AA
A A A
Opastus ja palaute
liity jäseneksi!
 /   /  / Tämäkö on yleinen käytäntö???

Tämäkö on yleinen käytäntö???

12 Vastausta 304 Lukukertaa
Vuosien ajan olen kamppaillut elatusmaksuista, olen yksinhuoltaja ja isän pitäisi maksaa elatusmaksut lapsestaan tulojensa perusteella.
Onko tämä ihna yleinen käytäntö että yksinhuoltajan pitää ilmoittaa jokaikinen tulotieto, verotiedot, kaikki mahdolliset, MUTTA isän, eli maksajan ei tarvitse ilmoittaa kuin osa tuloistaan, joskus riittää jopa puhelinsoitto lastenvalvojalle jossa hän ilmoittaa että ei ole tulotiedot muuttuneet.
Kuinka voi olla? Eikö lastenvalvojilla ole minkäänlaista vaikutusvaltaa asiassa?
Ainut tapa olisi siis viedä asia käräjille mutta sitä en voi tehdä koska lapsen isä uhkailee.
Tulojen ilmoittaminen on vapaaehtoista niin lähi- kuin etävanhemmallekin, lastenvalvoja ei voi siihen pakottaa. Lastenvalvoja ei voi pakottaa vanhempia, hän vain vahvistaa vanhempien sopimukset ja avustaa sopimukseen pääsemisessä. Jos olet sitä mieltä, että isän kuuluisi maksaa enemmän, eikä hän siihen suostu, sinun pitää viedä asia oikeuteen. Muuta keinoa Suomen lain mukaan ei ole.
Hei

Näistä elatusavun määräytymisen perusteista Kela-Kerttu ei voi neuvoa. Elatussopimusten laatiminen kuuluu lastenvalvojalle tai käräjäoikeudelle.

Jos elatusvelvollinen laiminlyö vahvistetun elatusavun maksaminen, voi elatustukea hakea Kelan kautta maksettavaksi. Elatustukea voi hakea myös silloin, kun elatusapu on vahvistettu elatustukea pienemmäksi puutteellisen maksukyvyn vuoksi.

Terveisin

Kela-Kerttu
Yksinhuoltajan ei tarvitse ilmoittaa mitään, jos elättää itsensä. Elät kuitenkin varmaan työssäkäyvien siivellä eli haet asumistuet ja työttömyyskorvaukset. Se on yleinen käytäntö monella yh:lla ja se on täyttä paskaa.
Kyllä molempien vanhempien tulee ilmoittaa tulonsa jos he haluavat lastenvalvojan laskevan elatusavun suuruuden, ihan riippumatta tulojen suuruudesta tai niiden lähteestä. Mutta vanhemmat voivat myös keskenään sopia elatusavun suuruudesta, ja lastenvalvoja vahvistaa sopimuksen. Silloin kummankaan ei tarvitse tietoja ilmoittaa.
Kyllä kuule pitää ilmoittaa molempien tulonsa!
Ja onko kaikki yksinhuoltajat automaattisesti työttömiä yhteiskunnan elättejä? Mä ainakin elätän itseni ja lapseni.
Ettet nyt vaan itse olisi juuri se joka luikertelee maksuista...
Ja tämä oli nimimerkille "yh".
Ei ole lapsia. Ei ole ihme, että sinun kanssa on vaikea hoitaa sosiaaliasioita, kun täällä alatyyliin asiat esität. Varmasti samoin teet lastenvalvojille. Ja monet yh:t on yhteiskunnan elättejä:

Kelan erikoistutkijan Mikko Niemelän mukaan sadat tuhannet suomalaislapset elävät köyhyydessä. Köyhyys koettelee erityisesti yksinhuoltajaperheitä.
"yh", ai minäkö tässä alatyyliin asiani esitän, etköhän se ollut SINÄ joka aloit syytellä ilman tietoa. Kuten kirjoitit: "elät kuitenkin varmaan työssäkäyvien siivellä..."
Yh valittaa varmaan sitä, että joutuu Kelalle hakemuksiinsa ilmoittamaan tulotietonsa. Onko sossupaholainen töissä ollenkaan, kun täällä joka päivä kirjoitat? Tuskin sos. toimessa noin paljon vapaa-aikaa on.
Lomalla olen... Jos yhteishuoltaja haluaa, että lastenvalvoja laskee suositusten mukaisen elatusavun, hän ilmoittaa tulotietonsa. Mutta ei siihen kukaan pallra.
Tuli tuossa mieleen, että jos nimimerkillä "yh" ei ole lapsia, niin miten ihmeessä häntä voi näin paljon kiinnostaa keskustelupalsta lapsiperheen etuuksista...
ja kovin tietäväiseltä vaikuttaa tässä asiassa.
Kai tiedän, kun näitä asioita teen.
 /   /  / Tämäkö on yleinen käytäntö???

Asiantuntijat

• SincityNaisille ja pariskunnille sunnattu intiimituotteiden erik...

Keskusteluhaku

Laaja haku

Lisää keskusteluja aiheesta

Facebookissa suositeltua

Tietoa mainosten kohdentamisesta