Erilaista jyrsittävää ja ruokavalio?

Yllätys

Hei, olen tässä miettinyt mitä kaikkea voin antaa gerbiileilleni jyrsittäväksi?

ERILAISET JYRSITTÄVÄT:
Haittaako väri -aineet? Äitini pelkää että ne saavat jonkun kohtauksen tai jotain.

Olen antanut aina WC - ja talous-paperirullia.
Voisinko antaa seuraavista jotain ( merkitse perään voit/et voi )

- Keksipaketteja?
- Kananmunakennoja?
- Muropaketteja?

- Oksia tai risuja ( miten pesen oksat ettei ole mitään myrkkyjä )?


RUOKAVALIO:

Katselin eräältä sivulta jossa kerrottiin gerbiileistä :)
Ne mutustelivat puuroa ja vadelmia, pinaattikeittoa, hapankorpun murusia ja kaikenlaista muuta hyvää ;) ( ei suurissa määrin tai näin )

Voinko antaa gerbiileilleni jotain näistä : (?)

- Viinimarjoja? (oman pihan marjoja)
- Mustaviinimarjoja? (oman pihan marjoja)
- Kaura,- ruis,- monivilja- ja neljänviljan -puuro?
- Vihanneksia > mitä vihanneksia? (kurkku,tomaatti,porkkana jne.. kertokaa)
- Hedelmiä > mitä hedelmiä? (omena,mandariini jne.. kertokaa)
- Spaghettia pienissä määrin naposteltavaksi joskus?
- Voinko antaa tyrni -marjoja? (oman pihan marjoja)

- Kertokaa voinko antaa sitä ja tätä ;) kiitos !!

( En ole tietämätön mutta haluan tietää mitä varmasti voin antaa, olen antanut kurkkua, pahvilaatikoita ilman väriä jne.. ) ;))

16

1557

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gerbulityttö

      1 keksipaketti : voi
      kanamunakenno: voi
      muropaketti: voi


      2 en suosittele 2:hta ekaa
      puuroa voi ,mutta varmista että se on jäähtyny
      vihannekset : juu (kurkku,porkkana,kaali)
      hedelmät: mandariini,appelsiini,omena,kuivatt banaani jne.
      spagetti:juu vahan (ei paistettu tai keitetty)
      marjat :mansikkaa.


      sry en silleen oo varma mut kaikki mit kirjotin nii niit voi syöttää ja antaa :)

    • Yllätys

      Spaghettiako EI SAA antaa keitettyinä!?
      Minulle sanottiin kerran että makaronilaatikkoa voi antaa gerbuille! Sehän väkisin keitetään /lämmitetään!

    • !!!!

      ei ei ei makaroni laatikkoa EI SAA antaa gerbuille siinähän on aivan liikaa suolaa !!! ÄLÄ MISSÄÄN NIMESSÄ ANNA!!!

    • KokemusGerbiili

      Kaikkia värillisiä lootia voi antaa.

      Itse kerään omenapuun oksia, mustikan ja puolukan varpuja ja heinää omalta pihalta (heinä-ruohoa siis). Kuivatan ne leikkimökissä n. 5pv-3vk ja vien sitten sisälle gerbiilienvarastoon. Ei niissä ole myrkkyä, mutta jos puita on hoidettu kemikaaleilla/hyönteismyrkyllä niin ei ikinä gerbuille. Olen antanut myös ilman kuivattamista mutta käynyt suurennuslasilla läpi ettei niissä ole lintupunkkeja.

      Puuroa annan välillä itsekkin, kaikenlaista kuivattua leipää, vedelmista en tiedä, pinaattikeitostakaan en tiedä :D ! Mutta leipää ja puuroa :)



      Viinimarjoja? En usko.

      Mustaviinimarjoja? En usko

      Kaura,- ruis,- monivilja- ja neljänviljan - Saa ;) Itse annan elovenan puuroa jossa on jotain marjoja mukana

      Vihanneksia > mitä vihanneksia? Yleensä gerbiilit eivät tykkää kurkusta, mutta porkkanaa meillä syö. Tomaattia en usko että saa antaa. Omena on meillä herkkua :)

      Hedelmiä > mitä hedelmiä? Omenaa saa. MANDARIINIA, APPELSIINIA, SITRUUNAA ja sen tapaisia ei missään nimessä!

      Spaghettia pienissä määrin naposteltavaksi joskus? En usko että osaavat syödä spaghettia, omat saavat suolatonta ja mausteetonta makaronilaatikkoa jauhelihalla. Gerbiiilit tarvitsevat sillointällöin lihaa, pieniä määriä.

      Voinko antaa tyrni -marjoja? En usko

      Meillä suosittu herkku on ne maissinaksut (haaleankeltaisia ja näyttää isoilta juustonaksuilta) niitä mitä vauvoille syötetään eikä maistu miltaan ja muuttuvat suussa jänniksi. Rasvaa vain 2% annan yhden sellaisen joka kolmas päivä kolmessa osassa (mulla on kolme gerbua).

    • Yllätys

      Selvä, Gerbilit.com sivulla ainakin antoivat pinaattikeittoa ja vadelmia.. (ei siis yhdessä )!

    • olympian crispy lux

      Käykö gerbiilin perusruoaksi olympian crispy lux-siemensekoitus?

    • Kokenut-

      Oksista: Vain lehtipuiden oksia saa antaa. Ei mielellään pajua, se on melko hapanta. Ja oksien tulee olla kuivia.
      Ja ei sitrushedelmiä, kuten appelsiinia. Hapot syövyttävät gerbiilit hampaat.
      Makaronista: Jos gerbiileille antaa makaronilaatikoa, se on tehtävä ihan itse. Ei ollenkaan lihaa, tai mitään mausteita. Kaikki suolaiset ruoat ovat kiellettyjä, koska suola voi pieninäkin määrinä kiihdyttää gerbiilin verenkiertoa, sillätavoin sydämenlyöntejäkin, sekä turvottaa gerbiilin kurkkua, jonka takia gerbiili voi tukehtua.

    • Yllätys

      Selvä. Mutta edelleen kysymys, VOIKO KEITETTYÄ SPAGHETTIA ANTAA VAI EI?

    • gerbsu fani<3

      Yllätykselle: Keittämätön ja paistamaton spagetti on parempaa antaa gerbiileille mielestäni. En ole tuohon kysymykseen koskaan törmännyt,tai en ole tullut ajatelleeksi mutta veikkaan että ei kannata antaa. gerbulityttö kertoikin jo oikein kaikki mitä gerbiileille voi antaa :) Värilliset pahvit käy ehdottomasti! Olen antanut muropaketteja tuhansittain gerbsuilleni eivätkä ole kuolleet niihin. Pahvin tulisi kuitenkin olla puhdasta,eikä esimerkiksi vaikka jonkun suklaa tahrojen peitossa. Kaikki ruoka nimittäin ei sovi gerbiileille, sehän on SELVÄÄ. En oo aikuinen tai gerbiilin kasvattaja mutta multa voi kysyy kaikkee gerbiileistä,ja mä vastaan mielelläni. Tiedän kaikki perus asiat gerbiileista mitä tartteiski,ja se on gerbiileistä opiskelun,lukemisen ja kirjottamisen ansiota. kysykää pois,mutta vastaan vaan fiksuihin kysymyksiin,en pelleilyyn:
      [email protected]

    • henna

      itselläni kaksi gerbiiliä. mietin myös, että voiko gerbiileille antaa laatikoita, jotka on värillisiä? vai onko ne vaarallisia jos on jotain väriaineita? tai että on jääny jotain jäänteitä muista aineista, niin pystyykö antaa? ja hei minä ainakin oon antanu niille pihan omenapuusta yhen, suht paksun oksan, josta veisteltiin kaarnat tai nää pois, annettiin kuivua pari päivää ja pestiin, sitten annettiin gerbuille. omenapuusta jos oksan hankkii niin se on esimerkiksi hyvä! ja outoa, mun gerbiilit ei syö muita hedelmiä kun omenaa, ja en oo antanut appelsiinia, sitruunaa, mandariinia, hyvä ku kerroitte että ei saa antaa koska en tienny sitä.

    • mandariini

      Kyllä mandariinia saa antaa! Minäkin olen antanut omille gerbuille eikä mitään ongelmia ole tullut. Marjojakin saa milestäni antaa. Suomen gerbiiliyhdistyksen sivuilla on aika monipuolisesti kerrottu mitä hedelmiä/vihanneksia/marjoja saa antaa. Muutenkin siellä on hyvät ohjeet gerbiileiden ruokavalioon.

      • PinjaGerbiili

        Se on kyllä totta ett mandariinii saa antaa vaik monet sanoo et "älä missäää nimes anna" Ja tuol aikasemmis vastauksis oli kans et elä anna pajuu mut siit mun gerbut ainaki tykkää ihan kauheesti ;) Eli siis pajuu voi antaa ihan ilman mitään ongelmii.. ;) Uunii vaa 220 asteesee vähäks aikaa ja polttamati koko taloonne :DD Ja saa gerbuille antaa marjoiki esim. Mansikkaa, mustikkaa, puolukka ei mee kauheen hyvi mut kaikki on erilaisii :D Ja siis noita kaikkii varmasti kypsii kirpeitäki marjoi voi antaa... Mut saattaa jostain tietyistä aineist mennä masu sekasi :(


    • Laavgerbiles

      WC- & Talouspeperirullat on meillä hyvin suosittui, jaja kaikki pahvilaatikot. Puuroa aion kokeilla meniskös pojilla, muuten, saako näkkäriä antaa? Pieninä paloina.Kesäisin tarjoan mustaviinimarjoja, ei mene. Pojat nirsoilevat ja haluavat vain kaikkein parasta. Mikä olisi oikein naminamia? Omenakaan ei mene. Eivät oikein välitä, tai porkkana palaset. Se on muuten mahtavaa menoa katsella kesäisin gerbiilien juoksua tarkkojen silmien alla, rajatulla alueella, lämpötilaksi katson aina vähintää 20.

    • gerbiilitonparhaita!

      Meillä ainakin maistuu porkkana ja salaatti :) jyrsittäväksi oon laittanu vessapaperirullia johon oon tehny aukkoja ja täyttänyt heinällä :)

    • Moi467

      Minä annoin pajua se jälkeen kun olin paistanut ja gerbut rakasti sitä

    • Anonyymi

      Hedelmissä on omaa sokerinsa niin hedelmiä ei saa antaa paljoa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1665
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      19
      1525
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      69
      1434
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      45
      1401
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      50
      1323
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1268
    7. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      9
      1147
    8. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1130
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1114
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1105
    Aihe