Kiikarin vaihdollako tästä selviää?

Hirvilinnustaja

Minulla on 308 cal kivääri. Harrastan samalla pyssyllä hirvestystä ja linnustusta. Hyvä ase molempaan, mutta kun kiikarin kohdistus aina paukkujen välillä vie rahaa ja aikaa. Nytkin kohdistin lintupanokselle, mutta kohta taas pitää ampua aski paukuja että uskaltaa hirvimetsälle lähteä.
Olen miettinyt, että hankin toisenkin kikkarin ja kohdistan yhden kiikarin lintupanokselle ja toisen hirvipanokselle ja vaihdan aina kiikaria kun lähden metsälle mitäkin elukkaa pyytämään. Totta kait pitää merkitä kiikarin tarkka paikka, että on aina sama osumapiste. Onko teillä kokemusta tästä ja pitääkö kiikari aina kiristää samaan momenttiin kun vaihtaa, ettei osumapiste muutu?

Minulla on Optilockin jalat tuossa ja niillä jaloilla ajattelin kiikareita vaihdella ja käyttää.

21

507

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Helpompi homma

      on ampua yksi kiikari kohdalleen lintupaukulla, ja sitten hirvipaukulla.
      Panet paperille muistiin, että kuinka monta napsua otat mihinkin suuntaan, niin saat patruunaa vaihtaessasi ruuvata asetukset suoraan paukulta toiselle.

      On myös kiikareita, joihin voi vaihtaa siihen korotussylinteriin patruunan ballistiikkaa vastaavat sisuskalut suoraan. Ja sitten on digitaalisia kiikareita, joiden kuvan voi siirtää suoraan tietokoneelle. Semmoisen tähtäyspisteen voi varmaan ohjelmoida helposti?

      • 6+13=21 eiku...

        Olen samaa mieltä edellisen vastauksen kanssa. 1 kiikari ja satsaa siihen käytettävät varat, että saat luotettavan kiikarin. Jotkut huonot kun ei oikein tottele napsuja. Toki pikajalka ja optilock kin käy esim tikan/sakon jalustoilla, mutta miten vain haluat. Jalusta jos haluat 2 erillaista kiikaria.


    • ammuskelija

      Kohdista kiikari lintupaukulle ja anna olla siinä hirvipaukulla ammuttaessa. Osumapisteen ero hirvietäisyyksillä on käytännössä olematon, jos ammut hirveä järkevältä matkalta. Hirveä ei oikein koskaan tule ammuttua 100m kauemmas ja lähes aina ammutaan liikkeeseen.

      Oletko koskaan kokeillut ampua radalla lintupaukkua ja sitten hirvipaukkua samoilla säädöillä samaan tauluun. Ero menee melkein huonon liipaisun piikkiin.

      Mikä sulla on kiikarina? Hirveehän ammutaan todella pinillä suurennoksilla ja lintua taas paljon kovimmilla.

      • Niin minä tein

        Edellinen hyvä ohje. Lisäisin vielä että satsaa vähän enemmän kiikariin rahaa. 3-9 kertaa 44-50 suurennoksilla pärjää hirvimetällä ja käy linnulle. Halpis kiikareilla ei ole mikään ihme osumien muuttuminen suurennosta säätämällä. Osta Leupold.


      • Hirvilinnustaja
        Niin minä tein kirjoitti:

        Edellinen hyvä ohje. Lisäisin vielä että satsaa vähän enemmän kiikariin rahaa. 3-9 kertaa 44-50 suurennoksilla pärjää hirvimetällä ja käy linnulle. Halpis kiikareilla ei ole mikään ihme osumien muuttuminen suurennosta säätämällä. Osta Leupold.

        Minulla nykyinen kiikari on Bushnel Trophy 3-9x40. Tuossa nykyisessä on kyllä huonot säädöt, kun niitä napsuja hyvä kun tuntee, eli ei voi laittaa napsuja muistiin. En tiedä liikkuuko sitten osumapistekin suurennosta muuttamalla. Ei kait Bushnellin pitäisi ihan lelu olla? Hyvä kiikari ja minun näkökyvyllä (2.2 / 2.2) kyllä riittää suurennos - ei tarvi valovoimaa, joskaan eihän siitä haittaakaan . Tokihan mielessä käynyt jos hankkisi kiikarin jossa kunnin selkeät napsut eli säädöt. Onhan se kyllä niin, että tuo "naosuttelu" voisi olla fiksuinta, eli tuo Bushnell pojalle imppariin ja itselle parempi Bushnell tai Leupold.


    • Latailija...

      Käytät varmaan kevyttä lintuluotia jos käynnissä isojakin eroja. Kokeiles käyttää hieman raskaampia lintuluoteja.

      • Hirvilinnustaja

        Ok. Pitää kokeilla. 11.8g hirviluotia käytän, mitä suosittelet linnulle? Onko hintaeroa paljonkin vrt. kevyempään luotiin?


      • Latailija...
        Hirvilinnustaja kirjoitti:

        Ok. Pitää kokeilla. 11.8g hirviluotia käytän, mitä suosittelet linnulle? Onko hintaeroa paljonkin vrt. kevyempään luotiin?

        Jotakin yli 10g kokovaippaa, esim lapuan luoteja ja hirvelle jotain teräväkärkistä hirviluotia. Itse jos lataat paukut ni hinta ei kortti leikkaa ja hyvästä joutuu kyllä maksamaan, mut saa vastinetta. Uteliaisuuttani kysyn minkäkokoisia kasoja käyttämäsi patruunat tehneet?


      • 40cm -60cm yli
        Latailija... kirjoitti:

        Jotakin yli 10g kokovaippaa, esim lapuan luoteja ja hirvelle jotain teräväkärkistä hirviluotia. Itse jos lataat paukut ni hinta ei kortti leikkaa ja hyvästä joutuu kyllä maksamaan, mut saa vastinetta. Uteliaisuuttani kysyn minkäkokoisia kasoja käyttämäsi patruunat tehneet?

        En ole jutun aloittaja mutta kerron kokemuksiani. Mega 12g omalataus (2,8g panos N135 Vihtavuori) Sitten Lapua Scenar 10,58g kokovaippa vie 40cm yli sadalta metriltä. Sako Range 8g vie yli vielä enemmän. Hirvipaukut siis ladattu taulukkoarvoilla. Ei ne käy osumat mitenkään yksiin. Millä jytky latauksilla Lapua nuo tehdas paukut lataa?


      • Hirvilinnustaja
        Latailija... kirjoitti:

        Jotakin yli 10g kokovaippaa, esim lapuan luoteja ja hirvelle jotain teräväkärkistä hirviluotia. Itse jos lataat paukut ni hinta ei kortti leikkaa ja hyvästä joutuu kyllä maksamaan, mut saa vastinetta. Uteliaisuuttani kysyn minkäkokoisia kasoja käyttämäsi patruunat tehneet?

        Kasat olleet sellaista 7cm alueella aina kolmen pompsi kun kohdistusammuntoja.


    • Latailija...

      Patruunavalmistajat puristaa aina turvalliset max lähtönopeudet jotka ei useinkaan ole tarkimpia. Onhan se hienoa jos voi laittaa ilm et lahtönopeus esim 905, kun että ois tarkka ja nopeus vaan 870. Tosin, Sako pudotti 9,3x62 vauhteja selvästi kun toi markkinoille 9,3x66.

      • Mietin vaan

        max lähtönopeudet?
        Miksei samoin tehdä vaikka 30-06:een johon täytyy ite ladata paukut jos haluaa vähäänkään jotain irti?


      • Latailija...
        Mietin vaan kirjoitti:

        max lähtönopeudet?
        Miksei samoin tehdä vaikka 30-06:een johon täytyy ite ladata paukut jos haluaa vähäänkään jotain irti?

        Kuin paljon siitä tarvii sit saada irti? Ei 222:stakaan saa 308:n tehoja irti vaik kui puristelee. Eikä 30-06:ta 357:n tehoja. 30-06 on hyvä, monipuolinen cal oikeissa käsissä. Toki itselläni on myös isompi, ja pienempireikäisiä aseita.


      • Latailija...
        Latailija... kirjoitti:

        Kuin paljon siitä tarvii sit saada irti? Ei 222:stakaan saa 308:n tehoja irti vaik kui puristelee. Eikä 30-06:ta 357:n tehoja. 30-06 on hyvä, monipuolinen cal oikeissa käsissä. Toki itselläni on myös isompi, ja pienempireikäisiä aseita.

        Anteeksi, tarkoitin 375:ta. Ed viestissäni.


      • Mietin vaan
        Latailija... kirjoitti:

        Anteeksi, tarkoitin 375:ta. Ed viestissäni.

        Niin sitä tarkoitin, että tehdaslatauksissa 308:n ja 30-06: tehot on ollut lähes samat. Eroa tulee vasta itselataamalla.
        Ainakin mitä ite oon käytellyt.


      • Latailija...
        Mietin vaan kirjoitti:

        Niin sitä tarkoitin, että tehdaslatauksissa 308:n ja 30-06: tehot on ollut lähes samat. Eroa tulee vasta itselataamalla.
        Ainakin mitä ite oon käytellyt.

        Nii, kyllähän sen sentin pitemmän hylsyn luulisi hieman enempi antavan kun 4 mm jo tekee sakolla ratkaisevia eroja.


    • harjoitus tekee.....

      parasta kun kohdistat aina lajia vaihtaessa, hyvänä puolena asiassa on, että saat praktiikkaa laukaisuun. pysyy laukaisu kunnossa ja tietää että ase vie kohdalleen.
      Kyllä harrastukseen pitää aina muutama euro löytyä.

    • asiasta kiinnostunut

      Heitto voi olla tosiaan isokin eri luodeissa. Itselläni Tikka 308, jossa hirvipaukkuna käytän Sakon 11,7g Super Hammerheadia, linnulle Sako Range 8,0g. Lintupaukulle 100 metriltä kohdistettuna kasa hirvipaukulla siirtyy 18 cm vasempaan ja 4 cm alas. Itse suosin "napsut muistiin ja muutama tarkistuslaukaus" - taktiikkaa. Yhdistyy harjoittelu ja tulee henkinen varmuus muutamalla laukauksella. Ainakin itse alan arpomaan tosipaikassa linnun kanssa, ellei ole täysi luotto kohdistukseen.

    • Hirvestäjä

      On tuo Bushnel Trophy 3-9x40 ollut jo parikymmentä vuotta hirviaseessani ja hyvin pelittää.Napsut kyllä tuntee jos ei hampaat irveestunnuä purista säätönappulaa vaan vain kevyesti sormenpääotteella pyörittele,ja onhan siinä korkeudensäätönappulasa etäisyysmerkinnät. Sivusäätönappulassa on hahlo johon sopii 10 sentin kolikko säätötyökaluksi ja joka napsulle on merkkiviiva jos ei ne napsut tunnu.
      Nimimerkille 40cm-60cm yli. Esittämäsi lataus 12g Mega luodille ja N135 ruudille ei kyllä ole Vihtavuoren ohjekirjan mukainen. Max. lataus N135 ruudille 12g Mega luodilla on 2.57g jolloin lähtönopeus 610 mm pitkällä piipulla on 731 m/s. Olisiko mielekkäämpää käyttää N540 ruutia jolloin 2,92 g max. latauksella saataisiin 801 m/s lähtönopeus ja luodin lentorata olisi vastaavasti laakeampi.

    • paukuttelija

      Reenipaukkuna olen käyttänyt halvimpia mahdollisia 8 grammasia. Selierit toimi hyvin T3 battuessa (308), SK ihan ok. Aika lähelle 1 Moa tarkkuutta pääsee edellisillä seisomatuelta ammuttuna. Putkena Zeiss Duralyt 50x3-12.

      Pussiin pakatauissa bulkkikuulissa oli sattumia joukossa, vaikkei ne ihan paskoja silti olleet näin keskimäärin(joka viides kasasta ulkona). Metälle olisivat toivottomia, jos saatuisi se huono just silloin kun lintua yrittäisi...

      SuperHammerhead sitten osuukin reilun vaaksan vasemmalle ja inasen alas, eikä oikein tee kunnollista kasaa. Pitää vain laskea naksut, ja zeississä onkin sellaiset merkit jotta on nopea vaihtaa säätöjä paukkua vaihtaessa.

      5 hirveä Hammerheadilla ampunut. Vasasta menee läpi ellei luuhun osu, aikuiseen jää sisään ja nätisti leviää.

      Pitää kuitenkin joskus vielä kokeilla scenarit ja naturalikset, jos vaikka löytyis joskus paukkupari joka osuis samaan.

    • Latailija...

      Siinä luotiparin haussa kannattaa miettiä, että kuinka se kokovaippa käy 150 metrin päästä. Tai 175 m. Muistaakseni niille hujakoille 308 lentää n.4 cm putkessa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      66
      6382
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      4106
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      265
      2529
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1990
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1498
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      96
      1348
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1097
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1080
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1026
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1001
    Aihe