AA
A A A
Opastus ja palaute
liity jäseneksi!

 /   /  /  / Kasitie, kallis huuhaa!

Kasitie, kallis huuhaa!

21 Vastausta 164 Lukukertaa
Kasitiestä on tullut poliitikojen temmellyskenttä. Kansalaisa pelotellaan sillä, että ellei tietyötä aloitetan tammikuun aikana, koko hanke raukeaa. Väitän, että väite on pelkkää valetta ja huuhaata!

Perusteena väitteelle sanotaan, että "ympäristölupa menee umpeen". Asialla siis on kiire.

Jos ympäristöluvan voimassaoloaika umpeutuu, so what! Annetaan uusi ympäristölupa - ei se sen kummepi ole kuin muutaman ihmisen työrupeama ja asianomaisen viranomsien telkemä päätös!

Mitä ihmtettä asian tiimoilta taas huuhaillaan: moni taitaa luulla saavansa ylimääräisiä ääniä melttoamalla tyhjästä! Tällaisia valheella ratsastavia poliitikkoja en äänestäisi kirveelläkään.
Sitäpaitsi mihin sitä kasitien levennystä tarvitaan? Tyypillinen siltarumpuhanke.

Turusta Raumalle ja Poriin ja takaisin pääsee ihan hyvin. Poriin jopa nopeammin Säkylän kautta.

Valtiontaloudem tarkastusvirasto on aika moneen kertaan todennut monet tiehankeet sekä perusteettomiksi että kallisti toteutuiksi (mm. elinkaarimalli ja kaverisopimukset).

Teiden kunnossapitoon rahat eikä autoväylien uusinvestointeihin. Nehän lahoaa ja tulevat vaarallisiksi.

ps. ja se Tervala oli jo ministeriössä olleessaan ylimielinen *askiainen, joten en yhtään ihmettele, etttä tuli sille sikailulle loppu.
Mikä ihme siinä tiessä Turun päättäjiä oikein himottaa? Herää kysymys, onko sittenkin tarve enempi siellä kesämökkipuolella - niinku Kustavin luksusrannoilla?
Tuskin ne kustaviin ajaa 8tietä,kun kustavin tie vie suoraan perille.
"Kasitiestä on erilaisia tulkintoja" toteaa päivä lehti ja on oikeassa.
Täytyyhän Iken ja Topin päästä jouhevasti kesämökilleen.Kelpaa siellä
ainakin alioikeudessa tuomittujen maistella konjakkia.
Tiehankkeet ovat Varsinais-Suomelle tärkeitä. Kun katsoo, mihin ja miten siltarumpuja on rakennettu, ovat turkulaiset poliitikot hoitaneet maakunnan asioita huonosti Ainoastaan vihdoin ja viimein tehtyä Turku - Helsinki moottoritietä voi pitää jonkinlaisena saavutuksena, joka menee kyllä Iken piikkiin. Sekin yli 20 vuotta liian myöhään!

Ympäristölupapelleily on sitten ihan oma juttunsa. En aliarvio hyvää suunnittelua, mutta joku tolkku pitää olla silläkin, miten kehitystä saa jarruttaa.
Mitä vaurautta ne, varsinkaan jos niitä ei tarvita? Se on siltarumpupolitiikkaa.

Valtiontalouden tarkastusvirasto on aika moneen kertaan todennut monet tiehankeet sekä perusteettomiksi että kallisti toteutuiksi (mm. elinkaarimalli ja kaverisopimukset).

Autohulluille joka paikan asvatoiminen ja "oikeus" saastuttaa ja melustaa ja aiheuttaa jalankulkijoiden ja pyöräijöiden kuolemia ja loukkaantumisia on kehitystä. Kyllä on sumeaa logiikkaa sillä porukalla.

Niitä teitä kun täytyy kunnossapitää, koska ne kuluu eli jokaisesta uudesta väylästä /lisäavaltista tulee lisää ylläpitokuluja. Ja entisetkin tiet rapistuu, pidetään nyt siitä nykyisestä infrasta huolta. Se "loistava" moottoritiekin vajoaa Paimossa saveen...
Liikenteen suhde elintasoon tunnetaan hyvin. Pelkästään nopeusrajoitusten nostamisella 80 -> 100 on huomattava positiivinen vaikutus!
Mitähän tutkittua tietoa, ja mitä on "liikenne" ?

Suomessa on alhaisempi elintaso kuin Norjassa, Ruotsisa ja Tanskassa, mutta korkeampia henkilöautotiheys:

"Suomi on ohit- tanut Ruotsin autoistumisen kehityksessä. Autoistuminen alkoi Suomessa selvästi myöhemmin kuin Ruotsissa, ja Suomi olikin pitkään autoistumisessa toistakymmentä vuotta Ruotsia jäljessä. Ruotsin hitaaseen autoistumiskehitykseen onvaikuttanut mm. nuorten haluttomuus ajokorttien hankintaan.

Lisäksi Ruotsissa yhdyskuntarakenne on selvästi tiiviimpi kuin Suomessa, joten ilman autoa tulee toimeen paremmin. Ajosuoritteetkin autoa kohden ovat Ruotsissa ja Norjassa kolmanneksen verran pienempiä.

Myös Norjassa (437) ja Tanskassa (362) autotiheys on Suomea pienempi, vaikka
elintaso näissä maissa on selvästi Suomea korkeampi. Molemmissa maissa auton
hankinta on huomattavan kallista. Tanskassa polttoaine maksaa suunnilleen sa-
man verran kuin Suomessa, mutta Norjassa myös polttoaine on jonkin verran
Suomea kalliimpaa."

Myös mm. Sloveniassa, Italiassa, Maltalla ja Kyprosella on korkeampi henkilöautotiheys, mutta alhaisempi elintaso kuin Suomessa.

Tulevaisuuden näkymiä
2/2007

Tiehallinto
Kerrottakoon esimerkki elävästä elämästä. Rekat vievät tavaraa Kajaanin ja Oulun väliä Oulujärven rantaa kulkevaa tietä pisin. Liikenneihmiset laskivat tällaisen "kiertotien" käyttöstä rekkaliikenteelle. Sitten he vetivät viivottimella suoran pengertien Oulujärven halki näiden kahden kaupungin välille. Ei kun laskemaan mitä maksaisi tie Oulujärven halki. Ja kas: laskelmien mukaan pengertie osoittautui muutaman kymmenen vuoden aikajänteellä laskettuna edullisemmaksi kuin nykyisen rantatien kautta ajelu!

Onneksi järki voitti epätoivoiset laskelmat!

Taitavat edelläolevat kasitielaskelmatkin perustua teoriaan, ei tosiasioihin? Olisipa tosiaan mukava kuulla edes suurissa piirteissään esim. kasitien moottoritieksi muuttamisen pitkäntähtäyksen vaikutuksista elintason nousuun maakunnassa. Mielenkiintoisia olisivat myös laskelmat edellä kerrotun nopeuden noston positiivisista vaikutuksista muiden kuin bensiininjalostajien elintasoon?
Koko muu Suomim ihmettelee miksi Nousiaisiin(?) pitäisi Turun keksustasta päästä moottoritietä pitkin!? Luulisi maassa ja maalla olevan tuhansin tärkeämpiäkin rahareikiä satojen miljoonien upottamiseen.

Nyt maan hallitukselle - ja koko muulle Suomelle - pitäisi löytää "venäjänkieliset" perustelut moottoritien tarpeellisuudesta!
Rahaa on jo luvassa puolet tarvittavasta. Rakentamisessa on helppo saada rahat riittämään sillä, että aloitetaan moottoritien rakentaminen Nousiaisten päästä ja tehdään niin pitkälle kuin rahaa riittää. Jos valiin jää muutama metri rakentamatonta moottoritietä, se joka tapauksessa on kovin vähän, eikä ketään haitanne sen enempää.
Täällä mellovat ei ole itse kyllä ajaneet 8-tietä. oikeasti se on äärimmäisen kovasti liikennöity tie. Ohituspaikkoja todella vähän ja liikenne ruuhkaista raskaanliikenteen yms takai. Hirvivaara aluetta lähes koko tie.

Itse joudun usein ajamaan Raumalle kuten myös muualle suomeen Turusta mutta hirveämpää pätkää oikeasti saa liikenteellsiesti hakea..
Kyseessä ovatkin kylläkin kaupunkiliikenteen ongelmat. Ensin ihmiset muuttivat Nousisiaisten metsiin kusiaisiksi viemäreineen ja nyt niille tottakai on tehtävä moottoritiekin. Ei Turku si enempää vois hölmöillä.
Ei kasitiestä tehdä moottoritietä niin pitkään kuin siitä ei ole hyötyä pääkaupunkiseudun talousalueelle. Turku - Helsinki moottoritien valmistusta taas hidastetiin satamaliikenteen (alkoi jo 60 luvulla) vilkastumisen pelossa turkuun. Vuoraaren valmistuessa alkoi turkuun moottoritien työt, tampereelle moottoritie valmistui vuosia aikaisemmin.

Ei huolen häivää kasitien
Aivan höpöjä puhut...

Myös Turku-Helsinki - moottoritie ja Pendolinot Turun ja Helsingin välillä edustavat "siltarumpupolitiikka". Ainoa tie jonne moottoritie tarvittaisiin on 7-tie Helsingistä Vaalimaalle, mutta rakennettiin 1-tie, koska liikenneministereinä oli silloin Vennamo ja Kanerva Turusta.

Ja Vuosaaren satama rakennettiin paljon myöhemmin kuin Turku Paimio- moottoritie ja sehän on ihan susi, joten Kotkassa ja Haminassa ollaan tyytyväisiä...

Jos nyt laitettaisiin ne rakentamisrahat sekä teiden että talojen (koulut päiväkodit, sairaalat, asuintalot) (perus)korjaamiseen, koska meillä on edessä ihan hirveät infrastuktuurin lahoamis/home/pommin. Ja se Paimion moottoritienkin on jos saveen vajonnut...
Ottamatta muuten kantaa; "Jos ympäristöluvan voimassaoloaika umpeutuu, so what! Annetaan uusi ympäristölupa - ei se sen kummepi ole kuin muutaman ihmisen työrupeama ja asianomaisen viranomsien telkemä päätös! " - Ympäristöluvan saamisessa menee vuosia. Iso projekti jo itsessään, mitä luonnollisesti hidastaa valitukset, tiukentuneet ympäristömääräykset, mikä teettää lisäselvityksiä ja uusia teknisiä ratkaisuja.

Maallikko voisi luulla, että saman ympäristölupahakemuksen lähettäminen AVI:lle riittäisi. Ei riitä.
Hoh hoh tässä menivät nämä savolaisjohtoiset liitot ja kansanedustajat pöllöilemään kunnolla!
Ihmisiä on kuoleman vaarassa, jos kasitien perusparannusta ei saada pikaisesti alkuun. Liikenne on valtavaa, ja kuolonkolareita sattuu jatkuvasti.

Annika Lapintiellä on ainoana Vasemmistoliiton kansanedustajana kyky ja valta saada Merja Kyllönen toimimaan pikaisesti, että ympäristöluvatyms eivät vanhennu.

Toinen Vasemmistoliitosta valittu herra ei kuulu enää eduskuntaryhmään.
Henkilöauto on kaikista vaarallisin liikkumisvälinen per henkilökilometri, joten jos henki on kallis, niin käyttää julkisia.

Perusparannus on jees, mutta sitähän ollaan nelikaistaistamassa ja se siltarumpupolitiikkaa.
Se, että Suomessa on muita pohjoismaita suurempi autotiheys jountuu jo vuosisatojen takaa. Suomessa aikoinaan ei keskitetty asutuksia kylien keskustaan vaan tehtiin ns. sarkajako ja asutus sijoitettiin viljelypeltojen viereen. Tämä suomalaisten "haulikolla ammuttu" asutus on syy autojen suureen määrään.

Olemassa olevalla taajamarakenteella ei pysty järjestämään kohtuullisin kustannuksin toimivaa joukkoliikenettä.

On aivan oikein kehittää 8-tie nelikaistaiseksi, kannatan ajatusta ja tulen äänestämään tulevaisuudessakin ihmisiä jotka kehittävät tieverkostoa turvallisemmaksi.
 /   /  /  / Kasitie, kallis huuhaa!

Asiantuntijat

  • SincityNaisille ja pariskunnille sunnattu intiimituotteiden erik...

Keskusteluhaku

Laaja haku



Lisää keskusteluja aiheesta

Tietoa mainosten kohdentamisesta