Kassakapulan käytöstä

En halua valittaa, mutta miksi se kassakapula on niin hankala laittaa kassahihnalle heti omien ostosten jälkeen, niin että seuraavana tuleva voisi latoa siihen omansa? Toisaalta moni takaa tuleva laittaa kapulan liian lähelle edessä olevan ostoksia, jolloin ne menevät helposti sekaisin.

Mähönen

83

3380

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • samaa mieltä

      Jos ei laita, en minäkään laita. Jätän vaan väliä, että kassa pystyy erottamaan seuraavan asiakkaan. Periaate tämäkin!

      Jos joku taas laittaa kiitän siitä.Se on paras tapa vinkata toisen toimineen fiksusti.Aina sieltä pää kääntyy sen verran, että kuultu on.

      • 3+3

        Et siis koskaan laita sitä kapulaa? Toisten kuuluu toimia fiksusti, mutta sinuahan moinen ei koske.


    • Neljäs käsi

      Oletko avaaja varma, ettei edessäsi oleva satu vain sillä hetkellä olemaan hiukan omissa aatoksissaan ja hajamielinen?

      Laitan kapulan aina, kun muistan tai huomaan, että jonossa joku ylipäätään perässäni seisoo. Jos edellä oleva ei kapulaa laita, laitan sen itse.

      Minulla on ihan normaalisti toimivat kädet!

    • OJ

      Itse kyllä laitan sen kapulan aina ostosteni taakse, jos takanani on joku. Mutta onko tämä ihan oikea sääntö, siis että se kapulanlaittovastuu on sillä jonka ostokset ovat jo hihnalla? Ei se tosiaan, niinkuin edellinenkin kommentoija kirjoitti, ole mikään kamala vaiva ja itkun paikka, jos sen merkin siihen jonkun muun ostosten taakse joutuisikin laittamaan itse.

      Tämä "samaa mieltä" -tyyppi varmaan ihan vain periaatteesta ajaa vaikka jalankulkijan päälle, jos tämä ylittää suojatien punaisia päin.

      • kapuloita rattaisiin

        No voihan sen kapulan jättää laittamattakin, mutta älä sitten valita jos kassahenkilö ei tiedä että toi ruislimppu onkin mun ostos ja laskuttaa sen sinulla. Sinähän kuitenkin kaiketi tiedät missä vaiheessa olet omat ostoksesi hihnalle latjonut, kun taas minun hommani ei ole kyylätä että jokos sinun kärrysi on tyhjä että voin sitten laittaa kapulan juuri oikealla hetkellä. Onhan se nyt saatana soikoon helpompaa jos jokainen laittaa kapulan omien ostostensa jälkeen. Kele.


      • No ei kait sitä

        kapulaa omien ostosten eteenkään laiteta.
        Olisi outoa jos menee tyhjälle kassalle ja ekaksi laittaisi kapulan...


      • Näin toimitaan
        kapuloita rattaisiin kirjoitti:

        No voihan sen kapulan jättää laittamattakin, mutta älä sitten valita jos kassahenkilö ei tiedä että toi ruislimppu onkin mun ostos ja laskuttaa sen sinulla. Sinähän kuitenkin kaiketi tiedät missä vaiheessa olet omat ostoksesi hihnalle latjonut, kun taas minun hommani ei ole kyylätä että jokos sinun kärrysi on tyhjä että voin sitten laittaa kapulan juuri oikealla hetkellä. Onhan se nyt saatana soikoon helpompaa jos jokainen laittaa kapulan omien ostostensa jälkeen. Kele.

        Samaa mieltä. Jokainen laittaa kapulan kun omat ostokset on ladottu hihnalle. Tämä on merkki seuraavalle, että sopii ruveta latomaan hänenkin.

        Vaikka suomalaiset on muuten hitaita, niin tässä moni on malttamaton ja rynnii, vaikka edellisellä on vielä tavaroiden hihnallelaitto kesken, kurottamaan kapulaa tämän edellisen ruokatarpeiden päältä likaisine hihoineen ja sitten aletaan jo latomaan tavaroita siihen perään vaikka ei ole mitään tietoa, paljonko edellinen vielä tarvitsee tilaa. Tämä riepoo niin vi-tusti. Oon ottanut tavakseni huomauttaa asiasta, koska tuollainen käytös ei millään tavalla nopeuta sitä asiointia (kuin ei myöskään ostoskärryillä toisen persiin tuuppiminen).

        En myöskään laita kapulaa ennen omia ostoksiani. Jos edellinen ei ole laittanut, niin menköön tavarat sekaisin mun puolestani - ehkä muistaa paremmin sitten ensi kerralla. Tarkoitus ei ole siis ilkeillä, vaan olla pedagoginen.


      • huomioimista

        "Vain Suomessa" sarjaa. Vain Suomessa, ihan oikeesti, on tämmöistä nykimistä tämä kassajonossa kapuloiminen. Se on aivan sama kuka sen sen kapulan siihen laittaa. Jos toiselle tekee palveluksen, ei sitä tarvi laskea.

        Tämmöistä passivis-agressiivista vittuilua, saavutettujen etujen ja toisten velvollisuuksien kyttäystä. Mitä tapahtui kohteliaisuudelle, herrasmiehille?

        Kassakapuloitahan on ollut jo yli 20 vuotta olemassa, ei niistä kukaan ennen vaahdonnut. Kaupan kassatkin oli ennen ystävällisempiä ja ottivat asiakkaat huomioon ja näki ihan selvän eron ostosten välillä hihnalla. Tämmöistä pientä huomavaaisuutta ja huomioimista.

        Jos tulevat sukupovet tästä yhtään kehittyy, niin sitten muistellaan, että Suomessa oli ennen kauhea kapulasota.


    • järki hoi -ei nukuta

      Noh noh-kapulan asettelu ruuhkassa tosi tärkeää, mutta tunge nyt sitten edellisen yli ja tavoittee kapulaa !
      Eli pyydän edellistä sen tavoittelemaan !

    • NÄIN ONPI OPITTU !!!

      Laitan aina sen kalikan, oli takana muita tai ei. On opittu tapa. Tehkää samoin kaikki muutkin. On selvä homma kaikille. Ei tarvii kommentoida enempää!!!!!!!!!!!!!!! NÄIN ON OPITTU!!!!!!!

      • kapuloita rattaisiin

        Jotkut on oppinu, toiset taas ei. Eihän kaikki ole oppinu myöskään sitä että liukuportaitten yläpäähen ei jäädä hohhoilemaan jos toisia on takana tulossa, tai että bussissa mennään perälle eikä jäädä kuskin viereen seisomaan tientukkona.


    • Rillit huurussa

      No se nyt on sama kumpi sen kapulan siihen laittaa!

      • koiufyuts

        No ei.

        En koskaan laita kapulaa omien ostoksieni edelle, mutta laitan jälkeen, jos näyttää, että on tulijoita.

        Jos et laita kapulaa omien ostostesi perään, voit joutua maksamaan seuraavan asiakkan ostoksia. Ahaa, joko tajuat, kannattaako?


      • Neljäs käsi
        koiufyuts kirjoitti:

        No ei.

        En koskaan laita kapulaa omien ostoksieni edelle, mutta laitan jälkeen, jos näyttää, että on tulijoita.

        Jos et laita kapulaa omien ostostesi perään, voit joutua maksamaan seuraavan asiakkan ostoksia. Ahaa, joko tajuat, kannattaako?

        Pyh, teet tuolla käytökselläsi vain kiusaa kassalle, joka joutuu tekemään korjauksia kuittiin. Olet oikea kassan painajainen!


      • kapuloita rattaisiin
        Neljäs käsi kirjoitti:

        Pyh, teet tuolla käytökselläsi vain kiusaa kassalle, joka joutuu tekemään korjauksia kuittiin. Olet oikea kassan painajainen!

        No voi saatanan torvi, eipä ole kerta eikä kaks kun minäkin olen koittanut laittaa kapulaa omien ostosteni eteen kun edellämenijä on kaikkien merkkien mukaan omiensa kanssa valmis, ja sitten jostain saatanasta se onkin vielä loihtinut läjän lisämuonaa. Eikö se nyt olis kuitenkin kaikkien kannalta helpompaa että sitten kun on ostoksensa hihnalle ladannut, ikäänkuin tästä merkkinä laittaisi kapulan hihnalle. Sittenpä takanatulijakin tietäisi että ahaa, nytpä on minun vuoroni.


      • Eihän se
        Neljäs käsi kirjoitti:

        Pyh, teet tuolla käytökselläsi vain kiusaa kassalle, joka joutuu tekemään korjauksia kuittiin. Olet oikea kassan painajainen!

        takana tulija kassalle kiusaa tee, vaan se edellä olija joka ei saa kapulaa ostostensa perään.


      • ileshrfoilhrfsd
        kapuloita rattaisiin kirjoitti:

        No voi saatanan torvi, eipä ole kerta eikä kaks kun minäkin olen koittanut laittaa kapulaa omien ostosteni eteen kun edellämenijä on kaikkien merkkien mukaan omiensa kanssa valmis, ja sitten jostain saatanasta se onkin vielä loihtinut läjän lisämuonaa. Eikö se nyt olis kuitenkin kaikkien kannalta helpompaa että sitten kun on ostoksensa hihnalle ladannut, ikäänkuin tästä merkkinä laittaisi kapulan hihnalle. Sittenpä takanatulijakin tietäisi että ahaa, nytpä on minun vuoroni.

        Mutta jos sitä on lusikalla annettu, niin ei sitä voi kauhalla vaatia ;)


    • Se on ihan turha.
      Hihna on tietysti kallista, mutta voin paljastaa että se kiertää kehää, eli ei sitä kulu!
      Jätän siis hihnanleveyden verran väliä edellisen asiakkaan ostoksiin, jolloin vaikka sokeakin kassa voi kepillään todeta asiakkaan vaihtumisen.
      Takanani tuleva hihnansäästäjä saa sitten leikkiä kapuloillaan, jos hänestä siltä tuntuu;-)

    • Poloiset riitatyypit

      Phoca55:lle
      Onhan sitä turhautumistaan kiva hoiella, vaikka kiukuttelemalla itsekseen kassajonossa. Onko niin persoonaa alentavaa laittaa tuo ostoksia erotteleva palikka
      omien ja toisten ostosten väliin?

      Kun hihna liikkuu eteenpäin, eri ostajien kamat lähestyvät myös uhkaavasti toisiaan.

      Käytkö yhden hengen sotaa kaikkea ja kaikkia vastaan?

      • just näin...

        Nämä kapulattomat ihmiset (jotka hyvin usein on muuten naisia) taitaa ollaa niitä samoja jotka ei esim. liikenneympyrässä osaa käyttää vilkkua tai muutenkaan liikenteessä...


    • KassaNEITI!

      "EEEIJEIJEIJEIEIJEIJEIJEI ne on jo MUN!".............. Siis........ Se hihnahan niinkun pyörii......... Eli kapula väliin kiitos nam!

    • ttppii

      Mitä vi*un väliä kuka sen laittaa? Laitan perääni jos muistan ja huomaan, laitan eteeni jos edessämenevä ei ole laittanut. IHAN TOTAALIN YHDENTEKEVÄÄ. Jos tuo on jollekin ongelma, niin jo on elämä helppoa kun tuo tason asiosta jaksaa stressata.

      • Neljäs käsi

        Näin minäkin teen.

        Enkä kurkottele sitä kapulaa, jos edelläni oleva ei sitä ostostensa perään laita, sillä toimivien käsien lisäksi osaan myös puhua. Pyydän edellä olevaa laittamaan sen kapulan, jollen siihen ylety.


      • 17+13
        Neljäs käsi kirjoitti:

        Näin minäkin teen.

        Enkä kurkottele sitä kapulaa, jos edelläni oleva ei sitä ostostensa perään laita, sillä toimivien käsien lisäksi osaan myös puhua. Pyydän edellä olevaa laittamaan sen kapulan, jollen siihen ylety.

        Ei sitä kapulaa ole pakko siihen heti ensimmäiseksi tunkea. Joskus niitä kapuloita ei edes ole tarpeeksi ja sitä pitää vähän odotella. Hihnalle voi kasata ostoksia, ja sitten kun kapulaan pääsee käsiksi, sen voi lisätä sinne väliin.

        Minusta on joskus huvittava seurata miten ihmiset menevät ihan sekaisin jos kapula-asia ei menekään ihan odotusten mukaisesti. Miten voi olla niin vaikeaa?


    • Turha kiire pois

      Minusta sen perässä tulijan pitää laittaa kapula. Mitä ihmeellistä siinä on? Laittaa vaan kiltisti ja huomaamattomasti kapulan, jos tahtoo jo ruveta ostoksiaan siihen latomaan.

      • kiistakapulako?

        Joskus käy niin, ettei perästä tuleva sitä kapulaa oikein ylety ottamaan, mutta tuolloin olen sitten odotellut, että edellä menevän ostokset hihnalla kulkevat eteenpäin ja sittenhän kapulan saakin jo helposti otettua. tämä tosin saattaa sitten hiukan hidastaa kassatapahtumaa.

        Onhan se kyllä aika noloa, toisen ostosten yli kapulaa tavoitella, vaan pakkohan se on, jollei edelläoleva sitä älyä ostostensa perään laittaa. Joskus tulee sitten pyydettyä sitä kapulaa.

        Kaikki riippuu myös paljon siitä, kuinka hemmetin pitkä hihna siinä kassalla on. On meinaan semmoisia hihnoja, että siihen mahtuu jo kolmenkin asiakkaan isotkin ostokset, mikäli niitä kapuloita vain saisi siihen väliin. :)


    • jebusjee

      Laitan kapulaa eestä ja takkaa ja nautin siitä :)

      • kapulaarattaisiin

        Samoin ja kassakapulat olisi hyvä laittaa pitkittäissuunnassa jotta jää tilaa seuraavaan nähden, kun kaikesta keksitään hanskata niin ehdottakaa toki ystävällisesti, tosin se voidaan vimmastuneena kääntää takaisin poikittain....huh huh.


    • Glitterbert

      Itse laitan aina jos joku on takana kapulan siihen ja odotan että muutkin toimisivat näin, mutta jos ei, niin itse sen laitan jos vain mahdollista, eli on tarpeeksi lähellä.

      En halua rueta selittelemään mikä on minun ja mikä ei ole minun ostokseni. Ja minusta se on myös vaan hyvätapa laittaa se kapula siihen.

    • aölskdfj

      Aina kapula omien ostosten jälkeen, oli takana joku tai ei. Kassa joutuu kuitenkin viimeisten ostosten jälkeen heittämään kapulan hihnalle jottei se pyöri turhaan, eli säästää kassankin hermoja jos viimeinenkin laittaa kapulan.

    • Siwassa silloin täll

      Siwan kassahihna on niin lyhyt, että hyvä kun yhden asiakkaan ostokset siihen mahtuu kerralla.

    • Peelottavaa1

      Usein laitan kapulan ennen ja jälkeen omieni, mutta kuinka selvittiin muutama vuosi sitten, kun kapuloita ei ollut käytössä. Ai niin, PUHUTTIIN kassahenkilölle.

    • Hyvä asiakas

      Minäkin ihmettelen, miten on ennen kapuloita selvitty ??

      Onko se nyt nin kauheaa, jos joutuu toista pyytämään laittamaan kapula ostosten väliin?

      Minä EN LAITA kapulaa omien ostosteni jälkeen. Jos takana oleva haluaa sen laittaa, niin laittakoon. Hän voi myös odottaa hetken, että ostokseni etenevät hihnalla, ja siten vasta alkaa lapata omia ostoksiaan hihnalle.

      Ei voi olla suuri vaiva tarvittaessa pyytää kapula, elle itse ylety tai odottaa niin kauan, että ylettyy. Tai sitten tosiaan vain odottaa, että pieni väli syntyy ostosten välille.

      En ole kaupassa asioidessani edes tullut ajatelleeksi koskaabn, että moinen kapula voi aiheuttaa näin plajon kirjoittelua.

      Vielä loppujen lopuksi totean, että mielestäni kapulan laittaa hän, jolle se on tärkeämpää. Minä en mokomaa palikkaa tarvi!

      • täydellisesti

        samaa mieltä kanssasi.

        Minä en laita eteen enkä taakse. Eteen jätän sopivasti tyhjää, jotta kassalla näkee missä menee raja (kyllä se varmaan typpii kasaakin se kapuloiden heivaaminen) ja jälkeeni tuleva laittaa sen, jos niin haluaa.


    • kapulaton

      Juurikin näin :)

    • Väsynyt joskus

      Heh, itse sanon kassalle siinä vaiheessa kun seuraajan ostokset on minun kuitillani, että takanatulija maksaa.

    • korhonen-virtanen

      Laitan kapulan aina vaikka takana ei edes olisi ketään ja otan kapulan kassan päästä. Jotkut ottavat kassan läheltä ja keskeltä eivätkä ymmärrä että se vain vaikeuttaa kassan työtä. Ajatelkaa muita!

      • Pulaa on

        Jos ottaa sen viimeisen kapulan, joka on kauimmaisena kassasta, niin sitten perässätulija kurkottelee pas-kaisine hihoineen kassaa lähempänä olevaa kapulaa, mun ostosteni päältä.

        Kassahenkilöistä kans osa on niin debiilejä, etteivät lennätä sitä kapulaa sinne perälle jossa sitä odotellaan, vaan jemmailevat niitä siinä lähituntumassaan. Kun edellisen ostoksista otetaan loppusumma niin eivät vielä silloin siirrä kapulaa pois hihnalta vaan vasta kun aloittavat käsittelemään seuraavan ostoksia. Ja näillä samoilla jemmaaja-kassoilla on aina myös vaan se yksi tai kaksi kapulaa vaikka kassahihnaa riittää.


      • uyfhvjyhg
        Pulaa on kirjoitti:

        Jos ottaa sen viimeisen kapulan, joka on kauimmaisena kassasta, niin sitten perässätulija kurkottelee pas-kaisine hihoineen kassaa lähempänä olevaa kapulaa, mun ostosteni päältä.

        Kassahenkilöistä kans osa on niin debiilejä, etteivät lennätä sitä kapulaa sinne perälle jossa sitä odotellaan, vaan jemmailevat niitä siinä lähituntumassaan. Kun edellisen ostoksista otetaan loppusumma niin eivät vielä silloin siirrä kapulaa pois hihnalta vaan vasta kun aloittavat käsittelemään seuraavan ostoksia. Ja näillä samoilla jemmaaja-kassoilla on aina myös vaan se yksi tai kaksi kapulaa vaikka kassahihnaa riittää.

        HAH! Olen joskus ihmetellyt ihan samaa!!!


    • Paa ite kapulas!

      Tässä ketjussakin on nyt käynyt selväksi, että monikaan asiakas ei edes ajattele koko kapulaa.

      Eikö voitaisi siis toimia niin, että hän, kuka katsoo tarvivansa kapulaa, sen laittakoon.

      Miten kummassa ihmisia voi ärsyttää näin pienet asiat kuin joku hel...n kapula kaupan kassahihnalla.

      Onhan sitä ennenkin tultu toimeen ilman kapuloita!

      • korhonen-virtanen

        Miten niin? Aika moni ajattelee kuten tästäkin ketjusta näkee. Ne jotka eivät ajattele kuin itseään eivät ajattele kapulaakaan. Kapulan käyttö kertoo ihmisestä paljon.


      • 5675u
        korhonen-virtanen kirjoitti:

        Miten niin? Aika moni ajattelee kuten tästäkin ketjusta näkee. Ne jotka eivät ajattele kuin itseään eivät ajattele kapulaakaan. Kapulan käyttö kertoo ihmisestä paljon.

        Jep, jos joku tuntee että päivä on pilalla, kun edellinen ei laittanut kapulaa ja sen joutui itse laittamaan, niin siinähän sitten pilaa päivänsä. Ei luulisi olevan niin vakava asia.


      • ilfgdhkjxnv

        No kun jotkut uhmiset ei vaan osaa ottaa muita huomioon, ja se kyllä ärsyttää. ja sama juttu liikenteessä...


    • Haha hahahahahaha

      "Kapulan käyttö kertoo ihmisestä paljon. " REPESIN :):):):)

      Käytä sinä kapulaa minne lystäät.!

      Kyllä ihmisestä kertoo paljon enemmän se, että hän saa tarvittessa suunsa auki, ja pystyy puhumalla selvittämään kassalla(kin) mahdollisesti tulevat ongelmat!
      Siinä mitään kapuloita tarvita!

      • Pulaa on

        Kapula on vakiintunut käytäntö. Sen käyttöä toivovat paitsi muut asiakkaat, myös kassahenkilö.

        Ei kapulan käyttö mitenkään estä puhua pulputtamasta kassalla, jos jauhanta on ihanteena.


      • HEDGSBCS

        Miks helvetissä kaupassa pitäisi jutella tuntemattomille ihmisille jostain vitun kapuloista? kun sen voi laittaa ilman sanomistakin!


    • Hiljaa hyvä tulee

      No tarviiko sitä ensinnäkin töniä sillä s....tanan kärryllä koko sen jonotusajan? Meneekö ne ostokset nopeammin sen kassaneidin tai -herran toimesta jos vähän pökitään kärryllä ja tungetaan ne ostokset siihen hihnalle väkisin??????

      Suurin osa ihmisistä kuvittelee näin, mutta jos edes JOSKUS pysähtyis miettimään asiaa, niin ei tarvitsisi edes olla tätä keskustelua tuosta maagisesta kapulasta!

      Kiva naureskella tyypeille, joilla on kiire päästä sotkemaan ja runnomaan ostoksia. Palautetta tulee aina näissä tapauksissa eikä vielä kukaan ole sanonut mitään takaisin. Naamasta näkee, että nolottaa ja miksi ei - mölli mikä mölli =))

    • Kapula pois rattaist

      On ihan totta, että jotkut tökkivät ostoskärryillään edellä olevaa maksajaa ikään kuin nopeuttaakseen ostosten nostelua hihnalle tai maksua kassalla.

      Jokainen latoo ostoksensa hihnalle omaan tahtiinsa, Kaikki eivät ole yhtä nopeita. Asiakkaina on paljon vanhija ihmisiä tai sairaita, joiden toiminta ei käy niin nopeasti kuin takanaoleva olettaa tai haluaa. Pitäisi kuitenkin muistaa, että jokaisella on oikeus hoitaa ostoksensa maksu omaan tahtiinsa omalla ajallaan. Ei siinä oteta sekuntaattorilal aikaa.

      Jos edellä oleva ei laita kapulaa, on takanaolevan syytä odottaa hetki ennen kuin alkaa nostella omia ostoksiaan hihnalle (ellei itse saa laitettua kapulaa väliin).

      Kaupassa on syytä muistaa sama sääntö kuin liikenteessäkin - et ole siellä yksin. On otettava huomioon muutkin ihmiset.

      Turha kiire pois!

    • Joo näin

      Joskus ihmiset jää kassalla etsimään rahojaan ja kolikoita. Silloin tekis mieli työntää se kassojen kapula tällaisen ihmisen takamikseen'

    • Poing..

      Etkö tiedä, miksi ihmiset etsivät kassalla rahojaan ja kolikoitaan?

      No, minäpäs kerron:
      Siksi, että kassahihnalle ladottuja ostoksia ei saa maksamatta ulos kaupasta!!!

      • hjgbdkvcnfhbdn

        Itse ainakin otan tarvittavan rahasumman jo valmiiksi esille nopeuttaakseni asiontia, ja jos on kyse pikkusummasta niin kaivan sen esiin sentilleen jos vaan mahdollista.


    • järki käteen

      Jos et laita kapulaa merkiksi omien ostostesi jälkeen niin sehän tarkoittaa että maksat myös takanatulijan ostokset!
      Se juuri on kassakapulan tarkoitus, merkitä ne tuotteet jotka sinä maksat.

    • Kapulakielisyys

      Sittenpä loppuu kapuloilla pelaaminen, kun viimeisiinkin kauppoihin on tullut itsepalvelukassat. ;)

    • KapulainenKassa

      Mikä on kassakapulan virallinen nimi?

      Ja niin, käytän aina kassakapulaa. Samoin ärsyttää, jos sitä ei ole edellä oleva tajunnut laittaa tai jos kaikki kapulat ovat jo käytössä, enkä itse voikaan sitä laittaa.

      • Kaupparatsu K

        Mä laitan lauantaimakkarapötkön kapulan asemasta poikittain. On kohteliasta viimeistä edellistä asiakasta kohtaan. (meetvurstimakkarapötkökin ajaa saman asian) Hyviin tapoihin lukisin myös kassaneidin tervehtimisen myös rouvan.(kassa) Lauantaimakkarapötkö on useimmiten edullisempi kuin meetvurstimakkarapötkö.(kinkkumakkarapötkökin toimii) Terveisin: Herrasmies


      • frangeeni
        Kaupparatsu K kirjoitti:

        Mä laitan lauantaimakkarapötkön kapulan asemasta poikittain. On kohteliasta viimeistä edellistä asiakasta kohtaan. (meetvurstimakkarapötkökin ajaa saman asian) Hyviin tapoihin lukisin myös kassaneidin tervehtimisen myös rouvan.(kassa) Lauantaimakkarapötkö on useimmiten edullisempi kuin meetvurstimakkarapötkö.(kinkkumakkarapötkökin toimii) Terveisin: Herrasmies

        Hyvä vinkki ois tuo. Paitsi jos ei syö makkaraa, entäs sitten .. ?Sopiiko että laitan koiranmakkarapötkön ? Eilen kaupassa joku setä onnistui kapuloimaan kapulansa silleen että mun grilliribsit hävis ilmeisesti sen mukaan. Molemmilla paljon ostoksia hihnalla ja kapulat seilaili väleissä. En sitten löytänyt koko ribsejä mutta ei niistä oltu velotettukaan.


      • murheensa kullakin

        Voi Pyhä Sylvi!! "Ärsyttää ... os kaikki kapulat ovat jo käytössä, enkä itse voikaan sitä laittaa. "

        Onpa tosiaankin maailmaa mullistavan kamalaa tuollainen tilanne!

        On tässä maailmassa aika paljon tärkeämpääkin ja mullistavanpaakin kuin mokoman kapulan laitto kassalle.

        Kai sulla on oma kapula, jonka voit paremman puutteessa lyödä hihnalle ... jos se ylettää... (hihh, no, sanomistahan siitäkin tulis - tosin muiden asiakkaiden toimesta..)

        Minä pärjään ilman kassakapulaakin ihan loistavasti, eikä ole kukaan koskaan valittanut, etten oo sitä laittanu hihnalle.


      • kurkun
        murheensa kullakin kirjoitti:

        Voi Pyhä Sylvi!! "Ärsyttää ... os kaikki kapulat ovat jo käytössä, enkä itse voikaan sitä laittaa. "

        Onpa tosiaankin maailmaa mullistavan kamalaa tuollainen tilanne!

        On tässä maailmassa aika paljon tärkeämpääkin ja mullistavanpaakin kuin mokoman kapulan laitto kassalle.

        Kai sulla on oma kapula, jonka voit paremman puutteessa lyödä hihnalle ... jos se ylettää... (hihh, no, sanomistahan siitäkin tulis - tosin muiden asiakkaiden toimesta..)

        Minä pärjään ilman kassakapulaakin ihan loistavasti, eikä ole kukaan koskaan valittanut, etten oo sitä laittanu hihnalle.

        Olen makkarapötkön asemasta käyttänyt kurkkua ja voin sanoa että toimii.


    • kapulasäännöt

      Kapulan laitto ei ole edessä menevän tehtävä, enkä näe myöskään että kapulan laittamatta jättö olisi sinällään epäkohteliasta. Huomaavaisuudesta kuitenkin plussaa, jos kapulan laittaa perässä tulevaa varten.
      Ihmiset eivät aina hoksaa laittaa kapulaa, vaikka yleensä sen olisivat laittaneet ja perässä tuleva voi ehtiä laittaa ensin, kun edessä olevan ajatukset pyörii muissa asioissa.
      Edessä olevan on yleensä helpompi ylettää kapuloihin, niitä kun ei yleensä ole koko liukuhihnan pituudelta. Etenkin kun kassalla on ruuhkaa, itsellä paljon ostoksia ja kapula kaukana, niin tuntuu kivalta, helpottaa, nopeuttaa kun edessä oleva laittaa kapulan.

      Itse laitan kapulan lähes aina, kun näen toisen tulevan perässä. Silloin kun en ole laittanut, ovat ajatukset karanneet hetkeksi muualle.

      Ostan myös edessä menevälle kassin, mikäli kassalla on ruuhkaa ja toinen unohti sen ostaa/ottaa mukaan.
      Tai maksan edessä menevän ostosten puuttuvan osan, jota hän ei voi maksaa, jos kyse on jostain ihan pikkusummasta ja voin hyväksyä hänen ostoksensa- tätä tapahtuu kuitenkin harvoin ja kyse on lähes aina lapsista.

      • Vartiokylän alepa

        itselläni on tapana laittaa kapula paikkalleen. jos edeltävä henkilö ei ole laittanut laitan omani ostokset siihen mukaan. Yleensä ei mene kovin kauan, että tajuvat laittaa sen siihe. Ei tarvitse olla niin ylpeä kaupassa ja olla laittamatta.


      • maksan kaiken!

        Ostat edellämenevälle kassit ja maksat vieraiden ostoksia? Tuo oli ehkä typerintä ja asiattominta mitä on pitkään aikaan kuultu!

        Mitäköhän lasten vanhemmat ajattelisivat jos näkisivät, että vieras täti makselee lastensa ostoksia! Saat kohta pedofiilisyytteen.


    • viiden teinin äiti

      Minä taas en käytä koskaan kapulaa - en edessä, enkä takana, eikä IKINÄ ole mennyt ostokseni sekaisin edellä tai takana tulevan kanssa!

      Olen sen verran valveutunut asiakas, että osaan pitää omat ostokseni niin erillään edellä olevasta ja takana tulijasta, että kassaneiti/-rouva tietää, missä ostosten raja kulkee.

      Suomalaisilla on vaan niin vaikeeta aukoa suutaan varsinkin silloin, jos on jotain asiaa (muutenhan sitä auotaan ihan liikaakin!). Jos ostokset uhkaa mennä sekaisin, nin reippaasti - mutta ystävällisesti vaan ääntä kehiin!

      • tosi vaikeeta

        Mutta kerro nyt meille retumamma MIKSI et voi laittaa sitä palikkaa siihen? MIKSI?!


      • ViidenTeiniÄiti
        tosi vaikeeta kirjoitti:

        Mutta kerro nyt meille retumamma MIKSI et voi laittaa sitä palikkaa siihen? MIKSI?!

        En ole mikään retumamma, mutta viiden teinin nelikymppinen äiti kylläkin.

        SIKSI en laita kapulaa liukuhihnalle, kun EN yksinkertaisesti TARVI sitä!!!
        Laittakoon palikan se, joka haluaa ja joka katsoo sen tarpeelliseksi. Minä en sitä tarvi!!
        Selviskö??


    • Malttia kassajonoon

      Laitan aina kapulan ostosteni jälkeen jos kassajonossa on joku takana. Todellakin toivoisin, että saisin sen itse laittaa kun olen latonut kaikki ostokseni kärrystä hihnalle. Olen nyt muutaman kerran harmitellut kun takanatulija lykkää kapulan hihnalle ja alkaa latoa siihen omia ostoksiaan vaikka minulla on vielä puolet tavaroista kärryssä. Hidastaa vaan hommaa kun saa lykkiä toisen kapulaa taaksemmaksi, että saa omat tavarat mahtumaan. Tähän syyllistyy näemmä kaikki ikäluokat sukupuoleen katsomatta.

      • Olen huomannut

        tämän saman ja siksi ladonkin ostokseni hihnan päästä. En siis päästä seuraavaa lähellekkään hihnaa niin kauan kuin ostokseni ovat hihnalla.
        Sieltä en ylety ottamaan kapulaa, joten oletan kaikkien fiksujen ihmisten laittavan sen ostostensa jälkeen. Yllättävän paljon on kuitenkin yksinkertaista väkeä, joka ei osaa kapulaa laittaa...
        Yleensä ostokseni eivät mahdu kerrallaan hihnalle, joten edellä menevä törppö saa setviä kassalla sekoilunsa kun itse olen vielä latomassa ostoksiani.
        Viimeisen ostokseni jälkeen laitan luonnollisesti kapulan kun yletyn sen helpommin ottamaankin.


    • ausfi

      Näen kyllä yleensä toisen korista tai kärrystä, koska useimmat tavarat on jo hihnalla. Jos kapula silloin on ulottuvilla , panen sen hihnalle ja tavarani sitten. Ainakin jos joku tulee taakseni, panen kapulan myös perään, koska olen yleensä sitä lähempänä, usein kiitetään, vaikken sitä odota. Ääntäkin py'styn kyllä käyttämään. Väliäkin käytän joskus, vaikka se usein kuroutuu umpeen.

    • Niinpäniin jaapajaa

      Kassatyöntekijän työtä sekä kaupan asiakkaiden asiointia sillä kapulalla helpotetaan eli kuuluisi hyviin käytöstapoihin asettaa kapula hihnalle omien ostoksien jälkeen kun huomioi asiakasvolyymin mikä päivän mittaan kaupassa asioi niin kassan työtä helpottaessasi autat et vain itseäsi vaan kaikkia muita jälkeesi asioivia - näin simppeli toimenpide kaikkien hyväksi ja hyödyksi.

    • Kapulasta 5

      Miksi niin iso HALOO kapulasta? Enemmän ottaa päähän ihmiset, mammat, papat ym. joka alkaa vasta laskun saatuaan kassahenkilöltä kaivamaan rahaa kolikkoina käsilaukun pohjalta tai alimmaisten alushousujen perstaskusta.

    • sdgvSDVGsdg

      Kapulakieltä . Mulla on nälkä.

    • -----

      Miksei kapulaa saa laittaa pitkittäin vai ollaanko laitostuneita?
      Että pieni väli ostosten erottamiseen.

    • syö se kapula!!!

      En muista, että vielä nuorena ollessani 70-/80-luvulla olisi ollut kassakapuloita käytössä, J ja hyvbin pärjättiin ilmankin.

      Tiedän, että kapulat ovat tulleet käyttöön helpottamaan asiakkaiden ostosten erottelua, mutta minä kyllä saan suuni auki, jos jonkuin osotokset ovat liian lähellä omiani.

      Tänä päivänä kapuloita laitetaan hihnalle VAIN siksi, ettei asiakkaiden tarvitsisi puhua toisilleen (mahdollisesti heille vieraille ihmisile), eikä kassatyöntekijälle sanaakaan!

      • Xizor

        Onhan niissä kapuloissa myös se, että ne omat tavarat voi pakata heti seuraavan perään, jos on tilasta puute. Todellinen syy tosiaan lienee tuo puhumisen minimointi.


    • perskulesentäs

      Mä en laita kapulaa ja se tarkoittaa, että mun jälkeen tullaan vasta, kun olen maksanut ja poistunut paikalta.. et älä tule siihen kyylää mun persuuksia ja lompakkoa - niih!!

      • ÄläOleTyhmä

        Minäkään ei laita kapulaa, mutta se EI tarkoita sitä, etteikö ostosteni perässä voisi olla toisen asiakkaan ostokset! Ihan vapaasti vaan tuotteet hihnalle omieni perään. MInä kyllä osaan sanoa kassalle, missä kulkee minun ja toisen asiakkaan ostosten raja!
        Opetelkaa puhumaan, urpot!! Ei kassalla tarvi tuppisuuna olla.


    • Alfa-uros

      Tässä pelaa viidakon laki: Se laittaa joka on VAHVEMPI. Eli jos tunnet olevasi heikompi ja alempiarvoinen et laita kapulaa. Jos taas olet alfauros/naaras laitat kapulan haluamallesi kohdalle. ET arvuuttele tai odota alempiarvoisen niljakkeen toimintaa tai kitise sitä jossain lapsellisessa keskustelufoorumissa. Tulet kassalle taitat ostoksesi ja kajautat kalikan sinne minne haluat. Jos tulet kassalle eikä siinä ole kalikkaa, niin kalautat kailikan sinne mine haluat - laitat ostoksesi ja kalautat kalikan sinne minne haluat. VITTU mitä kitinää - looserit valukaa ritilästä viemäriin...

    • Ronski_mees

      Minä heilautan penikseni kassahihnalle ostosteni jälkeen. Saavat sitä sitten ne hehkeämmät kassaneidit hiplata kohdalle tullessaan. Ja näkee se ruma vanhapiika miehisen elimen edes kerran elämässään.

    • TheOtus

      Kyllä ihmetyttää ihmisten typeryys ja myös jatkuvan tarpeettoman puhumisen ihannointi. Ette varmaan käytä pyöräillessäkään kättä vaan huudatte mieluummin että "AION NYT KÄÄNTYÄ OIKEALLE!" Yleensä esineillä on jokin käyttötarkoitus ja sen kapulan tarkoitus on selventää missä eri asiakkaiden ostokset ovat. Noh, ei se ole ainoa asia minkä idiootit tekevät kaupassa väärin. Onneksi tyhmät ihmiset aika usein joutuvat kärsimään tyhmyydestään jossain vaiheessa.

    • asiakas0

      Kun tällä palstalla kerran on etiketistä ja käytöstavoista kysymys, niin lisään että jos edelläoleva asiakas kuluttaa kallisarvoista energiaansa kapulan tai peniksensä asentamiseen ostostensa jälkeen, etiketin mukaan sinun tulee kiittää häntä tästä huomaavaisuudesta.

    • holkeriff

      Sapettaa kyllä niin saakutisti kun joku toope töröttää siinä edessä eikä voi laitta sitä samperin kapulaa vaikkaolisi miten paljontilaa ettei yllä itse ottamaan.Seuraavan kerran kun tulee tommoinen niin en laitakaan sitä vaan sanon kassalle että heppu siinä edessä haluaa maksaa munkin bisset!

    • Mimosa8889
    • eioovaikeeta

      Oikea tapa toimia on tämä:
      Kun edessä olija on latonut ostoksensa ja hihnalla on tilaa niin jätä kapulaa varten 5cm ja ala latoa hihnalle omia ostoksiasi. Nyt jos edessä olija ei laita kapulaa väliin niin sinä laitat sen ennen kuin omat ostoksesi ehtivät myyjän kohdalle. Ei asiakkaat toisten ostoksia omiinsa sekoita; se kapula on sitä varten että myyjä tietää mitkä on kenen ostokset. Nyt kun omat ostoksesi ovat hihnalla, seuraa takana tulijaa: jos hän ei ala latoa ostoksiaan tai laita kapulaa niin odota 20s ja sitten laita kapula.
      Tämä kassakapulailmiö on vähän eri asia kuin liikenteessä vilkun käyttö. Liikenteessä voidaan kääntyä eri suuntiin ja on risteyksiä mutta kaupan kassalla ei. Ainoastaan silloin jos kassa sulkeutuu tai toinen avautuu. Toisaalta tuollainen kapula olisi liikenteessä kätevä jos esim joku ajaa kolmion takaa varomatta eteen niin tulee kapula ovesta läpitte ;)

    • vtinä

      Kapulaa ei välttämättä tarvita, jos kassalla ei ole juuri muita asiakkaita. Silloin reipas väli eri ostosten välillä riittää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      60
      3110
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      546
      2967
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      37
      2155
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      1972
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1805
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      304
      1781
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1542
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      99
      1267
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1208
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1172
    Aihe