Vuosien ajan olen kamppaillut elatusmaksuista, olen yksinhuoltaja ja isän pitäisi maksaa elatusmaksut lapsestaan tulojensa perusteella.
Onko tämä ihna yleinen käytäntö että yksinhuoltajan pitää ilmoittaa jokaikinen tulotieto, verotiedot, kaikki mahdolliset, MUTTA isän, eli maksajan ei tarvitse ilmoittaa kuin osa tuloistaan, joskus riittää jopa puhelinsoitto lastenvalvojalle jossa hän ilmoittaa että ei ole tulotiedot muuttuneet.
Kuinka voi olla? Eikö lastenvalvojilla ole minkäänlaista vaikutusvaltaa asiassa?
Ainut tapa olisi siis viedä asia käräjille mutta sitä en voi tehdä koska lapsen isä uhkailee.

Näistä elatusavun määräytymisen perusteista Kela-Kerttu ei voi neuvoa. Elatussopimusten laatiminen kuuluu lastenvalvojalle tai käräjäoikeudelle.
Jos elatusvelvollinen laiminlyö vahvistetun elatusavun maksaminen, voi elatustukea hakea Kelan kautta maksettavaksi. Elatustukea voi hakea myös silloin, kun elatusapu on vahvistettu elatustukea pienemmäksi puutteellisen maksukyvyn vuoksi.
Terveisin
Kela-Kerttu
Ja onko kaikki yksinhuoltajat automaattisesti työttömiä yhteiskunnan elättejä? Mä ainakin elätän itseni ja lapseni.
Ettet nyt vaan itse olisi juuri se joka luikertelee maksuista...
Kelan erikoistutkijan Mikko Niemelän mukaan sadat tuhannet suomalaislapset elävät köyhyydessä. Köyhyys koettelee erityisesti yksinhuoltajaperheitä.
ja kovin tietäväiseltä vaikuttaa tässä asiassa.