Kun kivi "tippuu/lentää" murskekuormasta?

Tuulilasi säröllä

Haluaisin tietää kuka korvaa, jos ohitustilanteessa rekka-autosta saa kiven tuulilasiin ja siihen tulee pieniä säröjä? Rekka-autossa kuormana kivituhkaa tai muuta vastaavaa mutta joukossa näytti silti olevan 5-6cm halkaisijan kokoisia kiviä.
Rekan perässä piti pitää muutenkin yli pitkä turvaäväli kun koko ajan ropisi hiekkaa päälle. Kuormaa ei oltu peitetty vaikka siihenkin oli mahdollisuus kun pressut oli kiinteästi lavoille laitettu mutta rullalla. Kusihan tietenkin kiistää kaiken ja varsinkin kun kyseessä oli naispuoleinen kuski.

51

5631

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niinpä!!!

      juu ja lehmät lentää!!!

      aikamoinen trombi saa olla jos 5-6 cm paksut kivet lentää lavalta. eiköhän todennäköisenpää ole se että kivi on noussut tiestä kuorma-auton renkaasta ja sinä ITSE olet ajanut sitä päin???

      kerran olen saanut makeat naurut kun eräs autoilija syytti minua vastaavassa tilanteessa. no poliisihan siihen paikalle sitten tuli vastapuolen kutsumana ja tilanteen tietysti kiistin. oli muuten äijän naama näkemisen arvoinen kun kerroin poliisille kuormassa olevan asfalttimassaa, joten kyseinen kivi ei ole voinut olla peräisin tästä kuormasta.

      epäilen vaan että jälki lasissa oli jo vanha ja silloin yritti saada sille maksajaa.

      • NIINPÄ!

        Kuorma täytyy olla peitettynä, ettei siitä lentele ylimääräistä muitten liikkuvien päälle! Tai jos on esim. puukuorma niin se täytyy olla sidottuna ettei tipu kyydistä. Niin yksinkertaista se on!


      • Joo ja niin
        NIINPÄ! kirjoitti:

        Kuorma täytyy olla peitettynä, ettei siitä lentele ylimääräistä muitten liikkuvien päälle! Tai jos on esim. puukuorma niin se täytyy olla sidottuna ettei tipu kyydistä. Niin yksinkertaista se on!

        Jos rekka ajaa 85km/h niin kivetkö ei lennä kuormasta pois. Siis kuorma näkyy yli laitojen. Väitän kyllä, että jos laitan tuon kokoisen kiven auton katolle ja ajan kyseistä nopeutta niin ei taida pysyä kyydissä:)


      • väitä vaan
        Joo ja niin kirjoitti:

        Jos rekka ajaa 85km/h niin kivetkö ei lennä kuormasta pois. Siis kuorma näkyy yli laitojen. Väitän kyllä, että jos laitan tuon kokoisen kiven auton katolle ja ajan kyseistä nopeutta niin ei taida pysyä kyydissä:)

        auton katto ja sorakuorma kun ovat pikkaisenn eri asioita. siitä sorakuormasta se kuiva ja hieno jae kyllä pölyää pois, mutta tuon kokoiset kivet ei tuulen mukaan lähde.


      • hk
        väitä vaan kirjoitti:

        auton katto ja sorakuorma kun ovat pikkaisenn eri asioita. siitä sorakuormasta se kuiva ja hieno jae kyllä pölyää pois, mutta tuon kokoiset kivet ei tuulen mukaan lähde.

        Siis missä ap on väittänyt, että sen kokoinen kivi on lentänyt/tippunut kyydistä? Kertoi vain, että kuormana oli kivituhkaa tai muuta vastaavaa ja joukossa oli myös tuonkin kokoisia kiviä. Eli luulen, että myös pienempiä löytyy ja ne varmaan sinkoaa sieltä pois kun vauhtia ja tuulta on sopivasti. Johan sitä lavojen reunoille voi jäädä muutamia kiviä lastatessa niin kait ne sieltä tulee alas. Tuskinpa kukaan 80-100km/h ajava näkee minkä kokoinen kivi se on mutta kuulee varmasti ja vilahduksen siitä mistäpäin jokin lentää.


      • Pikipallo

        Etpä taida tietää että telipyöristä tai vetosista lentää asvalttityömaalta tarttunutta kiviainesta takanaajavien päälle kun kaikissa massa-autoissa on roiskeläpät poissa tai ylös sidottuna.


      • niinpä!!!
        Pikipallo kirjoitti:

        Etpä taida tietää että telipyöristä tai vetosista lentää asvalttityömaalta tarttunutta kiviainesta takanaajavien päälle kun kaikissa massa-autoissa on roiskeläpät poissa tai ylös sidottuna.

        tiedänpä hyvinkin, ja tiedän myös sen että omassa tapauksessani se tyyppi nimen omaan väitti poliisille nähneensä kuinka kivi lensi kuormasta. no eipä siinä pitkään tarvinnut asiasta taistella kun kerroin mitä on kuormana ja sanoin että sopii kaydä katsomassa. mutta tulipahan sille tyypille kiire lähtö naama punasena heti poliisin puhuttelun jälkeen, ei enää halunnut jäädä rupattelemaan.

        tästäkin olisi selvitty alun perin jo puhumalla jos se äijä olisi edes vähän kuunnellut mitä sille sanon. heti kun kiistin kiven olevan kuormasta sanoi hän että "et näköjään suosiolla myönnä, joten haluan poliisit paikalle". tuumasin että soita pois kyllä se minulle käy ja lähdin autoon lukemaan päivän lehteä odotellessa.


      • Kuljettaja
        väitä vaan kirjoitti:

        auton katto ja sorakuorma kun ovat pikkaisenn eri asioita. siitä sorakuormasta se kuiva ja hieno jae kyllä pölyää pois, mutta tuon kokoiset kivet ei tuulen mukaan lähde.

        no onpas nyt paha... tuossahan just myönnät että kuiva ja hieno jae pölyää pois..

        MITÄÄN ei saa kuormasta tippua tai varista, ei sen paremmin nesteitäkään.

        Mieti motoristia, avokypärällä ja tulee vastaan 80km/h tunnissa. Sinä tulet vastaan 80km/h ja kallioleikkauksen jälkeen tuulen pyörre heittää millisiä kiven paloja vasten kasvoja ja silmiä. Motoristin vika taas kun ajoi kerran sinua vastaan ??

        Ei hemmetti mikä asenne... häpeä vähän. Tien päällä on kyllä ammattiautoilijoita ja kuljettajia jotka tietävät vastuunsa myös toisista tielläliikkujista.


      • osaatko urpo lukea?
        Kuljettaja kirjoitti:

        no onpas nyt paha... tuossahan just myönnät että kuiva ja hieno jae pölyää pois..

        MITÄÄN ei saa kuormasta tippua tai varista, ei sen paremmin nesteitäkään.

        Mieti motoristia, avokypärällä ja tulee vastaan 80km/h tunnissa. Sinä tulet vastaan 80km/h ja kallioleikkauksen jälkeen tuulen pyörre heittää millisiä kiven paloja vasten kasvoja ja silmiä. Motoristin vika taas kun ajoi kerran sinua vastaan ??

        Ei hemmetti mikä asenne... häpeä vähän. Tien päällä on kyllä ammattiautoilijoita ja kuljettajia jotka tietävät vastuunsa myös toisista tielläliikkujista.

        siinähän aikaisemmin väitettiin että 5-6cm paksut kivet lähtevät tuulen mukaan. lisäksi väitettiin että auton katto ja sorakuorma ovat samoja asioita. kannattais varmaan hankkia lasit tai jotain!!!


      • Kuljettaja
        osaatko urpo lukea? kirjoitti:

        siinähän aikaisemmin väitettiin että 5-6cm paksut kivet lähtevät tuulen mukaan. lisäksi väitettiin että auton katto ja sorakuorma ovat samoja asioita. kannattais varmaan hankkia lasit tai jotain!!!

        no se nyt ei ollut se pointti, vaan se, että myöntää kuorman pölyävän tielle. Se on tietoista liikenteen vaarantamista.

        Myöntää asian jolle ei tee mitään. Vaikka on tieliikennelain vastaista.

        Kuormasta lähtevistä kivistä en maininnut mitään ja yleisesti ottaen, ajaisitko itse omalla henkilöautolla "hiekkapuhalluksessa" 20km kun ei ohituspaikkaa ole ? huom. oman auton keula, ei työnantajan auto.

        Siinä sitten kun pääset ohi niin vinkkaat hiekkakuskille kättä ja käsket kahville hyvästä puhalluksesta... Iloisena sitten yhdessä katsotte miten mukavaa kun ulkopuolisena tienkäyttäjänä olet saanut ilmaiseksi oman uuden autosi maalipinnan täyteen pienen pieniä hiekanjyvän tekemiä kolhuja. Parhaina ystävinä jatkatte auringonlaskua kohti ja vilkuttelette iloisin mielin, samalla toivoen, että ensi kerralla takana tulee motoristi avokypärällä.

        Sen pituinen se....

        p.s jos huomasit, kyse ei ollut pelkästään tästä tapauksesta vaan KUULUUKO KUORMA SITOA TAI PEITTÄÄ niin ettei siitä aiheudu muille vaaraa ? Jos väität vastaan niin olet yksi heistä joka ei välitä muuta kuin itsestään tuolla tien päällä. Arvailujen varaan varmaan kiva jättää, et osuuko hiekkapölly johonkin ennen kuin olen kippauspaikalla.. lyhyt matka ja kaikki.. seli seli. MUTTA yleinen tie on yleinen tie, vaikka ajaisit sitä vaan 50m.


      • et näköjään osaa
        Kuljettaja kirjoitti:

        no se nyt ei ollut se pointti, vaan se, että myöntää kuorman pölyävän tielle. Se on tietoista liikenteen vaarantamista.

        Myöntää asian jolle ei tee mitään. Vaikka on tieliikennelain vastaista.

        Kuormasta lähtevistä kivistä en maininnut mitään ja yleisesti ottaen, ajaisitko itse omalla henkilöautolla "hiekkapuhalluksessa" 20km kun ei ohituspaikkaa ole ? huom. oman auton keula, ei työnantajan auto.

        Siinä sitten kun pääset ohi niin vinkkaat hiekkakuskille kättä ja käsket kahville hyvästä puhalluksesta... Iloisena sitten yhdessä katsotte miten mukavaa kun ulkopuolisena tienkäyttäjänä olet saanut ilmaiseksi oman uuden autosi maalipinnan täyteen pienen pieniä hiekanjyvän tekemiä kolhuja. Parhaina ystävinä jatkatte auringonlaskua kohti ja vilkuttelette iloisin mielin, samalla toivoen, että ensi kerralla takana tulee motoristi avokypärällä.

        Sen pituinen se....

        p.s jos huomasit, kyse ei ollut pelkästään tästä tapauksesta vaan KUULUUKO KUORMA SITOA TAI PEITTÄÄ niin ettei siitä aiheudu muille vaaraa ? Jos väität vastaan niin olet yksi heistä joka ei välitä muuta kuin itsestään tuolla tien päällä. Arvailujen varaan varmaan kiva jättää, et osuuko hiekkapölly johonkin ennen kuin olen kippauspaikalla.. lyhyt matka ja kaikki.. seli seli. MUTTA yleinen tie on yleinen tie, vaikka ajaisit sitä vaan 50m.

        olenko jossain myöntänyt jättäneeni kuorman peittämättä ja olevani liikenteen vaarantaja? OLENKO????????

        jos osaisit lukea niin tajuaisit kirjoitukseni, mutta kun ei.


    • sorsapilli

      Itse korvaat, ellei sinulla ole todisteita.
      Ei se mitään todista, ettei sorakuormaa ole peitetty. Poliisi voi antaa huomautuksen tai kirjoittaa sakon kurma-auton kuljettajalle, mutta ei hän ole korvausvelvollinen, ellei sinulla ole näyttöä.

      • pikkuautot......

        Eiköhän ne poliisit sitten itse paikan päällä toteat maalaisjärjellä onko kuorma lastattuna ja laadultaan sellainen, joka pöllyäisi viiman mukana vai onko se jotain 16/32 sepeliä mikä ei ihan oikeesti lennä v-ittu mihinkään sieltä lavalta! Kuormat voi kesäisin kastella jos sattuu olemaan 0/3 kivituhkaa ym ym ym puuterihiekkaa, ei muuten pöllyä mihinkään. Ja se "omin silmin nähty" kivi on saattanu tarrautua kärryn kumeihin vaikka ensimmäisessä valoristeyksessä ja siitä sitten kimmonnut moottoritiellä lentoon. Ja jos auton rakenteista /rungon päältä, aisan päältä, alleajosuojista) tippuu kivi niin 80km tuntivauhdissa se ei pomppaa sellaisella voimalla, että se osuisi tuulilasiin tehden myös vahinkoa. Ei vaan osu.

        Kaikki tällaiset väitteet on vain pikkuautoilijoiden tekosyitä saada tässä Suomen taloudessa uutta tuulilasia, ajovaloa, maalipintaa tms syyttämällä isoa autoa. Tosiasiassa se lasi onkin ollut viime talvelta säröillä kun nastojaan rakastelevat ajelleet nastarenkaillaan ja talvirenkaiden kuluessa nastatkin singoneet päin mikä on ihan normaalia ja kun katsastus lähestyisi on tuulilasin vaihto päässyt unohtumaan ja ei olekkaan siihen varaa kun ne juotiin kurkusta alas edeltävänä viikonloppuna niin koitetaas keksiä jonkun firman rekka mitä syyttää. Nimenomaan ellei ole selkeää näyttöä, että se oli juuri TÄSTÄ ajoneuvosta juuri SAMANLAISTA kiveä kuin mitä se kuljetti.

        Tiesittekö, että on olemassa sellainen kuin TUULILASIVAKUUTUS?!


      • Anonyymi
        pikkuautot...... kirjoitti:

        Eiköhän ne poliisit sitten itse paikan päällä toteat maalaisjärjellä onko kuorma lastattuna ja laadultaan sellainen, joka pöllyäisi viiman mukana vai onko se jotain 16/32 sepeliä mikä ei ihan oikeesti lennä v-ittu mihinkään sieltä lavalta! Kuormat voi kesäisin kastella jos sattuu olemaan 0/3 kivituhkaa ym ym ym puuterihiekkaa, ei muuten pöllyä mihinkään. Ja se "omin silmin nähty" kivi on saattanu tarrautua kärryn kumeihin vaikka ensimmäisessä valoristeyksessä ja siitä sitten kimmonnut moottoritiellä lentoon. Ja jos auton rakenteista /rungon päältä, aisan päältä, alleajosuojista) tippuu kivi niin 80km tuntivauhdissa se ei pomppaa sellaisella voimalla, että se osuisi tuulilasiin tehden myös vahinkoa. Ei vaan osu.

        Kaikki tällaiset väitteet on vain pikkuautoilijoiden tekosyitä saada tässä Suomen taloudessa uutta tuulilasia, ajovaloa, maalipintaa tms syyttämällä isoa autoa. Tosiasiassa se lasi onkin ollut viime talvelta säröillä kun nastojaan rakastelevat ajelleet nastarenkaillaan ja talvirenkaiden kuluessa nastatkin singoneet päin mikä on ihan normaalia ja kun katsastus lähestyisi on tuulilasin vaihto päässyt unohtumaan ja ei olekkaan siihen varaa kun ne juotiin kurkusta alas edeltävänä viikonloppuna niin koitetaas keksiä jonkun firman rekka mitä syyttää. Nimenomaan ellei ole selkeää näyttöä, että se oli juuri TÄSTÄ ajoneuvosta juuri SAMANLAISTA kiveä kuin mitä se kuljetti.

        Tiesittekö, että on olemassa sellainen kuin TUULILASIVAKUUTUS?!

        Kyllä ne suomen teillä pomppii pois


    • Jhhjjh

      "Kusihan tietenkin kiistää kaiken ja varsinkin kun kyseessä oli naispuoleinen kuski. "
      Onko se jotenkin olennaista ilmoittaa, että kuski oli nainen?
      Tää on taas niitä, jotka koittaa hommata itselleen uuden ilmaisen tuulilasin...

    • PS

      Hommaa kamera tuulilasiin tällaisia tilanteita varten niin ei tartte arvuutella mistä kivi on peräisin. Onneksi vakuutus on tätä varten olemassa mutta poliisille ilmoitus kannataa tehdä kuitenkin. Entä jos kohdalla olisi ollut motoristi ja saanut kiven visiiriin, mitenköhän olisi käynyt? Sakot olisi oikein ja toivottavasti saisi 3 vuoden sisällä niin lähtis kortti vähäksi aikaa. Sitten olisikin vähän kalliimpaa kuin korvata vaikkapa 85e. Taitaa se sakkokin olla enemmän.

      • glassdrive

        Ei ne kivet kuormasta tule. itse olen ollut molempina osapuolina ja tiedän että se vaan tuntuu siltä että se kivi lensi just kuormasta sen melkeen näkee kun se sieltä tippuu, mutta ei se kuormasta tule vaan renkaista. Kerran ajoin tyhjää puutavara-autoa hiljaisena aamuyönä ja vastaan tuli henkilöauto kurvasin muutaman kilometrinpäästä tankille kun joku ukkeli tuli huutamaan että minun kuormasta tippuu kiviä yritin selittää että ei tipu muuta ei saanut suunvuoroa, vähän aikaa intettyämme hän hoksasi kysyä mitä mulla on kyydissä ennen kuin itsekkin hoksasi että ei mitään, mutta ei sille mennyt oikein jakeluun kokoasia kun se oli sen ominsilmin nähnyt kun se oli nimenomaan tipahtanut juuri minun kyydistä eikä lentänyt renkaasta. Ja toinen tapaus sattui kun itse ajoin henkilöautoa ja vastaan tuli puoliperävaunu jonka kuormasta tippui kivi minun tuulilasiini ihan selvästi näin kun se lavalta tipahti, kyseessä oli nimittäin hakepuolikas!


      • qhewlhwlfh
        glassdrive kirjoitti:

        Ei ne kivet kuormasta tule. itse olen ollut molempina osapuolina ja tiedän että se vaan tuntuu siltä että se kivi lensi just kuormasta sen melkeen näkee kun se sieltä tippuu, mutta ei se kuormasta tule vaan renkaista. Kerran ajoin tyhjää puutavara-autoa hiljaisena aamuyönä ja vastaan tuli henkilöauto kurvasin muutaman kilometrinpäästä tankille kun joku ukkeli tuli huutamaan että minun kuormasta tippuu kiviä yritin selittää että ei tipu muuta ei saanut suunvuoroa, vähän aikaa intettyämme hän hoksasi kysyä mitä mulla on kyydissä ennen kuin itsekkin hoksasi että ei mitään, mutta ei sille mennyt oikein jakeluun kokoasia kun se oli sen ominsilmin nähnyt kun se oli nimenomaan tipahtanut juuri minun kyydistä eikä lentänyt renkaasta. Ja toinen tapaus sattui kun itse ajoin henkilöautoa ja vastaan tuli puoliperävaunu jonka kuormasta tippui kivi minun tuulilasiini ihan selvästi näin kun se lavalta tipahti, kyseessä oli nimittäin hakepuolikas!

        ettei vaan lecasoraa ajaneet sillä hakepuolikkaalla???????


      • glassdrive
        qhewlhwlfh kirjoitti:

        ettei vaan lecasoraa ajaneet sillä hakepuolikkaalla???????

        Eivät ajaneet vaan haketta. mutta se kivi on lähtöisin renkaasta se tulee muuten niin vauhdilla että sitä ei pysty edes näkemään mistä se lähtee mutta jos se toinen osapuoli on rekka niin eihän sitä pysty itselle tunnustamaan että sitä ei nää on vaan pakko inttää että se lenti kuormasta


    • ap

      Mullapa nyt vain sattui olemaan jo uusi tuulilasi ja sen takia asia kismittääkin. Luuletko että huvikseen lasten kanssa alkaisin tällaista tappeleen? Kun jotkut ei tartte sitä uutta lasia tällaista keinoja käyttäen. Toin vain asian esille, että kuski oli nainen. Asia lähtee kuitenkin huomenna poliisiasemalle ja katsotaan mitä tuleman pitää.

    • ap

      Olen yleensä aina puolustanut rekkakuskeja mutta nyt vain kiehahti kun kuskin käyttäytyminen oli niin ylimielinen. Tunnen monta rekkakuskia/kuorma-autokuskia eli kyseistä ammattikuntaa kohtaan ei ole mitään angstia. Meillä itsellä myös kuorma-auto FH12.
      Tämä juttu kun rekkakuskia syytettiin niiden 6 nuorten kuolemasta, jotka ajoivat kolmion takaa eteen. Mun mielestä rekkakuski ei todellakaan ole syyllinen.
      Poliisin kehoituksesta olen sinne laitokselle nyt menossa tekemään ilmoitusta. Asia olisi varmaan saatu sovittua, jos kuski olisi ollut yhteistyöhaluinen mutta kun ei niin mennään vaikeamman kautta.

      • swsdqwqeqceweq

        Turhaan sinä sinne menet. Itse sinä joidut lasisi maksamaan tuhlaat vain aikaasi ja ehkä sora-autokuski joutuu käymään kuulusteluissa muuta muuta ei sitten tapahdukkaan. Tottakai Poliisi kehottaa tekemään ilmoituksen koska se on niitten tehtävä mutta mitään muuta siitä ei seuraa kuin että parit kuulustelut pitävät ja toteavat että ei ole näyttöä


      • ishshlsdhlh
        swsdqwqeqceweq kirjoitti:

        Turhaan sinä sinne menet. Itse sinä joidut lasisi maksamaan tuhlaat vain aikaasi ja ehkä sora-autokuski joutuu käymään kuulusteluissa muuta muuta ei sitten tapahdukkaan. Tottakai Poliisi kehottaa tekemään ilmoituksen koska se on niitten tehtävä mutta mitään muuta siitä ei seuraa kuin että parit kuulustelut pitävät ja toteavat että ei ole näyttöä

        se on jännä juttu kun pitäis ammattikuskin aina myöntää kaikki. pitäis varmaan tunnustaa se palmen murhakin ettei tulis haukkuja.


    • VilleKalle

      11 vuottas sitten tuli tielaitoksen auton lavalta/pyöröstä kivi lasiin ja päällimmäiseen kerrokseen tuli reikä, sen korvasivat mukisematta, poliisille tein ilmoituksen sen tievaltio halusi itse.

    • V

      No, entäpä jos se kivi on ollut siellä tiellä ja nouseekin se kuorma-auton renkaasta ilmaan ja sää ajat siihen kiveen pahki. Tai jos itse ajat kiven yli ja se lentää takana ajavan lasiin, niin maksakko heti toiselle uuden lasin? Näyttö puuttuu....

      • Jgvkohfhk

        Kuten näyttö puuttuu ettei olisi kuormasta tullut. Millä rekkakuski sen todistaa?


    • Kuljettaja

      eli kumpikin maksaa omansa !

      kuski joutuu korvaamaan kuormasta kadonneen kiven asiakkaalle ja sinä sitten ostat itsellesi lasin .... ??? :)

      Oiskohan poliisilla muutakin tekemistä.. verorahoilla.. ?? öö..

      Ja tosin, jos kuormatilan peittoa ei voi vetää kuorman päälle niin kyllä siinä ei ole mikään kuljetusalan ammattilainen vaan pelkkä ajoneuvon kuljetin joka on niin laiska, ettei jaksa hytistä pois nousta. Sama koskee kaikkia sitomista yleensäkin.

      Kovemmat rangaistukset ja lisää valvontaa tielle. Muuten ei poistu ikinä. Ruotsin malliin, ulkolaisilta passit pois ja sakot välittömästi maksuun.
      Ja mikä siinä on niin vaikeaa tuollaista lakia muuttaa. Päivänselviä asioita olleet ulkomailla monet vuodet.

      • Ap

        Tässä on nyt kyse siitä, että kuormaa ei ollut peitetty ja sieltä tuli tavaraa koko ajan päälle. Tuulilasissa pieniä pisteitä joka paikassa ja sitten kiveniskusta tullut sekä konepellissä jälkiä. No katsotaan mitä tästä tulee. Täällä ei kukaan kuski vitsii peittää kuormaansa ja lehdissä kirjoitellaan jatkuvasti kyseisetä aiheesta. Jos kuski olisi ollut fiksu ja keskustellut asiasta asiallisesti niin en olisi edes vienyt asiaa eteenpäin. Mulla kun on lasivakuutus mutta muitten tiellä liikkuvien puolesta tässä nyt ollaan.


      • Kuljettaja
        Ap kirjoitti:

        Tässä on nyt kyse siitä, että kuormaa ei ollut peitetty ja sieltä tuli tavaraa koko ajan päälle. Tuulilasissa pieniä pisteitä joka paikassa ja sitten kiveniskusta tullut sekä konepellissä jälkiä. No katsotaan mitä tästä tulee. Täällä ei kukaan kuski vitsii peittää kuormaansa ja lehdissä kirjoitellaan jatkuvasti kyseisetä aiheesta. Jos kuski olisi ollut fiksu ja keskustellut asiasta asiallisesti niin en olisi edes vienyt asiaa eteenpäin. Mulla kun on lasivakuutus mutta muitten tiellä liikkuvien puolesta tässä nyt ollaan.

        Outoa jos ei poliisit puutu tuohon mitenkään.
        Tieliikennelakihan sanoo kuljettajan olevan vastuussa viime kädessä kuorman sitomisesta. Koskien myös kaikkea pöllyävääkin tavaraa. Hiekkakuormasta ei saa pölyä tielle tulla, saatika hiekkapuhaltaa toisen keulaa tai tukkia mororistin silmät.

        Neuvoksi, ota yhteys kuljetusliikkeeseen / liikenteestä vastaavaan. Eli auton omistaja tai ykköshaltija on oltava sama kuin liikenneluvassa mainittu liikenteestä vastaava.
        Jätä naiskuljettajasta asiallinen palaute, miten on toiminut ja tuo kuormapeitteen puuttuminen on jo sinänsä palautteena hyvä antaa.
        Jos homma on samanlaista niin virkavallan puoleen sitten vaan.

        Ketuttaa kyllä oman ammattikunnan välinpitämättömyys itsestään selvien asioiden ollessa kyseessä. Palkan siitä tehdystä tunnista ja työstä saa jokainen ja vastuu pitää kantaa eikä vaarantaa toisten liikenneturvallisuutta omalla laiskuudella.
        Kehtaakin ajella peitto rullalla jos sellasen on työnantaja sinne asennuttanut.. ¤%#/&(%/%)#/% !!

        Huomasiks muuten ottaa kuvan siitä rullassa olevasta peitosta ?


      • Ap
        Kuljettaja kirjoitti:

        Outoa jos ei poliisit puutu tuohon mitenkään.
        Tieliikennelakihan sanoo kuljettajan olevan vastuussa viime kädessä kuorman sitomisesta. Koskien myös kaikkea pöllyävääkin tavaraa. Hiekkakuormasta ei saa pölyä tielle tulla, saatika hiekkapuhaltaa toisen keulaa tai tukkia mororistin silmät.

        Neuvoksi, ota yhteys kuljetusliikkeeseen / liikenteestä vastaavaan. Eli auton omistaja tai ykköshaltija on oltava sama kuin liikenneluvassa mainittu liikenteestä vastaava.
        Jätä naiskuljettajasta asiallinen palaute, miten on toiminut ja tuo kuormapeitteen puuttuminen on jo sinänsä palautteena hyvä antaa.
        Jos homma on samanlaista niin virkavallan puoleen sitten vaan.

        Ketuttaa kyllä oman ammattikunnan välinpitämättömyys itsestään selvien asioiden ollessa kyseessä. Palkan siitä tehdystä tunnista ja työstä saa jokainen ja vastuu pitää kantaa eikä vaarantaa toisten liikenneturvallisuutta omalla laiskuudella.
        Kehtaakin ajella peitto rullalla jos sellasen on työnantaja sinne asennuttanut.. ¤%#/&(%/%)#/% !!

        Huomasiks muuten ottaa kuvan siitä rullassa olevasta peitosta ?

        Otin kuvan ja kuljettaja myös omisti auton. Hänen ensimmäiset kommentit olivat: onko kivi tallessa? Niinhän sinä väität? Ja En minä nähnyt? Tämä siis sen jälkeen kun olin sanonut hänelle että, Teidän kuormasta tippu kivi ikkunaan. Enempää ei pystynyt keskustelemaan kun hän sanoi ettei tiedä mille aletaan ja jäi hyttiin vain istumaan. Mulla monta lasta kyydissä ja oltiin menossa toiselle paikkakunnalle viettämään hauskaa lomapäivää, joka nyt jäi lyhyeksi tapauksen vuoksi ja se mielipaha mitä tästä aiheutui. En ollut vaatimassa mitään. Rikosilmoitus tehty, Liikenteen vaarantaminen ja kuorman puutteellinen sidonta ovat ne nimikkeet millä juttu lähti liikenteeseen. Saa nähdä mitä kuljettaja nyt sanoo asiasta.


      • swfödsjölj
        Ap kirjoitti:

        Otin kuvan ja kuljettaja myös omisti auton. Hänen ensimmäiset kommentit olivat: onko kivi tallessa? Niinhän sinä väität? Ja En minä nähnyt? Tämä siis sen jälkeen kun olin sanonut hänelle että, Teidän kuormasta tippu kivi ikkunaan. Enempää ei pystynyt keskustelemaan kun hän sanoi ettei tiedä mille aletaan ja jäi hyttiin vain istumaan. Mulla monta lasta kyydissä ja oltiin menossa toiselle paikkakunnalle viettämään hauskaa lomapäivää, joka nyt jäi lyhyeksi tapauksen vuoksi ja se mielipaha mitä tästä aiheutui. En ollut vaatimassa mitään. Rikosilmoitus tehty, Liikenteen vaarantaminen ja kuorman puutteellinen sidonta ovat ne nimikkeet millä juttu lähti liikenteeseen. Saa nähdä mitä kuljettaja nyt sanoo asiasta.

        itse maksat edelleen koska tuo sun kuvas ei paljon todista. kuka vaan voi mennä ottamaan kuvia autoista ja väittää että siinä on syyllinen oman lasin hajoamiseen. sinulta puuttuu kiistaton näyttö että se kivi on tullut juuri siitä autosta. jos kuski kiistää asian niin mitään et mahda kun teillä on vain sana sanaa vastaan.


      • Kuka maksaa...
        swfödsjölj kirjoitti:

        itse maksat edelleen koska tuo sun kuvas ei paljon todista. kuka vaan voi mennä ottamaan kuvia autoista ja väittää että siinä on syyllinen oman lasin hajoamiseen. sinulta puuttuu kiistaton näyttö että se kivi on tullut juuri siitä autosta. jos kuski kiistää asian niin mitään et mahda kun teillä on vain sana sanaa vastaan.

        Onneksi on fiksujakin kuskeja olemassa, kuten täälläkin on saanut huomata. Harmi kun jollakin näyttää olevan samanlainen välinpitämätön asenne kuin ap:n viestin kuljettajalla. Kuten myös muillakin tiellä liikkuvilla voi olla välinpitämätön asenne.


      • Kuljettaja
        Ap kirjoitti:

        Otin kuvan ja kuljettaja myös omisti auton. Hänen ensimmäiset kommentit olivat: onko kivi tallessa? Niinhän sinä väität? Ja En minä nähnyt? Tämä siis sen jälkeen kun olin sanonut hänelle että, Teidän kuormasta tippu kivi ikkunaan. Enempää ei pystynyt keskustelemaan kun hän sanoi ettei tiedä mille aletaan ja jäi hyttiin vain istumaan. Mulla monta lasta kyydissä ja oltiin menossa toiselle paikkakunnalle viettämään hauskaa lomapäivää, joka nyt jäi lyhyeksi tapauksen vuoksi ja se mielipaha mitä tästä aiheutui. En ollut vaatimassa mitään. Rikosilmoitus tehty, Liikenteen vaarantaminen ja kuorman puutteellinen sidonta ovat ne nimikkeet millä juttu lähti liikenteeseen. Saa nähdä mitä kuljettaja nyt sanoo asiasta.

        Mielipahan ymmärtää tuossa tilanteessa kyllä täysin, on kivi sitten peräisin lavalta tai lavan reunalta tai renkaasta lähteneestä pompusta.

        Toisaalta, täällä ketjussa on niistäkin jotka ovat itselleen lasin koittaneet hankkia hyväksi käyttämällä. Kuvitellut kivi lensi juuri kun ajoin sinun perässä jne..

        Noin 5 vuotta sitten meille tuli soitto jossa meidän rekka on ollut osallisena. Törmännyt henkilö-autoon ja jatkanut matkaa. Todistaja henkilö-autossa vieressä istuen. Ja vielä kolmaskin, "sattumalta" samalta paikkakunnalta. Eri autossa tosin. Klassinen kaistanvaihto ruuhka-aikaan. Kyllä kyllä.

        Soittivat ja vaativat vasemman kyljen korvaamista, kuvat voi laittaa tulemaan.
        Homma vaan meni reisille kun kyseinen auto oli jo myyty ulkomaille viikko sitten ja poistunut niin sanotulta vakioreitiltään. Vakioreittiä oli ajanut sama auto jo viitisen vuotta :))
        Samaa väriäkin olivat hommanneet kylkeen mitä rekan vanteissa.

        Kohteliaisuutta ja moraalia kaipaa monessa asiassa nykyään. Tilanteessa kuin tilanteessa. Pankkiin mentiin hattu kädessä, opettajat ja poliisit sai pitää kuria ja nuoret kunnioittivat vanhempia ihmisiä.

        Luultavasti kuulusteluun joutuu tuo omistajakuljettaja ja siitä saa kuitenkin merkinnän tietoihinsa. Samanlainen tapaus ja varmaan on siitä ottamastasi kuvasta lisävoimaa jos taas on peitto edessä vaan rullalla.


      • Ap
        Kuljettaja kirjoitti:

        Mielipahan ymmärtää tuossa tilanteessa kyllä täysin, on kivi sitten peräisin lavalta tai lavan reunalta tai renkaasta lähteneestä pompusta.

        Toisaalta, täällä ketjussa on niistäkin jotka ovat itselleen lasin koittaneet hankkia hyväksi käyttämällä. Kuvitellut kivi lensi juuri kun ajoin sinun perässä jne..

        Noin 5 vuotta sitten meille tuli soitto jossa meidän rekka on ollut osallisena. Törmännyt henkilö-autoon ja jatkanut matkaa. Todistaja henkilö-autossa vieressä istuen. Ja vielä kolmaskin, "sattumalta" samalta paikkakunnalta. Eri autossa tosin. Klassinen kaistanvaihto ruuhka-aikaan. Kyllä kyllä.

        Soittivat ja vaativat vasemman kyljen korvaamista, kuvat voi laittaa tulemaan.
        Homma vaan meni reisille kun kyseinen auto oli jo myyty ulkomaille viikko sitten ja poistunut niin sanotulta vakioreitiltään. Vakioreittiä oli ajanut sama auto jo viitisen vuotta :))
        Samaa väriäkin olivat hommanneet kylkeen mitä rekan vanteissa.

        Kohteliaisuutta ja moraalia kaipaa monessa asiassa nykyään. Tilanteessa kuin tilanteessa. Pankkiin mentiin hattu kädessä, opettajat ja poliisit sai pitää kuria ja nuoret kunnioittivat vanhempia ihmisiä.

        Luultavasti kuulusteluun joutuu tuo omistajakuljettaja ja siitä saa kuitenkin merkinnän tietoihinsa. Samanlainen tapaus ja varmaan on siitä ottamastasi kuvasta lisävoimaa jos taas on peitto edessä vaan rullalla.

        Kiitos Kuljettaja. Onneksi on kivoja kuljettajiakin olemassa. Epärehellisiä ihmisiä löytyy niin ha-kuljettajista kuin rekkakuskeista. Halusin vain tuoda ko. asian esille ja toivottavasti kuljettaja tämän jälkeen laittaisi pressun päälle. En ole vaatimassa kuljettajalta mitään muuta kuin sen että tajuaisi ajatella muitakin tiellä liikkujoita.


      • Kuljettaja
        Ap kirjoitti:

        Kiitos Kuljettaja. Onneksi on kivoja kuljettajiakin olemassa. Epärehellisiä ihmisiä löytyy niin ha-kuljettajista kuin rekkakuskeista. Halusin vain tuoda ko. asian esille ja toivottavasti kuljettaja tämän jälkeen laittaisi pressun päälle. En ole vaatimassa kuljettajalta mitään muuta kuin sen että tajuaisi ajatella muitakin tiellä liikkujoita.

        :) Ap:lle.

        Joskus tuntuu, ettei tuo keskustelu pääse alkuun kun ollaan jo niskavillat pystyssä. Siis muissakin tilanteissa. Maalaisjärjen käyttökin tuntuu olevan pois muodista..

        Ja totta, monenlaisia kuljettajia tiellä on mukana. Nuorista mopoautoista aina eläkeläisiin isoilla matkailuautoillaan.
        Itse välttelen mahdollisimman paljon perjantai klo.12-19.00 välistä aikaa rekan ratin takana. Etenkin etelä-Suomessa. Aivan kaistapäisiä ohituksia henkilö-autoilla tai reppuhommista palaavilta paketti-autojen kuljettajilta, puskureita hipoen palataan takaisin rekan eteen jne.
        Syynä vain älytön kiire viikonlopun viettoon. Eikä ajatella että se voi olla viimeinen ohitus minkä nyt juuri tekee.. sitten ei ole enää viikonloppuja mihin olisi kiire. Silmänräpäys ja kaikki on oikeasti ohi.

        Toivotaan, että jokainen menee itseensä ja miettii tekeekö parhaansa, on huomaavainen sekä myöhästyy perjantain saunasta 5min. ennen kuin vaarantaa toisten hengen koheltamisellaan. Ajatelkaa, 5min !!

        Ja hiukan vähemmän olisi mennyt pressun päälle vetämiseen, pölyämisen minimoimiseksi..


    • Laitetaas

      Pakka uusiksi, eli meitsin montukassa on tuulilasi aika ilkeästi apparin puolelta säröillä. Ei, ei todellakaan sorakampe ole tullut vastaan vaan paikallinen köyhien kuljetuslavetti josta kuorma purkaantu omineen eli paikallisliikenteen dösä. Tämä yhteiskunnan tukema kuljetin heitti kiven lasiin aivan kuin vittuillessaan, mitäs porsas raharötkö kuljet omalla autolla, kun julkisiakin on käytössä.

      Aivan turhaan liikenteen ammattilaisia eli sorakuskeja näistä syyllistetään sillä sama voi sattua reino talipäälle onnikan puikoissa.

    • elämä on...

      Tapahtui motarilla.
      Edessä ajoi rekka tms. ja sieltä lensi hiekkaa, niin että ropisi auton pelleissä.
      Olin hölmä kun en ottanut rekkari ylös. Kuorma oli varmaan peittämättä.
      Tulos: hiekanjyvät osuivat niin, että nokkapellissä selviä jälkiä.

      Jossain päin lähellä Hämeelinnaa tämä tapahtui, tuolla päin on varmaan jokin heikkakuoppa.

    • penala

      yleensä kun kuorma-autoa lastataan ,niin laitojen päälle voi jäädä kiviä. kuskin pitäisi tarkastaa ennen liikkeelle lähtöä ettei kiviä pääse tippumaan .mutta sen on liikaa vaadittu.koska kuorma-autokuski voi saada liikaa liikuntaa .jonka johdosta voi tulla ylikunto (liikarasitus) ja kulumia selkään ja polviin .

    • pihkaniska

      Jos tulee lavalta niin Aina kuljetusliike maksaa, mutta jos tulee tiestä tai renkaista nii Ei tarvitse maksaa, eli jos on vaikka tukkiauto niin maksa vaan lasisi itse.

    • mipa 3454

      Se on sitten niin ettei kuormasta mitään putoa kun sen kuski sanoo! Uusi fysiikan lakikin on näköjään lkeksitty, eikun kouluihin luennoimaan te teiden oikeassa olijat.
      Muuta ei tarvita kuin pystyynnnostetulle silalle puukengät jalkaan niin ollaan valmiita emeritys-guruja.

    • tuulilasirikki

      21.12.2015 klo 06.50 , lensi vastaan tulevan malmirekan kyydistä kivenmurikka pakettiautoni tuulilasiin rikkoen sen.

      Rekka ja Kuskikin on saatu selville, Outokummun rahtitermilaalista asiaa kysyttäessä.(kameravalvonta)

      Kuski tunnustaa ajaneensa vastaani em. aikana, mutta väittää kuljettaneensa "hienoa,pölymäistä ainetta"? Elijärven kaivokselta Outokummun tehdasalueelle Tornioon. Elikkä rekka tuli vastaani "tyhjänä", kipattuaan lastinsa tehtaalle, ja käsittääkseni kivi/kivet jääneet lavan rakenteisiin josta lensivät kohtaamistilanteessa autoni tuulilasiin rikkoen sen!

      Mielestäni Elijärveltä tehtaalle tuotava tavara,(kromimalmi), on kylläkin muuta kuin "pölymäistä hienoa tavaraa", lähinnä sepeliä/kivenmurikoita !

      Kyseesä on simolainen" malmirekka"/Raimo Palmgren

      • Huhupuhheita

        Kyllä sieltä enimmäkseen semmosta hienoa tavaraa ajetaan..


    • 22222222222222

      Joo nää s****nan kuskit on niin laiskoja että ei ne viitti napista painaa et sais peiton päälle koska uusissa ne pelaa hydrauliikalla. Ei tarvii veivata niin kuin joskun kammesta. Ja ne varmaan aina kieltää! ja varmaan kivet lentää jos ajat sen 90km/h mitä ne kaikki ajaa siis rajotinta vastaan ! ja tää on faktaa .

    • mehukkaa

      Minä haluaisin tietää että kuka korvaa, kun viereisestä aa pee see aseman pöydästä jossa istui iso rahti-sonni roiskahti makeaa marjan makuista päärynämehukkaa suuhuni ja sinne tuli heti tunne marjan mausta.

    • werdcvferwdwww

      Tuossa ei ole muuta ongelmaa kuin se että jos toinen osapuoli kiistää niin ei ole paljoa kerrottavaa asiassa, sana sanaa vastaan.. Kun ei mitenkään voi todistaa sitä että mistä se kivi on lentänyt, jossitella voi vaikka loputtomiin asti.

    • rahtimummu

      no niin taas riidellään.Rekan kuljettajan olisi pitänyt peittää kuorma.Yleisin syy on tiestä aikaisemmin on tarttunut .Irtokivi on tertunut paripyörien väliin se voi olla siellä pitkänkin matkan kunnes irtoaa.silloin jos joku on syypää ,se on maantie.Epäilen,että otit kuskin hampaisiisi koska hän nainen.Luontosi ei kestä,että naiset osaavat ajaa isoja autoja.

    • olikin

      Unohdin.

    • jbhhjjbbj

      .......

    • Anonyymi

      Mitäs se "jotain muuta vastaavaa" voisi olla. Jospa se olikin se mihin sä ajoitkin kun et nähnyt etkä pitänyt sopivaa väliä. Maksa itse kun et edes tiedä mihin ajoit.

      • Anonyymi

        "Jotain muuta" on aika yleisesti talvisaikana kun kuorma-auton tai peräväunun pressukatteen katolle on keräytynyt vettä ja jäätynyt sinne. Kun kuorma-auto lähtee ajoon, tärinä ja pressun lepatus irrottaa jäälaatan ja se lentää joko ilmanvirran mukana tai kurvissa keskipakovoiman ajamana toisen auton päälle. Siinä voi tuulilasin lisäksi mennä jo peltiäkin ryppyyn jos jäälaatta on paksu.


    • Anonyymi

      Mite suhtautuu jos toinen osapuoli myöntää paikan myöntää et tuuli vähä ja pölis ja vakuutustarkastaja kattoo auton keulan ja lasin et nää on sit eilisestä.. ei korvauksia ku julisti et ei todellakaa pudonnu mitää vaik piti nopeutta jonon ekan pudottaa ku näin et nyt tulee tavaraa päälle.. pattipääkuorma 3 akselises ja näist ku puhuttii kuormat pieneni heti ku eivät vaakaa halunneet ajaa sil.. nyt on kamera moisien kusipäiden takii, itteki ajan ties mitä ni aika tarkkaa tiiän miten kuormataa ja paljon jne..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1214
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1046
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      987
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      890
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      734
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe