kolmivuotias rattaissa

Ei mummi vielä

Hesarissa arvatenkin ihan terve 3,5 -vuotias Kerttu-tyttö istuu rattaissa.

Onko tämä yleinenkin käytäntö? Kun minulla oli samanikäisiä, niin tuon ikäiset kyllä kävelivät itse kaikki matkat ja nuoremmatkin.

Tulee lähinnä vammaistunnelma. Mutta niinhän vaipatkin pidetään nykyään kolmivuotiaaksi, ellei pidempäänkin.

Eipä tämä maailmaa suurempi ongelma ole, mutta kyllä ihmetyttää

35

4101

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jalatkin löytyy?

      Olen nähnyt vanhempiakin, ehkä 4-5-vuotiaita rattaissa ja kyllä, ihmettelen, mitä jalattomia nämä lapset ovat. Mutta nykyään passataan ja tehdään kaikki niin mukavaksi, kas kun ruokaakin ei valmiiksi pureskella.

    • jaa-a...

      Kyllä meidänkin 3,5 vee osaa kävellä pitkiäkin matkoja, mutta ei sentään esim. 10 kilometriä tai koko päivää kaupungissa meidän vanhempien tavoin. Siksi joskus syntyy tilanteita, jolloin rattaat ovat fiksuin ratkaisu. Lapsi ei tosin silloinkaan istu niissä koko matkaa.

      Omassa lapsuudessani oli se meininki että vain vauvat tarvitsevat vaunuja, ja kyllä muuten kesti aikuisikään ennen kuin aloin nauttia kävellen liikkumisesta.

    • ........

      Jos joku istuttaa lapsia rattaissa noin kauan tai pitää vaippoja kolmivuotiaaksi, niin ei se tarkoita, että kaikki niin tekevät.

      Tuo "arvatenkin ihan terve" ei myöskään takaa, että hän oikeasti olisi ihan terve. Kuten ei välttämättä ne kolmivuotiaana vaipoissa olevatkaan. Kaikki viat ja vammat eivät aina näy päälle.

    • szrgzs

      No periaatteessa tuon ikäinen ei meillä kulje rattaissa, mutta joskus jos lapsi väsyy kun kävelemme esim. parin kilsan päässä olevaan puistoon ja hän juoksee siellä pari tuntia ja kun kävelemme takaisin, on hän niin väsy että usein pyytää päästä myös rattaisiin istumaan (meillä siis yhdet rattaat, joissa istuu usein 1,5-vuotias nuo matkat). Eli jos matka on kovin pitkä tai lapsi sattuu olemaan väsyny, niin voi pienen matkasta istuakin rattaissa. Rattaat aiomme lopullisesti hävitttää kun nuorin on 3v. Esikoinen käveli muuten 1,5-vuotiaanakin jo pitkiä matkoja, mutta joskus se väsy iskee vanhempanakin näköjään. Mutta kyllä mielestäni 4-vuotiaan pitää viimeistään olla kokonaan ilman rattaissa istumisia, 3-vuotias voi joskus istua satunnaisesti. 4-vuotias voi jo ajaa pyörälläkin matkoja. Useamman lapsen kanssa se voi olla myös turvallisuuskysymys (miksi istuttaa lapsia) jos on kovin vilkkaat lapset...meilläkin kun 3 ja 1,5-vuotiaat kävelevät, niin aina pelottaa juokseeko nuorimmainen autotielle ja tuo vanhempikin on vielä ihan vahdittava ja sitten jos lapset juoksevat eri suuntiin tiellä niin sydän on välistä kauhusta kankeana heidän perässä.

    • Ollaanko normiperhe?

      Meillä rattaiden käyttö on lopetettu n. 2,5 vuotiaana ja vaippojen käyttö 2-vuotiaana.

    • Itseäänruokkivamalli

      Tiedän perheen, jossa lasta kuljetettiin rattaissa kouluikäiseksi asti, vain siitä syystä, että hän oli ikäisiään pienempi kooltaan (kuitenkin juuri ja juuri normaalin vaihtelevuuden rajoissa).

      Mitään muuta vikaa ei lapsessa ollut, mutta toki liikunnan puute surkastutti hänen lihaksistoaan ja heikensi ruokahaluja, joka puolestaan huononsi kasvua ja aiheutti myöhemmin lisää ongelmia.

      Ja kaikki vain sen vuoksi, että vanhempien ajattelemattomuus ja ylihuolehtivaisuus koitui lapsen normaalin fyysisen kehityksen esteeksi.

      • ,.-,.-,.-,.-,.-

        Jos lapsi on istunut tosiaan rattaissa suunnilleen täysiä päiviä kouluikäiseksi asti, niin silloin lihasten surkastuminen (tai kehittymättä jääminen) on luonnollinen seuraus. Jos taas lapsi pääsi normaalisti rattaista pois silloin kun eivät olleet kävelemässä missään (sillä tuskin äitikään käveli edes 5 tuntia päivässä), niin eiköhän tuolla ole mahdollisuuksia liikkua ihan riittävästi. Moni lapsi katsoo televisiota tai pelaa tietokoneella tunteja päivässä, mikä ei ole yhtään liikunnallisempaa.

        Jos ei liiku, niin ruokahalu toki (onneksi) heikkenee. Se johtuu siitä, että energiaa ei tarvita niin paljoa, joten ei tarvitse syödäkään paljoa. Se ruokahalu ei liikunnan puutteesta kuitenkaan vähene NIIN paljon, ettei sen takia kasvaisi, vaan jos kasvu häiriintyy, niin silloin ongelma on jossain muussa kuin rattaissa istumisessa.

        Eipä silti, kannatan toki lasten liikuttamista, mutta järkeä siihenkin. Kyllä minullakin joskus istuu nelivuotias rattaissa tunnin kävelylenkin, koska haluan itse kävellä ja saada liikuntaa. Ei hänen lihaksensa siitä kuitenkaan surkastu, koska hän liikkuu koko muun päivän.


      • Itseäänruokkivamalli
        ,.-,.-,.-,.-,.- kirjoitti:

        Jos lapsi on istunut tosiaan rattaissa suunnilleen täysiä päiviä kouluikäiseksi asti, niin silloin lihasten surkastuminen (tai kehittymättä jääminen) on luonnollinen seuraus. Jos taas lapsi pääsi normaalisti rattaista pois silloin kun eivät olleet kävelemässä missään (sillä tuskin äitikään käveli edes 5 tuntia päivässä), niin eiköhän tuolla ole mahdollisuuksia liikkua ihan riittävästi. Moni lapsi katsoo televisiota tai pelaa tietokoneella tunteja päivässä, mikä ei ole yhtään liikunnallisempaa.

        Jos ei liiku, niin ruokahalu toki (onneksi) heikkenee. Se johtuu siitä, että energiaa ei tarvita niin paljoa, joten ei tarvitse syödäkään paljoa. Se ruokahalu ei liikunnan puutteesta kuitenkaan vähene NIIN paljon, ettei sen takia kasvaisi, vaan jos kasvu häiriintyy, niin silloin ongelma on jossain muussa kuin rattaissa istumisessa.

        Eipä silti, kannatan toki lasten liikuttamista, mutta järkeä siihenkin. Kyllä minullakin joskus istuu nelivuotias rattaissa tunnin kävelylenkin, koska haluan itse kävellä ja saada liikuntaa. Ei hänen lihaksensa siitä kuitenkaan surkastu, koska hän liikkuu koko muun päivän.

        Ennen koulun liikuntatunteja kyseinen lapsi ei liikkunut ollenkaan. Häntä kuljetettiin autolla, pyöräntarakalla tai rattaissa. Jalat olivat kuin riisitautisen, nilkat vääntyneet sisäänpäin, eikä lihaksista tietoakaan. Ruokahalut olivat olemattomat. Hän söi vain pullaa ja sokeroitua mehua. Eikä hän kotonakaan juuri liikkunut (pieni ja ahdas asunto) ja pihallakaan ei oikein viihtynyt. Uimarannalla kellui uimarenkaassa edes yrittämättä polskia. Lapset eivät näköjään sittenkään liiku ihan luonnostaan, jollei siihen yhtään rohkaista.


      • ,.-,.-,.-,.-,.-,.-
        Itseäänruokkivamalli kirjoitti:

        Ennen koulun liikuntatunteja kyseinen lapsi ei liikkunut ollenkaan. Häntä kuljetettiin autolla, pyöräntarakalla tai rattaissa. Jalat olivat kuin riisitautisen, nilkat vääntyneet sisäänpäin, eikä lihaksista tietoakaan. Ruokahalut olivat olemattomat. Hän söi vain pullaa ja sokeroitua mehua. Eikä hän kotonakaan juuri liikkunut (pieni ja ahdas asunto) ja pihallakaan ei oikein viihtynyt. Uimarannalla kellui uimarenkaassa edes yrittämättä polskia. Lapset eivät näköjään sittenkään liiku ihan luonnostaan, jollei siihen yhtään rohkaista.

        On siis ilmeistä, että lapsella (perheellä) on ongelma. Se ongelma ei kuitenkaan ollut se, että lapsi istui rattaissa, vaan se, että hän ei liikkunut "yhtään". Jos rattaat olisi jätetty pois, niin tuskin se olisi oleellisesti lisännyt liikuntaa, jos muita muutoksia ei olisi tehty. Eli tätä ajan takaa, että ei laiteta kaikkea syytä yhden asian piikkiin ja päätellä, että rattailla lapsen kuljettaminen on aina vain ja ainoastaan pahasta.

        Mutta järkyttävää ajatella, että on tosiaan vanhempia, jotka sallivat lapsensa olla liikkumatta lainkaan. Suurin osa lapsista onneksi liikkuu luonnostaankin, mutta ehkä tuo lapsi ei ollut ihan "normaali" muutenkaan kuin pienen kokonsa puolesta. Vai eikö hänen sallittu liikkua?


      • Itseäänruokkivamalli
        ,.-,.-,.-,.-,.-,.- kirjoitti:

        On siis ilmeistä, että lapsella (perheellä) on ongelma. Se ongelma ei kuitenkaan ollut se, että lapsi istui rattaissa, vaan se, että hän ei liikkunut "yhtään". Jos rattaat olisi jätetty pois, niin tuskin se olisi oleellisesti lisännyt liikuntaa, jos muita muutoksia ei olisi tehty. Eli tätä ajan takaa, että ei laiteta kaikkea syytä yhden asian piikkiin ja päätellä, että rattailla lapsen kuljettaminen on aina vain ja ainoastaan pahasta.

        Mutta järkyttävää ajatella, että on tosiaan vanhempia, jotka sallivat lapsensa olla liikkumatta lainkaan. Suurin osa lapsista onneksi liikkuu luonnostaankin, mutta ehkä tuo lapsi ei ollut ihan "normaali" muutenkaan kuin pienen kokonsa puolesta. Vai eikö hänen sallittu liikkua?

        Äidin mielestä mikään lapsen kasvussa ja liikkumattomuudessa ei ollut pielessä. Lapsi oli äitinsä "sokea piste" ja äiti jopa ylpeyttä äänessä kehui lapsen "siroutta", vaikka muut kauhistelivat (mielessään) alipainoista, lihaksetonta ulkonäköä. :O


    • jenkit...

      Mä taas luin joskus et jossai jenkeissä joku perhe oli saanu sossuilmotuksen kun ne imetti niiden 9 ja 11 vuotiaita lapsia!!!???

    • vesalainen

      Olisiko mahdollista, että monilla vanhemmilla on vain niin kiire ja vaunuissa lykittävä jälkikasvu tulee siten selvitettyä paikoista toisiin kuin varattaisiin aikaa edetä lapsen tahdilla? Mitä olen sivusta seurannut, niin enemmän siinä tuntuisi olevan kyse pelkästään vanhempien mukavuudenhalusta kuin mistään muusta?!

      Minua ahdistaa jo ostareillakin, miten lapsia kuskataan sinne vaunuissa ja pidetään myös vaunuissa vanhempien tavatessa kavereitaan kahviloissa. Olkootkin, että ostarit ovat hankala paikka olla lasten kanssa ja vaunuihin köyttämällä lapset ovat pois muiden jaloista, mutta mielenkiintoista seurata millaisia möllöttäjiä lapsista muokkaantuu lähivuosina....Jos ei muuta osata kuin kökkiä vaunuissa vanhempien ehdoilla.

    • Kaksi aloitusta

      Kummallista, että kolmivuotias on rattaissa, kun 10 v. myöhemmin hän riehuu yökaudet ulkona ja valittaa kotiintuloajoista!

      Aika kuluu nopsaan!

    • Kätevää

      Me käydään kaupassa rattailla,saan itse liikuntaa ja ostokset on kevyt tuoda rattaiden alaosassa,toinen vaihtoehto olisi mennä autolla.Lapsi kävelee osan matkasta.On kohta kolmevuotias.

    • matkustaja.

      Aikuinen saapi ilmaisen bussimatkan kun on rattaat mukana. Näin ainakin pääkaupunkiseudulla.

      • Nähnyt lapseton

        Paremminkin vain pääkaupunkiseudulla.

        No, joka tapauksessa, rattailla kuljetetaan myös pyykkiä edestakaisin pyykkituvalle ja ulkonaruille, roskia katokseensa, ostoksia kauppasta, paketteja postista, kirjoja kirjastoon ja takaisin, vaatteita ja muita tavaroita hoitopaikkaan ja mummolaan jne.; lapsi saa sitten kyytiä, jos haluaa ja kyytiin sopii.

        Tärkeää on myös liikenneturvallisuus, oli sitten pyörätie tai maantien laita.


    • 2012715

      Meillä lapsella käytettiin 3-4- vuotiaana vielä rattaita.

      Aamulla olisi pitänyt herätä puoli tuntia aikaisemmin, jos olisimme kävellleet päiväkotiin - minusta oli fiksumpaa nukkua puoli tuntia pidempään.

      Kauppamatkoista ei olisi tullut yhtään mitään, jos olisi pitänyt kantaa kaksi kassia ruokaa ja vielä vahtia lasta vilkasliikenteisellä kadulla. En jaksa kantaa painavia kasseja, kun lapsen kävely kestää ja kestää...Rattaat olivat todella kätevät! Samoin kirjastoreissuilla.

      Sen lisäksi rattaat olivat ihan ehdottomat päiväretkillä ja pidemmillä matkoilla, niihin sai hyvin mukaan kaikki retkitarvikkeet.

      Rattaista huolimatta lapsi liikkui päivittäin ulkona useita tunteja. Nyt kouluikäinen lapsi on aktiivinen, hoikka, luokkansa nopeimpia juoksijoita ja perusliikuntataidot ovat hyvät, samoin kokemusta parista urheilulajista on harrastuksena enemmänkin.

      Jos lasta ei istuteta rattaissa koko aikaa, niin ihan hyvin ne perusliikuntataidot kehittyvät, vaikka rattaat olisivatkin arjen apuna. Työssäkäyvillä vanhemmilla on niin paljon arjessa tekemistä, että ihan hyvä, jos jossain voi elämäänsä helpottaa. Fiksu tekee niin.

      Terveisin lastentarhanopettajaäiti

      • srgtfhsgh

        Minusta tuo on aivan hyväksyttyä, normaalia ja yleistä työssäkäyvien perheissä...oikeasti jos on kiire ja esim. monta pientä lasta, niin kyllähän se on sanomattakin selvää, ettei sitä aikaa ole maleksia sillä vauhdilla jonka lapsi kävelee! Ja kyllä se on turvallisuuskysymyksin, esim. pphoitaja ei todellakaan kävelytä 1-2-vuotiaita, vaan pistää ne rattaisiin ja isommat kävelee vieressä kun menee kauppaan, eihän siitä tulis mitään jos antais kaikkien 4-5 lasten juoksennella ja kävellä "omaan tahtiin" (ja kestäs se kauppareissu varmaan 3h) :-). Tuntuu, että jotkut ihmiset on vieraantunu ns. "normaalista arjesta".
        Mutta mielestäni esim. 3-4-vuotias voi kyllä mennä jo pyörällä vieressä kun / jos osaa. Meilläkin 3-vuotias ruvennu pyöräilee eli istuu harvoin rattaissa, mutta ymmärrän kyllä kun kaikki ei vielä osaa/jaksa pyöräillä pitkiä matkoja noin pienenä. Miksi kaikesta pitää tehdä niin iso numero ja ikään kuin vanhempi ei ikinä sais ajatella omaa arjen helpotusta ja jaksamista??


    • ???==())(19

      Meillä esikoinen ei ole istunut rattaissa sen jälkeen kun oli n. 2,5-vuotias. Paitsi yhden kerran 3,5-vuotiaana, kun oltiin päivä Tukholmassa. Otettiin rattaat mukaan varmuuden vuoksi jos ei jaksa koko päivää siellä kävellä - ja ei todellakaan olisi jaksanut. Eli hyvä kun oli ne rattaat. Nyt vajaa 5-vuotiaana ei kyllä enää rattaisiin laitettaisi. Eikä edes voisikaan kun niissä istuu 1-vuotias kuopus. Musta näyttää hullulta kun joku 4-vuotias on rattaissa. Polvet melkein suussa... Kyllä sen ikäinen terve lapsi jaksaa kävellä useammankin kilometrin jos siihen totutetaan. Juoksevathan lapset muutenkin ja ovat liikkeessä lähes koko ajan, mikseivät siis jaksaisi kävellä...

      • ...........

        No, vaikka ihan samasta syystä kuin sinun 3,5-vuotias ei jaksanut kävellä Tukholmassa. On sekin varmaan näyttänyt hullulta toisista ja he ovat kenties päivitelleet asiaa keskenään. Vaikka lapsi jaksaakin kävellä useamman kilometrin, niin ei ehkä useampia kymmeniä kilometrejä ja joskus sekin voi olla tarpeen.


    • Laiskottaa

      Meille on syntynyt kahden vuoden ikäerolla jo neljä lasta. Koskaan emme ole tarvinneet tuplarattaita. Isompi lapsi on aina jaksanut kävellä itse, tai väsymyshetkiä varten on ollut seisomalauta käytössä. Itsekin olen mielessäni monta kertaa ihmetellyt, kun kolme-neljä-vuotiaita työnnetään rattaissa. Tutut ja naapuritkin näin tekevät, eli teidän, ettei johdu esim. sairaudesta, kun tutuista lapsista kyse. Näissä tapauksissa rattaat ovat olleet se "helppo ratkaisu", ei ole tarvinnut vaatia lapselta tottelemista ja sääntöjen noudattamista liikenteessä tai kiukutellessa. Esim. naapuri kuljetti koko viime kevään vauvaa ja 3,5-vuotiasta tuplarattaissa eskarilaista viedessään ja hakiessaan. Matkaa reilusti alle 1km!
      Poikkeustilanteita on ollut meilläkin esim päivä Tukholmassa tai vastaavat piiitkät kävelyreissut. Silloin on näyttänyt hassulta, kun oma iso lapsi on rattaissa :)

    • atoocallam

      Meitin tehokas 4v tytar pyorailee 17km, ui pysahtymatta 50m, kavelee helposti 7km. Oppi ajaan ilam apupyoria suoraan just alta 3v eika sen jalkeen ole hanta tarvinnut rattaisiin laittaa. Sita ennenkaan ei oikein malttanut kuin kuumeessa kipeena matkalla laakariin niissa matkustaa. Yksinhuoltaja aidin perheessa on koira joka lenkitetaan joka paiva ja 1.5v pikkusisko joka yrittaa kestaa vauhdissa minka kynnelle kykenee. Uskon etta tottumus kysymys tama on paljoltakin. Meilla turvallisuus ei ole este, koska maaseudulla ei ole paljonkaan liikennetta. Auto on, mutta sita ei paljon kayteta, saastamme bensaa ja planeettaa. Lapset ovat kohdusta saakka tottuneet tammoiseen elamantyyliin ja siksi heille ikatovereihinsa verrattuna ehka pitkahkot lenkit eivat ole temppu eika mikaan???? Kysyn heilta aikuisena mita he tuumasivat. Nyt he vain liikkuvat, koska niin on aina tehty.

    • Meillä on 2-vuotiaalla rattaat ja isompi (4-v) istuu aina välillä niissä jos ei jaksa pitkiä matkoja kävellä. Meillä on myös seisomalauta johon voi mennä huilaamaan. Rattaita me käytetään lähinnä vain jos mennään pidemmäksi aikaa kauppoja kierteleen tai pitkälle lenkille. Muuten lapset saa kävellä ja juosta ympärinsä. Toki joskus kaupassa ne on istutettava kärryihin jos ei saa muuten kuria heihin. Meillä on normaalia vilkkaammat lapset joten joskus ne vaan on istuttaa paikoilleen kun muuten ei tule mistään mitään.

      • Kesä-tytön äiti

        Minun tyttöni ei rattaissa pysynyt. Tuossa parivuotiaana vaati saada kävellä, ja kyllä ne kauppamatkat sitten venyi...ja venyi.. Mutta aikaa minulla oli. Olin tytön kanssa kotona kunne hän täytti 3 ja alkoi silloin tarhassa minä palasin töihin.
        Rattaat oli varalta mukana kyllä 3-vuotiaaksi, ja olihan ne kätevät esim kauppakassien kuskaukseen :-)
        Talvella otettiin lampaantalja pulkkaan ja sillä mentiin jos väsy tuli. Tyttö oli ja on kovin vilkas ja eläväinen.
        Ensin meillä oli sellaset isommat ns. yhdistelmärattaat. Sitten kun tyttö ei niissä viihtynyt vaihdettiin kevyempään malliin.
        Ja polkupyörä tuli sitten kuvaan mukaan 4-vuotiaana. Sillä mennä viiletteli.


      • odd
        Kesä-tytön äiti kirjoitti:

        Minun tyttöni ei rattaissa pysynyt. Tuossa parivuotiaana vaati saada kävellä, ja kyllä ne kauppamatkat sitten venyi...ja venyi.. Mutta aikaa minulla oli. Olin tytön kanssa kotona kunne hän täytti 3 ja alkoi silloin tarhassa minä palasin töihin.
        Rattaat oli varalta mukana kyllä 3-vuotiaaksi, ja olihan ne kätevät esim kauppakassien kuskaukseen :-)
        Talvella otettiin lampaantalja pulkkaan ja sillä mentiin jos väsy tuli. Tyttö oli ja on kovin vilkas ja eläväinen.
        Ensin meillä oli sellaset isommat ns. yhdistelmärattaat. Sitten kun tyttö ei niissä viihtynyt vaihdettiin kevyempään malliin.
        Ja polkupyörä tuli sitten kuvaan mukaan 4-vuotiaana. Sillä mennä viiletteli.

        minun poikani on 1 v 11 kk ja vastaa kooltaan yli kolme vuotiasta. Olen 7kk:lla raskaana, enkä yksinkertaisesti enää jaksa kantaa häntä, jos hän ei puistosta jaksakaan kävellä takaisin. Eli poikani näyttää täysin terveeltä reilu 3-vuotiaalta lapselta, jota kuskataan laiskuuttaan rattaissa..mutta aina ihmiset ei tosiaan tiedä asioiden oikeaa laitaa. Olen myös huono äiti siksi, että palasin töihin, poikani ollessa 10 kk. Kuitenkaan syyllistäjät eivät tiedä, että poikani ei ole päivääkään ollut päivähoidossa ja pisimmilläänkin isovanhemmilla hoidossa 7 tuntia. Olemme vain yksinkertaisesti järjestäneet työmme niin, että toinen vanhemmista on kotona lapsen kanssa. Kaikki ei ole aina sitä, miltä se näyttää.


    • Ella

      Isommatkin lapset voivat joskus tarvita rattaita. Esim. lomamatkoilla, kun vanhemmat kävelevät pitkiä matkoja etelän lämmössä, ei 3, 4 tai edes 5 v. lapsi jaksa pysyä perässä. Olen juuri käynyt Teneriffalla, jossa näin kun isommillekin lapsille vuokrattiin rattaita, kun vanhemmat eivät tietenkään olleet niitä ottaneet enää mukaan niin isolle lapselle. Olen myös itse käyttänyt lapselle rattaita ainakin siihen kun hän oli 3-4 v. Se on ihan normaalia.

    • Fblihnn

      No voi video! Onhan tuo nyt järkyttävän epänormaalia! Siis tuo että joku jaksaa kiinnostua näin hitosti siitä että joku toinen on työntänyt lastaan rattaissa. 3,5 vuotias ei vielä hirveen iso muksu ole.

      • -----------------

        Niinpä, ja nämä samat kauhistelijat roudaavat lapsensa kilometrinkin matkat autolla ovelta ovelle. Meillä ei edes ole autoa, koska emme tarvitse, ja teemme useimmat matkat kävellen. Rattaat on vieläkin joskus mukana pitemmillä matkoilla, jos väsy iskee 4-vuotiaalla pojalla. Tätä on myös kauhisteltu. Näiden kauhistelijoiden lapset kitisevät pienestäkin kävelymatkasta ja kyseenalaistavat miksi ei mennä autolla, kun taas meidän pojalle 4-5 kilometriä ei ole matka eikä mikään varsinkin jos välissä levähdetään jossain. Tämä kaikki, vaikka rattaissa ollut vielä neljävuotiaanakin. Tykkää liikunnasta ja ulkoilusta, ihan kuten vanhempansakin.


    • alyhoi

      Heippa,

      mitä mieltä ootte jos 2v. tai no kohta 2,5v. kuskataan vielä joka paikkaan vaunuilla? Lähinnä tarkotan sitä että etteikös se ole vauvoille tarkoitettu juttu. Ihmettelen kovasti kyseistä juttua.....
      Mun mielestä sen ikäsellä olis kivat kevyet rattaat EI vaunut. :D

    • dfghjkl

      ...ja vielä yksi näkökulma...oma lapseni on ollut isokokoinen ja paljon vanhemman oloinen kuin ikäisensä. Mutta ei voi olettaa, että jaksaisi kävellä yhtä pitkään, kuin vanhemmat lapset. Aiheutti monesti ongelmia, kun piti selitellä lapsen nuorta ikää...oikein nauratti jossain huvipuistossa, kun oli pituusrajat laitteisiin. Pituus olisi riittänyt, mutta tuskin olisi osannut istua härveleissä paikallaan...saati sitten pitää kiinni.)

    • dhapp

      Meillä lapsi on joskus niin vilkas, että jos kaupungilla pitää hoitaa asioita niin on vaan helpompaa laittaa lapsi rattaisiin "kiinni". Vaihtoehtoisesti ostoksilla käyminen muuttuu lapsen perässä juoksemiseksi.

    • Anonyymi

      Meidän tyttö istui 7v rattaissa.Ihan normaalia.

    • Anonyymi

      Mitä se oikeastaan kenellekään kuuluu, että onko lapsi yli 3-vuotiaana rattaissa vai ei. Kaikki lapset ovat yksilöllisiä ja kaikki sairaudet eivät näy päälle. Jaksaminenkin on yksilöllistä. Toinen lapsi saattaa jaksaa vaikka 10km kävellä itse ja toinen väsyy vaikka jo kilometrin jälkeen. Veren rautatasot vaikuttaa jaksamiseen, samoin vitamiinit, uni, sairaudet, oman kodin sisäilma jne. Ja moni perinnöllinen sairaus tai geeni aiheuttaa sitä, että vaipoista on vaikeampi päästä eroon. Tuskinpa se nyt lasta mitenkään huonommaksi tekee vaikkahan olisi teiniksi asti vaipoissa. Kukaan ei ole koskaan multakaan kysynyt koska olen vaipoista päässyt tai mihin asti istuin rattaissa, koska se ei kuulu kenellekään.

    • Anonyymi

      Ompa tuomitsevaa. Riippuu matkasta ja asiointitarpeesta. Jos ostoksia otettava matkalta, rattaat ehdottomat. Miksi toisten toiminta noin häiritsee? Anna muiden olla rauhassa ja keskity omiin asioihis! (Huomasin, vanha viesti mutta ohjeena muillekkin yhtä typeriä miettiville.)

    • Anonyymi

      Mistä tämä ihmettelijä luulee etä rattaissa istuminen johtuu. Lapsella voi olla jokin lihas sairaus ettei jaksa kävellä . Moni lapsi istuu koko lapsuutensa rattaissa ja ja jatkaa aikuisena pyörätuolissa, kyseleekö tämä tonttu silloinkin miksi joku istuu pyörätuolissa.
      Aloitus on jo vanha sinänsä mutta ihmetyttää miksi joku edes esittää tälläisen kysymyksen ,

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1555
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1026
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      975
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      947
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      860
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      694
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe