AA
A A A
Opastus ja palaute
liity jäseneksi!

 /   /  /  /  / Mitä tapahtuu, jos jatkan näin?

Mitä tapahtuu, jos jatkan näin?

5 Vastausta 138 Lukukertaa
Hei, olen aina ollut normaalipainoinen 168cm/62 kg. Harrastan kilpaurheilua 5-6 krt viikossa 2-3 h kerralla. Sen päälle teen vielä omatoimisen kuntoilun 1 krt juoksu ja 1krt kuntosali viikossa. Päivittäin kävelyä kertyy noin 8 km. En tunne itseäni lihavaksi, mutta kuitenkin jokin osa itsestäni tahtoo pakkomieleisesti laihtua. Nyt kolmen viikon aikana olen miettinyt tarkkaan syömiseni ja kiloja on tippunut 4,5 kg. Katoavatko lihakseni jos jatkan tällä tavoin? Päivittäinen ruokavalio kostuu suurinpiirtein näin:

Aamupala: En syö ikinä (paha tapa)
Töissä: Valmisruoka, jossa alle 400 kcal
Ennen treeniä: Kananmuna valkuainen 150g + wokvihannekset 150g
tai rasvaton jugurtti 2dl + mysli 30g
Treenin jälkeen: Maustamaton rahka 250g + marjoja 150g

Nesteinä en juo kaloreita. Ihmettelen noin "rajua" painon laskua niin pienessä ajassa, vaikka en ole kertaakaan ollut nälkäinen. Alkoholin ja muut herkut olen jättänyt ruokavaliostani pois. Tiedän, että ruokavaliostani puuttuu tärkeitä aineita. Kuinka kauan tälläinen ruokavalio voi jatkua? Meneekö kroppani säästöliekille ja lihakset alkavat katoamaan? Olo ollut todella hyvä. Treenit sujuvat normaalisti ja heikotusta ei ole ollut. Aikaisemmin ruokavaliooni on kuulunut karkit, herkut yms. Nyt olen jättänyt ne pois.
Osa lähteneestä painosta on jo lähtenyt lihaksista (näin tapahtuu aina, kun ruokavaliota rajoitetaan ja varsinkin, kun laihtumisvauhti on nopeampi kuin 1kg/viikko). Urheilijana sulla on kyllä varmasti hyvä rasvanpolttokyky ja se ehkä auttaa, ettei kaikki mene lihaksista. Voit etsiä itse vuorokaudessa tarvitsemasi kalorimäärän ja lisätä siihen aktiivisuusosan. Siitä voit vähentää korkeintaan 500 kaloria, että keho toimisi normaalisti. Muista, että mikään vaa'an lukema ei tee autuaaksi. Sen sijaan onnelliseksi tekee terveys ja tasapaino. Mittanauha kertoo enemmän kuin vaaka. En suosittele tuon rajoittuneen ruokavalion jatkamista yhtään pidemmälle, ettet sotke aineenvaihduntaasi.
Nopeassa painonpudotuksessa katoaa aina lihasta ja nestettä enemmän suhteessa rasvaan. Todennäköisesti nytkin olet menettänyt hieman lihasta. Minkälaista urheilua harrastat, onko enemmän aerobista vai lihaskuntotyyppistä? Olisi hyvä jos löytäisit ruokavalion jossa laihdut mahdollisimman hitaasti mutta varmasti. Proteiinia et ainakaan saa tällä hetkellä tarpeeksi, joten jo senkin vuoksi lihasmassasi kutistuu samalla kun yrität laihduttaa.

Voit toki tehdä niin kuin painonnostajat: aluksi pidät dieettikauden, jolloin ei lainkaan kasvateta lihasmassaa, vaan hyväksytään se että sitä myös katoaa laihtumisen myötä (kuitenkin pyritään ennaltahkäisemään riittävällä lihaskuntotreenillä ja proteiinin määrällä). Laihtumisen jälkeen aloitetaan kovempi treeni, ja ennen kaikkea kovempi syöminen, jotta lihakset voivat kasvaa. Tietysti jos haluaa että lihas kasvaa samalla kun laihtuu, voi aina turvautua steroideihin. En suosittele.

Miksi muuten haluat laihduttaa? Tuo on hyvä paino kilpaurheilijalle, ellei lajina ole tyyliin baletti.
Lajissani yhdistyy aerobinen, sekä lihankunto. Tärkeimmässä osassa on keskivartalon lihakset ja kehon hallinta. Paino tällä hetkellä 57 kg. En ole tällä hetkellä tyytyväinen kroppaani, mutta en kuitenkaan haluasi, että lihaksia lähtisi paljon. Tällöin treenaamisesta tulee hankalaa ja jaksaminen saattaa olla kovilla. Pääasiassa haluan kiinteämmät reidet ja keskivartalon mahan ja jenkkakahvat pois. Kroppani on kuitenkin urheilullinen, mutta ongelmakohdat häiritsevät. Lajiin kuuluu ulkonäköpaineita, mutta en usko laihdutukseni johtuvan siitä. Muutaman päivän kalorit ollut alle 500 kcal ja en ole kuitenkaan ollut nälkäinen. Treeni kulkenut kuitenkin normaalisti. Ruokaa pidän enemmän polttoaineena, kuin nautintona. Herkkujen syömisen lopettamisen jälkeen nälkää ei juuri ole tullut. Treeneissä kuitenkin kulutan huomattavasti enemmän, kun syön päivän aikaina. En vain tiedä miten saisin tasapainoitettua ruokailutani, jotta saisin kaikki tarvittavat ravintoaineet. Kuinka kauan tällä tavoin voi oikeasti jatkaa ennen kuin palan loppuun? Ruokaa en viitsisi tunkea pakolla suuhun, kun ei ole nälkä. Viimeaikoina on tuntunut siltä, että kalorien laskemisesta on tullut pakkomielle ja syön vain sellaista ruokaa, missä on mahdollisimman vähän kaloreita. Minulle tulee myös huono omatunto, jos en esimerkiksi ole kuluttanut päivän aikana liikunnalla tarpeeksi.
Kuulostaa vähän siltä, että sinulle alkaa kehittyä syömisongelman poikasta. Ja et todellakaan syö tarpeeksi kilpaurheilijaksi. Palat loppuun nopeasti ja ylikunnon vaara on olemassa. Jos suhtaudut ruokaan polttoaineena, miksi et sitten haluaisi tankata sitä polttoainetta tarpeeksi? Tiedät miten käy, jos autosta loppuu löpö, se ei kulje enää mihinkään. Lisäksi jos autosta loppuu moottoriöljy, kone leikkaa kiinni. Eli ravinteitakin tarvitaan tarpeeksi, ei pelkkää energiaa.

Hyvin pieni energiamäärä saattaa poistaa näläntunteen. Mutta näläntunne puolestaan on terveen kehon merkki. Jos näläntunne katoaa urheilevalta ihmiseltä, olisin huolissani. Nälkä on kehon merkki kertoa, että nyt tarvitsen ravintoa.

Elikkä valmentajan puheille mars ja suosittelen myös ravintoterapeutin luona käymistä. Valmentajalle voit puhua treenistä ja niistä ongelmakohdistasi ja mitä niille voi tehdä. Hän tietää, millaista treeniä sinun kannattaa tehdä, koska hän myös tuntee parhaiten oman lajisi vaatimukset ja myös sen, kuinka kuormittava treenikokonaisuus sinulle muodostuu. Ravintoterapeutti puolestaan osaa suunnitella ruokavalion sinun tarpeittesi mukaisesti, jos vain olet rehellinen suorittamasi liikunnan määrästä.
Ei tuo ole enää mikään kehittyvä syömisongelman poikanen vaan ihan rehellinen syömishäiriö.
 /   /  /  /  / Mitä tapahtuu, jos jatkan näin?

Asiantuntijat

  • SincityNaisille ja pariskunnille sunnattu intiimituotteiden erik...

Keskusteluhaku

Laaja haku



Lisää keskusteluja aiheesta

Tietoa mainosten kohdentamisesta