Olen kipeä

epätietoinen123456

Olen nuhainen, minulla on kurkku vähän kipeä ja nenä vuotaa PALJON, räkää tulee kuin Niagaran putouksesta!! Tiedän, että nuha kestää suunnilleen viikon-kaksi, mutta haluaisin tämän nuhan nopeasti alta, myös luulen että lääkärikäynti ei olisi tarpeellinen. Eli siis voin ostaa apteekista lääkkeitä, mutta en viitsi lääkäriin nuhan takia lähteä. Äänenikin on muuttunut kamalaksi, hyvä kun kehtaa edes kotoaan poistua ja puhua kenellekkään..

Mitä teen? Kuinka nuhan saa kuriin ja ohitettua nopeasti?

94

6224

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • flunssa-aikaa

      nyt on ihmeflunssaa, ei meinaa loppua ja räkää tulee, ensin keuhkot tukossa ja vasta viikon päästä nenä, koko ajan saa räkää niellä ja nenäliinoja menee niistämiseen.Ääni oli kans matala alussa, mutta se meni ohi..

      • 77889999999999999999

        Erikoinen tämä flunssa on. Minulla ei ole ollut flunssaa 10 vuoteen kun tupakan lopetin, mutta nyt tuli tämä. Ei niin kovin tuskaisa olo ollut pahimmillaankaan mutta keuhkoissa räkää ja heikko olo ja jopa selkäkipujakin, ja vasta nyt parin viikon päästä alkaa nämä oireet hävitä.


      • wsdcfghuik
        77889999999999999999 kirjoitti:

        Erikoinen tämä flunssa on. Minulla ei ole ollut flunssaa 10 vuoteen kun tupakan lopetin, mutta nyt tuli tämä. Ei niin kovin tuskaisa olo ollut pahimmillaankaan mutta keuhkoissa räkää ja heikko olo ja jopa selkäkipujakin, ja vasta nyt parin viikon päästä alkaa nämä oireet hävitä.

        Minuun iski reilu vuosi sitten alkukesästä onneksi oikein maata kääntävä kesäflunssa. Sanoin onneksi siksi että kun koetin vielä siihen hätään kiskoa silmät suihtirenkaina tupakkia niin katkesipa yhtäkkiä kerralla tupakkihalut. Maistui suoraan sanottuna paskalta, ainakin kuvittelen maistuvan. Loppui viiskymmenvuotinen öyhyyttelyputki ja uskon ja toivon pärjääväni ilman jatkossakin. Taisi vähän lipsua aiheen ulkopuolelle mutta flunssastahan tässä oli kyse.


      • suosittelen muilleki
        wsdcfghuik kirjoitti:

        Minuun iski reilu vuosi sitten alkukesästä onneksi oikein maata kääntävä kesäflunssa. Sanoin onneksi siksi että kun koetin vielä siihen hätään kiskoa silmät suihtirenkaina tupakkia niin katkesipa yhtäkkiä kerralla tupakkihalut. Maistui suoraan sanottuna paskalta, ainakin kuvittelen maistuvan. Loppui viiskymmenvuotinen öyhyyttelyputki ja uskon ja toivon pärjääväni ilman jatkossakin. Taisi vähän lipsua aiheen ulkopuolelle mutta flunssastahan tässä oli kyse.

        Itselläni flunssa oli vähintään 4 kertaa vuodessa, kun matkustin töihin julkisilla. Sitten ostin auton kun muutimme uuteen asuntoon, missä on huonot julkiset yhteydet, niin en ole ollut kipeä KERTAKAAN kahteen vuoteen !!!


      • 45566666666666666666
        suosittelen muilleki kirjoitti:

        Itselläni flunssa oli vähintään 4 kertaa vuodessa, kun matkustin töihin julkisilla. Sitten ostin auton kun muutimme uuteen asuntoon, missä on huonot julkiset yhteydet, niin en ole ollut kipeä KERTAKAAN kahteen vuoteen !!!

        Mulla on ainakin ollut tapana käyttää hanskoja yleisillä paikoilla liikkuessani ja ovien kahvoihin tarttuessani, paitsi ihan kesäaikaan ei niitä kehtaa pitää. Tiedä sitten paljonko tällä flunssaa torjuu.
        Se kuitenkin on selvä asia että niin kauan kuin tupakoin oli minulla vähinään 2 flunssaa vuodessa, ja silloin aina myös tosipaskamainen olo. Kun tupakan jätin niin nämä toistuvat flunssat jäi sen tien paitsi nyt tämä flunssa iski.


    • flunssa aikaa

      neljäs viikko ja ei hellitä vieläkään, kuumetta ei ole..

    • nuhanenu

      saakuta soikoon olen oksentanut limaa ja räkää 10 kertaa tänä päivänä. ja nenä liinoja menee. Ei ole tällaista minulla ennen ollut.Mistäs hoito.. Pitäiskö hakea yskänlääkettä tai mitä pitäis tehdä. huoh tää on iljettävää! en toivoisi tätä edes pahimmalle viholliselleni :D

      • gfgdfgd

        oksennustautiin tehoaa hyvin limsat, jaffaa. Coca colaa kannattaa myös ottaa, koska se piristää.


      • Moikka nuhanenu

        Pojallani oli tollaset oireet keuhkoputkentulehduksen aikana.Kauhee limainen yskä ja liman oksentelua.No en oo lääkäri mut kuitenki piti vastata.Pikaisia paranemisia.


      • yskijä

        Olen sairastanut tätä tautia 3vk. lievässä muodossa, kurkkukipu,yskä,vain vähän on nenä vuotanut.nivelissä kipua, ja erittäin heikko olo,jonka vuoksi menin terveyskeskukseen hake apua,minulle kerrottiin että on virusperäinen,ja kun pyysin apua lepoasennossa nakuttavaan yskään joka häiritsee nukkumista ,sairaanhoitaja antoi ohjeeksi ottaa hunajaa 1tl suuhun ei veden kera, muutama kerta päivässä, ja ennen nukkumaan menoa yöksi.Yöt ovat menneet paremmin,pehmittänyt kurkun, ääni ei ole enää niin matala, mutta ajoittainen heikkouden tunne ja hikipuuska kun yrittää jotain tehdä jatkuu.Katson vielä viikon, jos ei vieläkään helpota,menen yksityiselle lääkärille,kun terveyskeskukseen on niin hankala päästä.


    • nuhamestari

      josko meni8sit lekurin puheille,verenpaineesi on koholla ja nuhaan auttaa tulinen sinappi joka aukaisee hengitystiet ja valkosipulia myös kannattaa syödä ja juoda päälle kokista joka irroittaa valkosipulin öljyhöyryt.

    • Hatsipa

      Ite ku tuli vähäänkään oireita ni hain monivitamiinii kaupasta ja auringonhattu uutetta ja sain sillä pysymään loitolla vaikka meinasi vielä viikon jälkeen taas flunssa tulla,mies ei uskonut tehoon joten se kärsi flunssan ihan yksin ;) en tiedä onko oikeasti tehoa mutta siihen luotan kun en sitä sanut :)

    • L

      Leikkaa tuoreesta inkivääristä sormenpään kokoinen pala, kuori se ja pureskele sitä. Auttaa ainakin hetkeksi sekä nuhaan että kurkkukipuun.

    • vinkki 1

      Kannattaa tutkituttaa ettei kyseessä ole keuhkoklamydia, voi pitkittyessään muuttua keuhkokuumeeksi.

    • pieni muna

      Hyvää munaa sillä se lähtee

      • ?!

        Onko viiriäisen muna hyvä lääke? Se on pieni.


      • N
        ?! kirjoitti:

        Onko viiriäisen muna hyvä lääke? Se on pieni.

        Empä ole tullu kateltua.


      • ?!
        N kirjoitti:

        Empä ole tullu kateltua.

        Kokeilla sitä pitää eikä vaan katella.


    • ripuliidin

      ABSINTTI PARANTAA!

    • Hei haloo

      Niin no kohta ihmettele täällä kun nuha lähti..

      Ekat pakkaset kun tulee just tänään ja huomen niin
      sit kun niit pakkasöitä on täsä kaks peräkkäin loppuu
      sun nuhas ku seinään..Seuraavaks ihmettelet tääl, et miks?
      Sit mietit, et miks päivät on lyhyempii ko kesäl?
      Mistä aurinko tulee minne menee?

      Ei ne homeitiöt tossa maassa nyt niin uus juttu ole,
      ihmiset vaan menny avuttomiks.

    • gfgdfg

      Nenässä voi olla polyyppeja. Ala käyttämään Regulatia (luontaistuotekaupasta, aika kallista - 60e), karpalo- tai puolukkamehua, antihistamiinia siis allergialääkettä nenän, yks tab ei riitä, jaffaa tai coca colaa light, carmolis yrttiuutetta luontaistuotekaupasta.

    • 1 vrk ja ohi

      Osta apteekista nenänhuuhtelukannu. Siellä on ohjeet mukana.

    • hoitsu

      Nenähuuhtelukannua mäkin suosittelen

    • flunssapeikoille EI!

      Ota heinänuha- tms allergialääkkeitä joko tabletteina tai nenäsuihkeena. Olen käyttänyt Livostin nenäsuihketta, kuivaa nenän. Tavallisen sipulin ja valkosipulin syöminen pitää myös flunssapeikot loitolla.

    • Paljon lämmintä juotavaa, mielellään teetä, kaakaota tai lämmintä mehua. Höyryhengitystä, nenäkannulla huuhtelua, täysi hiljaisuus että ääni palautuu, monet päikkärit päivässä ja burana kuuri 400 mg burana 3 kertaa päivässä muutaman päivän ajan.
      Laulajan nuhanparannuskeinoja, toimii yleensä suhteellisen hyvin. Tärkeimmät noista on tuo uni ja lämmin juoma.
      Jos nenä kestää niin kaulaa ja poskia siitä onteloiden päältä voi valella kamferintippoihin kastellulla pumpulitupolla.

    • Jos ei

      sauna,viina ja terva auta, niin...

    • niis köh

      Vanhan kansan neuvo: yskä lähtee yskimällä ja nuha nussimalla. Sinä se kaikessa yksinkertaisuudessaan. Ei muuta ku punkkaan pelehtimään.

    • ÄLLITÄLLI

      Hae apteeksti zyrtekkiä, sitähän saa ilman reseptiä. Kuivattaa nopeasti vaikkei kyse olekaan allergisesta nuhasta. Kokeltu on

    • lv

      Lievempään räkätautiin olen ottanut reseptivapaata Zyrteciä apteekista, auttaa tosi hyvin. Jos räkätauti ihan paha on, menen lääkäriin ja olen pyytänyt Duact nimistä lääkettä, olo helpottuu huomattavasti. Paranemista!

    • www.SS.www

      SINKKI TUPLA ANNOKSENA AAMULLA JA ILLALLA ja ne henkilöt joilla tuntuu että on tulossa flunssa niin 6-8 sinkki pilleriä heti.Ja paljon C-vitamiiniä.

    • caroleking

      Juurikin Duact tai jokin allergialääke...ja heti kun aivastat...ota jo silloin puolikas burana...ei kerkeä tulla nuha päälle. Lisäksi syön bilogista c-vitamiinia yliannoksina, samoin tupla-annos d-vitamiinia talvella. Pari talvea on mennyt ihan ilman nuhaa...tai mennyt säikähdyksellä parissa päivässä lievä nuha. Kuumetta ei ole ollut.
      Niin ja nuha lähtee nus...lla ja yskä yskimällä.... =D
      Ja kertakaikkiaan päätät että en ota vastaan lentsua!!!! Tahdon voimallakin mennään....Kun tulet ulkoa pese aina kädet....

    • takkahuone

      Tölkki kuumaa olutta, kaada ensin puolet lasiin ja lämmitä aikas kuumaksi mikrossa, juo nopeasti ja sitten toinen puolikas . Auttaa vain, kun on sellainen olo et on flunssa tulossa. Ainakin minulla auttanut.

    • Ei vielä syksynuhaa

      Itse vetelen kuumaa hunajavettä (pari desiä vettä tai teetä ja 1 tl hunajaa) ja panadoleja ja finrexiniä, mutta parhain keino on levätä kunnolla, vaikka ihan vain maaten päiviä ja välillä nousta syömään ja ottamaan noita tehoavia lääkkeitä.

      Flunssa voi olla arvaamaton että ei kannata alkaa väkisin sitä pysäyttämään, se tulee jos on tullakseen, mutta näillä konsteilla voi ainakin lievittää sitä.

    • itse kokellut

      Joo,kyllä poppakonstia löytyy. Poimi muutama männyn oksaa ja laita kulhoon,sinne ripaus salviaa ja kiehuva vesi päälle.Hengität sit sitä höyryä ja kun vesi jäähdyy, teet jalkakylpyä. Kurkulle on hunaja hyvää ja juo mustaherukan mehua.

    • työtönluuseri

      tietääks kukaan onko viitasaarella tarjota töitä?

    • minttu87

      Itsellänikin on ollut kauhea flunssa. nuha tuli aluksi, sitten tuli kurkku kipu ja sen jälkeen hävisi ääni kokonaan pariksi päiväksi. En tietysti mennyt lääkäriin. Itse olen nyt itseäni hoitonut. Vitamiineja syönyt, yskänlääkettä, semmoisia kurkun desifointi tabletteja ja juonut kuumia juomia. Nyt olen jo aika hyvin parantunut jo flunssa. Enää ei ole kun nuha jäljellä.

    • s-l n

      inkivääri juoma. 6 sentinpala inkivääriä raastettuna,1litra vettä keitä 15 min.siivilöi ja jäähdytä,lisää hunajaa tai sitruuna viipaleita,jääkaappiin kylmenemään.minä juon joka aamu lasillisen,pöpör on toistaiseksi pysyneet poissa !!

    • erttkl

      Voisi kokeilla kurkkupastelleja ja eukalyptuspastilleja kuuman veden kanssa eli joku lasiin kuumaa vettä ja eukalyptyspastilleja joku määrä ja vastaavasti mustaviinimarjamehua.

    • pinja.hjerpe

      keitä hunaja teetä ja juo rauhallisesti niin eiköhän nuha parane.tai keitä yrtti liemi ota pyyhe pane pyyhe kulhon päälle pää pyyhkeen ja kulhon väliin ja hengitä syvään sisään ja ulos

    • neuvokkaat

      nenäkannu apteekista

      • ...

        Yllä olevien lisäksi Bafucin-tabletit kyllä lievittävät kurkkukipua ja tappavathan ne pöpöjäkin. Ei myöskään kannata oleskella omilla flunssaviruksillaan kyllästetyssä loukossa, esim. niistopaperikasan keskellä, ja huone kannattaa välillä tuulettaa. Mutta muuten nukkua levollisin ajatuksin lämpimän peiton alla.


    • N

      Marja-aronia puolukka karpalomehu hunaja.varaltakuumelääke.

    • Räkätehdas

      Nuha menee ohi aikojaan. Kannattaa kuitenkin olla kittaamatta maitoa, koska räkä on valkuaisainepitoistä mönjää. Myös valkosipulia kandee harrastaa. Pienellä valkuaisaineiden vähennyksellä olen itse saanut vähennettyä nuharään erittymistä.

    • Riiiiaaaaa

      Meillä kuoritaan tuore sipuli, halkaistaan kahtia ja laitetaan yöksi makuuhuoneeseen puoliskat eri paikkoihin.
      Toinen vaihtoehto on sarvikuonolla huuhtelu. Se ainakin on tehokas.

      Lisäksi Finrexin, ja Bafusin todella käteviä.

    • yksääijävaan_2012

      Onhan noita juttuja millä vähän ainakin helpottaa oloa ja kenties nopeuttaa myös flunssan parantumista

      - wc:n käsienpesulavuaariin niin kuumaa vettä mitä siitä putkesta tulee ja suht täyteen lavuaari ja sitten hengittää sitä kuumaa höyryä miltei naama kiinni vedessä ja pyyheellä peitettynä pää

      - apteekista saa sita Vick vaporub voidetta http://www.yliopistonverkkoapteekki.fi/VICKS-VAPORUB-voide-100-g
      ja sillä sipaisee rinnuksilleen ja kaulaan ja voip sitä vähän nenän päähänkin sipaista, tarkoituksena tietty, että ne eteeriset höyryt helpottaa hengitystä ja oloa ja sitä kautta ikään kuin lääkitsee tilaansa

      - hyvä kuuma juominen kuppiin esim. rommilla terästettyä sitruuna teetä jossa vähän fariinisokeria tai tummaa sokeria

      - jokin pipon tyylinen päähine päähän kun menee nukkuun, siis sellainen jossa on helppo tyynyllä maata, kevyt ohut pipo jossa saumat ei paina, tämä auttaa mm. siihen ettei yskitä niin paljoa ja rauhoittaa oloa

      tuossa parit jutut mitä itse käytän ja on ne itellä auttanut
      tietysti on sitten kuume lääke jos kuumetta on mutta siinäkin piilee se viisaus, että kannattaako kuumetta liiaksi lääkitä jos se kuume ajaa nimenomaan pöpöä pois, eli lääkitse kuumetta jos se on turhan korkea mutta jos lämpöä on 37.5 - 38 niin mieti kannaattaako lääkitä, koska kuume siis osaltaan ajaa pöpöä pois ja nopeuttaa paranemista.

    • Hei

      Inkivääri tee on kova sana. Keitä 6 min ink. palasia ja kaada liemi teepussin päälle
      ja makeuta hunajalla

    • sillä lähtee.

      Juo monta mukillista pakuriteetä päivässä, ota yliannostus c-vitamiinia, lepää paljon, älä stressaa.

    • paljon nähnyt

      Yskä paranee yskimällä. Nuhaparanee nu....

      • Tsöt tsöt =)

        Niistämällä.


    • nenähuuhtelu+höyry

      Höyryhengitys auttaa kurkkukipuun ja ehkä vähän nuhaankin, tosin vain vähän aikaa.

      Voisit kokeilla myös nenähuuhteluita ns. "sarvikuonolla" (nenähuuhtelukannu apteeksista). Siihen haaleata vettä ja mitallinen merisuolaa. Sitten vain päätä kallistamalla vesi kulkemaan sieraimesta sisään ja toisesta ulos, nenä avautuu ainakin joksikin aikaa. (Vesi ei ärsytä kulkiessaan ollenkaan, jos siinä on merisuola mukana.)

      Itselläni on astma, ja olen huomannut oireiden vähentyneen, kun olen hoidellut allergista nuhaa huuhtelulla. Se on muutenkin helpottavaa, kun nenä on tukossa.

      • pakurikäävännäköinenmies

        Pakurikääpätee on vastaus kaikkiin sairauksiin. Sellaisia ei tule kun pakurikääpäteetä juo joka päivä monta kupillista.


      • .............

        Totta, siinä puhdistuu nenän limakalvot limasta ja kaikesta muustakin.


    • ks

      jätä maitotuotteet pois koska maito lisää limaneritystä entisestään.

      • ...

        Mutta muuten varmaan kannattaa nauttia noita probiootteja ja vaikka antioksidantteja sisältäviä ruokia/tuotteita, jotta ne auttavat kehon omaa puolustusjärjestelmää tekemään parhaansa.


    • Tepsii

      Mustaherukka mehu lämpöisenä,Valkosipuli,Pienet terävät, siinä ensi hätään ohjeet

    • Oman aikansa ottaa

      Jokainen tauti ottaa oman aikansa. Oireita voi toki lääkitä ja saada siten helpotusta oloon. Normaalisti tuollainen kausilenssu kestää sen 14 vuorokautta. Olen kuullut, että joku on seljennyt nuhastaan nopeammin, kahdessa viikossa, maksettuaan lääkärille turhasta käynnistä vatsansa kipeäksi.

      Hieman on aiheet ohuet palveluntarjoajalla. "epätietoinen"-kin:).

    • 2vk:ssa paranee näil

      POPPAKONSTEJA RIITTÄÄ:

      tässä muutama:

      -sauno höyrysaunassa pitkään ja hartaasti, kuitenkaan hikoilematta liikaa

      -hengitä yrttejä ja muuta ns. luonnonhoitoa

      -niistä kevyesti, ei missään tapauksessa täysiä että räkä lentää kaaressa naapuriin asti

      -valkosipuli
      -tee
      -kevyt mutta pitkä kavely että syke pysyy alle 100

    • Ryssäpoikan droppi

      Maitolasi vodkaa, sinne ruokalusikallinen jauhettua mustapippuria, villasukat koipiin ja peitto korviin. Aamulla täydessä iskussa,,,,,tai jos sattuu oleen isommat maitolasit yhtiössä niin ainakin helewetinmoisessa krapulassa.

      • Teme123

        Toimii.


    • työtönluuseri

      tietääks lulaan onko töitä viitasaarella?

    • ei sille mitään voi

      Yskä lähtee yskimällä ja nuha nussimalla.

      Flunssa voi kestää hoitamattomana seitsemän päivää ja hyvillä lääkkeillä se on ohi viikossa... vai oliko se päinvastoin...

      Terveellinen ruokavalio ja hyvä peruskunto sekä asiallinen käsihygienia on paras tapa välttää flunssaa, sitten kun se tulee, niin se vaan pitää sairastaa. Lepoa, särkylääkettä ja runsaasti juotavaa.

    • Mörkö

      Eräällä kurssilla olin kaameassa nuhassa. Illalla olin diskossa tanssimassa ja hikoilin reippaasti. Join myös muutaman oluen. Sitten nukkumaan. Ja katsos vain, aamulla nuha oli miltei häipynyt.
      Lyhyesti: hikoilu, runsas juominen (ei tarvi olla alkoholia), lepo.
      Siinä se.

    • N

      Mistäs nyt tuo viitasaari muljahti.

    • Lepoa, lepoa ja lepoa. Lääkäri voi kirjoittaa duact nimistä lääkettä, joka helpottaa nuhan oireisiin. Itse olen sitä saanut ja käyttänyt, ja on hyvin toimiva lääke. Olisi hyvä myös käydä lääkärillä jos on herkkä poskiontelon tulehdukselle. Siihen saa sitten antibiootit. Itse sain sen flunssan jälkitautina, vaikka moista olen sairastanut viimeksi lapsena. Kurkkukipuun auttaa perinteisesti kuuma juoma, suolavedellä kurlaus ja strepsils yms. Voisit myös ostaa eucalyptustippoja ja höyryhengitellä sitä tai mahdollisuuden mukaan käyttää saunassa löylyvedessä. Tulehduksissa ja flunssassa auttaa myös basilikanpuristeneste. 10 tippaa vesilasilliseen kerran päivässä kolmen viikon ajan (luonnonmukainen lääkitys). Sitä saa tilata goodset.fi:stä tai pullon voi käydä ostamassa suoraan Luonnonvoimat yhdistyksen toimistolta hakaniemestä. Sitkeässä on olleet tänä syksynä flunssat. Muista juoda myös hyvin paljon vettä, ettei räkä kuivu onteloihin. Pikaista paranemista ja kaikkea hyvää.

    • poppamies ite

      sipulimaito on varma konsti ei kovin hyvän makuista mutta kyllä tehoaa .
      sipulia pilkotaan kattilaan ja keitetään maidossa ja juodaan kuumana .

    • PM

      Lämmin tee, mustaherukat, valkosipuli ja hunaja auttavat. Nauti sellaisinaan. Auringonhattu-uute ja propolisuute auttavat, samoin kun jo mainittu nenäkannu. Lepää, mutta yritä saada myös raitista ilmaa. Syö kevyesti.

      Itse teen noin ja flunssa katoaa muutamassa päivässä.

      Sanoisin vielä että särkylääkkeet ja muut pois mutta se on vähän kiinni siitä mihin itse uskoo...

    • kylmäkaraistus ehkä

      Kun aloin liikkuumaan julkisilla, huomasin, että aloin sairastelemaan enemmän. Onko se ihme, kun edessä ja takana yskitään ja pärskitään - kumma kun ihmiset ei osaa laittaa hihaan suunsa eteen. Pidän desinfiointiainetta käsilaukussa, ja käytän sitä julkisilla liikkuessa, koska siellä tartuntavaara on suurin.
      Muutoin mun lääke tuntuu olevan merivesi, käyn muutaman kerran viikossa pulahtelemassa - uskoisin, että se on lisännyt vastustuskykyä, ainakin flunssa menee ohi muutamassa päivässä, eikä jää roikkumaan, ja on huomattavasti vähentynyt. Yritän myös muistaa säännöllisyyden elämäntavoissa, eli nukkua tarvitsee riittävästi ja liikkua kohtuullisesti, koska väsynyt ja liikarasittunut keho on alttiimpi sairastumiselle. Myös pitää välttää vilustumista, koska se voi laukaista elimistössä jylläävän influessabakteerin, bakteereitahan meillä on koko ajan elimistössä, ja laukaisevana tekijänä voi olla liika stressi. Jotenkin sellainen melko balanssissa oleva elämä tuntuu pitävän flunssat suhtkoht loitolla...ainakin itsellä. Ja pesen kädet aina kun tulen duuniin, koska liikun julkisilla, ja myös ennen ja jälkeen ruokailun,koska lounasravintolassa pyörii satoja ihmisiä...Muutoin uskon, että se, mikä ei tapa, vahvistaa. En kuitenkaan usko, että on mitään ihmekeinoa selättää joku flunssa nopeasti. Itse kokeilin kerran mereen pulahtamista, ja vot, olo parani, ja hengitystiet aukesi, mutta en nyt sitä suosittele kellekään, mulle se kylmäkaraistus toimi.

    • PeeJii

      no kurkku kipuun tosi tehokas litku on hammas tahna. sitä purskuttelee ja vähän nielee niin, että tuntee sen kurkussa. ja se mikä auttaa itse nuhaan, on hunaja. syö hunajaa niin paljon ku pystyt nii johan helepottaa. siinä on nimittäin paljon vitamiineja yms. ja se hammas tahna juttu, niin 2-3 kertaa päivässä.

      parhaat neuvot mitä voin antaa.

      • PeeJii

        ja siis hammastahnaa siksi että se tappaa äkkiä pöpöt kurkusta. ei muuta.


    • mp

      Ite oon käyttäny konstia: Sauna jossa nautitaan olut. Päälle konjakkiryyppy (pituus vapaavalintainen) tämän jälkeen peittojen alle nukkumaan ja heti! Hikoilu on suunnatonta ja aamun tullessa räkätaudin alku on tiessään

    • lepoa keholle

      Paras lääke syysflunssaan on lepo. Se taas ei sovi kiireisen elämänrytmiin. Taudit venyvät helposti kun painaa 11 tunnin työpäiviä. Poppakonsteja ei ole. Lepo ja ravitseva ruoka - siinä se.

    • Testattu on

      Paras hoitokeino flunssaan on raastaa inkivääriä kuppiin, kaataa kiehuvaa vettä päälle ja antaa hautua 15 minuuttia. Hirveää makua voi peitellä sitruunamehulla. Juo tätä usein. Toimii takuulla!

    • janto1

      Ehdottomasti pyydä heti lääkäriltä Duact-resepti. hillitsee nenän vuotamista ja helpottaa oloa kun ei tarvitse koko ajan niistää. kannattaa olla aina lääkekaapissa varaksi jemmassa..

    • aamusirkku

      Tässä hyvä keino ja taatusti tepsii. Itse ole jopa estänyt flunssan puhkeamisen, katkaissut 4 pv jne, aina riippuen siitä, missä vaiheessa olen kuurini aloittanut. Jopa influenssakin on helpottunut tällä lääkkeellä:

      Luontaisliikkeistä saa tuotetta nimeltä Esberitox. Sitä pitäisi olla myös isoimmissa apteekeissa. Kyseessä on yrttivalmiste, imeskelytabletti, suositus 4 päivässä. Rinnalla olen joskus ottanut Heinixiä. Lisäksi on olemassa reseptilääke, Heinixiä/Zyrteciä vastaava, mutta jostakin syystä ovat nihkeitä sitä määräämään. Olen useille kertonut tuosta Esberitoxista ja jokainen heistä on kertonut sen autaneen. Mutta flunssaan lisäksi on hyvä hoito myös lepo. Suomalainen on tyhmä, kuvittelee olevansa hyväkin työntekijä, kun hän ilmestyy työpaikalle silmät kiiluen ja nenä tomaatiksi turvonneena aivastellen ja tartuttaa siinä samalla työkaverit, jopa asiakkaitakin. Flunssa pitkittyy, kun ei pysähdy lepäämään.

    • terva on jees

      Varma auttaja ikivanha kansanparannus keio,otat 10% tervauutetta,muutama ruokalusikallinen päivässä..tehoaa varmasti.
      Toinen hyvä parannus keino,akuutisti ja tulevaisuutta ajatellen on ottaa ainakin 100 mig/gr päivässä..on ainoita aineta joka tappaa migroopeja hengitys ilmasta....sinkki myös hyvä apu.
      Tervaa saat tilaamalla sitä :lentiiran terwa nimisestä firmasta..katso osoite net:stä.

      • terva jees

        terva on jees .
        tuo 100mig/gr tarkoittaa D-vitamiinia,sitä käytän joka päivä myös kesällä.koska olen sen verran iäkäs että iholla ei enää auringonvalo tuota D-vitamiiniä.
        Täytyy sanoa että olen ollut erossa kaikista räkäsairauksista yli 20 vuotta..jotenka voin kokemuksesta sanoa että terva,D,Sinkki ovat,todistettavasti toimivia aineita,mutta varmasti on muitakin hyviä aineita flunnssaa ja sen ehkäisyyn on.


    • turisti 32

      elä niistä nenää nenäliinalla, se vain ärsyttää limakalvoja. niistä kraanan alla lämpimällä vedellä.
      ennaltaehkäisevää on ottaa d-vitamiinia syksyllä...

      kurkun voi kurlata suolavedellä monta kertaa päivässä ja tärkeää tehdä se ennen nukkumaanmenoa jotta suola saa vaikuttaa yön yli. takaan että kurkkukipu häipyy.

    • piikkipoikineen...

      Olisi sellainen valtavan hyvä influenssapiikki, nuhan ollessa ei ehkä auta mutta vastaisuuden varalle. Kun ei koskaan tiedä millaisia tauteja on tulossa, on unitautia ja vaikka mitä.

    • ei sairauksille.

      lisää hyvää D-vitamiinia ja xylikolia päivittäin niin saat vastustuskykyä.

    • hyvä yleiskunto

      Ennen sanottiin että flunssa kestää pari viikkoa ja jos sitä lääkitsee nniin se kestää neljätoista päivää. Mitään pikaisia parannuskeinoja ei ole.Oi reita voi ainoastaan lievittää, kuumaa juotavaa ja lepoa. Ennalta sitä voi yrittää ehläistä käyttämällä monivitamiineja ja vielä C vitamiinia lisäksi ja omega-3 rasvahappoja .Itse olen näin tehnyt ,eikä ole kunnon flunssaa ollut vuosiin .Keväällä ja syksyllä se kyllä yrittää iskeä mutta tulee hyvin lievänä.

    • SS

      Flunssaan ei ole muuta lääkettä kuin estää sen tulo.Bion-3 maitohappo valmiste ja Möller kalakapseli kerran päivässä niin ei flunssa pääse jylläämään.Kokeiltu on ja toimii.

      • Karmiva totuus

        Flunssa kestää ilman lääkkeitä kaksi viikkoa. Jos nautit jotain pillereitä, se kestää tasan 14 vrk.


    • Kaiken menettänyt#

      Asut mitä ilmeisimmin homeasunnossa.Oireet viittaavat siihen.Tilaa homekoirat vahvistamaan asia.Sitten vaan alat etsimään uutta kotia,älä menetä terveyttäsi mahdollisen homeen vuoksi!

    • oppikaa hygienia

      Yleensä nuhat ja flunssat ovat bakteeriperäisiä tauteja ja tarkka käsihygienia siihen pätee. Itse pidän autossa suihkutettavaa käsidesiä, kun tankkaan ja käyn kaupoissa. Aina ja aina suihkutan! Samoin kotiini tullessa PESEN AINA ENSIMMÄISEKSI KÄDET ja sitten riisun vaatteet. Eipäs ole tarvinnut sairastella sen koommin, kun muistaa tämän? Apteekeissa ja terkkareissa käyntiin liittyy suuria tartunariskejä ja sinne ei mennä, kuin hollitupaan. Ovesta sisälle mentäessä heti käsidesiä ja sitten tuolille istumaan ja aina mielessä TARTUNTAVAARA.

    • Arja-Katariina

      Minä asun Saksassa. Luin lehdestä, että sinkkitabletit auttavat nuhaan ja kokeilin. Ja paikkansa piti - nuha meni nopeasti ohitse.
      Pitkittyneeseen flunssaani antoi täkäläinen kotilääkärini minulle B-vitamiinipistoksia. Flunssa oli tiessään jo muutaman piikin jälkeen.

    • * Jos et lääkitse, se kestää kaksiviikkoa, jao lääkieset, se kestää 14 vuorokautta. Ei siihen oo lääkettä, täytyy vaan olla sen kanssa pariviikkoa, ilman tai lääkkeiden avulla, saman se kestää. Jos haluaa, ettei sairastu, pitää sitten ottaa rokote ennen sairastumista, toisia se auttaa, toisia ei auta sekään. Koita parantua !

    • aijaijai52

      Kuumaa vettä ja sekaan pussillinen vahvaa mentolia. Sitte pyyhe pään yli ka kattilan päälle henkoilemaan. Yöksi valkosipulin kynsi molempiin sieraimiin ja rommi/jallu/kossutoti kuumana. Johan oot aamulla kunnossa!!!!

    • flunssa-aikaa

      vieläkin jatkuu, vaikka väliilä jo tuntu et loppu flunssa, nyt on voimatoton olo, vähän väliä pitää oikasta itsensä ja räkää riittää, mistä?..eipä ole ennen ollut tälläistä flunssaa..hunaja muuten pitäs auttaa kurkkukipuun, katskoi lääkärit sarjaa ja siinä oli myös, et hunaja on parempaa kuin yskänlääke, tiedä häntä sitten, mikä oikein mikä väärin.
      Taas muistaa, miten hyvä on olla terve ja sekin , et raitistuu, sillä ei maistu saunaoluet nyt.

    • flunssa-aikaa

      Huuhtelin nenäkannulla eilen nenän, ja aamulla oli auki eikä räkää, mutta nyt on taas muuten huono olo, oksettaa ja ei taida auttaa kuin aika tässä flunsassa, kaikki konstit jo käytetty.

    • niiskis

      Ensin haet nuhasumutteita, kuten Nasolin. Pitää nenän auki. Ehkä kostesteudusumua myös .
      Kurlaat kurkkua ihan vanhalla suolavesisysteemillä eli lasi vettä ja lusikallinen suolaa, et juo.

      Voit huuhdella nenää myös ns sarvikuonokannulla, johon laitetaan suolavettä.

    • imuri1

      runkkaa pari kolme kertaa päivässä, ja ota mällit mukiin ja piimää tilkka ja mikroon ja huikalla alas. muijalla ku on ollu flussaa ni ottaa kolmesti nesteet sisään.menee noin viikko ku on jees fiilis

    • olen vakuuttunut

      Ihmeellinen inkivääri tee!.. Kokeilin eilen ensimmäistä ketaa elämässäni. Tein itse inkivääriteen.. Puoleen litraan vettä siivutin noin viiden sentin palan inkivääriä ja annoin kiehua hiljalleen vajaa puoli tuntia, lisäsin hunajaa mukiin,, karvasta se oli mutta vaikutuksen tunsin noin tunnin kuluttua helpottuneena henkityksenä ja krooninen kurkunpään tulehdus rauhoittui melkein terveen tasolle! samoin kutiava peräaukko oli ilman kutinaa, sekin parani yhdessä yössä!!!! Aivan ihmeellinen kasvi kyseessä.. Otin ehkä liiankin paljon kerralla sillä olin pureskellut parin sentin palan raakana inkivääriä vähän aiemmin päivällä.. vasen nivus oli hieman arka yöllä yhdistin sen inkivääriin... Aion nauttia joka päivä tästä lähtien tuon puoli litraa inkivääriteetä sillä olen täysin vakuuttunut sen tehosta!

    • Anonyymi

      Voi ei

    • Anonyymi

      Minulla reilu viikko sitten alkoi flunssa. Ensin oli kurkku karhea. Sitten tuli nuha. Sitten tuli yskä. Minulla on astmalääkitys ja allergianenäsuihke aamuisin kumpaankin sieraimeen. Oli niin tukkoinen olo viikolla, että soitin terveysasemalle ja pyysin, voisiko saada jotain lääkettä, että saisi liman irtoamaan keuhkoista. Sain Erdopect-kuurin, jota 10 vrk:n ajan on tarkoitus käyttää.

      En tiedä, onko tuosta lääkkeestä ollut paljoakaan apua. Olo on tukkoinen. Yritän välillä kakoa limaa, mutta ei se kovin helposti irtoa vieläkään. Käytän nenäkannua ja puhalluspulloa. Höyryhengitystäkin kerran tein, mutta en huomannut erityistä apua siitä. Viikko sitten kokeilin syödä raakana valkosipulia leivän päällä. Suuta poltteli, mutta en tiedä, oliko tuosta muuta apua.

      Olen jonkun kerran elämäni aikana samantapaisen flunssan sairastanut. Olo on todella inhottava. Kun yökkäilin limaa voimakkaasti, niin kurkkuuni sattui. Siihen toisinaan sattuu edelleen. Joskus niissä ysköksissä näkyy vähän vertakin, kun oikein voimakkaasti on kakoa röykyttänyt.

      Olen usein ottanut lämmintä juotavaa. Kanakeittoa ja muita keittoja olen syönyt. Levännyt olen myös. Laitoin sängyn päätyä korkeammalle ja sitten ihmettelin, kun selkä ei oikein siitä tykännyt. Mutta yritän nukkua tuon korkeamman päädyn kanssa, koska se flunssan aikana helpottaa hengitystä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      272
      2733
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      74
      1460
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      40
      1433
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      31
      1211
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1164
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1163
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      45
      1151
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1151
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1099
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      10
      1080
    Aihe