KROONINEN HAIMATULEHDUS...

Järkyttynyt

löytyykö kohtalotovereita? Sain juuri diagnoosin, mutta syytä ei tiedetä. Oireina jo pitkään (yli 6 kk) jatkuneet ylävatsakivut, pahoinvointi, turvotus vatsassa ja verikokeissa haiman arvot hivenen koholla yli puoli vuotta. En ole koskaan ollut alkoholin suurkuluttaja enkä ole huomannut missään vaiheessa sairastaneeni hirvittävän kivuliasta akuuttia pankreatiittia, mutta kaipa voi olla kivuttomiakin tulehduksia.?
Kamalaa on ettei tiedä mitä kaikkea voi seurata ja kuinka kauan vielä pysyy hengissä ja jatkuuko nämä kivut ja pahenevatko ne?....

84

23754

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • HH.

      Sain saman diagnoosin 7 vuotta sitten. Sairauskertomuksissa mainitaan myös haiman vajaatoiminta.
      Minunkaan kohdallan ei tiedetä syytä, mikä tämän aiheuttaa. Muistaakseni 60% on alkoholin liikakulutuksen syytä, 30% joku haiman muu sairaus ja 10% selittämätön syy.

      Nämä seitsemän vuotta ovat menneet suhteellisen hyvin. Käyn vuosittain verikontrolleissa ja pari kertaa on myös ylävatsa ultrattu lisääntyneiden kipujen takia. Haiman arvot ovat aina hieman koholla, etenkin virtsan amylaasit.

      Eipä oikeastaan sellaista viikkoa ole,etteikö ylävatsa olisi kipeä, siihenkin näyttää tottuvan. Litalginia syön kipeimpinä päivinä.

      • järkyttynyt

        Millä tutkimuksilla sinulla todettin se, muistatko? Onko diabetes jo puhjennut? Ja jos saan kysyä ikääsi? ( itse olen 42 vuotias nainen) Käytkö töissä normaalisti?

        Minulla ei kuvantamiset ( ultra ja magneetti) näytä muuta kuin normaalin haiman ja maksan ym. Näkyykö sinulla muutoksia?

        Nyt suunnittelevat ERCP-tutkimusta, mutta pelkään sen aiheuttavan akuutin tulehduksen, enkä tiedä mitä tekisin.

        Lääkkeitä en vielä tähän mennessä ole kipuihin syönyt, mitä nyt keväällä syöttivät tramalista lähtien kaikenlaista kokeilun vuoksi terveyskeskuksessa ja sairaalassa, litalginia myös mutta ei sopinut minulle ollenkaan.

        Haluaisin vaikka sp:n välityksellä ryhtyä kirjeenvaihtoon kohtalotoverin kanssa jos sellainen halukas löytyy, tarvitsisin vertaistukea todella paljon ja kysymyksiä riittää, tuntuu ettei niihin ainakaan lääkäreiltä saa vastauksia kun minua on vaan pompoteltu polilta toiselle....


      • 25valdo32

        Minulla on samat kivut kuin teillä.


    • HH.

      Tehtiin gastroskopia, colonoskopia, ylävatsan magneettitutkimus, ylävatsan CT ja ultrat.U-amylaasit olivat korkeimillaan yli 5000. Diabetesta ei ole puhjennut. Olen myös nainen ja ikää on 45v. Töissä käyn ihan normaalisti. Välillä enemmän ja välillä vähemmän, riippuu miten niitä annetaan :)

      Noista kuvantamistutkimuksista ei mitään ratkaisevaa löytynyt haimaan liittyen. Gastroskopiassa löytyi atrofinen gastriitti, jota on kontrolloitu myös jälkikäteen ja se on myös pahentunut, sen kanssa on nykyisin enemmän ongelmia, kuin tuon haiman vajaatoiminnan kanssa.

      Silloin, kun tuota haiman ongelmaa lähes vuoden tutkittiin, niin olin sairauslomalla vuoden verran. Olin aika huonossa kunnossa. Ei ollut ruokahalua ja vatsakivut olivat aivan älyttömiä välillä. Laihduin tuolloin myös lähes kymmenen kiloa.
      Alkoholia olin käyttänyt niukalti tuohonkin asti, ettei se ollut ainakaan syy oireisiin, sitähän ne lääkärit yleensä ensimmäiseksi epäilee :).
      Siihen loppui sitten se vähäinenkin käyttö.

      Harmi ettei Litalginista ole sinulle apua, minulla se on kyllä hyvin auttanut.
      Tuo ERCP-tutkimus on varmaan ihan hyvä. Minulle sitä ei tosiaan ole tehty.
      Sinuna kyllä siihen menisin :)

      • järkyttynyt

        Huonossa kunnossa olin minäkin viime joulukuusta kesäkuun loppuun. Laihduin myös sen 10kg ( ei ihme, jos ruoka oli 1 raaka nakki pvässä)
        ja kipuja oikealla ylävatsassa vaihdellen kovemmasta pienempiin nipistyksiin.

        Sairaalaan päivystykseen kun tuolloin menin jatkuvasti melkein joka toinen pvä, sanoivat lääkärit ettei minulla ole haimatulehdusta, ei akuuttia saatikka kroonista, outoa sekin vaikka amylaasini olivat koholla?? Ja sappirakko on leikattu kymmenisen vuotta sitten, se ei ole voinut näitä oireita tehdä.

        Koko tämä pirullisuus alkoi kun sairastuin flunssaan viime lokakuussa ja sitten alkoi toinen silmäni oireilemaan kunnes podin outoa kasvokipua (kolmoishermo?) samalla puolen, söin antibiootteja jotka eivät auttaneet, päälle buranaa, sen jälkeen epilepsialääkettä vuoden vaihteeseen asti.
        Sain kamalan ihonpoltteen joka levisi koko vartalooni,syy ei selvinnyt, söin masennuslääkettä (masennuin siitä lääkkeestä)kipukynnyksen nostamiseen, sen päälle vielä yli kk:n verran antihistamiineja kun luulivat että sairastan nokkosrokkoa :)
        poltetta kesti kaikkiaan parisen kk:tta, mutta edelleenkin välillä kuumottelee, etenkin kämmeniä.
        Tämän episodin jälkeen neurologin toimesta jouduin huhtikuun alussa selkäydinnestepunktioon ja siitä johtuen kärsin kaikenlaisista hermoston vaurioista muutaman kk:n ajan, näköni on nyt vasta palautunut ennalleen, aikaa kulunut siihenkin jo puolisen vuotta.

        Ensimmäisen kerran minulla nappasi kunnolla oik.puolelle vatsaan silloin joulukuussa epilepsialääkkeitten syönnin aikaan, se kipu kesti muutaman tunnin ja vatsa oli arkana useamman pvän, kumartumaan en pystynyt.

        Missä kohdin vatsaa sinulla kivut tuntuivat tai tuntuvat? Säteilevätkö selkään?
        Minulla on tuntunut nyt muutaman vkon selän puolellakin ja haimaan nekin varmasti liittyvät.

        Gastrossa ei löytynyt mitään vaivojen aiheuttajaa ja nyt tosiaan vuorossa olisi se ERCP, siinähän mennään samalla tavalla vatsaan tähystimen kanssa ja laitetaan varjoainetta haima-ja sappitiehyisiin, kuvataan samalla, hirvittää vaan ne jälkiseuraukset mitä toisille tulee... Ja minulle myös kun tiedän huono-onnisuuteni tällaisissa jutuissa...

        Toisaalta olen miettinyt myös sitä että löytyykö tuossakaan tutkimuksessa mitään kun ei kuitenkaan näy kuin isoimmat tiehyet ja luulisi magneetissa jo näkyneen ne tukokset tms jos niissä olisi vika? Kannattaisi tehdä silloin kun on pakko eli kun joudutaan tekemään joku stenttioperaatio tms.

        Sitäkin olen miettinyt että voiko tuollaiset määrät kaikenlaisia lääkkeitä saada aikaan haiman tulehdusta???

        Kaiken lisäksi haiman ongelmat ovat kuulemma periytyviä jonkin verran...

        Varmaan tästä tarinasta ei selvää saa mutta kuitenkin....


      • HH.
        järkyttynyt kirjoitti:

        Huonossa kunnossa olin minäkin viime joulukuusta kesäkuun loppuun. Laihduin myös sen 10kg ( ei ihme, jos ruoka oli 1 raaka nakki pvässä)
        ja kipuja oikealla ylävatsassa vaihdellen kovemmasta pienempiin nipistyksiin.

        Sairaalaan päivystykseen kun tuolloin menin jatkuvasti melkein joka toinen pvä, sanoivat lääkärit ettei minulla ole haimatulehdusta, ei akuuttia saatikka kroonista, outoa sekin vaikka amylaasini olivat koholla?? Ja sappirakko on leikattu kymmenisen vuotta sitten, se ei ole voinut näitä oireita tehdä.

        Koko tämä pirullisuus alkoi kun sairastuin flunssaan viime lokakuussa ja sitten alkoi toinen silmäni oireilemaan kunnes podin outoa kasvokipua (kolmoishermo?) samalla puolen, söin antibiootteja jotka eivät auttaneet, päälle buranaa, sen jälkeen epilepsialääkettä vuoden vaihteeseen asti.
        Sain kamalan ihonpoltteen joka levisi koko vartalooni,syy ei selvinnyt, söin masennuslääkettä (masennuin siitä lääkkeestä)kipukynnyksen nostamiseen, sen päälle vielä yli kk:n verran antihistamiineja kun luulivat että sairastan nokkosrokkoa :)
        poltetta kesti kaikkiaan parisen kk:tta, mutta edelleenkin välillä kuumottelee, etenkin kämmeniä.
        Tämän episodin jälkeen neurologin toimesta jouduin huhtikuun alussa selkäydinnestepunktioon ja siitä johtuen kärsin kaikenlaisista hermoston vaurioista muutaman kk:n ajan, näköni on nyt vasta palautunut ennalleen, aikaa kulunut siihenkin jo puolisen vuotta.

        Ensimmäisen kerran minulla nappasi kunnolla oik.puolelle vatsaan silloin joulukuussa epilepsialääkkeitten syönnin aikaan, se kipu kesti muutaman tunnin ja vatsa oli arkana useamman pvän, kumartumaan en pystynyt.

        Missä kohdin vatsaa sinulla kivut tuntuivat tai tuntuvat? Säteilevätkö selkään?
        Minulla on tuntunut nyt muutaman vkon selän puolellakin ja haimaan nekin varmasti liittyvät.

        Gastrossa ei löytynyt mitään vaivojen aiheuttajaa ja nyt tosiaan vuorossa olisi se ERCP, siinähän mennään samalla tavalla vatsaan tähystimen kanssa ja laitetaan varjoainetta haima-ja sappitiehyisiin, kuvataan samalla, hirvittää vaan ne jälkiseuraukset mitä toisille tulee... Ja minulle myös kun tiedän huono-onnisuuteni tällaisissa jutuissa...

        Toisaalta olen miettinyt myös sitä että löytyykö tuossakaan tutkimuksessa mitään kun ei kuitenkaan näy kuin isoimmat tiehyet ja luulisi magneetissa jo näkyneen ne tukokset tms jos niissä olisi vika? Kannattaisi tehdä silloin kun on pakko eli kun joudutaan tekemään joku stenttioperaatio tms.

        Sitäkin olen miettinyt että voiko tuollaiset määrät kaikenlaisia lääkkeitä saada aikaan haiman tulehdusta???

        Kaiken lisäksi haiman ongelmat ovat kuulemma periytyviä jonkin verran...

        Varmaan tästä tarinasta ei selvää saa mutta kuitenkin....

        Huh, on sinua todellakin terveys koetellut.
        Vatsakivut ovat tuossa aikalailla koko ylävatsalla aina olleet, toisinaan myös tuonne selän puolelle säteilee.

        Aikanaan jouduin syömään särkylääkkeitä koviin pää- ja vatsakipuihin, jotka liittyivät kuukautisiin. Myöhemmin olen kyllä ajatellut, että olisiko mahdollista,että kipulääkkeet ovat tosiaan osasyy tuohon haiman sairastelun syntyyn, tiedä häntä sitten, mutta gastriitin syntyyn ovat särkylääkkeet varmaankin osittain syynä.


      • järkyttynyt
        HH. kirjoitti:

        Huh, on sinua todellakin terveys koetellut.
        Vatsakivut ovat tuossa aikalailla koko ylävatsalla aina olleet, toisinaan myös tuonne selän puolelle säteilee.

        Aikanaan jouduin syömään särkylääkkeitä koviin pää- ja vatsakipuihin, jotka liittyivät kuukautisiin. Myöhemmin olen kyllä ajatellut, että olisiko mahdollista,että kipulääkkeet ovat tosiaan osasyy tuohon haiman sairastelun syntyyn, tiedä häntä sitten, mutta gastriitin syntyyn ovat särkylääkkeet varmaankin osittain syynä.

        Oletko joutunut muuttamaan ruokavaliotasi mihinkään suuntaan?
        Tuleeko sinulle kipuja heti syömisen jälkeen?

        Tuntuu että rasvaiset ruoat eivät ole mitenkään hyvä asia ja varsinkin suklaa, mitä olisi niin kiva välillä syödä, ei sovi ollenkaan..
        Ja minulla sattuu joka kerta kun syön ja joskus jopa vesi saa aikaan kipuja jotka
        jatkuvat sitten muutaman tunnin, ja kun kipu lakkaa, samasta paikasta kutittelee jännästi.
        Ja vatsa murisee ja korisee joka suunnalta, tuntuu välilla kuin siellä olisi jotakin ylimääräistä seurana, jopa välillä tuntuu selvästi kun pitää kättä vatsan päällä :)

        Sama tarina on muuten minullakin särkylääkkeiden suhteen, mutta luulisi niiden aiheuttavan ongelmia maksan ja suoliston osalta, eikä haiman mutta...

        Miten se haiman vajaatoiminta sitten todettiin sinulla? Minulle ei toistaiseksi ole siitä puhuttu mitään? Onko siihen lääkitystä?


      • HH.
        järkyttynyt kirjoitti:

        Oletko joutunut muuttamaan ruokavaliotasi mihinkään suuntaan?
        Tuleeko sinulle kipuja heti syömisen jälkeen?

        Tuntuu että rasvaiset ruoat eivät ole mitenkään hyvä asia ja varsinkin suklaa, mitä olisi niin kiva välillä syödä, ei sovi ollenkaan..
        Ja minulla sattuu joka kerta kun syön ja joskus jopa vesi saa aikaan kipuja jotka
        jatkuvat sitten muutaman tunnin, ja kun kipu lakkaa, samasta paikasta kutittelee jännästi.
        Ja vatsa murisee ja korisee joka suunnalta, tuntuu välilla kuin siellä olisi jotakin ylimääräistä seurana, jopa välillä tuntuu selvästi kun pitää kättä vatsan päällä :)

        Sama tarina on muuten minullakin särkylääkkeiden suhteen, mutta luulisi niiden aiheuttavan ongelmia maksan ja suoliston osalta, eikä haiman mutta...

        Miten se haiman vajaatoiminta sitten todettiin sinulla? Minulle ei toistaiseksi ole siitä puhuttu mitään? Onko siihen lääkitystä?

        Rasvaista ruokaa olen koettanut välttää, se tekee vatsan aika kipeäksi.
        Pakko on kuitenkin joskus herkutella, etenkin kesäaikaan grillimakkaralla :)
        Olen hulluna suklaaseen ja sitäkin jos liikaa innostuu syömään, niin kyllä maha oireilee. Pahimmat oireet tulee kuitenkin irto/pussimakeisista, ylävatsa turpoaa aivan älyttömästi. Osasyynä on varmaan myös myös tuo gastriitti, joka herkistää vatsan.

        Tuo vatsan murina ja korina on kyllä minullekin tuttua, hurjaa miten vatsasta voi sellaista ääntä lähteä :)

        Ilmeisesti tuo haiman vajaatoiminta on seurausta kroonisesta haimatulehduksesta. Sitä nimikettä on käytetty jo useamman vuoden ajan.
        Sen kummempaa lääkitystä en siihen ole saanut.


    • Tulehduslehahdus

      Onkos teillä haimasairailla koskaan mitattu verestä ionisoitunutta kalsiumia? Olisikohan se koholla. Lisäkilpirauhasen liikatoiminta aiheuttaa kalsiumin kohoamista ja usein mm. haimatulehdusta.

      • järkyttynyt

        Katsoin labralappujani ja 8.5 on merkintä S-Ca-Ion 1.30 ( viitearvo 1.16-1.3) ja sitten myös S-Ca-IonA 1.31 jonka viitettä ei mainita mutta oletan sen olevan sama kuin toisenkin (en löytänyt mistään tietoa) Elikkäs ovat viitteen ylärajalla kummatkin, ja luulen että ovat olleet ehkä korkeammallakin aiemmin keväällä... ??
        Nyt syksyllä arvoja ei ole katsottu...

        Täytyykö nyt sitten olla vähemmällä kalsiumilla vai? Tyhmin kysymys ikinä :)))
        Ja miten tutkituttaa lisäkilpirauhanen? Kilpirauhaskokeita on otettu 9.8 ja niissä arvot ovat S-TSH 2.13, S-T4-V 15 ja S-TPOAb


      • HH.
        järkyttynyt kirjoitti:

        Katsoin labralappujani ja 8.5 on merkintä S-Ca-Ion 1.30 ( viitearvo 1.16-1.3) ja sitten myös S-Ca-IonA 1.31 jonka viitettä ei mainita mutta oletan sen olevan sama kuin toisenkin (en löytänyt mistään tietoa) Elikkäs ovat viitteen ylärajalla kummatkin, ja luulen että ovat olleet ehkä korkeammallakin aiemmin keväällä... ??
        Nyt syksyllä arvoja ei ole katsottu...

        Täytyykö nyt sitten olla vähemmällä kalsiumilla vai? Tyhmin kysymys ikinä :)))
        Ja miten tutkituttaa lisäkilpirauhanen? Kilpirauhaskokeita on otettu 9.8 ja niissä arvot ovat S-TSH 2.13, S-T4-V 15 ja S-TPOAb

        Ihan normaalit kävelylenkit sujuu ja muu ns. hyötyliikunta ilman isompia oireita.
        Töissä käydessä olen laittanut merkille sen, että jos on vaikka koko työvuoron ajan ollut todella ruumiillisesti raskasta tekemistä, niin silloin ylävatsa herkemmin oireilee ja on tosi kipeä. Silloni, kun oireita alkoi ensimmäisen kerran tulla ja kovasti tutkittiin, niin pelkkä pihalla haravointi olla tuskaa mahalle.

        Ulkomaan reissuja en ole koskaan harrastanut, veri pitää kotimaan puolella :)
        Sanonkin aina, että oma peti ja koti kullan kallis :)

        Niin tuo vajaatoiminnan toteaminen tuli siinä vuoden aikana, kun oireita tutkittiin.Useampi kuukausi laitettiin ensin kroonisen haimatulehduksen piikkiin. Vastaanotolle mennessä oli aina eri lääkäri, että onko sekin sitten mahdollista, että toinen lääkäri kallistuu enemmän toiseen diagnoosin kuin toinen.
        Muiden vaivojen tiimoilta, kun on lääkärissä käynyt, niin lääkäri on maininnut epikriisissä yleensä ensin, että haiman vajaatoimintaa sairastava nainen...jne.

        Kyllähän se haimasyövän puhkeaminen aina vähän pelottaa. Olen tuntenut monta ihmistä, jonka haimasyöpä on vienyt, on aika salakavala tauti.


      • Anonyymi
        järkyttynyt kirjoitti:

        Katsoin labralappujani ja 8.5 on merkintä S-Ca-Ion 1.30 ( viitearvo 1.16-1.3) ja sitten myös S-Ca-IonA 1.31 jonka viitettä ei mainita mutta oletan sen olevan sama kuin toisenkin (en löytänyt mistään tietoa) Elikkäs ovat viitteen ylärajalla kummatkin, ja luulen että ovat olleet ehkä korkeammallakin aiemmin keväällä... ??
        Nyt syksyllä arvoja ei ole katsottu...

        Täytyykö nyt sitten olla vähemmällä kalsiumilla vai? Tyhmin kysymys ikinä :)))
        Ja miten tutkituttaa lisäkilpirauhanen? Kilpirauhaskokeita on otettu 9.8 ja niissä arvot ovat S-TSH 2.13, S-T4-V 15 ja S-TPOAb

        Burana on tosi paha haimalle


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Burana on tosi paha haimalle

        Höpöhöpö. Burana nimenomaan on paras lääke kipuihin. HaimaTULEHDUS. Millähän sitä olisi paras hoitaa? TULEHDUSkipulääkkeillä vähentämään TULEHDUSTA. Toki pitkinä kuureina ei kannata vetää, vaan viikko-kaksi pahimpina kopukausina ja mielellään antepsin tai muu mahaa suojaamaan. Lisäksi antioksidantteja reilulla kädellä ja vähärasvainen (20-40g päivässä) ruokavalio sekä tupakka ja viinakset pois niin taudin saa remissioon. Itsestä se on kiinni kun ottaa terveytensä omiin käsiinsä ja tekee asian eteen töitä . Opiaatit mitä suorastaan tyrkytetään ainoastaan maskaavat tulehduksen aiheuttaman kivun ja itseasiassa voivat jopa aiheuttaa haimatulehdusta ja ongelmia Oddin sfinkterin kanssa. Ja parasetamolista on luvassa taas maksaongelmia pitkään käytettynä.

        T: Haimatautinen


    • Tulehduslehahdus

      Sinulta järkyttynyt pitäisi mitata ionisoitunut kalsium ja parathormoni (PTH) yhtäaikaa. Lisäkilpirauhasen (parathyroidea) primaarinen liikatoiminta voi aiheuttaa haimatulehdusta. Siinä sekä kalsium että PTH ovat korkeat. Diagnoosiin pitäisi riittää, että molemmat ovat viitealueen ylpäässä. Molemmat eivät saisi olla yhtäaikaa korkealla. On muitakin lisäkilpirauhasen liikatoimintoja, esim. sekundaarinen, siinä voi kalsium olla matala vaikka PTH korkea. kalsium voi olla koholla myös kilpirauhasen liikatoiminnassa ja muutamissa muissa tapauksissa.

      D-vitamiinipitoisuus olisi hyvä mitata yhtäaikaa noiden muiden kanssa. Minulla on lisäkilpirauhasessa liikakasvua, ja se aiheuttaa PTH:n liikaa eritystä.

      Sinulla on immunoglobuliinialaluokan IgG3 puutosta samoin kuin minulla. Tuo on kai aika yleistä, mutta voi altistaa esim. hengitystietulehduksille. Minulla on krooninen poskiontelotulehdus. On myös puolustusmekanismeissa komplementin lektiinitien puutosta. kehotettiin syömään sinkkiä ja D-vitamiinia ja Gefilus-maitohappobakteereita (kapseleita).

      • järkyttynyt

        Taatusti ei lääkäri suostu laittamaan taas labraan tuon takia, muutenkin on nihkeää..
        Löytyykö tuosta tietoa mistään? Meillä on suvussa äidillä vajaatoimintaa ja mummolla struuma joten jotakin rasitusta siltä suunnalta on olemassa?

        Se tästä vielä puuttuu että näihin haiman kipuihin löytyisi tuollainen syy ja sitä ei
        ole huomioitu ollenkaan kun nuo kilppariarvotkin on ns. normit. Ja kalsiumarvot eivät lääkäriä ole kiinnostaneet yhtään kun ovat rajalla. En tiedä sitten onko nuo lääkkeet mitä olen syönyt vaikuttaneet kilpparin toimintaan ja sitä kautta taas kiusanneet haimaa? Voi mikä sotku... :(((

        Lisäksi kun löytyy muita oireita; kiihtyneisyys, toisaalta väsyneisyys (ennen ei väsyttänyt vielä kymppiuutisten aikaan mutta nykyisin usein nukahdan sohvalle jo 21 aikoihin), palan tunnetta kurkussa, sydän muljuu ylimääräistä sekä kiihtynyttä sykettä on, mieliala vaihtelee, palelen mutta välillä hurja hiki, kuivaa ihoa näppyineen, kädet kuumat mutta jalat kylmät... STRESSIÄ????

        HH: onko painosi pysynyt 10kg:n laihtumisen jälkeen ennallaan?
        Minä kun saan tehdä töitä että pysyy samoissa lukemissa sen alun rajun laihtumisen jälkeen kun vatsakin on kaiken aikaa löysällä, hullua kun viime vuodet olen kärsinyt kovasta vatsasta ja nyt on toisinpäin, aamulla ennen sängystä nousemista alkaa kovalla murinalla ja kahvin jälkeen sitten vessaan, minusta tuntuu että stressi saa sen aikaan kun jännitän vatsallani tosi paljon.
        Tuntuu että yölläkin stressaan tämän takia...

        Aikaisemassa tekstissä kun mainitsin siitä kasvokivusta, niin kävin suu-ja leukakirran polilla alkuviikosta ja lääkäri oli vahvasti sitä mieltä että minulla kipu johtuu jatkuvasta purulihasten jännitystilasta, olivatkin todella kipeät kun kokeili.
        Nyt pitää sitten jatkuvasti hieroa ja venyttää ja saan vielä kiskot yöksi suuhuni jotta helpottaisi. Sitä en kyllä ymmärrä miten lihaskipu ei tykkää lämpimästä (saunassa en pysty olemaan kun alkaa jomottaa) ja kylmä ei tunnu myöskään hyvälle, tuulen kanssa vielä pahempi :(

        Ja eilen fysiatrin juttusilla, joudun kaularangan magneettiin kun näyttäisi röntgenkuvat että olisi nivelrikkoa, jippii !!!! Alan kohta olemaan TODELLA vihainen ja aivan loppu tähän riivatun ruhooni, paremmin en osaa asiaa ilmaista !!!!


      • HH.
        järkyttynyt kirjoitti:

        Taatusti ei lääkäri suostu laittamaan taas labraan tuon takia, muutenkin on nihkeää..
        Löytyykö tuosta tietoa mistään? Meillä on suvussa äidillä vajaatoimintaa ja mummolla struuma joten jotakin rasitusta siltä suunnalta on olemassa?

        Se tästä vielä puuttuu että näihin haiman kipuihin löytyisi tuollainen syy ja sitä ei
        ole huomioitu ollenkaan kun nuo kilppariarvotkin on ns. normit. Ja kalsiumarvot eivät lääkäriä ole kiinnostaneet yhtään kun ovat rajalla. En tiedä sitten onko nuo lääkkeet mitä olen syönyt vaikuttaneet kilpparin toimintaan ja sitä kautta taas kiusanneet haimaa? Voi mikä sotku... :(((

        Lisäksi kun löytyy muita oireita; kiihtyneisyys, toisaalta väsyneisyys (ennen ei väsyttänyt vielä kymppiuutisten aikaan mutta nykyisin usein nukahdan sohvalle jo 21 aikoihin), palan tunnetta kurkussa, sydän muljuu ylimääräistä sekä kiihtynyttä sykettä on, mieliala vaihtelee, palelen mutta välillä hurja hiki, kuivaa ihoa näppyineen, kädet kuumat mutta jalat kylmät... STRESSIÄ????

        HH: onko painosi pysynyt 10kg:n laihtumisen jälkeen ennallaan?
        Minä kun saan tehdä töitä että pysyy samoissa lukemissa sen alun rajun laihtumisen jälkeen kun vatsakin on kaiken aikaa löysällä, hullua kun viime vuodet olen kärsinyt kovasta vatsasta ja nyt on toisinpäin, aamulla ennen sängystä nousemista alkaa kovalla murinalla ja kahvin jälkeen sitten vessaan, minusta tuntuu että stressi saa sen aikaan kun jännitän vatsallani tosi paljon.
        Tuntuu että yölläkin stressaan tämän takia...

        Aikaisemassa tekstissä kun mainitsin siitä kasvokivusta, niin kävin suu-ja leukakirran polilla alkuviikosta ja lääkäri oli vahvasti sitä mieltä että minulla kipu johtuu jatkuvasta purulihasten jännitystilasta, olivatkin todella kipeät kun kokeili.
        Nyt pitää sitten jatkuvasti hieroa ja venyttää ja saan vielä kiskot yöksi suuhuni jotta helpottaisi. Sitä en kyllä ymmärrä miten lihaskipu ei tykkää lämpimästä (saunassa en pysty olemaan kun alkaa jomottaa) ja kylmä ei tunnu myöskään hyvälle, tuulen kanssa vielä pahempi :(

        Ja eilen fysiatrin juttusilla, joudun kaularangan magneettiin kun näyttäisi röntgenkuvat että olisi nivelrikkoa, jippii !!!! Alan kohta olemaan TODELLA vihainen ja aivan loppu tähän riivatun ruhooni, paremmin en osaa asiaa ilmaista !!!!

        Kylläpä sinua nyt koetellaan noiden lisävaivojenkin kanssa :(
        Oliko puhetta, että kuinka kauan menee ennenkuin magneettikuviin pääsee? Toivottavasti ei tarvitse viikkoja odottaa.

        Pudonnut paino on tullut pikkuhiljaa takaisin, mutta kuitenkin normaalilukemissa vielä onneksi on ollut :).


    • yks kipee

      Hei aloittaja,

      millaisia vatsakipusi ovat olleet: olivatko jatkuvia vai hellittivätkö aina välillä esim. yön ajaksi?

      Minulla on ollut päivittäin vatsakipu muutaman viikon ja se hellittää aina myöhäisillaksi ja yöksi. Lääkärit eivät ole löytäneet vikaa: veriarvot ovat hyvät.
      Sitten luin artikkelin ärtyneen suolen oireyhtymästä ja siihen kerrottiin käytettävän lääkkeenä dimetikonia. Cuplaton purkin ostin ja se lievitti kipua.

      • järkyttynyt

        HH:
        Ei onneksi tarvitse magneettia odotella kuin pari vkoa, toivottavasti rikko ei ole pahana, ettei tarvitse mitään leikkauksia ajatella, lääkäri sanoikin että se on viimeinen keino.
        Toimintakykyni on kyllä raajojen osalta ihan normaali eikä mitään pahoja kipuja ole oleenkaan jotenka en usko että mitään tehdään.

        Onko sinulla yöllä koskaan kipuja, tuli vaan tuosta edell. kirjoituksesta mieleen...



        Nämä vatsakipuni ovat ylävatsalla, säteilee välillä selkään, syömisen jälkeen koskee enemmän, vaihtelee päivästä toiseen, yöllä ei ole kipuja, saan nukkua rauhassa.
        Ja minulta löydetty labrakokeissa haiman osalta lievästi kohonneita arvoja, joten
        kipu tulee sieltä, ei vain tiedetä mikä aiheuttaa.
        Nyt olenmuutama pvä sitten jättänyt maitotuotteet pois, katsotaan mitä se saa aikaan vai auttaako mitenkään...


    • HH.

      Hieno homma,että magneetti on nuinkin pian :)

      Harvemmin enää öisin kipuja on. Silloin sairauden alkuvaiheessa niitä kyllä oli paljon, yöt oli todella vaikeita. Asentoa piti koko ajan vaihtaa. Nukkuminen oli todella levotonta.

      Juotko muuten tuoremehuja? Minulla ne ärsyttävät myös ylävatsaa, joten olen niiden käytön jättänyt lähes kokonaan. Maitotuotteita en käytä, kuin juustoa ja joskus harvakseltaan viiliä ja jogurttia.

    • järkyttynyt

      En juo oikeastaan kuin ihan harvoin, enimmäkseen vettä, paitsi aamuisin teen tiivistemehusta lasillisen kun vatsani ei ole koskaan ensimmäiseksi aamulla sietänyt pelkkää vettä, on tullut paha olo aina kun olen kokeillut.

      Tiivistemehuistakin olen karsinut pois nyt sellaiset missä on omenaa, kun haima ei
      lukemani mukaan tykkää siitä.

      Kurjaa että sinulla on yölläkin ollut kipuja, minulla ei tai ainakaan en ole niihin herännyt eikä ole nukahtamista haitannut, onneksi näin :D, vaikka olen aina ollut hiukan huono-uninen.
      Toivottavasti sinullakin pysyisivät poissa,
      uni on kuitenkin sen verran tärkeää, huonoilla ei kauan jaksele tälläisia
      olotiloja.

      Oletko aina käyttänyt todella vähän maitotuotteita vai se tullut näiden 7 vuoden aikana?

      Välillä minusta tuntuu sille kuin mikään ei vatsalle sopisi ja sitten taas on päiviä kun mikään ei aiheuta suurempia vaivoja, tänäänkin söin hampurilaisen Hesburgerissa eikä mitään valtavia kipuja siitä tullut...
      Juusto ei joskin kumman syystä käy ollenkaan.. nippailee inhottavasti.

      • HH.

        Maidon juonnin lopetin12v. sitten, siihen asti olin juonut maitoa päivittäin ainakin sen pari lasia. Syy miksi lopetin oli jatkuva yskä n. vuoden ajan. Yskänkohtauksia tuli useita päivässä ja ne kestivät tunnista kahteen. Vedet silmissä sai yskiä. Tehtiin tuberkuloosi- ym. kokeita. Kaikki kokeet oli aina ok, mutta sitten lääkärillä välähti ja käski jättää maidon juonnin kokonaan pois ja niin loppui yskäkin :). Ilmeisesti maito aiheutti ruokatorvessa sellaisen reaktion, että aiheutti ns. ärsytysyskää.
        Tietenkin flunssaa podetessa on joskus yskääkin, mutta sehän kuuluu asiaan :)


      • järkyttynyt
        HH. kirjoitti:

        Maidon juonnin lopetin12v. sitten, siihen asti olin juonut maitoa päivittäin ainakin sen pari lasia. Syy miksi lopetin oli jatkuva yskä n. vuoden ajan. Yskänkohtauksia tuli useita päivässä ja ne kestivät tunnista kahteen. Vedet silmissä sai yskiä. Tehtiin tuberkuloosi- ym. kokeita. Kaikki kokeet oli aina ok, mutta sitten lääkärillä välähti ja käski jättää maidon juonnin kokonaan pois ja niin loppui yskäkin :). Ilmeisesti maito aiheutti ruokatorvessa sellaisen reaktion, että aiheutti ns. ärsytysyskää.
        Tietenkin flunssaa podetessa on joskus yskääkin, mutta sehän kuuluu asiaan :)

        Flunssasta tuli mieleeni etten ole sairastanut näitä ns. "normaali" sairauksia viimeiseen vuoteen ollenkaan, muilla on ollut flunssaa, influenssaakin meidän perheessä oli keväällä kun olin muuten pahimmillaan tämän tautini kanssa,
        mutta minuun ei tarttunut.
        Onkohan niin vastustuskykyni yrittää tehdä mahdolllisimman paljon töitä tulehdukseni minimoimiseksi ja siten en sairastu näihin pienempiin pahoihin?

        Luulisi tämänkin jossain vaiheessa muuttuvan?


      • järkyttynyt
        järkyttynyt kirjoitti:

        Flunssasta tuli mieleeni etten ole sairastanut näitä ns. "normaali" sairauksia viimeiseen vuoteen ollenkaan, muilla on ollut flunssaa, influenssaakin meidän perheessä oli keväällä kun olin muuten pahimmillaan tämän tautini kanssa,
        mutta minuun ei tarttunut.
        Onkohan niin vastustuskykyni yrittää tehdä mahdolllisimman paljon töitä tulehdukseni minimoimiseksi ja siten en sairastu näihin pienempiin pahoihin?

        Luulisi tämänkin jossain vaiheessa muuttuvan?

        Dodii, kun ehdin sanoa etten ole flunssaa vuoteen sairastanut, niin nyt on kurkku kipeänä ja nenä hieman tukossa...


      • HH.
        järkyttynyt kirjoitti:

        Dodii, kun ehdin sanoa etten ole flunssaa vuoteen sairastanut, niin nyt on kurkku kipeänä ja nenä hieman tukossa...

        Voi että :( , toivotaan ettei flunssa kovin kauan sinua kuitenkaan kiusais.


      • järkyttynyt
        HH. kirjoitti:

        Voi että :( , toivotaan ettei flunssa kovin kauan sinua kuitenkaan kiusais.

        Pako kysyä onko sinua palellut normaalia enemmän sairautesi aikana?

        Minä kun palelen jatkuvasti, aamulla ensimmäiseksi ja illalla viimeiseksi.

        Enkä saa itseäni käyntiin aamusta millään, muissa maailmoissa menee puoleen päivään saakka.

        Onko sinulla ollut mitään tuollaista?

        Nyt olen sentään käynyt saunassa lämmittelemässä, vuoteen en ole sielläkään voinut käydä, kun liiallinen lämpö ei tehnyt yhtään hyvää...


      • HH.
        järkyttynyt kirjoitti:

        Pako kysyä onko sinua palellut normaalia enemmän sairautesi aikana?

        Minä kun palelen jatkuvasti, aamulla ensimmäiseksi ja illalla viimeiseksi.

        Enkä saa itseäni käyntiin aamusta millään, muissa maailmoissa menee puoleen päivään saakka.

        Onko sinulla ollut mitään tuollaista?

        Nyt olen sentään käynyt saunassa lämmittelemässä, vuoteen en ole sielläkään voinut käydä, kun liiallinen lämpö ei tehnyt yhtään hyvää...

        Tuohon paleluun ja vetämättömyyteen en kyllä osaa nyt oikein sanoa, että johtuuko sairaudesta vai muusta. Niitä oireita kyllä on, että välillä on nenä kylmänä ja palelee vaikka sisällä ja ulkona olisi lämmintä. Vetämättömiä päiviä on kyllä silloin tällöin, mutta ei onneksi päivittäin :)

        Useasti on kyllä pitänyt sauna laittaa lämpiämään ihan vaan sen takia, että pääsee kehoaan lämmittelemään :)


      • Creon noin 12x40000/vrk.
        HH. kirjoitti:

        Tuohon paleluun ja vetämättömyyteen en kyllä osaa nyt oikein sanoa, että johtuuko sairaudesta vai muusta. Niitä oireita kyllä on, että välillä on nenä kylmänä ja palelee vaikka sisällä ja ulkona olisi lämmintä. Vetämättömiä päiviä on kyllä silloin tällöin, mutta ei onneksi päivittäin :)

        Useasti on kyllä pitänyt sauna laittaa lämpiämään ihan vaan sen takia, että pääsee kehoaan lämmittelemään :)

        Haiman vajaatoimintahan mitataan Elastaasi 1 kokeella ja sitten jos se on alhainen, aloitetaan Creon lääkitys, joka on si kyl syytä hakee gastroenterologilta et saa täyskorvattavuuden. Creonia nimittäin syödään sitten todella paljon, et pitää olla vähintään johtavan viranhaltijan palkka jotta talous kestää...Yleislääkärit eivät tästä sairaudesta tiedä tuon taivaallista, mikä on tosi kumma juttu...no varsinkin idiopaattinen versio on todella hankalahoitoinen tauti.


      • RaisaRa

        Voisitteko kirjoittaa, mitä te syötte. Mitä teette jos kivut kovat. Mikä lääkkeellä silloin pärjäätte. Minulla on sama ongelma. Kiitos.


      • Anonyymi
        RaisaRa kirjoitti:

        Voisitteko kirjoittaa, mitä te syötte. Mitä teette jos kivut kovat. Mikä lääkkeellä silloin pärjäätte. Minulla on sama ongelma. Kiitos.

        Vähärasvainen kasvispohjainen, lähes vegaani ruokavalio. Ei mitään eläinrasvoja (alla olevaa lukuunottamatta) eikä kyllä oliiviöljyjäkääm tms. Edes paistamiseen. Protskun lähteinä kananmunan valkuaiset, rasvattomat juustot ja vähärasvainen vaalea kala. Pahimpina kipukausina nestepaastolla, kunnes tasoittuu ja voi aloittaa taas kiinteän ruoan syömisen.


    • matovaivaa

      Hei,

      Lueskelin viestejänne ja mieleeni tuli, että aiheutuisivatko haimavaivat kihomadoista? Tiedä mihin kaikkialle ne pääsevät sujahtamaan. Todistetusti ainakin suoleen, keuhkoihin ja korviin.

      Omaa ulostetta tutkimalla tämä selviää. Jos näkyy limaisia säikeitä, ne ovat naarasmatoja. Urosmadot ovat ovat paljon pienempiä, lankamaisia.

      Laihtuminen taas voi johtua lapamadosta. Sen voi saada raa'asta lihasta tai kalasta. Se voi myös aiheuttaa iho-oireita ja paiseita.

      Kihomadot tekevät levottomaksi ja se, että ne imevät ravinteita ihmisesta, väsyttää.

      • Lintukoto.

        Tottakai voivat. Niitä eo vaan Suomessa tutkita koska täällä ei ihmisissä ole lainkaan loisia ja jos on, siitä on olemassa päätös; ettei niistä tule mitään oireita.


    • ded ded

      statiinit aiheuttaa haimatulhedusta, johon voi kuolla

    • järkyttynyt

      nyt on olo helpompi huomattavasti kuin silloin kun aloitin tämän kirjoittelemisen. Lääkäriä en ole tarvinnut mahani kanssa melkein 2 vuoteen.
      Voin syödä ihan normaalisti, painoa on tullut takaisin se mitä lähtikin ja töissä olen ollut säännölliseen noin puolentoista vuoden ajan.
      Haima-arvoistani en tiedä tuon taivaallista, ja jotenkin tuntuu etten halua tietääkään.
      Joskus mahasta nippailee oikealla puolella kylkikaaren kohdilla keskeltä mutta aika vähäistä on :)))

      Kasvokivuistani voin sanoa sen verran että kolmoishermo siellä oikkuilee, välillä enemmän ja välillä vähemmän.

      Ihanaa että saa olla ja elää edes suurinpiirtein "normaalisti" !!
      Miten teillä muilla menee??

    • järkyttynyt

      Jahas,

      ei ole enää ketään vieraillut tällä palstalla....

      • Creon...

        Heips! Kiva et etenee... Mun etiologia on kummallinen ja taudinkaari pitkä ku nälkävuosi. Lähti ilmeisesti jo mukulana sairastetusta sikotaudista liikkeelle. Kaikenlaista on yritetty ja lääkärien siitä sun tästä näsäily on tullut tutuksi. Akuutteja mahtunut tarinaan kymmenkunta todettua, yksi nekrosektomiaan vienyt ja Luoja ties kuinka monta lievää kotona kieriskeltyä... Vatsakipu on toinen nimeni:) Taas otettiin kuukausi sitten MRCP ja tulehduksen jälkitilahan se siellä, ei nostanu tälläkertaa arvoja;) no Creon 12x40000 on vuorokausiannostus ja sillä pärjää jotenkin kunhan vaan välttää suklaata ja omenaa.


    • järkyttynyt

      Moi creon!
      Onko sulle tullut mitään muita sairauksia tai oireita kylkiäisinä?
      Oon vain omalta kohdaltani miettinyt sydäntä kun se on tykännyt ylimääräisistä lyönneistä siitä saakka kun mun sairastelu alkoi. Ja sitten huimausta on jonkin verran esiintynyt. Närästys on myös melkein jokapäiväistä mutta näitähän voi esiintyä ilman haiman ongelmiakin.
      Eniten ihmetyttää kuitenkin syömisen jälkeen tuleva huimaava olotila.
      Taitaa verensokerit nousta nopeasti ylöspäin.
      Verensokereita olen kuitenkin mittaillut ja ei niissä mitään kummallista ole ainakaan toistaiseksi....

      • Creon...

        Noi kaikki on ollu yli kolkytvuotta


      • Creon...
        Creon... kirjoitti:

        Noi kaikki on ollu yli kolkytvuotta

        Loput hävisivät johonkin...joo. Varsinaisia tauteja, vajaatoiminnan lisäksi on vain ärtynyt maha, divertikuloosi ja sappirefluksi. Vatsakipuilu jatkuvaa ja välillä erittäin kovaa. Huimaukset Creonin aloittamisen jälkeen vähentyneet paljon. Verensokeri välillä lievästi koholla mut muistan aikoinaan testissä ihmetellyn sitä, kuinka se oli paaston jälkeen erittäin alhainen ja rasituksessa nousi äkisti et saattaa jotenkin liittyä tähän tai olla vain ominaisuus.. Vajaatoimintaa epäiltiin ensimmäisen kerran jo 1994 mutta silloin menetelmät eivät olleet riittävän kehittyneet tai ei vaan viitsitty...jotain kummallista hyödytöntä entsyymivalmistetta söin muutaman vuoden. Gluteiinittomanakin 8vuotta; turhaan.. Tutkittu on myöhemmin paljon ja sairaaloissa kuukausia. Lopputulema on et haima tekee mitä lystää ja me muut vain ihmettelemme vierestä. Osa jopa ihan kohtuullisella palkalla.


    • 3x40000Creon

      Hei Järkyttynyt! saattanen olla kohtalotoverisi ainakin noiden oireiden perusteella mm. ylävatsakivut, närästykset, kausittainen vatsakipu, ja raju laihtuminen, enkä mikään alkohappo ole koskaan ollut. Eli epäilen että minulla nuo ylävatsakivut olivat haimatulehdusta jota sitkeästi hoidin ruokavaliolla, närästyslääkkeillä ja kahvin pois jättämisellä. Lääkäriin kun pääsin, niin lopputuloksena oli kystalöydös haimasta ja haiman leikkaaminen osittain pois koska solumuutoksia oli jo tapahtununt. Nyt sitten syön Creon ruuansulatusentsyymiä, tosin en noin suurta annosta kuin nimim. Creon. Mutta jos en syö, niin ripulina tulee kaikki syöty ulos ja aliravitsemus on seuraava tila.
      Hassua että löysin tämän ketjun vasta nyt vaikka olen etsinyt Creonin syöjiä ja muita haimaongelmaisia jo ennen leikkausta, josta olen hyvin toipunut ja toivon että elämä jatkuu parempana.....

    • järkyttynyt

      Hei 3x40000Creon ! hyvä että sinulla syy selvisi, ja sait siihen hoidon ja olet toipumassa. Näin olen minäkin omalta kohdaltani toivonut että syy selviäisi mutta eipä vaan näytä niin käyvän.
      Olen tässä vuosien mittaan ehtinyt kasvattaa stressiä ja ahdistusta itsessäni tämän epätietoisuuden vuoksi niin paljon että tuntuu että olen halkeamispisteessä. Kummallista vaikka fyysinen olo on kuitenkin paljon parempi kuin silloin kun aloitin tämän ketjun. Näin se elämä heittelee sinne tänne. Verenpaineet ovat nyt koholla, ym. oireita että en kohta erota onko fyysistä vai henkistä laatua. On tämä rankkaa. Pitkästä aikaa on taas verta luovutettu putkiin ja katsotaan mitä arvoja saadaan.

      Millä tutkimuksella sinulta kysta löydettiin? Magneetilla?

      • 3x40000Creon

        Magneetilla ei löytyny mut tomografialla löyty...tai oikeemmin löyty kyllä magneetillakin mut oli hiukan akateemisia tulkintavaikeuksia;) ultrassa ei näkyny mitään, se aika yliarvostettu näissä, tai taitaa olla hyvin riippuvainen käyttäjästä. Äärikurja tauti, veriarvoista ei välttämäti selviä mut Elastaasi 1 on hyvä. Ny tosiaan Creonin pitoisuutta laskettiin et olen si vissiin nykyään suunnilleen tyyppiä Creon 5x25000/per ateria:)


    • Tiedonjanoinen123

      Moi tässä uusi ehkä haimassa jotain vikaa tapaukseni. Amylaasi matala, muuta ei liene tutkittukaan vielä. Fysiatri sen haiman otti esille, kun käsiin ilmaantui sellaisia liponekroosipatteja ja ne muuten tulivat siihen aikaan kun sain lisäkilpirauhashormonia estämään osteoporoosin etenemistä, tosin se huononsi tilannetta entisestään. Ruokailun kanssa ollut muutaman vuoden niin, että puolen tunnin tunnin sisään tulee huono olo, sydän hakkaa, silti ei ole verenpaine korkealla eikä ole sokeritkaan korkealla, eikä sydämessä vikaa. Menee ohitse ajan kanssa ja pahimmat olot tuo esim. mäkkäriateria, mihin sorruin eilen. Vaivoja ollut vatsassa vuosikausia, 2011 lopetin gluteenin ja aloin keskittymään vatsaystävällisiin ruokiin, aloitin L-glutamiinin ja monet lisäravinteet. Vatsaongelma parani 8 vuoden Zoltin syömisen jälkeen. Benecol-tuotteita käytin vuoteen 2012 paljon, statiineja en ollenkaan. Nyt haen tietoa mitä kaikkia kokeita pitäisi pyytää, että selviää nämä kummallisuudet. Sappikivet todettiin maaliskuussa, tosin varmaan ollut jo 2012, koska silloin kovien vatsakipujen kanssa sairaalaan, mutta lähdin kesken pois, kun jonotin vain 12 tuntia ja kipu meni ohitse. Onko täällä palstalla vielä keskustelijoita? Ai niin suklaan syöminen, lohikeitto (muttei paistettu lohi) aiheuttaa sykkeet ja vatsakipuilua myös.

    • Suursyöjä

      Hei kaikki Creonin syöjät! Kävin tänään ostamassa omaa satsiani, ja farmaseutti sanoi, että kone näytti 40000 creonin loppuvan. Hänen mukaansa sitä ei enää saisi ollenkaan tukustakaan, neuvoi kyllä vielä soittamaan Yliopiston Apteekin palvelunumeroon. Oletteko kuulleet tällaisesta? Onneksi minulla oli myös 25000:n resepti. Syön tuota 40k tablettia 2-3 joka aterialla, joten harmillista korvata se noilla 25:lla. Täytyy ensi viikolla soitella tuonne palveluun. Toivottavasti farmaseutti tulkitsi koneen tekstiä väärin.

    • p....tauti

      Täällä myös yksi haimakipuinen, krooninen tulehdus, mutta ei vajaatoimintaa. Näillä on menty useampia vuosia, nyt vaan tuntuu että ei enää jaksa. Oireet ovat inhottavia, jatkuvaa huimausta, epätodellista oloa, näkö ei toimi kunnolla, pahoinvointia, sydän tekee omiaan, vatsakipuja, turvotusta, ripulia, väsymistä ja kaikkea muuta mahdollista. Näiden seurauksena kai tämä masennustila.
      Mikään ei enää kiinnosta kun ei voi mitään tehdä, ei syödä; rasvainen, makea, suolainen, mausteinen, kuituinen, ei hedelmiä, ei vihanneksia, ei niinkuin mitään.

      Lääkkeitä en voi käyttää, jos on päänsärky niin puolikas buranaa on liikaa, kauhea olo.
      Ei voi juoda. Pelkkä vesikin tekee huonoa, kahvi, tee, mehut, limsa, alkoholipitoisista puhumattakaan. Pakko jotain kuitenkin vaikka tulee oireita AINA.

      Liikkuminen ei käy varsinkaan mikään urheilu, hitaanpuoleinen kävely sallittu.
      Autoilla ei paljon uskalla kun huimaa ja kävely on sellaisen humalaisen tyylistä vaikkei siinä ole mitään humalaisen hauskaa vaan pelkästään tekee pahaa.
      Tosiaankaan minä en enää jaksa tätä p....tautia.

      • tgvffbvd

        Hei, tälleen lyhyesti voin todeta kohtalontovereille, että koittakaa jaksaa kipujen kanssa - ne helpottaa ajan myötä! Diagnoosi mallia -2007 ja helvetilliset kivut. Nykyisin tramal 50 silloin tällöin riittää selviytymään!


      • Anonyymi

        Miten tätänykyä voit?
        Itse vuoden verran ravannut lääkäreistä ja päivystyksestä toiseen....vointi heikkeni pikkuhiljaa, lopulta olin elävä kuollut, makasin ja oksensin tein kuolemaa kuukausia ...,sitten löytyi, elastaasi 1 ulostenäytteet (2), arvot romahtaneet, kuten d-vitamiini ja muissakin arvoissa heittoa. Aloitettiin creon, jätin kuidut ja vitamiinilisät, noin kuukausi sitten. Tämän jälkeen Keltainen rasvaripuli on oikeastaan vaan pahentunut ja laihtumisen vauhti kiihtynyt, huono-olo kokoajan, ei maistu yhtään mikään jne. Oksentelu loppunut kuitenkin näiden hoitotoimenpiteiden jälkeen, mutta muita oireita ihan joka hetki.

        Vuoden tapahtumista saisi pienen romaanin, joten en mene tässä yksityiskohtiin.

        Autoimmuuni haiman vajaatoiminta kyseessä. Eikä mitään kontrollia tms.sovittu ja itse olen ravinto-ohjeistukset etsinyt. Eniten auttoi kuitujen jättäminen.

        Tällaisenako loppuun asti?
        Paraneeko vointi ja onko jotain ravinto tms.vinkkejä? Välillä tuntuu myös, että en suostu/voi/halua elää tällaisena.


      • Onko täällä vielä keskustelijoita?
        Haloo.


    • Mikälieon

      Hei,
      Liityn joukkoon vaikka taitaa olla hiljaisempi keskustelu jo.
      Itselläni tilanne se, että selkään säteilevät ylävatsakivut ja pahoinvointi alkaneet kesällä 2013, jolloin jouduin usein hakeutumaan päivystykseen kipujen takia. Tutkittiin jonkin verran mutta todettiin pian ettei ole haimaan liittyvää TTn perusteella ja amylaasi, kun se loppuvaiheessa katsottiin, oli viiterajoissa. Puolisentoista vuotta meni paremmin, välillä nippaili oikean kylkikaaren alla ja olo oli vetämätön mutta siedettävä. Nyt maaliskuussa alkoi yhtäkkiä sama kova ylävatsakipu/paine joka säteilee selkään, pahoinvointi ja ruokahaluttomuus kovaa, paino laskenut nyt seitsemän kiloa. Löysä, rasvainen uloste jatkuvasti. Anemia todettiin ja verensokerit normaalia korkeammat, viiterajan yläluvuissa. Amylaasi normaali 40 ja TT ja magneettikuvaus ok. Totesivat että on vaaraton toiminnallinen vatsavaiva ja ettei enää tutkita, kipukynnystä nostavaa lääkettä vaan. Haimassa ei ehkä vikaa ja puuttuva u-elastaasiarvo tulee mulle postissa.

      Mikään kokeillussa olleista lääkkeistä ei oikein auta ja oireet aaltoilevat muutenkin lievemmästä rajuihin. Olo vetämätön. Olen vakuuttunut haiman venkoilemisesta vaikkei mitään alkotaustaa ole, tupakointia aiemmin kyllä. Ikä vajaa neljäkymmentä, aina muuten perusterve ollut.
      Onko teillä muilla ollut kaikilla amylaasi selvästi koholla, entä onko ulosteen elastaasi ollut matala?
      Käykää muutkin tutustumassa toimintahäiriöön nimeltä sphinkter Oddi dysfunction, häijy haimalle etenkin sappileikkauksessa olleille ja lienee osittain kroonisten haimatulehdusten taustalla, ainakin joillain. Jostain syystä tavallisempi myös keski-ikäisillä naisilla.
      Mukavaa, että satuin tämän ketjun löytämään!

      • Rajara

        Hei, ... minulla on myös elastaasa on matala. Mitä te syötte?


    • amylaasi

      Mitä tarkoittaa jos amylaasi on alhainen eli viitearvojen ala puolella. Liittyykö se silloin haimatulehdukseen?

    • Mikälieon

      Olen ymmärtänyt että mitä korkeampi veren seerumin amylaasi on sen varmemmin haimatulehdus. Kroonisessa tulehduksessa joskus viitearvoissa. Matalalla amylaasilla ei käsittääkseni ole merkitystä, eli ei kuvaa mitään sairauden tilaa.

    • p...tauti

      Mulla on p-amyl 160 elikkäs 40 yli viiterajan, ja oon korvani myöten täynnä tätä olotilaa.
      Mikäs tässä taudissa on elinajanodote?

    • minä9

      Haimalle hyväksi on B3- vitamiini.

    • Tiedonjanoinen123

      Alhainen amylaasi, hiilarit eivät pilkkoudu, itsellä auttaa ruoansulatusentsyymi.

    • Ahdistunuthaima

      Vaikka tämä onkin iki vanha ketju, kirjoitan silti... Sain juuri minäkin dg: haiman vajaatoiminta. Puoli vuotta ollut jos jonkinlaisia oireita: pahoinvointia, ripulia ja kipuja oikealla kyljessä/ylämahalla. Nyt viimeisen kuukauden aikana aikana oireet, lähinnä kipu, vain pahentuneet. Niin, ja laihtunut olen muutaman kuukauden sisään jo 13kg. Kovasti tässä kaipaisi nyt vertaistukea... Lääkäriltä sain vain puhelimitse varmistuksen sairaudesta, melko hatarat ohjeet miten syödä creon lääkettä ja tiedon milloin käydä seuraavassa laboratorio kokeessa, se oli siinä. En oikein tiedä miten pitäisi syödä (siis mitä ruokia)? Miten saisin nämä kivut helpottumaan (tramal käytössä, ei auta mitään)? Miten siis te käytätte noita creoneita? Minulle laitettu 3xpv, söisinkö vaan kolmesti pv? (Tällä hetkellä syön siis äärimmäisen vähän ja hyvin harvoin, suuri toiveeni on että joskus voin syödä taas normaalisti) Kun creon ohjeistushan sanoo, että aina pitäisi ottaa, myös välipaloilla yms.? Kiitollinen olen kaikesta tähän sairauteen liittyvästä tiedosta! Aika vähän tietoa on löydettävissä...

      • kipuajatuskaa

        Itsellä diagnosoitiin krooninen haimatulehdus (ei alkoholiperäinen) ja haiman vajaatoiminta vuonna 2003. Magneetti- ja TT-kuvauksissa näkyy kalkkeutumista ja haimatiehyeiden ahtaumia. Kivut ovat jatkuvia ja pahimmillaan syömisestä johtuvien kipukohtausten aikana. Ja ettei elämä olisi liian helppoa, vajaatoiminta edetessään toi diabeteksen (diagnosoitu 2008).

        Itse yritän syödä ruokia, jotka sulavat hyvin (esim. pastaa yms.) ja joissa on mahdollisimman paljon energiaa. Rasvaiset ruoat imeytyvät todella huonosti ja aiheuttavat ripulia, mutta syön niitäkin niin paljon kuin pystyn. Creonia (25000) menee 3 aterioilla ja 1-2 välipaloilla.

        Kipuja ei kannata kärsiä hiljaa, vaan valittaa reilusti. Itse pääsin siten (onneksi) kipupolille. Kipulääkkeet olen käynyt oikeastaan kaikki läpi: Tramal, Temgesic, Norspan, Oxynorm, Oxycontin, Dolmed jne. Noista oikeastaan kolme viimeistä auttavat edes jollain tapaa tätä nykyä. Tramal on oikeastaan aina ollut suht tehoton, mutta jostain kumman syystä lääkäreiden suosiossa.

        Kokemuksesta voin sanoa, että kannattaa sitkeästi valittaa lääkärille niin kauan, että määräävät riittävän tehokkaat kipulääkkeet, jotta syöminen onnistuu. Ja kipupoli on paras mahdollinen taho hoitamaan tuo kivunhoito. Jos lääkäri on vain soittanut ja kertonut diagnoosin niin kannattaa ehdottomasti käydä toisella lääkärillä. Niin olen tehnyt minäkin...


      • mitäihmettä223

        Itse kävin työterveystarkastuksessa jossa selvisi, että virtsasta otetun amylaasin arvo oli 9 eli alle viiterajojen. Lääkäri ohjasi ylävatsan ultraääneen.

        Mistä tämä kertoo, jos amylaasin arvo on alle 9?


      • Anonyymi

        Hei, joko olet saanut apua ja tietoa haiman vajaatoimintaan? minulla olisi kokemusta ja vinkkejä yllinkyllin. Kokemusta myös siitä, miten hoidon epäonnistuminen vie työkyvynkin.
        Voin kirjoittaa lisää jos haluat kuulla enemmän. Terveisin Kati


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei, joko olet saanut apua ja tietoa haiman vajaatoimintaan? minulla olisi kokemusta ja vinkkejä yllinkyllin. Kokemusta myös siitä, miten hoidon epäonnistuminen vie työkyvynkin.
        Voin kirjoittaa lisää jos haluat kuulla enemmän. Terveisin Kati

        Olisiko sellaista vinkkiä, millä ihmeellä haimansa saisi tutkitettua ?
        Pari lääkäriä on minulle väläytellyt kroonisen haimatulehduksen mahdollisuutta, mutta ongelmana on se, ettei ketään kiinnosta tätä mahdollisuutta tutkia.

        Ei ole kivaa elellä jatkuvasti kipeänä ja oireilevana, mutta ei kai tässä muukaan auta.
        On varmaan sitä ylimainostettua hyvinvointia tällainen....


    • reginati

      Hei,...
      Minulla on myös koko ajan kipuja. Mitä sinä syöt? Mistä ruoasta on eniten kipuja?

    • vaihdevuodet

      "Lisäksi kun löytyy muita oireita; kiihtyneisyys, toisaalta väsyneisyys (ennen ei väsyttänyt vielä kymppiuutisten aikaan mutta nykyisin usein nukahdan sohvalle jo 21 aikoihin), palan tunnetta kurkussa, sydän muljuu ylimääräistä sekä kiihtynyttä sykettä on, mieliala vaihtelee, palelen mutta välillä hurja hiki, kuivaa ihoa näppyineen, kädet kuumat mutta jalat kylmät... STRESSIÄ????"

      Järkyttynyt: Onko mahdollista että sinulla olisi ollut vaihdevuodet ja päässyt niissä jo pahimpien oireiden yli?

      Rytmihäiriöt, palelu ja hiki sekä tuo iltatorkkahteleminen sekä huonosti nukutut yöt olivat minulla ennen aikaisten vaihdevuosioireiden aikaan saannosta. Kuukautiset olivat jääneet pois hormonikierukan laiton jälkeen ja ehkä progesteroni piti vaihdevuosioireita aluksi joten kuten kurissa joten estrogeenin vähetessä ja loppuessa FSH ehti nousemaan reippaasti yli laboratorion raja-arvojen ylärajan. AMH laskee jo ennen kuin FSH alkaa nousemaan, joten sitä kannattaa nuorelta ihmiseltä mitata samalla kuin FSH:takin jos epäillään ennen aikaisia vaihdevuosia.

    • kesäpotilas

      Täällä taas yksi kohtalotoveri:( .Ketju on vanha mutta toivon jonkun toisenkin tanne eksyvän ihan kokemuksia jakamaan ja tueksi!? Olen menossa syksyllä haimatiehytkivien murskaukseen Meilahteen, mutta taistelu tämän sairauden kanssa on työlästä ja rankkaa;kärsin sietämättömistä vatsa-/kylkikivuista ja syöminen on vaikeaa Creoneista huolimatta...Toivottavasti joku vielä kirjoittelee!!!

    • Järkyttynyt

      Hei vaan, aloitin tämän ketjun vuosia sitten. Edelleen on mahaongelmia, enimmäkseen hyviä päiviä mutta joukkoon mahtuu huonompiakin. Vuosien mittaan tapahtunut muutoksia, paino on noussut, hormonit menivät sekaisin, vv -oireet alkoivat ym., verenpaine lievästi koholla n.90/130, tarkkailussa. Ylävatsan turvotusta, mutta kipuja harvoin ja silloinkaan en tarvitse kipulääkettä. Huimausta on, voi myös liittyä verenpaineeseen. Luulen myös että jatkuva paha ahdistus tilanteesta ja pelko että kivut tulevat takaisin ym. vaikuttavat suuresti fyysiseen oloon. Onko muilla stressaavaa oloa? En ole sanut tukea mistään, koska muiden mielestä en voi sairastaa tällaista tautia ja vähättelevät asiaa. Toki eihän tämä kauheasti näy ulos paitsi että mahani on rantapallo...

    • Talviturkit

      Hei, minulla vuodenaikana kolme haimatulehdusta. Nyt tutkittu ja lisäkilpirauhanen aiheuttaa tulehduksen, nyt alkaa hoidot. Hakeutumaan asiantuntija lääkärille saatte asiat hoitamaan. Sisätautilääkärin heiniä.

    • Anonyymi

      Hei,onko täällä enään ketään jolla on krooninen haimatulehdus ja haimatiehyissä kiviä?Minulla on myös haiman vajaatoiminta ja diabetes.Tietääkö kukaan saako mistään vertaistukea?Itsellä tuntuu,että on ainoa täällä,kukaan ei tunnu tietävän mistä voisi löytää kohtalotoverin..

      • Anonyymi

        Täällä haimanvajsstoiminta, ilmeisesti ollut krooninen haimatulehdus, jollain lailla totuin oireisiin kun mitään ei löytynyt ja yritin syödä terveellisemmin ja terveellisemmin, joka tarkoitti sen seitentä sorttia siemeniä sisältäviä vihersmootieita ja vointi vaan heikkeni...

        Onneksi sain lähetteen sisätautilääkärille, joka löysi elastaasi 1 vajauksen.

        Aloitettu creon, mutta oireita on ja on tullut lisää tämän aikana (2kk). Elämänlaatu ja ravitsemustila vaakalaudalla. Kaipaisin myös kohtalotovereita. Millainen ennen olin, on vain hämärä muisto enää 😦 ja pahoinvointi läsnä 24/7


      • Anonyymi

        Hei vaan täällä yks krooninen haimatulehdus vajaatoiminta myös oon 67v nainen ollut haima jo n. 10v kipuja joka pvä kamalia auttaa hieman kipuihin ja vajaa toimintaan syön greon lisäksi Diabetes ollut jo ennen kroonista haimatulehdusta tiedän että aikoinaan käytin hurjan paljon alkoholia tässä tulos ei voi kuin itseään syytä mitä on saanut. Mulle voi kirjoittaa kokemuksia vaihtaa olishan kiva kun löytyis kohtalo toveri kiitos etukäteen vaihdetaan kuulumisia t. Nainen Vantaalta.


      • Anonyymi

        Hei, täälä on kohtalotoveri! Ilman kiviä (luulisin)


    • Anonyymi
    • Yli kymmenen vuotta kovia vatsakipuja ja laihduin psyykkisistä syistä noin 40 kg reilu vuodessa 100—>60. Välissä sairastin iskeemisen koliitin, suolistotulehdus, 2 viikkoa sairaalassa, myös muita perussairauksia. Diabeteksen sain 38 vuotta sitten, odotusaikana. Nyt kolme vuotta käynyt lääkärissä ja sanonut että haimassa jotain häikkää. Aina tehty ylävatsanultra, haima ei näy tai ei mitään vikaa. Kovat vatsakivut ja laihduin kesällä uudestaan 10 kg, en pystynyt syömään ja käsivarsiin on tullut muutaman vuoden veripahkuroita, kaikki selitykset kuullut. Syksyllä lopetin janumet sokerilääkityksen, vatsansuojalääkkeet ym, ilmoitin lääkärille tajun vievistä kipukohtauksista. Sillä kertaa sisätaudit hyväksyi lähetteen, (4 kerta) ja repullinen kokeita. Amylaasi alhaalla ja ulostenäytteet kolmasti, elastiini, alakanttiin. Crp poikkeuksellisesti minulle noussut ja kuume 40 pari kertaa, muuten alle 38. Diagnoosi krooninen haimatulehdus ja creon 25000 lääkitys. Pääaterialla 2 ja välipalalla 1. Lisäksi joskus lääkäri todennut että minulla on varmaan polymyalgia/lihasreuma. Minulta jäänyt iso osa lääkkeistä pois, verenpaine normalisoitunut, satunnaisia sydänlaukkoja enään. Verenpurkaumat olleet pari kk pois. Huimaa ja tasapaino heittää edelleen, järkyttäviä puutumisia ja lihaskankeutta. Vuosia olen kärsinyt kovasta hikoilusta/palelemisesta, nyt hieman loiventunut. Kipulääkkeenä ollut jo 4 vuotta suolistotulehduksen jälkeen Oxycont ja Oxynorm. Kovan taistelun jälkeen sain lähetteen ravintoterapeutille, mikä ensi kuussa. Vielä tehdään puolentoistakuukauden kuluttua ainakin magneetti ja harkitaan jotain tähystystä ohutsuoleen asti, haima ja sappi? Ei sano mitään minulle. Joku mainitsi että lääkäri totesi 3 tbl/vrk, niin minullekin, mutta sisätautien sairaanhoitaja antoi tarkat ohjeet. Ihan pihalla ollut. - Ja mikä outoa, ortobedini mainitsi että Sokerilääke Janumet aiheuttaa sappeen oireet ja mahdollisesti siitä seuraukset. Minulla aloitettiin 10 vuotta sitten kyseinen lääke, samoin kuin oireetkin ekan kerran alkoi. Miten peruslääkäri ei voi tietää tuota ja kuitenkin muutama eri lääkäri ollut vuosien mittaan. En tiedä vieläkö täällä muita, mutta jos on, otan vinkkejä vastaan ja tietääkö kukaan liittyykö puutuminen/kankeus, sekä kylmä/hiki tähän.

      • Anonyymi

        Moi taas täällä 67v nainen Vantaalta nyt olin meilahdes 3viikkoa sitten tehtiin haiman stenttaus eswl hoito kun on grooninen haima ja vajaatoiminta ja kiviä mutta ei saatu poistettua haima kiviä että se siitä kivut vaan jatkuvat ja sain vielä kaikenlisäksi toimenpiteestä haimatulehdukseen. Trsmalia vaan kipuihin ei aina auta nekään ja uusi kuvaus heinäkuussa jos ei kivut helpota niin stentti poistetaan on kamalaa kun kivut piti helpottaa nii pahenivat vaan on myös Diabetes ollut 20v.ei tuu uni kuin unilääkkeillä enään. Yöllä ei sit nii paljon kipuja kun sais nukuttua onko kokemuksia muilla stentti hoitosta onko auttanut? Odottelen jos sattus vielä helpottaa ku on 3 viikkoa sit ollut toimenpide. T. Vantaalta


    • Anonyymi

      Täällä 28v mies, tämän vuoden aikana sain tietää että on krooninen haimatulehdus, vajaatoiminta ja diabetes. Alkoholin aiheuttamia pankreatiitteja useampia n. 5. Mutta ei voikku ittiä syyttää, mutta kyllähän tuo pelottaa, mitä 'kivaa' eteen vielä pamahtaa. Tällä hetkellä lähinnä vain huimausta oireena. 😕

      • Anonyymi

        Täällä mies 74v,1tyypin dibetes35v.Krooninen haimatulehdus,lääkitys creon25000 *6vrk.
        Paino ei nouse,rasvainen ruoka tekee vatsan löyhäksi syön omeptrazolia 20mg silloin tällöin.
        Miten saisin rasvaiseen ruokaan apua, estettyä löysän ulosteen saa pyhkiä vaikka kuinka moneen kertaan aina jää tavaraa,peperiin.Närästykseen myös gavisconia.Paino varmaan ei nouse,kun rasva ei sula.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täällä mies 74v,1tyypin dibetes35v.Krooninen haimatulehdus,lääkitys creon25000 *6vrk.
        Paino ei nouse,rasvainen ruoka tekee vatsan löyhäksi syön omeptrazolia 20mg silloin tällöin.
        Miten saisin rasvaiseen ruokaan apua, estettyä löysän ulosteen saa pyhkiä vaikka kuinka moneen kertaan aina jää tavaraa,peperiin.Närästykseen myös gavisconia.Paino varmaan ei nouse,kun rasva ei sula.

        Nyt pitäisi käsittää sellainen juttu, että rasva on haiman pahin vihollinen. Mitä enemmän rasvaa, sitä enemmän oireita ja kipuja sekä kudostuhoa. Todella niukkarasvainen ruokavalio auttaa, ei mikään muu. Jos ei voi rasvasta luopua niin sitten voi syyttää ihan itseään. Sama homma alkoholin kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt pitäisi käsittää sellainen juttu, että rasva on haiman pahin vihollinen. Mitä enemmän rasvaa, sitä enemmän oireita ja kipuja sekä kudostuhoa. Todella niukkarasvainen ruokavalio auttaa, ei mikään muu. Jos ei voi rasvasta luopua niin sitten voi syyttää ihan itseään. Sama homma alkoholin kanssa.

        Sama mies täällä vielä.Alkon tuotteita ei 6vuoteen,eikä olutta.Paino vaan ei nouse millään,kai se tekee,että jonkinmoinen ripuli riesana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sama mies täällä vielä.Alkon tuotteita ei 6vuoteen,eikä olutta.Paino vaan ei nouse millään,kai se tekee,että jonkinmoinen ripuli riesana.

        Sama mies esdelleen:Sitten sellainen asia,lääkärin palautteessa lukee aina krooninen haima tulehdus,eikö se parane ikinä,lääkkeitä siihen en olesaanut,kuin creon 25000*5.Sairalassa en ole ollut haimatulehduksenvuoksi.Ohjeissa sanotaan,että vaatii aina sairaala hoitoa.


    • Olen vielä vailla lopullista diagnoosia mutta aika selvää on, että kuulun kroonista haimatulehdusta sairastaviin. Olen jo saanut creon 25000 reseptin ja rasvaripuli sen kautta loppunut. Olen yrittänyt nyt muutaman päivän lihotuskuuria eli olen syönyt päivittäin noin 2200 kcal ravintoa. Laihduin toukokuun alusta kesäkuun puoleenväliin noin 6 kiloa. Sairastin omasta mielestäni ja lääkärien mielestäkin refluksia. Samoin ylävatsakipa oli kaksi vuotta sitte mutta lääkäri ei tajunnut lähettää verikokeisiin. Oli ilmeisen selvästi ensimmäinen akuutti tulehdus. Olen käyttänyt alkoholia viikolla pullon olutta harva se ilta ja viikonloppuna viiniä ja lonkeroa. Yhtään pitkää putkea en ole juonut ja humalaan olen juonut harvoin vuodessa.
      Nyt olen vaiheessa, että kaksi kertaa on täytynyt ottaa mahan kipuun lääkettä.
      Kävin TT-kuvauksessa syövän pelon takia ja minut on tähystetty kesäkuussa molemmista päistä. Mitään muuta ei tähystyksen ja kuvaamisen perusteella löytynyt kuin tulehdus kurkkutorven alaosassa. Kardiologi lausui, että TT-kuvauksen perusteella ei mitään selittävää laihtumiselle löytynyt.
      Nyt ollaan sitten siinä vaiheessa, että joudutaan miettimään, missä vaiheessa tulee diabetes ja millaiset kivut joudun tulevaisuudessa kohtaamaan. Tahdonvoimalla ja creonilla kyllä yritän ottaa kiloja takaisin.
      Olen hyväkuntoinen mutta henkisesti alan jo voida pahoin. Syyllisyys vaimon jättämisestä yksin jossain vaiheessa on kaataa jo nyt.
      Voiko kukaan keroa, millainen tulevaisuus on edessä. Millaisa komplikaatioita on olemassa. Pystyykö haiman leikkauksella pelastamaan dibetekseltä. Ja pystyykö kivun takia edes jonkunlaiseen elämään.
      Ilmeisesti tarvitsen kipulääkityksen, unilääkkeen ja ravintoterapeutin apua. Entä saako kalliisiin lääkkeisiin kelalta tukea. Entä lisäravinteisiin, saako niihin kelalta tukea.
      Jos joku kokeneempi voisi vastata.

    • Anonyymi

      Moi pitkästä aikaa hengissä ollaan nainen 70v prooninen haimatulehdus ollut jo 10v on haima stentattu jo 3 kertaa joka kerta sen jälkeen haima tulehtuu ja sain verenmyrkytyksen sappi myrkytys myös toimenpiteestä hengityskoneessa viikko nukutuksessa hengen lähtö oli hiuskarvan varassa mut henkii jäin pikkuhiljaa toivun pitkästä sairaala jaksosta. Että en tiiä onko hyvä vai paha haiman stenttaus ku joka vuosi vaihtavat stentin. Ja aina tulee siitä joku vaiva taas kesäkuussa seuraava vaihto mut en enää osaa pelätä kävi miten kävi jos elos selviää vielä. Että kirjoittakaa minkälaisia kokemuksia on teillä haima tentin laitosto ter. Vantaalainen nainen

    • Anonyymi

      Täällä ilmeisimmin kohtalotoveri.
      Epäilys haiman vajaatoiminnasta. Tutkittu on puoli vuotta, alkoi akuutista haimatulehduksesta.
      Ylävatsakipua koko ajan. Turvottelua, röyhtäilyä, ilmaa vatsassa. Ei ripulia.
      On kuvattu 2 x varjoainetehosteinen tt-kuva, kerran haima- ja sappitiehyt magneetti, gastroskopia.
      Kivut hankalat. Elastaasikoe juuri otettu, huomenna uuteen tiehytkuvaukseen. Jospa joku perustaisi Facebookiin vertaistukiryhmän.

    • Anonyymi

      Mitä se tarkoittaa, kun haima on osin atrifioitunut ( onko sama kuin surkastunut )?
      Liittyykö se johonkin haiman vaivaan ?

      • UUSI

        Atrofia on surkastumista.


    • Anonyymi
      UUSI

      Haimatulehdus! 7 kertaa keskussairaalassa,kahdenviikon jaksoissa,suonensisäisiä Panadol antipiottia.(Viinaa en nauti).Sitte tuli Virolainen
      lääkäri >Ruotsista ja pääti leikata "Sappihiekkaa"pussin.Nyt on mennyt 8 vuotta ilman ylävatsakipuja.(Haimatulehuksia)Ennen leikkausta alkoi jo esintymään keskellä rinnassa pistävää kipua. Haimatuleduksesessa kivut ovat sietämättömät,alkoivat jo ampulanssissa laittaa lääkeitä suoraan suoneen.Pelko oli kova hamasyövästä,onneksi sitä ei ollut.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      366
      4496
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      84
      1854
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      65
      1590
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1556
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1390
    6. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      212
      1385
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1361
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1347
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1225
    10. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1218
    Aihe