Triptyl migreenin estoon

väsynyt tähän

Käytän triptyl 50mg estolääkkeenä hormonaalisen ja jännityspäänsäryn/tavallisen migreenin estoon. Lääke on hyä kun yöksi nukuttaa ja saa hyvin unen, mutta silti niskalihakset ihan jäykät ja päänsärky on päivittäistä, enemmän tai vähemmän, mutta särkylääkkeitä menee aika paljon lisäksi. Söin joskus 10 mg ja se nostettiin 25mg ja olin alkuun ihan kanttu vei siitä, mutta nyt edes 50mg ei tunnu enään missään..voiko lääkkeeseen ns. tottua, jos on syönyt kauan samaa lääkettä. Onko jollain käynyt samoin tai silti pää lovasti särkenyt, mihin lääkkeeseen teillä on vaihdettu tai oletteko saaneet mistä apua tälläiseen monimuotiseen migreeniin? Kiitos kaikista vastauksista:)

18

16005

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toivoton

      Itselläni kokeiltiin triptyliä mutta esim. en pysytynyt virtsaamaan ja lopetin lääkkeen alkuunsa ja koska minulla on korkea silmänpaine niin triptyl nostaa sitä joten ei sovi minulle , tosin muutkaan estolääkkeet eivät ole migreeniä poistaneet . Minulla särkee päätä melkein joka päivä ja triptaania menee paljon . Mikä lääke sinulle on migreeniin ? Itse olen kokeillut kaiken mahdollisen , hierojat , akupunktiota, kiropraktikkoa , estolääkkeitä mutta mikään ei tunnut auttavan , olen jo luopunut toivosta että apua löytyisi .

    • tehoton

      Päinvastoin se voimistutti entisestään minulla. Klotriptyl mite sopii jännityspäänsärkyyn.

    • Piäsärystä kärsivä

      Itse käytän triptylia. Se vaikuttaa hitaasti ja jos välillä olen ottanut vähemmän kuin sen annokseni niin kestää n. viikko enne ku alkaa taas kunnolla vaikuttaa. Itse otan 20 mg iltasin. Se aiheuttaa levottomia jalkoja joten syön lisäksi magnesiumia.

    • väsynyt tähän(aloit)

      Toivoton: Itselläni käytössä siis trptyl 50mg iltaisin, ennen käytin pienempiä annoksia mutta eivät enään vaikuttaneet, eikä nyt tuokaan annos tehoa. Päätä särkee joka pv, ja särytön päivä on harvinaista herkkua. Päänsärky on siis migreenin ja jännityspäänsäryn ja hormonaalisen migreenin sekasotku. Usein viikossa käytössä Panadol, Miranax, ketorin...Maxalt on koviin kohtauksiin. Mutta kun joka pv särkee niin se tekee elämästä helvettiä, näin ollut jo vuosia ja apua ei vain saa. Nyt vaihtuu yhdistelmä ehkäisy pillerit minipilleriin, vaikka ei olekaan aurallinen migreeni mutta pakko alkaa kokeilemaan kaikki mahdolliset, jos jollain olisi edes pientä vaikutusta tähän särkyyn. Jumissa olevat(krooniset) niskat ja pään lihakset lisää päänsärkyä, aamulla vaikka tunnin pidempään nukkuminen vapaa-päivänä ja kamala migreeni, pitkä ruokatauko ja migreeni, menkat = migreeni...aivan kaikki lisää migreeniä ja joka pv särkee enemmän ja vähemmän..kuinkahan tätä kestää.. Jos jollakin samanlaista ongelmaa, olisii kiva vaihtaa ajatuksia..?

      • toivoton

        Hei väsynyt tähän , tunnistan tuosta mitä kirjoitit myös itseni , minulla on täysin samanlaista , jatkuvaa migreeniä , joka päivä joudun ottamaan triptaanin , tuntuu että elämä pyörii migreenin ympärillä . Kaikki keinot on käyty läpi , minulla ei edes estolääkkeet auta . Pahinta oli kun neurologi sanoi nostavansa kädet ylös eikä pysty auttamaan , siinä tuli aika yksinäinen olo . Itse kokeilin minipillereitä migreeniin mutta kahden viikon kuluttua lopetin kun särkyä oli joka päivä . Nykyisin jos on päivä ilman särkyä olen jo onnellinen . Aina sanottiin että vanhemmiten migreenit vähentyvät mutta minulla on vain lisääntynyt . Olen siis toivoton tapaus . Itselläni buranat eivät auta särkyyn . Itse olen kokeillut estolääkkeistä , triptyl , lyrica, gabapentin , atacand , debrakine .........


    • Piäsärystä kärsivä

      Hei, onhan sulta otettu magneettikuvat ettei se ole mitään muuta. Itelläni oli tiha kamala päänsärky vuosia ja se osoittautui aivopaineeksi. Sen jälkeen ollut päänsärkyy kans ja sit todettiin et se on migreeniä. Kuulostaa kyllä nii pahalta että mietin kannattaisiko kokeilla yksityistä?! Tiedän miltä se jatkuva särky tuntuu. Eikä ainanen kipu tee mielellekään hyvää saati sit lihaksille.

    • väsynyt tähän(aloit)

      Kun säryt alko joskus 6-7v sitten olin tutkimuksissa kun särky ei loppunut ollenkaan ja mikään ei auttanut..magneetissa ei löytynyt mitään, ja diagnoosi jäi migreeniksi. Eli siis jos jälkeenpäin ei ole tullut mitään niin ei pitäis mitään olla.. mutta elämään tää vaikuttaa. Joka aamu herää ja ensimmäisenä onko pää kipeä vai ei ja jos ei niin mahtavaa, tosin särky melkein sit alkaa iltapäivällä..kaikki pahentaa, elämän pitäis olla niin säännöllistä, ja stressitöntä, hajutonta ja mautonta...tällä hetkellä sinkkuna mutta viime parisuhteessa mies syytti laiskaksi ja syyllisti muutenkin kun en vain aina yksinkertaisesti pystynyt tekemään mitään. Toki toisen on vaikea ymmärtää että jonkun päätä särkee koko ajan. Akupunktio auttoi hieman tuoon jännityspäänsärkyyn mitä on osa, mutta niin kallista että ei voi käydä jatkuvasti. Nyt huomenna alkaa minipillerit ja paniikki on jo nyt aivan valtava, kun ei tiedä miten vaikuttaa..suorastaan rukoilen että päänsäryt vähenisi mutta ei enään odota mitään kun niin kauan on näin. Lääkäri puhui mahdollisesti atacand lääkkeestä triptylin tilalle mutta halusi että menen kuitenkin tulevaisuudessa neurologilla käymään ja hän saa päättää. Viimeksi kävin niin nostettiin vain triptyl annosta, oli aika hukassa neurologikin...kamala tunne kun olet yksin, tiedän tunteen. Ilman huumorintajua tästä ei selviäisi. Olen itse hoitotyötä tekevä ja kun joka pv pitää olla tosi skarppina niin päänsärky on joskus ihan helvettiä. Mutta ensi viikolla nyt näkee alkuun mitä minipillerit tekevät. Olis kiva perustaa joku aina särkee päätä-ryhmä, siellä ei ainakaan tarvis jatkuvasti selittää että miksi särkee ja voiko särkee ja...:)

      • toivoton

        Minulla Atacand laski verenpainetta niin paljon että huimasi jo pienellä annoksella ja jotenkin masentaa kun estolääkkeet eivät auta tai sitten on niin paljon sivuvaikutuksia että joutuu lopettamaan ne ja neurologi sanoi että elimistö tottuu estolääkkeisiin ja sitten joutuu nostamaan koko ajan annoksia . Kun lukee migreenistä niin tuntuu että pitäisi välttää kaikkea mutta stressiä on aika paljon kun särkyä on joka päivä . Nytkin pitäisi mennä lääkärille kun debrakine ei estolääkkeenä auttanut mutta väsyttää jo saman asian puhuminen lääkärille koska vain migreeniä sairastava ymmärtää millaista elämä on migreenin kanssa . Elämä unohtuu jonnekin säryn alle .........


    • Kroonikko

      Hei vaan migreenikot!
      Krooninen migreeni mullakin. Minulla kehittyi särkylääkepäänsärky sotkemaan migreenikuvioita. Aina pää kipeä ihan hirveesti. Vähän kerrallaan jätin särkylääkkeitä pois ja pyrin kestämään pientä särkyä ennen kuin otan täsmän. Luulin ettei esim. parasetamolista tulisi särkylääkepäänsärkyä. Tuli siitäkin ja täsmistä. Neurologi sanoi että kuukaudessa voi käyttää 12 täsmää, jotka siihen aikaan mulla oli Imigran suihkeena, jos se määrä ylittyy on kyse särkylääkepäänsärystä. Juu, ylittyihän se kun joka viikko käytin kymmenkunta täsmää ja muut särkylääkkeet siihen päälle.
      Krooninen migreeni jäi edelleen mutta niistä ihan hirveistä kohtauksista pääsin eroon. Tässä migreenissä on kestämistä tarpeeksi. Uusia estoja mietitään, uudet tutkimukset menossa ja odotan vastausta niistä. Toistaiseksi Triptyl iltaisin isommalla annoksella, tepsii yösärkyyn ja saan levättyä. Triptylistä on myös se hyöty että hoitaa depressiota.

      • toivoton

        Minä taas luin että jos täsmälääkkeet eivät ylitä 18 kpl kuukaudessa niin kyse ei ole lääkepäänsärystä , itselläni on nyt syyskuussa mennyt 22 tablettia mutta välillä oli 3 päivän tauko migreenissä , niinpä onko kyse sitten migreenistä vai onko mukana lääkepäänsärkyä ? Neurologi sanoi että jos on 3 päivän särytön jakso niin lääkepäänsärky ei ole kyseessä , ohjeita ja neuvoja riittää mutta mikä on oikeaa tietoa ? Pakko ottaa sumatripaani kun särkee


      • 50mg jo kaksi vuotta
        toivoton kirjoitti:

        Minä taas luin että jos täsmälääkkeet eivät ylitä 18 kpl kuukaudessa niin kyse ei ole lääkepäänsärystä , itselläni on nyt syyskuussa mennyt 22 tablettia mutta välillä oli 3 päivän tauko migreenissä , niinpä onko kyse sitten migreenistä vai onko mukana lääkepäänsärkyä ? Neurologi sanoi että jos on 3 päivän särytön jakso niin lääkepäänsärky ei ole kyseessä , ohjeita ja neuvoja riittää mutta mikä on oikeaa tietoa ? Pakko ottaa sumatripaani kun särkee

        aiheuttaako triptyl kenellekkään tahdosta riippumattomia sätkujä eripuolille kehoa?


      • 25-50 mg 4 vuotta
        50mg jo kaksi vuotta kirjoitti:

        aiheuttaako triptyl kenellekkään tahdosta riippumattomia sätkujä eripuolille kehoa?

        triptyl aiheuttaa sätkyjä! hieman kuin sähköiskuja. triptyl vaikuttaa serotoniiniin, kuten masennuslääkkeet. masennuslääkkeiden vieroitusoireisiin kuuluu nuo sätkyt, tosin mulla oli niitä kesken hoidonkin ei vain lopetuksessa. eka 2 viikkoa triptylin lopetuksen jälkeen oli aivan hirveää sätkymistä. ei mitään vaikutusta migreeneihin loppua kohden, särky oli/on päivittäistä.


    • mummeli

      Olen sairastanut aurallista migreeniä 15-vuotiaasta lähtien ja sitä tulee nykyään enää kerran tai pari vuodessa. Nyt minulla on n. 10 vuoden ajan ollut erilaista migreeniä eli kun aamuisin heräät on pää kipeä ja siihen ei auta kuin migreenilääkkeet. Olen jäänyt kesällä eläkkeelle ja ajattelin, että nyt päänsärky loppuu, mutta mitä hulluja, päinvastoin. Työssäolon aikana tuli päänsärky suunnilleen kahden viikon välein ja sitä kesti 3 päivää. Se tässä harmittaakin, kun päänsärky tulee liikunnasta. Olen tänä kesänä päässyt golfailemaan joka päivä ja aamuisin on sitten pää kipeä. Siihen otan puolitablettia Sumatriptaania 100 mg. Samoin käy talvella hiihdon jälkeen. Nyt olen sitten aloittanut kuntosalilla ja saa nähdä miten siinä käy.
      Kävin neurologilla ja hän sanoi, että ei sais noin paljon syödä lääkkeitä, mutta pakko on ottaa. Hän myös määräsi migreenin ennaltaehkäisyyn Candexetil 4 mg, mutta siitä ei ole ollut mitään apua.
      Noin 12 vuotta ja 5 vuotta sitten on otettu magneettikuvaukset, mutta niissä ei ollut mitään. Toisen kuvauksen jälkeen vain neurologi sanoi, että yhteiskunnan rahojen tuhlausta tuo toinen kuvaus.
      En ole aikaisemmin lukenut, että minulla on näin paljon kohtalotovereita. Sitä ei tosiaan sellaiset henkilöt ymmärrä, joilla ei ole päänsärkyä, että miten paljon se vie voimia selviytyä päivästä.

      • shterbb

        Haiskahtaa triptaani päänsäryltä eli kyselepä neurologilta vieroitusasioista. Minkä ikäinen olet nyt?


    • Avun saanut

      Ihmettelen, jos kukaan lääkäri ei ole ehdottanut sinulle migreenin estoon beetasalpaajaa eli verenpainelääkettä, pienellä annoksella 5 mg. Itse kärsin jatkuvista migreeni kohtauksista, ennen betasalpaajan aloittamista. Beetasalpaajia käytetään yleisesti migreenikohtausten estoon, jos esim. muut keinot eivät auta.
      Triptaanit eivät, ole auttaneet minua yhtään, missään muodossa eikä millään annostuksella. Ibuprofeeni 800mg/ x 1, auttaa jos sen ottaa ajoissa, mutta se aiheuttaa kovia vatsakipuja.
      Itselläni tosin oli todella korkea lepopulssi 100 tai vähän yli / min. Verenpaine ei niinkään korkea.
      Korkea verenpaine aiheuttaa usein päänsärkyä tai migreeniä.
      Nyt kohtaukset ovat loppuneet oikeastaan kokonaan, mitä nyt hyvin harvoin on joku kohtaus.
      En ole ikinä kuullutkaan, että Triptyliä käytettäisiin tähän vaivaan, eikös sitä käytetä estämään esim. fibrokipuja ym. Se aiheuttaa todella monelle sivuvaikutuksia(jotka eivät mene ohi), jo pienellä annostuksella esim. sydämentykytystä. Toivottavasti, tästä on sinulle jotain apua!
      Migreenikipu on todella kamalaa, eikä sitä ymmärrä kukaan muu, kuin toiset sitä sairastavat.
      Se lamaannuttaa koko ihmisen ja eristää kotiin, usein toistuvana.

      • KingKong

        Itselläni auttoi Triptyyli ja betasalpaaja yö särkyyn. Yöksi triptyyli ja aamulla betasalpaaja. Päänsäryt loppui kun seinään. Kärsinyt olen lapsesta saakka ja ikää nyt 41v. Myös sumatriptan 100mg auttaa, mutta sumatriptan aiheuttaa ahdistavaa tunnetta, mikä tulee muutaman tunnin kuluttua tapletin otosta. Aiheuttaa myös väsymystä. Triptyyli yöksi otettuna ei ole aiheuttanut mitään. Nukun kuin tukki ilman päänsärkyjä. Tälläin olen päässyt ainaisista burana, panadol ja sumatriptan rouskutteluista.


    • Acetium

      Hei.

      Hae apteekista reseptivapaata Acetiumia ja ota kapseli aamulla ja kapseli illalla.
      Olen itse päässyt hankalasta migreenistä sen avulla eroon ja elämä maistuu taas!

    • kipusisko77

      Hei!
      Lääkkeeseen tottuun varmasti ja annoksesi on kuitenkin vielä kovin pieni. Minulla on migreeniin estoon Triptyl 175 mg, Topimax 100mg, Emconcor 5mg ja silti on migreeniä 3-7 kertaa viikossa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1218
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      15
      1148
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1089
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      2
      1086
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1068
    6. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1065
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1064
    8. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1062
    9. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      0
      1057
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      Hämähäkit, kotilot ja hyönteiset
      0
      1055
    Aihe