AA
A A A
Opastus ja palaute
liity jäseneksi!

 /   /  /  / B-kortilla traikun vetäminen

B-kortilla traikun vetäminen

35 Vastausta 1 011 Lukukertaa
Tuntuu, että mieltä on liian monta, että löytäisin tähän hätään kunnollisen vastauksen. Joten ajattelin kysyä ihan suoraan, että voiko hiluxilla vetää 1,5 hevosen traikkua (750kg, jarrullinen) B-kortilla vai täytyykö olla pikku E?

Pikaista vastausta odotellen!
B-kortilla saa max. 750kg kärryä vetää. Jarrut ei pakolliset tuossa kokoluokassa, mut kiinnostaa se näin "rajatapauksena", onko siinä säännöllinen katsastus ko. kärryssä? Jos on, niin sit se luokitellaan O2 ryhmään O1:n sijasta. Mut eipä pitäisi silloinkaan olla hätää. Tarkistat vain, että vetoauton KOKONAISMASSA on alle 2750kg. Menee silloin yhdistelmän kokonaismassa alle 3500 kilon. Hyviä raveja vain :p
Unohdit nyt tuon kaikkein olennaisimman tiedon; Perävaunujen omapaino ei vetosäännöissä merkitse mitään. Otteesta pitää katsoa kokonaismassa. Eli esimerkiksi B-kortilla ei käytännössä voi vetää minkäänlaista autonkuljetustraileria, vaikka itse kärry painaisi alle 750 kiloa tyhjänä.
Niin, aloituksen 750kg ajattelin tarkoittavan kokonaismassaa, kun ei sitä tarkemmin mainittu. Silloin saisi 3500kg kokonaismassan pakulla(Ducato) ajaa B-kortilla. (4250kg suurin sallittu yhdistelmän kok.massa)

Kuitenkin on poikkeuksiakin 750rajan kanssa.

Oletetaan että kärryn omamassa olisi 750kg. Kokonaismassa sitten vaikka 1400kg. Jotta B-kortilla saa vetää, niin vetoauton omamassa on oltava min.1400kg. Kokonaismassa saa olla autossa max. 2100kg. (suurin sallittu yhdistelmän kokonaismassa 2100+1400=3500kg)
Heppatraikkua et ole tainnu koskaan vetää, jos kuvittelit että sellaisen kokonaispaino voisi olla vain 750kg? Hevonen 500kg ja kopitettu tukeva telikärry 250kg?
Juu, en ole vetänyt. Raskaalta puolelta omat kärrikokemukset. Tiedän kyl, et heppa painaa enempi kuin makkarapötkö ja hiukan mietitytti tuo avauspostaus. Huonoa infoa siinä, kun yksi epämääräinen kilolukema lyödään eteen. Koita siinä sit olla avuks...hmph.
Kärryn omapainoa ei tarvi muuhun kuin siihen kun laskee että paljonko kärry painaa kuorman kanssa ja riittääkö auton vetopaino kuormatun kärryn painoon.

kortin vaatimus lasketaan aina papereissa olevien painojen mukaan.
Saat vetää jos ne ovat lieassa, eli juoksevat perässä.
Minulla on pikku E, saan vetää yhdistelmää jonka kokpaino 7 tonnia.

Siis esim Hummer joka on max 3500 + perävaunu max 3500 kg.

Nyt saa olla yhdistelmällä 5040 kg.
Pelkällä b-kortilla saat vetää:
-- B-luokan ajoneuvoa, johon on kytketty maks. 750 kg kärry (kokonaismassa).
-- Yhdistelmää, jonka kokonaismassa (auto B-luokkka + kärry yhteensä) on alle 3500 kg ja jossa auto on kärriä painavampi.

Kortin riittävyys sis aina katsotaan "rekisteriotteiden" (älkää sitten viisastelko tälle vanhalle termille) kokonaismassojen perusteella. Yhidstelmän laillisuus taasen todellisten painojen.

Hiluxin kokonaismassa on mallista riippuen n. 2700 kg. Tähän pikku e kestäisi
max. 800 kg kokonaismassaisen trailerin.

Pitää siis olla pikku e.
Siis minkä rekisteriotteen, ei ole sellaista. Eikä ole pikku eetä, hiero hintti silmiäsi.
Olet muutenkin ulkona kuin lintulauta.
Opettele autoalan slangisanasto ja tule sitten uudestaa mukaan kun tiedät mistä puhutaan.

"rekisteriote" = rekisteröintitodistuksen osa 1 (tekninen osa)
"pikku e" = BE- tai CE-luokan ajokortti
tyennä kyerpesi peeeerseeeseeesi. Mitä täällä nuija vaahtoat, ei ole rekisteriotetta eikä pikku eeeeetä.
Olethan täysmulkku, joten nussiiii itteesi, homohintti.
Taisit hiiltyä pahemman kerran kun noin sekosit ;) Tule tänne niin otan suihin.
Ei tässä asiassa ole kun yksi totuus.

Vetopainot löydät Hiluxin rekisteriotteen teknisestä osasta ja tarailerin massat sen omasta rekisteriotteesta.

B kortilla saat vetää jos kärryn kokonaispaino on pienempi kuin auton kokonaispaino ja koko yhdistelmään kokonaispaino on alle 3500kg.

Hiluxsilla saat vetää sen painoista jarrullista kärryä mitä sen rekisteriotteessa lukee ja tämä paino on sitten todellinen paino eikä rekisteriotteeseen merkitty kokonaispaino.

Trailerin omapainolla (750kg) ei ole nyt muuta merkitystä kuin se että voit laskea mitä se painaa hevosen kanssa yhteensä ja verrata sitä Hiluxin sallittuu jarrullisen kärryn painoon.
Täällä on tarjolla osatotuuksia ja tiedon rippeitä, joten käydäänpäs asia nyt läpi. B-kortilla saa ajaa kokonaismassaltaan 3500 kiloa painavaa ajoneuvoa ja kytkeä siihen kokonaismassaltaan 750kg painavan perävaunun. Tällöin yhdistelmän maksimi kokonaismassa ei saa ylittää 4250 kiloa.

Mutta sitten myös tuo toinen vetosääntö. Se, että kyllä B-kortilla saa toki vetää yli 750 kiloista perävaunua. Tällöin perävaunun kokonaismassa ei saa ylittää vetoauton OMAAPAINOA, eikä yhdistelmän kokonaismassa tällöin saa ylittää 3500 kiloa.
Eli normaalilla perheautolla saa vetää vaikkapa viisimetristä asuntovaunua. (esim VolvoV70 omapaino n. 2100 kg+asuntovaunu kokonaismassa vaikkapa 1250 kiloa.
Asuntovaunujen vetämisessä oikeus tuntuu suurelta, koska vaunun omamassaan lisättävä kuorma ei ole suuri. Akut, kaasupullot, vedet ym, jolloin kokonaismassa ei nouse juurikaan omastapainosta. Hassuahan se on, että B-kortilla ei tosiaankaan saa vetää tyhjänä käytännössä minkäänlaista autotraileria, vaikka se tyhjänä painaisi vain muutaman sata kiloa. Käyttötarkoitukseen oletetun kuorman kanssa se vain painaisi rutkasti enemmän. Viranomaisille on helpompi käsitellä perävaunuja aina oletuksena lastattuina maksimiin.

Aiemmin minunkin alalla C-korttilaiset saivat siirtää perävaunuja tyhjänä. Talvella kun kokemattomalle jakarikuskille lyötiin viisiakselinen perävaunu perään ja käskettiin viedä vaunu houltoon, niin aika usein reteliä sitten nostettiinkin lähimmästä ojasta. Siksi Määräykset nykyisin annetaan aina kokonaismassana.

Be-kortin ero on siis siinä, että perävaunun kokonaismassa saa ylittää vetoauton OMAMASSAN ja yhdistelmän paino SAA ylittää 3500kiloa. Vetoauton painoon korttiluokalla tietenkään ei ole vaikutusta. Asuntovaunuissa tarkoittaa vaikkapa maasturi+seitsemänmetrinen telivaunu.

Eli , jos hevoskärryn kokonaismassa on vaikkapa 1800 kiloa, niin tarkalle menee Hiacella. Hiacen omapaino lienee jotain 1900kg, ja kokonaismassa n.2800kg?

Eli: Vaihtoehto A:

Jos Hiace kokonaismassa 2800+hevoskärry kokonasimassa 1800=3600kg vaatii Be

vaihtoehto B:

Hiace omapaino n. 1900+hevoskärry kokonaismassa 1800 - vetoauto painavampi, mutta yhteispaino kokonaismassoilla jälleen yli 3500 kiloa
vaatii Be

Eli ei onnistu sitten millään tuolla yhdistelmällä ajo B-kortilla. Tarkat luvut tietysti löytyy rekisteröintitodistuksesta, vai mikä piru se nykyään on. Tuo hatusta veikkaamani massat vaihtoehtoon A on kuitenkin lähellä sallittua.

Aika sekava tästäkin nyt tuli.. :o)
"Jos Hiace kokonaismassa 2800+hevoskärry kokonasimassa 1800=3600kg vaatii Be"
"Tuo hatusta veikkaamani massat vaihtoehtoon A on kuitenkin lähellä sallittua."

2800+1800=4600, eli A ei ole lähelläkään sallittua B-kortille
Uuden Hiluxin kokonaispainoksi ilmoitetaan 2730kg (jarrullisen vetopaino 2500kg). Heppatrailerin kokonaispaino saisi siis olla enintään 770kg (sinun kärryssäsi lienee pitkästi toista tonnia?), joten et saa vetää B-kortilla.
Tuolla ne lukee, mutta pitää vielä tietää että mitä ovat auton ja kärryn omapaino ja kokonaispaino, jotta saa kaikki variaatiot selville.

Lopputulos on kuitenkin se että et saa vetää B-kortilla heppatraikkua Hiluxilla, ellei kyseessä ole joku kääpiöhevostraileri jonko kokonaispaino on 750kg, sellaista saisit vetää.

http://www.trafi.fi/tieliikenne/ajokortit_ja_tutkinnot/ajokorttiluokat
B-luokan ajokortti

1. B-luokan ajoneuvoon voidaan kytkeä maksimissaan 750 kg painava perävaunu. Tällöin yhdistelmän kokonaismassa voi olla korkeintaan 3500 + 750 = 4250 kg.

2. B-luokan ajoneuvoon voidaan kytkeä painavampikin perävaunu kuin 750 kg. Tällöin on voimassa seuraavat rajoitukset:
•yhdistelmän kokonaismassa voi olla enintään 3500 kg
•perävaunun kokonaismassa ei saa ylittää vetoauton omamassaa.
"B-luokan ajoneuvoon voidaan kytkeä maksimissaan 750 kg painava perävaunu"

Tuossahan lukee että "750kg painava"

Tämähän tarkoittaa sitä että Hiluxilla saisi vetää tuota kärryä tyhjänä, jolloin se painaa maksimissaan 750kg (puhutaan siis painosta, ei kokonaispainosta). Sitten kun kärryyn tarttuu renkaisiin vähän kuraa, niin sekin menee BE-kortille.

Jos aikoo vetää tyhjänä niin olisi syytä varmistaa että se todellakin painaa maksimissaa 750kg.
Voi sinua, kun siitä juuri on kysymys, että vetosäännöissä ei ole mitään perävaunuja "tyhjänä". Laskemiseen oikeuteen vetää perävaunuja on vain kokonaismassaisia vaunuja, joihin siis on oletettavasti lastattu maksimi mälli päälle. Esimerkiksi juuri tuota autojenkuljetustraileria ei voi vetää B-kortilla, vaikka se olisi hiilikuidusta tehty ja painaisi 50 kiloa. Siksi, koska niiden kokonaismassat huitelevat viidentonnin huitteilla.

Pitäisiköhän vielä puhua maksimikantavuuksista ja hyötykuormien määrittelystä...

Enpä taida aloittaa...
No, kerro sitten painonjakamisesta tai siltasäännöstä... :o)
AKE:n sivulla kuitenkin lukee B-kortin alla "B-luokan ajoneuvoon voidaan kytkeä maksimissaan 750 kg painava perävaunu. "

Ei siis puhuta perävaunun kokonaispainosta vaan painosta.

Mutta laissa lukee selvästi että kyse on tuossakin kokonaispainosta.

"2 luku

Ajokorttien luokat ja niiden sisältämä ajo-oikeus

4 §

Ajokorttiluokat

5) B, johon kuuluvat:

a) ajoneuvot, joiden kokonaismassa on enintään 3 500 kg ja jotka on suunniteltu ja valmistettu kuljettamaan kuljettajan lisäksi enintään kahdeksan henkilöä;

b) ajoneuvoyhdistelmät, joissa on B-luokan vetoauto ja joissa hinattavan ajoneuvon kokonaismassa on enintään 750 kg;

c) ajoneuvoyhdistelmät, joissa on B-luokan vetoauto ja hinattava ajoneuvo, jonka kokonaismassa ylittää 750 kg mutta ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassa on enintään 3 500 kg;

6) BE, johon kuuluvat ajoneuvoyhdistelmät, joissa on B-luokan vetoauto ja hinattava ajoneuvo, jonka kokonaismassa on enintään 3 500 kg;"
Tuliko se nyt selväksi että et saa vetää B-kotilla traileria, koska trailerin kokonaispaino on yli 750kg ja trailerin ja vetoauton kokonaispaino yhteensä yli 3500kg.

Teoriassa voisi löytyä yhdistelmä jossa trailerin kokonaispaino olisi vähemmän kuin vetoauton omapaino ja näiden kokonaispainot yhteensä alle 3500kg ja silloin sitä voisi vetää B-kortilla, mutta se edellyttää kyllä jo melko tarkkaa yhdistelmän valikointia.

Traileri Cheval-Liberté GT 1 Racer 1400kg 4.890€
http://www.devente.fi/hevostrailerit/gt-1-racer/

Vetoauto Subaru XV 1425/1940kg 30.755€
http://www.autotalli.com/uusi-auto/29786/pos/0/page/1/Subaru/XV/2.0%20BC%20Business

Trailerin kokonaispaino vähemmän kuin vetoauton omapaino ja yhdistelmän kokonaispaino 3340kg eli alle 3500kg

Monessa uuden trailerin kokonaispainoksi on ilmoitettu esim. 1000-1600kg, joten voi olla että rekisteröidessä kokonaispainoksi voi varmaan halutessaan laittaa maksimia pienemmän kantavuuden, jolloin sitä voisi saada vetää omalla autollaan B-kortilla.

Mutta tarpeet muuttuu tulevaisuudessa, joten kannattaa varmaan hakkia se E sinne B:n perään.
Ei niitä kärryjä kortilla vedetä .
Ei hän aikonutkaan vetää kortilla, vaan Hiluxilla... TOLLO
Mitäs sitten kyselee sen kun vetelee vaan.
Entä jos vetää autotraikku yhdistelmän lepikkoon, ilman ajo-oikeutta? (pikku ee-tä)
Ei taida vakuutusyhtiö osallistua kustannusten jakoon? Parempi hommata tarpeeksi kirjaimia...
Paljoko tulee sakkoa jos vetää vaan? Jos siis kopin kokonaismassa ylittää auton omamassan, mutta yhdistelmän paino jää alle 3500kg ja perävaunun kokonaismassa on auton vetomassan sallimissa rajoissa?
Menkää ralliin. Sinne tulee B-kortilla kilpureitaan vetävia satoja! En usko etta kaikki vetää laittomasti.
Oliko sulla jotain kysyttävää?

Autotraileria ei B-kortilla vedetä laillisesti, vaatii ihan väkisin BE-kortin. Tai ainakin sopivan yhdistelmän valitseminen olisi erittäin haastavaa.
19.1.2013 alkaen on ollut voimassa uusi ajokorttilaki, B kortilla saa vetää, vaikka hinattavan auton omamassa on pienempi kuin kärryn/traileri kokonaismassa.

Lähde: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2011/20110386
Mis kohtaa?
4 § 1 momentin 5 kohta.
No niin onkin poistettu seuraava kohta
"eikä hinattavan ajoneuvon kokonaismassa ylitä vetoauton omamassaa;"

Miksi se on ollut vanhassa ajokorttiasetuksessa, mutta sillä ei ole enää nykyään merkitystä?
Osaisiko joku perustella?
Se on mainittu direktiivissä (2006/126/EY), joka on annettu 20.12.2006. Suomi otti sen käyttöön vasta 19.1.2013.
Mikähän vittu tuommoinen traikku on?Keksittekö ihan itte noita nimiä eri vehkeille
 /   /  /  / B-kortilla traikun vetäminen

Asiantuntijat

  • SincityNaisille ja pariskunnille sunnattu intiimituotteiden erik...

Keskusteluhaku

Laaja haku



Lisää keskusteluja aiheesta

Tietoa mainosten kohdentamisesta