Alkoholin myyntiajat

ihmettelen(kö?)vain

Olen miettinyt pitkään, että miksi alkoholia myydään kello 9-21? Itse en ole alkoholisti enkä tarvitse viinaa tai muita alkoholituotteita yhtäjaksoisesti.
Joskus olen kuitenkin ollut "pienessä simassa" ja huomannut samanaikaisesti, että en tahtoisi lähteä baariin vaan ottaisin muutaman oluen kotona rauhallisesti. Oluet on loppu ja kello onkin 22.00. Bisseä ei saa muualta kuin baarista (älyttömän kallista) ja sinne on sitten "pakko" lähteä hakemaan. Monet kaupat on kuitenkin nykyään auki jopa klo 23.00 asti (syystä tai toisesta [ei ainakaan sen takia, että sieltä olutta ostetaan]) ja sinnehän jokainen tenuseppo joka tapauksessa lähtee rähjäämään, että mikä siina on, kun ei olutta nyt tänä iltanakaan myydä.

Jokaisella kauppiaalla on kuitenkin olemassa ohjenuora sille, että päihtyneelle/alle 18-vuotiaalle olutta ei myydä (oli kellonaika mikä tahtoo[toim. huom. baareissa on/pitäisi olla sama sääntö]).

Tästä heitänkin ilmoille kysymyksen, että miksi alkoholin myyntiä kaupoissa/kioskeissa/huoltoasemilla pitää rajoittaa typerillä aikamääreillä jotka eivät perustu mihinkään muuhun kuin yhteiskunnan rajoittuneisuuteen jokaisen _huumaus_aineen kohdalla (ja ei, en halua lähteä mihinkään kannabiskeskusteluun vaan totean, että alkoholi on huume siinä missä kaikki muutkin kemialliset aineet)?

Onko alkoholin myynti perustellusti kielletty aikana x-x koska tenukeijot vetävät sitä joka tapauksessa? Onko kauppiaan ohje päihtyneelle myymisestä kosmisesti kadonnut, koska alkoholin myyntiä pitää rajoittaa aikamääreellä?

Milloin polttoaineen myynti kielletään samalla päättelytavalla keskellä yötä, koska siellä on se yksi juoppo kuitenkin ajelemassa ja poliisi ei häntä kiinni saa?

53

21988

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 4

      Eduskunta on katsonut alkoholin niin vaaralliseksi aineeksi, että sen saatavuutta ja myyntiä on rajoitettu lain voimalla. Kauppiailla ei ole mitään omia ohjenuoria, vaan kaikki perustuvat alkoholilainsäädännön rajoituksiin.
      Suomi ei ole suinkaan ainoa maa maailmassa, joka rajoittaa alkoholin myyntiä ja saatavuutta.

      • onhansemuualki

        Totta myös Viroon on tullut hijattain aikarajoitus 10-22 ja myös venäjälle. Kuitenkin verotus on monessa maassa paljon kevyempää kuin suomessa ja myynti vapaata eli ei ole mitään paikallisia alkoja eli väkeviäkin saa myydä ruokaupassa.. Joten kyllä suomessa aika tiukka alkoholilaki ja verotus on verrattuna moneen muuhun euroopan maaham


    • hei6

      sit taidat olla vitun hihuli

    • N S

      Nämä kuuluu sarjaan "Suomen hauskat lait"

      Esim Skotlannissa voit mennä yöllä 3:00 aikaan paikalliseen SUPERMARKETTIIN ja ostaa sieltä VIINAA, ainut rajoitus tais olla että öisin ei saa ostaa alkoholia lainkaan itsepalvelukassalta.

      Tosin Skotlannissa taas tupakkia ei saa myydä kaupan puolella lainkaan

      Toinen hauska laki suomessa on se, että samalla autolla voi olla 80/100/120km/h rajoitus (siis samalla autolla) riippuen siitä paljonko on maksettu veroja

      No se on kanssa ihan kivaa että matkapuhelinta ei saa koskaan pitää kädessä kun ajaa, mutta tietokonetta, la-puhelinta yms saa, jos se ei aiheuta harmia

      Myöskin se oli ihan kiva laki, että kaksi paikkaisella mopolla ei saanut kyydittää matkustajaa, no tämä asia on sentään korjattu kuntoon

      No oikeasti, on suomessa muutama hyväkin laki kuten:

      Auton myynti, ei tarvita mitään lupia/ilmoituksia/maksuja, kun ostaa auton, saa mukaan "ilmoitusosan" eli auton voi myydä vaikka joulupäivänä, ja uusi omistaja lähteä heti ajelemaan sillä, ilman että olisi ilmoittanut mihinkään

      Kuka vaan voi ajaa kenen tahansa autoa, ilman mitään kirjallisia lupia/ilmoituksia, esim minä voin antaa sinulle autoni lainaan, ja jos poliisi pysäyttää, ei ole mitään sanomista

      Lisäksi Suomessa on se hyvä, että jos joku ajaa nopeuskameraan sun autolla, ei tarvitse maksaa sakkoa itse tai kertoa kuka on ajanut.

      Poliisin antamia sakkoja ei muuteta vankeudeksi, eli luottotiedoton voi pyyhkiä peppunsa poliisin antamiin sakkoihin, samaten kaupasta voi kantaa ostokset maksamatta pois, jos jää kiinni, siirrytään seuraavaan

      Eli suomessa on muutamia hyviä lakeja, mutta tyhmät lait voittaa silti

      • 10+7

        Muuten nuo teesisi menivät oikein, mutta ylinopeusjuttu meni väärin. Poliisilla on kymmeniä eri rekistereitä ja näppärä tutkija osaa niitä selata. Niinpä hän kutsuukin sinut kuulusteluun todistajana, kun näkee kameran ottamasta kuvasta, että et ole kuljettaja.
        Oikean kuljettajan salaaminen aiheuttaa silloin kylmän ringin alapäähän, entä jos kärähdänkin.
        Todistajana salaaminen tai valehteleminen ei ole leikin asia, kärähtäessä tulee sakkoa tai linnaa.


      • N S
        10+7 kirjoitti:

        Muuten nuo teesisi menivät oikein, mutta ylinopeusjuttu meni väärin. Poliisilla on kymmeniä eri rekistereitä ja näppärä tutkija osaa niitä selata. Niinpä hän kutsuukin sinut kuulusteluun todistajana, kun näkee kameran ottamasta kuvasta, että et ole kuljettaja.
        Oikean kuljettajan salaaminen aiheuttaa silloin kylmän ringin alapäähän, entä jos kärähdänkin.
        Todistajana salaaminen tai valehteleminen ei ole leikin asia, kärähtäessä tulee sakkoa tai linnaa.

        Niin poliisi vertaa kuvaa omistajan kuvaan, jos kuva ei täsmää, niin omistaja kutsutaan kuulusteluun.

        Kuulustelussa omistaja voi sanoa esim "en tiedä kuka autoa on ajanut" tai esim "en halua kommentoida, koska pelkään itse joutuvani syytteeseen"

        Silloin kertomus kirjataan ylös, ja asia etenee tutkintaan, poliisi joko saa selville kuljettajan tai ei, mutta minun ei siinä tule auttaa

        Kesäkuussa meinaan isäni oli ajanut maskussa 60km/h alueella ylinopeuskameraan 90km/h minulle tuli kirje, en reagoinut mitenkään siihen, meni joku aika mulle soitettiin että pitäis tulla kuulusteluun, kerroin kuulustelussa "en tiedä kuljettajaa, en ollut itse mukana" ja poliisi ei edes mitnkään piinannut tai koittaut hiilostaa, totesi vain että asia siirtyy tutkintaan.

        Ei ole ainakaan vielä reilussa puolessa vuodessa sanaut kuljettajaa selvitettyä omin keinoin

        Mutta eism. Skotlannissa ei poliisia kiinnosta tippaakaan kuka autoa on ajanut, omistaja maksaa tai selvittää itse kuka ajoi

        Ja jos ei ole ollut itse auton kyydissä, on melko hankala ruveta arpomaan kuka on ajanut.

        Yrityisten nimissä olevilla autoilla asia on ihan toinen tietenkin


      • 167-176

        "Kuka vaan voi ajaa kenen tahansa autoa, ilman mitään kirjallisia lupia/ilmoituksia, esim minä voin antaa sinulle autoni lainaan, ja jos poliisi pysäyttää, ei ole mitään sanomista."

        Ei saa jos auto on ulkomaan rekisterissä. Rikkoihan minsteri Ville Niinistö lakia kun ajoi vaimonsa (vai oliko se ex vaimonsa?) autolla joka oli Ruotsin rekisterissä.


      • 19+16
        167-176 kirjoitti:

        "Kuka vaan voi ajaa kenen tahansa autoa, ilman mitään kirjallisia lupia/ilmoituksia, esim minä voin antaa sinulle autoni lainaan, ja jos poliisi pysäyttää, ei ole mitään sanomista."

        Ei saa jos auto on ulkomaan rekisterissä. Rikkoihan minsteri Ville Niinistö lakia kun ajoi vaimonsa (vai oliko se ex vaimonsa?) autolla joka oli Ruotsin rekisterissä.

        Suomessa vakituisesti asuva ei saa ajaa ulkomaille rekisteröityä autoa Suomessa, ellei autosta ole maksettu Suomeen lain mukaisia veroja. Poikkeuksen tekee se, kun auton omistaja/haltija on kyydissä ajon aikana.


      • 455587748798798789
        167-176 kirjoitti:

        "Kuka vaan voi ajaa kenen tahansa autoa, ilman mitään kirjallisia lupia/ilmoituksia, esim minä voin antaa sinulle autoni lainaan, ja jos poliisi pysäyttää, ei ole mitään sanomista."

        Ei saa jos auto on ulkomaan rekisterissä. Rikkoihan minsteri Ville Niinistö lakia kun ajoi vaimonsa (vai oliko se ex vaimonsa?) autolla joka oli Ruotsin rekisterissä.

        Eipä onnistu esim Skotlannissa niin että annat auton avaimet toiselle, ja sano "palauta viikon päästä"

        Vaikka siellä saakin myydä alkoholai ja viinaa ympäri vuorokauden ihan normaaleissa supermarketeissa, jotka on auki aina


      • Anonyymi

        Lääkäri sanoi, että en saa ajaa autoa pää infektion jälkeen Antibiotti suoneen ja kajs päivää ja serppiarvo oli normaaöi! Lääkäri määräsi ajokiellon tiukin sanoin. Nyt vuoden "ajamattomuuden" jälkeen suioraan inssiin ja lääkäri palautti ajolupsni TOSIN HÄN KYSYI "OLIKO ASIASTA ILMOUTETTU POLIISILLE"? 'VASTASIN tylysti, että ksi te nyt ise tiedätte munne asiasta kuuluu ilmottaa ja tieedottaa!
        Sekasin ovat kuin seinäkellot. Tieto sairaalan ja poliisin välillä EI kulje!


    • zibuliz

      Kävisin aamulla klo 7 kaupassa mutta en saa ostaa olutta. On se prkle.

      Tietääkö kukaan oliko kyseessä taas ja taas ja taas yksi turha laki. Vai saavutettiinko kellopelillä se mitä haettiin eli alkoholin kokonaiskulutuksen väheneminen.

      • 6+18= jotain

        No kuka aamuseitsemältä olutta tarvitsee? Ei kukaan.


      • 15+1000
        6+18= jotain kirjoitti:

        No kuka aamuseitsemältä olutta tarvitsee? Ei kukaan.

        Tuota

        Juotko sinä kellon mukaan?


      • Fuu
        6+18= jotain kirjoitti:

        No kuka aamuseitsemältä olutta tarvitsee? Ei kukaan.

        Minä, koska en pääse kauppaan ennen reissua enkä pysty yhdeksään asti odottamaan kun en kyydeistä päätä?


      • *eyeroll*
        Fuu kirjoitti:

        Minä, koska en pääse kauppaan ennen reissua enkä pysty yhdeksään asti odottamaan kun en kyydeistä päätä?

        No, onko siellä reissussa pakko sitä olutta juoda? Eikö limsa riita? Eikö olutta voinut ostaa edellisenä päivänä tai viime viikolla varastoon? Eikö reissussa ole kauppoja, joista olutta voi ostaa?

        Tekosyysi eivät vakuuta.


      • haista_VITTTUU

        Mikäs perkele sinä olet määräilemään mihin kellonaikaan kukin saa mitäkin juoda?

        No, ei koske mua koska tallinnasta tuotua on sen verran isot varastot että jää paikallisten sosialirattien säännöt ja verot huomioimatta.


      • Anonyymi

        mene kymmeneltä niin ei piru riivaa enää


      • Anonyymi
        6+18= jotain kirjoitti:

        No kuka aamuseitsemältä olutta tarvitsee? Ei kukaan.

        Yötyöläiset.


      • Anonyymi
        6+18= jotain kirjoitti:

        No kuka aamuseitsemältä olutta tarvitsee? Ei kukaan.

        Oluttahan ostetaan vain siinä tapauksessa, että kaikki juodaan heti. 😁


      • Anonyymi
        6+18= jotain kirjoitti:

        No kuka aamuseitsemältä olutta tarvitsee? Ei kukaan.

        Monikin !!


    • kiinnostunut1

      Kertokaas joku, että miten oli myynti ajat esim. 80-luvulla ja ennen tätä päivää muutenkin?

    • 16+1

      1980 luvulla olutta ei saanut muualta, kuin Alkosta. Ns. ykkkösolutta kyllä oli muuallakin myynnissä, mutta sen alkoholipitoisuus oli 2.5 % joten sitä sanottiin rapakaljaksi.
      Ravintoloissa sai aloittaa alkoholijuomien anniskelun klo 11.00. Pelkkää alkoholijuomaa ei tarjottu, vaan sen kanssa piti syödä, tilata vähintään voileipä.

      • 2+2

        Voi teitä nuoria kun menee vuosikymmenet sekaisin.

        -keskiolut vapautettiin eli tuli ruokakaupppihin ja baareihin 1967
        -ravintoloissa ja keskaribaareissa oluen anniskelun sai aloittaa klo 9.00, väkeviä piti odottaa se pari tuntia.
        -ennen vuotta 1967 oli isompiin kaupunkeihin myönnetty muutamiin ravintoloihin poikkkeuslupa aloittaa anniskelu klo 5.00 eli kun yökerho sulkeutui 4.00 ehti käydä nakkarilla ja jatkaa juomista. Tämä loppui lakimuuutokseen 80-luvulla
        -keskiolut (ja siiderit) tulivat kioskeihin jo muistaakseni 80-luvun lopussa


      • ....,,,,
        2+2 kirjoitti:

        Voi teitä nuoria kun menee vuosikymmenet sekaisin.

        -keskiolut vapautettiin eli tuli ruokakaupppihin ja baareihin 1967
        -ravintoloissa ja keskaribaareissa oluen anniskelun sai aloittaa klo 9.00, väkeviä piti odottaa se pari tuntia.
        -ennen vuotta 1967 oli isompiin kaupunkeihin myönnetty muutamiin ravintoloihin poikkkeuslupa aloittaa anniskelu klo 5.00 eli kun yökerho sulkeutui 4.00 ehti käydä nakkarilla ja jatkaa juomista. Tämä loppui lakimuuutokseen 80-luvulla
        -keskiolut (ja siiderit) tulivat kioskeihin jo muistaakseni 80-luvun lopussa

        "Voi teitä nuoria kun menee vuosikymmenet sekaisin.

        -keskiolut vapautettiin eli tuli ruokakaupppihin ja baareihin 1967"

        Voi, kun se oli vuosi 1969, jolloin keskiolut tuli ruokakauppoihin.


    • Suomi on paska maa

      Suomi on toiselta nimeltään kieltola. Kaikki mikä voidaan kieltää niin, ettei virkaheittojen tai poliitikkojen oma elämä kärsi, niin kielletään.

      Mun kaveri ajoi peltiskoudeen ylinopeutta ja mulle tuli kirje. Ilmoitin paskalakeille, etten se ole minä kuten voinette ehkä kierosilmät havaita.

      Tuli kutsu asemalle enkä ole vielä tähän päivään mennyt eikä ole kukaan tullut hakemaan. Aikaa on kulunut jo reilut 3 vuotta.

      Kaljat ja viinat haen Eestistä.

    • Suomi on paska maa

      Poliittisesta murhasta on kulunut jo hmmm jo 110 vuotta. Oliskohan jo aika !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • onko nyt poistunut

      http://www.sttv.fi/alkoholi/vahiohje.htm

      Alkoholijuomien myynti on sallittua klo 7 – 21 välisenä aikana silloin, kun myyntipaikka saa olla avoinna yleisölle. Alkoholijuomien myyntiaikaa ei voi jatkaa edes tilapäisesti.

      Onko aamumyyntikielto poistunut.

      • 8+7

    • muulloinkin

      Ykköstä saa kyllä.

    • tässä-arvoitus

      Sitä ei moni tiedä, että alkoholia saa ostaa ja myydä laillisesti kaupasta myös klo 21:n jälkeen. Pidän hieman aikaa jännityksessä miten, eli kukaan keksi vastausta.

      (Ja näsäviisaille tiedoksi etukäteen, että vastaus ei ole, että tietenkin kello 9 aamulla, koska se on edellisen päivän klo 21:n jälkeen.)

      • tässä-arvoitus

        Ja näsäviisaille vielä toinenkin vihje, siis ihan 4,7%:sista juomista kyse, eli vastaus ei ole myöskään tuo ylempi "Ykköstä saa kyllä.".


      • RiippuuIhanPaikasta

        Niin saakin. Esim. Meksikon Cancunissa saa ostaa mitä tahansa alkoholijuomaa kaljasta, viineihin, wiskyihin ja aina yli 80% absintteihin asti supermarketeista 24x7x365. Hetkinen saatoin liiotella vähän, ne kaupat saattavat olla kiinni jouluaattona muutaman tunnin, mutta en ole ihan varma siitä. Samasta kaupasta saa myös tupakat, särkylääkkeet jne. Muissa maissa voi olla vähän rajatumpaa, mutta vain Pohjois-Korea vetää rajoituksissaan vertoja Holhous-Suomelle.


      • tässä-arvoitus

        Vielä tarkennusta arvoitukseen: SUOMESSA.


      • 3g3g3g
        RiippuuIhanPaikasta kirjoitti:

        Niin saakin. Esim. Meksikon Cancunissa saa ostaa mitä tahansa alkoholijuomaa kaljasta, viineihin, wiskyihin ja aina yli 80% absintteihin asti supermarketeista 24x7x365. Hetkinen saatoin liiotella vähän, ne kaupat saattavat olla kiinni jouluaattona muutaman tunnin, mutta en ole ihan varma siitä. Samasta kaupasta saa myös tupakat, särkylääkkeet jne. Muissa maissa voi olla vähän rajatumpaa, mutta vain Pohjois-Korea vetää rajoituksissaan vertoja Holhous-Suomelle.

        Sakasa on toinen hyvin löysä alkoholimaa. Olutta saa todella halvalla ja pirtuakin 96% myydään. Kaikki alkoholi myös ruokakaupassa sekä myös kassalla missä suomessa on karkkia.


      • tässä-arvoitus

        Näin vähän arvelinkin, että kukaan ei tiedä miten Suomessa saa myydä ja ostaa 4,7% alkoholijuomia kaupasta kello 21:n jälkeen. Kerron vastauksen huomenna.


      • kynsikäs

        Eipä ole tätäkään näsäviisastelijaa näkynyt sittemmin. "Kerron vastauksen huomenna", noh eipä siitä olekaan vasta kuin kohta kolme kuukautta. Taitaapi olla niin, ettei sitä vastausta ole olemassa....


      • tässä-arvoitus

        Oho, nimim. "kynsikäs" onkin ollut sinnikäs, kun on vastausta noin pitkään piinallisesti odottanut :)) Noniin, pidinkin jännityksessä vähän suunniteltua pidempään, mutta kerrotaan piinallisen odotuksen jälkeen vastaus: eli Suomessa saa ostaa ja myydä 4,7% alkoholijuomia kaupasta klo 21:n jälkeen siten, että jos asiakas ehtii ottaa haluamansa juomat hyllystä esim. klo 20:59, mutta menee kassalle maksamaan niitä vasta esim. klo 21:20, niin juomat saa kauppa myydä ja asiakas ostaa, vaikka kello on jo yli 21.


      • oikeaeinstein
        tässä-arvoitus kirjoitti:

        Oho, nimim. "kynsikäs" onkin ollut sinnikäs, kun on vastausta noin pitkään piinallisesti odottanut :)) Noniin, pidinkin jännityksessä vähän suunniteltua pidempään, mutta kerrotaan piinallisen odotuksen jälkeen vastaus: eli Suomessa saa ostaa ja myydä 4,7% alkoholijuomia kaupasta klo 21:n jälkeen siten, että jos asiakas ehtii ottaa haluamansa juomat hyllystä esim. klo 20:59, mutta menee kassalle maksamaan niitä vasta esim. klo 21:20, niin juomat saa kauppa myydä ja asiakas ostaa, vaikka kello on jo yli 21.

        No ohhoh, ihanko itse keksit vai auttoiko joku? Onhan toi nyt ollut yleisessä tiedossa jo vuosia. Asiahan katsotaan niin, että kaupan velvollisuus on sulkea alkoholikaapit tms. Klo 21, mutta sitä ennen asiakkaan haltuun saamat juomat saa lain mukaan myydä ulos. Käytäntö ei kuitenkaan ole aivan sama; monet kaupat eivät pysty käytännön syistä sulkemaan viinakaappejaan ja kaljalavojaan tasan klo 21, joten on helpompi ohjelmoida kassakone olla hyväksymättä alkoholijuomia läpi klo 21 tai esim 21:15 jälkeen (ns. "jonovara"). Jos et siihen ehdi ja saavut kassalle esim. 21:20 niin se on voi voi ja tervetuloa huomenna uudelleen.


      • tässä-arvoitus
        oikeaeinstein kirjoitti:

        No ohhoh, ihanko itse keksit vai auttoiko joku? Onhan toi nyt ollut yleisessä tiedossa jo vuosia. Asiahan katsotaan niin, että kaupan velvollisuus on sulkea alkoholikaapit tms. Klo 21, mutta sitä ennen asiakkaan haltuun saamat juomat saa lain mukaan myydä ulos. Käytäntö ei kuitenkaan ole aivan sama; monet kaupat eivät pysty käytännön syistä sulkemaan viinakaappejaan ja kaljalavojaan tasan klo 21, joten on helpompi ohjelmoida kassakone olla hyväksymättä alkoholijuomia läpi klo 21 tai esim 21:15 jälkeen (ns. "jonovara"). Jos et siihen ehdi ja saavut kassalle esim. 21:20 niin se on voi voi ja tervetuloa huomenna uudelleen.

        En sentään itse. En minä sentään Suomen lakeja laadi. Eipä näyttänyt kovin yleisessä tiedossa olevan, kun ei kukaan, etkä sinäkään (nimimerkillä "kynsikäs") tuota vielä kolmen kuukaudenkaan jälkeen tiennyt :D Mutta nyt kun paljastin, niin äkkiäkös sinä tuon Googletit ja nyt esität jälkiviisasta "kaikkihan tuon tietää" :D


      • asbdefg
        tässä-arvoitus kirjoitti:

        En sentään itse. En minä sentään Suomen lakeja laadi. Eipä näyttänyt kovin yleisessä tiedossa olevan, kun ei kukaan, etkä sinäkään (nimimerkillä "kynsikäs") tuota vielä kolmen kuukaudenkaan jälkeen tiennyt :D Mutta nyt kun paljastin, niin äkkiäkös sinä tuon Googletit ja nyt esität jälkiviisasta "kaikkihan tuon tietää" :D

        Mä taas tiedän, ettei kukaan kommentoinut tohon sen takia, ettei kukaan uskonut sun"arvoituksen" ja "vastauksen" siihen olevan noin typerä.

        Päivittäistavarakauppojen alkoholin myyntiaika päättyy klo 21, mutta aikaraja lasketaan siitä milloin asiakas on kaupassa sisällä ollessaan saanut juomat haltuunsa tai kärryynsä. Sikäli arvoituksesi oli kaiken kaikkiaan väärin.


      • tässä-arvoitus
        asbdefg kirjoitti:

        Mä taas tiedän, ettei kukaan kommentoinut tohon sen takia, ettei kukaan uskonut sun"arvoituksen" ja "vastauksen" siihen olevan noin typerä.

        Päivittäistavarakauppojen alkoholin myyntiaika päättyy klo 21, mutta aikaraja lasketaan siitä milloin asiakas on kaupassa sisällä ollessaan saanut juomat haltuunsa tai kärryynsä. Sikäli arvoituksesi oli kaiken kaikkiaan väärin.

        Hmmm. Siis arvoitukseni oli, että millä tavalla Suomessa on mahdollista ostaa kaupasta 4,7% alkoholijuomia klo 21:n jälkeen, mutta ennen klo aamu 9:ää kun myynti alkaa taas. Vastaus siihen oli tuo minkä kerroin.

        Tuotteen ostaminen ei tapahdu silloin kun se otetaan hyllystä, vaan silloin kun se lyödään kassaan ja maksetaan. Eli 4,7% alkoholijuomia voi Suomessa ostaa kaupasta myös klo 21:n jälkeen, kunhan on saanut sen haltuunsa ennen klo 21:htä.

        Mikään ei siis mennyt väärin, muu kuin se, että sinua kismittää suunnattomasti, kun et vastausta keksinyt :D Jos et ole vielä tähän päivään mennessä ymmärtänyt, niin kerrottakoon, että arvoitusten tarkoitus on monesti olla kompatyyppisiä, ja vastaukset "ärsyttäviä" tai "ärsyttävän helppoja" tai "tyhmiä", niin kuin tämäkin, koska sinä ihan selvästi ärsyynnyit, kun et keksinyt näin ilmiselvää ratkaisua :)

        Netistä löytyy kasapäin vieläkin yksinkertaisempia arvoituksia, joihin on vielä ärsyttävämmän yksinkertaisempia vastauksia, kuin tähän, mutta silti et vastauksia niihinkään keksi. Suosittelen lueskelemaan :) Hyvää syksyn jatkoa!


      • Anonyymi
        tässä-arvoitus kirjoitti:

        Hmmm. Siis arvoitukseni oli, että millä tavalla Suomessa on mahdollista ostaa kaupasta 4,7% alkoholijuomia klo 21:n jälkeen, mutta ennen klo aamu 9:ää kun myynti alkaa taas. Vastaus siihen oli tuo minkä kerroin.

        Tuotteen ostaminen ei tapahdu silloin kun se otetaan hyllystä, vaan silloin kun se lyödään kassaan ja maksetaan. Eli 4,7% alkoholijuomia voi Suomessa ostaa kaupasta myös klo 21:n jälkeen, kunhan on saanut sen haltuunsa ennen klo 21:htä.

        Mikään ei siis mennyt väärin, muu kuin se, että sinua kismittää suunnattomasti, kun et vastausta keksinyt :D Jos et ole vielä tähän päivään mennessä ymmärtänyt, niin kerrottakoon, että arvoitusten tarkoitus on monesti olla kompatyyppisiä, ja vastaukset "ärsyttäviä" tai "ärsyttävän helppoja" tai "tyhmiä", niin kuin tämäkin, koska sinä ihan selvästi ärsyynnyit, kun et keksinyt näin ilmiselvää ratkaisua :)

        Netistä löytyy kasapäin vieläkin yksinkertaisempia arvoituksia, joihin on vielä ärsyttävämmän yksinkertaisempia vastauksia, kuin tähän, mutta silti et vastauksia niihinkään keksi. Suosittelen lueskelemaan :) Hyvää syksyn jatkoa!

        Väärin meni. Alkoholijuoma on maksettava ennen klo 21, joten arvoituksen tekijä keksi jutun omasta päästään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väärin meni. Alkoholijuoma on maksettava ennen klo 21, joten arvoituksen tekijä keksi jutun omasta päästään.

        Mikähän asiassa oikeasti on se totuus ? Siis, miten asia lain mukaan menee ?

        Esim. Prismassa on aika yleistä, että kassat eivät suostu rahastamaan alkoholijuomia klo 21 jälkeen, ja tästä käytännöstä kuulutetaan pariinkin kertaan ennen klo 21.

        On varmaan sinänsä aivan totta, että kaupan on vaikea valvoa sitä, milloin asiakas on laittanut juomat ostoskärryynsä, ja siksi kassa ei päästä alkoholijuomia läpi klo 21 jälkeen.

        MUTTA:

        Täytyy ihmetellä:

        JOS Prisma päättäisi laittaa alkoholijuomat omaan osastoonsa, joka suljettaisiin metallisella säleverholla siten, että metallinen säleverho sulkeutuu tasan klo 21, niin olisiko tässä tapauksessa laillista se, että kassalla voisi maksaa ennen klo 21 otetut alkoholijuomat myös klo 21 jälkeen ?

        Ainakin tästä järjestelystä olisi se hyöty, että kenellekään ei tulisi houkutusta varastaa alkoholijuomia klo 21 jälkeen, kun ne olisivat lukitussa osastossa, jonne asiakkaat eivät pääse klo 21 jälkeen.

        JOS laki tosiaan sanoo, että juomat on maksettava klo 21 mennessä, niin olisiko laillista päinvastainen järjestely:

        Ennen klo 21 kassalta voi vapaasti ostaa kortin, jolla saa haluamansa alkoholijuomat automaatista.

        Eli toimisi näin:

        1) kerro kassalle, mitä alkoholijuomia haluat ostaa

        2) maksa juomat kassalle (maksettava klo 21:00 mennessä)

        3) maksua vastaan kassa antaa sinulle muovikortin

        4) kassa-aulassa (siis kassan jälkeen, mutta ennen uloskäyntiä) on automaatti: kun syötät siihen kassalta saamasi muovikortin, automaatti antaa sinulle jo maksamasi juomat. Automaatti toimii myös klo 21 jälkeen, perusteena se, että juomat on maksettu viimeistään klo 21:00.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikähän asiassa oikeasti on se totuus ? Siis, miten asia lain mukaan menee ?

        Esim. Prismassa on aika yleistä, että kassat eivät suostu rahastamaan alkoholijuomia klo 21 jälkeen, ja tästä käytännöstä kuulutetaan pariinkin kertaan ennen klo 21.

        On varmaan sinänsä aivan totta, että kaupan on vaikea valvoa sitä, milloin asiakas on laittanut juomat ostoskärryynsä, ja siksi kassa ei päästä alkoholijuomia läpi klo 21 jälkeen.

        MUTTA:

        Täytyy ihmetellä:

        JOS Prisma päättäisi laittaa alkoholijuomat omaan osastoonsa, joka suljettaisiin metallisella säleverholla siten, että metallinen säleverho sulkeutuu tasan klo 21, niin olisiko tässä tapauksessa laillista se, että kassalla voisi maksaa ennen klo 21 otetut alkoholijuomat myös klo 21 jälkeen ?

        Ainakin tästä järjestelystä olisi se hyöty, että kenellekään ei tulisi houkutusta varastaa alkoholijuomia klo 21 jälkeen, kun ne olisivat lukitussa osastossa, jonne asiakkaat eivät pääse klo 21 jälkeen.

        JOS laki tosiaan sanoo, että juomat on maksettava klo 21 mennessä, niin olisiko laillista päinvastainen järjestely:

        Ennen klo 21 kassalta voi vapaasti ostaa kortin, jolla saa haluamansa alkoholijuomat automaatista.

        Eli toimisi näin:

        1) kerro kassalle, mitä alkoholijuomia haluat ostaa

        2) maksa juomat kassalle (maksettava klo 21:00 mennessä)

        3) maksua vastaan kassa antaa sinulle muovikortin

        4) kassa-aulassa (siis kassan jälkeen, mutta ennen uloskäyntiä) on automaatti: kun syötät siihen kassalta saamasi muovikortin, automaatti antaa sinulle jo maksamasi juomat. Automaatti toimii myös klo 21 jälkeen, perusteena se, että juomat on maksettu viimeistään klo 21:00.

        Jossakin virallisessa ohjeistuksessa on sallittua tuo maksaminen klo 21 jälkeen, kun a) jos kauppa sulkee klo 21 ja asiakas on päässyt sisään liikkeeseen ennen sulkemisaikaa tai b) jos juoma-osasto on suljetussa tilassa klo 21 ja sen jälkeen asiakas maksaa ennen osaston sulkemista haltuunsa saaman juoman.

        Molemmat ovat laittomia. Ostotapahtumaan kuuluu sekä juoman hallussapitäminen että maksaminen. Joten kumpi vain puuttuu klo 21, alkoholijuomaa ei voida myydä lain mukaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jossakin virallisessa ohjeistuksessa on sallittua tuo maksaminen klo 21 jälkeen, kun a) jos kauppa sulkee klo 21 ja asiakas on päässyt sisään liikkeeseen ennen sulkemisaikaa tai b) jos juoma-osasto on suljetussa tilassa klo 21 ja sen jälkeen asiakas maksaa ennen osaston sulkemista haltuunsa saaman juoman.

        Molemmat ovat laittomia. Ostotapahtumaan kuuluu sekä juoman hallussapitäminen että maksaminen. Joten kumpi vain puuttuu klo 21, alkoholijuomaa ei voida myydä lain mukaan.

        Perustelenpa vielä lain mukaista ostotapahtumaa.

        Jos otat hyllystä huippukalliin shampanjan ja lähdet viemään sitä kassalle, mutta kompastut tahattomasti matkalla ja pullo särkyy. Sinun ei tarvitse maksaa tuotetta vaan käyt hakemassa uuden hyllystä ja maksat sen. Vaaranvastuu tuotteesta on myymälällä.

        Toki jos katsotaan asiakkaan olleen huolimaton juomapullon kuljetuksessa, hän on korvausvelvollinen, mutta se perustuu vahingonkorvauslakiin eikä siihen, että omistaja (=asiakas) maksaisi särkyneen tuotteen.


    • Kkjhhjmmmbv

      Saako kaupat rajoittaa alkoholin ostamista.

    • Metsähukala

      Saavat,jos ovat tyhmiä.

    • Anonyymi

      Ihmetyttää mokomat aikarajat. Kerran kun olin ajatellut lähreä tekemään jouluostokset ruuhkattomaan aikaan heti aamusta en saanut omuita mukaan. HALOO!!

      • Anonyymi

        Alkoholilaissa on määrätty alkoholin vähittäismyyntiajat. Niitä saa myydä 9-21.
        Alkolle on omat aikarajoitukset, maanantaista lauantaihin, sunnuntaisin ei viinaa saa myydä.

        Siis sunnuntaisin ei saa myydä, mutta laissa kuitenkin erikseen kielletään myynti äitienpäivänä ja isänpäivänä.
        Äitienpäivä on vuodesta 1918 alkaen ollut toukokuun toisena sunnuntaina ja
        isänpäiväkin alusta alkaen marraskuun toisena sunnuntaina.

        Miksi laissa on moinen kielto?


    • Anonyymi

      Minäkään en oikein ymmärrä tätä alkoholin verottamistakaan, että mikä järki siinä on kun ollaan eu maa jossa kaikki liikkuu vapaasti ja virosta ja muualata ulkomailta saa paljon kevyemmin verotettua alkoholia. Eli veroa valuu reippaasi viroon ja latviaan?

      Tänävuonna taas nostettiin alkoholiveroa vaikka vero on jo ennestään todella korkea.
      Toimiiko se sitten muka paremmin niin, että antaa vaan mennä iso osa veroista viroon ja latviaan kuin se, että suomessa olisi viron tasolla oleva alkoholivero?

    • Anonyymi

      https://yle.fi/uutiset/3-11792885

      Ihmettelen kovasti, että mistä johtuu joidenkin ihmisten voimakas halu tehdä alkohollin kaikkia kieltoja?

      Yritetään vielä tehdä lakeja jotka VARMASTI TIEDETÄÄN, että eu:ssa ei voi tätä asiaa kieltää, mutta silti yritetään sitkästi. Vai ovatko nämä kieltäjät muka niin pöljiä, että eivät tajua sitä, että eu:ssa tavarat liikuu vapaasti alkoholi mukaan lukien?

      Viimevusoina on taas nosteltu alkoholiveroa vaikka veroa alkoholissa on jo enennestään ihan tarpeeksi. tämä vaan lisää viinarallia ja tuota nettitalusta.

      Yksinkertainen ratkaisu nettitlamiiseen ja viinaralliin lopettamiseen on se, että laksetaan vero viron tasolle ja murretaan alkon monopoli. Ei senjälkeen kukaan tilaa netistä tai hae virosta.

      Suomessa kuitenkin vaikka ollaan eu:ssa tehdään ihan päinvaston kuin muissa eu maissa. Onko kyse niin terveysistä vai haluaanko vain suojella alkon monopolia?
      veikkaan, että alkon monopolin suojelu on tämä syy. Jotkut kun tuosta alkon monopolista hyötyvät.

      • Anonyymi

        Olet oikeassa; Suomessa halutaan suojella alkon monopolia, koska sen muuttaminenkin maksaa. Asia on hieman sama kuin ulkomailta tuotavien käytettyjen autojen kanssa, jolloin valtio piti kiinni autoverotuksesta (esim. veron alv) viimeiseen saakka, vaikka se oli EU:n säännösten vastainen.

        Lopulta Suomi hävisi EU-tuomioistuimessa autoveroasiassa.

        Alkon monopoli loppunee joskus lähivuosina EU-tuomioistuimen päätöksellä.


    • Anonyymi

      No nää on näitä. Päättäjät kuvittellee, että jos haen oluen 7.00 aamulla alan juomaan sitä heti. En ala. Klo 21.00 johtaa hamstraukseen. Hatetaan ne, että niitä rittää yöhön asti. Myös korkea verotus ajaa verotuloja viroon. Mutta kai se on sitten kannattavampaa niin, että antaa mennä vaan osa veroista viroon kuin se, että verotus olisi viron tasolla. No tää toimii kun jotkut ostaa ja maksaa korkeat hinnat. Jotkut taas hakee vallan viron puoleta. Ihmiset on erillaisia, Alkoolilaki on yksi niistä joka aiheuttaa paljon erlimielsiyyksiä eri ihmisten kesken. Toisen milestä pitäisi sallia viinien ruokapassa myynti. Toiset taas haluaa pitää kysinhampain kiinni alkon monpolista ja rajoittaa sen myyntiä muutenkin. Jotkut jopa kieltää kokonaan. EU. on se joka aiheuttaa ongelmia suomen kaltaiselle monopoli järjestelmälle ja korkealle verotukselle, koska EU ei salli tuonirajoituksia. Tämä on myrkkyä holhousta kannataville. että virossa alkoholia verotetaan kevyemmin ilman monopolia eikä sen tuntia voi EU:n vuoksi rajoittaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      154
      2646
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1996
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      1991
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1786
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1540
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1306
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1198
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe