Aikuisiän paheneva akne & mirena-hormonikierukka

ahdistaa tämä olo

Nieleskelen itkua, kun olo on niin kamala.

Mirena-kierukka laitettiin tammikuussa ehkäisemään endoa. Sen jälkeen kasvojen iho on mennyt todella huonoksi.

Teininä mulla oli paha akne, joka tasoittui dianenova-pillereillä. Kun ne reilu 30 vuotiaana lopetin, niin iho pysyi suht puhtaana (finni tai pari kuukautisten aikaan). Olin kesät aina ilman meikkiä, koska ruskettunut iho näytti hyvältä ilmankin.

Puoli vuotta on ollut yhtä h*lvettiä. Nytkin kasvoja särkee niin paljon, että joudun ottamaan särkylääkkeitä. Ihon sisäisiä "paiseita" on otsassa (kivistävät ihan kamalasti ja töröttävät selvästi), poskissa ja leuassa. Olen viimeisen puolen vuoden aikana muuttanut ihonhoitorutiineja ja tuhlannut satoja euroja. Mikään ei auta. En halua liikkua missään kodin ulkopuolella. Töihin lähteminen muuttuu koko ajan vaikeammaksi, koska en pääse hautautumaan omiin oloihini. Ahdistaa liikkua julkisilla paikoilla, koska tuntuu etteivät ihmiset näe muuta kuin kauhean ihoni.

Olen itsekseni miettinyt että kestäisin endometrioosiputsauksen tähystysleikkauksenkin pari kertaa vuodessa mieluummin kuin nämä paiseet.

En tiedä mitä enää tekisin. Roaccutan ei kovin hyvin minulle sovi, e-pillereitä eivät enää anna ja antibiootti aiheuttaa hiivatulehduksen.

19

16543

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 17+5

      Hiivattiin tollainen kierukka !! Ihan oikeesti.. Koita kestää. Tiiän justiin miltä susta tuntuu. :(

    • et ole yksin

      Sama ongelma mullakin, siis Mirenasta akne paiseita ja muutenkin tosi huonoon kuntoon mennyt iho. Ollu jo 4vuotta käytössä ja melko vasta havahduin et tästähän nää paiseet johtuu(vaikka aknea pukannu asennuksen alusta asti). On käyty kosmetologi hoitoja ja hetken niistä on apua(muutama päivä) ja ostettu kalliita puhdistustuotteita ja voiteita ja taas puskee uutta paisetta. Oon vaan niin laiska etten jaksa varata aikaa kierukan poistoon, ja kun muukaan hormoniehkaisy ei sovi.

    • Lähes kohtalotoveri

      Ahdistunut, minulle ehdotettiin myös Mirenaa (myoomat ja elämää hankaloittavat vuodot). Gynekologi mainitsi sivulauseessa, että "iho saattaa rasvoittua". Lähes suostuin, mutta sitten luin iho-ongelmista ja muista sivuvaikutuksista (mm. tiputteluvuodot). En suostunut Mirenan laittoon, pyysin ja sain kohdunpoiston. Iho on tälläkin hetkellä huono (ollut koko aikuisiän), kauhistuttaa ajatellakin millainen se olisi Mirenan kanssa. Hankkiudu eroon Mirenasta ja vaadi muita ratkaisuja!

      • ahdistaa tämä olo

        Ihan kiva kuulla, ettei tämä niin harvinaista sitten olekaan.

        Lääkäri, joka kierukan mulle puoliväkisin laittoi, sanoi että iho paranee entisestään ja kuukautiset loppuu kokonaan. Saman kuulin myös gyneltä, jota pyysin kierukkaa kuukausi sitten poistamaan. Ensin piti antaa kropan tottua kolme kuukautta, sitten kuusi kuukautta ja viimeisen tiedon mukaan yhdeksän kuukautta.. Tutuilla, jotka ovat kierukan hankkineet, ei ole ollut mitään ongelmia, enkä ole kuullut muuta kuin ylistystä..

        Kuukautiset on tulleet kierukan laitosta lähtien kuukauden välein, kestävät tosin sen reilu kaksi viikkoa eli joku yli 10 päivää on vuotojen välissä. (Turha varmaan mainita, että sekin kiristää hermoja..?)

        Enemmän häiritsee kuitenkin akne. Viikko sitten tulleet paiseet lopetti särkemisensä alkuviikosta, vain huomatakseni että tänään aamulla särky alkoi eri paikoissa. En enää edes pysty meikkaamaan peilin edessä, eikä oikein edes tarvitse. Laitan peitevoidetta jokaiseen särkevään kohtaan eli lähes koko naamaan. Aika hyvin tuntuu tottuvan siihen ettei näe kasvojaan peilistä ollenkaan. Valokuvia en ole antanut ottaa puoleen vuoteen.

        Varasin ajan ihotautilääkärille. En tiedä pystyykö hän mitään tekemään. Jos sen antibiootin (ja hiivalääkkeet) vaikka saisi. Kai tässä joku tulehduskierre on menossa.


      • Lähes kohtalotoveri
        ahdistaa tämä olo kirjoitti:

        Ihan kiva kuulla, ettei tämä niin harvinaista sitten olekaan.

        Lääkäri, joka kierukan mulle puoliväkisin laittoi, sanoi että iho paranee entisestään ja kuukautiset loppuu kokonaan. Saman kuulin myös gyneltä, jota pyysin kierukkaa kuukausi sitten poistamaan. Ensin piti antaa kropan tottua kolme kuukautta, sitten kuusi kuukautta ja viimeisen tiedon mukaan yhdeksän kuukautta.. Tutuilla, jotka ovat kierukan hankkineet, ei ole ollut mitään ongelmia, enkä ole kuullut muuta kuin ylistystä..

        Kuukautiset on tulleet kierukan laitosta lähtien kuukauden välein, kestävät tosin sen reilu kaksi viikkoa eli joku yli 10 päivää on vuotojen välissä. (Turha varmaan mainita, että sekin kiristää hermoja..?)

        Enemmän häiritsee kuitenkin akne. Viikko sitten tulleet paiseet lopetti särkemisensä alkuviikosta, vain huomatakseni että tänään aamulla särky alkoi eri paikoissa. En enää edes pysty meikkaamaan peilin edessä, eikä oikein edes tarvitse. Laitan peitevoidetta jokaiseen särkevään kohtaan eli lähes koko naamaan. Aika hyvin tuntuu tottuvan siihen ettei näe kasvojaan peilistä ollenkaan. Valokuvia en ole antanut ottaa puoleen vuoteen.

        Varasin ajan ihotautilääkärille. En tiedä pystyykö hän mitään tekemään. Jos sen antibiootin (ja hiivalääkkeet) vaikka saisi. Kai tässä joku tulehduskierre on menossa.

        Toivottavasti ihotautilääkäri osaa auttaa! Helvetillistä tämä, vaikka kuinka vanhenisi niin iho-ongelmat vain jatkuu.


      • ahdistaa tämä olo
        Lähes kohtalotoveri kirjoitti:

        Toivottavasti ihotautilääkäri osaa auttaa! Helvetillistä tämä, vaikka kuinka vanhenisi niin iho-ongelmat vain jatkuu.

        Ei tässä tosiaan ryppyjä ehdi murehtimaan..

        Ihotautilääkäri oli symppis ja ymmärsi "tuskan". Sain tetrasykliiniä ja clindoxyl- voidetta. Harmi vaan, että kumpikin taitaa estää auringossa olemisen. (Ihan niin kuin edes tänä kesänä paistaisi..)

        Roaccutania ei mulle enää määrätä, sen yhteisvaikutuksista ms-taudin kanssa ei kuulemma ole selvitetty tai siis yhteisvaikutuksia maksaa rasittavan lääkityksen kanssa. En tiedä haluaisinko sitä edes, mutta tuntui sekin siltä että yksi ovi edessä sulkeutui.

        Olen kuulemma tyyppiesimerkki aikuisiän hormonaalisesta aknesta. Kuulemma ennuste on Mirenan kanssa hyvä ja iho paranee heti kun kroppa tottuu kierukkaan. En jaksanut kysyä hänen arviotaan ajankohdasta, koska en usko sellaista itselläni olevan..

        Kohdunpoisto taitaisi olla paras vaihtoehto, mutta eivät taida reilu kolmekymppisille sellaista tehdä.


      • Lähes kohtalotoveri
        ahdistaa tämä olo kirjoitti:

        Ei tässä tosiaan ryppyjä ehdi murehtimaan..

        Ihotautilääkäri oli symppis ja ymmärsi "tuskan". Sain tetrasykliiniä ja clindoxyl- voidetta. Harmi vaan, että kumpikin taitaa estää auringossa olemisen. (Ihan niin kuin edes tänä kesänä paistaisi..)

        Roaccutania ei mulle enää määrätä, sen yhteisvaikutuksista ms-taudin kanssa ei kuulemma ole selvitetty tai siis yhteisvaikutuksia maksaa rasittavan lääkityksen kanssa. En tiedä haluaisinko sitä edes, mutta tuntui sekin siltä että yksi ovi edessä sulkeutui.

        Olen kuulemma tyyppiesimerkki aikuisiän hormonaalisesta aknesta. Kuulemma ennuste on Mirenan kanssa hyvä ja iho paranee heti kun kroppa tottuu kierukkaan. En jaksanut kysyä hänen arviotaan ajankohdasta, koska en usko sellaista itselläni olevan..

        Kohdunpoisto taitaisi olla paras vaihtoehto, mutta eivät taida reilu kolmekymppisille sellaista tehdä.

        Eivät todella taida herkästi kohdunpoistoa ikäisellesi tehdä. Itse olen yli 40, ja leikkausta puolsi lisäksi vaikeahko anemia.

        En usko minäkään, että kroppa tottuisi Mirenaan. Yksi sen sivuvaikutuksista on akne, se on selkeästi todettu, eikä se siitä mihinkään muutu vaikka aikaa kuluisi kuinka.

        Itse sain kaksi Roaccutan-kuuria 90-luvun alkupuolella. Iho oli aika kauan parempi, 2007 ongelmat alkoivat pikkuhiljaa pahentua. Nykyään en minäkään voi terveydellisistä syistä sitä enää saada.

        Aikaisempinä kesinä aurinko on auttanut, tänä kesänä ei. Juuri nyt leviää ongelmat otsasta leukaan.

        Taidan jättää kosmetologin väliin ja lampsia ihotautilääkärin juttusille minäkin...

        Mutta tsemppiä me! Ja kaikki muutkin, jotka tietävät mistä tässä on kysymys.


    • pollyxxxx

      Hormooneistahan ne tosiaan johtuu. Itsellä tulee kans pari finniä kuukautisten aikaan tai ennen,muuten suht hyvänä iho pysyny paitsi arpia koitan hoitaa vielä.Mutta joo, kun jouduin allergialääkkeitä tässä keväällä syödä niin huomasin että heti alkoi iho kukkia, sitten koitin lopettaa ne lääkkeet kun en kestänyt. Vaikeaahan tuo on, kun pitäisi valita kahden väliltä. En tosiaan osaa sanoa mikä tuohon auttaisi..:/ Pitäisi olla jotain finnejä ehkäisevää voidetta tms luonnontuotetta.?

      • ahdistaa tämä olo

        Lääkärin kanssa juttelin, että onko mitään mitä pystyisin itse tekemään (kosmetologikäynnit, rasvat, luontaistuotteet, vitamiinit). Ei kuulemma auta hormonaaliseen akneen. Ihoinhoitotuotteiden vaikutuksen tai "vaikutuksen" arvaan kyllä siitäkin, että nämä paiseet ovat tosiaan ihossa sisällä. Ei iholle laitettavat tuotteet edes yllä sinne asti.

        Ostin miedommat (normaali-sekaiho) hoitotuotteet entisten (sekaiho-rasvainen iho) tilalle. Toivottavasti ei iho mene huonommaksi.

        Ilmeiseti tuo Mirenan hormoni pyrkii lopettamaan estrogenin tuotannon kokonaan? Mitäköhän kaikkea muuta sivuvaikutusta sillä minuun on? Ainakin hikoilu on pahentunut ja yöllä saatan herätä litimärkänä.. Vaihdevuodet..? :P

        Olen tässä taas miettinyt omia ajatuksiani ja tullut siihen tulokseen, että pahin olo ihmisten katsoessa tulee siitä kun kuvittelen heidän ajattelevan etten hoida ihoani lainkaan. Tiedän, että te tiedätte, ettei akne aina liity hoitamattomuuteen / itsestään huolehtimisen puutteellisuuteen. Monen mielestä se varmaan kuitenkin liittyy. Meikkaaminenkin on hankalaa, finnien peittäminen tekee ihosta helposti suttuisen. En jaksa edes harkita voimakkaamman silmä/huulimeikin tekoa kun finnit vie kaiken huomion.

        Toivon että ab-kuuri alkaa purra ja hiiva pysyy poissa...


    • Kettutyttö

      Sympatiat!

      Olen jälleen tällä purkamassa tuntojani. Tilitin täällä pari vuotta sitten tuosta Mirena kierukasta ja siitä seuranneesta aknesta. Tilanne ei ole parantunut.


      Olen itse myöskin asennuttanut gynen vaatimuksesta (Diane Nova pillerit lopetettiin auralisen migreenin ja korkean verenpaineen vuoksi, aloitin ne 16-vuotiaana aknen takia) Mirena kierukan ja poistatin sen vain puolentoista kuukauden käytön jälkeen. Se aika oli yhtä tuskaa. Kuukautiset tuli puolitoista kuukautta yhtä soittoa, ei mitään pikku tiputtelua vaan rätin kanssa koko ajan. Ja pissalla sai käydä työpäivän aikana parhaimmillaan 12 kertaa! Ramppaappa siinä palaveristä koko ajan naistenhuoneessa. Ja iho rähähti ekan kahden viikon jälkeen.

      Poistatin siis koko kierukan. Gyne suositteli sitten minipillereitä. Harkitsin asiaa pari päivää ja otin selvää minipillereistä. Sanoin siis ei kiitos niilekin, olisivat vain pahentaneet ihoa. Gyne suositteli ehkäisyvaahtoa, josta sain hiivan. Jäljelle jäi siis kumi.

      Seuraava paikka oli ihotautilääkäri, joka määräsi ensin antibioottia ja kuukauden päästä Roan, jota söin Yasminen kanssa 9 kuukautta. Iho parani. Jätin e-pillerit taas, koska edelleen korkea verenpaine (verenpainelääkkeetkin on käytössä) ja migreeni. Luomumenkat kyllä alkoi ja kolmen kuukauden päästä iho taas kukki. Sain uuden Roa-kuurin. Tällä kertaa 8 kuukautta. Sain myös e-pilleri reseptin tuplaehkäisyn vuoksi (siis kumi myös käytössä) mutta päätin jättää pillerit pois, ettei niiden lopettaminen taas Roan jälkeen laukaise aknea. Iho parani taas. Ja puolen vuoden jälkeen se kukki uudelleen. Jälleen ihotautilääkärille ja taas sain Roaa. Nyt lääkäri kertoi, että koska tämä on aikuisiän aknea niin todennäköisesti hellittää vasta vaihdevuosien jälkeen! Ja, että hänellä on monia potilaita, jotka tulevat hakemaan uuden reseptin aina välillä ja toiset kuulemma syövät vain yhden 2 mg kapselin kerran tai kaksi viikossa ja sillä ylläpitävät siistiä ihoa. Lapsenteko on siis pannassa nyt kun ihoa hoidetaan. Nyt iho on vielä todella huonossa kunnossa mutta luulen, että se alkaa taas helpottaa tässä kun kuuri etenee. Takan vasta tätä kolmatta kuuria 1,5 kuukautta ja tuntuu tehoavan vähän huonommin kun aikaisemmin.

      Olen siis kolmekymppinen. Ihotautilääkärini mukaan (hän ei varmasti ole kaikkitietävä) alle 25-vuotiaalla on veilä mahdollisuus saada Roalla akne kokonaan hoidettua, meillä vanhemmilla se mahdollisuus on sitten jo hurjan paljon pienempi.

      Ja luoja tietää, että kaiken mahdollisen olen kokeillut. Muutin ruokavalion ihan täysin, luontaistuotteet, vitamiinit, Molkosanit, yrtit, homeopatia.... kaikki mitä vain voi keksiä. Koska tämä on hormooniperätistä niin en ole vielä löytänyt sitä "juttua", joka niihin hormooneihin vaikuttaisi niin, että niiden toiminta normalisoituisi.

      Ja vain sellainen ihminen, joka tämän aknen kanssa itse painii niin tietää minkälaista tuskaa tämä on. Kun koskaan ei koe olevansa nätti. Vaikka hiukset ja vaatteet olis kuinka tiptop niin naama on kuin jollain paiseruttoisella, eikä sinä paljon pakkelit auta.

      Kohdunpoisto?

      • ahdistaa tämä olo

        Juu, tuttua tarinaa..

        Pahalta tuntuu sekin, että mun ihoni oli ihan ok (ei mikään sileä ja persikkainen, mutta mun mittapuulla hyvä) sen reilu pari vuotta mitä oli diane novan ja kierukan välissä. Pillereiden lopettaminen ei ollutkaan niin kamala juttu kuin kuvittelin, päänsärkyjen loppuminen taisi olla se isoin juttu.

        Mikään muu ei mun elämässäni ole muuttunut kuin tuo nuo hormonit. Ehkäisyn vuoksi en sitä siis käytä, vaan "lääkkeenä" endometrioosiin. En kyllä ihan sitäkään ymmärrä, koska kuukautiset on vaan pidentyneet ja pahentuneet? Eikö kuukatisten loppuminen olisi tehokkaampaa endon hoitoon? Sterilisaatiota olen vinkunut jo useamman vuoden, mutta turhan nihkeästi siihenkin suhtaudutaan.

        Eipä sitä aknea varmaan ymmärrä, jos sitä ei ole kokenut. On se hieman hankala olla vakavasti otettava "aikuinen" työelämässä, kun naama kukkii kuin 16-kesäisellä. Puhumattakaan siitä miten se vaikuttaa itsetuntoon. Joinakin päivinä kulkee pää painuksissa anteeksipyytävän näköisenä kun ei pysty itseään enää peilistä katsomaan. Tehokkain tapa lopettaa hauska illanvietto on ottaa minusta valokuva ja näyttää sitä kamerasta..

        Ei ole helppoa.. Tyhmältä kuulostaa varmaan jonkun mielestä ja saattaahan se olla että ihmiset näkevät mut siellä aknen takana, mutta nyt tuntuu siltä että se on se asia joka minut määrittää.


      • AnnMarina
        ahdistaa tämä olo kirjoitti:

        Juu, tuttua tarinaa..

        Pahalta tuntuu sekin, että mun ihoni oli ihan ok (ei mikään sileä ja persikkainen, mutta mun mittapuulla hyvä) sen reilu pari vuotta mitä oli diane novan ja kierukan välissä. Pillereiden lopettaminen ei ollutkaan niin kamala juttu kuin kuvittelin, päänsärkyjen loppuminen taisi olla se isoin juttu.

        Mikään muu ei mun elämässäni ole muuttunut kuin tuo nuo hormonit. Ehkäisyn vuoksi en sitä siis käytä, vaan "lääkkeenä" endometrioosiin. En kyllä ihan sitäkään ymmärrä, koska kuukautiset on vaan pidentyneet ja pahentuneet? Eikö kuukatisten loppuminen olisi tehokkaampaa endon hoitoon? Sterilisaatiota olen vinkunut jo useamman vuoden, mutta turhan nihkeästi siihenkin suhtaudutaan.

        Eipä sitä aknea varmaan ymmärrä, jos sitä ei ole kokenut. On se hieman hankala olla vakavasti otettava "aikuinen" työelämässä, kun naama kukkii kuin 16-kesäisellä. Puhumattakaan siitä miten se vaikuttaa itsetuntoon. Joinakin päivinä kulkee pää painuksissa anteeksipyytävän näköisenä kun ei pysty itseään enää peilistä katsomaan. Tehokkain tapa lopettaa hauska illanvietto on ottaa minusta valokuva ja näyttää sitä kamerasta..

        Ei ole helppoa.. Tyhmältä kuulostaa varmaan jonkun mielestä ja saattaahan se olla että ihmiset näkevät mut siellä aknen takana, mutta nyt tuntuu siltä että se on se asia joka minut määrittää.

        Oletteko kokeilleet SPIRESISTÄ hormonaaliseen akneen?? MInulla ainakin auttoi....Samaa ongelmaa kuin teilläkin. Yasmin pillerit auttaa akneen mutta en voi niitä enää syödä!!!!!Roaa en halua kun ei auta kun sen hetken...

        Ihotautilääkäri määräsi Spiresistä on periaatteessa nesteenpoistolääke(on androgeeninen tai jotain) ja auttoi nimenomaan hormonaaliseen akneen. Ehkäisyksi laitoin nyt sitte vaan kuparikierukan kun halusin eroon hormoneista. Toimii..... Haluaisin vielä tuon kuparikierukankin pois ja voisin mieluusti katkaista piuhat ei tarvisi ehkäisyä miettiä enää:)

        Eikö teillä lääkärit ole edes ehdotelleet ikinä Spiresistä??


      • ahdistaa tämä olo
        AnnMarina kirjoitti:

        Oletteko kokeilleet SPIRESISTÄ hormonaaliseen akneen?? MInulla ainakin auttoi....Samaa ongelmaa kuin teilläkin. Yasmin pillerit auttaa akneen mutta en voi niitä enää syödä!!!!!Roaa en halua kun ei auta kun sen hetken...

        Ihotautilääkäri määräsi Spiresistä on periaatteessa nesteenpoistolääke(on androgeeninen tai jotain) ja auttoi nimenomaan hormonaaliseen akneen. Ehkäisyksi laitoin nyt sitte vaan kuparikierukan kun halusin eroon hormoneista. Toimii..... Haluaisin vielä tuon kuparikierukankin pois ja voisin mieluusti katkaista piuhat ei tarvisi ehkäisyä miettiä enää:)

        Eikö teillä lääkärit ole edes ehdotelleet ikinä Spiresistä??

        En ymmärrä miten spirensis vaikuttaa?

        Mikäli se lisää estrogeenin tuotantoa / vähentää testosteronia niin silloin se ei mulle sovi, koska tuolloin endometrioosi lähtee taas riehumaan. Kierukkahan (kuten minipilleristkin) sammuttaa tuota estrogeenin tuotantoa ja testosteroni lisääntyy -> tulee akne. Näin sen ainakin olen ymmärtänyt?

        Tässä alkaa olla keinot vähissä juurikin sairauksien (endometrioosi, migreeni, ms-tauti) vuoksi ja lääkkeillä saa aikaan vaan sellaisen kaaoottisen tasapainon joka kaatuu herkästi. Mitään ylimääräisiä lääkkeitä en haluaisi syödä ja ab-kuurinkin kanssa mietin hetken..


      • ahdistaa tämä olo
        ahdistaa tämä olo kirjoitti:

        En ymmärrä miten spirensis vaikuttaa?

        Mikäli se lisää estrogeenin tuotantoa / vähentää testosteronia niin silloin se ei mulle sovi, koska tuolloin endometrioosi lähtee taas riehumaan. Kierukkahan (kuten minipilleristkin) sammuttaa tuota estrogeenin tuotantoa ja testosteroni lisääntyy -> tulee akne. Näin sen ainakin olen ymmärtänyt?

        Tässä alkaa olla keinot vähissä juurikin sairauksien (endometrioosi, migreeni, ms-tauti) vuoksi ja lääkkeillä saa aikaan vaan sellaisen kaaoottisen tasapainon joka kaatuu herkästi. Mitään ylimääräisiä lääkkeitä en haluaisi syödä ja ab-kuurinkin kanssa mietin hetken..

        Noniin. Kuukausi ab-kuuria ja clindoxylua takana. Naamassa ei ole finnejä ollenkaan, mutta punaiset arvet niiden "pattifinnien" kohdalla harmittaa. Nyt syön enää puolikasta annosta eli nappi kerran päivässä.

        Ilmeisesti pitää taas odotella ja ihmetellä, että meneekö naama pahemmaksi. Todella toivon että nyt tasoittuisi.. Huomaan nyt kuinka paljon ihon kunto vaikuttaa mielialaan. Ei muistakaan että joskus on finnejä ollut.


    • hormoniton

      Koita kans sininen valo-hoitoa, siitä on monet saaneet apua ja lampun voi hankkia kotiin vaikka on kallis. Tätä ennen koita kumminkin gluteenitonta ruokavaliota. Ite en kyllä naaman takia suostuis syömään hormoneja enkä muutenkaan ja endometrioosi on paha niin kyllä sun on pyydettävä että poistavat kohdun, varsinkin jos sulla on jo lapset tehty.

      • ahdistaa tämä olo

        Sepäse, kun ei ole lapsia tehty enkä ole tekemässäkään. Tuntuu, että lääkärit leimaa saman tien mielenvikaiseksi.. Sterilisaatiota anelin 30 täytettyäni, en saanut. Siitäkin on pari vuotta jo..

        Nyt olen melkein kuukauden syönyt puolikasta annosta antibioottia. Iho on vähän huonompi, mutta menettelee.. Pahimmat endo/kierukka -kivut on vähän hellittäneet. Keväällä mulle määrättiin vielä se lisähormoni (visanne) mutta en halunnut sitä alkaa syömään.

        Täytyy tuota valojuttuakin kokeilla. Melkein mihin vaan on valmis. Ei se kohdunpoistokaan muuten pelottaisi, mutta näin kipuherkkänä hieman hirvittää. Helvata kun osaa naisen elämä olla hankalaa..


    • Lampaat...

      Lääketehtaat on vaan riemuissaan jos niiden pillerit aiheuttaa sivuvaikutuksia. Lisää lääkkeitä vaan ostelemaan peittämään niiden oireet... Bisnes..

    • Iho murskana

      Kärsin aiemmin nuorempana aknesta ja sain siihen terasyl-kuurin, jonka kautta iho hellitti normiin... myöhemmin koin menetyksen lähipiiristä ja naama räjähti uudelleen. Kolme vuotta sitten sain hoidettua ihon kuntoon luonnonmukasilla tuotteilla ja yaz-pillereillä, mutta edelleen vaivasi äärimmäisen kivuliaat ja runsaat kuukautiset, lääkäri ehdotti rengasta mutta ei ollut mieluisa ja iho meni. Sitten päätettiin kokeilla hormoonikierrukkaa jonka ansiosta kahdessa viikossa naama on räjähtänyt yhtä pahaksi kun nuorempana. Itken päivittäin ihoani koska jokainen vilkaisu peiliin tuo mieleen koulukiusaukset, ja itsetunto on murskattu. Työskentelen kauneudenhoitoalalla ja töihin meneminenkin on helvetillisen ahdistavaa.

      Yritin lääkärissä käydessä saada kierrukkaa pois mutta vääntämällä tunnin he eivät vieläkään suostuneet mielellään pois ottamaan vaan puhuivat: kokeile vielä kuukausi-6kk-12kk että saadaan näytettä miten se toimii sulla kun tää ei ole kauhean vanha vaan muutama vuos sitten markkinoille tullut.

      Alkoi vain mietityttää miten ne pitää meitä koekaniinina ja vielä tästä on itse maksettu. Luulis että ottaa sen pois kun itkin lääkärissäkin mitä helvettiä tuo on elämästä tehnyt.

      IHO, mielialan muutokset, jatkuvat vuodot ja ne kivut ei ole kadonneet mihinkään.. eli nappeja saa napsia joka päivä vähintään kolme-neljä jotta pystyy jotenkin työskentelemään.

      Päätin että turvaudun kunnallisen sijaan yksityiseen lekuriin kun aina on toiminut paremmin. En aio olla enään hetkeäkään koekaniinina, vaan otan takas ne pillerit ja akneen tarkoitetun lääkekuurin.

      En suosittele kenellekkään käytettäväksi hormoonikierrukkaa.

    • Anonyymi

      Sairastan endometrioosia ja pcosta. Kävin Hyvinkään sairaalassa naistentautien polilla hakemassa apua koviin kuukautiskipuihin ja runsaaseen kuukautisvuotoon. Johtava lääkäri painosti ottamaan Mirena-kierukan. Kierukka asetettiin ilman minkäänlaista esilääkitystä. Synnyttämättömälle todella kivulias kokemus. Meinasi mennä taju sairaalasta poistuessa. Kroppa alkoi hylkiä kierukkaa heti ja oli usean päivän, jopa viikon ajan voimakkaita kipukohtauksia kohdun supistellessa ja yrittäessä ajaa Mirena-kierukkaa ulos. Lopulta tilanne rauhoittui mutta tilalle tuli hirvittävä akne ja ihokarvojen kasvu kiihtyi tolkuttomaksi. Lihoin reilut 15 kiloa ensimmäisten kuukausien aikana. Lopulta otatin Mirenan pois terv.keskuksessa. Lääkäri käyttäytyi kuin olisin suurinpiirtein tappanut häneltä lapsen. Siis mitä v..tua! Onko se näiltä ak*ilta pois, jos en halua tuollaista värkkiä elimistööni, joka tuhoaa terveyteni ja ulkonäköni lopullisesti?!! Kuka täysjärkinen edes ehdottaa pcos-potilaalle hoidoksi pelkkää keltarauhashormonia. Sehän toimii elimistössä mieshormonin tavoin. Mun villi veikkaus on se, että Mirenan valmistajalta tipahtelee näille lääkäreille pikku lahjoja, kunhan kierukoita vaan saadaan kaupaksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1898
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      134
      1883
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1838
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1442
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe