö turhautuneisuudesta vai kuitatako reaktioni sarkastisella naurulla, kun luin yhdestä vihkosesta MS-diagnosoiduille suunnatun ohjeen: "Muista aina puhua MS-taudistasi positiiviseen sävyyn!"

      WTF???

      Olen itse aina ollut syrjäänvetäytyvää persoonallisuustyyppiä, onneksi, sillä nyt en kyllä välitä paljoakaan toisten ihmisten ihmettelystä ja ymmärtämättömyydestä. Olenkin suunnitellut, että jos jossain vaiheessa tulevaisuudessa tauti saa pahan otteen kropastani, erakoidun ihan vapaaehtoisesti ja olen toisten ihmisten kanssa tekemisissä vain sen, mikä on välttämätöntä hoitoni ja arkisen pärjäämiseni kannalta.

      • tuore MS-diagnosoitu

        Ja se on vielä sanottava, että minulla on se "etu", että tulin uskoon kolmisen vuotta ennen diagnoosiin johtanutta taudin rajua puhkeamista. Jo sairaalassa maatessani ja juuri saatua diagnoosia ajatellesseni totesin, että muilta ihmisiltä en tule hakemaan sen kummempaa henkistä tukea ja apua, vaan ainoastaan tarvittaessa konkreettista apua, ja haen henkisen avun Jumalalta.

        Minulla on nuoreen ikääni nähden paljon kokemusta lähinnä elämän varjopuolelta enkä ole koskaan oikein kokenut, että muut ihmiset osaisivat auttaa minua, kun heidän ymmärryksensä on niin paljon vähäisempi (kuulostipa ylimieliseltä, mutta se on rehellinen kokemukseni).

        Jumala ei ole tähän mennessä hylännyt minua ahdinkoon kertaakaan, Hänen apuunsa voin luottaa.


    • 10v elämästä

      Ei tässä Jumalat auta! Pian ei enää näkiskään raamattuja lukea, kun ms vie näköjään toisestakin silmästä näön.
      Olen niin monet kerrat haukkunut jumalat maan rakoon, anteeksi vain mutta tuo viimeinen lauseesi kuuloistaisi minun mailmassani kuin kieron käytetynauton kauppiaan myyntipuheelta....apua EI ole tulossa, vaan ongelmia tasaseen tahtiin!

      En halua olla sinulle ilkeä, vaan tulee kerrottua oma suhtautuminen yläkertaan: Minkä tempun mulle teki.

    • 0077

      Morjes!

      Tulin tänne kun ihmettelen näitä kaikkia oireita mitä minulla on. Minulla on 2suuntainen mielialahäiriö ja kaikki kivut ja muut oireet laitetaan täysin terveyspuolella sen piikkiin. Sopivaa lääkettä 2s:een ei ole löytynyt ja se ainoakin aiheuttaa inhottavia sydänoireita.
      Joka tapauksessa itse 2suuntainen mielialahäiriökin on jo itsessään niin veemäinen tauti kuin olla voi. Siihen ei heru mitään tukea mistään suunnasta. Face on vain terveiden höpötystä, tämä on todellakin terveiden maailma. Kyllä täältä tekisi mieli lähteä kävelemään oman käden kautta, mutta ei auta. Mielialat vaihtelee eikä tässä elämässä ole mitään toivoa saada mitään pysyvää aikaan.

      Siskolla on ms-tauti ja sepä tästä omasta elämästänikin enää uupuisi. Silmien taakse koskee, ristiselkään koskee koko ajan makuulla ja eturauhaseen, palan tunne puristaa kurkusta, seksuaaliset halut loppuivat joku kuukausi sitten täysin. Voihan tämä muutakin olla, mutta se on todellista, vaikka kuinka päätä syytetään.

      Rahaa ei ole itseään hoidattaa, että edes pääsisi hierontaan. Yhtä kitumista päivästä, viikosta, kuukaudesta toiseen. Ja yhteiskunta menee vain alaspäin. Ihmettelen miten sitä vielä elää, kun homma on jo nähty.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      3010
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      26
      2089
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2034
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      91
      1863
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      71
      1573
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1323
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1232
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1221
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1181
    Aihe