Olen 21v enkä ole koskaan juonut!

700k

Joskus 12 vuotiaana maistoin teelusikallisen 50% viinaa, hyi!

Sitten kun olin 15 vuotias, pyysin naapurissa asuvaa vuotta nuorempaa kaveriani pöllimään mulle yhden kaljan sen juopolta isältä. Hän sitten toi mulle sen yhden kaljan, avasin tölkin ja join siitä noin 1/5 ja totesin kuinka joku näin helvetin pahanmakuista paskaa voi juoda?!

Ainut alkoholijuoma josta olen tähän mennessä pitänyt, on se Bailey's- kermalikööri. Sitäkin olen juonut yhteensä noin mehulasillisen.

Peruskoulussa en pyörinyt koskaan näissä porukoissa jotka ryyppäsivät joka viikonloppu... Nyt ne kaverit jotka siellä ryyppäsivät ja rellestivät joka viikonloppu, ovat ns "nahjuksia", spurguja, jotka asuvat paskassa yksiössä ja saavat 400e kuussa sossulta :------------D

Ehkäpä suurin syy siihen miksi en juo, on se, että oma isoveljeni on näyttänyt esimerkkiä ja "hankkinut" itselleen ongelman alkoholista. Joskus oli jopa melkein 3 viikkoa ryyppyreissussa. Kun vihdoin palasi reissultaan, raukka vapisi niin pahasti että piti lääkäriltä hakea rauhoittavia. Haisi myös todella pahalle viimeisimmältä ryyppyreissultaan hankki itselleen mukavan epilepsian. Vissiin kolauttanut päänäs tai saanut päähänsä sillä reissulla...
Hän ei pysty juomaan vain yhtä kaljaa, vaan hänen pakko juoda enemmän ja enemmän..! Sairasta.

Itse olen ylepä siitä etten juo tai polta. Niin monen ihmisen elämä on mennyt pilalle viinan takia. Joskus kun kerron ihmisille etten juo ollenkaan niin heti ollaan huuli pyöreänä ja puolustellaan omaa juomista... HAH!

En ole siis koskaan käynyt baarissa tai yökerhoissa tai sellaisissa enkä tunne että olisin jäänyt paljosta paitsi. Mielestäni suomalainen alkoholikulttuuri on tosi perseestä.

Muistan kun olin 13v ja silloin vielä ajattelin kuinka helvetin mageeta on sitten kun täyttää 18v ja voi ryypätä. Kun olin 15v olin jo sitä mieltä että yletön ryyppääminen on hölmöjen hommaa!

Minulle on AIVAN se ja sama, miten kukakin sitä viinaa käyttää mutta jos alatte mua sättimään siitä etten juo niin saatte varmasti kuulla samalla mitalla takaisin!

47

2771

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • raitispoika90

      Ohhoh, minäkään en ole koskaan ryypännyt, ja olen 22. Meitä on harvassa :D

      Nuorena kuulemma pitää kokeilla rajoja ja örveltää, jotta voi vanhana muistella, mitä kaikkea typerää onkaan tullut tehtyä kännipäissään, vaikkei niitä pahimpia sekoiluja yleensä edes muisteta jälkeenpäin...

      Minusta tuntuu muutenkin hassulta, että ihmiset (teinit varsinkin) tuhlaavat kauheasti rahaa ja aikaa "hauskanpitoon", josta eivät sitten seuraavana aamuna välttämättä muista mitään. Jäljellä on vain päänsärky ja jonkun oksennus äidin kalliilla persialaismatolla.

      Jos alkoholi keksittäisiin nyt, niin se luokiteltaisiin kovimman luokan huumausaineeksi.

      "alkoholi aiheuttaa yhteiskunnalle lähes miljardin euron haitat tänä vuonna."

      http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012102116228729_uu.shtml

      Mutta minun puolestani ihmiset saavat vetää pään täyteen vaikka mitä aineita, kunhan siitä ei koidu muille harmia.

    • Opiskelijatyttö

      Minäkin olen vähän yli 20 enkä ole koskaan ollut kännissä. Olen vähän maistanut, ehkä pari kertaa, mutta en tykkää. En juo myöskään viiniä ravintolassa. Poikaystävänikään ei juuri juo :) Se on oma valintamme eikä liity uskontoon, sillä emme ole uskovaisia.

      Minusta sellainen kännissä sekoilu ei vain kuulosta hauskalta. Keksin paljon hauskempaakin tekemistä. Enkä nyt varsinkaan aikuisena kehtaisi näyttäytyä juopuneena missään :D En puhu ihmisille juomisestani, en vain ota jos tarjotaan.

      Ei minua muiden juominen haittaa, mutta en pidä juopuneista ihmisistä. Kännissä riehuvat ihmiset ovat pelottavia.

      Vanhempani joivat vain maltillisesti.

      • 16-vuotias

        Minä olen juuri 16-vuotta täyttänyt tyttö Keski-Suomesta. En ole koskaan juonut. Nyt kun kaikki kaverini juovat ja kännäävät minä olen halunnut mukaan. Minua on myös pyydetty mukaan. Ongelma on kuitenki, että minä en uskalla juoda. Minua pelottaa, että nolaan itseni pahasti, koska luulen, että en osaa juoda. Minulla on suuria pelkoja siihen liittyen.


      • ....................
        16-vuotias kirjoitti:

        Minä olen juuri 16-vuotta täyttänyt tyttö Keski-Suomesta. En ole koskaan juonut. Nyt kun kaikki kaverini juovat ja kännäävät minä olen halunnut mukaan. Minua on myös pyydetty mukaan. Ongelma on kuitenki, että minä en uskalla juoda. Minua pelottaa, että nolaan itseni pahasti, koska luulen, että en osaa juoda. Minulla on suuria pelkoja siihen liittyen.

        Mielestäni voit ihan hyvin mennä mukaan, mutta ei se tarkoita että sinun täytyy juoda. Voithan silti jutella kavereidesi kanssa tai mitä sitten teetteään. Saat päättää alatko juoda vai et. Alaikäiset eivät edes SAISI juoda. Jos sinun pelkosi tai päätöksesi eivät sovi kavereillesi, niin ovatko he silloin sinun ystäviäsi?

        Alkoholi ei tee hyvää lapsille tai nuorille, eikä aikuisillekaan. Kännissä voi tulla tehtyä vaikka mitä typerää ja vaarallista. Ei kannata ottaa paineita muiden juomisesta.

        Ei minulla ole mitään aikuisten juomista vastaan, mutta kännissä riehuminen on typerää.


    • vaustsiheh

      Katos, tosmmosiakin on. Jos oikeesti voi "pitää hauskaa" ilman alkoholia, niin mikäs siinä, en minäkään alkoholia tarvitsisi.
      Sanonpa vaan että lukioaika olisi mennyt paljon mukavammin, jos olisin ollut vähän vähemmän fanaattisen raitis. OIisin joskus tavannut koulutovereitani koulun ulkopuolellakin. Koska jäin vain kotiin nyhväämään ja kauhistelemaan kuinka ne paheelliset vaan ryyppää, niin sosiaalinen elämä oli aika nolla.

      • ....................

        Voihan myös etsiä sellaisia kavereita, jotka eivät juo? Kun meillä oli yläasteella synttäreitä tai muuta illanviettioa kavereiden kanssa, niin juotiin vain limsaa. Eivätkä kaikki kaverini juoneet lukiossakaan, vasta sitten kun täyttivät 18. Silti meillä oli hauskaa yhdessä. Kaikissa kaveriporukoissa ei ole tapana juoda, ei myöskään aikuisena.


      • dfgfrfg
        .................... kirjoitti:

        Voihan myös etsiä sellaisia kavereita, jotka eivät juo? Kun meillä oli yläasteella synttäreitä tai muuta illanviettioa kavereiden kanssa, niin juotiin vain limsaa. Eivätkä kaikki kaverini juoneet lukiossakaan, vasta sitten kun täyttivät 18. Silti meillä oli hauskaa yhdessä. Kaikissa kaveriporukoissa ei ole tapana juoda, ei myöskään aikuisena.

        Riippuu taas paikasta. Eihän se niin mene että aina juodaan, vaan että semmoisissa tapahtumissa, joihin kuka tahansa voi mennä vain olemalla sanotaan nyt lukion oppilas, juodaan. Jos on kavereita jotka ei juo niin elämähän on hienoa.
        Ylä-aste ei ollut mikään ongelma. Eihän siellä juonut kuin muutamat "kovat", mutta lukiossa oisin voinut olla vähän rennompi, esin juomisen suhteen.


    • en itekkää juo

      Ottakaa mallia :)

    • 22v hemmo

      Join 17vuotiaana joka päivä. Se ei ollut enää kivaa. Nyt en enää juo tippaakaan ja en oo jääny mistään paitsi :P

    • dcfgbhkjlö

      Itse olen 16-vuotias tyttö enkä ole ikinä maistanutkaan alkoholia, eikä ole aikomuksenakaan. Tähän vaikuttaa suurimmaksi osaksi se, että olen kristitty. Kaverini eivät myöskään juo joten se helpottaa asiaa.

      • -.-.-............-,

        Fiksu tyttö. Mutta eikös kristityt yleensä juo ainakin ehtoollisviiniä, vai saako sitä alkoholittomana?


      • dcfgbhkjlö
        -.-.-............-, kirjoitti:

        Fiksu tyttö. Mutta eikös kristityt yleensä juo ainakin ehtoollisviiniä, vai saako sitä alkoholittomana?

        Luterilaisessa seurakunnassa tarjoillaan alkoholipitoista ehtoollisviiniä, mutta jossain muissa mm. helluntaiseurakunnassa alkoholitonta. Ja kyllä mun mielestä luterilaisessaki saa viinin sijasta mehua jos ihan välttämättä haluaa loppuun asti olla käyttämättä alkomahoolia. Itse olen juonut vain tätä alkoholitonta:)


      • juotu
        -.-.-............-, kirjoitti:

        Fiksu tyttö. Mutta eikös kristityt yleensä juo ainakin ehtoollisviiniä, vai saako sitä alkoholittomana?

        Ei kannata kuitenkaan saivarella. Ajat sitten 15v ripille päästessäni oli viinissä alkoholia .


      • dcfgbhkjlö
        juotu kirjoitti:

        Ei kannata kuitenkaan saivarella. Ajat sitten 15v ripille päästessäni oli viinissä alkoholia .

        aina on tilalle sitä alkoholitonta viiniä tai mehua jos pyytää.


    • ädäö

      Itse olen 22 v ja käytän alkoholia hyvin harvoin ja kohtuullisesti etten kovin kännissä ole mutta vähän päissään kummiskin, mulla kun tuo juominen lähti vähän käsistä vuosi sitten nii nyt olen yrittäny hillitä itseäni sen takia ja olen onnistunut.

    • nallesmanni

      Juu se on parempi ku ei ees maista jos pelkää seurauksia "aika nolosti tuli hilluttua ekoissa känneissä joskus 14 vuotta sitten, ja näin jälkiviisaana sanon että moni kaveri juo vieläkin tuosta ajasta JA PALJON, on niin koukuttava aine tuo kunkku alkoholi. Itellä oli aikoinaa vaikeuksia määrien ja päivien suhtee ei enää. Asiat laitettu tärkeysjärjestykseen. Mutta jos ei ole mitään "kiinnitettävää" arjessa esim työ/vaimo/perhe yms. Niin suosittelen vetämään kunnon lärvit "välillä" tekee hermoille hyvää Ite otan alkoholia välillä paljon 4 krt kuukaudessa ja välillä en ollenkaan kuten nyt tipaton 3kk vaihteeksi :)

    • raitis=forever alone

      Absolutisteilla on kymmeniä kertoja suurempi todennäköisyys syrjäytyä kuin alkoholin suurkuluttajalla, koska tässä maassa ainut keino hankkia sosiaalista hyväksyntää on alkoholi. Myös työpaikat, aviopuolisot, vaimot, kaverit ja ystävyyssuhteet ratkeavat pääasiassa alkoholin avulla.

    • 44544

      Minäkin olen 19-vuotias, enkä ole koskaan juonut alkoholia. Kyllä nyt pari viinilasia hyvässä naisseurassa voi ottaa, mutta tuollaisia ryyppyiltoja yms. en ymmärrä. Humaltua en halua.

      • Seksi Mannerheim

        Vittu mitä noloi nössöi tääl:dddddd


    • Gugguluuruu matafaka

      En ole juonu, eikä huvita. Vanhemmillani on baari ja olen saanut nähdä aika paljon humalaisia ja örveltäjiä. Enkä halua sellaiseksi.

      Miettikää järjellä, maksatte yli 20e jostaki packistä kaljaa, juotte " jee " aamulla paska olo rahat meni hukkaa ja mietittä et maksoinko paskasta olosta yli 20e tai enemmä jos ostitta viinoja ym paskaa.

      • Entine alkoholisti

        Viinaa saa jo alle 15 € jos näin nyt sopii vähän saivarrella. Mutta asiaan. En ennen kun täytin 18 vuotta ollut juonut kuin pari kertaa vähän jotain kaljaa tai siideriä, mutta sitten kun se muuttui luvalliseksi, juominen riistäytyi hallinnasta. Joka päivä oli saatava kaljaa. Pahempina päivinä juuri ennen päätöstä lopettaa meni lähes laatikollinen kaljaa päivässä, joskus vielä viinaa päälle. Tänä päivänä olen 24 ja en ole nyt juonut mitään pariin vuoteen. Minulle riitti neljä vuotta alkoholistina. Olen päättänyt että enää en juo. Pelkään että ratkean taas juomaan jos nyt menen ja avaan pullon.


    • 21v absolutisti

      Ei ole koskaan viina kiinnostanut. Eikä muutkaan alkoholijuomat. En esimerkiksi tajua miten niin moni suomalainen voi nauttia oluesta. Itse olen maistanut alkoholitonta ja se oli kyllä pahaa, eikä tehnyt mieli uudestaan.

      Pari vuotta sitten lomamatkalla Kreikassa tuli ensimmäisen ja luultavasti viimeisen kerran maistettua oikeata alkoholijuomaa, ruoan kanssa, se oli jotain sellaista kuin retsina; puoliksi kait viiniä, puoliksi kivennäisvettä. Enkä halunnut sitäkään minulle kaadettua viinilasin pohjallista juoda loppuun.

      Kotitekoinen sima tosin on toinen juttu, se on jotain aivan mahtavaa. Mutta sitä ei kai alkoholijuomaksi lasketa, vaikka siinäkin alkoholia on?

      Humalainen seura ei ole ikinä myöskään houkuttanut, ja pyrin pysymään sellaisista tyypeistä erossa. Baarissa en ole koskaan käynyt, eikä ole todellakaan mieluisa illanviettopaikka minun mielestäni.

      Elämästä voi nauttia ilman alkoholiakin. Ja miksi juomassa pitäisi olla alkoholia että se olisi hyvää? Tykkään kyllä illalla leffaa katsoessa juoda erilaisia juomia, etenkin eksoottisia limuja ja jääteetä! Paljon parempaa ainakin kuin olut.

      • 21v absolutisti

        Nyt kun näin tämän ketjun uudestaan, niin teki mieli tulla lisäämään uusi kommentti. Voin tähän ensin vaan vielä hehkuttaa, että kuinka siitä elämästä voi todellakin nauttia myös ilman alkoholia. Ja tähän haluan aina pyrkiä ja uskon ettei sen toteuttaminen tuota mitään ongelmia tai haluja alkoholia kohtaan.

        Lähinnä mieleni teki tulla hehkuttamaan yhtä todella hyvää alkoholitonta juomaa. Kahvi nyt on asia tietenkin erikseen, mutta nyt puhun nimenomaan virvoitusjuomista, joita voi ajatella vaihtoehtona alkoholipitoisille juomille. Tämä nyt hehkuttamani juoma on kivennäisveden ja hedelmämehun yhdistelmä. Sellaisia on ainakin nyt kauppojen hyllyilläkin tarjolla ihan valmiissa pulloissa monenlaisia vaihtoehtoja. Lisäksi voi tietenkin helposti luoda omia versioita, ainoa mitä tarvitaan on hiilihapollinen kivennäisvesi sekä mehua. Tällaista juomaa, jota voin hyvin itse ainakin myös jumalten juomaksi kutsua, sitä kun vaan tällaisena lämpimänä ja aurinkoisena päivänä olisi jäiden kera tarjolla, jossain terassilla istuessa. Ahh! Tietysti yhä pidän ihan yhtä hyvinä vaihtoehtoina samaan tilanteeseen myös jääteetä tai jääkahvia. Oikeastaan pelkkä tavallinen raikas ja kylmä suomalainen hanavesi, vähän vielä sitruunalla tai limellä höystettynä olisi myös just passeli. Nämä voittaa kuulkaas kaikenmaailman oluet tai sangriat mennen tullen!


    • baileyss

      Olet menettänyt niin paljon.

      • 21v absolutisti

        Minä en ainakaan ole menettänyt mitään sen takia, että koko nuoruudessani en ole alkoholia nauttinut. Päinvastoin koen että se on yksi niistä elämäni parhaimmista päätöksistä olla juomatta. Nuoruuteni ei kyllä muuten ollut mitenkään hohdokasta aikaa, mutta voi olla ettei olisi nykyisyytenikään, jos olisin ryyppyporukoihin lähtenyt mukaan. Luultavasti siellä perähikiässä vieläkin viettäisin elämäni kohokohdat siinä juuri ennen sammumista.

        Jos nuoruudeessaan alkaa jo ryyppäämään, niin siinähän se nuoruus vasta meneekin hukkaan. Mitä iloa on kännipäissään tehdyistä sekoiluista, joita kuitenkin joutuu varmaan vielä katumaan. Ja menettäähään siinä ihan konkreettisesti monia iltoja, jotka olisivat voineet olla oikeassa seurassa ikimuistoisia. Humalassa vietetty ilta voi taas unohtua jo seuraavana aamuna, ja jos päänsäryltään jaksaa asiaa oikein muistella, niin saattaa jopa sen oksennuksen siltä edelliseltä illalta muistaa. Puhumattakaan siitä mitä se voi aiheuttaa tulevaisuudessa, terveys todennäköisesti menee ennen aikojaan, ja voipa olla että viettää ne aikuisuudenkin päivätkin vain iloiten siitä vähästä rahasta mitä joskus sattuu saamaan, pääseehän sen vaikka kaiken heti sinne lähikapakkaan tuhlaamaan. On se elämän vaan niin auvoista kännissä. Tiedän että nämä olivat vain kärjistettyjä esimerkkejä, en minä sitä pahana pidä jos sitä juontia osaa oikeasti hallita. Suurin osa suomalaisistakin varmaan osaa, vaikka välillä lehtiä lukiessa ei siltä tunnukaan. Mutta jos se viina alkaa elämää hallitsemaan, niin sitten on oikeasti hoidon tarpeessa tai muuten on elämä menetetty. Enkä usko että sellaiseen elämään oikeasti kukaan voi kuolinvuoteellaan olla tyytyväinen, oli se sitten ihan sänky sairaalassa tai se lumihanki laitakaupungilla.


    • Ei siinä ole mitään hävettävää jos ei oo juonu alkoholia. Jotkuthan pystyy olla juomatta koko elämnsä.

      • 21v absolutisti

        Juomatta koko elämä on tämänkin nuoren miehen tavoite. Tosin ei se ihan täysin enää voi onnistua, kerran kun menin erästä alkoholijuomaa ruokailun yhteydessä viinilasinpohjalta vähän simaisemaan. Mutta jos nyt se olisi ollut paitsi ensimmäinen niin myös viimeinen kerta.


      • En ikinä aio juoda!!
        21v absolutisti kirjoitti:

        Juomatta koko elämä on tämänkin nuoren miehen tavoite. Tosin ei se ihan täysin enää voi onnistua, kerran kun menin erästä alkoholijuomaa ruokailun yhteydessä viinilasinpohjalta vähän simaisemaan. Mutta jos nyt se olisi ollut paitsi ensimmäinen niin myös viimeinen kerta.

        Moi :) Mä olen 13 ja enkä oo koskaan maistanu edes teelusikallista mikäännäkösrä viinaa tai tällasta. Mäkin vihaan ihmisiä jotka juo vaikka olenkin näin nuori. Mutta en ikinä aio juoda tai pyöriä piireissä missä juodaan koko ajan. Hienoa kuulla kun maailmassa on järkeviä ihmisiä!!


      • En ikinä aio juoda!! kirjoitti:

        Moi :) Mä olen 13 ja enkä oo koskaan maistanu edes teelusikallista mikäännäkösrä viinaa tai tällasta. Mäkin vihaan ihmisiä jotka juo vaikka olenkin näin nuori. Mutta en ikinä aio juoda tai pyöriä piireissä missä juodaan koko ajan. Hienoa kuulla kun maailmassa on järkeviä ihmisiä!!

        Se on munkin tavote, olla juomatta!(:


    • Juominen on kivaa

    • mminmhäsevaa

      täytän syksyllä 17 enkä oo koskan juonu alkoholijuomia eikä oo kyl tehny mielikää en todennäköisesti tuu koskaan juomaankaan sillä elämässäni etusijalle menee muut aSiat oon aina tuntenu itteni syrjityks siks ku en oo juonu polttanu tai nuuskannu enkä halua sellaisiin porukoihin jotka kännää joka viikko vaik en m niitä paheksukkaa sillä kaikkihan me täällä ollaan eikä kelllään pitäs olla oikeuksii haukkuu toisii itse olen ollut kiusattu monta vuotta siks ku oon nii erilainen mut en kyl välil ymmärrä miks suurin osa nuorista kännää ja rikkoo paikkoja :/

    • Nonyyymi

      Luulin jo että tuommoisia ihmisiä ei ole enää olemassakaan. Itse olen 20v ja oon juonu ehkä vain pari tölkkiä olutta elämäni aikana. Syy siihen miksen juo, koska uskon yhteen Jumalaan ja uskon että juuri alkoholi ja muut huimausaineet estävät kontaktin Jumalaan.

    • Otan osaa!

      Se on aivan omaa tyhmyyttäsi jos olet jo tuon ikäinen ja et ole juonut. Et ressukka tiedäkään mistä kaikesta olet jäänyt paitsi! Asiasta kertoo se että sinun pitää tulla tänne itkemään. Jos olisit onnellinen niin sinun ei tarvitsisi täällä lässyttää tilannettasi.

      Ps. neuvon kokeilemaan Salmiakki-kossua! Se menee hlaposti kurkusta alas aloittelijallekkin ja nousee hyvin päähän:)

    • jaa.

      Jaa.

    • Haloo Suomi

      Suomalainen alkoholikulttuuri on todella perverssi; joko juodaan kauheat perskännit, tai sitten ei mitään (ja tuomitaan kovaan ääneen kaikki alkoholi ja alkoholinkäyttäjät).

      Keski-Euroopassa nuoret -eivät vanhemmatkaan- ihmiset eivät todellakaan örvellä humalassa kaduilla ja oksentele minne sattuu. Suomen meininki on tästä näkökulmasta jotain ihan käsittämätöntä - sivitymätöntä, junttimaista ja epäkunnioittavaa kanssaihmisiä kohtaan.

      Alkoholin käyttäminen on sallittua, humaltuminen ehdottomasti ei. Iloisessa hiprakassa saa olla, mutta itsekontrollia ei saa menettää!

      Alkoholia nautitaan sen maun/rentouttavan vaikutuksen takia - ei sen takia että saataisiin "sekoilla" ja "filmi poikki" (kuten Suomessa on enemmän sääntö kuin poikkeus). Mistä ihmeestä johtuu suomalaisten tarve vetää kamalat koomat??

      Niinkuin joku erittäin fiksu 19v. täällä sanoi; Joskus pari lasia viiniä nautiskeluun menee, mutta känniin asti ei kannata juoda (ollenkaan). Elämä on paljon parempaa.

      Mielestäni alkoholi on ongelma heti kun on "pakko saada filmi poikki" juomalla. Mitä tarkoitusta se palvelee? Eikö kännissä sekoileva ihminen ole juurikin nolo, säälittävä, juntti? Ainakin minun mielestäni...

      • Poeka966

        kymmene pistettä ja papukaijamerkki!

        Tässä on juuri se ongelma, minkä minäkin näen suomalaisessa alkoholikulttuurissa. Itse olen 17v kohtuukäyttäjä nyt suunnilleen vuoden. Juon satunnaisesti viiniä ruuan kanssa, silloin tällöin muuta mutta vain joissain erikoisemmissa tilanteissa.

        Mielestäni molemmat ääripäät ovat yhtä väärässä. On niitä jotka juurikin ryyppäävät sen filmin poikki, ja sitten on näitä "olen X vuotta vanha enkä koskaan ole juonut, hävetkää kaikki alkoholin käyttäjät, te ainoastaan haluatte ryypätä ittenne darraan eikä mitään muuta"

        Molemmat ryhmät ovat aivan yhtä putkinäköisiä idiootteja, jotka eivät voi ymmärtää kaikesta löytyvän kultaista keskitietä. Toiselle tämä voi olla täyttä absolutismia, toiselle kohtuukäyttöä ja jollekin sitä umpihumalassa örvellystä. Ainoa asia joka mielestäni on väärin on jos mikä tahansa näistä tavoista aiheuttaa haittaa kanssaeläjille.


      • paskanvittu
        Poeka966 kirjoitti:

        kymmene pistettä ja papukaijamerkki!

        Tässä on juuri se ongelma, minkä minäkin näen suomalaisessa alkoholikulttuurissa. Itse olen 17v kohtuukäyttäjä nyt suunnilleen vuoden. Juon satunnaisesti viiniä ruuan kanssa, silloin tällöin muuta mutta vain joissain erikoisemmissa tilanteissa.

        Mielestäni molemmat ääripäät ovat yhtä väärässä. On niitä jotka juurikin ryyppäävät sen filmin poikki, ja sitten on näitä "olen X vuotta vanha enkä koskaan ole juonut, hävetkää kaikki alkoholin käyttäjät, te ainoastaan haluatte ryypätä ittenne darraan eikä mitään muuta"

        Molemmat ryhmät ovat aivan yhtä putkinäköisiä idiootteja, jotka eivät voi ymmärtää kaikesta löytyvän kultaista keskitietä. Toiselle tämä voi olla täyttä absolutismia, toiselle kohtuukäyttöä ja jollekin sitä umpihumalassa örvellystä. Ainoa asia joka mielestäni on väärin on jos mikä tahansa näistä tavoista aiheuttaa haittaa kanssaeläjille.

        Vituttaa ku tänne tulee näit 22v jotka ei ole koskaan juonut pisaraakaan ja sanoo, että kalja on pahaa ja "iha perseestä juoda ja olla kännissä" saanoko kysyä että mistä vitusta tiedätte miltä se tuntuu olla humalassa tai miltä kalja maistuu jos ette koskaan ole olleet humalassa tai maistaneet alkoholi juomia? Olette varmasti nähneet muutaman spurgun joka on juonut hieman liikaa koko elämässään tai ihmisen joka on laskuhumala tilassa eli on vähän paha ja väsynyt olo. Eli hertäys ja valoja päällee


    • enymmärrärr

      hienoa... mutta mihin pyrit tällä?

    • sama päätös!

      oon ny 15v poika ja sovitaanko näin että oon onnellinen puolestas, harva on yhtä älykäs kun sää, ei ikinä alkoholii tai mitään vastaavaa, eletään näin koko ikämme, ollaan ainaki onnellisii ettei joskus 40 vuoden pääst olla kännissä yrittämäs itsemurhaa!

      • Rain of the flames

        Ite olen 19 ja juon kyllä alkoholia, mutten ikinä ole mitään kännejä vetänyt. Ei kilosta. Alkoholi juomista parhaimpia ovat lonkerot ja viski. Ja niitä todellakin voi juoda kohtuudella. Riippuu tietysti ihmisestä.


    • ecc__

      Iso peukku kaikille jotka ovat olleet juomatta koko elämänsä. Itse olen 16 enkä ole koskaan juonut enkä tulekkaan juomaan. Mitä muka menetän?

    • Jeppe1424

      Eiköhän se ole ihmiskohtaista että kelle sopii alkoholi ja kelle ei? Itse olen 22v ja jonku verran ujo niin sen takia itse tykkään välillä ottaa alkoholia ja jutella tuntemattomien kanssa baareissa mukavia. En siis ole mikään örveltäjä tai kova riehumaan, ainoastaan sosiaaliseksi muutun humalassa ja mun mielestä siinä ei oo mitään väärää niin kauan kun ei rupea ryyppyputkia vetämään tai muuten vaan helvetin kovia kännejä. Edes 2 päivän ryyppyputkea en ole juonut yli vuoteen joten kyllä se kultainen keskitie vaikuttaisi olevan vaan ainaki mun tilanteessa paras vaihtoehto.

      http://www.uusisuomi.fi/ymparisto/109591-alykas-ihminen-juo-enemman-alkoholia-kuin-tyhma-–-syy-loytyi

      0-4 kertaa kuukaudessa kännit eikä mitään örveltämistä, siinä se!

      Porukka näyttäis kyllä täälä sekoittavan vähän liikaa näitä runsaasti alkoholia käyttävät ihmiset ja sopivasti käyttävät ja omasta mielestäni myös on helvetin tyhmää jos pitää juoda useita päiviä putkeen tai niin paljon että se vaikeuttaa normaalia elämää.

    • Blazenna

      Minäkin olen vähän samassa tilanteessa, 19-vuotias, enkä juo. Ei siinä kyllä mielestäni mitään hirveän ihmeellistä ole (muuta kuin että yleinen käsitys tuntuu nykyään olevan se, että kaikki teinit ja nuoret aikuiset vetäisivät muka lärvit joka viikonloppu, tai vaihtoehtoisesti ovat jtn kotona nysvääviä, ja itse olen tämän käsityksen vastainen). Olen joskus maistanut jotain lonkeroa tai mitä olikaan ja jotain muutakin, mitä nyt näitä on, maljajuomat ym, mutta kun lähipiirissä ei oikeastaan kukaan juo, niin en ole koskaan oppinut siihen. Joskus nuorempana oli kova halu juoda ja joskus ajattelin tupakkaa niin usein, että tuntui kuin olisin ollut riippuvainen (en ole ikinä edes polttanut!), mutta tiesin, millaista pahennusta se olisi aiheuttaisi perhepiirissäni (kun olen tällainen "kiltti tyttö", ei mtn uskonnollisia tai vastaavia syitä siis). Löysin kuitenkin "viimehetkillä" voimanlähteen, joka kannusti minua jatkamaan raittiilla ja savuttomalla linjalla.

      Ehkä tuo juomattomuus on jossain määrin vaikuttanut sosiaalisuuteen/kaverisuhteiden syntyyn, en osaa sanoa. kuitenkin näinkin pieneltä, alle 10 000 asukkaan paikkakunnalta kun tulen, kuulun kahteenkin eri kaveriporukkaan, joissa kummassakaan ei alkoholilla läträtä. Toki kaverini joskus juovat (useinmiten kuitenkin sitten muiden ihmisten seurassa), mutta ei tämä minulle mikään ongelma olekkaan. Minun puolestani täysi-ikäiset ihmiset saavat päättää ihan itse omasta puolestaan juovatko vai eivät. En ole mitenkään vihamielinen alkoholia käyttäviä kohtaan, tai koe olevani jollain lailla parempi. Enkä ole tehnyt loppuelämäni suhteen mitään ehdottomia suunnitelmia, ettenkö koskaan joisi yhtäkään annosta - ei kauheasti alkoholi kiinnosta, mutta enpä hirveästi halua sillä päätäni sitten vaivatakaan.

      Ja muuten, kyllä siellä baarissa voi todellakin käydä ilman juomatta alkoholiakin, jos vain niin haluaa. Itse otan ihan limsaa, jos mitään, ja vielä koskaan ei kukaan ole katsonut vinoon juomavalintaani.

    • jkshjkhjka

      48v ja känni edelleen ottamatta :D

      Mutta enemmän ihmettelette miksi luen nuorten palstaa :(

      Mutta itse aloitukseen. En ole vielä keksinyt syytä kännätä tai ostaa kaljaa.

      Vuosia sitten sain Virolaista kaljaa autettuani heitä auton käynnistyksessa. Annoin pikku hiljaa kavereille. Kaapissa on nytkin edes menneen isän perintö viinoja, mutta ei tee mieli. Taineet mennä vanhaksi seitsemässä vuodessa.

      Ei kaduta kokemattomuus sillä saralla :D

    • dwd4

      21v ja muistaakseni kaks kertaa kännännyt kunnolla ja siihen jäi. Enkä tule koskaan ryyppäämään. En vaan tajua sitä alkoholin ihanuutta.

      Valitettavasti se vaikutti siihen, että eipä ole kavereita nykyään. Koska kaikki mitä muut harrastaa on juominen.

      Oispa kittu edes yks ihminen. ompa kitun hienoa olla yksin.

    • mukko

      Voi ku kamalaa

    • Niin sitä pitää

      Absolutistin elämä on helppoa! Ja kannattavaa!!!

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      74
      3374
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      562
      3190
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      41
      2762
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      2062
    5. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      313
      1864
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1855
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      12
      1795
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      136
      1442
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      26
      1261
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1248
    Aihe