Olen 43-vuotias ja raskaana

Odottavaäiti

Olen 43-vuotias nainen, ja päätimme mieheni kanssa hankkia lapsen. Tähän liittyi paljon epäröintiä, ja pelokkuutta, sillä olen jo aika vanha saamaan lasta. Mutta se ei meitä estänyt, sillä tiesin että olisin jäänyt katumaan ellei olisi alettu laittamaan vauvaa aluille, sillä nyt jos koskaan se oli tehtävä. No, nyt olen 27 rv, ja kyllä jännittää. Mahtaako kehoni kestää loppuraskauden sekä synnytyksen. Olisiko teillä keinoja miten saisi helpotettua raskautta, synnytystä tai vauvan hoitoa? Vaikka itse en selviäisikään synnytyksestä, tai jotain muuta vastaavaa sattuisi, olisin silti onnellinen jos lapseni selviäisi, sillä lapsi on tärkeintä minulle maailmassa.

17

7820

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • geagea.

      Hei,en taida osata auttaa sinua,mutta äitini sai pikku veljeni myös 43v :)
      Pikkuveljeni on nyt 7v ja äitini 50v ja hyvin vieläkin äitini jaksaa,he käyvät talvisin yhdessä hiihtämässä ja tekevät kaikkea kivaa yhdessä,joskus tunnen pienen pientä mustasukkaisuutta,kun ei äitini minun kanssa nuin paljon touhunnu kaikkia kivoja juttuja :D
      Aina kun käyn lapsuuden kodissani oman lapseni kanssa niin tämä pikkuveljeni aina kertoo että olivat käyneet siellä ja siellä ja olivat tehneet taas kaikkea kivaa.

      Mietin vain että hieman vanhempana sitä ehkä jaksaa/kiinnostaa sen lapsen kanssa esim.hiihtää,käydä luistelemassa,käydä metsäretkellä jossa paistella makkaraa,käydä pyöräilemässä ym.
      Kun itse ainakaan jaksa lapseni kanssa tehdä mitään nuin isoja juttuja :)

    • rymay

      Älä huoli kaikki menee varmasti hyvin! Muista että ikä on vain numeroita, 20v odottava voi olla paljon huonommassa kunnossa kuin 40v!! Toki tietyt riskit vanhemmalla on aina olemassa suurempina, mutta myös nuorilla odottajilla on vaikeuksia raskauksissa, synnytyksessä ja muissa.

      • Odottavaäiti

        Kiitos paljon avusta teille! Itse tosin kyllä en tykkää hirveästi ulkona liikkua. Teen suunnilleen samoja asioita, kuin vielä kaksikymppiset tai kolmikymppiset naiset. Vauvan synnytystä silti pelkään vähän, mutta eiköhän se siitä sitten.


      • Ei muuta ku tou
        Odottavaäiti kirjoitti:

        Kiitos paljon avusta teille! Itse tosin kyllä en tykkää hirveästi ulkona liikkua. Teen suunnilleen samoja asioita, kuin vielä kaksikymppiset tai kolmikymppiset naiset. Vauvan synnytystä silti pelkään vähän, mutta eiköhän se siitä sitten.

        Hyväkuntoisella 43v naisella ei ole sen enempää riskiä kuin näillä 20v vajakeillakaan, joilla heikko fyysinen- ja henkinen kunto.


    • Ei hätäää...

      Siin jos olet hyväkuntoinen nelikolmonen, olet todennäköisesti kopsakammassa tukissä kuin 90% 20 - 30v kermaperseistä!
      Ihan hirvittävän huonokuntoisia minet nuoret ja lapsia tehdään kun muutkin lahjattomat!

    • ijrijjf

      "Ihan hirvittävän huonokuntoisia minet nuoret ja *lapsia tehdään kun muutkin lahjattomat!*"

      • Miksi kiirehdit?

        Otan osaa. 22v ja elämä eletty..


      • hahahahaha
        Miksi kiirehdit? kirjoitti:

        Otan osaa. 22v ja elämä eletty..

        Heh, senkus otat :) Se on sinun henkinen helvettisi jos jonkun toisen elämä sinuun noin vaikuttaa.


      • äääks
        hahahahaha kirjoitti:

        Heh, senkus otat :) Se on sinun henkinen helvettisi jos jonkun toisen elämä sinuun noin vaikuttaa.

        Ainiin, ja ihan näin sinun kauhuksesi, olen myös naimisissa. Olen varmaan tässäkin mielessä nyt pilannut omani tai vähintään lasteni elämän.

        Onneksi minä elän 2000-luvulla, jossa vaimot ja äidit eivät kyhnää lopun ikäänsä "nyrkin ja hellan välissä", hoitaen lapsia. Vaan oikeasti elämästä voi nauttia myös lapsien ohella, ja on ihan okei jos aikuisillekin suodaan sitä kallisarvoista omaa aikaa joskus.

        Mutta tosiaan, olen elämäni nyt täysin pilannut ja pian olen yhtä katkera kuin sinä ;)


    • En enää ihan nuori

      Olen 39 v. ja raskaana nyt viikolla 31 3, ja kaikki on mennyt ihan loistavasti. Kiloja on kertynyt kymmenkunta, enkä jaksa liikkua enää kovin paljoa jatkuvien supistelujen takia, mutta arvot ovat kohdillaan ja muuten kaikki hyvin. Teen aika fyysistä työtä, joten olin todella iloinen päästessäni vihdoin lomalle ja odottelemaan sitä "loppuhuipennusta" eli synnytystä. Sinänsä hassua, mutta synnytys ajatuksena on aina pelottanut minua, paitsi että nyt kun se aika alkaa alkaa lähestyä en jostain syystä pahemmin edes ajattele asiaa. Olen perusterve ja olin ihan kohtalaisessa kunnossa ennen raskautta, joten en usko että ongelmia välttämättä tulee. Eihän siihen odottamattomaan tekijään oikein voi varautua, joskus vain pitää ajatella positiivisesti.

      Mietin kieltämättä itsekin samoja asioita kuin sinä, minullekin tämä on ensimmäinen kerta ja jännittää kovasti. Yritän kuitenkin olla stressaamatta liikoja ja keskityn tekemään asioita joista pidän; teen käsitöitä ja lueskelen, yritän sisustaa pienellä budjetilla ja kaikkea sellaista rentouttavaa.

      Anteeksi etten osaa sanoa mitään mistä olisi hyötyä, mutta pidä vain itsestäsi huolta äläkä murehdi liikoja. Muista että lukemattomat naiset ennen meitä ovat tehneet saman ja selvinneet asiasta ihan kunnialla. :)

    • 42v

      minä en vielä ole raskaana ja olen 42-vuotias mutta haluan tulla raskaaksi ja tehdä vielä yhden lapsen minulla on kaksi lasta jotka ovat jo täysi-ikäisiä mutta nyt on kaamee vauvakuume ja hyvä kumppaniki.

    • A30

      Onnea hedelmällisyydestä ja lapsista.Minullakin syntyi toinen lapsi 2012 ja nytten ootan kolmatta.

    • äiti41v

      Mä olen 41 ja raskaana rv29. Esikoinen on kohta puolitoista. Olen voinut molemmat raskaudet tosi hyvin, ei minkäänlaisia vaivoja, ei edes pahoinvointia. Samoin esikoisen synnytys meni hyvin, samoin imetys, imetin kunnes raskauduin uudelleen (toivotusti).

      Minusta ei voi mitenkää yksiselitteisesti kategorisoida että yli 40v on liian vanha äidiksi. Riippuu ihan yksilöstä. Itse olen terve ja hyväkuntoinen. Toki jotkut riskit kasvaa, mutta voi joku down osua nuoremmallekin. Itse olin tosi yllättynyt että tämänikäisellä voi olla niin minimaaliset riskiluvut, oli jotain 1:75000 tämän toisen lapsen kohdalla se down riskiluku.

      Eli summa summarum älä turhia huoli.Toki kehoa kannattaa kuunnella ja omaa jaksamista seurata. Turha rasittaa itseään liikaa, jos kroppa kertoo että pitäisi levätä. Synnytyskin menee varmaan yhtä todennäköisesti hyvin siinä missä nuoremmallakin.

      Tsemppiä!

    • En tiedä, mutta

      itse olen 35v ja yöheräilyt alkaa ottamaan voimille. Vauvani on täysimetyksellä ja herää yöllä 1-2 krt syömään. Joudun kuitenkin aamulla nousemaan koululaisten takia ajoissa, joten ei pysty nukkumaan.

    • Kypsänääidiksi

      Onnittelut Odottavalleäidille!
      Täällä pian 42v ja toivottavasti olemme miehen kanssa pian samassa jamassa, ensimmäinen kyseessä.

    • Adelmini

      Olen juuri 43-vuotta täyttänyt 5kk:n ikäisen terveen tyttösen äiti. En ole mitenkään erityinen "ikinuori" vaan ihan tavallinen korkeaa verenpainetta lukuunottamatta perusterve nainen. Minulle sanottiin että raskaus toteutuu alle 1%:n todennäköisyydellä, mutta ihan luomusti neiti sai alkunsa ja kasvoi masussa normaalikäyrällä ja kovasti potkien. Tyttö syntyi 3-kiloisena ja täydellisenä rv:lla 34 4 spontaanisti. Voin mielestäni koko raskauden hyvin tosin lopulla jouduin seurantaan korkean verenpaineen, hepatogestoosin sekä korkeiden maksa-arvojen takia. Eli tosi hyvin raskauttani seurattiin ja synnytyksen suhteen kuunneltiin omia toiveitani esim. kivunlievityksestä. Vaikka itseänikin pelotti tämä esikoiseni syntymä, huomasin että asiat menevät omalla painollaan. Synnytys sujui normaalisti ja sain toivomani epiduraalit, joten kipukaan ei ollut ennen kokemattoman kovaa. Episiotomiakaan ei tuntunut missään ja paraneminenkin sujui nopeasti. Lapsen isä ei asu kanssamme, joten olen elänyt yksin tätä pikkuvauva-arkea. Normaalisti tarvitsen unta noin 10 tuntia yössä, mutta hyvin on mennyt arki siitä huolimatta ettei se enää toteudukaan. Nälkäinen neiti syö kolmen tunnin välein ja ensimmäiset 3kk kärsi hankalista ilmavaivoista. Huomaan että vaikka fyysistä jaksamista välillä koetellaan on kärsivällisyyttä kertynyt iän myötä ja "itsetuntemus" ehkä vaikuttaa siihen että luottaa omaan kykyyn olla äiti ja tehdä asiat siten kuin itse tuntuu oikealta itselle ja vauvalle. Ei ole kiire minnekään ja sitä ikään kuin unohtaa oman ikänsä. Aivan uskomatonta aikaa olemme saaneet elää ja uskon, että myös te saatte nauttia ihanasta ajasta!

    • kyllä kaikki hyvin..

      ...menee...Minä sain kuopukseni nyt 43 v. Aiemmissa raskauksissa on minulla ollut raskaushepatoosi, henkeäuhkaava raskausmyrkytys, kohdun repeämä ja keskeytynyt synnytys ja kohtu oli arpinen kahden sektion ja keskenmenon jälkeisen kaavinnan takia. Kuopustani uhkasi raskauden aikana etinen istukka, ja olinkin pariin otteeseen sairaalassa verenvuodon takia. Kuopukseni syntyi näin ollen suunnitellusti sektiolla. Lapsivettä oli runsaasti eikä lapsi laskeutunut vaan jäi poikkitilaan. Tämän vuoksi sektio olisi tullut joka tapauksessa ilman etistä istukkaakin. Mutta suloinen vauva hän on ja leikkaussalissa kuului huokaisuja hänen syntyessään, kun hänellä oli niin ihanat pulleat posket :).
      Minun raskauttani helpotettiin varhaisilla sairaslomilla. Synnytyksen jälkeen turvotuksia helpottaa runsas veden juominen. Ei siinä muuta voi tehdä. Vauvan hoito on samanlaista missä iässä tahansa...tosin nyt vanhempana vauvan hoito tuntuu paljon helpommalta kuin nuorena...en ole erityisemmin rasittunut vauvan hoidosta. Hänen hoitonsa menee siinä missä muutkin perheen arkiset asiat.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1739
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1654
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      71
      1495
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      59
      1482
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      56
      1370
    6. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      92
      1370
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      17
      1342
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      18
      1186
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1140
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1124
    Aihe