Miten kiusaamisen voi oikeasti saada loppumaan?

Katri Manninen

Olen seurannut kiinnostuneena Enkeli-Elisa-gatea. Lienee selvää että kyseessä on keksitty juttu. Siitä huolimatta eri keskusteluryhmissä kouhkataan vieläkin sen puolesta että onko kyseessä petos vai ei ja kaivetaan joka päivä esiin uusia todisteita, jotka todistavat, että Minttu Vettenterä on valehdellut.

Mutta mitäpä jos sama energia olisi käytetty sen miettimiseen, mitä kiusaamiselle voi oikeasti tehdä?

Minä mietin asiaa ja entisenä kiusattuna JA kiusaajana uskon selvittäneeni kiusaamisen todellisen syyn ja mitä sille voi tehdä -- oli itse sitten kiusattu, opettaja tms tai kiusaaja.

Oma vastaukseni on täällä: http://kutri.net/blog/2012/07/14/kuinka-kiusaaminen-saadaan-loppumaan/

Miten sinä poistaisit kiusaamisen Suomesta?

T. Katri Manninen / kutri.net

22

2169

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mira98

      Minuu on kiusattu ala-asteel ja sit purin pahan olon kiusaamal ylä-asteel. Monet sanoo, et kiusaamisen saa lopetettuu käymäl kiusaajan/kiusaajien kimppuu. Yleensä puhuminen ei auta.
      Minust kiusattujen pitäis kertoo jollekkin aikuiselle. Kertomista ei saisi hävetä. Pitäisi hyväksyä toinen sellaisena kun hän on.
      Minua kiusattiin ulkomaalaitautani takia ja kiusasin toista tyttöä hyvän koulu menstyksen takia.

      Haluaisin pyytää häneltä anteeksi stalkkaustani, muttei hän ole koulun pihalla koskaan yksin. Hän on aina ison kaverijoukon tai parhaankaverinsa kanssa. Tai sitten meidän luokkalaisten. En oikein uskaltanut mennä (silloin kun aloitin 7 luokan) heidän kanssaan, koska ajattelin että he eivät hyväksyisi minua.

      Jos hän ei ole koskaan yksin, olen hänen mielestään joskus ärsyttävä, silloin kuin minua kiusattiinntulin ujoksi. Miten siis voisin pyytää häneltä anteeksi?

    • jonneee

      Hakkaa ne vitun tyhmä !

    • kiusatun mielipide

      Mun mielestä ois hyvä perustaa joitain tunteitten käsittely ja tunnistamis kursseja. Kiusaaminenha johtuu pääosin kiusaajan omasta huonosta olosta. Ja kun pystyy ulkoistamaan oman itsensä ajatuksistaan, ja tunnistamaan miksi toimii näin kuin toimii, niin asialle voi tehä jotain.

      Ja tietenki parhaiten se kurssi tai infotilaisuus tms. ois paras että se ei oo pelkkää luennointia koska tuskin luokan "kovikset" alkaa pelkkää monotoonista sössöttämistä kuuntelemmaan, vaan että ihan ryhmätöitä, kyselyä, keskustelua, väittelyitä, oman itsensä ilmaisua jne. Ja sen jälkeen ois mahdollista päästä koulupsykologin tai kuraattorin puheille jos haluaa lisä infoa, tai lisää apua tunteitten purkamiseen ym.

      • Liian moni kärsii

    • fight fire with fire

      Ei siinä mitkää hissuttelut auta, opettajista ei oo mitää apua kiusaajia vastaan. Kaikki pitää tehdä ite eli kiusatun on vaan pakko koittaa ruveta kusipäiseks kiusaajia vastaan ja syöttää niille omaa lääkettään. Ois hyvä olla semmonen kohtalaisen riski kaveri että pärjää useammalle tappelussa, kun raukat hyökkäävät päälle kuitenkin yhtäaikaa.

      • Tosifaija

        Minun lastani kiusattiin koulussa ja lopulta hän vaan itki kotona, eikä halunut mennä kouluun lainkaan. Minä isänä selvitin asiaa ja päätin puuttua tilanteeseen ilman rehtorin, opettajien, kuraattorien... apua. Sain selville, että kiusaaja oli vanhemman poikaporukan liideri, joten toimeen. Ajoin autoni koulun lähistölle ja jäin odottamaan koulun päättymistä. Kun tunnistin tekijän, niin otin hänet joukosta sivummalle keskustelemaan ja kerroin asiani. Lopuksi annoin kevyen listsarin poskelle ja kerroin, että jos vielä kiusaamista esiintyy, niin ensikerralla käsi ei avaudu.

        Kiusaaminen päättyi tähän ja lapseni sai käydä koulua rauhassa.


    • Panostetaan!
    • Totuus on se, että sitä ei koskaan voida lopettaa..

      • Joko tai ei

        Totuudella on aina toinen puoli...
        Esim. siellä Sastamalan Sylvään koululla, jossa se rehtori oli puuttunut koulumatkakiusaamiseen, siellä se oli loppunut. (Uutisissa 23.8.-12).
        Eli, herää kysymys - että jos visio on, ettei kiusaaminen lopu - ei edes ole halua siihen panostaa?


      • Järkkärinainen
        Joko tai ei kirjoitti:

        Totuudella on aina toinen puoli...
        Esim. siellä Sastamalan Sylvään koululla, jossa se rehtori oli puuttunut koulumatkakiusaamiseen, siellä se oli loppunut. (Uutisissa 23.8.-12).
        Eli, herää kysymys - että jos visio on, ettei kiusaaminen lopu - ei edes ole halua siihen panostaa?

        Totus on että useissa kouluissa opettajat ja jopa rehtorit ovat vässyköitä, jotka eivät puutu asioihin koska heillä ei ole auktoriteettia nuoriin.
        Tai ovat muuten välinpitämättömiä.

        Minun ehdotukseni on :
        Koulujen järjestyksen valvonta tulee ULKOISTAA.

        Järjestyksen valvonnan ammattilaisilla on konstit pitää järjestystä yllä.
        Myös kameravalvonta mukaan koulujen alueilla.

        Eiköhän ala työrauha järjestyä.


      • Help meh!
        Järkkärinainen kirjoitti:

        Totus on että useissa kouluissa opettajat ja jopa rehtorit ovat vässyköitä, jotka eivät puutu asioihin koska heillä ei ole auktoriteettia nuoriin.
        Tai ovat muuten välinpitämättömiä.

        Minun ehdotukseni on :
        Koulujen järjestyksen valvonta tulee ULKOISTAA.

        Järjestyksen valvonnan ammattilaisilla on konstit pitää järjestystä yllä.
        Myös kameravalvonta mukaan koulujen alueilla.

        Eiköhän ala työrauha järjestyä.

        Mutta entäs sitten koulun ulkopuolella, Mua aina kiusataan siellä, Esim pyörä heitetään aina kivikkoo ja sitten vanhemmat ihmettelee ko se on lommoil :(


    • kiusattu2

      Haluisin et kiusaajat menis eri luokalle. Olen menossa 7 ja nyt kevät-kaudella on alkanut kiusaaminen. Kiusaaja vei parhaan kaverini ja nyt ne on BFF.
      Alkaa jo pikkuhiljaa surettaan kun ei enää oo kavereita ja ei mitään keinoa lopettaa.
      Olen puhunut opettajani sijaiselle ja tämä ei ole kertonut siitä opelleni.
      Taidan mennä uudestaan kouluun puhumaan opettajan kanssa .
      Ja hankkia vaikeuksia kiusaajalle itselleen.
      Se vain jos hankin kiusaajalle ongelmia, pääsenkö takaisin porukkaan ??? mites sitten tehdään.

    • asdasd7

      "Kiusaamisen saa loppumaan jos menee kertomaan aikuiselle asiasta"
      Roskaa! Minua on kiusattu suurimman osan koulunkaynnistani ja vaikka olen kertonut asiasta aikuisille tilanne on vain muuttunut pahemmaksi. Kerran joku loi stavaani nenaan, ja han meni kertomaan rehtorille (Pieni koulu, rehtori hoitaa kiusaamis tapaukset) ja koko konkkaronkka joutui puhutteluun (Siis mina ja kaverini ja se kiusaaja ja joku tyyppi joka puolusti kaveriani. Rehtori vaan arahtaa kaverilleni "Etta ala sina taas kerro tasta vanhemmilesi, ollaan jo tarpeeksi kuultu sinusta". Sitten mina kerron rehtorille etta koulu ei ole kovin turvallinen kun loukkaantumisia ja kiusaamis tapahtumia sattuu paivittain, ja rehtori vaan arahtaa "Millaista paskaa! Ootte kusessa kaikki!" (Han kaytti noita sanoja oikeasti) Sitten kaikki saivat tunnin jalki-istuntoa.

    • Satunnainen tyyppi

      Lukekaa "Koulukiusaaminen ryhmäilmiönä".

      Siinä mainittujen tutkimusten mukaan kiusattu saa kiusaamisen loppumaan käyttäytymällä välinpitämättömästi.

      Jos hätääntyy, loukkaantuu tai käy itse hyökkäykseen, palkitsee kiusaajansa reagoimalla ja kiusaaminen jatkuu.

      Kiusaaminen > reaktio > kiusaaminen jatkuu.

      Kiusaaminen > ei vastausta > kiusaaminen loppuu.

    • tawetwt311

      Kiusaaminen loppuu kun kiusaaja tapetaan.
      Kiusaajan kanssa ei voi puhua koska kiusaajan aivoissa on vikaa.

      • että näin

        Ainoa jolla päässä on vikaa on kiusattu - se joka ei ole normaali on viallinen. Ihmiselle ominaista kun on itsekkyys, muiden maahan polkeminen ja puhdas kusipäisyys. Ainoa asia minkä elämä oikeasti opettaa on se, että muiden huomioon ottaminen ei kannata. Se, joka ei halua pilata toisten elämiä ja jolla on kykyä empatiaan, on viallinen... siksihän normaalit ihmiset, "kiusaajat", juuri ko. ihmistyyppiä ("kiusatut") kiusaakin.


      • ammam12
        että näin kirjoitti:

        Ainoa jolla päässä on vikaa on kiusattu - se joka ei ole normaali on viallinen. Ihmiselle ominaista kun on itsekkyys, muiden maahan polkeminen ja puhdas kusipäisyys. Ainoa asia minkä elämä oikeasti opettaa on se, että muiden huomioon ottaminen ei kannata. Se, joka ei halua pilata toisten elämiä ja jolla on kykyä empatiaan, on viallinen... siksihän normaalit ihmiset, "kiusaajat", juuri ko. ihmistyyppiä ("kiusatut") kiusaakin.

        Kyllä lapsissakin on psykopaatteja, koska Suomessa on niin paljon mielisairautta

        Yleensä nämä onnettoman reppana kiusaajat kiusaavat YHTÄ ryhmässä. Johan sekin näyttää ihan reppanatoiminnalta - mitenkä yksi pärjää neljälle. Reppanakiusaaja tarvii ryhmän ympärilleen kun rääpäle tai henkisesti
        kolmivuotiaan tasolla...

        Tai sitten kiusaajan kotona on ongelmia mm. alkoholismia, väkivaltaa yms.

        Ja yksinkertaisesti joidenkin älykkyysosammäärä on sama kuin kengännumero...eli kiusaaja on niin tyhmä!!

        ...kiusaaja on niin raukka, ettei sitä viitsi edes lyödä...tämän sanon pojilleni kunhan ne vähän kasvavat...


    • plz help!

      Mua kiusaa semmonen virolainen tyyppi ja se vei mun parhaan kamun ja ne kiusaa mua yhesssa. Paras kamu ei tee mitää se vaa kattoo vieressä . Mitä mä voin tehä

      • aaqqww

        ...vaihda kavereita. Katso itsellesi sellainen kaveri koulusta, joka vaikuttaa yksinäiseltä...


    • asiilM

      Mun mielestä ainoa väline kiusaamiseen on, että koulusta löytyy ammattitaitoista väkeä ja puolueeton ulkopuolienen ihminen, jotka heti välittömästi toimivat. Eikä täytellä koulussa lippusiajalappusia ysm. tai sanoata kiusaajaJaniPetterille, että ethän sitten lyö...voi voi..

      Kiusatuille olisi hyvä perustaa jokin vertaistukiryhmä kouluun - nyt kaikki luulevat, että he ovat ainoita joita kiusataan yms. tai että he ovat jotenkin epäonnistuneita ihmisiä. Sieltä kiusattu voisi saada kavereita ja keinoja käsitellä itsestä riippumatonta ongelmaa. Myös vanhemmat olisivat tervetulleita.

      Kiusaajalle kovat sanktiot - ei koulun retkille tai muuhun kivaan toimintaan mukaan Luokkaan vaan tekemään läksyjä tai muuta kehittävää - tosin ei mitään kivaa tekemistä.

      Jos kyseessä on lievä pahoinpitely, niin yhteys heti lääkäriin/terveydenhoitajaan ja poliisiin.

      Meidän koulussa oli lievä pahoinpitely ja koulu ei ottanut huoltajiin eikä viranomaisiin yhteyttä. Rehtori laittoi vielä viestiä perään, että "tarvittaessa koulu on yhteydessä huoltajiin" - haluaisin tietää, että mitä sana "tarvittaessa" tarkoittaa - ainakaan se ei tarkoita lievää pahoinpitelyä. Tarkoittaako se mahdollisesti sitä, että jonkun päätä hakataan kiviportaaseen ja oppilas vammautuu?

      Ja viestissä oli vielä, että "joillakin lapsilla kyky omaksua on hidasta" eli tämä sallii sen, että koulussamme muut oppilaat saavat sitten "nyrkistä" kun tämä yksi hidas kasvaa JOS KASVAA.

      Itse olen vienyt asian vanhempainyhdistyksen käsiteltäväksi - lähinnä että tarkennetaan koulun sisäisiä toimintamalleja. Soitin KiVa-koordinaattorille Hesaan ja sain häneltä tiedon, että "KiVa-tiimin täytyy alkaa toimi JOS KIUSAAMINEN JATKUVAA JA TAHALLISTA - tätäkään pykälää ei olla käytetty meidän koulussa täällä Tampereella.

      Asiaa viedään täällä eteenpäin vanhempien toimesta ja sitten minä yksin.
      .

    • Alfauros91

      Tapetaan kaikki kiusaajat kiusattujen toimesta. Siihen loppu kiusaaminen ja samalla eliminoitiin roskasakkia.

    • Niin tuo idea on taas niitä teoriassa hyviä, käytännossä huonoja. Nimittäin kiusaajia on huomattavasti enemmän väestöstä eli tappamalla kaikki kiusaajat kuolisi ylipuolet suomen väestöstä, toisenakin kuinka moni tyytyisi siihen että tappaisi kiusaajat kun tarpeeksipitkälle menee niin veren himo kasvaa. Ja lopuun vielä sekin, että tappaminen on rikos.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      233
      3615
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      25
      2214
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2101
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1995
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      89
      1670
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1381
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1281
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1277
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe