Vika on aina minussa, en tiedä kauan tätä jaksaa enää

ahdistunut!

Olemme olleet mieheni kanssa yhdessä jo 11 vuotta, josta saman katon alla noin 6v. Saimme noin 4kk sitten ihanan poika vauvan, raskautuminen kesti vuoden, ennen tätä onnistunutta raskautta oli vielä keskenmenokin...
Viimeiset pari vuotta olen yksin joutunut tekemään ihan kaikki kotityöt, vaikka olen ollut yhtä lailla kokopäivätyössä kuten mieskin...
Mies on esim. imuroinut tasan kerran vauvan syntymän jälkeen (eli kerran 4kk aikana) ja senkin hän teki vain siksi, että huomautin hänelle siitä, että hän voisi myös joskus osallistua kotitöihin ja siitäkin huomautuksesta hän suuttui..
Joskus siivosimme aina yhdessä kerran viikossa, en tiedä miten se jäi... :/
Nyt noiden kotitöiden lisäksi vauvan hoidan pääasiassa yksin, koska mieheni mielestä hänen ei tarvitse olla vauvan kanssa nyt paljoakaan, vaan hän voi kuulemma olla pojan kanssa sitten, kun hän on 10-vuotias ja häntä pitää viedä harrastuksiin ym.
Poika on ollut melko huono uninen, joten ensimmäiset kuukaudet on mennyt minulla osittain sumussa, koska väsyttää, kun en ole saanut nukuttua kunnolla, kun yöt mennyt vauvaa hoitaessa.. Mies ei auttanut tässäkään asiassa, vaikka oli vauvan ensimmäiset elinviikot kotona (7vko), eikä silloinkaan tehnyt kotitöitä, lukuunottamatta sitä, että paistoi joskus jonkun jauhelihan tms.
Itse olin synnytyksen jälkeen niin kipeä, etten pystynyt edes istumaan 3 viikkoon ja alkuviikot vauva nukkui vain 1-2h kerrallaan ympäri vuorokauden ja nekin pätkittäin ja roikkui alati rinnalla, eli olin todella väsynyt, joten meillä oli asunto pahimmillaan kuukauden siivoamatta, ehkä kauemminkin...
Ongelma on, että riitelemme ihan jatkuvasti aivan mitättömistäkin asioista ja toki myös tuosta, että mieheni ei tee mitään, vaan makaa sohvalla katsellen TV:tä tai on koneella koko ajan. En saa mieheltäni huomiota, jos en sitä itse erikseen pyydä, meillä ei seksiäkään ole ollut kuin noin 3krt vauvan syntymän jälkeen, mutta niin kai se on, jos ei ole läheisyyttä, ei voi olla seksiäkään, eniten kaipaisin juuri sitä läheisyyttä... Tällaista on joskus ennenkin ollut suhteessamme ja silloin ajauduin pettämään miestäni, josta mies tietää kyllä ja se asia käsiteltiin silloin.. Silloin sanoin, että syy oli varmasti tuo läheisyyden puute... Minusta tuntuu, että jos minulla olisi nyt mahdollisuus, tekisin sen uudestaan, koska kaipaan läheisyyttä! :( Mies ei koskaan kehu minua missään asiassa, ihan sama vaikka olisin miten laittautunutkin ym...Ja silloin kun ollaan riidelty, mies sanoo joka kerta, että ongelma on minussa ja minä olen hänen mielestään aina syypää kaikkeen. Varmaan sitten olen, en tiedä mitä minun pitäisi tehdä, mies on todella huono puhumaan mistään... Meillä ei oikeastaan myöskään ole yhtään mitään puhuttuvaa, jos totta puhutaan, mies sanoo, ettei minun kanssani voi puhua... Olemme muutamaan kertaan puhuneet myös mahdollisesta erosta (sekin jatkuvien riitojen takia) ja mies on sanonut pari kertaa, että hänen tekisi mieli lähteä... Viimeisimmällä kerralla sanoinkin sitten, että erotaan sitten! No, tämä sovittiin ja seuraavana päivänä miestä kadutti ym.. Mutta mutta! Taas on sama tilanne, minä olen kuulemma ongelma miehelle, niin hän taas sanoi ja paineli sohvalle nukkumaan.. En tiedä, kauan tällaista enää jaksan, ahdistaa! Mitä teen väärin?! Pitäisikö vaan erota ja alkaa yksinhuoltaja äidiksi? Parisuhdeterapiaan mies ei suostu lähtemään, olen sitä jo ehdottanut...

12

2588

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tarvitse miestäsi

      Tuossa on kuultavissa selkeä syy-seuraus -suhde, jonka juuret lähtevät sieltä pettämisestä. Mies ei ole kyennyt antamaan sitä sinulle anteeksi eli käsittelemään sitä pois mielestään, vaan vetää sitä loukatuksi tulemisen muistoa perässään kuin raatoa konsanaan ja se nousee pintaan joka kerta kun hän tuntee olonsa ahdistuneeksi.

      Hän on varmasti nyt myös mustasukkainen lapsesta, koska poika vie sinun koko huomiosi. Niin ei tarvitse olla. Sinä voit myös osoittaa tarvitsevasi miestäsi pojan isänä, antaa hänelle tehtäviä lapsensa hoidossa, jolloin hänkin pääsee osallistumaan ja kokee itsensä hyödylliseksi.
      Isyys herkistää miesten tunteet ja tunteiden suunta voi siis olla myös negatiivinen jos äiti vaikuttaa osaavan hoitaa kaiken paremmin eikä tarvitse isää mihinkään.

      Se mukaan pyytäminen ei saa olla käsky eikä syyllistäminen menneistä laiminlyönneistä, vaan siinä täytyy lähteä puhtaalta pöydältä, rakkadella, avustaen sitä neuvotonta miestä sen ekassa isyyskokemuksessa. Kun mies kokee olevansa tärkeä ja rakastettu, muuttuu hänen (niin kuin sinunkin) käytöskin aivan toisenlaiseksi.

      Nyt vaaditaan sinulta sitä naisellisen pehmeää neuvokkuutta osata houkutella turhautunut rakkaasi takaisin perhe-elämän totetuttamiseen, poikalapsensa ja parisuhteen hoitamiseen. Te olette tiimi jonka pitää toimia yhdessä, jotta tasapaino säilyy.
      Kahden aikuisen välissä on nyt lapsi jonka huolehtimisen ja rakastamisen vastuu ja rikkaus kuuluu teille molemmille. Ota miehesi mukaan päivän touhuihin heti kun hän tulee töistä tai herää viikonloppuaamuun. Kun side lapseen syvenee ja vierellä on kannustava ja ihaileva puoliso, mieskin kukoistaa.

      • Mitä miestä

        Jessus mitä soopaa. Onko sulla lukihäiriö vai joku muu ymmärtämisen vaje?


    • 9

      Mene itse (vauvan kanssa neuvolapsykologille juttelemaan, aluksi kerran viikossa jos suinkin mahdollista. Ulkopuolinen neutraali henkilö pystyy paremmin neuvomaan sinua miten olosi/olonne paranee. Hanki itse kotiin apua itsellesi, aivan sama mistä, joko lähisukulainen, ystävä, MLL:sta tai ilmoituksella kaupan seinään naapuristosta. Niin että parhaassa tapauksessa saat siivous- ja kodinhoitoapua, ja ainakin pääset hiukan tuulettumaan ulos. Lenkille, ostoksille, ystäviä tapaamaan. Miettikää sitten uudestaan vaikkapa puolen vuoden tai vuoden päästä eroasiaa, ja puhu nyt tilanteestasi myös sekä omille että miehen vanhemmille, etteivät sitten voivottele vuoden päästä että olisivat kyllä auttaneet jos vain olisivat tienneet asioista.
      Siis, mitä yritän sanoa, olet Äiti, olet Tärkeä Henkilö sekä vauvalle että muutenkin omana itsenäsi. Järjestele elämääsi paremmaksi miehestä riippumatta, älä kysele häneltä mitään niin kauan kuin hän on tuollainen kypsymätön, törppö nulikka.

    • 4 lapsen äiti

      No huh. Isä haluaa olla lapsensa kanssa kun lapsi on tarpeeksi vanha. Taitaa olla liian myöhäistä jo silloin. Sulla on aivan liian paljon kannettavana yksin. Jos mies ei halua lähteä edes kanssasi parisuhdeterapiaan, ei hän ole valmis panostamaan suhteeseenne. Et ole hänen arvoisensa nainen. Mutta lapsesi arvoinen olet ja tulet aina olemaan.Pärjäät varmasti yksinkin lapsesi kanssa. Varsinkin jos velttoilija jää pois kuvioista jää voimia sinulle enemmän keskittyä olennaiseen.Tukiverkostoa luomaan nyt ja laitat miehen kiertoon. Kyllä puolisoaan arvostava kumppani osallistuu vapaasta tahdostaan arjen pyörittämiseen ja ennenkaikkea on läsnä lapsensa arjessa. Keskity itseesi ja lapseesi kuten olet tähänkin asti tehnyt. Se saa riittää. Pölypallerot nurkissa ei leipää pyydä. Pidä huolta itsestäsi. Olet sen ansainnut. Voimia sinulle.

    • ap

      Kiitos vastauksista. Vaikeaa se on yhteistyötä tehdä, jos toinen ei siihen halukas ole. Yksin en pysty kaikkea korjaamaan. Mies on hoitanut nyt yhteensä neljänä iltana vauvaamme sillä aikaa, kun olin harrastuksissani. No, viimeisimmän illan jälkeen hän käski etsimään toisen hoitajan jatkossa, jos vaan mahdollista. Ei ollut kuulema pärjännyt vauvan kanssa, kun se oli vaan itkenyt. Yleensä meidän vauva ei turhia itke, vaan on hyvin rauhallinen mielestäni ja kaikki muutkin niin sanoo, eli en tiedä, mikä sitten on ollut, oliko sattunut olemaan vaan huono päivä.. :(
      Hiljattain olin myös pojan kanssa reissussa, kaksi yötä pois kotoa. No, tulin kotiin, sain alkaa suunnilleen samantien siivoamaan, että mahtuis edes ovesta sisään... Tuon reissun aikana, jos oikein tarkkaan mietin, ni mulla ei oikeastaan ollut ikävä miestä ollenkaan. En tiedä enää, mitä miehelleni sanoisin, tekisi mieli olla vaan hiljaa ja tyytyä tähän, kun joka kerran, jos uskallan suuni avata, niin syy on kuitenkin hänen mielestään vain ja ainoastaan minun. Mutta suoraan sanottuna vituttaa, kun saa siivota aikuisen ihmisen jälkiä joka paikasta joka ikinen päivä ja hoitaa pääasiassa yksin yhdessä hankittua lasta. Ehkä ainut syy, miksi voisin tätä jaksaa, olisi raha, jos tuo mies edes elättää meidät sen aikaa, että laitan lapsen hoitopaikkaan ja palaan itse töihin...

      • Heivaa hemmettiin

        Vauvalla on maailman paras vaisto, siis parempi kuin sinulla. Jos vauva ei tykkää isästään, miksi sinun pitäisi tykätä siitä mieähestä?


    • berries1

      Miehillä on kumma tapa saada käännettyä asiat naisten syyksi, ei ole ensimmäinen tuo sinun miehesi, vaan se taitaa olla jossain geenissä niillä. Mutta polta itseäsi loppuun tuolla, jos mies ei ymmärrä tai suhde ei muuten toimi, voi erota vaikka lapsi on pieni. Yhtä paljon sitä kuitenkin äitinä hoidat olet yksin tai kaksin. Päivästä jää ainoastaan pois hermoilut miehen kanssa. Lapsi ei ole syy, pitää huonoa suhdetta kasassa.

      • drgd

        Totta, ei naista saa syyttää pettämisestä. Se on aina miehen syy.


      • sssdd
        drgd kirjoitti:

        Totta, ei naista saa syyttää pettämisestä. Se on aina miehen syy.

        miehet kehtaa syyttää naisen pettämistä naisen omaksi syyksi


    • Historian havinaa

      Tuskin se nyt geeneissä on, mutta naisen alistamis- ja huonommuushistoria on niiin pitkä, naiset ovat kantaneet miehenkin huonouden niiin kauan, että se on vain kulttuurista opittu tapa ja ikävä jäänne, josta osa kolmijalkaisista ystävistämme ei vieläkään halua irtautua.

      Elämä on helppoa, kun on joku vahvempi vierellä, joka kantaa oman 'ristinsä' lisäksi myös valittunsa taakan.

    • Aurora Rose

      Voin kertoa, että meillä ei ole lasta edes vielä. Ja mies jo syyttää minua raskausajan hormonimyrskyistä, voimien loppumisesta vauvanhoidossa. Seksin pihtaamisesta ennen ja jälkeen synnytyksen.

      Ja väittää, että on niin hyvä kasvattaja, ettei hänen hoidossaan lapsella ole mitään hätää. Minun tekemisistäni ei voi olla varma. Että ei luota minuun.

      Ja en ole edes raskaana.

      Mitä törkeää syyllistämistä ja kiukuttelua! Kun kumpikaan ei tiedä, ei ole kokemusta, niin miten ihmeessä miehen logiikalla voi toisen kanssa tehdä järkyttävän riidan tästä asiasta kerta toisensa jälkeen? Kuinka kukaan tai kukaan muu kuin mies, voi väittää, että tekee tämmöisen järjen eikä tunteiden pohjalta. Ha!

      Minä en ymmärrä miestä joka ei puhu. Mutta en ymmärrä miestä joka puhuukaan.

      Aloittajasta tulee katkera ja kostonhomoinen narttu jos jatkaa tuota suhdetta eikä lähde. Miehen tarjoama elatus ei saa olla syy jatkaa. Mieti millaisen mallin ja alun lapsi saa? Sinulla on valtava vastuu, se lapsi. Muuttakaa edes erillenne.

    • vipa2

      Meidän pitäisi tavata, itse olen 4-kymppinen mies ja samassa tilanteessa toisin päin... todella halipula ja puoliso pihdannut nyt puoli vuotta putkeen. Kaikki aina minun vika jne jne..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      271
      2506
    2. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      39
      1408
    3. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      61
      1382
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1166
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1144
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1136
    7. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      26
      1133
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1111
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1073
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      6
      1042
    Aihe