Apua takaisinperintä

Titta

Minulle tehtii päätös toimeentulotuesta ja se peritään takaisin kelan maksamasta peruspäivärahasta, olisi kaksi kysymystä:

olen harjoittelemassa ja saan ylläpitokorvauksen 9e päivässä, voidaanko sekin periä peruspäivärahan lisäksi jos perittävä on vireillä olevista etuuksista kuukauden ajalta?

toinen kysymykseni on:
Millä tavalla toimeentulotuki maksetaan seuraavalle kuulle, eli jos tuloni ovat esim peruspäiväraha heidän mielestään vai toimeentulotuki jonka he myönsivät takaisinperinnän mukana,.jos se maksetaan normaalisti eihän minulle jää vuokraan rahaa pennin pyörylää jos kelan rahat menevät suoraan toimeentulotukeen?
Apua en saa nukuttua kun mietin kokoajan paniikissa hyörin ja pyörin kiitos jos jaksatte vastata.

16

472

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tässä taas jotain

      1. ei voi periä, koska se ylläpitokorvaus on sellainen tulo, jota ei toimeentulotukilain mukaan oteta tulona ylipäätäänkään huomioon

      2. etuus voidaan periä takaisin siltä ajalta, jolta se toimeentulotukikin on maksettu, esim. lokakuun toimeentulotuen takaisinperintä voi kohdistua lokakuun ajalta maksettavaan työttömyyspäivärahaan. Takaisinperintä ei saa vaarantaa korvausvelvollisen omaa tai hänen huollettavanaan tai hoidossaan olevan toimeentulon edellytyksiä, esim. takaisinperintä ei saisi johtaa siihen, että se aiheuttaa hakijalle välittömän toimeentulotuen tarpeen. Tätä kieltoa rikotaan yleisesti. Vetoaminen sosiaalityöntekijän terveeseen järkeen ja toimeentulotukilain 21.1 § on joskus auttanut ilman valitusrumbaakin.

      TTL 21§ 1 mom:
      "Toimeentulotuen takaisinperinnän edellytyksenä on, että korvausvelvollisella asiasta päätettäessä tai myöhemmin on oikeus saada sellaisia tuloja tai varoja, joista korvaus voidaan periä vaarantamatta korvausvelvollisen tai sellaisen henkilön toimeentuloa, josta hän pitää huolta tai on velvollinen pitämään huolta."

      • Titta

        Kiitos kiitos kiitos ja vielä kerran kiitos minulle riittäisi jo tuo ylläpitokorvaus jos he laskevat tuloikseni peruspäivärahan
        jonka he perivät itselleen vaikka toimeentulopäätökseni oli tälle kuulle noin sata euroa pienempi
        (tai siis en ole vieläkään ihan varma minkä he laskevat tuloikseni?? jos he perivät itselleen peruspäivärahan tämän kuun toimeentulotuesta)
        niin jäisi 85 euroa vuokranmaksunjälkeen kyllä silläkin kituuttaa
        KIITOS VIELÄ KERRAN JA KAIKKEA HYVÄÄ SULLE voin nukahtaa vihdoin, -vaikket uskoisi mihinkään suurempaan niin lähetän sulle iloa ja onnea elämääsi kun vastasit :)

        -kirjoitan varmaan ylös tuon mitä kirjoitit niin pystyn selittämään jotakin edes siellä sosiaalitoimistossa jos käväsen.
        -Siis jos menen paniikkiin enkä osaa suutani muuten avata niin onpahan jotain mitä sanoa.


    • Titta

      anteeksi puhuin siis marraskuun tuloista kun he tekevät laskelman että minkä he katsovat tuloikseni.

    • tässä taas jotain

      Eipä kestä :) Tiedän kyllä itsekin minkälaista ahdistusta toimeentulotukivaikeudet ja sosiaalitoimiston päätökset voivat pahimmillaan aiheuttaa.

      Sen verran vielä siitä takaisinperinnästä, että sinun pitäisi siitä aiemmin saamastasi toimeentulotukipäätöksestä nähdä minkä tulon ja miltä ajalta he takaisinperinnän suorittavat.

      Jos saat takautuvaa työttömyyspäivärahaa nettomääräisesti (=verot vähennettynä) enemmän kuin mitä olet saanut toimeentulotukea samalta ajanjaksolta, niin sen ylijäämän ovat velvollisia sinulle viipymättä tilittämään (ymmärsin kirjoituksestasi että n. satanen olisi sinulle tätä kautta tulossa tilitystä).

      Sinulle pitäisi, jos olet yksinasuja, jäädä joka kuukausi hyväksyttävien asumismenojen lääkärin määräämien lääkkeiden ja julkisen puolen terveydenhoitomenojen lisäksi 461e/kk omaan käyttöösi vielä nuo 9e/pvä saamasi ylläpitokorvaukset. Jos näin ei ole asian laita, niin siitä voit päätellä, että takaisinperintä ei ole tehty lainmukaisesti.

      Palailepa asiaan tällä palstalla, jos asiat sossun kanssa ei mene niin kuin Strömsössä.

    • Titta

      he vievät kaiken paitsi ylläpitokorvausta, (osan asumistuesta koska se oli käsittelyssä sillähetkellä ja peruspäivärahan) mutta laskevat sitten tuloni mitä tuloni ovat olleet lokakuussa, pitää varautua elämään niukasti seuraavat kaksi kuukautta. -mutta olen silti tyytyväinen että saan elää ja maksaa vuokran

    • sossulle "pataan"

      Usein nuo takaisinperiinät ovat laittomia. Niin minunkin tapauksessa.

      Tuo sinun tapauksesikin haiskahtaa ainakin osittain laittomalta. Kannattaa ehkä valittaa päätöksestä. Ei noissa valituksissa ole mitään hävittävää, jotain voit joskus saada, mutta menettää et voi mitään.

      http://keskustelu.suomi24.fi/node/10342971

      Seuraavasta laittomasta päätöksestä lähtee sossu käräjille. Se laiton päätös on jo tehty ja on parasta aikaa Hallinto-oikeudessa. Samalla tutkitaan pari muutakin "perslautakunnan" päätöstä. Sen verran tuoreita juttuja etteivät ole vielä vanhentuneet, virkarikos kun vanhenee aikaisintaan 5 vuodessa.

    • Titta

      he olivat vieneet ylläpitokorvauksenkin :( -miten mä elän ja teen siinä harjoittelutöitäkin 70:llä kuukauden ajan?

      • tässä taas jotain

        Tuntuu todellakin lainvastaiselta tuo menettely. Pitäisi kuitenkin nähdä toimeentulotukipäätökset ym. että voisi aivan tarkkoja neuvoja antaa. Oletko kenties saanut ylläpitokorvauksen verran jo "hyvää" aiemmassa toimeentulotukipäätöksessä? Muuten tuo ei voi mitenkään olla lainmukaista.

        Tuolla on sosiaalialan lakimiehen (nykyään taitaa olla KHO:n tuomarina) kirjoituksia toimeentulotuen takaisinperinnästä (v. 2007 kohdalla) muita hyödyllisä kirjoituksia toimeentulotuesta
        http://www.sosiaalitieto.fi/artikkelipankki/juridiikka/juristin_nurkkaus/

        tuosta näet voimassa olevat toimeentulotuen perusosat
        http://oi45.tinypic.com/4qhq81.jpg

        tuolla toimeentulotukilaskuri
        http://www.sosiaalikollega.fi/asiakkaat/toimeentulotukilaskuri2

        toimeentulotukilaki (erityisesti 11.2 § 5-kohta):
        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1997/19971412#11P

        Ota yhteys välittömästi päätöksen tehneeseen henkilöön ja laita myös oikaisuvaatimus kirjallisesti vireille (toimeentulotukipäätöksen lopussa olevan ohjeen mukaan). Kirkon diakoniatyö voi mahdollisesti auttaa myös tällaisessa tapauksessa.

        Tsemppiä!


    • Titta

      Onneksi ylläpitokorvaus tuli vähän myöhemmin, sen saan pitää mutta kuitenkin ensikuun toimeentulotuki päätös ovat normi laskenta eli mitä olisin tienannut peruspäivärahan verran, vaikken niitä itse saanut, onneksi kuitenkin älysin aikoinaan hakea harjoittelemaan sillä käteeni jää vuokran jälkeen 78 euroa, pitää vielä varata aika sosiaalityöntekijälle ja vähän laukoa että kuinka ihminen pärjää tällä rahalla ensikuun.

      • Siis toimeentulotuke

        Kuimka pitkältä ajalta voivat vaatia takaisin tukea


      • tässä taas jotain

        Titta, selvitäpä kuka on toimii oman alueesi sosiaaliasiamiehenä. Hän osannee auttaa ainakin siinä, että räikeimmät lainvastaisuudet tulisi korjattua. Sosiaaliasiamiehen ainakin periaatteessa pitäisi olla puolueeton asiassa.

        Jos oikein ymmärsin kirjoituksesi, niin vaikuttaisi vahvasti siltä, että tuossa olisi käytännössä sama tulo otettu kahteen kertaan huomioon ("ensikuun toimeentulotuki päätös ovat normi laskenta eli mitä olisin tienannut peruspäivärahan verran, vaikken niitä itse saanut"). Noin vähän ei voi jäädä asumismenojen kuukauden elämiseen rahaa (78 euroa), jos päätös olisi oikein tehty.

        Pidä huolta siitä, että teet kirjallisen oikaisupäätöksen lain vaatiman ajan sisällä (14 vrk päätöksen tiedoksisaamisesta, se milloin päätös sinun katsotaan saaneen päätöksen tiedoksi, riippuu siitä oletko saanut sen päätöksen henkilökohtaisen käynnin yhteydessä vaiko postitse, postitse lähetetty päätös katsotaan pääsääntöisesti tulleen perille 7vrk kuluttua päätöksen lähettämisestä, jollei sossu pysty muuta tiedoksisaantipäivää osoittamaan).


    • reilua..

      itselläni kävi niin,että sain työkkäristä karenssin ja sossu joutu maksaa mun vuokrat 2kk ajalta. Nyt kun karenssi päätty sossu otti takasin perintänä takas vuokra rahat mun kelan rahoista. :D

    • sossunluukulle-ei

      REILUA-nimimekrille: eivät saa ottaa! valita heti

    • äögftr

      Tottakai haet sitten toimeentulotukea sille ajalle, jolloin he ottavat takaisin kelan rahoja. Ei kenenkään 80 eurolla tarvitse selvitä.

    • Titta

      Huhhuh kiitos kaikille ohjeistuksesta ja siitä että olo helpotti kun luki vastauksia, syynä oli tulojen muutos olin aikaisemmin palkkatuella ja he eivät muka tienneet tulojani vaikka samasta paikasta ne rahat kai tulevat ja olin aina vienyt palkkakuitit sossuun.

      Pääsin varaamalleni ajalle ja siellä selvittivät tilannettani ja sanoivat että kun seuraavat kelan rahat tulevat he laskevat siitä sen minkä sain tällekuulle toimeentulotukena eli kelan rahat miinus toimeentulotuki=?
      ja tekivät etukäteen laskelman ensikuulle joka tietenkin maksetaan ensikuussa.
      eli onneksi jää enemmän mitä tuo 78 euroa.
      -eli normi laskelma.

      Mutta mielenterveys näistä päätöksistä kärsii, joku olisi varmaan tehnyt jotain peruuttamatonta kun olisi säikähtänyt päätöstä, olisi ollut kiva etukäteen päätöksen mukana olla mistä ja minkä vuoksi ja mitä tapahtuu seuraavaksi laittaa siinä oli vain pienellä kaksi lakipykälää ja takaisinperintä mutta olen tyytyväinen nyt en tiedä kiittääkö Jumalaa vai ketä että kävi näin.

    • Titta

      joo eipä näy sossun takaisinperimiä rahoja vieläkään, paskaako ne siellä puhuu että "asiakas" rauhoittuu, maksoivat pelkän perusosan jonka olivat laskeneet tuloiksi niitä rahoja joita en edes saanut kelalta viimekuulta, ois ollu parempi etten olisi edes hakenut tukea sossusta,joutuu elää pelkillä ylläpitokorvauksilla tämänkuun.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      17
      1465
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1305
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1202
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1092
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1025
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1013
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe