Ankkurin paino ?

välitäkin_puosu

Kuinka lasketaan laivan tarvitseman ankkurin paino ?

Olen joskus, jossain nähnyt sen kaavan mutta kun on sama pää kesät talvet.....

54

4444

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • M/S Virgo

      Sen kyllä huomaa!

    • grev

      En tiedä kyllä itsekkään, mutta tämä edellinen vastaus oli kyllä vertaansa vailla mikä lie hourulasta karannut älykääpiö!!!!

      • nstt

        Ei ole karannut mistään.

        Ihan tavallinen suomalainen merimies, eli tyhmä kuin saapas;)


    • FinnZement

      Tonnia x laivan pituus /sataa pituus metriä x tuulikuormakerroin

      • tonni/tuulikuirmake

        Syoksy nyt sementtiin noilla typeryyksilläs!


      • poosuvaari

        Ei sada ei tuule tyhjällä kuormallakin.


    • castro

      Voi se FinnZementin kaava pitää paikkansa jos on betonista valettu ns. heikola-ankkuri mallia Koivisto.

      • r. Häpsälä

        nimimerkki 35 kirjoitti jossakin ketjussa Heikola-syndroomasta. Vaikuttaa tosiaan siltä että siinä on paljon enemmän perää kuin äkkiä uskoisi. Mitä se "Ferrobetoni"kin horisi että miten Heikola ratkaisisi Tyynenmeren jätepyörreongelman.
        Kannattaisikohan pohtia omaan elämään keskittymistä?


      • r. Häpsälä kirjoitti:

        nimimerkki 35 kirjoitti jossakin ketjussa Heikola-syndroomasta. Vaikuttaa tosiaan siltä että siinä on paljon enemmän perää kuin äkkiä uskoisi. Mitä se "Ferrobetoni"kin horisi että miten Heikola ratkaisisi Tyynenmeren jätepyörreongelman.
        Kannattaisikohan pohtia omaan elämään keskittymistä?

        a) Horisin sitä, että mitä Tyynenmeren jätteet tekevät tällä foorumilla.

        b) Mikäli et ole itse Heikola, niin olisikohan sinunkin aika syventyä oman elä-
        mäsi ongelmiin. Niitä varmasti löytyy.


      • kuussako
        ferrobetoni kirjoitti:

        a) Horisin sitä, että mitä Tyynenmeren jätteet tekevät tällä foorumilla.

        b) Mikäli et ole itse Heikola, niin olisikohan sinunkin aika syventyä oman elä-
        mäsi ongelmiin. Niitä varmasti löytyy.

        elät? Niinhän kaikki ihmiset tekevät.


      • kaikkikiinnostaa
        ferrobetoni kirjoitti:

        a) Horisin sitä, että mitä Tyynenmeren jätteet tekevät tällä foorumilla.

        b) Mikäli et ole itse Heikola, niin olisikohan sinunkin aika syventyä oman elä-
        mäsi ongelmiin. Niitä varmasti löytyy.

        minua kiinnostaa kirjoittiko "ferrobetoni" tuon kommenttinsa ennen vai jälkeen nuorennusleikkauksensa.
        Kun parikymmentä vuotta putosi harteilta ja hänen merimiesuransa oli alkanut 4-vuotiaana.


    • voih....

      Pitikö tämänkin loppujen lopuksi päätyä tuohon Vitun Heikolaan!!!!!

    • kiinnostaa muakin

      aluksen paino ja tuulipinta on otettava huomioon, kaava on unohduksissa

    • oihonna

      Eri luokituslaitokset määräävät, kullekin alukselle tulevien ankkurien lukumäärät,
      -vähimmäispainon, -kettingin vähimmäispituuden ja paksuuden, aluksen päämittojen sekä kansirakennusten tilavuuden (tuulipinta) perusteella. Lisäksi käytettävät raaka-aineet määritellään. Näkemäsi kaava, varmaankaankin, olisi päivitettävää tietoa. Yritä udella luokituslaitoksista. Metsästysonnea toivottaen.

    • ## ViimeinenLaivani

      Siinä Ankkuri painoi 25 tonnia. Kettinki 300.tonnia.
      Kuva ( Merimieskuvissa . )

      • Leka saves

        Kettinkiä lisää jos jiiraa sanovatten entivanhaan?


      • Akut Jaloissa

        Voi tavatonta! Juuri tämän halusin tietää. Voisitko kertoa lisää siitä ankkurista.


      • lekoo
        Akut Jaloissa kirjoitti:

        Voi tavatonta! Juuri tämän halusin tietää. Voisitko kertoa lisää siitä ankkurista.

        Se ankkuri ei saa olla puusta tehty.


      • ## LaskinLenkin
        Akut Jaloissa kirjoitti:

        Voi tavatonta! Juuri tämän halusin tietää. Voisitko kertoa lisää siitä ankkurista.

        Laskin lenkin painon oli noin 50 kg / kpl


      • hurja kaveri
        ## LaskinLenkin kirjoitti:

        Laskin lenkin painon oli noin 50 kg / kpl

        meijän laivas oli isompi ankkuri.


      • lekoo !!!
        ## LaskinLenkin kirjoitti:

        Laskin lenkin painon oli noin 50 kg / kpl

        50kg per lenkki ja kokonaispaino 300 tonnia ???

        On ainakin riittävän pitkä ankkurikettinki :)))))


      • jksd
        lekoo !!! kirjoitti:

        50kg per lenkki ja kokonaispaino 300 tonnia ???

        On ainakin riittävän pitkä ankkurikettinki :)))))

        Näin on. Ei siinä ole kuin vaivaiset 6000 lenkkiä. Oletetaan että yhden lenkin pituus on 40 cm, mikä tekee ketjun pituudeksi 2.4 km.
        Ei siihen laivaan paljon muuta rahtia ole sitten mahtunutkaan.


    • ## Oliskohan

      300 m oikeampi mitta tuolle kettingille .
      Tuo kettingin lenkki . Siitä vastaan ( oma arvio " lasku " )
      Muut perämiesten tietoja.

      • Miten laskit???

        Jos ketjun pituus on 300 metriä niin viidenkymmenen kilon lenkin pituus on 5 cm. Onko ketju valmistettu köyhdytetystä uraanista?


      • lenkittäjä
        Miten laskit??? kirjoitti:

        Jos ketjun pituus on 300 metriä niin viidenkymmenen kilon lenkin pituus on 5 cm. Onko ketju valmistettu köyhdytetystä uraanista?

        300m vaikuttaa lyhyeltä. Juuri ja juuri voisi Itämerellä pärjätä. Eli jos esim 600m niin voisi pärjätä ehkä kultaisella ketjulla, olisi turvallisempi kun uraaniketju...


    • paapuurin puuankkuri

      100 000 tonnia oleva tankkeri --> ketju 12-14 lukkoo..

      • Muisti pois

        Paljoko toi lukon väli olikaan metreinä?


      • br44
        Muisti pois kirjoitti:

        Paljoko toi lukon väli olikaan metreinä?

        15 syltä eli 27 metriä.


    • Tietäväinen

      Myrkkisääntö on helppo. Laivan pituus metreinä jaettuna kymmenellä on ankkurin paino tonneissa. Eli 200-metrisen laivan ankkuri painaa 20 tonnia. Sitten lisätään tuulen sorto, joka on laivan rungon ja hyttirakennelmien keskikorkeus jaeetuna kymmenellä. Luku laiteen ykkösen pikku perään ja näin saadulla luvulla kerrotaan ankkurin paino. Eli kun keskikorkeus on 20 metriä, tulee kertoimeksi 1,2 ja 200-metrisen paatin ankkurin painoksi 24 tonnia.

      Suuntaa-antava likiarvokaava, joka tavallisesti antaa riittävän hyvän tuloksen.

      • Ω x käämi

        Unohdit yhden, tärkeimmän osan laskutoimituksesta.

        Em. laskelmat tulee jakaa luvulla joka on neliöjuuri stujun kengännumerosta.


      • 43v kokemus
        Ω x käämi kirjoitti:

        Unohdit yhden, tärkeimmän osan laskutoimituksesta.

        Em. laskelmat tulee jakaa luvulla joka on neliöjuuri stujun kengännumerosta.

        olitpa vitun viisas


      • oloinen...
        43v kokemus kirjoitti:

        olitpa vitun viisas

        Olisinpa jonain päivänä yhtä viisas kuin sinä.

        Voisin minäkin heittää noin hienoa, todella harkittua kommenttia.


    • zail1
    • näinsevainoin

      Niin ne pööljien jorinat loppuvat, kun tulee oikeaa tietoa. hehhehhee

    • Ankkurivahti

      Ankkurin pito ei perustu painoon vaan ankkuriketjun pituuteen. Ketjun pituus 7Xsyvyys on nyrkkisääntönä maksimipitoon. Liiallinen ankkurin paino rasittaa vain rakenteita ja eliminoituu vedessä. Ankkurin paino ja muoto vaikuttaa uppoamisnopeuteen eli hätätilanteessa (kanavissa, kaijaa lähestyttäessä jne.) sillä saattaa olla suurikin merkitys.
      Tosi, pitäähän ankkurin painaa ja siihen löytyy eri tahojen suosittelemia kaavoja mutta niissä lopputulema on aikalailla vakio.

    • Krunni

      Minulle on opetettu 5xsyvyys. Ei rekaa eikä jiiraa. Muuten samaa mieltä. Ei nuo nuoret varmaan tiedä mitä ankkurivahdin tehtävä on.

      • Anonyymi

        Joku merikapu kertoi että laivoissa ankkuriketjua on yleensä noin 300 metriä. Eli Itämerellä ankkurilla voi vielä laivaa pitää kohtuullisesti paikoillaan mutta kun syvyydet alkavat olla luokkaa 150- 200 metriä, ei ankkuri enää paljoa jarruta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joku merikapu kertoi että laivoissa ankkuriketjua on yleensä noin 300 metriä. Eli Itämerellä ankkurilla voi vielä laivaa pitää kohtuullisesti paikoillaan mutta kun syvyydet alkavat olla luokkaa 150- 200 metriä, ei ankkuri enää paljoa jarruta.

        ''....syvyydet alkavat olla luokkaa 150- 200 metriä,...''

        Jos kölin alla on vettä 150 - 200m, on harvemmin tarvetta ankkurointiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ''....syvyydet alkavat olla luokkaa 150- 200 metriä,...''

        Jos kölin alla on vettä 150 - 200m, on harvemmin tarvetta ankkurointiin.

        Älä hitossa!
        Ja jos ihan tarkkoja ollaan, ei laivoissa ole köliä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä hitossa!
        Ja jos ihan tarkkoja ollaan, ei laivoissa ole köliä!

        Eikö ????

        Kun telakalla suoritetaan kölinlasku, mitä silloin tehdään ??

        Lasketaan kölit läheiseltä purjevene plaanilta ??


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö ????

        Kun telakalla suoritetaan kölinlasku, mitä silloin tehdään ??

        Lasketaan kölit läheiseltä purjevene plaanilta ??

        Ei siellä telakalla mitään köliä lasketa, se on vaan sellainen vanha sanonta ja juontaa ajoilta jolloin laivojen teko (veisto) todella aloitettiin kölistä. Nykyiset laivat, varsinkin rahtilaivat, ovat yhdenlaisia laatikoita ja se mukamas laskettava köli on sekin vain yksi osa sitä laatikkoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä hitossa!
        Ja jos ihan tarkkoja ollaan, ei laivoissa ole köliä!

        Ja jos aivan ihan tarkkoja ollaan, niin laivoissa on köli.

        Ei siellä tietenkään ole sellaista kuin purjeveneissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja jos aivan ihan tarkkoja ollaan, niin laivoissa on köli.

        Ei siellä tietenkään ole sellaista kuin purjeveneissä.

        Jos ollaan vieläkin tarkempia, laivoissa ei ole köliä eikä telakan seremonialisessa kölinlaskutilaisuudessa lasketa köliä vaan yleensä vain pätkä rungon pohjaelementtiä, sitä samanlaista elementtiä jollaisista koko runkokin sitten kasataan.
        Oletyko koskaan ollut tekemisissä laivojen kanssa, oletko ollut ihan telakalla tekemässä kölejä laivoihin, mistä alujksista oli kyse?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja jos aivan ihan tarkkoja ollaan, niin laivoissa on köli.

        Ei siellä tietenkään ole sellaista kuin purjeveneissä.

        No, millainen se köli sitten on, kerrotko?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No, millainen se köli sitten on, kerrotko?

        Minunkin tietojeni mukaan laivassa on köli piirustusten mukaan, joita olen kipparina monesti joutunut tutkimaan. Esimerkiksi rungon mittauksissa sanotaan kölin yläpuolelta mitattuna jne. "above the keel plate...". Vilkaiskaapa vaikka mittakirjaa ja eri sertifikaatteja.

        Ei siellä tosiaan mitään purjelaivan tai purjeveneen köliä näy, vaan keskellä laivaa plootu, joka on se köli. Vesillelasku on aivan eri asia eikä koskaan ole laskettu vesille köliä. Taitaa olla merihenkisten merkonomien käyttämää puhetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minunkin tietojeni mukaan laivassa on köli piirustusten mukaan, joita olen kipparina monesti joutunut tutkimaan. Esimerkiksi rungon mittauksissa sanotaan kölin yläpuolelta mitattuna jne. "above the keel plate...". Vilkaiskaapa vaikka mittakirjaa ja eri sertifikaatteja.

        Ei siellä tosiaan mitään purjelaivan tai purjeveneen köliä näy, vaan keskellä laivaa plootu, joka on se köli. Vesillelasku on aivan eri asia eikä koskaan ole laskettu vesille köliä. Taitaa olla merihenkisten merkonomien käyttämää puhetta.

        Sekoitit nyt käsitteet kölinlasku ja vesillelasku. Kyllä se kölinlaskuksi nimetty tapahtuma on tapana järjestää noin nimellisesti kun laivaa aletaan tekemään. Toki siitä voi nykyisin olla jo valmiina useita tunkoelementtejä tms. osia joita sitten aletaan tuoda paikalle ja koota laivaksi että se laivan teon aloittaminen on voitu tehdä jo vaikka kuuakusi- pari aikaisemmin.
        Ja siks toisekseen, jos sieltä köli laivasta löytyisi, ei kai sitä jätetä veteen laskematta kuten esität, eiköhän se pohjapelti siinä mukana mene kun laiva vesille lasketaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sekoitit nyt käsitteet kölinlasku ja vesillelasku. Kyllä se kölinlaskuksi nimetty tapahtuma on tapana järjestää noin nimellisesti kun laivaa aletaan tekemään. Toki siitä voi nykyisin olla jo valmiina useita tunkoelementtejä tms. osia joita sitten aletaan tuoda paikalle ja koota laivaksi että se laivan teon aloittaminen on voitu tehdä jo vaikka kuuakusi- pari aikaisemmin.
        Ja siks toisekseen, jos sieltä köli laivasta löytyisi, ei kai sitä jätetä veteen laskematta kuten esität, eiköhän se pohjapelti siinä mukana mene kun laiva vesille lasketaan.

        Jos ja kun se köli on teräsplootu laivan pohjassa, eikö se uppoa veteen laskettaessa?

        Ai, vai onko se sitä kuuluisaa, kelluvaa laivarautaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos ja kun se köli on teräsplootu laivan pohjassa, eikö se uppoa veteen laskettaessa?

        Ai, vai onko se sitä kuuluisaa, kelluvaa laivarautaa?

        Kyllä se uppoaa aikanaan veteen laskettaessa mutta käsite kölinlasku on vanhojen puualusten ajoilta periytyvä ja sillä tarkoitettiin kirjaimellisesti kölipuun laittamista veistoplaanille ja siitä alkoi laivan teko. Termi kölinlasku siis on vain jonkun laivan pohjanosan laittaminen alustalle missä siitä aletaan tehdä laivaa vaikka ei nykyisissä laivoissa mitään köliä olekaan, homma on ihan seremonialllista symboliikkaa.
        Kyllä sinä nämä tajuat, kunhan pelleilet...vai oletko persu?


    • Anonyymi

      Voiko ankkurilla rikkoa jotain

      • Anonyymi

        Ei voi- Ryzzät todisti tuon kinuskilaivalla.


      • Anonyymi

        Ei voi mutta jollakin voi rikkoa ankkurin.


    • Anonyymi

      Norjassa Tirpiz- museon pihalla on nähtävissä pätkä ko. aluksen ankkuriketjua.

    • Anonyymi

      Riippuu veneestä. Ja kapteenista. Ja pyörteistä⚓

      • Anonyymi

        Riippuu mistä se roikkuu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      376
      3441
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      179
      1498
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      66
      1267
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      144
      1142
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      853
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      164
      815
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      115
      792
    8. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      782
    9. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      779
    10. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      46
      765
    Aihe