Deltan öljynvaihtovedätys

27

Oletteko huomanneet, että teknisesti identtiset Hyundait tulevat toimeen 30000 km:n öljynvaihtovälillä, mutta Delta ohjeistaa Kiat öljynvaihtoon 15000 km:n välein? Hieman rahastusvedätyksen makua tässä, ei se öljynvaihtokaan ihan ilmaista hommaa ole... Saakohan öljynvaihdot teettää muualla kuin Deltassa ilman takuuvaikutuksia?

Älkääkä tulko sanomaan, että hyvä vain se 15000 km:n vaihtoväli auton kestämisen kannalta. Kyllä nykyaikainen moottori nykyaikaisilla öljyillä sietää hyvin kolmenkympin vaihtovälit. Jos jotain vaikutusta on, tulee se esiin sitten kun auto on muutenkin loppuunajettuna jollain amisterolla.

77

6645

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oilon Junior

      Oma Kiani on vielä sillä vanhemmalla 20 thkm huoltovälillä ja 10 thkm:n välein voi tehdä väliöljynvaihdon jos itse niin haluaa. Kysyin asiaa Deltasta ja ainakin tällä lyhyemmällä huolto-ohjelmalla eivät enää pitäneet tarpeellisena väliöljynvaihtoa. 20 thkm/kerta vuoteen kuulemma piisaa varsin hyvin. Tokihan sen öljynvaihdon voi tehdä, jos on tarkka autostaan ja ajaa vaikeissa olosuhteissa...esim. vetää asuntovaunua tms..
      Ja väliöljynvaihdon voi huoletta tehdä missä vain, kunhan käyttää Kia-öljynsuodatinta ja suositeltuja oikeita öljyjä. pätee myös vanhempiin ns. Delta-takuisiin autoihin eli ennen 1.1.2010 käyttöön otettuja. On kysytty ja varmistettu asia.

      30 thkm huoltovälissä luulisin myös samojen ohjeiden pätevän, ainakin vaihdon voinee tehdä asinmukaisella suodattimella ja öljyillä missä vain..

    • Kun taas viisas

      "Älkääkä tulko sanomaan, että hyvä vain se 15000 km:n vaihtoväli auton kestämisen kannalta. Kyllä nykyaikainen moottori nykyaikaisilla öljyillä sietää hyvin kolmenkympin vaihtovälit."

      Tottakai tullaan sanomaan. Jos vaihtaa öljyjä harvemmin kuin kerran vuodessa, on vain laiska tai ymmärtämätön. Ja 15000-20000 on kilometrien puolesta se matka, jolloin viimeistään kannattaa vaihtaa öljyt. Se on sitten eri asia, jos päättää olla piittaamatta. Saattaahan se auto kestääkin, vaikka sitten pientä kivittämistä.

      • akvavitix

        80-luvun alussa jos puhuit 15 000 km öljynvaihtovälistä, sai samanlaisia kiehuja ja viisasteluja kaltaisiltasi tietäjiltä. Väitätkö että sen jälkeen kun henkilöautoihin keksittiin öljy, joka kestää 15 000 kilometriä, ei öljynjalostusteknologia ole kehittynyt ollenkaan?
        Raskaassa kalustossa maantieliikenteessä 100tkm on arkipäivää.


      • hesu.
        akvavitix kirjoitti:

        80-luvun alussa jos puhuit 15 000 km öljynvaihtovälistä, sai samanlaisia kiehuja ja viisasteluja kaltaisiltasi tietäjiltä. Väitätkö että sen jälkeen kun henkilöautoihin keksittiin öljy, joka kestää 15 000 kilometriä, ei öljynjalostusteknologia ole kehittynyt ollenkaan?
        Raskaassa kalustossa maantieliikenteessä 100tkm on arkipäivää.

        Olipa hyvä rinnastus. Henkilö-autossa öljyä noin 4 litraa, kuorma-autossa noin 30 litraa, kuormurin öljyn suodatin on kolme kertaa isompi kuin henkilö-auton.


      • akvavitix
        hesu. kirjoitti:

        Olipa hyvä rinnastus. Henkilö-autossa öljyä noin 4 litraa, kuorma-autossa noin 30 litraa, kuormurin öljyn suodatin on kolme kertaa isompi kuin henkilö-auton.

        Olipa hyvä kommentti. Kuorma-autojen suodatinkoot ja öljytilavuus eivät ole muuttuneen nimeksikään viimeisen 25 vuoden aikana, mutta huoltovälit ovat pidentyneet moninkertaisiksi.


      • akvavitix
        hesu. kirjoitti:

        Olipa hyvä rinnastus. Henkilö-autossa öljyä noin 4 litraa, kuorma-autossa noin 30 litraa, kuormurin öljyn suodatin on kolme kertaa isompi kuin henkilö-auton.

        Rinnastuksen lisäksi tuossa oli muutakin asiaa, joihin suunnaton tietämyksesi petrokemian alalta ei kuitenkaan ulotu?


      • akvavitix
        akvavitix kirjoitti:

        Rinnastuksen lisäksi tuossa oli muutakin asiaa, joihin suunnaton tietämyksesi petrokemian alalta ei kuitenkaan ulotu?

        Eli tähän ei ole muuta vastinetta kuin antaa miinuksia :D


      • seppäsepänpoika

        Etpä tunnu olevan perillä nykytekniikasta...näissä nykyautoissa on jos minkälaista
        pakokaasun kierrätys systeemiä niinsanottuja pakokaauloukkuja. Jos ajetaan lyhyitä 4-5 km matkoja, jossa kone ei kerkiä lämmetä niin pitkän vaihtovälin(longlife) öjjystä syntyy moottoriin samanlainen kalvo kuin se olisi
        huuhdeltu tiivisteliimalla. Ja tarina on tosi! Sitten alkaa kaiken laiset tunnistimet
        antamaan vika-arvoja ja kone rykii ja pysähtelee. Merkkikorjaamot ensin vaihtelevat muutamalla satasella näitä tumnnistimia sen jälkeen nokka-akseleita 1000-1500e
        lopuksi puolimoottori 2500-3000. Kysy vaikka Audi miehiltä! Sanot että onhan
        se takuu! Meikäläistä ainekin harmittaa ennemmän tuo korjaamolla rumppaaminen ja huoltoneuvojien päänpyörittely, kun maksumies rupiaa
        saivartelemaan noista takuu ehdoista. Ja sitäpaitsi ongelma on korjaamojen
        yleisessä tiedossa. Eli lyhyessä ajossa vaihtaisin öljyn viimeistää 7500 km


      • idiotifix
        akvavitix kirjoitti:

        Eli tähän ei ole muuta vastinetta kuin antaa miinuksia :D

        Miksi asettua onnen esteeksi, jos jonkun onni on ajaa paskaisilla öljyillä.


      • akvavitix
        idiotifix kirjoitti:

        Miksi asettua onnen esteeksi, jos jonkun onni on ajaa paskaisilla öljyillä.

        Näissä nykyautoissa on suodattimet. Kannattaa ehkä ottaa se 7500 km vaihtoväliksi kuitenkin, ettei vaan tule mitään vahinkoa. Miten muka samoilla öljyillä voisi ajaa 15 tkm?


        P.S. mun autolla on ajettu kovaa ajoa nyt 330 tkm, vaihtovälin asettuessa sinne 25-27tkm paikkeille. Mistä sen huomaa että oon nyt tehnyt väärin? Öljyä joutuu lisäämään litran huoltojen välissä.


      • oma valinta
        akvavitix kirjoitti:

        Näissä nykyautoissa on suodattimet. Kannattaa ehkä ottaa se 7500 km vaihtoväliksi kuitenkin, ettei vaan tule mitään vahinkoa. Miten muka samoilla öljyillä voisi ajaa 15 tkm?


        P.S. mun autolla on ajettu kovaa ajoa nyt 330 tkm, vaihtovälin asettuessa sinne 25-27tkm paikkeille. Mistä sen huomaa että oon nyt tehnyt väärin? Öljyä joutuu lisäämään litran huoltojen välissä.

        Kysyit: Mistä sen huomaa että oon nyt tehnyt väärin?

        Siitä että: "Öljyä joutuu lisäämään litran huoltojen välissä. "

        Tyypillisesti long life öljy on niin ohutta kuraa (kallista) 30t vaihdolla että ei maksa enempää ajaa täyssynteettisellä laatuöljyllä 20t vaihtovälillä ilman öljynlisäystä. Jokainen taaplaa tyylillään ja uusi auto varmasti kestää ekan omistajan pitkät vaihtovälit.

        VW testasi vieläkin pidempää vaihtoväliä (50t), mutta autot ei sitä yksinkertaisesti kestäneet.


      • akvavitix
        oma valinta kirjoitti:

        Kysyit: Mistä sen huomaa että oon nyt tehnyt väärin?

        Siitä että: "Öljyä joutuu lisäämään litran huoltojen välissä. "

        Tyypillisesti long life öljy on niin ohutta kuraa (kallista) 30t vaihdolla että ei maksa enempää ajaa täyssynteettisellä laatuöljyllä 20t vaihtovälillä ilman öljynlisäystä. Jokainen taaplaa tyylillään ja uusi auto varmasti kestää ekan omistajan pitkät vaihtovälit.

        VW testasi vieläkin pidempää vaihtoväliä (50t), mutta autot ei sitä yksinkertaisesti kestäneet.

        "Tyypillisesti long life öljy on niin ohutta kuraa (kallista) 30t vaihdolla että ei maksa enempää ajaa täyssynteettisellä laatuöljyllä 20t vaihtovälillä ilman öljynlisäystä."

        Ai kallista? Jaa joo, tuli tämäkin selväksi. Rahastahan se olikin kiinni. Voi teitä, auto on kulutushyödyke. Mihin te rakkaat kultamussukat niitä etuvetofarmareita oikein säästätte?

        Noilla kilsoilla mitä mullakin on lasissa alle puol litraa /10tkm ei oo paljon. Ja pysyishän se vähemmälläkin lisäämisellä mittatikun ylä-ja alarajanvälissä.

        Jokainen taaplaa tyylillään. Juuri näin, vaihtakaa niitä öljyjä nyt tarpeeksi usein. Öljyt eivät kestä 5000 kilometriä enempää. Pääsette Teboilin baariin kehumaan miten pidätte huolta autostanne. Automies on kunnian mies. Vahaus 4-6 kertaa vuodessa sitten kanssa, ja pitäkää paikkamaalikynä hanskalokerossa naarmujen varalta.

        Lupaan tulla raportoimaan kun mun volkkari menee paalaimeen. :)


      • akvavitix
        seppäsepänpoika kirjoitti:

        Etpä tunnu olevan perillä nykytekniikasta...näissä nykyautoissa on jos minkälaista
        pakokaasun kierrätys systeemiä niinsanottuja pakokaauloukkuja. Jos ajetaan lyhyitä 4-5 km matkoja, jossa kone ei kerkiä lämmetä niin pitkän vaihtovälin(longlife) öjjystä syntyy moottoriin samanlainen kalvo kuin se olisi
        huuhdeltu tiivisteliimalla. Ja tarina on tosi! Sitten alkaa kaiken laiset tunnistimet
        antamaan vika-arvoja ja kone rykii ja pysähtelee. Merkkikorjaamot ensin vaihtelevat muutamalla satasella näitä tumnnistimia sen jälkeen nokka-akseleita 1000-1500e
        lopuksi puolimoottori 2500-3000. Kysy vaikka Audi miehiltä! Sanot että onhan
        se takuu! Meikäläistä ainekin harmittaa ennemmän tuo korjaamolla rumppaaminen ja huoltoneuvojien päänpyörittely, kun maksumies rupiaa
        saivartelemaan noista takuu ehdoista. Ja sitäpaitsi ongelma on korjaamojen
        yleisessä tiedossa. Eli lyhyessä ajossa vaihtaisin öljyn viimeistää 7500 km

        "Etpä tunnu olevan perillä nykytekniikasta...näissä nykyautoissa on jos minkälaista
        pakokaasun kierrätys systeemiä niinsanottuja pakokaauloukkuja. Jos ajetaan lyhyitä 4-5 km matkoja, jossa kone ei kerkiä lämmetä niin pitkän vaihtovälin(longlife) öjjystä syntyy moottoriin samanlainen kalvo kuin se olisi
        huuhdeltu tiivisteliimalla."

        Oliko tämä minulle? Noh, mä ajan pääasiassa 60 kilsan siivuja, ja sellasta sataaneljää-sataaviittäkymppiä pidän kesäaikaan vauhtina jos liikenne antaa myöten, jos vaikka kone lämpenis edes vähän. Talvella lohkolämmittimestä liikkeelle. EGR on tulpattu. Tiedän kyllä että kondesiovesi poistuu haihtumalla koneesta. Joo. Kerro jotain uutta.


      • selityshän tuokin
        akvavitix kirjoitti:

        "Tyypillisesti long life öljy on niin ohutta kuraa (kallista) 30t vaihdolla että ei maksa enempää ajaa täyssynteettisellä laatuöljyllä 20t vaihtovälillä ilman öljynlisäystä."

        Ai kallista? Jaa joo, tuli tämäkin selväksi. Rahastahan se olikin kiinni. Voi teitä, auto on kulutushyödyke. Mihin te rakkaat kultamussukat niitä etuvetofarmareita oikein säästätte?

        Noilla kilsoilla mitä mullakin on lasissa alle puol litraa /10tkm ei oo paljon. Ja pysyishän se vähemmälläkin lisäämisellä mittatikun ylä-ja alarajanvälissä.

        Jokainen taaplaa tyylillään. Juuri näin, vaihtakaa niitä öljyjä nyt tarpeeksi usein. Öljyt eivät kestä 5000 kilometriä enempää. Pääsette Teboilin baariin kehumaan miten pidätte huolta autostanne. Automies on kunnian mies. Vahaus 4-6 kertaa vuodessa sitten kanssa, ja pitäkää paikkamaalikynä hanskalokerossa naarmujen varalta.

        Lupaan tulla raportoimaan kun mun volkkari menee paalaimeen. :)

        Se on kallista jos sitä öljyä joutuu lisäämään. Vai onko se jotenkin ilmaista volkkarikuskeille? Jos Kia söisi öljyä niin se olisi varmasti maailmanlopun vika ja todistaisi auton olevan täys romuläjä - volkkarissa se vaan on laatua?


      • eporpeorpoep
        akvavitix kirjoitti:

        "Etpä tunnu olevan perillä nykytekniikasta...näissä nykyautoissa on jos minkälaista
        pakokaasun kierrätys systeemiä niinsanottuja pakokaauloukkuja. Jos ajetaan lyhyitä 4-5 km matkoja, jossa kone ei kerkiä lämmetä niin pitkän vaihtovälin(longlife) öjjystä syntyy moottoriin samanlainen kalvo kuin se olisi
        huuhdeltu tiivisteliimalla."

        Oliko tämä minulle? Noh, mä ajan pääasiassa 60 kilsan siivuja, ja sellasta sataaneljää-sataaviittäkymppiä pidän kesäaikaan vauhtina jos liikenne antaa myöten, jos vaikka kone lämpenis edes vähän. Talvella lohkolämmittimestä liikkeelle. EGR on tulpattu. Tiedän kyllä että kondesiovesi poistuu haihtumalla koneesta. Joo. Kerro jotain uutta.

        Egr:ää ei saa tulpata siinä romuutat koko vähäpäästöisyyden, jos dieselistä tulppaa egr:n niin se on sama kuin bensa-autosta ottaisi katalysaattorin pois. Katsastuksessa pitäisikin tarkistaa onko egr käytösä.


      • Anonyymi

        Paskat


    • öljyt samalla

      eikös uusin kioihin tehdä huolto 2v välein?

      • brio

        huollot 30tkm ja öljyt 20tkm tai kerran per vuosi. Näin ainakin minä ymmärsin, mutta voin olla väärässä, pitää kaivaa toi huoltokirja autosta


      • brio
        brio kirjoitti:

        huollot 30tkm ja öljyt 20tkm tai kerran per vuosi. Näin ainakin minä ymmärsin, mutta voin olla väärässä, pitää kaivaa toi huoltokirja autosta

        Elikä, mulla lukee rion huoltovihkossa (vm2012) : Määräaikaishuollot 24kk/30 tkm ja vuosittain öljynvaihto 12kk/15 tkm


      • Sportage
        brio kirjoitti:

        Elikä, mulla lukee rion huoltovihkossa (vm2012) : Määräaikaishuollot 24kk/30 tkm ja vuosittain öljynvaihto 12kk/15 tkm

        Eikös tuo vuosittainen vaihto ole vapaaehtoinen, eli vaikuta takuuseen vaikka ei vaihtaisikaan.


      • mustang polttaa kummii
        Sportage kirjoitti:

        Eikös tuo vuosittainen vaihto ole vapaaehtoinen, eli vaikuta takuuseen vaikka ei vaihtaisikaan.

        Työntäkää jokee noi kia paskanne. Kia tuskin huoltoväliä toimii moitteettomasti,aina jotain kolisee ja narisee. Delta-auto ei edes osaa korjata. Onnex vaihdoin 4 litraseen mustangiin,ainakin toimii ku junan vessa.


      • brio
        mustang polttaa kummii kirjoitti:

        Työntäkää jokee noi kia paskanne. Kia tuskin huoltoväliä toimii moitteettomasti,aina jotain kolisee ja narisee. Delta-auto ei edes osaa korjata. Onnex vaihdoin 4 litraseen mustangiin,ainakin toimii ku junan vessa.

        mistä teitä riittää :)


      • brio
        brio kirjoitti:

        mistä teitä riittää :)

        ajaa mustangilla ja roikkuu kia sivulla :)


      • mustang palaa
        brio kirjoitti:

        ajaa mustangilla ja roikkuu kia sivulla :)

        Ajan vaan silloin,ku varaa ostaa bensaa siihen,eli pari päivää kuukaudessa. Muuten ajan kia riolla :-(


      • 10
        Sportage kirjoitti:

        Eikös tuo vuosittainen vaihto ole vapaaehtoinen, eli vaikuta takuuseen vaikka ei vaihtaisikaan.

        No lukeeko siinä, että jompi kumpi, miten asiakasta huvittaa voi käyttää?! Tuskin lukee. Siinä varmaan mainitaan, että "kumpi tulee ensin". Tällöin öljyt vaihdetaan joko 15tkm välein tai kerran vuodessa, riippuen kumpi tulee ensin täyteen. Olettaen nyt, että ylipäätään haluaa noudattaa valmistajan huolto-ohjeita.


      • Anonyymi
        mustang polttaa kummii kirjoitti:

        Työntäkää jokee noi kia paskanne. Kia tuskin huoltoväliä toimii moitteettomasti,aina jotain kolisee ja narisee. Delta-auto ei edes osaa korjata. Onnex vaihdoin 4 litraseen mustangiin,ainakin toimii ku junan vessa.

        Varmaan äänestät vielä persuja ja hyväilet mustankii just tollasia ukkoja


    • Kia Rio

      Voi hirveän kauheaa viikko sitten Delta herttoniemi öjjynvaihto suodatin 89e!
      Jos otetaan abaut "motonet hinnat" suodatin vaikka 15e 4l laadukasta öljyä 30e
      Eli 45e lisäksi jos vaihdan itse tarvitsen nosturipaikan esim vuosaaren ti halli tai kannelmäen Neste nosturipaikka 10e ollaan jo 55e hinnassa...
      Kyllä pillahdin lohduttomaan itkuun kun joudun kerran vuoteen maksamaan törkeästä korjaamovedätyksestä tuo noin hintaerotuksen omaan työhöni verrattuna 34 euroa!

      • Naukkis

        Kia on varmaan ainoa automerkki, joka kerää ympärilleen näitä Nuuka-Jusseja, jotka juoksevat 30 euroa halvemman huollon perässä maailman ääriin - ensin tietysti soiteltuaan puoli työpäivää ympäri kaupunkia kaikki vähänkin autohuoltamiseen liittyvät nyrkkipajat lävitse. Jos jostain sais vielä tingittyä 15 euroa.
        Ensin ostetaan uupouusi Kia ja maksetaan kalliit täyskaskot ja dieselverot. Sitten tullaan palstoille ihmettelemään, säilyykö takuu, kun huollattaa muutaman kympin säästöllä Reiskan pajalla pimeenä näppiin.
        Järki käteen. Uusi auto. Uuden auton huoltokulut. Huoltakaa autonne asiallisesti huolto-ohjelmien mukaan merkkihuolloissa ja säästäkää vaikkapa ylimääräisestä ajamisesta. Koskee kaikkia merkkejä.


      • kännissä peppuseksiä
        Naukkis kirjoitti:

        Kia on varmaan ainoa automerkki, joka kerää ympärilleen näitä Nuuka-Jusseja, jotka juoksevat 30 euroa halvemman huollon perässä maailman ääriin - ensin tietysti soiteltuaan puoli työpäivää ympäri kaupunkia kaikki vähänkin autohuoltamiseen liittyvät nyrkkipajat lävitse. Jos jostain sais vielä tingittyä 15 euroa.
        Ensin ostetaan uupouusi Kia ja maksetaan kalliit täyskaskot ja dieselverot. Sitten tullaan palstoille ihmettelemään, säilyykö takuu, kun huollattaa muutaman kympin säästöllä Reiskan pajalla pimeenä näppiin.
        Järki käteen. Uusi auto. Uuden auton huoltokulut. Huoltakaa autonne asiallisesti huolto-ohjelmien mukaan merkkihuolloissa ja säästäkää vaikkapa ylimääräisestä ajamisesta. Koskee kaikkia merkkejä.

        Mut on se muitenkin 30€


      • Pappa
        Naukkis kirjoitti:

        Kia on varmaan ainoa automerkki, joka kerää ympärilleen näitä Nuuka-Jusseja, jotka juoksevat 30 euroa halvemman huollon perässä maailman ääriin - ensin tietysti soiteltuaan puoli työpäivää ympäri kaupunkia kaikki vähänkin autohuoltamiseen liittyvät nyrkkipajat lävitse. Jos jostain sais vielä tingittyä 15 euroa.
        Ensin ostetaan uupouusi Kia ja maksetaan kalliit täyskaskot ja dieselverot. Sitten tullaan palstoille ihmettelemään, säilyykö takuu, kun huollattaa muutaman kympin säästöllä Reiskan pajalla pimeenä näppiin.
        Järki käteen. Uusi auto. Uuden auton huoltokulut. Huoltakaa autonne asiallisesti huolto-ohjelmien mukaan merkkihuolloissa ja säästäkää vaikkapa ylimääräisestä ajamisesta. Koskee kaikkia merkkejä.

        Naukkis kirjoittaa asiaa,jos pitää nuukailla tai ei ole varaa huollattaa autoa,ajelee halvemmalla käytetyllä,johon voi itse tehdä huoltoja,itse olen ajellut vanhoilla 1ke autoilla juuri siitä syystä,kun ei ole varaa yllä pitää uutta,sen takia kun kalliit takuu huollot ym,maksut,ja kun käyn Venäjällä tankkaamassa,voi vanhaan matukkaan tankata 92 oktaanista,27 ruplaa litra,koska olen Köyhä,näin on toimittava,ilman autoakaan ei tule toimeen,nyky Suomessa,jos vähänkin haluaa liikkua.


      • tsiiihh
        Pappa kirjoitti:

        Naukkis kirjoittaa asiaa,jos pitää nuukailla tai ei ole varaa huollattaa autoa,ajelee halvemmalla käytetyllä,johon voi itse tehdä huoltoja,itse olen ajellut vanhoilla 1ke autoilla juuri siitä syystä,kun ei ole varaa yllä pitää uutta,sen takia kun kalliit takuu huollot ym,maksut,ja kun käyn Venäjällä tankkaamassa,voi vanhaan matukkaan tankata 92 oktaanista,27 ruplaa litra,koska olen Köyhä,näin on toimittava,ilman autoakaan ei tule toimeen,nyky Suomessa,jos vähänkin haluaa liikkua.

        Minä taas olen työtön ja ajan Skodalla.


      • ei mainos

        Vianorilla 45e öljynvaihto.


      • kate unohtuu...
        ei mainos kirjoitti:

        Vianorilla 45e öljynvaihto.

        Ompas halpaa, kun Honkkarissa ja muissa vastaavissa alehalleissa edes vähänkin laadukas 4 litran kannu hiukkassuodatinkelpoista öljyä maksaa n. 40 - 45 euroa - esimerkkinä vaikkapa Nesteen city-pro. Ja Kian pikkudieseleihinkin menee yli 5 litraa suodatin, joka sekin kunnollisena alkuperästä vastaavana vähintään 15- 25 euroa.
        millähän katteella Vianorin pojat tuota tekee, kun pitäis vielä periä kierrätysmaksut ja saada vähän työpalkkaakin??
        Vai onko kyseessä joku alkaen hinta 20 vuotta vanhalle pikkukoslalle, johon laitetaan 3 litraa halvinta mineraalikuraa ja joku kiinalainen halpissuodatin, joka TM-testissä päästi lävitse kiertoon kaikki hiukkaset, mitä moottorista vain irtosi??


      • niin_ko
        kate unohtuu... kirjoitti:

        Ompas halpaa, kun Honkkarissa ja muissa vastaavissa alehalleissa edes vähänkin laadukas 4 litran kannu hiukkassuodatinkelpoista öljyä maksaa n. 40 - 45 euroa - esimerkkinä vaikkapa Nesteen city-pro. Ja Kian pikkudieseleihinkin menee yli 5 litraa suodatin, joka sekin kunnollisena alkuperästä vastaavana vähintään 15- 25 euroa.
        millähän katteella Vianorin pojat tuota tekee, kun pitäis vielä periä kierrätysmaksut ja saada vähän työpalkkaakin??
        Vai onko kyseessä joku alkaen hinta 20 vuotta vanhalle pikkukoslalle, johon laitetaan 3 litraa halvinta mineraalikuraa ja joku kiinalainen halpissuodatin, joka TM-testissä päästi lävitse kiertoon kaikki hiukkaset, mitä moottorista vain irtosi??

        Se on pelkkä öljynvaihto, eli max 4L (Shell?) täyssynteettistä (4e lisälitra). Laskuttavat erikseen suodattimen, jos sen joku haluaa vaihdattaa - nythän oli kyse väliöljynvaihdosta. Eli se on mahdollista saada halvalla halutessa. Tottakai öljyn pitää täyttää valmistajan vaatimukset - ja niinhän ne useimmat täyttääkin. Ymmärrän että haluat ostaa "parasta", mutta todellisuus öljyjen eroista on hieman toista.


    • tikustako asiaa

      Kyllä minä vaihdan mieluummin öljyt hiukkassuodattimella varustettuun turbodieseliin 15 tkm välein kuin hiukkassuodattimen 60 tkm välein, mutta jokainen saa tehdä niinkuin haluaa. Onhan se 70 euroakin iso raha, jos sitä ei ole.

      • öljytikku peniksessa

        Mä vaihdan 60tkm välein autoo,ei tarvii tehä yhtään huoltoo. Ostaa vaan bensaa ja vaihtelee renkaita. Hyvin on kestäny c5 3 vuotta ilman yhtään huoltoa. Öljykannu on takalaatikossa,jos tarvii lisätä.


      • otan osaa
        öljytikku peniksessa kirjoitti:

        Mä vaihdan 60tkm välein autoo,ei tarvii tehä yhtään huoltoo. Ostaa vaan bensaa ja vaihtelee renkaita. Hyvin on kestäny c5 3 vuotta ilman yhtään huoltoa. Öljykannu on takalaatikossa,jos tarvii lisätä.

        et ole tainnut päästä tikkuasi sitten kastelemaan


      • shittikka juu
        öljytikku peniksessa kirjoitti:

        Mä vaihdan 60tkm välein autoo,ei tarvii tehä yhtään huoltoo. Ostaa vaan bensaa ja vaihtelee renkaita. Hyvin on kestäny c5 3 vuotta ilman yhtään huoltoa. Öljykannu on takalaatikossa,jos tarvii lisätä.

        tuon ikäinen ja ajettu autohan on juuri sisäänajettu, ainakin jos sitä huolletaan.
        Kyllä vaihtohyvityksessä kärsit huoltamattomuudesta, ne leimat hyvitetään vaihdon yhteydessä.


      • katugallup
        öljytikku peniksessa kirjoitti:

        Mä vaihdan 60tkm välein autoo,ei tarvii tehä yhtään huoltoo. Ostaa vaan bensaa ja vaihtelee renkaita. Hyvin on kestäny c5 3 vuotta ilman yhtään huoltoa. Öljykannu on takalaatikossa,jos tarvii lisätä.

        Tästä tyylistä kuulin ensimmäisen kerran "juppivuosina" eli 80-luvun lopulla. Silloin menestyjät kehui, miten ei autoa tarvi ikinä huoltaa, kyllä se pari vuotta kestää ilmankin ja menee sitten kiertoon.

        Sitten tuli lama. Ja aina syksyn ensimmäisillä sadekeleillä sekä ensimmäisillä kunnon lumituiskuilla / pakkasilla oli mm. Kehä I:n varrella "marjanpoimijoita" parin kilometrin välein. Ainahan yksittäistapauksia on ollut, mutta ne olivat aiemmin olleet enempi vanhoja ritsoja/kesäautoja ja nyt uudehkon & hinnakkaan näköistä sakemannia. Tais käydä niin, ettei "tarvinnutkaan" vaihtaa autoa uudempaan & huoltamattomuus kostautui...

        Historia toistaa itseään. Tänä vuonna on taas ollut yllättävän paljon marjanpoimijoita liikkeellä sadekeleillä. Edelleen siellä on myös näitä rippukouluikäisiä = muutaman satasen käyttiksiä (mitä ajetaan loppuun niin kauan kuin liikkuu), muttei pelkästään. Saa nähdä, moniko vielä hyytyy pakkasiin...


    • Taskulaskin käteen

      Lisäkustannukset / 100 km -> öljynvaihtoväli 15 000 km vs. öljynvaihtoväli 30 000 =
      öljynvaihtokustannukset / 300. Ei ole paljon.

      • Mitä jäi käteen?

        Saman logiikan mukaan öljynvaihtoivälin voisi puolittaa vielä 15.000 km:stä 7500 kilometriin. -> lisäkustannus merkityksetön. Autostaan tarkka Kia-mies (naiset eivät osta Kioja) pelaa varmaan päälle ja vaihdattaa öljyt 3750 km välein. Lisäkustannus pitkässä juoksussa merkityksetön.

        Kovasti täytyy tykätä Kiasta merkkinä kun ostaa halpiksen ja kehuu sitten kuinka kustannuksilla oikeastaan ei ole mitään merkitystä. Kia taitaa olla vuoristoneuvosten automerkki.


      • Taskulaskin käteen
        Mitä jäi käteen? kirjoitti:

        Saman logiikan mukaan öljynvaihtoivälin voisi puolittaa vielä 15.000 km:stä 7500 kilometriin. -> lisäkustannus merkityksetön. Autostaan tarkka Kia-mies (naiset eivät osta Kioja) pelaa varmaan päälle ja vaihdattaa öljyt 3750 km välein. Lisäkustannus pitkässä juoksussa merkityksetön.

        Kovasti täytyy tykätä Kiasta merkkinä kun ostaa halpiksen ja kehuu sitten kuinka kustannuksilla oikeastaan ei ole mitään merkitystä. Kia taitaa olla vuoristoneuvosten automerkki.

        Sama laskukaava pätee muuten muihinkin merkkeihin : ) Kian omistajiin en osaa ottaa kantaa kun en ole koskaan sen merkkistä autoa omistanut...


    • eetu*

      mietippäs kuinka paljon siinä öljyssä on vettä kun pidät samat öljyt talven yli

      • ^peetu

        Jos sillä ajetaan vähänkin pidempiä siirtymiä, niin tuskin yhtään.


      • akvavitix

        Kosteus haihtuu moottorista huohotinjärjestelmän kautta kun ajellaan lämpimällä koneella. Sen takia nuo pitkät huoltovälit ei sovellu nurkka-ajoon.
        Tällä palstalla tuo tekninen aikakausi tuntuu olevan ihan omaa luokkaansa. Muistakaa puhdistaa sakkakuppi 5000 tkm välein ja bensiinikoneissa viilata kärjet vaikka joka kolmannen tankkauksen yhteydessä.
        SAE 20 on oikein hyvä öljy teille.


    • Fyffeä löytyy

      Rahattomille kaikki on kallista.

    • mk

      öljyn vaihdon voi tehdä vaikka itse jos haluaa koska liikkeen vaatimus siitä että huollot on teettettävä myyntiliikkeen huollossa on kuluttajalain vastaisat,. Itsellä oli aikoinaan volvo jossa oli takuu jäljellä niin kaikki mikä kuulu takuun piiriin korjattiin vaikka en tettänyt kuin pari huoltoa volvolla että silleen.

      • takuu maksaa aina

        pitää vain löytyä huoltokirjasta leimoja ja ne omat vaihdot ei kelpaa.
        Riippuu myös mitä korjataan takuuseen, huolto-ohjelmiin ei ihan kaikki kuulu.


    • merkkimerkkii

      Iät ajat kaikki järkevät ihmiset auton merkkiin katsomatta vaihtavat öljyt viimestään 15000 välein, jatkaa joka auton ikää huomattavasti. Ainoa asia josta ei kannata ainaskaan säästää.

    • Kestää se samoilla öljyillä vaikka 50000km.

      Tosin ei sitten voi ennustaa pitkää ikää...

    • ei ni mitään.

      Mitä järkeä tässä keskustelussa ja aloituksessa oli?

    • teeseitsejosjaksat

      ostin kans uuden kian ja huolsin kaiken ihan itse käy ja kukkuu jo neljättä vuotta!

    • Nooh,

      Mossessa taisi aikoinaan olla 7000km välein. Kumma että kaikki ns. Premiumit huolletaan ekan kerran vasta vuoden kuluttua. Eikä noita nyt ihan riesaksi asti taida olla hajonnut. Olisko niin että hintaerolle löytyy kuitenkin katetta konepellin alta? Heikommat materiaalit, karkeampi työstöjälki ja epätasaisemmat toleranssit asettavat Kiassa omat vaatimuksensa huoltoväleille.

      • Kia ylivoimaa

        "Tuoreimpien, eli 1–3-vuotiaiden autojen joukossa pikkuautoissa ykkössijan vei Kia Rio, perässään Toyota IQ ja Audi A1. Astetta suuremmassa, kompaktiluokassa parhaan tuloksen saavutti Toyota Prius, toiseksi ylsi BMW 1-sarja ja kolmanneksi Kia cee’d."

        Saksassa tehtiin juuri autojen laatutesti ja siinä oli ylivoimainen KIA RIO , että yritä pysyä totuudessa vaikka joudutkin ajamaan vanhalla ritsallasi mikä se sitten lieneekin. Kateus on kamala tauti:DDD


    • hehheh..

      Kialle kateellisia......älä jaksa.

    • enmaksaenmaksa

      Joku huoltaa itse autonsa, joku etsii sen halvimman pajan ja kiikuttaa mukanaan omat öljyt ja filtterit. Joku vie kerran kahdessa vuodessa merkkihuoltoon ja maksaa vähän enemmän. Hyviä ja perusteltavia valintoja kaikki, ihan oman kukkaron ja intressien mukaisia. Joten koko tämä keskustelu on ihan hyödytön!

    • Majoneesia öljyssä

      Hyundain ja täysin vastaavan Kian moottorin öljysuositus on erilainen. Kia käyttää LL-öljyä. Eroa on myös ACEA -luokituksessa. Mikään ei varmaankaan estä käyttämästä parempaa öljyä myös Hyundaissa, mutta se maksaa liki kaksinkertaisesti ihan hyviin perinteisiin täyssynteettisiin nähden.
      Jos ajaa pääasiassa lyhyitä pätkiä, ei kannata venyttää yhden vuoden vaihtoväliä. Yllätys saattaa iskeä kovilla pakkasilla kun öljyyn tiivistynyt vesi tukkii huohottimen, öljyt valuu pullahtaneista stefoista auton alle ja suihkuaa öljytikun reijästä moottoritilaan. Voi käydä merkistä riippumatta, ennakko-oireena kylmälima öljykorkissa. Ja kokemusta on autolla, jossa näin ei edes pitäisi käydä ;-(

    • KIARIOKIN

      Vaihdatin vaimon kulkineeseen vapaaehtoisen öljyn ensivaihdon kun kilsoja oli 3000, kustansi halvalla pajalla 120€, öljyn hinta 90€, suodatin ja työ 30€, eli on sikakalista öljyä jos paja joutuu suositusta tilaamaan erikseen?
      Vaimo hoiti maksun joten en viitsinyt pikkurahasta reklamoida vaikka käytti maksuun mun luottokorttia, mutta "elämä on"?

      • AurisHSD

        Suunnilleen saman maksaa Toyotaan ensihuolto merkkihuollossa, tosin onneksi hybridiin ei edes enää suositella ensihuoltoa.


      • Omahuoltaja

        Itse aion vaihtaa vapaaehtoisen ensihuollon öljyt ihan itse tee-itse -hallissa. Kun ajomäärä on 15 tonnia vuodessa voi laittaa ihan tavalliset edulliset täyssynteettiset. Sama tilanne vaikka Volkkarillakin, jos huoltovälin lyhentää puoleen, ei tartte käyttää superkalliita long-life -öljyjä. Tästä ei takuu mene kun ei vaihto näy missään. Päinvastoin moottorin käyttöikä EHKÄ kasvaa ja omahuolto ei kustanna kuin muutaman kympin ja aikaa parikymmentä minuuttia. Helppoa!


    • 250 tkm golf

      Eikös nuo pitkät huoltovälit ole mainoskikka uusia autoja myytäessä? Long-life huoltovälillä varmasti selvitään takuuajan yli mutta kyllä moottorista huomaa 200-300 tkm kohdalla mikä on ollut öljynvaihtovälinä. Öljynvaihtoväin pituus riippuu tietysti millaisessa käytössä auto on.

      Itse vaihdan golffiini 15 tkm välein öljyt ja suodattimen nyt kun on takuun ulkopuolella ollut. Ei paljon maksa kun itse viitsii vaihtaa. Paljon on ollut työkavereilla ongelmia pikkudieseleissään (VAG) kun pitkällä öljyvaihtovälillä 200 tkm:n kohdalla turbot hajonneet heikon voitelun ansiosta. Huoltomiehen kanssa oli puhetta aiheesta kun vein autoni jakohihnan vaihtoon: Öljyt ovat vuosien saatossa kehittyneet mutta suodattimet eivät ole pysyneet samassa kehityksessä.

      Itse ainakin kiinnittäisin huomiota autoa ostettaessa juuri öljynvaihtoväliin. Mieluummin tiheämmin vaihdettu kuin kitsaasti pidetty auto. Maksaako öljynvaihto niin paljon jos saat myydessä paremman hinnan?

      • ei rasseli

        Vaihda sinä Golfiisi öljyjä, minä vaihdan autoa aina ~100tkm paikkeilla niin ei tartte vaihdella öljyjä. Mulle maksaa auto ihan saman verran uutena riippumatta siitä vaihdanko öljyt 15tkm vai 30tkm välein vai en!
        Noin kolme huoltoa ja vaihtoon HEP!!


      • shaisselake

        "Mieluummin tiheämmin vaihdettu kuin kitsaasti pidetty auto. Maksaako öljynvaihto niin paljon jos saat myydessä paremman hinnan? "

        Mutta kun et saa, hyvityshinta on juuri se mitä Gray Henn kertoo ja siinäpä se sitten oli. Auton kunto ei vaikuta mitenkään tuohon.


    • öljyäijä

      Ainakin Kian CRDI koneen huoltoväli on 30tkm tai 2-vuotta kumpi ensin täyttyy. Useammmin saa vaihtaa, mutta ei tarvitse.

    • näin on

      valmistaja määrää vaihtovälin ei maahantuoja.

    • Kiallatöihinjatakasin

      Itellä -11 mallin ceed tiisseli ja oon vaihellu kyllä joka kympin välein öljyt(5,3l) ja suodattimen deltalla hintaan 99e eikä minusta oo pahahinta vaikka huoltoväli muuten on 20t todeten et kyllä öljyn vaihto on halvinta koneremonttia ja olen nyt ajanut yli 160000km ja öljyt pysyy ylärajassa. Ja turbomalleissa öljyt on paljon kovemmalla eli palavat monellakin kuuman turbon sisällä sammuttaessa josta lähtevät kulkeutumaan yläkertaan tukkien pienet öljykanavat sillä seurauksella et menee mm.nokka-akseli paskaksi kun ei saa enää voitelua asiasta voi kysyä useammaltakin vw:n omistajalta joissa on 30000km vaihtoväli ja gm käyttää pesuaineen koneessa ennen öljyn vaihtoa eikä sekään oo ihan ilmanen aine,melkein saa öljyt sillä rahalla. Et tällä tavalla kukin taaplaa tyylillään itellä ei ainakaan oo varaa joka välissä mm.turboja vaihella joita monilla on jo vähillä kilsoilla mennyt.

      • spoortaagg

        eipä oo öljykanavat tukkeutunu -13 mallisessa 1.7 turbodiesel sportagessa, jossa öljyt vaihdettu 30 tuhannen välein. nyt ajettu 210 tuh.


      • skdfskjfdkj

        Vieläkö on voimassa vanhemmista turboista tuttu ohje että autoa ei saa sammuttaa suoriltaan ajon jälkeen vaan pitäisi pyöriä joutokäyntiä hetken aikaa että turbo jäähtyy?


      • spoortaagg
        skdfskjfdkj kirjoitti:

        Vieläkö on voimassa vanhemmista turboista tuttu ohje että autoa ei saa sammuttaa suoriltaan ajon jälkeen vaan pitäisi pyöriä joutokäyntiä hetken aikaa että turbo jäähtyy?

        Minä teen juuri noin ihan vanhasta tavasta. Ennen sama ohje oli alumiinikansisilla dieseleillä, että muutama minuutti jonninjoutavaa ennen sammutusta.


      • Anonyymi
        skdfskjfdkj kirjoitti:

        Vieläkö on voimassa vanhemmista turboista tuttu ohje että autoa ei saa sammuttaa suoriltaan ajon jälkeen vaan pitäisi pyöriä joutokäyntiä hetken aikaa että turbo jäähtyy?

        Minä teen tuon aina vaikkei ole edes turboa....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä teen tuon aina vaikkei ole edes turboa....

        Sen jälkeen kun näin lämpökamerakuvaa turbosta totesin, että näyttää olevan turha ohje. Kun turbon kierrokset tippuu katoaa hehku kuvasta muutamassa sekunnissa ja lämpö on todella nopeasti tyhjäkäyntilämmöissä. Turboissa on todella tehokas jäähdytys, enkä voi uskoa, että metallin kestävyydelle voi olla merkitystä onko turbo tyhjäkäyntilämpötilainen 2 sekuntia vai viikon. Pintalämpötila tippuu tyhjäkäyntitasolle ihan jo sinä aikana kun kurvailee matalilla kierroksilla muutaman kymmenen metrin matkan pihakatua, joten eiköhän se sisälämpö ole tippunut siinä samalla kun jäähdytys on kuitenkin tubon sisällä, eikä ulkopinnalla.


    • Anonyymi

      Jos kerran vuodessa tai pari vaihdettava öljyt niin tuskin siitä konkurssia tulee,yleensä jotka ajavat enempi ovat töissä...tuo 250€ menee baarissa yhdessä illassa alas eikä harmita...eikö olenkin ihmeellistä..maksat siis viinasta 250 ja saat vielä pään kipeäksi..mutta hinnasta ei valiteta.. jokainen taaplaa tavallaan ja vaihtaa öljyt omalla ajallaan..

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Uudet Hyundai i20 ja Kia Rio...molemmissa on öljynvaihto 15000 km tai vuosi..samat moottorit...miten lie sitten vanhemmissa

    • Anonyymi

      Jos ajat vain 10 000 vuodessa vaihtoväiliksi tulee kolme talvea ja siitä johtuen öljy on hyvin kondenssiveden laihentamaa . Tuota ei aloituksen tekijäkään ymmärrä mutta me ymmärrämme sen ?

      • Anonyymi

        95E kerää jo itsestään vettä tankkin ja sieltä moottoriin ja öljynsekaan varsinkin jos ajaa lyhyttä matkaa..


    • Anonyymi

      ..vaimo herättää meikkien vaihdolla...kotiin tullessa pyyhkii kalliit meikit pois...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      54
      5369
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3457
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1582
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      195
      1503
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1066
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      25
      1013
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      897
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      826
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      789
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      788
    Aihe