Paljonko sähkötyöt maksaa uuteen taloon?

Talonrakentaja 85

Paljonko on tullut maksamaan sähkötyöt uuteen omakotitaloon?Tehdään pieni vertailu,kertokaa asuma neliöt,autotallit sun muut kans,rakennusvuosi,rakennuspaikkakunta ja vähän minkätasoisella varustuksella on tehty esim.onko paljon spotteja ja onko kalusteet iha perus valkosia vaiko vaikka harmaita ja sen suuntaista olisi mielenkiintoista tietää missä hinnoissa liikutaan ympäri suomea?

28

5605

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Taneli

      Mikset itse laitta omia lukujasi?

    • 6

      Kovasta kilpailusta johtuen hinnat on pudonneet kipurajalle eli urakoitsijat elää pelkästään tarvikkeiden myyntivoitolla.

    • rr

      Mahdoton vertailu,ja en muutenkan kerro sulle mitään!

    • Tarkan markan mies

      Ihan perus sähkö koko talossa.
      Ja tuli maksamaan sen verran kuin mitä oli sovittu sähkötöistä.
      Ei enempää eikä sen vähempää.
      Ja sähköliittymä maksoi sen verran kuin mitä sähköyhtiö ilmoitti hinnastossaan.

      • Sähkäri2

        Johän on asiallisia vastauksia! Turussa 100-150€/m2 karkeasti. Kysy tarjouksia muutamasta firmasta. Vaatii hyvän sähkösuunnitelman, muuten menee arvailuksi ja lopuksi tappeluksi mitä kuului hintaan ja mitä ei.


      • 10
        Sähkäri2 kirjoitti:

        Johän on asiallisia vastauksia! Turussa 100-150€/m2 karkeasti. Kysy tarjouksia muutamasta firmasta. Vaatii hyvän sähkösuunnitelman, muuten menee arvailuksi ja lopuksi tappeluksi mitä kuului hintaan ja mitä ei.

        Jos sähkösuunnitelma on hyvä ja tarkka, niin tuleeko se rakentajalle edullisemmaksi? Luulisi kun jää noi tappelut ja arvailut pois.

        Mitä kaikkea yleensäkin kannattaisi sopimuksessa kertoa urakkarajoista?


    • Tommost...

      Sähkötyöt maalämpötaloon noin 100-130 euroa ra-neliö kehäkolmosen pohjoispuolella.

    • talonrakentaja3

      sähkömiehelle aikannaan 35 e tunti ja firmalle 350e tunteja tuli noin 8x 7 lauantaita.Itse vedin johdot ja lisäsin puuttuvat putkitukset,
      Kaapelit ja rasiat haettiin onnisen tukusta. hinta noin 4000-5000e

    • qazwaz

      Meille sähkötyöt maksoi noin 8000 ja naapurin prameampaan kämppään reilu 25 000 eukkaa. Toki olis varmaan selvinnyt alle 3-tonninkin, mutta olisi joutunut karsimaan sähköpisteissä ja mukavuudessa aika paljon.

      • jöörni

        Riippuu emännästä,vaikka osa luonnossa.


    • sdgdfhw

      Voe jestas. ei näitä voi vertailla "per-neliöhinta" tavalla.
      Käytännössä tarvitsee kalustelistan ja pohjapiirustuksen.
      Olen sanonut tämän aiemminkin, mutta tavalliselle oman talon rakentajalle paras tapa sähköurakkaan on unohtaa urakka. Tuntityö ja tarvikkee kate on paras ja halvin. Muutoksia kun tulee matkavarrella kuitenkin...

      • Uuri

        Mitäs arvon sähkärit ovat mieltä tästä - haluatteko tehdä urakalla vai tuntitöinä?


      • Raneton..
        Uuri kirjoitti:

        Mitäs arvon sähkärit ovat mieltä tästä - haluatteko tehdä urakalla vai tuntitöinä?

        Urakalla melkein aina, ei tartte tunneista riidellä ja saa ansionsa mukaisen palkan. Rane-hintoja on turha vertailla, kun sähköurakasta puhutaan. Työstä pitää saada kunnon palkka ja kunnon eläke joskus. Rane valittaa huonoa palkkaa ja mitätöntä eläkettä joskus tulevaisuudessa.


    • aika halpaa

      Lämmitysuunit joka huoneeseen hinta 2000 euroa/kpl, lisäksi piippu ja uunien perustukset. Kynttilät valaistukseen ja niille polttoalustat 25 euroa/ alusta. Siinä vertailua sähkötöiden hintaan.

    • Sunnish

      Tuntitöinä tulee halvemmaksi. Talosta riippumatta 100-150 tuntia töitä romut.

    • Ekoeläjä

      340m2 omakotitalooni sähkötyöt maksoivat 864€.
      Sähköistys toteutettiin telollisuuslogiikalla, jossa käyttöliittymänä 8 kosketusnäyttöistä käyttäjäpäätettä. Sama ohjausjärjestelmä hoitaa myös talon lämmitystä ja on liitetty sähköenergiaa myyvien yhtiöitten verkkoon. Järjestelmä valitsee automaattisesti kulloinkin halvimman sähkönmyyjän ja hoitaa sopimukset.
      Pihavalaistus toteutettu monimetalli valonheittimillä ja käytävät kylmäkatodilampuilla, nämä kuuluivat urakkahintaan.

      • qwqweqweqwqweweeqwe

        Kait siitä logiikasta on suoraan ohjaus ydinvoimalaan tai muuhun voimalaan ja antaa kulutustietoa ja ohjaa sen mukaisesti voimaloiden toimintaa.

        mulla on sellanen, tai sitte ei.


    • 14+19

      No uuteen omakotitaloon tein itse sähköt (sähköasentajan tutkinto on). Maksoi pari tonnia, tosin halvemmallakin olisin selvinnyt jos olisin nuukaillut mutta laitoin vähän extraa.

      Teetettynä ehkä 10 000e.

      • sisältyikö?

        Sisältyikö "pariin tonniin" myös kelpoisuustodistuksen ja varmennustarkastajan kustannukset?


    • 4+2

      Mitä sinä höriset.

      Mikä varmennustarkastaja?

      Tein kaikki itse, myös käyttöönottotarkastuksen. Omilla laitteilla ja omilla luvilla.
      Ja annan työlleni ikuisen takuun :)

      • oikea sähkäri

        Alan ammattilaisena varmasti tiedät, että kolmannen osapuolen varmennustarkastus pitää teettää 3kk sisällä sisäänmuutosta, mikäli sähköurakointi on tehty kelpoisuustodistuksella. Sitten taas S1- tai S2- luvilla ei tarvitse varmennustarkastuksia pienkohteisiin teettää.
        Itse sähköasentajan perustutkinto ei anna lupaa tehdä yhtikäs mitään.


      • Horisen?

        Mitä sinä horiset? Käyttöönottotarkastus pitääkin tehdä itse ja omilla (tai lainatuilla) laitteilla jos kelpoisuustodistuksella itselleen asentelee. Mutta nähtävästi sähkösi ovat laittomat ja en tiedä mikä tutkinto sinulla on jos et ole koskaan kuullut kelposuustodistuksesta, varmennustarkastukset etkä siitä, että sähköasentajan tutkinnolla ei saa "omilla luvilla" tehdä asennuksia.


    • 4+2

      No kun on urakointiluvat omasta takaa niin teen kaiken itse.

      • oikea sähkäri

        Se sähköasentajan perustutkinto ei ole sama asia kuin virallinen urakointilupa. Sinunlaiset pimeät sähköasentajat pitäisi saada pois alalta tekemästä vaarallisia asennuksia.


      • Hohhohhoo!

        Ai nyt jo urakointiluvatkin, mutta silti et tiedä mikä on varmennustarkastus? (Toki sitä ei tarvita jos on urakointiluvat, mutta kyllä jokainen urakointiluvat omaava tietää mikä se on.) Muutama viesti sitten oli vain "sähköasentajan tutkinto".


    • elfin

      www.elfin.fi ;)

    • 20+20

      Riippuu mitä laitetaan, ei vain talon neliöistä. Esim. pari autolämmitystolppaa voi maksaa yli tonnin eikä riipu itse talon neliöistä. Lattialämmityssysteemejäkin askaroidaan aika kauan ja osat maksavat monta kymppiä kpl. Tai haluatko esim. mahdollisuuden syöttää varavoimaa sähkökatkon aikana? Muutaman satasen maksaa sekin. Laitetaanko kauko-ohjattavat säätimet sälekaihtimille ja markiisille? Kuinka monta upotettavaa valaisinta laitetaan? Pakkohan ei ole laittaa kuin yksi kattorasia huoneeseen ja se on halpa silloin.

    • fggggggggggshtyhet5y

      Hanki sähkötarvikkeet vaikka Venäjältä niin säästät sievoisen summan...noin 50%. Ihan oikeasti.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      246
      3913
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2318
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2131
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      92
      2039
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      93
      1704
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1401
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1311
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1297
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      306
      1241
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe