Älkää koskeko aspartaamiin!

Olli

Käytin pari vuotta aspartaamituotteita (lähinnä light limuja, mutta myös muita) päivittäin. Vähitellen aloin huomaamaan oireita kuten jatkuvaa väsymystä, ärtynyttä oloa, unihäiriöitä, verta ulosteessa, sydämen pulssin nousua ja pientä jatkuvaa sydänkipua. Kävin lääkärissä ja verikokeissa, mutta mitään epänormaalia ei havaittu. Vasta kun ensin vähensin light-tuotteita ja sen jälkeen lopetin käytön kokonaan, oireet ovat jo aika pitkälti hävinneet. Myös vähän aikaa sitten huomattiin, että maksa-arvoni ovat lievästi koholla. Mitään muuta selitystä maksa-arvojen kohoamiselle en keksi kuin aspartaami, koska alkoholia käytän erittäin vähän. Haluan tämän kertoa sen takia, etteivät muut ihmiset joutuisi kokemaan samaa tuskaa mitä itse koin oireiden takia tietämättä mikä ne aiheuttaa. En suosittele aspartaami-tuotteita kenellekään edes satunnaisesti käytettynä. Oireet eivät tule ensimmäisten käyttökertojen jälkeen, vaan vasta pidemmän ajanjakson jälkeen. Jos käytät aspartaamia, katso seuraavasta listasta kärsitkö siinä mainituista oireista:

http://www.holisticmed.com/aspartame/suffer.faq

34

20199

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kysynpä vaan

      "Kävin lääkärissä ja verikokeissa, mutta mitään epänormaalia ei havaittu"
      - kumma juttu, jos toi aspartaamista johtui eikä lääkäri löytänyt mitään? onhan A kuitenkin elimistölle vieras aine...

      "Mitään muuta selitystä maksa-arvojen kohoamiselle en keksi kuin aspartaami, koska alkoholia käytän erittäin vähän."
      - niin, SINÄ et keksi. Mikset suoraan kysy lääkäriltä että voiko johtua aspartaamista, olisit saanut hieman uskottavamman viestin aikaan. Otitko huomioon että myös tietyt lääkkeet ym voivat kohottaa maksa-arvoja.

      • Olli

        "- kumma juttu, jos toi aspartaamista johtui eikä lääkäri löytänyt mitään? onhan A kuitenkin elimistölle vieras aine... "

        Siis tää aspartaami ei näkynyt muissa veriarvoissa mitä otettiin. Käsittääkseni elimistölle vieraat aineet jäävät juuri maksaan tms.

        "- niin, SINÄ et keksi. Mikset suoraan kysy lääkäriltä että voiko johtua aspartaamista, olisit saanut hieman uskottavamman viestin aikaan. Otitko huomioon että myös tietyt lääkkeet ym voivat kohottaa maksa-arvoja."

        En käytä mitään lääkkeitä. Lääkäri ei osannut sanoa maksa-arvojen kohoamiseen muita syitä kuin alkoholi ja lääkkeet tai maksasairaus, mutta mun kohdalla ei ole kyse mistään näistä. Lääkärin kanssa oli puhetta aspartaamista, mutta ei hänellä ollut ilmeisesti paljonkaan tietoa asiasta. Kuitenkin hänen lähettämässään meilissä hän kertoo mahdollisista haitoista:

        "Varastoitumisesta ja metaboliasta ei minulla ole tietoa. Kroonisessa käytössä haittavaikutukset voivat olla neurologisia, käyttäytymishäiritöt, unettomuus, ärtyisyys, ahdistuneisuus ovat mahdollisia vaikutuksia. Aspartaami ilmeisesti vaikuttaa elimistön serotoniini ja katekolamiiniaineenvaihduntaan."


      • aspartaami
        Olli kirjoitti:

        "- kumma juttu, jos toi aspartaamista johtui eikä lääkäri löytänyt mitään? onhan A kuitenkin elimistölle vieras aine... "

        Siis tää aspartaami ei näkynyt muissa veriarvoissa mitä otettiin. Käsittääkseni elimistölle vieraat aineet jäävät juuri maksaan tms.

        "- niin, SINÄ et keksi. Mikset suoraan kysy lääkäriltä että voiko johtua aspartaamista, olisit saanut hieman uskottavamman viestin aikaan. Otitko huomioon että myös tietyt lääkkeet ym voivat kohottaa maksa-arvoja."

        En käytä mitään lääkkeitä. Lääkäri ei osannut sanoa maksa-arvojen kohoamiseen muita syitä kuin alkoholi ja lääkkeet tai maksasairaus, mutta mun kohdalla ei ole kyse mistään näistä. Lääkärin kanssa oli puhetta aspartaamista, mutta ei hänellä ollut ilmeisesti paljonkaan tietoa asiasta. Kuitenkin hänen lähettämässään meilissä hän kertoo mahdollisista haitoista:

        "Varastoitumisesta ja metaboliasta ei minulla ole tietoa. Kroonisessa käytössä haittavaikutukset voivat olla neurologisia, käyttäytymishäiritöt, unettomuus, ärtyisyys, ahdistuneisuus ovat mahdollisia vaikutuksia. Aspartaami ilmeisesti vaikuttaa elimistön serotoniini ja katekolamiiniaineenvaihduntaan."

        Aspartaami muodostuu kahdesta aminohaposta, joita esiintyy myös lihassa, maidossa, vihanneksissa ja viljoissa. Olethan myös muistanut välttää näitä ruoka-aineita, että selviät hengissä varmasti.


      • lisäys
        aspartaami kirjoitti:

        Aspartaami muodostuu kahdesta aminohaposta, joita esiintyy myös lihassa, maidossa, vihanneksissa ja viljoissa. Olethan myös muistanut välttää näitä ruoka-aineita, että selviät hengissä varmasti.

        Lisäys vielä että näitä on myös DNA.ssa, muista poistattaa sekin paha itsestäsi että elät pitempään.


      • Olli
        lisäys kirjoitti:

        Lisäys vielä että näitä on myös DNA.ssa, muista poistattaa sekin paha itsestäsi että elät pitempään.

        Tämä ei ole mikään vitsi niinkuin tulkitsin vastauksestasi. Jokainen nauttikoon aspartaamia omalla vastuulla.


      • Siili
        aspartaami kirjoitti:

        Aspartaami muodostuu kahdesta aminohaposta, joita esiintyy myös lihassa, maidossa, vihanneksissa ja viljoissa. Olethan myös muistanut välttää näitä ruoka-aineita, että selviät hengissä varmasti.

        Selittääkäpä te, jotka puollatte aspartaamin käyttöä "luonnollisena", koska sitä on mm. lihassa ja maidossa, miksi saan tuskallisen kolmipäiväisen migreenikohtauksen aspartaamista? Kun en kuitenkaan saa sitä lihasta tai maidosta.

        Usein, kun synteettisiä lisäaineita valmistetaan, niissä se olennainen osa muistuttaa luonnollista molekyyliä, mutta muuten valmistuksessa on niinsanotusti hiukan oikaistu. Muuta selitystä en keksi sille, että juuri aspartaamille olen yliherkkä, vaikka voin huoletta syödä näiden aminohappojen luonnollisia lähteitä.

        Samoin saan invalidisoivan päänsärkykohtauksen myös synteettisestä natriumglutamaatista, vaikka myös natriumglutamaattia esiintyy luontaisesti elintarvikkeissa.

        Tällä en suinkaan tahdo sanoa, että aineiden käyttö on kiellettävä välittömästi, koska ne saavat pääni kipeäksi, vaan että jotakin elimistön kannalta olennaista eroa voi olla synteettisissä ja luontaisissa aineissa. Vai liekö sitten määrä?


      • Anonyymi
        Olli kirjoitti:

        Tämä ei ole mikään vitsi niinkuin tulkitsin vastauksestasi. Jokainen nauttikoon aspartaamia omalla vastuulla.

        Laitti limpparilla saa muurahaispesän asukit muuttamaan pois pesästään. Yksi pikkupullo jo riittää.


    • Jussi

      Aspartaamin tiedetään nopeuttavan aivosolujen tuhoutumista. Siksi en itse ole käyttänyt mitään aspartaamituotteita yli 10 vuoteen.

      • olli

        Olli sitä on ihan oikeasti lihassa ja viljassa esimerkiksi, oletko muistanut jättää myös nämä pois ruokavaliosta. Ja oletko poistanut sen aspartaamin itsestäsi?


      • jussi

        Vai oliko se 12 vuoteen? katos kun on päässy unohtumaan.


      • kysyjä
        jussi kirjoitti:

        Vai oliko se 12 vuoteen? katos kun on päässy unohtumaan.

        missäs sit sit on et tietää varoa.


    • aspartaami

      Miehelläni oli myös taannoin aika paljon näitä oireita (verta ulosteessa, väsymystä, ärtyneisyyttä jne). Olimme jo kokeilleet kaikkea etenkin tuon veren tulon takia (kyseessä ei siis olleet peräpukamat) kunnes mieheni luki jostain aspartamin vaikutuksista. Hän päätti kokeilla jättää aspartamin kokonaan pois ja niin loppui myös tuo oireilu. Mieheni on ammatiltaan lääkäri/farmakologi ja myös hänelle tämä tuli yllätyksenä. Asiaa lähemmin tutkittuaan hän kuitenkin sai selville että tällaiset oireet tosiaan ovat mahdollisia. Tosin oireet riippuvat ihan ihmisestä ja myös tietenkin siitä, kuinka paljon kukin aspartamia päivittäin käyttää. Joissain maissa aspartamin käyttö on jopa kokonaan kielletty sen haittavaikutusten takia ja jopa Pepsi valmistaa näitä maita varten erillistä Pepsi Light-juomaa (vrt. Suomessa Pepsi Max) jossa tuo aspartaami on korvattu muilla makeutusaineilla. En tosin tiedä voiko aspartami vaikuttaa ihan maksa-arvoihin saakka, mutta kaikkihan on mahdollista. Itse kyllä juon edelleenkin aspartamia sisältäviä juomia (kohtuudella tosin), sillä minkäänlaisia haittavaikutuksia ei minulla ole näkynyt.

    • Tanakka

      Itselläni ainakin lääkäri epäili ylipainoa eräiden kohonneiden maksa-arvojen syyksi. Kaikki tutkimukset tehtiin eikä syytä oikein löydetty. Sitten samainen lääkäri totesi, että maksa-arvot voivat olla eri ihmisillä erilaiset.

    • Joruba

      Olen diabeetikko ja turhia hiilihydraatteja välttääkseni en koskaan juo sokerillista vaan aina keinotekoisesti makeutettuja limuja (en kuitenkaan päivittäin). Itselläni en ole havainnut mitään outoja oireita, vaikka olen ollut dieettilimukuurilla viimeiset 8 vuotta. Diabeetikolle aspartaamista luopuminen voi olla aika kurja juttu, koska keinotekoiset makeutusaineet helpottavat herkutteluelämää aika tavalla.

      Aspartaami yms. keinotekoiset makeutusaineet eivät tietenkään ole mitään, mitä runsaita määriä kannattaisi nauttia, mutta eipä ole sokerikaan, joka näillä makeutusaineilla korvataan. Kohtuus kaikessa. Kukaan ei varmasti kuole, jos korvaa sokerilimunsa aspartaamiversiolla. Tietysti, jos ei kroppa moisia aineita kestä, on parempi jättää ne kokonaan väliin.

      • Happo

        Itse en ole diabeetikko, mutta joutunut muista terveydellisistä syistä jättämään sokerit melki täydellisesti pois ruokavaliostani, eikä elämä ilman ylenpalttista makeutta ole osoittautunut mahdottomaksi. Sopii siis kokeilla ihan oikeesti sitäkin. Kaikkeen tottuu. Ja kaikenlisäksi monet puhtaat makeuttamattomat ruoka-aineet alkaa maistuus suussa paremmilta, ja löytää ns uusia makuelämyksiä. Tämän lisäksi makeuttamattomuus sulkee pois keinotekoisten aineiden haittavaikutukset elimistössä (ja niitähän tutkitusti riittää!!) sekä liiallisen hiilihydraattien saannin.


    • jooh

      Ei kai sitä aspartaamia käytettäis jos se olisi niin vaarallista mitä te nyt kerrotte???!? Jos se tuhois aivosoluja niin ei kai sitä käytettäis sillon makeuttajana!

      • heh heh

        "Ei kai sitä aspartaamia käytettäis jos se olisi niin vaarallista mitä te nyt kerrotte???!? Jos se tuhois aivosoluja niin ei kai sitä käytettäis sillon makeuttajana!"

        Niinpä! Yhdeksän vuotta aspartaamituotteita - kohtuullisesti - käyttänyt diabeetikkotyttäreni kirjoitti viime keväänä ylioppilaaksi: 2 kpl L (pitkä matematiikka täydet pisteet), 2 kpl E (molemmat pisteen alle L), 2 kpl M (toinen kaksi pistettä alle E). Opiskelee nyt yliopistossa.

        Ei oikein näytä siltä, että aivosolut olisivat tuhoutuneet.

        Nuo aspartaamivaroitukset ovat yleensä peräisin amerikkalaisista huuhaa-piireistä, joilla on hyvin vähän ymmärrystä tieteellisen tutkimuksen suhteen, mutta sitäkin enemmän fanaattista suhtautumista milloin mitäkin asiaa vastaan (varsinkin sellaista, joka on heidän bisneksiään vähentävää). Sietäisi tutkia, mikä on amerikkalaisen sokeriteollisuuden suhde noihin aspartaamikauhu-uutisten levittäjiin!

        Lähdekritiikkiä ja tervettä järkeä, kiitos!


      • Happo
        heh heh kirjoitti:

        "Ei kai sitä aspartaamia käytettäis jos se olisi niin vaarallista mitä te nyt kerrotte???!? Jos se tuhois aivosoluja niin ei kai sitä käytettäis sillon makeuttajana!"

        Niinpä! Yhdeksän vuotta aspartaamituotteita - kohtuullisesti - käyttänyt diabeetikkotyttäreni kirjoitti viime keväänä ylioppilaaksi: 2 kpl L (pitkä matematiikka täydet pisteet), 2 kpl E (molemmat pisteen alle L), 2 kpl M (toinen kaksi pistettä alle E). Opiskelee nyt yliopistossa.

        Ei oikein näytä siltä, että aivosolut olisivat tuhoutuneet.

        Nuo aspartaamivaroitukset ovat yleensä peräisin amerikkalaisista huuhaa-piireistä, joilla on hyvin vähän ymmärrystä tieteellisen tutkimuksen suhteen, mutta sitäkin enemmän fanaattista suhtautumista milloin mitäkin asiaa vastaan (varsinkin sellaista, joka on heidän bisneksiään vähentävää). Sietäisi tutkia, mikä on amerikkalaisen sokeriteollisuuden suhde noihin aspartaamikauhu-uutisten levittäjiin!

        Lähdekritiikkiä ja tervettä järkeä, kiitos!

        muttakunmeitäihmisiäonniinerilaisia! Toisilla elimistö reagoi herkemmin, ja ihan oikeesti, mietitäänpäs asiaa ihan maalaisjärjellä: voiko mikään kemiallisesti valmistettu olla elimistölle puhtaasti vaaraton? Jatkuvasti uutisoidaan mm erilaisista lääkevalmisteista, jotka on kuitenkin kehitetty parantamaan ihmisessä jotain sairautta, ja jotka kuitenkin vedetään pois markkinoilta niiden vastikään todettujen terveyshaittojen takia.

        Kunhan pohdin...


      • netta

        alkoholikin tuhoaa aivosoluja, ja tupakka keuhkot ja verisuonet...Kyllä tässä maailmassa myrkkyjä löytyy, ihan laillisesti. Jokainen on vapaa päättämään mitä elimistöönsä nielee. Kai sen jo maalaisjärkikin sanoo että luontainen sokeri on parempi vaihtoehto elimistölle kuin keinotekoiset makeutusaineet. Tosin itse en juuri käytä sokeriakaan, enkä juo limuja, koska en niistä pidä.


    • vinkvink

      Voivat olla koholla monesta syystä...kannattasko tehdä hepatiitti testit?!

    • pongle

      Niin,aloin laiduttaa, jätin pois sokerit,vähensin
      rasvoja ja luovuin samalla roskaruuasta ja eines-
      tuotteista. Lisäsin toisaalta kahvin, mehujen ja kevytlimujen käyttöä. Kahviin lisäsin 7 palaa hermesetasta,noin 25 palaa/vrk, join usein rybs-mehuja ja kevytlimuja pari litraa/vrk. Siis tähän päivään asti vajaan vuoden verran.. Tuloksena ei mainittavaa painonlaskua, polvini- velvaivat pahentuneet,yleiskunto laskenut ja keho tuntuu ja näyttää turvonneelta. Nivelkipui- hin sain viime kesänä tulehduslääkettä, josta alkoi oudot reaktiot: makuaisti lähes katosi ,vatsakramppeja ja sydämen tykytystä.Lisäksi monet tutut hajut,mm tupakka ja pakokaasut, hajuvedet ym aiheuttivat etovan samankaltaisen hajuaistimuksen. Nyt tilanne on huipentunut siihen,että hiki haisee puutärpätille
      viime päivien erityisen runsaan makeitusaineiden käytön vuoksi,eli taitaapi olla jonkinasteinen fenyylialaniinin liikakertymää.. Eli lopetan kaiken makeutusaineiden käytön, mutta kuinkakohan nopeasti kroppa toipuu tästä ja voiko
      puhdistumisprosessia edesauttaa, paastoa vai mitä, onko kokemuksia..?

      • Anonyymi

        Tällä määrälla Aspartaania päivässä sun ei pitäis edes olla elossa. Kaikki LIGHT mehut ja limsat sisältävät makeutusaineita jotka ovat jopa 20 000 kertaa makeampia kuin sokeri ja lisäksi suuria määriä Aspartaania. Kukaan ei laihdu LIGHT juomilla. Kohtuus normaalisokerin kanssa ja liikkuminen on paras.
        Yks joka sai terveen Maksan, Haiman, Aineenvaihdunnan, Veren Sokeriarvot ja Unirytmin takaisin kun heitti kaikki kemiallisia makeutusaineita sisältävät mehut ja juomat roskapyttyyn.


      • Anonyymi

        Kukaan eo pysty juomaann kahvia jos laitaa 7 nappia hermesetasta ja miksi laittaisi, 1-2 riittää makeuttamaan, suurempi määrä saa keinotekoisen maun maistumaan aivan liikaa.

        Minulla on paino pysynyt kurissa, käytän kahvissa ja esim marjoissa makeutusainetta, mutta en aspartaamia ja limppareita en juo ollenkaan, niissä suositellut määrät ylittyy helposti enkä pidä makeutusaineiden mausta niin paljon että käyttäisin missään turhassa.

        Vaarallisinta kun jotkut käyttää paljon makeutusaineita, silti syövät liikaa ja ovat ylipainoisia.


    • Bounty

      Olen itse jättänyt aspartaamin käytön noin kaksi vuotta sitten luettuani lääkärin analyysin aineen haittavaikutuksista. Aspartaami kirjaimellisesti JÄÄ aivoihin. Siihen osaan joka toimii ihmisen muistina. Niille jotka haluavat ilveillä asisasta niin ihan vapaasti. Minä en kuitenkaan siihen myrkkyyn koske. Näyttämällä faktaa asiasta ystävilleni, ovat myös he jättäneet aineen käytön lähes kokonaan.

    • minä vain

      Onhan se totta, että kyseessä on keinotekoinen valmiste, MUTTA keinotekoisia valmisteita on lähes kaikissa elintarvikkeissa. Kysymys onkin kohtuudesta! Mikä tahansa aineosa saattaa olla elimistölle vaarallinen, jos sitä käyttää liikaa. Tuskin kohtuullisesta aspartaamin käytöstä haittaa ... jos nyt kerran kuussa juo light-limsaa! Tietysti ymmärrän, että toki olo on kurja jos sitä tosiaan vetää pari litraa päivässä -ei voi syyttää kuin itseään! Kai ne VAARALLISET aineet hyvin pian vedetään markkinoilta.

      • nelli

        no tottakai siitä on haittaa jos vetää 25 palaa päiväs muut makeutetut tuotteet. mut onhan kaikessa esim. säilöntäaineita tai muita lisäaineita. ihmiset kärsii ylipainosta, tupakoinnin aiheuttamista haittavaikutuksista, alkoholin haittavaikutuksista ym. itseaiheutetuista vaivoista. se aspartaamin kohtuukäyttö on kuitenkin puolet turvallisempaa kuin mikään edellämainituista vaivoista. et jos tupakoi, käyttää alkoholia ja on ylipainoinen ja voivottelee aspartaamista nii kannattaa miettii et mitä kannattais mieluumin korjata. mutta ihan samallatavalla kun joku ei voi syödä esim. äyriäisiä niin joku voi oireilla aspartaamista samalla tavalla. ja viel se et nykyäänhän joku amerikkalaistutkimus on sanonu et aurinkovoiteen käyttö on vaarallista. nykyäänhän kaikki suurinpiirtein on näiden tutkimusten mukaan vaarallista...


    • Juokaa Mehua

      Mountain Dew juomaa ei todellakaan kannata juoda eikä melekin mitään limuja joissa on aspartaamia, sulfaatteja, makeutusaineita, väriaineita, fosforihappoa, karamelliväriä jne... Kofeiinikin nostaa päänsärkyä ja ärtyneisyyttä. Kahvi sattaa olla vielä suurempaa myrkkyä.

      • asd1

        eli älä juo mitään, jos noin pelottaa. mtn dew on saatanan hyvää


      • tätämietin.

        kahvi ei ole myrkkyä, syöpälääkärikin sanoi, että kannattaa juoda paljon kahvia jos vain maha kestää. aspartaani on myrkkyä se voi tehdä aivoihin reikiä. tuttu kertoi että oli lukenut jonkun tutkinuksen siitä aiheesta. itse huomannut että mulle se aiheutti päänsärkyä. enkä käytä sitä sokeri hiukan terveellisempää, vaikka sekään ei terveellistä aiheuttaa tulehduksia. sitten toinen asia laitan sen tähän mukaan.

        luin tuolta hehdestä jostain laihduttavasta terveellisetä ateriasta ja siinä sanottiin että inkivääri vie näläntunnetta, mutta toisaalla olen lukenut, että anoretkikoille annetaan inkivääriä jossain nuodossa, kun se parantaa heidän ruokahaluaa.eli kahdenlaista tietoa siitä inkivääristä.


      • tätämietin.
        tätämietin. kirjoitti:

        kahvi ei ole myrkkyä, syöpälääkärikin sanoi, että kannattaa juoda paljon kahvia jos vain maha kestää. aspartaani on myrkkyä se voi tehdä aivoihin reikiä. tuttu kertoi että oli lukenut jonkun tutkinuksen siitä aiheesta. itse huomannut että mulle se aiheutti päänsärkyä. enkä käytä sitä sokeri hiukan terveellisempää, vaikka sekään ei terveellistä aiheuttaa tulehduksia. sitten toinen asia laitan sen tähän mukaan.

        luin tuolta hehdestä jostain laihduttavasta terveellisetä ateriasta ja siinä sanottiin että inkivääri vie näläntunnetta, mutta toisaalla olen lukenut, että anoretkikoille annetaan inkivääriä jossain nuodossa, kun se parantaa heidän ruokahaluaa.eli kahdenlaista tietoa siitä inkivääristä.

        Jatkoa: Korjaan tuota kohtaa, jossa kirjoitin että aspartaami tekee aivoihin reikiä. Se ei ollutkaan se juttu eli, ei tee reikiä aivoihin, mut mulle se aiheutti päänsärkyä. Vesi paras juoma.


    • 1+11

      Minä käytän näitä aspartaami-light-mehuja muurahaismyrkkyinä. Tehoaa. Tosin muurahaiset ovat ihan sekaisin pari viimeistä päivää.

    • lrjltjq

      Ihmiset ovat esimerkiksi vielä 1800-luvulla käyttäneet arsenikkimaalia ja väriä tapeteissa. Kukaan ei ymmärtänyt vuosikymmeniin, miksi alkoi sairastelu ja ennenaikaiset kuolemat. Samoin vielä 60-luvulla suihkutettiin DDT:tä lasten päähän jotta päästäisiin täistä. On tupakoitu vuosikymmenet ja vasta nyt ymmärretään tupakoinnin synkät seuraukset kun on kertynyt näyttöä.

      Erilaisten ei-luonnollisten aineiden ja elintarvikkeiden vaikutukset näkyvät vasta vuosikymmenten kuluessa. Ihmiset ovat koekaniineja. Eniten kauhistuttaa näiden synteettisten aineiden kumuloituvat vaikutukset. Miksi esimerkiksi hormoniperäiset syövät ovat räjähtäneet käsiin ja niitä on yhä nuoremmilla? Yksi syy voisi olla hormonaalisen ehkäisyn kumuloituvat vaikutukset. Lisäaineet ja synteettisesti valmistetut elintarvikkeet kumuloituvat samalla tavalla, kertyvät elimistöön ja siirtyvät myös jälkeläisille.

      Kenenkään meistä ei tarvitse syödä makeita ruokia. Diabeetikot ja kaikki muutkin ihmiset pärjäävät vallan hyvin ilman jos eivät halua tai voi syödä sokeria. Keinotekoiset makeutusaineet ovat täysin turhia ja takuulla haitallisia pidempään käytettynä. Elämässä on tehtävä valintoja, kaikkea ei voi saada. Tämä vain on todella kova oppi nykyajan kaikki mulle heti maailmassa.

    • aspartaamiUkko:-)

      Aspartaamilla makeutettu tiiviste mehu on parasta myrkkyä muurahaisille eikä silti myrkkyä muille... laitoin putellin funlightiä murkku yhteisöön ja nehän hävis kokonaan........ katotaan kuin kauvan on tyhjää enen seuraavaa yhteisöä?

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      14
      1412
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1285
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1182
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1072
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1026
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1015
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1003
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe