Sekamuotoinen jakso?

The Thousand Lakes

Moro.

En oikeen tiiä mistä aloittaa.. No mutsiis, mulla on kaksisuuntainen, ja lääkityksenä Sycrest 10 mg illassa. Aiemmin kokeiltu varmaankin viittä neuroleptiä tähän tautiin, ja nyt on tuo valittu. Elikkäs toi lääkitys auttaa oikeestaan vaan maniaan!

Mulla oli tossa toukokuussa rankka, mutta lyhyt maniajakso, jossa oli mukana myös psykoottisuutta. Jakso saatiin nopeesti ruotuun, ja jo muutama päivä oireiden pahenemisen jälkeen pääsin hoitoon. Sain tuon kyseisen lääkityksen, ja pikkuhiljaa (kesti 2 viikkoa) oireet lieveni pois.

Kesäkuun alussa mua alko masentaa, siitä en kertonut kenellekkään, ja viikkojen päästä kesäkuun lopulla, pääsin pois sairaalasta. Nyt mua on pari viikkoa aika paljon ahdistanut, ja kaikki tuntuu sekavalta. Ajatusmaailma on välillä aika outo, ja unettomuuttakin välillä esiintynyt. Masennus on pahentunut.

Olen tänään itkenyt aika paljon, mutta samalla olen ollut aika hilpeä ja soitellut paljon ja käynyt pitkällä pyörälenkillä. Kaikki tuntuu turhalta, olen miettinyt kuolemaa, ja sitä, että karkaisin pois kotoolta ja menisin yksin metsään kuolemaan tai jotain.. Aina aamuisin asiat tuntuvat paremmilta, mutta yöt ovat surkeimpia

Pahinta on se, etteivät ihmiset tajua, miten huono olo mulla on, koska päällepäin näytän täysin virkeältä, enkä halua kertoa kenellekkään, kun huono olo kestää korkeintaan aina vain tunnin. En oikein tiedä, mitä pitäisi tehdä.

7

2838

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yksi sekopää

      Alkuvuodesta oli elämäni toinen sekamuotoiseksi diagnosoitu jakso ja oli kyllä järkyttävä kokemus. 4-5 kuukautta on mennyt ja vasta nyt alkaa taas tuntumaan olo suht "normaalilta" eikä ajatukset ja olot heittele laidasta toiseen.

      Tosi tutulta kuulostaa kertomasi. Mulla saman päivän aikana saattoi heittää olo niin laidasta toiseen että saatoin käydä 5 kilsan juoksulenkillä ja soitella kavereille, kun taas muutaman tunnin päästä löi ahdistuksen päälle ja teki vaan mieli hautautua jonnekin peittokasaan.

      Itsemurhaa en ole vuosikausiin ajatellut, mutta senkin tekeminen kävi kyllä kevään aikana monta kertaa mielessä kun olo oli vaan niin hirveä.
      Päälle päin kai näytin suhteellisen normaalilta eikä kukaan lähipiirissä oikein huomannut millainen myllerrys päänsisällä oli :(

      Pitkään lykkäsin päätöstä ennenkuin lääkärille uskalsin kertoa, ajattelin kai että jos kerron kuinka paha olo on niin päädyn varmaan osastolle ties kuinka pitkäksi aikaa. Toisin kuitenkin kävi eli saatiin lääkitys kohdilleen kun kävin lääkärissä alkuun kerran viikossa ja aina tuli uudet nosto ohjeet...
      Tosi outoja ajatuksia, ihme pelkotiloja ja pakkoajatuksia löi päälle kyllä pitkään vaikka tuntu että syön lääkkeitä listakaupalla...

      Lamictal menee nyt masennuksen estoon, tosin siitä huono lääkitys että vaste tulee vasta monen viikon jälkeen. Ei siis kovin akuuttiin oloon auta.
      Ketipinor menee vielä nostetulla annoksella kun nukkumiset on olleet aika vähissä ja ahdistus kierrokset nousee aina illasta. Saa nähdä että jääkö nyt pysyvästi lääkitys vähän suuremmaksi kun kuitenkin nytkin oli suht pitkä tuo sekamuotoinen eikä edellisestä ole kuin reilu vuosi. Pelkät masennusjaksot olleet jo pahoja, mutta ei vedä kyllä vertoja sekamuotoiselle...

      Kannattaa kuitenkin ennemmin mennä lekurille kertomaan rehellisesti oloistaan, kyllä se tuonne metsään kuolemisen ainakin voittaa.
      Tiedän tunteen kun tuntuu ettei mikään voi auttaa eikä kukaan oikeesti ymmärrä ja tekee vaan mieli pois koko touhusta.

      Tsemppiä kuitenkin sinulle ja toivottavasti saat apuja olojen voittamiseen ;)

      • itsellä myös tuo sekamuotoinen iskee sillon kun sitä vähiten oottaa ja sit on kyllä yhtä helvettiä kun siinä mennään ylös ja alas sillä tavalla että tulee kyllä kaikki suicidet aika vahvasti mieleen ja oon tehnytkin suunnitelman miten teen sen jos menee siihen pisteeseen.Mut kun tuntuu vaan et se on vaan ajan kysymys.Ja lääkkeenä on absenor joka ei kyllä oikein toimi minulla.


      • trax68 kirjoitti:

        itsellä myös tuo sekamuotoinen iskee sillon kun sitä vähiten oottaa ja sit on kyllä yhtä helvettiä kun siinä mennään ylös ja alas sillä tavalla että tulee kyllä kaikki suicidet aika vahvasti mieleen ja oon tehnytkin suunnitelman miten teen sen jos menee siihen pisteeseen.Mut kun tuntuu vaan et se on vaan ajan kysymys.Ja lääkkeenä on absenor joka ei kyllä oikein toimi minulla.

        Niin ja diagnoosi tehtiin 2004 eli kyllä tässä on kärvistelty ja syöty niin monia kääkkeitä että en edes kaikkia muistakkaan.


    • vuoristoratalainen

      Auttaako sekamuotoiseen edes mitkään lääkkeet? Itsellä myöskin sekamuotoinen, jossa mielialat vaihtelevat tosi nopeaan hypomanian ja keskivaikean/vaikean masennuksen muodossa eli elämä on todellista vuoristorataa :-(

    • riuttala76

      No olisinkohan mä elämäni aikana popsinut jotain 20 erilaista mielenterveyslääkettä. Ainoat joista todella ilman sivuvaikutuksia selvästi olen hyötynyt ovat olleet nimenomaan masennuslääkkeet. Nyt niitä menee säännöllisesti kahtakin eri lääkettä Venlafaxin ja Mirtazapiini. Mun mielestä se toimii
      oikein hyvin.

    • puhi1

      syckrestin haittavaikutuksena on ahdistus,

    • dadavs78

      Kokemusta on! Vaihtelevat todellakin päivän aikana. Asun yksin, niin kukaan omaisistani ei ole aina kovinkaan perillä mielenliikutuksistani.
      Saatan välillä nauraa hihitellä, joitain hassuja tilanteita tai mielleyhtymiä. Naapuritkin ovat varmasti kuulleet. Joskus steppailen musiikilla tai ilman. Elämä tuntuu auvoiselta, mahdollisuudet rajattomilta. Vain taivas rajana...
      Tänäänkin iltapäivänä hihittelin, ja sitten lähdin nopeatempoiselle kävelyretkelle. Tarkoituksenani saada kokonaiskuntoni paranemaan ja kilot lähtemään. Aaah!!!
      Mutta aamu!!! En olisi halunnut herätä. Pidin silmiäni väkisin kiinni ja kirosin elämääni.
      Vihaa ja aggressiota... En kohdistanut niitä mihinkään elävään paitsi itseeni.
      Yksinäisyys tässä myös vaivaa, pitäisi jakaa arkea jonkun kanssa. Murheet musertavat yksinäisen miehen pään.
      Diagnoosi annettiin kymmenen vuotta sitten. Olen nyt 36-vuotias, ja tuntuu etten ole saavuttanut mitään hyvää tai mainittavaa elämässäni.
      Varsinaista maniajaksoa minulla ei koskaan ole ollut, lieviä hypoja vain.
      Mutta vaikka kuinka olisi joskus energiaa ja tarmoa, kääntyy tila aina masennus-ahdistus -epätoivoon.
      Lääkkeitä menee viisi. Lamictal, Deprakine, Venlafaxin, Seroquel Prolong ja Peratsin.
      On unettomuutta ja kaikkea paskaa silloin pyörii päässä. Joskus suunnittelen jopa itsemurhaa, mutta en aio koskaan onneksi toteuttaa sitä.
      Tämä kaikki vaihtelu saman vuorokauden aikana kuolemaa tai elävää elämää. ÄÄÄÄÄGGGGG!!!!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      246
      3913
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2318
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2131
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      92
      2039
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      93
      1704
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1401
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1311
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1297
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      306
      1241
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe