Aikuisena todettu hyvätasoinen autismi

:)

Onko sinulla todettu aikuisena hyvätasoinen autismi? Itse vasta tämmöiseen törmäsin ja hyvä niin, ymmärrän omaa asioiden tutkimisen tarvetta, nopeaa oppimista sekä kokonaisuuksien vinhaa hahmottamistaitoani nyt paremmin. Olen myös vuosia kummastellut kun muut eivät vain tunnu tajuavan asioita muutoin kuin hyvin hitaasti. Viihdyn hyvin itsekseni ja sellainen sisällyksetön höpöttely turhauttaa vahvasti. Tämä oma kummallisuuteni nimenomaan vuorovaikutustilanteissa sai vihdoinkin selityksen...itse siis joudun paljon kokemaan tressiä kun ihmiset ovat puhuessaan kovin epäloogisia minusta ja heitä on vain jaksettava kuunnella, mutta kyse onkin omasta aistiherkkyydestä sekä tavasta ajatella sekä kommunikoida. Onneksi handlaan nämä asiat nyt jo paremmin kuin mitä lapsena, tuolloin lopetin puhumisen ja vain oleilin taustalla ja ihmettelin kuinka muut jaksavat höpötellä tyhjänpäiväisyyksiä. Onneksi pystyin ystävystymään, vaikkakin yhteen ystävään aina kerrallaan sillä en osannut olla suuressa porukassa väsymättä ja tuntematta surua, tämäkin on iän myötä korjaantunut, koska itsetuntemus sekä omat sosiaalisettaidot ovat petraantuneet vanhetessa. Vanhempani olivat etäisiä, he eivät vain tajunneet minua, emmekä osanneet kommunikoida oikein ollenkaan. Nyt he ovat kertoneet minun heijanneen itseäni pienenä sekä yksinäisestä olemisestani ja kuinka tuijottelin mielelläni mm. lumisadetta, muurahaisia ynm. Pohdinkin nyt, että kuinkahan monta aikuista mahtaa olla jotka yhtälailla miettivät itsen ja muiden kanssa kokemaansa kommunikoinnin vaikeutta ymmärtämättä, että kyse onkin hyvätasoisesta autismista.

34

6320

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • varh. vuorovaikutus

      Kyllä on. Silloin kun kävin tutkituttamassa itseni ammattitaitoisella neuropsykiatrilla, tarvittiin kaikkien sukulaisten allekirjoitukset papereihin, joiden perusteella kartoitettiin millainen olin ollut lapsena ja miten missäkin tilanteessa käyttäydyin.

      Esim.

      Sukujuhlissa, joihin osallistui kymmeniä ihmisiä, pakenin aina toiseen huoneeseen isoäitini rottweilereiden kanssa koska en voinut sietää melua enkä ihmisiä ympärilläni.

      Jo 2-vuotiaana, silloin, kun äitini vei minut lastentarhaan josta ei oltu minulle etukäteen kerrottu mitään ja paikka muutenkin oli täysin vieras päätin lopettaa puhumisen kokonaan. Tällöin päätin, etten koskaan enää tahtoisi olla yhdenkään ihmisen kanssa missään tekemisissä.

      t.Aspergerinfo / von Wendt

      • -

        ps. pukemisen kanssa oli myös ongelmia koska äiti ei koskaan ymmärtänyt miksi jokainen sauma vaatteissa tuntui ikävältä eikä sitä miksi vaatteet oli puettava päälle niin etteivät ne olisi aiheuttaneet jotenkin väärin tai hätäisesti kiireessä puettuina ongelmia kiertyessään ikävästi jalkojen tai käsien ympärille

        ps2. pehmot joita oli noin 20 kpl oli aseteltava nukkumaan mentäessä riviin tyynyn ympärille turvallisuussyistä joskin siitäkin huolimatta piti heräillä keskellä yötä ja käydä kysymässä äidiltä montako tuntia vielä voin nukkua ennen aamua koska olin jo silloin hyvin väsynyt kaikkeen


      • --
        - kirjoitti:

        ps. pukemisen kanssa oli myös ongelmia koska äiti ei koskaan ymmärtänyt miksi jokainen sauma vaatteissa tuntui ikävältä eikä sitä miksi vaatteet oli puettava päälle niin etteivät ne olisi aiheuttaneet jotenkin väärin tai hätäisesti kiireessä puettuina ongelmia kiertyessään ikävästi jalkojen tai käsien ympärille

        ps2. pehmot joita oli noin 20 kpl oli aseteltava nukkumaan mentäessä riviin tyynyn ympärille turvallisuussyistä joskin siitäkin huolimatta piti heräillä keskellä yötä ja käydä kysymässä äidiltä montako tuntia vielä voin nukkua ennen aamua koska olin jo silloin hyvin väsynyt kaikkeen

        ps3.anoreksiasta ja bulimiasta sekä suolisto-ongelmista diagnoosit myös parinkymmenen vuoden takaa


      • ---

      • -----
        -- kirjoitti:

        ps3.anoreksiasta ja bulimiasta sekä suolisto-ongelmista diagnoosit myös parinkymmenen vuoden takaa

        ps4. viitelyarpia käsivarsissa..pohjalta löytyy kuitenkin hyvin vahva psyyke, johon ei lääkityksiä tarvita ja mihin terapiat eivät auta


    • :)

      :) Onko sinullakin korostunut tarve olla rehellinen sekä oikeudenmukainen? Itselläni on myös vahva empatia, pidän rehellisistä ja aidoista ihmisistä kun joku on sosiaalisesti epärehti tulen surulliseksi, aiemmin pelkäsin tällaisia ihmisiä, mutta nyt jo pystyn heitäkin jo ymmärtämään. Oman itsetuntemukseni kasvaessa olen tullut jo onnelliseksi sekä kykenen hyväksymään tämän omanlaisuutenikin, jos joku ei ymmärrä minua ei se haittaa.

    • tottr

      -___________-' Eh???????????

      • Groteski naureskelij

        :DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD


    • virt.koneistaja

      Katsos vain tuota hymiöiden määrää, ei riitä edes suomifoorumin 400x600 pix näyttö siihen vaikka olisi ensin käyty ohjauspaneelin asetuksista säätämässä näytön SONY CPG G 400P virkistystaajuudeksi 75 MhZ

    • Asperger vm 67

      Kauniita unia kaikille ja kiitos mukavasta seurasta.

    • hurraa

      Aloitus on todella paskamainen hymiöineen. Tuosta on hyvin nähtävissä kuinka Asperger-henkilöitä halveksutaan vielä tänäkiin päivänä yhteiskunnassamme.

      Aspergeriin liittyvä oireisto ei lievenny vanhemmiten, päinvastoin joten fuck you aloitukselle.

      • korjaus

        **** you

        =

        F-U-C-K Y-O-U


    • :)

      Hyvätasoisessa autismissa kyllä pystyt muuttumaan, tämä vaatii paljon työtä, psykoanalyysissä itsetuntemuksen kasvaessa kykenet hallitsemaan paremmin loogista ajatteluasi ja yhä enemmän saamaan kosketusta tunnepuoleesi, mikä auttaa rikkomaan "kuplaa" joka sinut eristää ulkopuolisesta maailmasta. Viha, suru ja turhautuminen vähenee kun ymmärrät mikä on sinua ja mikä toista ihmistä. Ihmiset vain ovat erillaisia, kaikki eivät ole loogisesti kovin vahvoilla eivätkä edes hallitse tunteitaan...sinun on muututtava, sinun on opittava hallitsemaan sekä tunteesi, että vahva looginen ajattelusi. Suru ja turhautuminen vähenee ja yhä enenevässä määrin koet onnellisuutta. Saat enemmän yhteyttä läheisiisi ja tämän myötä enemmän onnistumisen kokemuksia kanssakäymisessä. Täydellistä ymmärtämistä ei voi saada osakseen, mutta se, että tajuat itse itseäsi tuntuu ihanalta. Älä syytä toisia vaan tee töitä itsesi kanssa. Töissä olo ja opiskeleminenkin onnistuu paremmin kun osaat kunnolla nauttia nopeasta kyvystäsi oppia ja hallita kokonaisuuksia. Harrastuksenasi voit opetella vaikka kieliä, jotka nekin opit vaivatta kun tajuat taitosi. Voimme siis joko nauttia taidoistamme tai sitten vain vihata maailmaa ja pysyä yksinämme vaitonaisuuden kuplassamme.

      • korjaus

        erillaisia=erilaisia


      • saatana

        Terapia ei paranna autismin aiheuttavaa "neurobiologista" vammaa, mutta terapiassa tuon vamman kanssa voi oppia elämään paremmin kuin ilman terapiaa.


      • vittusaatanaperkele
        saatana kirjoitti:

        Terapia ei paranna autismin aiheuttavaa "neurobiologista" vammaa, mutta terapiassa tuon vamman kanssa voi oppia elämään paremmin kuin ilman terapiaa.

        Höpö höpö. Mä en ole ainakaan oppinut terapiassa muuta kuin itsetuntemusta mutta autismini kanssa elämissessä se ei auttanut tippaakaan; päinvastoin, pahensi vain oireita.

        Vika on yhteiskunnassa ja päättäjissä, joiden on nähtävästi hyvin vaikea ymmärtää, mitä autismi on.


      • kirjaudu sisään

    • :)

      Ok, harmi että sinua psykoterapia ei auttanut. Psykoanalyysihän ei ole sama asia kuin psykoterapia. Otantaa emme tässä saa aikaiseksi, mutta itse olen kovasti helpottunut sekä onnellinen työstä jonka jaksoin analyysissä tehdä sekä hyvin kiitollinen taidokkaalle analyytikolleni. Koetan vain kertoa omasta kokemuksestani, jotta joku toinenkin ehkä näin onnistuisi itseään auttamaan, mutta tuolloin on oltava sinnikäs sekä hyväksyttävä ettei muutos tapahdu hetkessä.........:)

      • Näinkin

        Psykoanalyysi on aika huono terapiamuoto lievään autismiin, mutta toiminee joillakin. Parempi on kognitiivinen psykoterapia, jos vain on taitava ja asiaansa upputunut terapeutti (mieluummin myös psykiatri).


      • käsitteistöä

        Psykoanalyysi=psykoterapiamuoto.


      • :)
        Näinkin kirjoitti:

        Psykoanalyysi on aika huono terapiamuoto lievään autismiin, mutta toiminee joillakin. Parempi on kognitiivinen psykoterapia, jos vain on taitava ja asiaansa upputunut terapeutti (mieluummin myös psykiatri).

        Kognitiivinen ei yllä juuri sinne mikä auttaa, eli syvään ja aitoon itsetuntemukseen. Psykoanalyysissä juuri se omatahtisuus/aito suhteessaolo ilman "jo tehtyjä skeemotuksia ja tehtäviä" antaa vihdoinkin mahdollisuuden sisäisesti oivaltaa itsen...siinä se. Jos tahdot tätä samaa sisällyksetöntä hömppää mitä assina näet päivittäin ihmisten kesken niin silloin kognitiivinen kaikkine etukäteen tehtyine skeemoineen sopii sinulle, mutta jos haluat aidosti sekä rehellisesti tutustua itseesi, yrittämättä tehokkaasti ja suorittamalla saada "itsen syvää tuntemista" aikaan on tuolloin psykoanalyysi ainoa vaihtoehto. Jos tietäisit mitä psykoanalyysi oikeasti on et voisi muuta kuin olla huvittunut kognitiivisesta terapiasta.


      • kokemusta löytyy
        :) kirjoitti:

        Kognitiivinen ei yllä juuri sinne mikä auttaa, eli syvään ja aitoon itsetuntemukseen. Psykoanalyysissä juuri se omatahtisuus/aito suhteessaolo ilman "jo tehtyjä skeemotuksia ja tehtäviä" antaa vihdoinkin mahdollisuuden sisäisesti oivaltaa itsen...siinä se. Jos tahdot tätä samaa sisällyksetöntä hömppää mitä assina näet päivittäin ihmisten kesken niin silloin kognitiivinen kaikkine etukäteen tehtyine skeemoineen sopii sinulle, mutta jos haluat aidosti sekä rehellisesti tutustua itseesi, yrittämättä tehokkaasti ja suorittamalla saada "itsen syvää tuntemista" aikaan on tuolloin psykoanalyysi ainoa vaihtoehto. Jos tietäisit mitä psykoanalyysi oikeasti on et voisi muuta kuin olla huvittunut kognitiivisesta terapiasta.

        Hölön pölön.

        Olen käynyt psykoanalyysin (10 v) lävitse, pelkkää rahantuhlausta ja analyytikon puolelta tapahtuvaa aivopesua muuttaa ihmisen persoonaa.


      • :)
        kokemusta löytyy kirjoitti:

        Hölön pölön.

        Olen käynyt psykoanalyysin (10 v) lävitse, pelkkää rahantuhlausta ja analyytikon puolelta tapahtuvaa aivopesua muuttaa ihmisen persoonaa.

        Oma kokemukseni on aivan toisenlainen, en kyllä oikein ymmärrä miksi psykoanalyytikko pyrkisi ketään manipuloimaan tai aivopesemään. Itse en yhtä kauan analyysissä käynyt 4 vuotta oli riittävä aika ja ymmärrys sekä itsetuntemus kasvoi paljon. Minulla ei ole tarve syyttää ketään mistään, olen kykenevä ottamaan vastuun omasta hyvinvoinnistani sekä onnellisuudestani...taisin kasvaa aikuiseksi :). Itseä vain voi muuttaa ja tällöin myös moni asia muuttuu hyväksi. Oma asenne vaikuttaa niin moneen asiaan.


    • Kokemusten kirjoa
    • gköääkhgfg

      Muurahaiset joo kiehtoi ja ihmisten epäloogiset puheet tuskastuttaa.

    • Elis85

      Hei! Itselläni on lievä autismi, olen nyt 30v. Diagnoosi lapsena oli .. Olet tyhmä ...eli sitä ei osattu tutkia ja aikuisena vasta diagnoosi todettu. Kouluaikana olin normaalikoulussa, en suostunut silloin muutokseen pienenä tyttönä, että olisin matematiikka ongelmani/ vaikeuden takia siirtynyt erityiskouluun. Muutokset olivat vaikeita. Olin koulukiusattu, luokan tytöt haukkuivat oudoksi ja omalaatuiseksi. Pystyn elämään itsenäistä elämää, töissä olen ja opiskelen uutta tutkintoa. Autistisia piirteitä on rutiinit ja kaavamaiset samat toiminnot toistuvat yhä tänäkin päivänä, joskus ne ottavat päähän mutta... Niihin on tottunut ja olen oppinut elämään itseni kanssa . Viihdyn kotona, en koskaan käy ulkona kapakoissa notkumassa, kännissä ja ketarat ojossa. Tuntuu ajatuskin tyhmältä. Rakkauselämä on neutraalia, en pysty tänä päivänäkään sanoilla osoittamaan miehelleni rakkautta, koska en ymmärrä sanaa enkä yhdistä tunnetta tilanteeseen.

    • Kerro-lisää

      Mukava kuulla lapsuudestasi.

    • hjläf

      Tosi lievä hyvänlaatuinen autismi. Työ parisuhde opiskelupaikka koulukiusaaminen

    • kunhankirjoitinjotain

      Jouduin onnettomuuteen aikuisiällä, olin koomassa 3 kk. Tämän jälkeen sain autismi-diagnoosin, aiemmin joskus 15 v sitten satuin kertomaan terveyskeskuksessa, ettei minulla lapsena ollut kovinkaan montaa ystävää ja että olin aina kiusaamisen kohteena kaikkialla. En ole käynyt missään kuntoutuksessa onnettomuuden jälkeen, vaikka sitä suositeltiin, muttei mikään taho sitä kuitenkaan ollut halukas järjestämään. Olen ollut yhteydessä eri potilasjärjestöihin, missään niissä ei ole osattu ohjata eteenpäin. Onko kohtalonani nyt sitten jäädä puoli-aivo-invalidina oman onneni nojaan koko loppuelämän ajaksi?

      • näinhäntämämenee

        Minäkin jouduin yllättäen aivojani vammauttavaan tilanteeseen lukuisin neurologisin oirein (eräänlainen onnettomuus). Myöskin olen joutunut "aivoinvalidina" yksin selviytymään.

        Hyvää jatkoa sinulle toivon


    • neurokirjoaktiivi

      kyllä voit olla jäsen kaikissa neurokirjon yhdistyksissä

    • tueton_vammainen

      Entä jos vammastani johtuen ei ole varaa maksaa jäsenmaksuja, voinko hoitaa yhdistyksiin liittymisen sijaan yksin eli itsenäisesti kuntoutukseeni liittyvät asiat?

    • info-peili

      katsot voin kuvastimeen - niin saat saman tien vastauksen

    Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1635
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      16
      1479
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1378
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      32
      1350
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      49
      1304
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1238
    7. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1136
    8. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1116
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1104
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1092
    Aihe