Sudet

minäolenhuolissani

Onhan se totta että Suomen luontoon kuuluu susi, mutta jos susi tulee ihan kotiovelle asti raatelemaan koiran, niin sitten joku on pielessä. Kaikki ymmärtää, ettei kaikkia susia pitäisikään tappaa, vaan vähentää.

Itse asun Mynämäen Karjalassa joten tiedän hyvin mistä puhun. On tehty kanadalainen tutkimus, että jos susia on ollut asumispiirissä 7 vuotta niin tapahtuu joku iso onnettomuus. Täällä Mynämäellä ne ovat olleet ainakin sen verran. Juu, ei ole sataan vuoteen susi vienyt lasta, mutta vain siksi koska niitä ei ollut sillon. Vielä koittaa se päivä, kun susi vie lapsen ja sitten voivoitellaan. Haluatteko oikeasti tuota ? Odottaa siihen saakka, että noin oikeasti käy ? Susi tarkkailee ihmistä, ja jossain vaiheessa huomaa, että ihminen on hyvä saalistettava. Näin tapahtui Ruotsissa, haluatteko Suomeen saman ?

35

327

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • liikametsästys syynä

      Nyt alkaa se susikausi taas, kun sudet alkavat liikkua ihmisten ilmoille. Metsästys hävittää liian suuren osan susien lunnollisista saaliseläimistä, joten henkensä pitimiksi sudet joutuvat turvautumaan syksyn ja talven aikana kotieläimiin (:kin). Ilman liiallista metsästystä susilla ei olisi nälänhätää läheskään yhtä paljoa, eivätkä sudet aiheuttaisi niin paljoa kotieläinvahinkoja. Pahin kausi oli 1800-luvulla, jolloin sudet joutuivat turvautumaan ihmisiin saakka, koska kaikki riista oli aivan loppuun hävitetty ja sudet nälkäkuoleman partaalla. Metsästystä harrastavat susivihaajat ovat luonnosta erkaantuneita ja varmasti tyrmäävät tämän teorian. Luulisi heidän sopeutuneen elämn sovussa luonnon kanssa, mutta ei, vaan kaikista eläinlajeista on heidän mielestään jotain haittaa. Jos minun pihaani tulee susi, ajan sen pois, enkä juokse sisälle joka ilta, jolloin susi humaisi ajan myötä minun pelkäävän sitä.

      Vertaatko Ruotsin tarhasusitapausta villisusien käytökseen? Eihän siinä muta tapahtunut kuin että tarhasudet päättivät ottaa johdon käsiinsä laumansa ihmiseltä. Villisusien laumoihin eivät ihmiset kuulu. Koirienkin keskuudessa on mont kertaa tapahtunut samoin, eli ihminen joutunut niiden uhriksi, mutta ei se nälästä ole johtunut.

    • Lyijyä turkkiin

      Teoriasi PERSEES*TÄ!

      Jos susikannan annetaan kasvaa vapaasti niin jossakin vaiheessa susikanta ylittää riistakannan joten ilman harvennusta susikanta tulee jokatapauksessa tilanteeseen että ihmisen lemmikit ja mahdollisesti ihmiset ovat ruokalistalla.

      • edellinnnnenn

        Ihminen ei ole suden saaliseläin. 1800-luvulla ihminen hävitti metsästyksellä susien kaikki saalieläimet lähes kokonaan, jonka vuoksi sudet joutuivat turvautumaan epäluonnollisiin saalislajeihinsa aina ihmiseen saakka. Jostain luin, että silloin löydettiin valtavasti nälkään kuolleita susia.

        Sudet siirtyvät uusille alueille, kun ravinto käy vähiin. Jätä sinä vain koirasi vastuuttomasti ulos susien tarjottimelle, minä en pidä koiriani ulkona öisin, koska täällä alueella on susia, enkä koe kotiseutuani maaseuduksi ilman luontoa, eikä luontoa täällä ole ilman sutta. Enkä harrasta metsästystä, koska minulla on kanala ja lampaita. Lammasaidan ympärillä on sähköaita, jonka ansiosta yksikään lampaani ei ole vielä joutunut susien suuhun, vaikka lähistöni muita lammaskatraita sudet ovat raadelleet, mutta niissä ei ole aidassa tarpeeksi voimakasta sähköjännitettä. No okei, myönnän sen että tämä lammasaitajuttu oli isältäni lainattua, eli minulla ei ole lampaita, mutta isälläni on ja hänen lammasaitauksensa on pitänyt sudet loitolla. Kirjoitin isani faktaa omanani.

        Vain kerran susia on tullut takapihani takaiselle pellolle minun nähden. Silloin juoksin ulos ja ajoin ne vihaiseen sävyyn pois. En kesytä susia menemällä aina iltaisin sisälle susia piiloon, enkä ole opettanut lapsiani pelkäämään susia, vaan olemme kaikki iltaisinkin ulkona susista piittaamatta, vaikka niitä kulkee täällä paljon kenenkään huomaamatta. Tosin lapseni ovat muuttaneet jo pois kotoani, eli lainasin tässäkin hiukan menneisyyden tapahtumia, mutta sellaista se silloin oli, eli kukaan perheestäni ei ole pelännyt susia.

        Viihdyn luonnon keskellä, enkä ala synkentämään omaatuntoani sillä, että kavahdan luonnon alkuperäislajistoa. Metsästäjienkin olisi aika sopeutua elämään luonnon keskellä, eikä vain valittaa kaikista villieläimistä. Minkit, supit ym. vieraslajit tappakoot.


      • alkuperänekirjottaja
        edellinnnnenn kirjoitti:

        Ihminen ei ole suden saaliseläin. 1800-luvulla ihminen hävitti metsästyksellä susien kaikki saalieläimet lähes kokonaan, jonka vuoksi sudet joutuivat turvautumaan epäluonnollisiin saalislajeihinsa aina ihmiseen saakka. Jostain luin, että silloin löydettiin valtavasti nälkään kuolleita susia.

        Sudet siirtyvät uusille alueille, kun ravinto käy vähiin. Jätä sinä vain koirasi vastuuttomasti ulos susien tarjottimelle, minä en pidä koiriani ulkona öisin, koska täällä alueella on susia, enkä koe kotiseutuani maaseuduksi ilman luontoa, eikä luontoa täällä ole ilman sutta. Enkä harrasta metsästystä, koska minulla on kanala ja lampaita. Lammasaidan ympärillä on sähköaita, jonka ansiosta yksikään lampaani ei ole vielä joutunut susien suuhun, vaikka lähistöni muita lammaskatraita sudet ovat raadelleet, mutta niissä ei ole aidassa tarpeeksi voimakasta sähköjännitettä. No okei, myönnän sen että tämä lammasaitajuttu oli isältäni lainattua, eli minulla ei ole lampaita, mutta isälläni on ja hänen lammasaitauksensa on pitänyt sudet loitolla. Kirjoitin isani faktaa omanani.

        Vain kerran susia on tullut takapihani takaiselle pellolle minun nähden. Silloin juoksin ulos ja ajoin ne vihaiseen sävyyn pois. En kesytä susia menemällä aina iltaisin sisälle susia piiloon, enkä ole opettanut lapsiani pelkäämään susia, vaan olemme kaikki iltaisinkin ulkona susista piittaamatta, vaikka niitä kulkee täällä paljon kenenkään huomaamatta. Tosin lapseni ovat muuttaneet jo pois kotoani, eli lainasin tässäkin hiukan menneisyyden tapahtumia, mutta sellaista se silloin oli, eli kukaan perheestäni ei ole pelännyt susia.

        Viihdyn luonnon keskellä, enkä ala synkentämään omaatuntoani sillä, että kavahdan luonnon alkuperäislajistoa. Metsästäjienkin olisi aika sopeutua elämään luonnon keskellä, eikä vain valittaa kaikista villieläimistä. Minkit, supit ym. vieraslajit tappakoot.

        Ei mulla itseasias mitään koiraa ole, naapurista vaa syötiin. Nii-i, ihmiset on niin huolimattomii että jättää koiransa ulos.

        Mulla on mielipiteita susia vastaan, ja susien puolesta, enkä mäkään koe maaseutua maaseuduksi ilman susia, mutta ei susien ihmisten asustusten luo pitäisi tulla.

        Joo, nyt taas mun oma mielipide, kaikilla on omansa :)


      • vaikea mutta arvokas
        alkuperänekirjottaja kirjoitti:

        Ei mulla itseasias mitään koiraa ole, naapurista vaa syötiin. Nii-i, ihmiset on niin huolimattomii että jättää koiransa ulos.

        Mulla on mielipiteita susia vastaan, ja susien puolesta, enkä mäkään koe maaseutua maaseuduksi ilman susia, mutta ei susien ihmisten asustusten luo pitäisi tulla.

        Joo, nyt taas mun oma mielipide, kaikilla on omansa :)

        Munkaan mielestä sudet ei kuulu ihmisten pihoihin, mutta minkäs sudet sille mahtaa, että ihmiset metsästää susien kaikki saaliseläimet luonnosta liian vähiin ja ajaa sudet nälänhätään. Lisäks sudet joutuvat vaeltelemaan ja täten kulkemaan energiaa sästäen suoraa linnunreittiä, eikä ne sillon voi välttää kulkemasta asutustenkaan halki. Ihminen on peitonnut susien elinympäristöt ja hävittää metsästyksellä susien luonnolliset saaliseläimet.

        Mutta minkäs ihminenkään tarpeilleen mahtaa. Ei auta muu kuin sopeutua elämään luonnon kanssa sovussa. Ei maaseutua ilman luontoa, eikä luontoa ilman sutta. Ilman sutta elämä olisi helpompaa, mutta silloin luontoa ei enää kokisi niin arvokkaaksi, eli alkuperäiseksi. Lisäksi susi on tärkeä hrvikantojen kurinpitäjä.

        Supit ja minkit vittuun koko Suomesta, koska ne eivät tänne kuulu, vaan ovat levinneet ihmisten mukana pohjoismaihin.


      • Tosiasiassa
        vaikea mutta arvokas kirjoitti:

        Munkaan mielestä sudet ei kuulu ihmisten pihoihin, mutta minkäs sudet sille mahtaa, että ihmiset metsästää susien kaikki saaliseläimet luonnosta liian vähiin ja ajaa sudet nälänhätään. Lisäks sudet joutuvat vaeltelemaan ja täten kulkemaan energiaa sästäen suoraa linnunreittiä, eikä ne sillon voi välttää kulkemasta asutustenkaan halki. Ihminen on peitonnut susien elinympäristöt ja hävittää metsästyksellä susien luonnolliset saaliseläimet.

        Mutta minkäs ihminenkään tarpeilleen mahtaa. Ei auta muu kuin sopeutua elämään luonnon kanssa sovussa. Ei maaseutua ilman luontoa, eikä luontoa ilman sutta. Ilman sutta elämä olisi helpompaa, mutta silloin luontoa ei enää kokisi niin arvokkaaksi, eli alkuperäiseksi. Lisäksi susi on tärkeä hrvikantojen kurinpitäjä.

        Supit ja minkit vittuun koko Suomesta, koska ne eivät tänne kuulu, vaan ovat levinneet ihmisten mukana pohjoismaihin.

        EI pidä sitten yhtään paikkaansa. Hirvi ja peurakannat olivat suorastaan runsaita ennen susien tuloa. Nyt hirvet, erityisesti vasat ovat vähissä ja peuroja ei ole oikeastaan enää ollenkaan. Hirvilupia on vain muutaman aikaisempien vuosien kymmenien sijaan. Paikallisella tasolla ylisuureksi päästettty susikanta on sotkenut luonnon tasapainon. Tässä on yksi syy miksi sudet tulevat pihapiiriin.

        Toisilla paikkakunnilla tilanne on taas päinvastainen. Metsässä on riistaa runsaasti, mutta siitä huolimatta sudet tulevat pihapiiriin tappamaan lemmikkejä ja kotieläimiä. Miksi? Koska ne ovat helpompaa saalista, kuin esimerkiksi hirvi, joka saattaa tappaa suden.


      • Paappa 2
        edellinnnnenn kirjoitti:

        Ihminen ei ole suden saaliseläin. 1800-luvulla ihminen hävitti metsästyksellä susien kaikki saalieläimet lähes kokonaan, jonka vuoksi sudet joutuivat turvautumaan epäluonnollisiin saalislajeihinsa aina ihmiseen saakka. Jostain luin, että silloin löydettiin valtavasti nälkään kuolleita susia.

        Sudet siirtyvät uusille alueille, kun ravinto käy vähiin. Jätä sinä vain koirasi vastuuttomasti ulos susien tarjottimelle, minä en pidä koiriani ulkona öisin, koska täällä alueella on susia, enkä koe kotiseutuani maaseuduksi ilman luontoa, eikä luontoa täällä ole ilman sutta. Enkä harrasta metsästystä, koska minulla on kanala ja lampaita. Lammasaidan ympärillä on sähköaita, jonka ansiosta yksikään lampaani ei ole vielä joutunut susien suuhun, vaikka lähistöni muita lammaskatraita sudet ovat raadelleet, mutta niissä ei ole aidassa tarpeeksi voimakasta sähköjännitettä. No okei, myönnän sen että tämä lammasaitajuttu oli isältäni lainattua, eli minulla ei ole lampaita, mutta isälläni on ja hänen lammasaitauksensa on pitänyt sudet loitolla. Kirjoitin isani faktaa omanani.

        Vain kerran susia on tullut takapihani takaiselle pellolle minun nähden. Silloin juoksin ulos ja ajoin ne vihaiseen sävyyn pois. En kesytä susia menemällä aina iltaisin sisälle susia piiloon, enkä ole opettanut lapsiani pelkäämään susia, vaan olemme kaikki iltaisinkin ulkona susista piittaamatta, vaikka niitä kulkee täällä paljon kenenkään huomaamatta. Tosin lapseni ovat muuttaneet jo pois kotoani, eli lainasin tässäkin hiukan menneisyyden tapahtumia, mutta sellaista se silloin oli, eli kukaan perheestäni ei ole pelännyt susia.

        Viihdyn luonnon keskellä, enkä ala synkentämään omaatuntoani sillä, että kavahdan luonnon alkuperäislajistoa. Metsästäjienkin olisi aika sopeutua elämään luonnon keskellä, eikä vain valittaa kaikista villieläimistä. Minkit, supit ym. vieraslajit tappakoot.

        Olipa tiatua.1800-luvulla ihimisten mettästysvälinehet oli palio alakeellisempia,ku nykypäivänä.Eikähä se isoo susikanta ihan ite syäny sen ruakansa nii vähihi,jotta piti ihimisiäki alakaa tappamaha.Jostainhan luit,jotta löyrettihi valtavasti näläkähän kuallehia susia.Niin käy tuala luannos kaikkien petoeläänten kohoralla.Ensi on yltäkyllääsyys ja sitte tuloo kualema.Hyi kauhiaa,älä puhu kualemasta,eikö? Eikös ne surentappajat 1800 luvulla hälyytetty siältä itärajan takaa.Täälä oli vissihi nii huanot miähet tai tappovehkehet.Yks asia kumminki on varma.Ei ollu mistäätiätämättömiä surensuajelijoota eikä kukaa vastustanu surentappua.Ihimisen elämä helepottuu 100:ksi vuareksi reiruhu.Elämmä jännittäviä ja silimiäavaavia aikoja.Saamma melekee joka päivä lukia,kuinka kauas ihiminen on luannosta erkaantunu!!


    • %"##nekkutikkui

      Susi on hieno eläin, kuuluu luontoon, myös suomen. Mutta liika on LIIKAA. Suomeen lisää kaatolupia. Venäjältä tulee kokoajan lisää susia suomeen ja ne levittäytyy tänne. Ei siinä mitään, mutta jos niitä ei karsita, ne valtaa lähimetsät laumalleen. Siinä sitten minunkin ajokoira juoksee suden reviirille ja that's it.
      Susi saa elää Suomessa, kunhan ei käy liian tuttavalliseksi ihmisille ja muille eläimille.
      Tiedän mistä puhun, R.I.P: Roki, Arktos ja Valpas, rakkaat suden raatelemat ajokoirani.

      • virolaiset naurais

        Susiako Suomessa liikaa? Jotain 150-300 tällä hetkellä. Ja Suomi on pinta-alaltaan 338 432,07 km². Vertaa Viroon, jossa on 600 sutta ja pinta-alaa 45 228 km². Jos pinta-alaan suhteutettaisiin Suomessa saman lainen määrä susia kuin Virossa, niin se tekisi Suomessa noin 1500 sutta.


      • hjkpoias
        virolaiset naurais kirjoitti:

        Susiako Suomessa liikaa? Jotain 150-300 tällä hetkellä. Ja Suomi on pinta-alaltaan 338 432,07 km². Vertaa Viroon, jossa on 600 sutta ja pinta-alaa 45 228 km². Jos pinta-alaan suhteutettaisiin Suomessa saman lainen määrä susia kuin Virossa, niin se tekisi Suomessa noin 1500 sutta.

        paska puhetta joku luku 300kpl,jos susia jäi heinäkuussa 2 kpl samana yönä auton alle,niitä on joku 3000 kpl.


      • %"##nekkutikkui
        virolaiset naurais kirjoitti:

        Susiako Suomessa liikaa? Jotain 150-300 tällä hetkellä. Ja Suomi on pinta-alaltaan 338 432,07 km². Vertaa Viroon, jossa on 600 sutta ja pinta-alaa 45 228 km². Jos pinta-alaan suhteutettaisiin Suomessa saman lainen määrä susia kuin Virossa, niin se tekisi Suomessa noin 1500 sutta.

        Tuu ite asumaan tänne pohjoiskarjalan seutumille lemmikkies kanssa!
        Ja katotaan sitten, mitä mieltä olet susien määrästä.
        Jos ei kissaa tai koiraa susi vie, niin ilves viimeistään.
        Eihän ne kato kenen lemmikin ne nappaa, mutta ei se nyt oikein ole, että pedot marssivat pihapiiriin ja yks kaunis päivä naapurustossa on pari kattia vähemmän.
        (LOPPU: EI HERKILLE)
        Ja tosiaan kolmesta ajokoirastani, yhdestä ei ollut jälellä, kuin rinnusta ja pää.
        Toinen piti ampua siihen paikkaan, kun löydettiin. koska se kitui, vain takaraajat & selkää syötynä. Ja kolmas oltiin niskasta louskastu hengiltä.

        Mikään ei ole karmeampaa kuin löytää rakas lemmikkinsä tuossa kunnossa.
        Jos joku vähänkään käsittää, miltä tämmönen voi tuntua, niin ymmärtää varmasi kantani susia kohtaan.


      • maallahan asun
        %"##nekkutikkui kirjoitti:

        Tuu ite asumaan tänne pohjoiskarjalan seutumille lemmikkies kanssa!
        Ja katotaan sitten, mitä mieltä olet susien määrästä.
        Jos ei kissaa tai koiraa susi vie, niin ilves viimeistään.
        Eihän ne kato kenen lemmikin ne nappaa, mutta ei se nyt oikein ole, että pedot marssivat pihapiiriin ja yks kaunis päivä naapurustossa on pari kattia vähemmän.
        (LOPPU: EI HERKILLE)
        Ja tosiaan kolmesta ajokoirastani, yhdestä ei ollut jälellä, kuin rinnusta ja pää.
        Toinen piti ampua siihen paikkaan, kun löydettiin. koska se kitui, vain takaraajat & selkää syötynä. Ja kolmas oltiin niskasta louskastu hengiltä.

        Mikään ei ole karmeampaa kuin löytää rakas lemmikkinsä tuossa kunnossa.
        Jos joku vähänkään käsittää, miltä tämmönen voi tuntua, niin ymmärtää varmasi kantani susia kohtaan.

        Asun Ikaalisissa, joka on lähes pelkkää maaseutua. Minulla on kissoja hävinnyt ulkona jostain kumman syystä melko usein, mutta tuntuu siltä, että oma vikani se on, kun kissoja ulkona pidän. Pedot todennäköisesti vievät niitä. Kumminkin minusta kissojen pitäminen vain sisällä on eläinrääkkäystä.

        Koiraani pidän ulkona vapaana ilman valvontaa vain päivisin. Lähistön asukkailta on koiria joutunut susien kitoihin, mutta itsepäs jättävät koiriansa ulos keskellä yötä juoksentelemaan. Nyt taas alkoi hirvenmetsästys ja muukin metsästys, joka ajaa sudet nälänhätään ja kotieläinvarkaisiin.

        Koirani löysi kerran metsästä toisen koiran takaraajan, joka kuului tuttuni suomenajokoiralle. Koirani toi silloin sen suussaan minulle.

        Mutta susi kuuluu tänne, enkä ole oikeutettu sitä pidättelemään. Luontoon kuuluu susi.

        Sinulla tuntuu olevan tarve muuttaa kaupunkiin, josta sudet pysyvät loitolla.


      • Liika on liikaa
        virolaiset naurais kirjoitti:

        Susiako Suomessa liikaa? Jotain 150-300 tällä hetkellä. Ja Suomi on pinta-alaltaan 338 432,07 km². Vertaa Viroon, jossa on 600 sutta ja pinta-alaa 45 228 km². Jos pinta-alaan suhteutettaisiin Suomessa saman lainen määrä susia kuin Virossa, niin se tekisi Suomessa noin 1500 sutta.

        Virolaiset nauraa suomalaisten typeryydelle. Suomessa susia on liikaa yhdellä paikalla. Ne eivät leviä tasaisesti koko maahan kaikkien suomalaisien iloksi. Virossa pihaan tulevaa sutta saa ampua, Suomessa ei. Tässä on ongelman ydin, Virossa ei ole susiongelmaa. Susi on siellä metsästettävä eläin.
        Suden kaatolupia täytyy saada joka laumaan kohden 1-3 joka vuosi. Tällöin ongelma pysyy kurissa. Ihmisten pihoihin tulevat sudet täytyy saada ampua välittömästi. Susi ei ole uhanalainen eläin. Suomen sudet ovat Venäläistä alkuperää, siellä niitä metsästetään jatkuvasti ja silti niitä on kymmeniä tuhansia. Suomeen tulee lisää susia Venäjältä koko ajan. Susista on tullut ongelma tutkijoiden, suojelijoiden ja virkamiesten hölmöyden takia.


      • 34qha
        maallahan asun kirjoitti:

        Asun Ikaalisissa, joka on lähes pelkkää maaseutua. Minulla on kissoja hävinnyt ulkona jostain kumman syystä melko usein, mutta tuntuu siltä, että oma vikani se on, kun kissoja ulkona pidän. Pedot todennäköisesti vievät niitä. Kumminkin minusta kissojen pitäminen vain sisällä on eläinrääkkäystä.

        Koiraani pidän ulkona vapaana ilman valvontaa vain päivisin. Lähistön asukkailta on koiria joutunut susien kitoihin, mutta itsepäs jättävät koiriansa ulos keskellä yötä juoksentelemaan. Nyt taas alkoi hirvenmetsästys ja muukin metsästys, joka ajaa sudet nälänhätään ja kotieläinvarkaisiin.

        Koirani löysi kerran metsästä toisen koiran takaraajan, joka kuului tuttuni suomenajokoiralle. Koirani toi silloin sen suussaan minulle.

        Mutta susi kuuluu tänne, enkä ole oikeutettu sitä pidättelemään. Luontoon kuuluu susi.

        Sinulla tuntuu olevan tarve muuttaa kaupunkiin, josta sudet pysyvät loitolla.

        Odota vaan, kyllä se koira haetaan pihasta päivälläkin, jos paikkakunnalla on susia.


    • selityksiä

      Kuka niin sanoo, että kuuluu. Voihan sanoa, että isorokko, mustasurma, tuberkuloosi jne. kuuluvat ihmiskunnan historiaan. Kyllä susien puuolustajat keksivät vaikka mitä.

    • nikkeliniilo

      Susi on vaarallinen petoeläin, joka syö nälkäänsä kenet vain eläväisen.

      • Susia 30 0000 venäjä

        Käykääpä Suomenajokoirajärjestön sivuilla ja katsokaa kuvat (Minin ja suden kohtaaminen). Tätäkö ne susien suojelijat kaipaa? Täytyy olla todella kieroutunut jos tämä on oikein. Espoossa on helppoa suojella kaikkia petoja minkistä karhuun koska ikinä ei niihin törmää, vallankaan kun luonnossa liikkuminen rajoittuu pussikalja hetkiin muiden kultalusikka suussa syntyneiden kesken.


    • Huijausta

      WWF, Luontoliitto ja Suomen luonnonsuojeluliitto levittävät tarkoituksella virheellistä susipropagandaa, koska nämä järjestöt tekevät sudella bisnestä. Näiden kaikkien radiaalijärjestöjen päämäjä on Helsingissä ja heidän tavoitteenaan on tehdä Suomesta 1000 yksilön susireservaatti. Pihaan tulevien susien hävittäminen ei ole heille edes vaihtoehto. Heistä kukaan ei harjoita elinkeinoaan susialueilla.
      Syytä susien häiriökäyttäytymiselle haetaan metsästyksesta ja liikenteestä, vaikka tosiasiassa paikallisesti ylisuuri susikanta hävittää luontaisen ravinnon paikkakunnalta ja hyökkää sitten ihmisten pihoihin. Väite siitä, että nykyinen susikanta ei kestä yhtään metsästystä poronhoitoalueen eteläpuolella on törkeää valetta. Suurin osa suomen susikannasta elää poronhoitoalueen eteläpuolella. RKTL ilmoittaa vain susiparit ja laumat, se ei ole huomioinut yksittäisiä susi ja vaeltavia susia millään lailla. Yksinään tämä nostaa susimäärän huomattavasti suuremmaksi. Lisäksi Venäjän puolelta tulee jatkuvasti uusia susia Suomen puolelle. Näitäkään ei huomioida laskelmissa millään tavalla. Jokaisesta susilaumasta voidaan ampua 1 - 4 sutta ilman, että lauma tai susikanta vaarantuisi millään tavalla.

    • hikihiskias

      Kun susilta loppuu ruoka, nälkä ajaa ne pihoihin syömään kaikkea syötäväksi kelpaavaa. Oikea tapa olsi hävittää nämä sudet heti pois.

    • junnori

      Petotutkijat ja ns. susien ja petojen suojelijat aina todistelevat ja vakuuttelevat fraaseillaan susien ja muiden petojen kuuluvan Suomen luontoon, mutta eihän asia niin ole. Luonnossa aina kun jotain lajia on liikaa, niin joku tekijä poistaa liiat pois. Sellaisella alueella missä ei ihmisiä ole, susilta loppuu ruoka ja ne kuolevat nälkään tai rabies ja syyhypunkki lopettaa ylisuuren kannan. Nyt, kun rabiesta ja muita sairauksia ei sallita, täytyy muilla keinoin pitää sudet ja muut pedot oikealla tasolla.

    • niinkaitse

      Elämä on ihanaa ilman susia.

    • niinseonvain

      Liikenne ja susi on usean koiran surma joka vuosi.

    • höppölänpöppöä

      Susi on vaarallinen peto, joka ei kuulu Suomen luontoon. Joku vain on keksinyt fraasin, että susi kuuluu Suomen luontoon.

      Pian joku keksii sen, että isorokko, tuberkuloosi, sukupuolitaudit ymt. vitsaukset kuuluvat ihmiskunttaan eikä niitä kannata hoitaa.

    • sus*kustaa

      Liikenne ja susi ajokoiran pahoja tappajia.

    • etsikää tietoa

      miksei niitä karhuja tapeta? nehän ovat hyökänneet monesti kimppuun mutta sudet karttavat ihmisiä..

    • Eisusiongelmaa

      Jos susi pilkistää pääkkynsä kotinäreen takaa niin tuohon pilkistävään pääkkyyn kairataan meilläpäin luodin mentävä reikä.

    • hoppölänhöpö

      Ei susi mihinkään kuulu, korkeintaan susiturkiksi.

    • waara1

      Susi on liian vaarallinen peto nykymaailmaan.

    • isopaha

      Susi on vaarallinen peto kaikille koirille.

    • koiralle vaarallinen

      Sudet ovat jo syöneet koiria.

    • isopahasusi100

      Sudet alkavat taas viedä pihoista koiria ja muita eläimiä.

    • vellikello soi

      Susi on erittäin vaarallinen ajokoiralle, koska se kuulee ajohaukun ja silloin tietää, mistä löytyy saalis.

    • paisunut

      Suomen susikanta on liian iso.

    • koirasusiako

      Kuluneena syksynä useat metsästäjät ovat menettäneen koiransa susien suihin.

    • raikupoika

      Tänään 8-vuotias ajokoirani ulkoili 7 tuntia. Kuntopohja piti hyvin, mutta ruokahalu on ollut koko illan hyvä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1036
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      957
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      714
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      670
    Aihe