Mikä rotu ensimmäiseksi koiraksi?

vohvelitohveli

Olen 23 vuotias tyttö ja olen nyt miettinyt koiran hankkimista jo kahden vuoden ajan. Asun kerrostalo kaksiossa ja tarkoitus olisi hankkia kääpiökoira. Kokemusta minulla on siskoni toyvillakoirasta. Sitä olen hoitanut ja paljon. Mietin tässä mikä rotu minulle parhaiten sopisi. Harkinnassa ovat siis toyvillakoira, chihuahua tai kiinanharjakoira. Olisi kiva kuulla muiden kokemuksia näistä roduista.Myös muita rotuja saa suositella. Harrastan liikuntaa joten toiveena olisi saada koirasta lenkkikaveri joka jaksaa vähän pidempiäkin lenkkejä.

18

887

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kääkkämamma :)

      Kaikki mainitsevasi rodut ovat älykkäitä ja oppivaisia :) Sanoisin että noista haastavin on chihuahua ja helpoin kiinanharjakoira. Chihuahuaa pitää sosialistaa erittäin paljon ennen 16 viikon ikää, ja mörkökausi (7-9 kk iässä alkava) on niillä usein aika rankka joten en välttämättä kenelle tahansa suosittelisi vaikka ihana rotu on oikealla kasvatuksella. Toyvilliksillä on todella paljon omaa älyä ja voivat käyttää sitä ei niin fiksuihin juttuihin välillä, mutta itse kasvatuksessa ja koulutuksessa ei ole mitään erikoisia haasteita. Kiinanharjakoira on erittäin leppoisa rotu, voisin surutta suositella ekaksi koiraksi kokemattomalle, phalene on myös mielestäni tällainen rotu :) Kaikkien koirien kanssa sosialistaminen on tärkein asia. Ennen 16 viikon ikää kannattaa pentu tutustuttaa niin moneen asiaan kuin vain mahdollista. Kaiken kokoiset ja näköiset koirat, ihmiset, lapset, auto, bussi, vesi, vilkas liikenne, pyörät, kaupat (esim eläinkaupat), eri paikkoja ja tilanteita. Toinen pienelle rodulle tärkeä on luottamus omistajaan. Kun koira oppii pennusta luottamaan omistajaan ja siihen että kaikki ahdistavat ja pelottavat tilanteet hoidetaan kyllä kuntoon, voit ehkäistä epävarmuutta aikuisiällä. Epävarmuus koirassa ilmenee esim remmirähjäämisellä, turhalla haukkumisella ja tärinällä. Toinen yleisvinkki on että älä siedä pentuna käytöstä mitä et aio sietää koiran aikuistuessa. Selkeät säännöt alusta. Esim kun pikkuinen pentu hyppii vasten jalkoja se voi näyttää niin söpöltä, mutta tämä tapa ei ole ollenkaan yhtä söpöä kun koira on aikuinen..
      Onnea koiran hankintaan! Kiinnitä pennun vanhempien ja sukulaisten luonteisiin tarkasti huomiota, ne kertovat sinulle parhaiten pentusi luonteesta koska on periytyvä ominaisuus :)

    • vohvelitohveli

      Kiitos kovasti erittäin asiallisesta ja kattavasta vastauksesta :)

    • villis villis

      Minusta chihuahuat ovat aika dominoivia ja kiinanharjakoirat varautuneita. Villakoira vaikuttaa minusta lempeimmältä ja sosiaalisimmalta :-) Narttu yleensä on urosta pehmoisempi luonteeltaan ja täten parempi ensikoiraksi. Turkki on haasteellinen, mutta minusta ainakin koirien turkkeja on mukavaa hoitaa, eli turkinhoidon haasteellisuus on ihmisen asenteesta kiinni :-)

    • minä ja koirani

      Ehdottaisin cavalieria, se on hiljainen ja rauhallinen koira spanielimaisella nöyryydellä ja kiltteydellä sekä monipuolinen harrastuskaveri. Katso kuitenkin että ostat vain terveestä yhdistelmästä ja ehdottomasti paperillisen.

    • ranskissss

      ehdottomasti RANSKANBULLDOGGI..
      ei hauku paljoa
      turkki helppohoitoinen
      jaksaa myös pitkiä lenkkejä ja riehumista
      pienikokoinen..

      terv. bullaneidin omistaja :)

    • sellasta..

      ei cavalieriä...
      vähän aika sit uutisissa juttu, et niin pitkälle jalostettu, et aivot ei mahdu pään sisälle :(

    • /7//

      Chihuahuassa on se huono puoli, että sen rakko on kovin pieni. Koiraa pitäisi päästä pissattamaan myös päivällä, joten kannattaa miettiä, että onko elämäntilanteesi sellainen, että sinulla on aikaa moneen lenkkiin päivässä.

      Kääpiörodut eivät välttämättä ole sellaisia, jotka jaksavat tehdä pitkiä lenkkejä. Esimerkiksi chihuahua palelee talvella eikä pysty pakkasilla olemaan pitkiä pätkiä ulkona.

      Itselläni on kokemusta vain vähän isommista koirista (cockerspanieli, mäyräkoira jne), mutta kaverillani on maltankoira ja se vaikuttaa oikein mukavalta koiralta varsinkin, jos koiraa ei pidä näyttelykoirana, vaan pitää turkin helppohoitoisen lyhyenä. Energisen oloinen pikkukoira.

    • harjis....

      Hei vohvelitohveli,
      Eksyin vahingossa tälle palstalle kun etsin uutta kotia kiinanharjakoira uroksellemme. Tiedän ettei tämä ole myyntipalsta ja olet vasta harkinta asteella koiran hankinnassa, mutta päätin silti kertoa pojastamme.
      Eli poika on jo 2 vuotias, rekisteröity ja kaikki rokotukset ym kunnossa.
      Luonteeltaan on kaikin puolin mahtava tapaus, tulee toimeen kaikkien pienempien koirien kanssa, mutta isompia pelkää vaikkakin toimeen tulee silti. Lastenkaan kanssa ei ole ongelmia. Ongelmamme onkin toinen koiramme, joka on ollut meillä jo ennen tätä kiinanharjakoiraa. Toinen koiramme on jättirotuinen, joka on alkanut dominoimaan niin pahasti penempää koiraa, että nykyään tämä kiinanharjakoira on jopa lopettanut syömisen, erään pahan yhteen oton jälkeen muutama päivä sitten. Jättirotuinen koiramme ei selvästi enää hyväksy toista koiraa reviirilleen. Jatkuvaa härnäämistä ja tappelua isomman koiramme puolesta on kestänyt tämän kesän ajan enkä näe tilanteessamme enää muuta vaihtoehtoa kun etsiä pikaisesti pikkukoirallemme uusi koti. Mikäli kiinnostusta poikaa kohtaan on niin annan mielelläni lisätietoja esim sähköpostitse. En viitsi yleiselle palstalle laittaa henkilökohtaisia tietojani, mutta vastaile vaikka tänne niin avaan vaikka jonkun sähköpostin jossa voin antaa tarkemmat tietoni.

    • tipsu ja chihu

      Olen 23 vuotias tyttö ja olen nyt miettinyt koiran hankkimista jo kahden vuoden ajan. Asun kerrostalo kaksiossa ja tarkoitus olisi hankkia kääpiökoira. Kokemusta minulla on siskoni toyvillakoirasta. Sitä olen hoitanut ja paljon. Mietin tässä mikä rotu minulle parhaiten sopisi. Harkinnassa ovat siis toyvillakoira, chihuahua tai kiinanharjakoira. Olisi kiva kuulla muiden kokemuksia näistä roduista.Myös muita rotuja saa suositella. Harrastan liikuntaa joten toiveena olisi saada koirasta lenkkikaveri joka jaksaa vähän pidempiäkin lenkkejä.

      Mielestäni sinulle sopisi tiibetinspanieli. Itse otin sen ensimmäiseksi koirakseni, se oli minulle täydellinen ensimmäiseksi koiraksi, ystävällinen, omani ei ainakaan hauku ollenkaan, nauttii pitkistä lenkeistä ja tulee toimin hyvin ihmisten, lasten ja muiden eläinten kanssa. Minulla on myös chihuahua, joka on vaativampi rotu, mutta ei sekään mahdottomuus ole ensimmäiseksi koiraksi ja kyllä sellaisen kanssa pärjäisit hyvinkin. Tipsut ovat kyllä helpompia ja rauhallisempia, pärjäävät mainiosti yksin kotona työpäivän ajan. Toyvillakoirasta tai kiinanharjakoirasta en osaa sanoa mitään.

    • Katariina

      Suosittelen silkkiterrieriä. Silkkiterrieri sopii ensimmäiseksi koiraksi ja on helppo kouluttaa. Terrieriryhmän roduista silkkiterrieri on luonteeltaan lempein ja seurakoiramaisin. Se ei ole niin "hankalaluonteinen" kuin mitä terrierit yleensä. Silkkiterrierin kanssa voi harrastaa agilityä, tokoa ja näyttelyitä. Turkki vaatii paljon hoitoa, mutta sen voi leikata lyhyeksi, jolloin se on helppohoitoisempi. Silkkiterrierillä ei ole aluskarvaa, joten talvella se voi tarvita takin. Silkkiterriri jaksaa kävellä pitkiä lenkkejä, mutta pärjää vähemmälläkin lenkityksellä.

    • Yorkshirenterrieri

      Yorkshirenterrieri voisi olla sopiva rotu sinulle. Se tykkää liikunnasta ja jaksaa lenkkeillä pitkiäkin lenkkejä. Turkki vaatii hoitoa. Se kammataan päivittäin ja pestään kerran viikossa. Jos ei halua käydä näyttelyissä, voi turkin leikata lyhyemmäksi, jolloin se on helppohoitoisempi.

    • Pomeranian

      Pomeranian. Pomeranian on pieni pystykorvainen koira. Luonteeltaan ne ovat iloisia, vilkkaita ja älykkäitä. Pomeranian on helppo kouluttaa ja sopii ensimmäiseksi koiraksi. Rotu ei ole herkkähaukkuinen, joten se sopii myös kerrostaloasuntoon. Pienestä koostaan huolimatta pommi jaksaa lenkkeillä paljon.

    • Italianvinttikoira

      Italianvinttikoira. Italianvinttikoira on pieni ja hiljainen, joten se sopii mainiosti kerrostaloon. Se on helppo kouluttaa ja sopii ensimmäiseksi koiraksi. Italianvinttikoira ei tarvitse välttämättä paljoa liikuntaa, mutta jaksaa kuitenkin liikkua paljon. Kylmällä säällä ulkoillessa se tarvitsee vaatteet päälle.

      Turkki on helppohoitoinen. Se pyyhitään sametinpalasella silloin tällöin. Italianvinttikoiran kanssa voi harrastaa agilityä, ratajuoksua, maastojuoksua ja näyttelyitä. Italianvinttikoira on terve rotu. Sillä esiintyy silmäsairauksia ja epilepsiaa.

    • Bichon frisé

      Bichon frisé. Bichon frisé on Teneriffalta kotoisin oleva pieni valkoinen koira. Luonteeltaan se on iloinen ja leikkisä. Sopii sekä maaseudulle että kaupunkiin, niin kerrostaloyksiöön kuin maalaistaloon. Turkki harjataan päivittäin ja pestään joka toinen viikko. Trimmataan 6-8 viikon välein.

      Bichon frisé jaksaa pienestä koostaan huolimatta liikkua ja lenkkeillä paljon. Se pysyy omistajansa lähellä, sillä ei ole taipumusta karkailla. Bichon frisé on melko terve rotu. Rodulla esiintyy allergioita ja polvilumpioluksaatiota.

    • koiruus

      Vohvelitohveli, laitatko sähköposti osoitteen niin laittaisin sinulle viestiä. Minulle on tulossa pentuja,( varmistuu parin viikon kuluttua) kerron sitten lisää.

      En ole mikään pentutehtailija:)

    • ilovegriffons

      griffonit, niitä on 3erilaista, 2lyhytkarvaista ja 1karkea. Erittäin helppoja kouluttaa, ovat miellyttämishaluisia. Helppohoitoinen turkki. Energisiä, haluavat olla mukana kaikessa touhussa. Omani kanssa käyn metsissä vaeltamassa 2-3h. Ja noin 2kertaa vkossa 1-2h juoksulenkeillä joita rakastaa! Ovat aika herkkähaukkuisia, mutta sitkeällä koulutuksella sen saa pois.

    • Bostoninterrieri

      Bostoninterrieri. Nimestään huolimatta bostoninterrieri ei ole terrieri, vaan se on sukua bulldogeille ja mastiffeille. Bostoninterrieri on miellyttämisenhaluinen ja helppo kouluttaa, joten se on ihanteellinen rotu aloittelijalle. Bostoninterrieri on monipuolinen rotu, joka sopii niin kaupunkiin kerrostaloon kuin maaseudullekin. Bostonin kanssa voi harrastaa agilityä, tokoa, pelastusetsintää ja näyttelyitä.

      Turkki on helppohoitoinen. Se pyyhitään säämiskällä silloin tällöin. Bostoninterrieri tykkää liikunnasta ja jaksaa lenkkeillä paljon, mutta tyytyy myös lyhyempiin lenkkeihin. Kylmällä säällä ulkoillessa se tarvitsee takin. Bostoninterrieri on melko terve rotu. Sillä esiintyy polvilumpion sijoiltaanmenoa ja silmätulehduksia.

    • Perhoskoira

      Perhoskoira. Perhoskoira on miellyttämisenhaluinen ja helppo kouluttaa, joten se sopii mainiosti myös ensimmäiseksi koiraksi. Se ei välttämättä vaadi paljoa liikuntaa, mutta lenkkeilee kuitenkin mielellään pitkiäkin lenkkejä.

      Perhoskoiran kanssa voi harrastaa agilityä, tokoa, koiratanssia ja pelastuskoiratoimintaa. Perhoskoirat ovat myös suosittuja näyttelykoiria. Tasapainoisen ja ystävällisen luonteensa vuoksi perhoskoiria käytetään terapiakoirina, jotka vierailevat ja työskentelevät sairaaloissa potilaiden luona.

      Turkki harjataan kerran viikossa, ja pestään kerran kuukaudessa. Perhoskoira sopii kaikenikäisten lemmikiksi, niin lapsiperheisiin kuin vanhuksillekin.

      Perhoskoira on terve ja pitkäikäinen rotu. Rodulla esiintyy polvilumpion sijoiltaanmenoa ja silmäsairautta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5248
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3407
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1542
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      186
      1410
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1056
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      968
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      887
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      826
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      769
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      768
    Aihe