Metsästä pelloksi

...kotiäiti...

Vinkatkaa hiukan.Kiitos vastauksista!
Nuoripari olemme.Pieniä lapsia jne.Aueellamme huono tuo työtilanne.Etsimme sivutienestiä.Tyyliin marjaa kasvamaan sidukkatehtaalle.Minulla olisi tarkoitus jäädä lasten kanssa kotiin tekemään tuota osa-aikaisena työnä.Ei tarvitse tienata paljoa ja tukia emme aio hakea/vuokrailla mistään.
Mistä löytää ostajat?Miten vaikkapa mustaherukka/omena menee myyntiin ja kelle?
Entäpäs erikoistuotteet,kuten chilit jne?
Tukkuun?Mistä löydän kontaktin?
Pitääkö olla aina sama tasainen tuotanto?

Nyt on nelisen ha metsää,sekametsä-lehtotyyppinen,jossa savipohja-osa alueesta soistuvaa ja lampi,jossa suojelupäätös.
Olen ollut yhteydessä agriin,mutta ei sieltäkään nyt kamalasti kehtaa kysellä,kun homma on vasta suunnitteluasteella.Emme ole päässeet asiassa nyt parinvuoden aikana pitemmälle kuin polttopuiden teko ja käsipelillä kaivettua ojitusta...

Olen järkeillyt että tuon puun hinta on paras,jos sen jaksaa työstää klapeiksi.
Onko kukaan tehnyt ko tyyppistä savottaa ostototyönä?
Kannattaako metsurin palkkaus?Vuokrakoneet?
Laskeskelin noita kuutioita ja polttopuun myynnillä etelään saataisiin katettua ainakin jotain kustannuksia silloin tällöin.

Mitenkäs tuo pellon raivaus nyt käytännössä sujuu?
ja paljonko se maksaa/kuka sitä tekee?
Auttakaa ystävällisesti ummikkoa asiassa.
Meilläpäin ei saa peltoa edes vuokralle eikä sitä ole myynnissäkään.
Pakko siis tehdä itse.Agrin mukaan asiassa ei ole ongelmaa,muuta kuin tekemään.
Miten kannoista pääsee eroon ja kuka ne kaivaa pois?
Onko latvat ja kannot sitten helppoa myydä hakkeeksi?


Eli mitenkäs asiassa siis toimitaan?
Metsästä pelloksi ja sivutoimista klapin myyntiä...mistä aloitetaan?

22

5411

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Menee vain

      Työkkäriin työnhakijaksi.

    • Jykävaa

      Itse tuossa tilanteessa lähtisin tuolle erikoistuotelinjalle chilit yms. josta mainitsit. Siitä saisi varmasti työmäärään nähden paremmat tienistit kuin mainitsemistasi muista vaihtoehdoista. Nyt kun lähiruoka on in niin tukut ostavat kiljuen pieniäkin eriä. Ja sitäpaitsi se olisi sitä työtä mitä lastenhoidon lomassa pystyisit ehkä tekemään.

      • Harhaa vain

        on tuo lähiruoka-buumi. Taloudelliset reaaliteetit tulevat aika äkkiä vastaan ainakin tuolla kunnallisella puolella, jos sinne suurtalouksiin lähtee tarjoamaan. Samoin isoihin marketteihin pitää pystyä toimittamaan sellaisia määriä kerralla, että unohda koko juttu. Torikauppa taitaa olla ainut toimiva keino jolla jotain voi saada kaupaksi, mutta sielläkin pitää laatu olla niin priimaa että taitaa tuonti ajaa yli mennen, tullen ja palatessa.


      • niimpäniiin
        Harhaa vain kirjoitti:

        on tuo lähiruoka-buumi. Taloudelliset reaaliteetit tulevat aika äkkiä vastaan ainakin tuolla kunnallisella puolella, jos sinne suurtalouksiin lähtee tarjoamaan. Samoin isoihin marketteihin pitää pystyä toimittamaan sellaisia määriä kerralla, että unohda koko juttu. Torikauppa taitaa olla ainut toimiva keino jolla jotain voi saada kaupaksi, mutta sielläkin pitää laatu olla niin priimaa että taitaa tuonti ajaa yli mennen, tullen ja palatessa.

        Ei se ihan noinkaan ole, kuntien virkamiehet on vaan niin laiskoja, että ei viitti perehtyä tarjouslainsäädäntöön, hankinnoissa voidaan laittaa sellaisia vaatimuksia, joilla lähiruoka saa paremman aseman, eli ei tarvi edes samalla hintaa myydä kuin muiden suurten toimijoiden on myytävä.
        Toimitusmääärt voidaan myös sopia jo tarjousvaiheessa semmosiksi, että on mahdollista tulla mukaan toimituksiin.


    • metsästä pelloksi

      Meillä tuossa 3 ha raivio meneillään. Joten pieniä neuvoja: Ensin sahaatte puut vaikka talven aikana. Joku paikallinen motomies saa nopeimmin ja halvimmin urakan tehtyä. Puuthan voi myydä selluksi tai hakkeeksi, millainen kasvusto liekkin. Siitä saa jonkin verran alkupääomaa. Metsurin käyttö on periaatteessa kannattamatonta. Itse siivoatte moton jäljiltä loput polttopuiksi.
      Sitten paikallinen kaivurimies kaivamaan ojitusta ja samalla hän vetelee kannot kasoihin. Ojitus on tärkein pellon osana! Kaivurin tuntitaksa on täälläpäin 70-80 e. http://youtu.be/CJmBmAcBqDE
      Meillä raivio lepää tässä vaiheessa 2-3 vuotta niin että kantokasa muhii eli lahoaa. Voi sen polttaakin, mutta voi olla naapurisovun takia hankalaa.
      Voihan ne kantokasat tietenkin ajaa johonkin nurkkaukseen, jos haluaa heti pellon käyttöön. Se vain lisää kustannuksia.(Kaivurityö ja kuormien ajo).
      No, muhineet kantokasat levitellään kaivurilla pellolle takaisin ja tilataan traktori ja suurtehojyrsin, joka laittaa kannot pikkupalasiksi. ja pelto alkaa olla viljelykuntoinen, mutta tosi hapnta että kalkkikuorman on tarpeen. Jyrsimen käyttö on noin 1000 e /ha. http://youtu.be/Yn4r68d2US0.

    • exkyseemä

      Pirttiviljelyä eli perhepäivähoitoo vaan.Antaa mettän kasvaa, harwennatte vaan joskus.

    • näin se on

      Laita mehiläisiä, ne voi lentää muidenkin mailla ...
      Mehiläiset on myös hyviä pölyttäjiä, jos meinaat marjoja viljellä, niin hyvä pölytys moninkertaistaa sadon.

      • Kokenut tämänkin

        Ja sitten kun luulet pääseväsi tienestiin hunajalla varroa levittää viiruksen mehiläisiin ja tuhoaa kaiken.


      • näin se on
        Kokenut tämänkin kirjoitti:

        Ja sitten kun luulet pääseväsi tienestiin hunajalla varroa levittää viiruksen mehiläisiin ja tuhoaa kaiken.

        Kaikilla eläimillä on loisia ja tauteja, samoin on myös kasveilla, niiden kanssa on vain opittava tulemaan toimeen.

        Itsellä on ollut mehiläisiä myös, hyvä homma pienimuotoisena esim. noin 10 pesän kanssa, kun homma paisuu suuremmaksi niin hunajaa tulee niin paljon, että vaikea myydä itse suoraan ja jos myy hunajaosuuskunnalle tai jollekkin muulle välittäjälle, niin hinta putoaa aika alas.

        En siis heittänyt tätä vitsinä, pienelle marja-tilalle voi mehiläiset olla ihan hyvä vaihtoehto. Saa myytävää hunajaa ja marjoista paremman sadon.


      • Hunajakarhut
        näin se on kirjoitti:

        Kaikilla eläimillä on loisia ja tauteja, samoin on myös kasveilla, niiden kanssa on vain opittava tulemaan toimeen.

        Itsellä on ollut mehiläisiä myös, hyvä homma pienimuotoisena esim. noin 10 pesän kanssa, kun homma paisuu suuremmaksi niin hunajaa tulee niin paljon, että vaikea myydä itse suoraan ja jos myy hunajaosuuskunnalle tai jollekkin muulle välittäjälle, niin hinta putoaa aika alas.

        En siis heittänyt tätä vitsinä, pienelle marja-tilalle voi mehiläiset olla ihan hyvä vaihtoehto. Saa myytävää hunajaa ja marjoista paremman sadon.

        Jättäisin nuo mehiläiset ammattilaisen hoitoon ja keskittyisin olennaiseen eli siihen viljelyyn. Mehiläisten hoito:kevät,kesä ja syksy menee työlääksi.


      • näin se on
        Hunajakarhut kirjoitti:

        Jättäisin nuo mehiläiset ammattilaisen hoitoon ja keskittyisin olennaiseen eli siihen viljelyyn. Mehiläisten hoito:kevät,kesä ja syksy menee työlääksi.

        No empä tiedä, yksi pesä tuottaa noin 2500 euroa vuodessa liikevaihtoa hunajana suoramyynnissä, eli melkein saman kuin lehmä, investoinnit ja työmäärä on muutama prosentti siitä, mitä maksaa lehmän parsipaikka ja mitä se vaatii työtä.

        Mehiläiset "nukkuu" pesässä kahdeksan kuukautta, eli koko talven.
        Oikeasti ne ei nuku vaan on semmosessa pallossa, jossa pysyvät lämpiminä.


      • Mehiläisfeikki
        näin se on kirjoitti:

        No empä tiedä, yksi pesä tuottaa noin 2500 euroa vuodessa liikevaihtoa hunajana suoramyynnissä, eli melkein saman kuin lehmä, investoinnit ja työmäärä on muutama prosentti siitä, mitä maksaa lehmän parsipaikka ja mitä se vaatii työtä.

        Mehiläiset "nukkuu" pesässä kahdeksan kuukautta, eli koko talven.
        Oikeasti ne ei nuku vaan on semmosessa pallossa, jossa pysyvät lämpiminä.

        2500 euroa mehiläispesästä vuodessa ? ? Tämä kommentti oli feikki tai siinä oli kirjoitusvirhe. 8kg keskisatona sain Kainuussa tänä kesänä. Myin n.17euroa/ kg pakattuna 450g purkkeihin. Hunajan myyntiä ja satoa pitäisi tarkastella 3-5vuoden toleranssilla kun puhutaan alan kannattavuudesta suurten satovaihtelujen takia. 10-15 pesää voi tuottaa tuon 2500 euroa kohtalaisena kesänä.


      • näin se on
        Mehiläisfeikki kirjoitti:

        2500 euroa mehiläispesästä vuodessa ? ? Tämä kommentti oli feikki tai siinä oli kirjoitusvirhe. 8kg keskisatona sain Kainuussa tänä kesänä. Myin n.17euroa/ kg pakattuna 450g purkkeihin. Hunajan myyntiä ja satoa pitäisi tarkastella 3-5vuoden toleranssilla kun puhutaan alan kannattavuudesta suurten satovaihtelujen takia. 10-15 pesää voi tuottaa tuon 2500 euroa kohtalaisena kesänä.

        Ompa tosi huono kesä siellä teilläpäin.
        En ole koskaan kuullut noin huonosta keskisadosta, eikä itelle ole semmosta sattunut koskaan kohdalle.
        Ei mulla enää ole pesiä, mutta yli kymmenen vuotta sitä harrastin, keskisadot oli huomattavasti ylempänä, vaikka pohjoisempana olenkin, täällä perämeren rannalla.


      • Ei hyvä pisnes
        näin se on kirjoitti:

        Ompa tosi huono kesä siellä teilläpäin.
        En ole koskaan kuullut noin huonosta keskisadosta, eikä itelle ole semmosta sattunut koskaan kohdalle.
        Ei mulla enää ole pesiä, mutta yli kymmenen vuotta sitä harrastin, keskisadot oli huomattavasti ylempänä, vaikka pohjoisempana olenkin, täällä perämeren rannalla.

        Yksi hyvä hunaja vuosi ja kymmenen huonoa perään. Viisas jos olisi niin jemmaisi vaikka pakastimeen hyvän kesän satoa ja laskisi markkinoille esim.juuri nyt niin pärjäisi mutta kun sähkökin maksaa. Pakastin vie vuosien mittaan tuotot mennessään.


      • näin se on
        Ei hyvä pisnes kirjoitti:

        Yksi hyvä hunaja vuosi ja kymmenen huonoa perään. Viisas jos olisi niin jemmaisi vaikka pakastimeen hyvän kesän satoa ja laskisi markkinoille esim.juuri nyt niin pärjäisi mutta kun sähkökin maksaa. Pakastin vie vuosien mittaan tuotot mennessään.

        Musta tuntuu, että et ole oikeastaan koskaan tainnut kiinnostua koko hommasta, silloin kun mulla oli pesiä, niin kyllä sitä hunajaa tuli joka kesä, kertyaakaan en jäänyt niin vähälle, etteikö kulujen jälkeen jotain olisi jäänyt.
        Pesiä nyt ei ollut kovin paljoa ja kotoa myin kaiken mitä se tuotti, eli pesiä oli 4-5 kpl ja kaiken sain myytyä kotoa mitä hunajaa tuli.

        Paras sivubisnes, mitä mulla on ollut, ainoa huono juttu, että olen vähän allerginen niille ja siksi ei oikein viitti enää harrastella ....


      • Voi hitsi voi hitsinhits
        näin se on kirjoitti:

        Musta tuntuu, että et ole oikeastaan koskaan tainnut kiinnostua koko hommasta, silloin kun mulla oli pesiä, niin kyllä sitä hunajaa tuli joka kesä, kertyaakaan en jäänyt niin vähälle, etteikö kulujen jälkeen jotain olisi jäänyt.
        Pesiä nyt ei ollut kovin paljoa ja kotoa myin kaiken mitä se tuotti, eli pesiä oli 4-5 kpl ja kaiken sain myytyä kotoa mitä hunajaa tuli.

        Paras sivubisnes, mitä mulla on ollut, ainoa huono juttu, että olen vähän allerginen niille ja siksi ei oikein viitti enää harrastella ....

        Miten oikeasti siitä pitää olla kiinnostunut? Mulla on yli 10pesää ollu aina. Nyt oli toinen sadekesä tällä seudulla. Katovuosi mikä katovuosi.


      • Mesiheikki
        Mehiläisfeikki kirjoitti:

        2500 euroa mehiläispesästä vuodessa ? ? Tämä kommentti oli feikki tai siinä oli kirjoitusvirhe. 8kg keskisatona sain Kainuussa tänä kesänä. Myin n.17euroa/ kg pakattuna 450g purkkeihin. Hunajan myyntiä ja satoa pitäisi tarkastella 3-5vuoden toleranssilla kun puhutaan alan kannattavuudesta suurten satovaihtelujen takia. 10-15 pesää voi tuottaa tuon 2500 euroa kohtalaisena kesänä.

        Meillä maksaa kaupassa ulkomainen hunaja 3 euroa ja kotimainen 5 euroa, että kyllä siinä hyvän tilin tekee ihan joka vuosi, jos vaan mehiläiset saa hereille talven jäljiltä.


      • Alaa seurannut
        Mesiheikki kirjoitti:

        Meillä maksaa kaupassa ulkomainen hunaja 3 euroa ja kotimainen 5 euroa, että kyllä siinä hyvän tilin tekee ihan joka vuosi, jos vaan mehiläiset saa hereille talven jäljiltä.

        En ole vielä yhtään äveriästä "mesi-heikkiä" tavannut, joka olisi hunajalla tehnyt kunnon tiliä ja olen sentään nähnyt tätä ampiasporukkaa aika paljon. Enempi semmoisia elämäntapaintiaaneja, jos suoraan sanon kaikella kunnioituksella toki.
        Isommassa mitassa moni tuottaa bulkkitavaraa suurimman osan H***ja yhtymälle, eikä tee sillä tiliä, kotoa suoramyynnistä myydyt hunajat menee sosiaalisen tapahtuman merkeissä ja markinoilla kiertäminen syö miestä rotan lailla, sekä autoa ja renkaita.
        Suuremmassa mitassa tulee pesien valmistus talven aikana kyseeseen, joka on oma juttunsa. Pesien valmistuksella voi toki paikata taloutta, mutta monta työvaihetta on pesien teossakin, pöytäsirkkeli, oikohöylä, tasohöylä, jyrsinkone ja sinkkauskone, lisäksi naulaimet ja kompressoria, katojen ja listojen taivutusta alihankintana, ellei omia koneita niihinkin hommiin... Sinänsä simppeliä puusepäntyötä.


      • sanon vaan
        Alaa seurannut kirjoitti:

        En ole vielä yhtään äveriästä "mesi-heikkiä" tavannut, joka olisi hunajalla tehnyt kunnon tiliä ja olen sentään nähnyt tätä ampiasporukkaa aika paljon. Enempi semmoisia elämäntapaintiaaneja, jos suoraan sanon kaikella kunnioituksella toki.
        Isommassa mitassa moni tuottaa bulkkitavaraa suurimman osan H***ja yhtymälle, eikä tee sillä tiliä, kotoa suoramyynnistä myydyt hunajat menee sosiaalisen tapahtuman merkeissä ja markinoilla kiertäminen syö miestä rotan lailla, sekä autoa ja renkaita.
        Suuremmassa mitassa tulee pesien valmistus talven aikana kyseeseen, joka on oma juttunsa. Pesien valmistuksella voi toki paikata taloutta, mutta monta työvaihetta on pesien teossakin, pöytäsirkkeli, oikohöylä, tasohöylä, jyrsinkone ja sinkkauskone, lisäksi naulaimet ja kompressoria, katojen ja listojen taivutusta alihankintana, ellei omia koneita niihinkin hommiin... Sinänsä simppeliä puusepäntyötä.

        Hunaja on niitä tuotteita, jotka kannattaa parhaiten sivutoimisena.

        Vähän niin kuin viljakin, parhaiten pärjää se, joka tekee talvet muita töitä.


    • Aika hukassa ootte

      Huhhuh! Neljä hehtaaria metsää ja oliko mitään muuta? Kannattaa miettiä tarkkaan mihin sopaan lusikkansa laittaa. Lähiruokaa, no joo. Itse viljelin palkohernettä kymmenisen vuotta marketteihin, olihan siinä työsarkaa ja joskus tuli rahaakin, lisäksi työllistin paikallisia nuoria ja ulkomaalaisiakin. Markkinat on kuitenkin rajalliset monelle tuoreelle tuotteelle ja pitää rakentaa varstoja, kylmätilaa jne. Suuria investointeja. Marjaa saa viljellä ilmaiseksi bulkkitavarana tehtaille. Paremmalle tilille pääsee poimimalla luonnonmarjoja halpahallista ostetulla poimurilla ja muoviastioihin.

      No, se polttopuubisnes, motolla kannattaa puittaa puut ja ajattaa ne kasaan pihalle samalla urakoitsijalla. Klapikoneet maksaa ja varmin tapa maksaa koneet, on pitää ne jatkuvasti toiminnassa, eli joku virolainen tai venäläinen käyttämään sitä klapikonetta, kun omat puut loppuu, niin ostaen kuitupuuta. Betoniverkosta häkkejä trukinlavojen päälle ja luonto hoitaa kuivatuksen. Halpoja katoksia voi rakennella niiden klapien suojaksi, kerrostalojen parvekkeita saa rahdin maksamalla, niistä saa hyviä seinämiä rakennelmiin ja halvalla etukuormaintraktorinräpsällä klapien käsittely ja mittaus käy hyvin.

      Pellonraivaus on periatteessa helppoa hommaa, kaivurilla kannot irti ja karheelle. Itse ostin halvan kaivinkoneen ja tein siihen kantokoukun, sillä nousi kannot ylös karheelle. Ostin tavallisen peltojyrsimen traktorin perään ja jyrsin pellon sillä viljelykuntoon. Kantokarheet ajettiin parin vuoden päästä polttoon ja karheenpohjat tasattiin. Sajaojitin itse auralla "malli pirttinen" koko raivion. Periaatteessa halpaa peltoa, sain kaikki eu-tuet siihen, kun oli en verran aikaa viljelyksessä, että tukioikeudet tulivat. Ilman tukioikeuksia huonoa hanketta, ellei saa vuokratuksi ihan heittiöpeltoa jostain huitsin nevadasta ilmaiseksi , josta kuittaa vaan tuet ja pitää lhp:na. Nää viljelyt kun perustuu käytännössä näihin tukiin, ei juuri tahdo löytyä kasvia, joka antaisi katetta ilman tukia.

      Eniten suosittelisin teille jotain etätyötä kotona tehtäväksi. Niitäkin löytyy monenlaisia, ihan rehellisiä hommia. Meillä emäntä tekee etätyötä valtiolle kotosalla, muutamia työpäiviä pitää olla kaupungissa ja joitakin koulutuspäiviä vuodessa, muuten homma ihan kotona. Sopii hyvin meille, kun pieniä lapsia.

    • Sitä vaan

      Että eikö ne kannata myydä pystykauppana metsäyhtiölle ja niin että keräävät kannotkin pois,sehän on jo melkein valmista peltoa sen jälkeen.

    • Kiinnostaisi tietää

      Kiinnostaisi tietää, että mitä ketjun aloittajat ovat tehneet tilanteen eteen, onko peltoa raivattu ja klapeja tehty myyntiin, hunajaa myyty?
      Aikaa on sentään kulunut jo reilut kaksi vuotta tämän ketjun aloituksesta, joten jos jotain on tehty, niin pitäisi olla jo tapahtunutkin melkoisesti, lapset ainakain kasvaneet.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      226
      3505
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2191
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2081
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1965
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      83
      1640
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1371
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1271
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1267
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe