Ivaloon asumaan?

Lappi ihminen

Hei!
Kertokaas te, jotka Ivalossa asutte tai olette asuneet. Millainen paikka asua?
Itse olen penskasta asti Ivalossa käynyt joka kesä (perheemme kaivaa kultaa kutturassa) joten tiedän kyllä, mitä palveluja kylältä löytyy.
Mutta minkäslaisia harrastuksia lapsille? Onko työpaikat kiven alla?
Entäs opiskelu mahdollisuudet? Kiinnostaisi tosiaankin muuttaa sinne.. Lappi on se mun juttu.
Tällä hetkellä asun pienellä paikkakunnalla pohjois-pohjanmaalla.
Ei ihan heti oltaisi tulossa, mutta vuoden päästä voisi olla ajankohtaista..

90

6490

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tervetuloa

      sossunpalvelut hyvät, kun oikein etelästä saakka tullaan kesäisin niitä katsomaan.

    • Lappi ihminen

      Siis mitä? Mitä tullaan katselemaan? En nyt aivan ymmärtänyt..
      Ja miten sossunpalvelut tähän liittyy? Jos vihjaat, että olen joku sossupummi tms niin pahasti meni vikaan!

    • tänne tarvita

      No et kyllä maininnut mitään työnteosta, minkä alan töitä hakisit? "työpaikat kiven alla" viittaus on kyllä juurikin sosiaalipummin puhetta.
      Oikeasti töitä kyselevä kertoisi minkäalan koulututus töihin on ja sitä kysymään alan hommia.
      Kouluttamatonta väkeä hanttihommiin löytyy kyllä omastakin takaa, eikä sellasia hommia juuri olekaan.

    • Lappi ihminen

      Siis tolla "työpaikat kiven alla?" kysymyksellä tarkoitin sitä, että ONKO SIELLÄ MITEN TÖITÄ TARJOLLA?? Ihan yleisesti, en mitään yhtä tiettyä alaa tarkoita.
      Todellakaan en ole sossupummi enkä sellainen aijo olla. Itse tulisin opiskelemaan ja mies töihin. Mies tehnyt töitä monella alalla.
      Itse sitten koulun jälkeen töihin.. Tällä hetkellä olen töissä itse, mutten vakituisessa vaan aina pari kuukautta kerrallaan, sitten esim kuukaus taukoa ja taas töissä. Täällä nimittäin niitä töitä EI ole juuri tarjolla.
      Esimerkiksi merkonomiksi voisin opiskella Ivalossa. Oikeastaan se on se, mitä olen ajatellut..

    • Lappi ihminen

      Jahas ilmeisesti sinne on kiellettyä muuttaa :D tai jotenkin oudon negatiivisesti suhtaudutaan kun kysyy millaiset työmarkkinat siellä on.. ja vielä oudompaa on se, että leimataan sossupummiksi vaikka sossun luukulla en ole eläissäni käynyt.

      • ex-ivalolainen

        Taisit saada nopeasti oikeanlaisen mielikuvan paikasta ja eritoten ihmisistä. Onhan siellä mukaviakin, ne on tosin siellä kiven alla, ei ne työpaikat, kun niitä ei ole kuin rajallisesti.

        Jokainen tekee virheensä itse, kuitenkin. Pääseehän sieltä pois jos ei viihy. Sen verran, että osaavat sitten lapsetkin jo ala-asteikäisestä huoritella ja vetää uusia tulokkaita turpaan niin, että ei opettajallekaan uskalleta kertoa.

        Itse en suosittele kenellekään, säilytä sielunrauhasi ja jatka kesälomavierailuja.


    • typerä aloitus

      Jos vähänkään seuraa uutisia, niin jo sieltä saa tiedon Lapin työllisyystilanteesta.
      Ei täällä ulkopuolisille mitään töitä ole, kun ole omillekaan.

    • Lappi ihminen

      Typeriä taidatte olla itse. Koskaan oo noin junttia käytöstä nähnyt vaikka olen kuvitellut asuvani maailman junteimmassa paikassa juuri nyt. No, enpä mä sinne teidän takia muuttaisi vaan sen Lapin luonnon, fiiliksen..

      • Anonyymi

        Olen ivalolainem ja järkyttynyt tästä alatyylistä. Tervetuloa Ivaloon kaikki!


    • tervetuloa

      ei fiilis ja eksotiikka elätä.

      • TULEPOIS

        saa tänne muuttaa, jos haluu ja tykkää Ivalosta.


    • tittirii8

      Älä välitä, täällä ovat taas suoli24 trollit äänessä. Olet vapaa muuttamaan minne haluat ja Ivalostakin löytää mukavaa porukkaa.

      • Lappi ihminen

        thänks TULEPOIS ja tittirii8! viimeinkin asiallisia vastauksia :)


      • Anonyymi

        Ei todellakaan ole!!


    • Lappi ihminen

      No eihän sillä elä ei. Ei tarvii vaan kaikkia vastauksia niin mustavalkoisesti ajatella :)

    • ei töitä ole

      Töitä nyt ole kumminkaan ja fiilikset laskee työttömänä.
      Sitä sossun luukkua varmasti nälkäisesti tähyätkin, sitähän nuo jo alkuun epäilivätkin ja syystäkin.

    • mitäs meinaat tehä?

      Niin, kyllä kuka vaan saa tänne muuttaa, mutta koska töitä ei ole saatavilla, niin homma on aika yksinkertainen. Jos ei itse pysty jotain yritystoimintaa tänne tuomaan, niin sossun lisäksi ei muita elättäjiä löydy.
      Ei se kovin hääppöstä elämää ole. ja kun mekin olemme kurjia ihmisiä ja fiilikset haalistuu rahan puutteeseen, niin heikot on elämisen edellytykset.

      • tervetuloa

        yhdyn edelliseen kommenttiin, näin se vaan menee.


    • Lappi ihminen

      No tulihan se vastaus kysymykseen "Miten töitä on tarjolla?".
      Aikaisemmin vain saanut kuulla olevani sossupummi kun kysyn millainen työtarjonta on Ivalossa =) itsehän tulisin opiskelmaan, mutta opiskelijatkin ilmeisesti ovat sossupummeja.. Kumma vain että tähänkään mennessä en ole sossun luukulla käynyt, miksi ihmeessä kävisin sielläkään?
      Voihan olla että vuoden päästä työtarjonta on parempi.

    • ei ole tulossakaan

      Mistähän se työtarjonta täällä paranisi? Ei ole tänne työpaikkoja siunaantunut mistään viimeaikoina. Se tarkoittaa sitten pitkää aikajännettä.
      Täällä syntyneet muuttaa muualle, kuka töitä haluaa tehä, niin se vain on.

      Taitaa sinulla vain olla sellainen naiviuteen perustuva toive, kuinka täällä olisi hieno asua, kun olet jonkin kerran lomaa täällä viettänyt.
      Loma on aina positiivinen asia ja hyvä niin.
      Kyllä täällä toki voi ihminen viihtyä asumassakin, mutta se kyllä edellyttäisi niitä oikeita töitä. Maisemilla kun ei elä, eikä töitä tosiaankaan mistään tule.
      On se sanottu ketjun alkupäässäkin, mutta et näytä haluavan sellaista uskoa.

    • Lappi ihminen

      "Jonkin kerran lomaillut" :DD no en tiedä oletko koskaan kultaa kaivanut mutta ei se mitään lomalla loikoilua ole. Ja 13 kesää olen siellä viettänyt että onhan se nyt "jonkun kerran" sitten :)
      Outoa, että suhtaudutaan noin jos haluaa tulla sinne opiskelemaan.
      Jos ei töitä sitten kolmen vuoden opiskelun jälkeen siunaannu sieltä niin ainahan sitä voin sitten muuttaa jonnekin muualle töiden perässä.

    • tirilii

      Ihan oikea asenne sinulla. Pääset katsastamaan sen työtilanteen sitten kun olet opiskelusi opiskellut ja jos ei löydy, niin aina voi nostaa kytkintä. Jos veri vetää pohjoiseen niin kannattaa se käydä vilkaisemassa. Töitä ei tosiaan pahemmin ole kuin pienissä pätkissä jotain, joka tuskin on omaa alaa nähnytkään, riippuu toki siitäkin mikä se oma ala on.

    • ei anna kuvaa sellan

      Kullan kaivuu on juurikin sellaista "lomaa" Sellaista oikeasta elämästä ulkona oloa.
      Ei siinä näe minkälaista täällä on elää, kaivuu on juurikin hörhöjen hommaa.

    • Työtä pelkäämätön

      Saariselkä on yksi kohtuullisen hyvä työllistäjä; ruskasta kevääseen ravintoloissa ja matkailun parissa yleensäkin on töitä tarjolla. Kesällä enemmänkin rakennus-ja ympäristötöitä. Minulla ainakin olisi ollut ns. sesonkitöitä tarjolla enemmän kuin ehdin tehdä mutta elämän olosuhteiden muuttumisen vuoksi jouduin muuttamaan pois paikkakunnalta.
      Rohkeasti vaan kyselemään.

    • pysy pohjanmaalla

      No jos ainoa mitä on harjoitellut, on ojankaivuu, niin sellaista ammatin harjoittajaa ei nykyään enää olekaan, kun kaivinkoinekin on keksitty.
      Olisiko noin äkkäpäästä palveluammattiin (tarjoilija) kun ammattitaitoisiakin on tarjolla.

    • Lappi ihminen

      "Kullan kaivuu on juurikin sellaista "lomaa" Sellaista oikeasta elämästä ulkona oloa.
      Ei siinä näe minkälaista täällä on elää, kaivuu on juurikin hörhöjen hommaa."

      on todella hörhöä hommaa juu kun on löydetty 10 000 € arvoinen isomus ja ainakin 1000€ ja 3000€ arvoisia myöskin. Suurimmaksi osaksi tietty saalis jäänyt pieneksi mutta.. Ei tuota kullankaivajan elämää voi ymmärtää ennenkuin sitä elää itse.
      Kaivinkonehan meillä on käytössä, että se siitä ojankaivajan ammatista.
      Ja todellakaan et tiedä alasta mitään kun kerran sitä lomailuksi luulet, anteeksi nyt vain. Ei kannattas puhua asioista joista en tiedä mitään (etkä sinä puheittesi perusteella todellakaan tiedä, joku trolli olet vain).

      Ja sama kait tuo on missä opiskelee, kunhan viihtyy? Kun koulusta valmistuu on se työpaikka sen ajan murhe jolloin voi sitten suunnata niiden perässä.

    • älä höperrä

      Kullankaivuu on juurikin lomailua, lomaa voi viettää monin tavoin ja tuo on yksi tapa.
      Ei siinä mitään kiinnekohtaa tavalliseen lappilaiseen elämään, ainoastaan se, että se tapahtuu Lapissa.

    • Lappi ihminen

      No edelleenkään et tunnu paljon alasta tietävän, joten kanssasi siitä on silloin turha keskustella.
      Totta, minä en ole koskaan asunut lapissa, joten en voi tietää millaista on olla "lappilainen". Mutta sekö sitten tarkoittaa sitä, että vain lapissa syntyneet saavat siellä elää/asua..? Tai kerro mulle, mikä sinun ongelmasi on? Jos joku (tässä tapauksessa minä) kysyy, millaista on asua Ivalossa niin sinä otat tuollaisen hyökkäävän asenteen heti kättelyssä. Miksi ihmeessä?? Olet oikeasti joku trolli jolla ei ole muutakaan elämään kuin mesota suomi24:ssa tai sitten sinulla on muuten vain jokin ihme ongelma tämän asian kanssa.

      • loillokoloiloi

        Kohtasit tyypillisen Lappilaisen "möläyttäjän" näitten kanssa olen ollut sotasilla Lapin Kansan yleisön osastoilla silloin kun oli vielä sana "vapaa". Juuri näitten takia suljettiin sivut. Mutta älä välitä tunnen nämä möläyttäjät , tämä heidän huumorintajunsa on sellaista joka panee epäilemään lappilaisia vähä-älyisyydestä. Aivan syyttä suotta, kun tuntee ihmisen eivät he ole tyhmempiä kuin muutkaan vaan huumori on sarkasmia.


    • paluumuuttaja

      MOLlin sivuilta saa jonkinmoisen käsityksen työpaikoista ja mitä mahdollisuuksia täällä on. Joo ja ei se mahdotonta ole löytää sitä työpaikkaa, jos on jonkin alan koulutus; rakennus, ravintola, keittiötyö, hotelli/majoitus ym. Mutta tuuriakin tarvitaan että oikeasti työtä saa!
      Eikä pidä pahastua noista negatiivisista vastauksista, sillä monella on varmasti se ajatus taustalla, että kun paikallisillekaan ei riitä töitä niin sitten tullaan muualta ja otetaan sekin vähä työ pois paikalliselta työttömältä....
      Kannattaa kokeilla ja jos oikein tosissas olet niin käytä muita kanavia tiedusteluihisi, täältä ei taida aivan asiallista tietoa herua!
      Tervetuloa vaan Ivaloon!

    • mietittäväksi tämäki

      No tuo yksi on kyllä oikeassa siinä, että kullankaivuu tai kalastus tai joku muu lomahomma, ei anna mitään käsitystä asumisesta iloineen ja murheineen.
      Noissa hommissa myös ollaan täällä vain kesäaikaan, joka on vähän sellaista kerman kuorimista ka´kun päältä.
      Jos maisemat on syy muuttamiseen, niin sekin on aika heppoinen, ei kovin järkevä syy muttamiseen paikkakunnalle. Maisemiin kun turtuu tosi nopeasti.
      Niinkuin todettu jos haluaa uraa luoda ja tehdä muuta kuin hanttihommia, niin muuttaa täältä mahdollisimman kauaksi, ei tänne.
      Joten ne sinun muuttosyyt vaikuttaa vähän haihattelulta, nuoria haihattelijoita on täällä aika ajoin nähtykin, lähtevät aika nopeasti muualle, kun arki tavoittaa täällä asujan.
      Saahan tänne muuttaa, mutta on hyvä käydä elämän perusasioita läpi, ennen tänne tuloa. Mitä haluaa elämältä ja jos lapsia suunnitteilla, niin mitä haluaa heille elämältä tarjota.
      Iso osa nuorista joutuu täältä lähtemään työn perässä muualle, sekö on se jota haluaa lapsilleen tarjota, minulla on ikävä omia lapsia kun he elävät elämäänsä kaukana täältä. Täällä kun ei ole tarjolla muuta kuin pätkätöitä, tai satunaisia hanttihommia, niinkuin jo mainitsin. Sellaiset hommat ovat täällä niitä "hyviä hommia" muita kun ei ole. Jos haluaa kouluttautua kunnon ammattiin, niin tämä on siihen väärä paikka.

    • Lappi ihminen

      Juu en ole missään vaiheessa väittänytkään että tiedän millaista on ASUA lapissa, mutta ei tuo yksi tunnu oikeasti tietävän kullankaivuusta mitään :D

    • Se yksi.

      No mitäs asialla on täällä asumisen kanssa tekoa, asumisestahan tässä kait kyse oli.
      Kullankaivuu nyt on harrastus, ja ihminen kokee ne aina positiivisina asioina.
      Viihtyvyys jossain seudulla on löydyttävä melkolailla arkipäiväisistä jutuista, silloin lomakokemukset ei paljoa paina.
      Näytät ottavan nokkiin heti, jos kanssasi ei olla samaa mieltä, se toki voi olla nuoruuden ehdottomuutta, mutta täällä asuja tarvitsee ennenkaikkea joustavuutta, tuolla asenteella on vaikee kaikkialla.

    • Lappi ihminen

      SIis mä kerroin tästä kullankaivuusta ja siitä että oon 13 kesää lapissa viettänyt ihan vain sen takia, että tiedätte miten mä nyt lappiin haluan asumaan.
      Minä en ole nokkiini ottanut mistään muusta kuin siitä kun mua väitettiin sossupummiksi. Tai no en nokkiini ottanut, lähinnä huvitti ja ihmetytti miten joku pysty jotain sellaista repimään aloituksestani.
      Ja eikös se ole sama muutanko Helsinkiin vai Ivaloon, tottakai vasta siellä asuttuani jonkin aikaan tiedän millaista se on.
      Missään vaiheessa en edelleenkään ole väittänyt tietäväni millaista on asua lapissa.
      Ja samaa mieltä kanssani ei tietenkään tarvitse olla.
      Millähän asenteella? Mulla on kyllä täysin avoin asenne enkä ole mikään haihattelija niinkuin jotkut teistä ilmeisesti kuvittelevat (sekin olisi kiva tietää mistä senkin revitte :D). Kyllä mun on oikein realistiset tavoitteet ja suunnitelmat, usko pois.
      En mä kuvittele että lapissa asuminen on yhtä maisemista nauttimista, makkaranpaistoa joka päivä revontulien valaistessa taivaan. Ehei ehei ehei..

      • tervetuloa

        miksi muuttaa jos on noin avuton?


    • jooooh

      Menkääpä nyt ivalon trollit itteenne ja kaivakaa se kotikasvatus sieltä peräreiästä. Puhutelkaa alottajaa niinku nuorta ihmistä kohteliaasti puhutellaan.

      • aito inarilainen

        mistähän reiästä olet nämä pari lausetta palstalle olet kaivanut?


      • Anonyymi
        aito inarilainen kirjoitti:

        mistähän reiästä olet nämä pari lausetta palstalle olet kaivanut?

        Inarilainen osaa olla-verbin käytön hienosti, hyvä poika!


    • Lappi ihminen

      "miksi muuttaa jos on noin avuton?"
      voi jestas :D nähtävästi trolleja löytyy ihan joka puolelta Suomea. Ei niistä pääse eroon lapissakaan =) no ei se mitään, kyllähän teikäläisiin on jo totuttu! Täällähän teitä riittää! Viihtyisit muuten varmasti hyvin täällä missä asun, täällä asustelee juuri sinunlaisia hengenheimolaisia. Tervetulloo vaan! Paitsi jos oot työtön niin älä tule, tänne ei kaivata sossupummeja :)

    • Mitä töitä mukamas?

      Niin, mitä oikein ajattelit työksesi tehdä? Pitkä on ketju, eikä sanaakaan siitä, mitä haluaisit työksesi tehdä?
      Kysyit onko työt kiven alla, mutta mistään alasta et maininnut. Mitä muka opiskelisit, mihinkä työhön haluaisit suuntautua?

      Onkohan se sossupummi nyt kovin kaukaa haettu?
      Kerran perheesi on kultaa kaivellut kesät, kullankaivajat ovat tietynlaisia elämäntaiteilijoita, vähän kun mustalaiset tai sellaset. Ei niistä lähtökohdista opeteta lapsia oikeisiin töihin.

    • Lappi ihminen

      Kolmas viesti minkä tänne kirjoitin sisältää seuraavan lauseen:
      "Esimerkiksi merkonomiksi voisin opiskella Ivalossa. Oikeastaan se on se, mitä olen ajatellut.."

      Niin että opetteleppa lukemaan.

    • Lappi ihminen

      Niin ja kyllä, sossupummi on ERITTÄIN kaukaa haettua.
      Tuohon kullankaivaja juttuusi en enää edes viitsi vatsata mitään että vastaisuudessa voit siitä höpöttää ihan itseksesi, omia päästäsi keksimiä juttuja kun ovat.

      Osaakos kukaan täällä vastata tuohon että minkälaisia harrastuksia lapsille? Tai onko siellä millaisia kerhoja pienille lapsille/lapsiperheille? :)

    • vähän on tuollaisia

      Vähän on merkonomeille käyttöä, mutta rakennushommia löytyy kesäisin kyllä. Sitten palveluammatteihin, tarjoiljaksi tai keittiöhommiin.

    • lue mitä sanotaan

      Tuolla ylenpänä on hyvä kirjoitus, jos ajattelet lastesi parasta, muutat täältä kauaksi, et tänne.

    • Lappi ihminen

      Nii just. No hotellivastaanottovirkailija on kans yks mahollinen jota vois opiskella, miksei tarjoiliakin. Mutta pitääpä katsella, alustavasti vain kyselin.

      • aitoinarilainen

        eräoppaita ja vastaanottovirkailijoita meillä löytyy joka talosta, ei siihen hommaan kouluja tarvita. tai jos ei hallitse hommia niin sitten.


      • kaupungista

        Hei lappi ihminen UNOHDA KOKO HAAVEESI JA jonnin joutava jauhaminen. Muuta jos muutat . Niin tein minäkin ex tempore etelästä Lappiin paljon kyselly millaista asu ja onko töitä ,kaikki kohillaan .


    • työ mukana ni sitte

      Huonoa se on töitä löytää ulkopaikkakuntalaisen.
      Silloin kun tuo omat tynsä mukanaan, se on eri juttu se. Elikkä alkaa yrittäjäksi.
      Vaikka vanhusten hoitoon, tai johonki sellaseen.

      • On täällä IHMISIÄKIN

        Toivottavasti et masentunut näistä idioottien vastauksista, ja olette edelleen harkitsemassa muuttoa tänne! Täällä on lapsille seurakunnan kerhoja, Lapin Susien urheiluseura, joka järjestää riemuliikuntaa pienille ja lentopalloa isommille, TuKi jääkiekkoilee ja luistelukoulukin löytyy. Partiotoimintakin on voimissaan.Kyllä meidän kolme tyttöä on löytänyt harrastuksia ihan riittävästi. Työtilannehan on vaikea joka paikassa sellaisille, jotka eivät töitä halua tehdä....tosin teitä en tuohon joukkoon laske asiallisten kysymystesi perusteella, vaan juurikin nämä edellliset kommentoijat! Olen itse yrittäjä, ja valitettavsti ei oikeasti aina tunnu saavan työntekijöitä, jotka haluavat tehdä töitä ja sitten vielä muistavat tullakin töihin...Tervetuloa tänne, minusta täällä on ollut aika montakin toimistotyöntekijänpaikkaa auki viimeaikoina(merkonomi)


      • io,,
        On täällä IHMISIÄKIN kirjoitti:

        Toivottavasti et masentunut näistä idioottien vastauksista, ja olette edelleen harkitsemassa muuttoa tänne! Täällä on lapsille seurakunnan kerhoja, Lapin Susien urheiluseura, joka järjestää riemuliikuntaa pienille ja lentopalloa isommille, TuKi jääkiekkoilee ja luistelukoulukin löytyy. Partiotoimintakin on voimissaan.Kyllä meidän kolme tyttöä on löytänyt harrastuksia ihan riittävästi. Työtilannehan on vaikea joka paikassa sellaisille, jotka eivät töitä halua tehdä....tosin teitä en tuohon joukkoon laske asiallisten kysymystesi perusteella, vaan juurikin nämä edellliset kommentoijat! Olen itse yrittäjä, ja valitettavsti ei oikeasti aina tunnu saavan työntekijöitä, jotka haluavat tehdä töitä ja sitten vielä muistavat tullakin töihin...Tervetuloa tänne, minusta täällä on ollut aika montakin toimistotyöntekijänpaikkaa auki viimeaikoina(merkonomi)

        Jos oikeasti haluat Ivaloon muuttaa, niin ei mikään tietenkään sitä estä. Eiköhän se ensimmäisen asumisvuoden jälkeen sitten asiat kirkastu.


      • vanha apuhoitaja

        Ei varsinaisesti alkuun liittyvää, mutta olisiko siellä tarvetta vanhuksien hoitoon, vaikka dementikoille? Olen joskus ajatellut, jos Ivaloon vois perustaa kodin muistisairaille, rohkeus vain puuttuu. Kun olis tilat, joihin vois aatella, tulisin heti. Ja jos ois kavereita jotka vois avittaa.


    • Sivullinen.

      Sivusta seuraavana totean; tekevä löytää aina töitä. Älä välitä noista negatiivisista valittajista. Ne valittaa sen vuoksi että ne ei tee mitään itse, ne odottaa että joku kantaa nille kultalusikalla töitä.

      Tsemppiä ! Asenteesi on oikea !

      • alkuasukasss

        helppo se sulla kirjoitella, kun muutitte ivaloon miehesi työn perässä niin totakai sullekin löytyi hyväpalkkainen toimistovirka vaikka yhtään ei ollut avoinna, tätäkö tarkoitatte?


      • kerro tuo äidilesi.
        alkuasukasss kirjoitti:

        helppo se sulla kirjoitella, kun muutitte ivaloon miehesi työn perässä niin totakai sullekin löytyi hyväpalkkainen toimistovirka vaikka yhtään ei ollut avoinna, tätäkö tarkoitatte?

        .


    • Pajahiisi

      Ei kannata muuttaa. Ihan paska paikka.

    • tenttua juon

      Ajattelin muuttaa Ivaloon kokopäivä juopoksi, onko mahdollisuuksia?? Viekö elintilaa paikallisilta alkkiksilta? Lapin kaamoksessa on ihanaa olla jurrissa, se on pitkä.aikainen unelma..juoppona olla ja kuolla lapissa.

    • rallallaaaaa

      Tuo on oikia asenne ! Justiinsia te kokopäiväspurgut oletta hyviä ko saamma työt piettää vaikka ei niit oikiasti jaksa tehä!

    • mievaan

      Onkait Ivalossa ainakin joku työpaikka,vai onko muka kaikki sossulaisia.tai sitten tällä palstalla notkuvat ne velttopeput jotka eivät ole koskaan töissä olleet.

      • rapalaman

        Täällä meillä ei viitsitä tehdä töitä,aamulla maasturi käyntiin ja uisteluvene koukkuun ja järvelle, akat tehköön töitä.


    • mievaan

      terotatteko te talvella sitten koukkuja,kun ei pääse uistelemaan?ps.rapala ei ole saamamiesten uistin.

      • saamasaama

        laiskahan tekee jäähän reiän ja kurkki siitä jään alle olisko syötävää jos akka ei olisi sattunut tekeen ruokaa.


    • piibaa

      Kouluttamaton ystäväni muutti Ivaloon Etelä-Suomesta. Koko ajan on ollut töissä kun vain on ottanut nirsoilematta hommia vastaan.. töitä kaupassa, siivoista, vanhusten palvelukodissa jne.

    • sdt

      Jos meinaat muuttaa ivaloon, nii ala hakeen asuntoa jo nyt. Nimittäin kunnalta ei noita asuntoja kovin helposti heru. yksityisiltä ehkä helpommin mutta hinta tietenkin noin yleisesti suurempi niissä.

    • sarana55

      Ivalon lentokentälle usvaa lapioimaan.

    • ivalo rules

      Olen myös muuttamassa Ivaloon. Arvostan Ivalossa monikaistaista, suoraa ja nopeaa päätietä.

      Ivalossa ei kuulemma ressata, ja saa olla rauhassa työtön. Viinakauppakin löytyy.

      Me työttömät tullaan joukolla Ivaloon, sinne kuuluisaan länkisääristen poromiesten luvattuun maahan, missä paskakin on kultaa!

    • Arto Alanenpää

      Kiinnostuin tuosta pohjoissaamen kielestä. Yritin kääntää erään hakukoneen avulla Psalmeja englannin kautta saameksi, mutta se sisälsikin vain 5000 sanaa. Nyt parin päivän taistelun jälkeen löysin niitä tekstejä luulajansaameksi, etelä- ja pohjoissaameksi. Yleltä tulee myös joskus saamenkieliset uutiset, mitä on mukava kuunnella. Tämän keskustelun alussa jotenkin erotettiin saamelaiset ja suomalaiset. Mun mielestä taas saamelaiset edustaa suomalaisuutta sen alkuperäisessä muodossa. Me etelän ihmiset ollaan kuitenkin pitkälti sekoitus sekavaa historiaa, mutta pohjosessa on jotakin aitoa luonnon ja kielen puolesta ainakin. Samoin se lappalaisten rauhallisuus ja joskus kateuskin on sitä minkä itse miellän suomalaiseksi. Tässä se linkki minkä löysin http://www.bibel.no/Nettbibelen/Bibeltekstene

    • pekka immonen

      elä helveti muuta tänne pysy sielä missä olet

    • por3

      ei ivalosa mitään ole mitään mitään tulevaisuuta kyllä vuodesa huomaat minkälainen taka pajula tämä on jos olet eläkeelä sovit kyllä joukoon

    • oikein koira ihminen

      Pelkkää pusikkoa ja rähjäisiä pikku putiikkeja ja jos kävelet vähänkin asfaltin reunalla niin tallaat aivan varmasti paskaan...tää kylä on omistettu koirille ja täällä jaetaan hurtan paskaa kasa päin ihmisten riemuksi.

    • Popzzzzzyy

      kolmen ammattipaperin omaavana uskon ja toivon ivalosta löytäväni töitä :) ei yrittänyttä laiteta hei!!! tahdon lappiin

    • ijsdkfksdjdsshfjsksa

      Tule vaan meillä otyövoimatoimistolla Suomen suurin parkkipaikka. Vanha linja-autoasema tilaa riittää. Voihan sitä elellä työkkärin rahalla.

      • hrfufufufufufufufufu

        Lue nuita valituksia ja mieti sitten tuukko vai et en kyllä muuttais tänne


    • pottuperän keisari

      42 vuoden kokemuksella voin sanoa että jos sulla on hirvee pätemisen tarve ja olet latvasta laho ja olet kova valehtelemaan niin tervotuloa joukkoon!

    • poro6

      kun siellä on noin paljon tyytymättömiä asukkeja niin mikä estää muuttamasta sieltä pois? Sittenhän sinne tulisi tilaa noille jotka sinne hinkuvat!

    • Parhas

      "Ajattelin muuttaa Ivaloon kokopäivä juopoksi, onko mahdollisuuksia?? Viekö elintilaa paikallisilta alkkiksilta? Lapin kaamoksessa on ihanaa olla jurrissa, se on pitkä.aikainen unelma..juoppona olla ja kuolla lapissa."


      Hahaa, tuo oli kyllä paras heitto :D Tekee mieli heti muuttaa Ivaloon. Pari kertaa ajanut sieltä ohi kun norjaan ollut matka. Kyllä siellä kelpais istuskella ja ihmetellä maailman murheita.

    • källipöö

      ihan kuinka herra haluaa.

    • se haju

      Oletteko huomanneet, että poromiehet pieree aivan uskomattoman paljon, ja pierut TODELLA haisee! Ehkä paikalliset on tottuneet niihin, mutta turisti tai junantuoma kyllä ikävästi haistaa nämä poromiehet. Osasyynä voi olla se, että kalsareita ei vaihdeta kovinkaan usein, ja niin on pinttynyt melkoset jarruraidat.

      • aatella

        jaa ,en ole törmännyt haiseviin poromiehiin.


      • fakta 1
        aatella kirjoitti:

        jaa ,en ole törmännyt haiseviin poromiehiin.

        Et kai, kun asut espoossa, täällä ivalossa kaikki tietää, että poromiehet haisee todella pahalle. Ulosteelle.


      • haisee ne
        fakta 1 kirjoitti:

        Et kai, kun asut espoossa, täällä ivalossa kaikki tietää, että poromiehet haisee todella pahalle. Ulosteelle.

        Olet täysin oikeassa!


    • ei mitään

      Ei mitään ideaa muuttaa tänne, ei täällä ole mitään.

    • aloittaja jo kehistä

      Tämän ketjun aloittaja on varmasti jo muuttanut Lapista takaisin sinne missä haikaili Lapissa asumista. Noilla haihattelijoilla se karu totuus elämästä täällä tulee äkkiä selväksi. Sitten mennään hiljaisina maitojunalla takaisin.

    • karvahattu69

      noo,nuin päin se on hankala.sen sijaa heldsinkiin muuttaneista inarilaisista tulee helpommin etelänvetelälantalaisia.kielikin muuttuu lyhyessä ajassa lapista sadin slangiin.

    • sakolainen

      Sopisko maisemaan eläkkeellä oleva jahtimies hämeestä?
      Olisko rivitalompätkää myynnissä ?

      • visva niila

        Jos olet homo, tervetuloa! Pieruporomiehet kaipaakin jo "tuoreita" anusreikiä. Paikalliset on poljettu toivottoman väljiksi.


    • sakolaine

      30-06

    • Anonyymi

      Ei kannata tulla pysyvästi. Poromiehiä vaivaksi asti ja poroja. Betonikki paskoneet ja perunat syöneet luin Inarilaisesta. 113 homoa kylässä.

    • Anonyymi

      Suosittelen painamaan kaasua ivalon kohalla! Epärehellistä porukkaa täys.

    • Anonyymi

      Jo vain töitä tekevälle löytyy mutta ei täällä pääse merkomi kovin helposti koulutusta vastaaviin töihin kun niitä on niin vähän. Kaupan alalle ehkä. Jos ei ole nirso niin töitä löytyy varmasti. Ei kannate lukeakaan noita höpö juttuja.🎎

    • Anonyymi

      olet onnistunu saamaan huonon Miehen , vaihtaa työpaikkaa , se on huonon Miehen merkki , huono mies , ei kelpaa työ markkinoille .

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      247
      4082
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2358
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2141
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2066
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      97
      1725
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      25
      1414
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      12
      1348
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1317
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      309
      1272
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe