Voiko enää elää ilman pankkia?

Pohtii pankkia hän

Kysymys tuli mieleeni jälleen kerran katsoessani että "palvelumaksuja" on veloitettu automaattisesti tililtänni, kuten aina. Mutta pankithan eivät enää palvele! Ne eivät jousta velan maksussa, meidän pankissa eräpäivän siirtokin maksaa kevyet 100€, on niin suuri vaiva virkailijalle vissiin... Jos menet laskuja maksamaan, se on tehnyt kalliiksi, taitaa jo nykyään maksaa 15 € per lasku. Ja sitä rataa, siis sinähän hoidat ITSE pankkiasiasi ja kun nykyään kannattaa jo hoitaa e-laskulla kaikki, et saa kohta edes laskua enää. Sinä siis itse olet oman tilisi, eräpäiviesi ja laskujesi hoitaja ja palvellumaksu sinänsä kuulostaa naurettavalta, koska mistä palvelusta nykyään edes maksaa?
Siitä, että rahat saa lojua tilillä ja saat niistä muka "korkoa" minkä palvelumaksut kevyesti ylittää. Mikään keskittäminen eikä bonukse riitä, kuin rikkaimmille, niitä vartenhan bonusjärjestelmät on: köyhät maksaa viulut.

Kortit ne vasta maksaakin. Velat maksaa. Se että saat siis jo maksaa korkoa pankille vaikka nyt 10 vuotta ei riitä, vaan siitä jo, että otat velkaa, mikä tuottaa pankille, maksat vielä taas kaikenmaailman maksuja.
Kaikenkaikkiaan: pankki on hemmetin kallis palvelu, missä kuitenkin nykyään ei ole joustoa ja sinä palvelet lähinnä itse itseäsi.
Yhdessä pankissa ottoautomaatilta saldon katsominenkin maksaa ja nykyään on niitä "vääriä" automaatteja, missä maksaa kaikki. Eli että saat tietää onko sinulla rahaa, maksaa! Ja paljon, suhteessa paljonko kävijöitä on jne.

Mutta miten voi sanoutua irti pankista? Jos käyt töissä, palkka maksetaan tilillesi. Ei kukaan maksa käteisellä.
Jos olet Kelan, sossun tai kassan jäsen, sama juttu, itseasiassa ei ole edes mahdollista saada avustusta jos ei ole osoitetta ja pankkitiliä. Sinut siis kaikella mahdollisella tavalla pakotetaan kuulumaan pankkiin ja "listoille", sehän on aika vahvaa hallintaa.
Milläs maksat, kohta ei käteinen kelpaa?
Kortit ovat tulleet ja jääneet ja pankkiautomaatteja hävitetään. Meiltä lähin maksuautomaattikin löytyy noin 6 km päästä, joten jos netti ei toimi, on hiljaista laskujen maksun kanssa. Ensin maksat että pääset sinne 6 km päähän, ja sitten maksat vielä siitä maksamisesta: automaatilla maksaminen kun maksaa. Siis maksat että pääset maksamaan.

Jos et halua kuulua systeemiin, mitä voit valita? Pankit ovat kiskureita ja huijausta, kyllä. Mutta, kuka selviää ilman, töissä tai ei, voitko elää ilman pankkeja?
Hyvän systeemin on joku kehitellyt.

Semmoinen tuli vielä mieleen:
Nyt kun ruoan hinta nostetaan pilviin, voit kokeilla olla ostamatta, mutta suurin osa ei omavaraisuuteen pysty. Siis ostat ja maksat sen mitä pyydetään. Sähkön hintaa nostetaan ja ilman et toimeen tule. Joten siitä kiskotaan, mitä on pakko ostaa.
Kun joku keksii alkaa kiskoa vedestä oikeasti hintaa, me olemme kusessa. Sekin päivä nimittäin koittaa, usko pois.
Ja kaikkea hallitsee se, jolla on pankki, eikö?

9

1032

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Helppoa

      Jos asunnon kiinteä netti ei toimi niin voi maksaa puhelimella netissä tai soittamalla pankin asiakaspalveluun. Ei sitä mihinkään 6 km päähän tarvitse lähteä.

      • melkein muttei ihan

        Öö, niin, siis luitko sä tuota viestin pointtia ollenkaan?
        Luitko sä edes tota kohtaa mitä kommentoit? Puhelimella ei voi maksaa netissä jos puhelimessa ei ole nettiä/jos se ei toimi ja soittamalla pankin asiakaspalveluun sä maksat sekä soittamisesta että maksamisesta, ei ne sulle ilmaiseksi sitä laskua anna maksaa.
        Mutta oli kyllä outo vastaus, kun kyse on siitä, voiko ilman pankkia tulla toimeen ja tuo kohta yksi esimerkki siitä, miten sinä itse itseäsi palvelet, niin... ööö... helppoa?
        Mä joskus aina mietin, että eikö ihmiset oikein ymmärrä mitä ne lukee, tai osaa lukea, vai mikä on, kun pääkysymys lukee jo otsikossa? Välillä ne vastailee niin ohi, että jää ihan miettimään.

        En siis sinänsä sano, etteikö saisi kommentoida tai keskustella mistä vaan, juu voi ja saa, ja kiitos nyt tästäkin tiedosta, ja joo: mulla ei ole tosiaan tota nettiä puhelimessa enkä tosiaankaan maksa sekä soittamisesta että laskun maksamisesta ja olen aika hyvin selvinnyt noista laskujen maksamisesta elämässä: siksi en kysynyt neuvoja siihen :)

        Joten en siis tarkoita millään pahalla, vaan ihmettelen vaan..(että miten meni koko aihe noin ohi?)

        Ja vaikka pulmatilanne on tullut eteen, kun netti ei ole toiminut ja laskuja ei tosiaan lähikilometrien päähän ole päässyt maksamaan, olen saanut asian kyllä sovittua, se oli vain esimerkkinä siitä, että pankin asiakkaana sinä maksat, sinä palvelet, sinä sovittelet, sinä hoidat: mutta pankki se sinunkin rahasi kerää.
        Palvelumaksut ovat nousseet koko ajan ja ovat itseasiassa aika suuria, mutta palvelut eivät ole lisääntyneet vaan päinvastoin.

        No, nyt kun tämäkin asia on saatu selvitettyä, täsmennän että pääaihe ja kysymys on siis tosiaankin otsikossa: voiko (tai keksitkö miten) ilman pankkia olla ja elää, selvitä?
        Ja perusteluna mietintään oli vain kaikki esimerkit, että nykypankissa maksat huikeasti oikeastaan itse itsesi palvelemisesta.


      • vaikeaaku heinänteko
        melkein muttei ihan kirjoitti:

        Öö, niin, siis luitko sä tuota viestin pointtia ollenkaan?
        Luitko sä edes tota kohtaa mitä kommentoit? Puhelimella ei voi maksaa netissä jos puhelimessa ei ole nettiä/jos se ei toimi ja soittamalla pankin asiakaspalveluun sä maksat sekä soittamisesta että maksamisesta, ei ne sulle ilmaiseksi sitä laskua anna maksaa.
        Mutta oli kyllä outo vastaus, kun kyse on siitä, voiko ilman pankkia tulla toimeen ja tuo kohta yksi esimerkki siitä, miten sinä itse itseäsi palvelet, niin... ööö... helppoa?
        Mä joskus aina mietin, että eikö ihmiset oikein ymmärrä mitä ne lukee, tai osaa lukea, vai mikä on, kun pääkysymys lukee jo otsikossa? Välillä ne vastailee niin ohi, että jää ihan miettimään.

        En siis sinänsä sano, etteikö saisi kommentoida tai keskustella mistä vaan, juu voi ja saa, ja kiitos nyt tästäkin tiedosta, ja joo: mulla ei ole tosiaan tota nettiä puhelimessa enkä tosiaankaan maksa sekä soittamisesta että laskun maksamisesta ja olen aika hyvin selvinnyt noista laskujen maksamisesta elämässä: siksi en kysynyt neuvoja siihen :)

        Joten en siis tarkoita millään pahalla, vaan ihmettelen vaan..(että miten meni koko aihe noin ohi?)

        Ja vaikka pulmatilanne on tullut eteen, kun netti ei ole toiminut ja laskuja ei tosiaan lähikilometrien päähän ole päässyt maksamaan, olen saanut asian kyllä sovittua, se oli vain esimerkkinä siitä, että pankin asiakkaana sinä maksat, sinä palvelet, sinä sovittelet, sinä hoidat: mutta pankki se sinunkin rahasi kerää.
        Palvelumaksut ovat nousseet koko ajan ja ovat itseasiassa aika suuria, mutta palvelut eivät ole lisääntyneet vaan päinvastoin.

        No, nyt kun tämäkin asia on saatu selvitettyä, täsmennän että pääaihe ja kysymys on siis tosiaankin otsikossa: voiko (tai keksitkö miten) ilman pankkia olla ja elää, selvitä?
        Ja perusteluna mietintään oli vain kaikki esimerkit, että nykypankissa maksat huikeasti oikeastaan itse itsesi palvelemisesta.

        Ilman pankkiakin voi elää. Hoidat asiasi niin ettei sinulle tule laskuja, et ainakaan maksa niitä. Samoin tuo tulopuoli. Ei tuloja, et tarvitse tiliä.

        Suomessa elää varmasti paljon ihmisiä, joilla ei ole pankkitiliä. He eivät vain roiku täälä netissä.


      • No joo........
        vaikeaaku heinänteko kirjoitti:

        Ilman pankkiakin voi elää. Hoidat asiasi niin ettei sinulle tule laskuja, et ainakaan maksa niitä. Samoin tuo tulopuoli. Ei tuloja, et tarvitse tiliä.

        Suomessa elää varmasti paljon ihmisiä, joilla ei ole pankkitiliä. He eivät vain roiku täälä netissä.

        Aika kökkö oli tuokin teoria. Milläs pidät kodin, ja työn tms. mistä oli nimenomaan puhetta. Edelleen ihmettelen, onko lukutaidossa mahdollisesti jotain vikaa. Varmasti kodittomalla metsässä asuvalla ei pankkitiliä ollut, mutta tuota... Tuo on hieman sama kun sanoisi että mene työtön vuohipaimeneksi somaliaan, sinne kyllä pääsee. Sinne nimittäin kyllä pääsee kun menee vaan ja vuohipaimeneksi voi ruveta, kun hankkii vaan vuohia. Samaa tasoa.

        Että jotain älyllistä, kiitos, jos on niin nuori, ettei oikein ymmärrä tai voi perustella mitään, niin se on ok. Mutta kyllä nuorenakin pitäisi ymmärtää asia mitä lukee, jos siihen osaa vastata eli kirjoitaa.
        Nooh, mennään tällä, kerro siis toki:
        Elääkö Suomessa paljon ihmisiä ilman pankkitiliä? Siis missä, ja montako tunnet, kuinka he elää tulotta, siis ELÄÄ, eikä kännää itseään jäätymään kuoliaaksi metsiköön vaikean alkoholismin takia?
        Ja onko semmoisiakaan paljon? Miten olet päätellyt tämän, tai tutkinut tai kysynyt tai mitään, miten he elävät niin, ettei tule ollenkaan mitään laskuja eikä ne maksa mitään, eikä heille tule mitään tulojakaan mistään?
        Sanot kuitenkin "suomessa elää varmasti..." eli olet täysin varma asiastasi, ja siitä, että heitä on jopa paljon. Joten sinulla lienee vakaa pohja sille väitteelle. Olisi mukava kuulla se.

        Jos olisi ihminen ettei sillä ole pankkitiliä, niin on melko itsestään selvää, ettei se roiku netissä, sillä kun ei nettiä voisi olla. Ilmaiseksi toki pääsee käyttämään nettiä kirjastossa, mutta tuskin kukaan julkisia koneita käyttävä "roikkuu" netissä. Oliko muita yksinkertaisia itsestään selvyyksiä vielä?
        Ehkä ne voisi listata tähän kaikki, kuten että "jos rahaa ei ois keksitty, sitä ei ois!" ja "muutat vaan lappiin erämaahan ja elät luonnossa" ja joku vielä... Että "senkus elät vaan!"
        noin. Nyt kun ne on otettu pois laskuista, niin palatkaamme perusteltuihin mielipiteisiin, missä tulisi jotain oikeaa näkemystäkin asioihin.

        Ilman mitään voi elää, jopa ilman ruokaa ja vettä. Hetken aikaa. Et vaan syö etkä juo. Elät sitten niin kauan kunnes kuolet, kuolet sä kumminkin :)


    • yt8ojjk

      Olen myös miettinyt ja unelmoinut tuota, että haluaisin eroon pankista/ pankeista, koska ne ovat huijarilaitoksia ja äärimmäisen ahneita. Mulle tuli täytenä yllätyksenä kevättalvella Nordean perimät maksut jopa siitä, kun katsoo tilin saldon noston jälkeen automaatilla. Vajaa kymppi oli kaikkineen pankin velotuksia kuukaudelta. Summa ei ole iso, mutta periaatteestakin vituttaa tuollainen kiskonta kaikesta mahdollisesta, koska pankille ei tosiasiassa ole mitään kuluja siitä, jos automaatin ruudulta asiakas katsoo tilinsä saldon. Mikäli olisi mahdollista saada tili käteisenä, ja hoitaa laskujen maksu muulla tavalla, niin irtisanoutuisin kaikista pankeista.

      Vertailin vähän pankkien hintoja, ja tulin tulokseen, että Paikallisosuuspankki eli POP -pankki on paras vaihtoehto. Saaneet myös asiakaspalvelustaan kymmenenä vuotena peräkkäin ykkössijan.

      "POP Pankki on saanut kiitosta palvelustaan myös Taloustutkimuksen tekemässä Kansallinen asiakaspalvelututkimuksessa, jossa se on palkittu jo kymmenen kertaa peräkkäin parhaasta palvelusta. POP Pankilla on hallussaan myös tutkimuksen tuorein ykkössija."

      https://www.poppankki.fi/suomen-paras?b=4726-50

      • Kuitti

        Näjet saldon kun otat noston yhteydessä automaatista kuitin. Eikä maksa mitään.


      • ullanpulla
        Kuitti kirjoitti:

        Näjet saldon kun otat noston yhteydessä automaatista kuitin. Eikä maksa mitään.

        Sekin on salkokysely omalla tavallaan, joten kyllä: joissakin pankeissa sekin maksaa.


    • 5+3

      Niin vaikka itse operoitkin tietokoneella tilisi tietoja, niin palveluiden ylläpitäminen, kehittäminen, tilat, valvominen ja pankilla työskentelevä henkilökunta onkin ilmaista vai mitä?

      Kaunis ajatushan se olisi, että esim kauppakin myisi leipää tismalleen samalla summalla, millä sen ostaakin tuottajalta, mutta sitten ei tässä maailmassa kukaan saisi kunnollista palkkaa yhtään mistään.

    • pankinpakkojäsen

      Ukki kirjoittaa...
      Et saa edes eläkettäsi ilman pankkia. Sitä ei makseta käteisenä ja siitä on myös laki.
      Et saa sähköliittymää, sopimusta ei tehdä ilman pankkiyhteyttä, käteinen ei kelpaa.
      Et saa rahojasi ulos pankista jos sinulla ei ole korttia.?
      Suomi niminen valtio on pakottanut asukkaansa pankkien mielivallan alle pakkoasiakkaiksi, vuoden 2016 alkupuolella muuan pankki korottaa palvelumaksujaan joiltain osin 100%.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6489
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4193
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      270
      2597
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2030
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1538
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1397
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1107
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1101
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1046
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1031
    Aihe