Sijaisvanhemmat ankaria ja itsekkäitä?

huolissaan

Kaverini on sijaisperheessä,koska oma äitinsä oli...höm..kykenemätön hoitaa häntä ,kun hän oli pieni. Noh,nyt sitten kaverini haluaa vimmatusti tavata OIKEAN äitinsä. Otti sitten kirjeitse ja salaa puhelimella yhteyttä häneen. He tapasivat ja juttelivat salaa,ja biologinen äiti olikin tosi mukava ja vakuutti haluavansa tyttärensä takaisin. Noh, tytön sijaisvanhemmat saivat kuulla tästä,eikä kaverini saanut mennä enää minun kanssani YKSIN ulos, vahtia. Ei ollenkaan. Häneen ei luotettu ja sijaisvanhemmat olivat hänelle tylyjä ja kielsivät häntä soittamasta ja menemästä ulos. Kaikenlisäksi he haulluibat tytärtään tyhmäksi ja pitivät häntä arestissa,jos vaikka alkaisi huumeita käyttämään,sanoivat. Ja he pitävät minua huonona seurana, kaikkia hänen kamujaan myös. Opetin ystävälleni sanomaan vastaan jos sijaisvanhempi mollaa häntä. Silloin vanhemmat kuulemma sanoivat että"se sun kaveri o huonoa seuraa, oot ollu yaas liikaa sen kaa ,se on ihan tyhmä,sust on tullu iha outo ku oot senkaa!" he pitävät mua tyhmänä ja sivistyksettömänä kaverina. Neuvoja??

15

644

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • amaliasijari

      Noin ei saa kukaan sijari toimia.
      Miksi piti salaa tavata omaa äitiä?

      Lapsella on oikeus pitää yhteyksiä vanhempiinsa ja tavata heitä niin usein, kuin mahdollista. Näin on lain mukaan. Tuollaisesta ei saa lasta mitenkään rangaista, eikä lasta saa haukkua mistään syystä.

      Minkä ikäinen kaverisi on?
      Hän voi vaikka soittaa lastensuojeluun ja kertoa halustaan tavata omaa äitiään. Heidän kuuluu järjestää tapaamiset asianmukaisesti. Ei sijaisperhe niistä päätä.

      • huolissaan

        sijaisvanhemmat eivät niinkuin virallisesti kiellä äidin tapaamista, mutta kaberilta takavarikoitiin känny, jotta hän "ei voisi kuluttaa saldoa loppuun" ja ulos ei yksin saanut mennä "huumeiden takia" näin ne selittävät. KAverini,15 v, kertoi sosiaalityöntekijöilleen,jotka vastasivat: sijaisäitisi ajatteleee vain parastasi. ;(


      • amaliasijari
        huolissaan kirjoitti:

        sijaisvanhemmat eivät niinkuin virallisesti kiellä äidin tapaamista, mutta kaberilta takavarikoitiin känny, jotta hän "ei voisi kuluttaa saldoa loppuun" ja ulos ei yksin saanut mennä "huumeiden takia" näin ne selittävät. KAverini,15 v, kertoi sosiaalityöntekijöilleen,jotka vastasivat: sijaisäitisi ajatteleee vain parastasi. ;(

        Miksi sitte pitää salaa tavata? Edelleen ihmettelen. Sossun pitäisi sopia virallisesti tapaamiset äidin kanssa, jos kerran äitikin sitä haluaa.

        Voisihan äiti sitten soittaa sille lapselleen, ni ei kulu lapsen saldo, tai jos oma kännykkä on otettu syystä tai toisesta pois, niin pitää saada äidille soittaa sitte vaikka sijarin kännykällä, tai äiti voi soittaa siihen ja puhua lapsensa kanssa.
        Jos sossu on noin vastannut, kuten kerroit, niin onkohan sun kaveri kertonut sulle ihan kaikki kuten asiat ovat. On sellanenkin mahdollisuus, että vähän kaunistelee omaa osuuttaan ja syyttelee vain sij.vanhempia.
        Tosi vaikea tietää, kun ei tiedä muuta kuin sen minkä kerroit. Se on kuitenkin varmaa, että äidin tapaamiset täytyy järjestää.


      • 6 + 20
        huolissaan kirjoitti:

        sijaisvanhemmat eivät niinkuin virallisesti kiellä äidin tapaamista, mutta kaberilta takavarikoitiin känny, jotta hän "ei voisi kuluttaa saldoa loppuun" ja ulos ei yksin saanut mennä "huumeiden takia" näin ne selittävät. KAverini,15 v, kertoi sosiaalityöntekijöilleen,jotka vastasivat: sijaisäitisi ajatteleee vain parastasi. ;(

        EI oikein mukavaa "parhaan ajattelemista".

        Ainakin valvotut tapaamiset pitäisi järjestää hetimiten! Itseensä ei voi tutustua, jos ei saa tavata vanhempaansa, se on tosi. Vanhempaa voi ruveta ja on oikeus ruveta jopa vihaamaan mutta vain oman kokemuksen kautta.

        Voitko ehdottaa, että ystäväsi hankkisi kirpparilta halvan puhelinkojeen ja vaikka pulloja keräämällä (tai kai hän saa vk-rahaa) hankkisi prepaid-liittymän? Johon äiti voisi soittaa tai tekstata...

        On tärkeää että ihminen näkee oikeat vanhempansa, heidän ulkoisen olemuksen ja eleet ja ilmeet. Ajatusmaailma voi olla kaukana, mutta temperamenttiakin on hyvä saada verrata! Onko herkkä, nopea, haaveileva, nopea yhdistämään asioita toisiinsa, kömpelö, liikunnallinen jne jne. löytyykö yhdennäköisyyttä...

        Outo ja valitettava tilanne. LS:n pitää tajuta :O


      • amaliasijari
        6 + 20 kirjoitti:

        EI oikein mukavaa "parhaan ajattelemista".

        Ainakin valvotut tapaamiset pitäisi järjestää hetimiten! Itseensä ei voi tutustua, jos ei saa tavata vanhempaansa, se on tosi. Vanhempaa voi ruveta ja on oikeus ruveta jopa vihaamaan mutta vain oman kokemuksen kautta.

        Voitko ehdottaa, että ystäväsi hankkisi kirpparilta halvan puhelinkojeen ja vaikka pulloja keräämällä (tai kai hän saa vk-rahaa) hankkisi prepaid-liittymän? Johon äiti voisi soittaa tai tekstata...

        On tärkeää että ihminen näkee oikeat vanhempansa, heidän ulkoisen olemuksen ja eleet ja ilmeet. Ajatusmaailma voi olla kaukana, mutta temperamenttiakin on hyvä saada verrata! Onko herkkä, nopea, haaveileva, nopea yhdistämään asioita toisiinsa, kömpelö, liikunnallinen jne jne. löytyykö yhdennäköisyyttä...

        Outo ja valitettava tilanne. LS:n pitää tajuta :O

        Mun mielestä ei lapsen tarvii mitään "salakännyä" hommata. Hänellä on täysi oikeus
        tavata äitiään ihan naamatusten ja soittaa äidilleen ja äidillä oikeus soittaa hänelle.

        Lapsellahan on jo oma kännykkänsä, mikä on vain takavarikoitu.
        Joskushan se puheaika joka tapauksessa loppuu ja sitä pitää ostaa lisää, joten pelkkäpuheajan loppuminen ei voi olla takavarikon syy.

        Meillä nuorilla tosin puheaika loppui tosi nopeasti, että sitä olis saanut olla jatkuvasti lataamassa. Vaikka kuinka yritin sanoa, et jättäkää nyt edes sen verran, että teille voi soittaa, tai voitte soittaa ns ykköset kotiin jos on tarvis, niin ei.

        Oli sovittu määrätty puheaika per kuukausi ja kun se loppui, niin se oli sitte loppu, kunnes oli seuraavan latauksen aika.
        Äidille tai sukulaisille soittamisia ei koskaan rajoitettu, ne puhelut sai soittaa sitte mun puhelimesta, joten niihin ei lasten omaa puheaikaa tarvinnut kuluttaa.


    • huolissaan

      niin siis lisäyksenä et nyttemmin sen vanhemmat o antanu kympin saldoo per kuukausi.aivqnliian vähän, ja tapaamisia o järjestetty,mutta biolog.äiti ei uskaltanut tulla paikalle koska pelkäsi tyttärensä olevan hänelle vihainen,no kyllä hän sitten lopulta tuli,mutta kontaktia kamuni ei äitiinsä saanut koska sossutyypit valvo kokoajan,ja sijaisäiti muistuttelee aina kqverilleni että mitä kauheulsia oikea äiti on tälle pienenä tehnyt!
      Ja yks kauhee juttu: sossut oli soittanu oikealle äitille että nyt olisi tämä tapaaminen,tule tänne klo ne ja ne... Mutta tyttärelle sossut ei ollu ilmottannut mtn. Testasivat vain äitillä että meneekö tosiaan SELVINPÄIN hänelle määrättyyn paikkaan. Ja kaiken lisäksi jpku tyyppi oli soittanut frendini äitinä sossuille ja valendellutolevansa huumeissa.
      Eniten kuitenkin harmittaa että sijarit eivät luota ystäväni kavereihin,etenkään minuun..

      • amaliasijari

        Oletko antanu mitään aihetta, ettei sinuun voisi luottaa?

        Ovatko ihan kieltäneet olemasta sun kanssa?

        Aika vaikea on kenenkään aikuisen puuttua nuorten kaverisuhteisiin.
        Kun meidän muksut menivät ovesta ulos, en mitenkään voinut tietää missä ja kenen kanssa hengailivat.
        Heidän kavereitaan tosin kävi meillä aika paljonkin, et jonkunlainen käsitys oli, mutta siltikin.


      • huolissaan
        amaliasijari kirjoitti:

        Oletko antanu mitään aihetta, ettei sinuun voisi luottaa?

        Ovatko ihan kieltäneet olemasta sun kanssa?

        Aika vaikea on kenenkään aikuisen puuttua nuorten kaverisuhteisiin.
        Kun meidän muksut menivät ovesta ulos, en mitenkään voinut tietää missä ja kenen kanssa hengailivat.
        Heidän kavereitaan tosin kävi meillä aika paljonkin, et jonkunlainen käsitys oli, mutta siltikin.

        No tosiaan opetin kaverilleni puolustautumaan jos sijarit häntä mollasivat. Esim.jos sijaisäiti haukkuu kaveriani tyhmäksi,kannustin häntä sanomaan seuraavalla kerralla vastaan että mua ette voi tyhmäksi haukkua koska toi teidän käytös osottaa vajavaisuutenne.


      • amaliasijari
        huolissaan kirjoitti:

        No tosiaan opetin kaverilleni puolustautumaan jos sijarit häntä mollasivat. Esim.jos sijaisäiti haukkuu kaveriani tyhmäksi,kannustin häntä sanomaan seuraavalla kerralla vastaan että mua ette voi tyhmäksi haukkua koska toi teidän käytös osottaa vajavaisuutenne.

        Kyllä toi kuulostaa aika hurjalta. Pakko tohon on joku tolkku saada.

        Kyllä sossun on kuunneltava, jos kertoo, miten puhuttelevat ja nimittelevät häntä.
        Pitäis salaa nauhottaa, miten hänelle puhutaan, ni sitte ainakin olis sossun pakko uskoa ja eikös se äiti vois myös pitää lapsesa puolia sossulassa.
        Toi on ihan kauheeta kiusaamista.
        Voishan se soittaa vaikka johonkin auttamispuhelimeen, jos vaikka sun puhelimesta ja kertois tosta henkisestä pahoinpitelystä ja kiusaamisesta.

        Tollanen lapsen alistaminen ja itsetunnon lyttääminen, ei tosiaan ole sij.perheen tarkoituksen mukaista.
        Lapsia pitäis kannustaa ja saada itsetunto kuntoon, että pärjäävät elämässä.

        Jos toi kaikki on oikeesti tapahtunu, niin pitäis päästä sieltä perheestä äkkiä pois, ennen kuin sairastuu henkisesti.


      • huolissaan
        amaliasijari kirjoitti:

        Kyllä toi kuulostaa aika hurjalta. Pakko tohon on joku tolkku saada.

        Kyllä sossun on kuunneltava, jos kertoo, miten puhuttelevat ja nimittelevät häntä.
        Pitäis salaa nauhottaa, miten hänelle puhutaan, ni sitte ainakin olis sossun pakko uskoa ja eikös se äiti vois myös pitää lapsesa puolia sossulassa.
        Toi on ihan kauheeta kiusaamista.
        Voishan se soittaa vaikka johonkin auttamispuhelimeen, jos vaikka sun puhelimesta ja kertois tosta henkisestä pahoinpitelystä ja kiusaamisesta.

        Tollanen lapsen alistaminen ja itsetunnon lyttääminen, ei tosiaan ole sij.perheen tarkoituksen mukaista.
        Lapsia pitäis kannustaa ja saada itsetunto kuntoon, että pärjäävät elämässä.

        Jos toi kaikki on oikeesti tapahtunu, niin pitäis päästä sieltä perheestä äkkiä pois, ennen kuin sairastuu henkisesti.

        nii just. Noh,se odottaa et on 18 ja pääsee muuttamaan pois.


      • amaliasijari
        huolissaan kirjoitti:

        nii just. Noh,se odottaa et on 18 ja pääsee muuttamaan pois.

        Aika huonot eväät saa matkaansa tuolla menolla.

        Toivottavasti ei tarvi kauaa odottaa.


    • Terve! Mä olen itse sijaisperheessä ollut koko lapsuudestani asti. Olen nyt 16 vuotias, enkä ole biologiseen isääni yhteydessä kovinkaan tiiviisti. Aina silloin tälllöin hän kyselee haluanko nähdä häntä jne. Mutta mulla ei ole intoa koska en tunne isääni hyvin.. Mutta mä tunsin mun äitin. Äiti halus aina tavata kaikki lapsensa (eli mut ja mun 3 veljeä ) kaikki lapset olivat sijoittettuina muihin perheisiin. Mutta kaikki saivat pitää äitiin yhteyttä ja se oli myös suosteltavaa että äitiin pidettäisiin säännöllisesti yhteyttä. Olen iloinen että sain nähdä äitiäni ja opin häntä tuntemaankin ennen kuolemaansa.

    • Kaikki niityn kukat

      Tekstistä paistaa läpi se, että aloittaja itsekin on nuori eikä hänellä varmastikaan ole kovin kokonaista kuvaa asiasta. Asian todenperäisyyden tietävät todennäköisesti vain sijaisvanhemmat ja tyttö itse.

      En syytä ketään tai puolusta ketään, mutta kannattaa muistaa, että tässä ei ole sitä toista osapuolta kertomassa omaa näkemystään asiasta, vaan nyt olemme vain yhden hyvin tuohduksissaan olevan nuoren kertomuksen varassa.

      Kannatan aina biovanhempien ja lastensa yhteydenpitoa, siitä ei missään nimessä ole kyse. Mutta asiaan saattaa liittyä jotain sellaista mitä aloittaja ei tiedä. Sosiaaliviranomaisilla saattaa olla jotain sellaista tietoa mitä eivät voi kertoa, tai bioäidin tilanne on jollain tapaa huono.

      Jos murrosikäinen nuori käyttäytyy huonosti, on hänelle asetettava rajoja ihan hänen itsensä suojelemiseksi. Siltä minusta sijaisvanhempien toiminta kuulostaa, rajojen asettamiselta. Tottakai se ottaa päähän ko. nuorta. Olisin todella huolissaan, jos murrosikäisen ja vanhempiensa välillä EI KOSKAAN olisi mitään kitkaa. Jossain olisi vika. Turvallisessa kotiympäristössä uskaltaa läpikäydä erilaisia tunteita ja kasvaa.

      Toivon, että mietitte hetken ennenkuin tuomitsette. Niin kärkkäästi ollaan tuomitsemassa sijaisvanhempia, ja puolustamassa bioäitiä.

    • Lapset eivät päätä

      Kaverillasi on oikeus tavata äitiään, mutta ei todellakaan oman päänsä mukaan tai perheeltä salaa, vaan nämä asiat sovitaan yhdessä nuoren, sijaisperheen, äidin ja sosiaalityöntekijän kanssa palaverissa ja kirjataan suunnitelmaan, jossa määritellään tapaamisten raamit. Eli se, missä, kuinka usein, kuinka kauan kerrallaan, keiden läsnäollessa yms.

      Yleensäkään normaalissa perheessä 15-vuotias ei hommaile mitään vanhempien selän takana, vaan asiat sovitaan yhdessä. Vanhemmat myös päättävät, missä tuon ikäinen liikkuu, kenen kanssa, mihin aikaan ja mitä tekemässä. Näin sen pitäisi olla sinunkin kohdallasi.

    • Semiriam

      Vaikka tämä nyt onkin vanha aloitus, niin tässä yksi näkökulma aiheeseen (oma vastaukseni hieman samantyyliseen keskusteluun vajaan vuode takaa.).

      Mun paras kaveri asui sijaisperheessä. Nuorempana se otti aina yhteen sijaisäitinsä kanssa, haukkui sen meille kavereille pataluhaksi ja oli muutenkin aika rankan oloista sen puheiden perusteella se touhu siellä. Nyt kun kaveri on aikuinen ja sillä on omia lapsia, on todennut, että ihan normaalia perhe-elämää se oli. Ehkä sijaisperheen äiti nyt ei ollut se lämpimin ja mukavin ihminen muutenkaan (tiedän henkilökohtaisesta kokemuksesta, kun tunsin tämän perheen muutenkin kuin kaverini kautta), mutta kuitenkin kaverini on myöntänyt että iso osa teini-ikämme kauhutarinoista oli kiukuspäissään suurentelua ja teini-ikäisen kapinointia (esim. se, että sijaisperheessä olisi muka rajoitettu ruoan saantia, tms. tarkoitti tosiasiassa sitä, että heillä ei koskaan syöty pastaa tai riisiä (kaverini herkkuja) koska perheellä oli iso perunapelto josta riitti ihan myyntiinkin asti, ja perheessä oli totuttu syömään perunaa sen kaikissa muodoissa.) Kaverini on myös myöntänyt, että vaikka he ihan oikeasti riitelivät usein todella rankasti hänen ollessaan teini, ei häntä koskaan haukuttu tai lyöty. Se mitä minäkin päällepäin näin, niin kaverillani oli aina ihan kivoja vaatteita ja tavaroita meihin muihin maalaistollukoihin nähden, ja jo silloin ajattelin, että kaverini valitti aika turhaan esim. vaatteistaan, koska meillä muillakin pienen maalaiskylän lapsilla oli samoja, samoista kaupoista ostettuja vaatteita. Syy valitukseen selvisi, kun hänen helsinkiläisessä lastenkodissa kasvanut isosiskonsa tuli käymään - siskon vaatteet oli kyllä ihan viimeisen päälle viimeistä huutoa. Kai se pikkusiskoa harmitti kulkea tuulipuvun housuissa kun isosiskolla oli micmacin farkut. Nykyisin heillä on kohtuullisen lämpimät välit, ja kaverini lapset kutsuvat sijaisäitiä mummoksi. Sen verran kaverini bioperheestä, että ihan laillisesta huostaanotosta oli ollut kyse, vanhemmat väkivaltaisia rappioalkoholisteja, ja lapset aikanaan pelastettu vanhemmiltaan nälkäkuoleman partaalta. Eivät itsekään halunneet tavata vanhempiaan ennen kuin olivat kai kaikki sisarukset jo täysi-ikäisiä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      278
      3018
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      78
      1547
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1470
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      36
      1276
    5. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1200
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1197
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1119
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1077
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1013
    Aihe