Ittekseen seisova kiuas

Kiukaanehkävaihtava

Ajattelin hommata ainavalmiin tilalle (koska sähköä menee 6kWh/vrk vaikka ei saunoisi eikä sähkön hinta ainakaan tippumassa ole...) jonkun jatkuvalämmitteisen kiukaan, helpoimmin tilalle heittäisi ittekseen lattialla jöpöttävän kivikasatötterön. Miten olisi esim. Harvia Cilindro PC70 6,8kW, onko noissa nyt varsinaisesti mitään eroja? Sauna ei ole iso, 6 kWh riittää hyvin. Hintaluokka on max. jotain 350 eur mitä olen valmis investoimaan. Muuten voisi hommata seinään kiinnitettävän mutta kun en tiedä miten siellä koolaukset menevät niin eipä viitti ihan paneeleihin kiinnittää, repsahtavat ajansaatossa (edellisessä kämpässä näin oli tehty).

14

9821

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Osta Harmia

      Kuuluu sarjaan "nopee nätti".

      Kokemusta on. Sauna lämpiää korvien yläpuolelta, ei polta korvia.

      • Kiukaanehkävaihtava

        Tulkitse nyt tuota sitten, oletko puolesta vai vastaan?


    • puolesta

      Ilmeisesti tarkoitit, että olet ostamassa kertalämmitteisen kiukaan. Hyvin tuo on toiminut. Meillä on tossa n70kg kiviä sisäs, enemmänkin mahtuisi jos latois tiheemmin. Tulee oikein makosat kosteet löylyt.

      Jos sauna lämpiää vain korvien yläpuolelta on vika saunan ilmankierrossa, ei kiukaassa.

      • takapuolesta?

        Mielenkiintoisia kirjoituksia? Ainavalmiin tilalle jatkuvalämmitteinen jota ei kiinnitetä seinään johon vastaus oletko hankkimassa kertalämmitteistä?

        Jos sauna lämpiää vain korvien yläpuolelta kyseessä on joko puutteellinen ilmanvaihto tai s-kiukaan valmistaja.


      • suolesta
        takapuolesta? kirjoitti:

        Mielenkiintoisia kirjoituksia? Ainavalmiin tilalle jatkuvalämmitteinen jota ei kiinnitetä seinään johon vastaus oletko hankkimassa kertalämmitteistä?

        Jos sauna lämpiää vain korvien yläpuolelta kyseessä on joko puutteellinen ilmanvaihto tai s-kiukaan valmistaja.

        Niin, Cilindro on kertalämmitteinen kiuas ja koska ap siitä kyseli niin arvelin että kyse oli kertalämmitteisestä vaikka jatkuvalämmitteistä kyselikin


      • pyllystä?
        suolesta kirjoitti:

        Niin, Cilindro on kertalämmitteinen kiuas ja koska ap siitä kyseli niin arvelin että kyse oli kertalämmitteisestä vaikka jatkuvalämmitteistä kyselikin

        Eiköhän se kuitenkin ole sähkökiuas? Kerta- ja jatkuvalämmitteisillä tarkoitetaan yleensä puukiukiukaita.


      • Kiukaanehkävaihtava
        suolesta kirjoitti:

        Niin, Cilindro on kertalämmitteinen kiuas ja koska ap siitä kyseli niin arvelin että kyse oli kertalämmitteisestä vaikka jatkuvalämmitteistä kyselikin

        Cilindro on jatkuvalämmitteinen, minulla on nyt varaava kertalämmitteinen.

        http://fi.m.wikipedia.org/wiki/Kiuas#


      • Kiukaanehkävaihtava
        Kiukaanehkävaihtava kirjoitti:

        Cilindro on jatkuvalämmitteinen, minulla on nyt varaava kertalämmitteinen.

        http://fi.m.wikipedia.org/wiki/Kiuas#

        Itseasiassa tuo 'kertalämmitteinen' ei ehkä sovi terminä sähkökiukaaseen (vaikka varaava kiuas kerran lämmitetään kuumaksi) koska tarvitsee lämmön ylläpitoon virtaa. Ota näistä nyt selvää, mutta siis jatkuvalämmitteinen on sellainen jota lämmitetään vaikkapa puoli tuntia, sitten saunotaan lämmityksen ollessa päällä ja sitten kiuas jäähtyy kun virta otetaan pois tai puut ovat palaneet. Näin olen asian ymmärtänyt.


      • takapuolesta?
        suolesta kirjoitti:

        Niin, Cilindro on kertalämmitteinen kiuas ja koska ap siitä kyseli niin arvelin että kyse oli kertalämmitteisestä vaikka jatkuvalämmitteistä kyselikin

        Erikoinen kertalämmitteinen kun lämmitys lopetetaan saunomisen jälkeen? Luki ohjeissa joten ei tarvitse jatkaa juupaseipäs-linjaa


      • puolesta
        Kiukaanehkävaihtava kirjoitti:

        Itseasiassa tuo 'kertalämmitteinen' ei ehkä sovi terminä sähkökiukaaseen (vaikka varaava kiuas kerran lämmitetään kuumaksi) koska tarvitsee lämmön ylläpitoon virtaa. Ota näistä nyt selvää, mutta siis jatkuvalämmitteinen on sellainen jota lämmitetään vaikkapa puoli tuntia, sitten saunotaan lämmityksen ollessa päällä ja sitten kiuas jäähtyy kun virta otetaan pois tai puut ovat palaneet. Näin olen asian ymmärtänyt.

        Kappas, mulla oli näköjään termit hukassa. Olin jostain saanut päähäni, että kertalämmitteinen tarkottaisi että lämmitetään joka kerta ja jatkuvalämmitteinen olisi aina lämmin. Väärässä olin näköjään.
        Tuota kyseistä kiuasta voin kuitenkin suositella kokemuksesta. Antaa todella miellyttävät löylyt. Johtuu kai tuosta suuresta kivimäärästä ja kohtuu väljästä ladonnasta. Hieman savusaunamainen fiilis kun löylynheiton jälkeen lämpöä tulee pitkään, eikä sellaista parin sekunnin suhausta kuin noissa pienis seinäkiukais.


      • löylyä lissää
        puolesta kirjoitti:

        Kappas, mulla oli näköjään termit hukassa. Olin jostain saanut päähäni, että kertalämmitteinen tarkottaisi että lämmitetään joka kerta ja jatkuvalämmitteinen olisi aina lämmin. Väärässä olin näköjään.
        Tuota kyseistä kiuasta voin kuitenkin suositella kokemuksesta. Antaa todella miellyttävät löylyt. Johtuu kai tuosta suuresta kivimäärästä ja kohtuu väljästä ladonnasta. Hieman savusaunamainen fiilis kun löylynheiton jälkeen lämpöä tulee pitkään, eikä sellaista parin sekunnin suhausta kuin noissa pienis seinäkiukais.

        Kuinka kauan muuten lämmität sitä Harvia PC70 kiuasta, jotta löyly riittää? Itsellä samanlainen kiuas ja pitää täydellä teholla paahtaa yli tunti, mielellään puolitoista.


    • Kiukaanvaihtovuodet?

      Entä jos sillä ei toiveittesi mukaisesti jöpötä, mikä sen luokitus silloin on? Kertalämmitteinen vai kerranlaukeava?

    • Anonyymi

      Paukkuuko muilla tämä kiuasmalli meillä paukkuu lämmitys vaiheessa.

      • Anonyymi

        Onko se varmasti kiuas kun paukkuu, vai onko hernekeittopäivä?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1408
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1271
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1215
    4. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      28
      1157
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1155
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1067
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1053
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      33
      1048
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1043
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1032
    Aihe