Saako rakentaa vaikka ei ole ammattilainen?

entiedä9684

Jos rakennuslupa teityn kokoiselle talousrakennukselle, saako sen aloittaa rakentamaan vaikka ei olisi ammattilainen? Miten se siinä lopputarkastuksessa ilmenee?

45

4465

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rk

      Laki ja rakentamismääräykset rajaa osan hommista vain valtuutetuille ammattilaisille, mutta likimain kaiken suorittavan työn voi tehdä ilman ammattipätevyyttäkin - eikä rakentaminen sinällään mitään salatiedettä ole. Huolellinen amatööri, jolla on yleisiä kädentaitoja tekee kyllä hyvää jälkeäkin, kunhan varaa riittävästi aikaa.
      Kannattaa etsiä omatoimirakentamiseen myönteisesti suhtautuva vastaava työnjohtaja (lakisääteinen ja pätevyyden tarkistaa rakennusvalvonta), joka sitten kertoo sinulle loput aiheesta...

    • N

      Sehän kannattaa mitä rakentaa.

      • N

        Korjaan legopalikoila.


    • gergesssg

      eipä ihme että tulee sutta ja sekundaa kun kaikki luulevat osaavansa rakentaa

      • mijkyuii,uymygfjtyhg

        kyllä eestiläiset ja venäläiset saa "rakentaa" ja suomalaiset korjaa perässä jälkiä.


      • rak.mies

        Rakennusmiehenä sanoisin, että kyllä osaavat. Lähinnä siinä pelätään raskasta työtä, jos tuntuu niin vaikealta. Miksi ei osaisi, kun minäkin osaan.


      • Hyvin - huono
        mijkyuii,uymygfjtyhg kirjoitti:

        kyllä eestiläiset ja venäläiset saa "rakentaa" ja suomalaiset korjaa perässä jälkiä.

        Hyvin sanottu ja näin se vaan on.

        Lisäisin vielä tuohon että kertarakentaminen ei riitä. Pitää välillä purkaa ja vaihtaa venäläisiä, eestiläisiä ja suomalaisia urakoitsijoita vuoron perään että saadaan kunnon sekametelisoppa ja kerralla kunnolla ja sutta tehdyksi. Sitten voidaan aloittaa kaikki uudestaan alusta.

        Mitä enemmän maksaa, sitä parempi. Laadulla ei ole mitään merkitystä, se on yliarvostettua. Tärkeintä on että rahaa saadaan palamaan kunnolla ja työllistävä vaikutus suomen, eestin ja venäjän suuntaan, unohtamatta kuluttajaviraston väkeä ja oikeuslaitosta joka tarvitsee myös töitä.

        Jos huono rakentaminen ja törkeä kusettaminen loppuu kokonaan, tuomarit ja kuluttajavirasto sekä rakennustarvikeliikkeiden toiminta voi loppua.

        Kattokaakin huijarit että rakennatte pas*kaa. Muuten hommat loppuu. Korjausjarakentaminen ja susirakentaminen on tämän päivän sana. Sillä pärjää heinosti.


      • 11+3
        Hyvin - huono kirjoitti:

        Hyvin sanottu ja näin se vaan on.

        Lisäisin vielä tuohon että kertarakentaminen ei riitä. Pitää välillä purkaa ja vaihtaa venäläisiä, eestiläisiä ja suomalaisia urakoitsijoita vuoron perään että saadaan kunnon sekametelisoppa ja kerralla kunnolla ja sutta tehdyksi. Sitten voidaan aloittaa kaikki uudestaan alusta.

        Mitä enemmän maksaa, sitä parempi. Laadulla ei ole mitään merkitystä, se on yliarvostettua. Tärkeintä on että rahaa saadaan palamaan kunnolla ja työllistävä vaikutus suomen, eestin ja venäjän suuntaan, unohtamatta kuluttajaviraston väkeä ja oikeuslaitosta joka tarvitsee myös töitä.

        Jos huono rakentaminen ja törkeä kusettaminen loppuu kokonaan, tuomarit ja kuluttajavirasto sekä rakennustarvikeliikkeiden toiminta voi loppua.

        Kattokaakin huijarit että rakennatte pas*kaa. Muuten hommat loppuu. Korjausjarakentaminen ja susirakentaminen on tämän päivän sana. Sillä pärjää heinosti.

        Olen minä nähnyt sellaisenkin työmaan, jossa virolainen porukka korjasi suomalaisen asennusporukan jälkiä...


    • mk

      Saat tehdä kaikkea kun on hyvät suunitelmat ja vatuuhekilä joka vastaa että asiat tehdään oikein. Ihmiset on peloteltu ettei saa tehdä mitään mutta esim. sähköhommia saa tehdä kun on vastuuhenkilö ja sähkösuunnitelma on hyväksytty niin saa tehdä kun vastuuhenkilä vastaa että tehdään oikein. Eihän sähköfirmoissakaa kaikilla tekijöillä' viranomeisten tentittyjä asennuslupia ole vaan vaikka pomolla on ja silloikin asentajat saavat sähköhommia tehdä.

      • klnklnknäplknä

        No siinä vasta Pelle(mk) kun tollaisia neuvoja antaa.
        Kyllä sähköhommia saa omakotitunaritkin tehdä mut kukaan järkevä luvat omaava sähkötyön johtaja ei niitä tule mittamaan ja nimeä paperiin laittamaan,en minä ainakaan.
        Ja sähkö firmoissa yleensä asentajat on sähköasentajia.ei maallikoita.
        Joten jos ei ole tietoa ni ei sit kannata täällä paljastaa.


      • mk
        klnklnknäplknä kirjoitti:

        No siinä vasta Pelle(mk) kun tollaisia neuvoja antaa.
        Kyllä sähköhommia saa omakotitunaritkin tehdä mut kukaan järkevä luvat omaava sähkötyön johtaja ei niitä tule mittamaan ja nimeä paperiin laittamaan,en minä ainakaan.
        Ja sähkö firmoissa yleensä asentajat on sähköasentajia.ei maallikoita.
        Joten jos ei ole tietoa ni ei sit kannata täällä paljastaa.

        Johtoja saa vetää kukatahnsa mutta jytkennät hoitaa alan ammattilainen jolla sähköalan koulutus.


      • 5+4
        mk kirjoitti:

        Johtoja saa vetää kukatahnsa mutta jytkennät hoitaa alan ammattilainen jolla sähköalan koulutus.

        Mitään sähkölaitteiston osaa ei saa "vetää" ilman ammattilaisen valvontaa ja hyväksyntää. Vohtojen vetäminenkin vaatii jonkin verran tietoa, että asennuksesta tulee turvallinen.


    • Mökin rakentaja

      Saat rakentaa kaiken itse, mutta ainakin sähkö- ja vesityöt kannattaa jälkikäteen tarkastuttaa ammattilaisella vakuutuksen vuoksi.

    • PV (RKM)

      Rakennusluvassa määritellään rakennustyön vastuullisten työnjohtajien (vastaava työnjohtaja, kvv-työnjohtaja jne.) tarve aina kohde kohtaisesti. Kun nämä henkilöt on rakennusvalvonnasa hyväksytty, voidaan työt aloittaa, kun aloitusilmoitus on rakennusvalvontaan tehty. Luvassa on muutoinkin määritelty, mitä toimia rakentamisessa edellytetään viranomaisten suuntaan mm. eri työvaiheiden katselmusten suhteen. Se, kuka rakennuksen lopulta rakentaa, ei ole merkitystä, kun sen toteutus tapahtuu rakennusvalvonnan hyväksymien suunnitelmien mukaisesti ja eri alojen (rak, lvi ja sähkö) vastuulliset työnjohtajat ovat allekirjoituksellaan vahvistaneet työt tarkastetuksi, eli hyväksytysti tehdyksi.

    • Heninen

      No siinä vasta Pelle(mk) kun tollaisia neuvoja antaa.
      Kyllä sähköhommia saa omakotitunaritkin tehdä mut kukaan järkevä luvat omaava sähkötyön johtaja ei niitä tule mittamaan ja nimeä paperiin laittamaan,en minä ainakaan.
      Ja sähkö firmoissa yleensä asentajat on sähköasentajia.ei maallikoita.
      Joten jos ei ole tietoa ni ei sit kannata täällä paljastaa.

      Ei sun tarvi nimee laittaakkaan, ethän osaa ees kirjoittaa Suomea.
      Duunari.
      Stubbe!

      • RO-RO

        Olen rakentanut Suomen suurimpiin kuuluvaan kaupunkiin omakotitalon tontin raivaamisesta valmiiksi asti tehden kaiken itse. Myös ne mystiset sähkötyöt on tullut itse tehtyä. Kunnan rakennustarkastaja on tehnyt tarvittavat tarkastukset. Missään vaiheessa ei ole tarvinnut esittää kenellekään ulkopuoliselle sähkösuunnitelmaa tai edes sähkötarkastuspöytäkirjaa. Sähkösuunnitelmaa ei tarvitae antaa hyväksyttäväksi rakennustarkastukseen missään vaiheessa. Ajattelöin teettää sähkötarkastuksen sähköalan urakoitsijalla, mutta kenelle sellaisen esittäisin?


      • nolla-nolla
        RO-RO kirjoitti:

        Olen rakentanut Suomen suurimpiin kuuluvaan kaupunkiin omakotitalon tontin raivaamisesta valmiiksi asti tehden kaiken itse. Myös ne mystiset sähkötyöt on tullut itse tehtyä. Kunnan rakennustarkastaja on tehnyt tarvittavat tarkastukset. Missään vaiheessa ei ole tarvinnut esittää kenellekään ulkopuoliselle sähkösuunnitelmaa tai edes sähkötarkastuspöytäkirjaa. Sähkösuunnitelmaa ei tarvitae antaa hyväksyttäväksi rakennustarkastukseen missään vaiheessa. Ajattelöin teettää sähkötarkastuksen sähköalan urakoitsijalla, mutta kenelle sellaisen esittäisin?

        nythän sää puhut hoopoja!


      • ei vara jne...
        nolla-nolla kirjoitti:

        nythän sää puhut hoopoja!

        Sähkötarkastuspöytäkirja tulee esittää vakuutustutkijalle palovahingon jälkeen tutkijan pyynnöstä. Arvaa saatko korvausrahasi jos pöytäkirja puuttuu.


      • Palossa palaneet
        ei vara jne... kirjoitti:

        Sähkötarkastuspöytäkirja tulee esittää vakuutustutkijalle palovahingon jälkeen tutkijan pyynnöstä. Arvaa saatko korvausrahasi jos pöytäkirja puuttuu.

        Kun talo on palanut, on todennäköisesti myös sähkötarkastuspöytäkirja palanut


      • s s
        Palossa palaneet kirjoitti:

        Kun talo on palanut, on todennäköisesti myös sähkötarkastuspöytäkirja palanut

        Pytäkirja arkistoidaan tiietenkin muualle.


    • K

      Kaikki sen minkä osaa,ja on luvan varaista

    • 17+3

      Käsittääkseni tarvitset vain tarkastukset rakennukselle monessa vaiheessa. Esimerkiksi jos rakennat kokonaan uutta taloa, niin tarvitset monessa kohdassa tarkastajan sähköjen varalle, siihen kannattaa tutustua tarkoin koska jos tarkastaja ei suostu tekemään papereita kun ei näe miten johdot on vedettä maanalla ja talossa, sinulle tulee purkuhommia.

      Mutta on paljon "maalikkotöitä" joita voit tehdä, mutta suosittelen lämpimästi tutustumaan ainakin eristämiseen todella tarkoin. Kyseessä on yleinen ongelma, että eristäminen tehdään heikkolaatuisesti ja löydät varmasti firmankin joka sen pystyy tunaroimaan. Jos olet perehtynyt rakentamiseen, niin miksi et saisi rakentaa :)

    • no siis

      Anteeks kun rupes naurattaan:))..Ystävä kallis tottakai sä voit rakentaa..toinen puuhastelee 2vko ja pyytää sitten ystävänsä kattoon luomustaan..kaikki on pelkkää kysymysmerkkiä ja supisevat keskenään.."kertoko masa kellekkään, että mitä sen pitäis esittää? Hieno se on ja kylläpäs sinä olet luova..sitten se tekele(mikä se sitten onkaan, koska sitä mietitään vielä tuhannen vuoden päästäkin) päätyy Guggenhaimin museon osastolle.. epämääräiset kyhäelmät ikinä...Lähimmäs arvannut voittaa matkan kuuhun:))))

    • Mosse 1500M

      Kannattaa ottaa oppia rakennusfirmojen ammattilaisilta - itse en esim. tiennyt, että eristysvillat kannattaa kastella ennen asentamista ja sen aikana...

    • köqedj+9

      Saako rakentaa vaikka ei ole ammattilainen?

      Saako rakastaa vaikka ei ole ammattilainen ?

      Keksi parempaa.....

      • kysyvä jne...

        Saako rakentaa vieraalle maalle toisten rahoilla ?
        ( Muutakin kuin tuulivoimalan )


    • Exbet

      Toivottavasti otat asioista selvää muutakin kautta kun täältä...

      Kirjanpidonkin saa tehdä itse ja säästää kirjanpitäjän palkkiot...

      Autonkin voi korjata ja huoltaa itse ja säästää huoltokuluissa...

      Leivän voi leipoa itse, ja tehdä jätskin ja voin. Mitä vielä?

    • Järjettömästä

      Byrokratiasta rakentamisen alalla pitäisi päästä eroon,itselleen omaan käyttöön pitäis saada rakentaa lähes mitä vain ilman että siihen tarvitsee viranomaisen tulla kyyläämään.
      Pitäis ottaa käyttöön Ranskan malli ja romuttaa rakennus byrokratia.

    • 2 rakennettuna

      Maallikko saa tehdä valtaosan töistä itse, mutta ihan eri asia on sitten se, että kannattaako se. Jos et tiedä, että miten päin vasaraa pidetään kädestä, niin alussa menee useita tunteja jo siihen, että ostat tai vuokraat tarvittavia työkaluja, opettelet käyttämään tarvittavia laitteita ja ymmärrät, että mitä juttuja kannattaa tehdä käsin ja mitä koneella (vrt: käsin naulaaminen tai naulapyssy). Tätä monikaan ei tajua, jolloin järkevämpää olisi tehdä ansiotyötä sen sijaan, että tuhlaa aikaansa ja rahaansa ihan turhaan.

      Jos olet peukalo keskellä kämmentä, niin järkevämpää olisi toimia kirvesmiehen apulaisena ja hoitaa esim. tavarankuljetuksia, tilata tavaraa ajoissa, siivota työmaata, hakea konevuokraamosta koneita jne. Jonkun pitää tehdä nekin työt. Jos esimerkiksi tontti on ihan tyhjä, niin moni hommaa esim. asuntovaunun tai työmaakopin taukotilaksi, kuvien säilytyspaikaksi ja työkalujen säilytystä varten. Myös rakennusmateriaalia varten pitää olla säilytystila.

      Et kertonut aloitusviestissäsi edes sitä, että onko tarkoitus rakentaa pitkästä tavarasta ja mitä olet rakentamassa (omakotitalo, omakotitalon laajennus, kesämökki, leikkimökki, koirankoppi...). Ennen kuin voit aloittaa rakentamista, niin sinulla pitää olla asuinrakennusta varten rakennuslupa, läjä erilaisia piirrustuksia ja avata liittymiä (esim. tontille rakennusaikainen sähkö).

      Osa rakennusmateriaaleista kannattaa ostaa valmiina (esim. kattotuolit), koska ne eivät maksa paljon mitään ja niissäkin voi hyödyntää esim. sitä, että tilaa kattotuolit talvella ja toimitus vasta kevääksi.

      Jos palkkaat kirvesmiehen, jonka kanssa rakennat, niin häntä ei välttämättä tarvita sitten enää rakentamisen loppuvaiheessa, jos haluat säästää rahaa. Monihan ottaa talopaketinkin puolivalmiina siten, että talo on ulkoapäin valmis, mutta sisäpuolelta onkin vain väliseinien rungot valmiina. Silloin voi tehdä sitten eristykset, levytykset, kittaukset ja pintamateriaalien laitot itse.

      Yleensä vesieristystä ja putkitöitä ei kannata tehdä itse, koska vakuutusyhtiö ei yleensä korvaa vaurioita, jollei alan ammattilainen ole tehnyt niitä hyväksytysti. Tietysti kannattaa ottaa esim. vesieristyksestä valokuvia, jotta voi todistaa, miten se on tehty aikanaan.

      On vastuutonta sanoa, että sähkötyötkin voisi tehdä itse. Joka vuosi keskimäärin 2 ihmistä kuolee sähköonnettomuuksissa. Sähkötyötkin vaativat osaamista ja oikeat työkalut. Kunnon sähkösuunnitelmissa on oman perheen tarpeet huomioitu ja esim. sähköpääkeskus mitoitettu omiin (ja mielellään tuleviinkin) tarpeisiin. Väärin tehdyt sähkötyöt voivat aiheuttaa sinun tai käyttäjän kuoleman tai sytyttää talon tuleen. Sähkötöissäkin on aina vastuuhenkilö. En usko, että kukaan sähköurakointioikeudet omaava henkilö hyväksyisi sitä, että joku tee-se-itse rakentaja vetäisi piuhat ja kytkisi sähkökalusteet niin, että sähköinssi vain hyväksyisi viritelmät allekirjoituksellaan. Sähköpiuhoja voi vetää amatöörikin (jos osaa lukea sähkökuvia), mutta ammattilaisen pitää suorittaa sähkörasioiden jne kytkentä sekä keskuksen kytkentä.

      Sehän on hyvä asia, että meillä Suomessa rakentamista säätelee lait ja asetukset. Tuskinpa kukaan haluaisi villin lännen meininkiä, jossa naapuri rakentelee autotallejaan minun tonttini puolelle tai rakentaa esim. useiden metrien korkuisia aitoja pimentämään maisemia. Arvokkaat asuinalueet ovat nimenomaan niitä, joissa on yhtenäistä laadukasta rakennuskantaa. Sijainti ratkaisee toki, mutta myös rakennusten laadukkuus ja hyvinhoidetut piha-alueet.

      Jos rahaa ei ole nyt tarpeeksi, niin kannattaisikohan tehdä vielä töitä pari vuotta, suunnittella sinä aikana hyvin ja vertailla materiaaleja ja harkita sitä rakentamista sitten uudestaan, kun on saanut säästettyä rahaa vähän lisää. Yksi vaihtoehto on myös tyytyä hieman pienempään omakotitaloon, jolloin kuluja saa karsittua. Tiukan budjetin talossa voi esim. rakentaa ensiksi alakerran (esim. OH, keittiö, kph, s, khh, 1-2 mh) ja kun pääsee asumaan taloon, niin sen jälkeen aloittaa rakentamaan palkkarahoilla yläkertaa sitä mukaa, kun rakennus edistyy. Rakennustarkastus toki pitää sitten yläkertaan tehdä erikseen sen valmistuttua.

    • GGhhfa

      Vaikka kaikki mahdolliset instanssit tarkistavat talon virallisen puolen niin loppukädessä asunnon rakentaja vastaa kaikesta.

    • Mosse 1500M

      Aloituksessa kyllä luki: "Jos rakennuslupa teityn kokoiselle talousrakennukselle..."
      Ei liene kysymys asuintalosta silloin ; )

    • Sähköhärö

      Käsittääkseni saa kyllä rakentaa itse kaiken itse, en ole vielä laista löytänyt kohtaa, mikä estäisi mattimeikäläistä rakentamasta itse kunhan noudattaa lakia.... Rakentamismääräyskokoelmasta ei löydy mitään lakiin viittaavaa ammattitaidosta tms:

      http://www.ymparisto.fi/default.asp?contentid=412983&lan=FI

      Sisältää rakentamisen ja LVI- työt...

      Ainoat mitkä on lailla kielletty itse tekemästä on sähkötyöt, vrt sähkölaki:

      http://www.edilex.fi/content/tukes/fi/?open=OT1-5,OT2-1#OT2-1

      Sekä nykyään tarvitaan henkilökohtainen pätevyys lämpöpumppujen asennuksiin:

      http://www.tukes.fi/fi/Toimialat/Kylmalaiteliikkeet/

    • nm,khk,jh,jjjhjhfgjt

      Asialliseen kysymykseen on tullut kasapäin ihan outoja vastauksia! Lakipykäliä seuraten hommasta kuin hommasta saadaan varmasti vaikea.

      Mitenköhän ammattilaiset yleensä epäilevät kenenkään muun osaavan tehdä hommiaan? Melkein kaikki omakotiasujat osaavat tehdä esimerkiksi puuvajan tai autotallin (tiedän tosin omakohtaisesti muutaman nöösin, joilla on "peukalo keskellä kämmentä"), ilman kenenkään vahtimista vieressä!

      Ja miksi niitä työkaluja pitäisi alkaa lainata tai vuokrata, eikö kaikilla ole vuosien varrella kertynyt oma työkaluarsenaali?

    • kkkkkkkkk

      Rakenna vaan ilosin mielin purkaa sudet.

    • hartiapankkihakkuri

      Jos on aikaa rakentamiselle, on huolellinen luonne ja kädentaitoja riittää, niin ehdottomasti kannattaa tehdä mahdollisimman paljon itse poislukien tietyt sähkö- ja putkityöt. Itsetehtynä käytät aikaa sellaiseen tärkeään tekemiseen mihin ammattiurakoitsijoiden/alialialialiurajoitsijoilla ei tahdo oikein aika/motivaatio riittää.

    • näinseon...

      Ammattirakentajat tietää missä kohtaa voi fuskata ja nopeuttaa työn kulkua ilman että joutuu heti kiinni. Tavis/amatööri ei osaa/uskalla fuskata, ja näin rakennuksesta tulee parempi.

      • älknlkb

        Samoin itselleen tekevät ovat huolellisempia, monasti on tullut huomattua miten "ammattilainen" on hosumalla tehnyt sutta ja saa työllä ja tuskalla yrittää korjausta saada...


    • Sähköhärö

      Olisin halunnut jonkun tietävän vastaavan väitteeseeni että mattimeikäläinenkin saa tehdä rakennustöitä, viittasin lakiinkin, mikä ei itseasiassa sotke, vaan kertoo miten tehdä (myös ne putkityöt)....

      Tunnen useamman rakennuttajan (firman) jotka tekevät rakennustöitä, mutta verrataan hieman...

      Yksi lopetti peruskoulun jälkeen opiskelun, parin vuoden jälkeen rakensi itselleen omakotitalon ja perusti sen jälkeen firman ja rakentaa sen jälkeen muille (mikä on se ammatitaito ettei itse saisi rakentaa???)

      Yksi oli opiskelemassa muuhun alaan, mutta piti mennä isin firmaan rakentamaan ja tapahtui sukupolven vaihdos ja alkoi rakentamaan muille (edelleenkään ei kouluja...)

      Yksi oli opiskellut alaa, oli nöösipoikana ja nousi firmassa ja haki kontakteja ja loppujen lopuksi perusti oman firman jne...

      Opiskelleella on 2 firmaa konkurssissa...

      Isin perineellä on firma selvitystilassa

      Itseasiassa ainoa jolla näistä kolmesta rakennusfirma pyörii on peruskoulupohjalta aloitettu firma...

      Eli saa itse rakentaa, kunhan täyttää rakennusmääräykset...

      Ps. ammattilaiset niitä harvemmin täyttää, ei se laki, vaan se säästö.....

    • kirveenmies

      eikös jopa toimenpidelupaan vaadita aina suunnittelijan nimi, kokemus ja jopa TITTELI?

      joten saa rakentaa ja korjata kunhan on joku rakennustarkastajan hyvä kaveri jolle maksaa suunnittelusta, vaikka osaisi itsekin piirtää esimerkiksi haja-asutusalueella sijaitsevan mökin huoneiden muutokset

    • Tuore insinööri

      Sähkötöitä ei saa tehdä kuin alan ammattilainen, putkitöitä saa lain silmissä tehdä kuka vaan mutta veden eristämisessä pitää olla sertifikaatit kunnossa.
      Raksamiehillä taas ei ole koskaan ollutkaan muuta vaatimusta kuin että vasara pysyy kädessä.
      Jossain kohtaa oli puhetta että myös putkarin hommat tulisivat samalla tavoin säädellyiksi kuin sähköalakin mutta ehdotus on tainnut jo kaatua.

    • kjhj23

      Minä olen rakentanu Pisan tornin saatana! Vituiks meni, mutta repikää siitä, nynnyt!

    • Tuskaist itse tehden

      Saat 200 000 €.lla sähkölämmitteisen pienen valmistalon, jos huomioit ostaessasi myös sähkö- vesi- ja jätevesiliittymien sekä maanrakennustöiden ,aiheuttamat kulut samaan summaan. Ja tyydyt ihan peruskamaan kaikissa materiaaleissa. Itse rakentaen et osaa tehdä paljoakaan oikein nykymääräysten mukaan ( et osaa kirvesmiehen töitä ( et osaa tehdä edes mitoituksia kaikkiin mahdollisiin rakenteisiin (mitoitukset ovat perusta kaikelle muulle), et osaa käyttää tarkoituksenmukaisia nauloja, ruuveja yms. sellaisia eri kohteisiin, osaatko edes asentaa keittiön kaapistot oikein ja tukevasti?)), sähkötöitä et osaa, etkä saa tehdä, et osaa tehdä vedeneristyksiä (vaaditaan tekijältä sertifikaatit), et osaa tehdä laatoituksia, et osaa etkä pysty koneiden puuttumisen vuoksi tekemään maanrakennustöitä etkä saa tarvitsemiasi tarvikkeita niin halvalla kuin talotehtaat, joten tarvikkeesi maksavat paljon enemmän. Talosi suunnittelijat myös maksavat ja osaatko sitten lukea talonrakennuspiirustuksia? Tarvitset myös melkoisen arsenaalin rakennuskoneita ja laitteita, jos teet itse. Itse rakentaessa tulee suunnaton määrä rakennusjätettä, josta joudut jo rakennuslupaa hakiessa tekemään selvityksen, miten pääset siitä eroon. Ja se eroon pääseminen maksaa (auto- ja kuljettajakulut sekä jätemaksut nielevät melkoisen summan Jos käyt töissä, oma rakentamisesi kestää iät ja ajat, siis useita vuosia. Useita töitä et voi tehdä yksin, vaan tarvitset myös apumiehen. Tämän vuoden heinäkuun alusta alkaen joudut antamaan selostuksen tehdyistä töistä ja niiden palkoista verottajalle. Et voi siis pimeää työvoimaa hintaa tiputtamaan kovinkaan paljon. Pimeän työn laadusta et voi tietää mitään etukäteen, ellet tunne hyvin tekijää jo ennestään ( siis nimenomaan tunne työtapoja). Kun sinä rakennat, olet vastuussa kaikesta työstä, olipa se tehty hyvin tai huonosti. Valmistaloa hankkiessa, pitää varmistua että talon myyjä vastaa rakennuksesta kaikkineen ainakin 10v. Takuun voimassa olo riippuu kuitenkin siitä, onko ko. rakennusfirma sellainen että se on pystyssä vielä sen 10v., muutenhan takuulla ei ole virkaa.
      70- ja 80- luvulla itse- rakentamisessa vielä oli mieltä ja myydessä voi saada voittoakin, nyt on aivan toinen tilanne nykyisten rakennusmääräysten vuoksi.

    • sontilkainen

      Alkuperäiseen kysymykseen,että saako rakentaa? Kyllä saa!!! PASKAHYYSIN VOIT TEHDÄ VAIKKA IHAN OMASTA PÄÄSTÄSI JA ILMAN LUPIA!!!!!!!!!!!!!

    • Njet

      Pitää olla Fisen sivuilla sertifioitu rakentaja.

    • Bussikuski

      Tuusulassa yks mies on rakentanut taloa 16 vuotta eikä ole lähellekkään valmis. Ei edes puolivälissä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      214
      3419
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2171
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2071
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1955
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      75
      1617
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1371
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1271
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1257
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe