AA
A A A
Opastus ja palaute
liity jäseneksi!

Karenssi

6 Vastausta 391 Lukukertaa
voiko karenssista vapautua lääkärin todistuksella?
Saako edes lääkärintodistusta?

Sitten taustaa:
Aloitin työt maanantaina, mutta en voinut olla siellä
koska kun työskentelin siellä, niin paikka aiheutti "yllättävää" pahoinvointia.
(työ oli elintarv. liittyvää)
Purimme koeaikasen työsopimksen sitten tänään tiistaina.
Tästähän seuraa karenssi, eikö vain?
Työvoimatoimistosta ehdotettiin lääkärin todistusta karenssin välttämiseksi.
Voi. Lekurin paperi on sellainen lappu mitä vastaan työkkäri ei ala hangoittelemaan.
Kuinka pitkä sairaslomatodistus pitää olla, että kumoaa karenssin?
Todistuksessa toteamus, ei kykene tekemään alan töitä terveydellisten seikkojen vuoksi.
Itse jouduin irtisanoutuvansa esimiestyöstäni kun oli tosi paha burnout. Jo toisen kerran sama juttu parin vuoden sisällä. Kummallakin kerralla tuli karenssi.

Ensimmäisellä kerralla en tajunnut hakea lisää sairausloma vaan kärsin karenssin. Toki lausunto lääkäriltä oli stressistä ja unettomuudesta. Ajattelin sen parantuvan "itsestään".

Toisella kerralla hain sairauslomaa ja esitin myös tuon sairauslomatodistuksen uudestaan ja kerroin vastineessa tilanteeni. Ei auttanut! Samanlainen lausunto tuli molemmilla kerroilla vaikka mitään mahdollisuutta ei olisi ollut jatkaa kun olin niin huonossa kunnossa.

Pidin sitten 11 kuukautta sairauslomaa ja siinä jäi karenssi sopivasti sairauslomani alle. Kela maksoi hyvää sairauslomakorvausta. Nyt olen itse hankkimassani osa-aikatyössä ja näin ehkä jaksan ( tosin en enää vaativaa esimiestyötä mitä ennen tein).

Vieläkin mietityttää miten työkkäriin lausunnonantajat voi olla noin omavaltaisia! Edellisestä työttömyydestä kun oli jo 13 vuotta eli ei minulla kovin tavallista toimintaa. Edelleen käyn toimintaterapiassa ja yritän saada itseni kuntoon. Onneksi sain tuon viimeisen karenssin koska nythän voin olla 3 kk pitempään ansiosidonnaisellakin.
Justiinsa niinkuin pilipali sanoi, pitää olla sellainen lääkärintodistus, jossa otetaan kantaa työkykyyn. Jos lääkäri kirjoittaa, että ei enää kyseiseen työhön kykene, niin ei tule karenssia.
Tässä kuntouttavaa. Seuraavaksi teen biisin karenssista.

Asiantuntijat

• SincityNaisille ja pariskunnille sunnattu intiimituotteiden erik...

Keskusteluhaku

Laaja haku

Lisää keskusteluja aiheesta

Facebookissa suositeltua

Tietoa mainosten kohdentamisesta